Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ποιος ο ρόλος της Παγκοσμιοποίησης;





Η ανάπτυξη των μέσων, εντάσσεται σε ένα ευρύτερο σύνολο διαδικασιών που έχουν δώσει μορφή στο σύγχρονο κόσμο. Αυτές οι διαδικασίες έχουν κοινός οριστεί Παγκοσμιοποίηση. Ο όρος αυτός δεν υπάρχει με ακρίβεια στην βιβλιογραφία και χρησιμοποιείται με διάφορους τρόπους, και τελικά πολλοί ερευνητές την ταυτίζουν με την διεύρυνση και την εντόπιση αγορών. Το σίγουρο είναι ότι η παγκοσμιοποίηση αποτέλεσε τη 2η από τις 3ης τάσεις ανάπτυξης των βιομηχανιών και προσπάθησε να δημιουργήσει μία κοινή συνείδηση μέσω της «μεταμόρφωσης του χώρου και του χρόνου» και αποτελεί ένα εξαιρετικά σύνθετο φαινόμενο που επηρεάζει όλες τις πλευρές της ζωής μας, καθώς και  τις διεθνείς σχέσεις, τον πολιτισμό και την διεθνή οικολογική ισορροπία του πλανήτη.
Αυτό γίνετε γιατί προσφέρει τη δυνατότητά στους ανθρώπους να χρησιμοποιούν τις διεθνείς διασυνδέσεις και έτσι περνάμε σε μία νέα διάσταση όπου έχουμε, την εξέλιξη των νέων τεχνολογιών (κυρίως δορυφορικών), την εξέλιξη στη διανομή μηνυμάτων των μέσων σε παγκόσμιο επίπεδο η οποία έχει καταστεί πολύ πιο εύκολη, πιο φτηνή, πιο γρήγορη – τόσο σε τοπικό, όσο και σε εθνικό η διεθνές επίπεδο.



Παγκοσμιοποίηση προκύπτει όταν:

1.      Οι δραστηριότητες λαμβάνουν χώρα σε ένα παγκόσμιο χώρο δράσης.

2.      Οι δραστηριότητες είναι οργανωμένες, σχεδιασμένες και συντονισμένες σε παγκόσμια κλίμακα.

3.      Οι δραστηριότητες συνοδεύονται από κάποιο βαθμό αμοιβαιότητας και αλληλεξάρτησης, έτσι ώστε τα γεγονότα που συμβαίνουν σε διαφορετικά μέρη του κόσμου να αλληλοδιαμορφώνονται.



Η παγκοσμιοποίηση των ΜΜΕ παρουσιάζει πολύ δυνατή ισχύ και σταδιακή διαμόρφωση ενός κοινού πολιτιστικού χώρου όπου καθορίζεται από την αμερικάνικη πολιτιστική παραγωγή, αλλά και από τις τοπικές παραγωγές που μιμούνται το αμερικάνικο πρότυπο. Την ίδια στιγμή όμως έχει ανάγκη από ζωντάνια και ποικιλομορφία, ώστε να μπορέσει να ανανεώσει τα προϊόντα που προσφέρει και να τονώσει την ζήτηση.

Η παγκοσμιοποίηση βοηθά:
1.      στην ανάπτυξη της αμφίδρομης επικοινωνίας και των δορυφορικών μεταδόσεων
2.      στην κατάργηση της απόλυτης διάκρισης  μεταξύ του κειμένου, του ήχου και της εικόνας
3.      οδηγεί στην δημιουργία των «υπέρ- λεωφόρων των πληροφοριών» και το διαδίκτυο.

Βασικό φαινόμενο της είναι ο βομβαρδισμός του σύγχρονου ανθρώπου από πληροφορίες τις οποίες δυσκολεύεται να αξιοποιήσει και να ελέγξει. Υπάρχει κίνδυνος οι πολίτες να παγιδευτούν σε πληθώρα πληροφοριών, όπου δεν υπάρχει η δυνατότητα να επιλέξουν, η να κατανοήσουν το νόημα τον πληροφοριακών συστημάτων, αφού είναι χαμηλής ποιότητας και παρουσιάζουν πολλές σκοτεινές πλευρές μιας κοινωνικής πραγματικότητας. Αυτό γίνετε γιατί πλέων σκοπός του φορέα (διαφημιζόμενου) δεν είναι η ποιότητα των προγραμμάτων που προσφέρει ο τηλεοπτικός σταθμός που θα διαφημιστεί, αλλά η ικανότητα προσέλκυσης θεατών. Γι’ αυτό πολύ συχνά χρησιμοποιούν τη προβολή παράδοξων ή ακραίων γεγονότων που αποσπάνε την προσοχή του κοινού, για την επίτευξη υψηλών ποσοστών τηλεθέασης.    

Βασικότερο χαρακτηριστικό της είναι ο επανακαθορισμός της ιδιοκτησίας των ΜΜΕ, όπου εδώ η παγκόσμια βιομηχανία των ΜΜΕ κυριαρχείτε από έναν μικρό αριθμό ισχυρών υπερεθνικών ομίλων, οι οποίοι κατέχουν και ελέγχουν μια μεγάλη γκάμα από παραδοσιακά και νέα μέσα. Αν και αυτές οι εταιρείες είναι πολυεθνικές, στη διάρθρωσή τους προέρχονται από τις παραδοσιακές αναπτυγμένες κοινωνικές βιομηχανίες (ΗΠΑ, Αυστραλία, Ιαπωνία, Δυτική Ευρώπη). Το φαινόμενο της αναδιάρθρωσης των τηλεοπτικών προγραμμάτων, έδωσε την δυνατότητα σε ισχυρούς παράγοντες να εισβάλουν μέσα από αγοραπωλησίες και συγχωνεύσεως (1995-1996) σε όλο το φάσμα του επικοινωνιακού πεδίου. Έτσι οι πολυκλαδικές επιχειρήσεις αποτελούν τις κυρίαρχες δυνάμεις στο διεθνή επικοινωνιακό χώρο, με αποτέλεσμα η δομή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των ΜΜΕ να έχει συγκεντρωθεί σε όλο και λιγότερα χέρια και ένας αυξανόμενος αριθμός παγκόσμιων εταιριών της επικοινωνίας να έχει εμπλακεί στην αποκαλούμενη πολυκλαδική ιδιοκτησία. Αυτό θεωρείται απειλή για την πολυμέρεια η πολυφωνία του περιεχομένου των ΜΜΕ.

Η παγκοσμιοποίηση των ΜΜΕ έγινε εφικτή χάρις τις εξελίξεις της πληροφορικής και της επικοινωνίας που δημιούργησαν ένα περιβάλλον στο οποίο τεράστιες ποσότητες πληροφοριών μπορούν να μεταδοθούν σε ολόκληρο τον πλανήτη μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα. Στη συνέχεια προέκυψε από τις δραστηριότητες των ομίλων των ΜΜΕ οι οποίοι χρησιμοποιούν νέες τεχνολογίες για να διαφοροποιήσουν το πεδίο των ΜΜΕ και να δημιουργήσουν αμφίδρομη διαδικασία μεταξύ των ΜΜΕ και του κοινού.  Επίσης έχει προκληθεί από το κυνήγι των εμπορικών συμφερόντων των μεγάλων διεθνών επιχειρήσεων με βάση της ΗΠΑ η παγκοσμιοποίηση αποτελεί  μια δομημένη και άνιση διαδικασία που έχει ωφελήσει μερικούς περισσότερο από κάποιους άλλους, αφού έχει καλή ή κακή εκδοχή αντίστοιχα.


Γράφει ο Μάρκος Σμυρνάκης



Σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Κρητικό Σαρίκι το παραδοσιακό κεντητό μαντήλι για το κεφάλι. Η Ιστορία, οι συμβολισμοί & η Περίτεχνη πλέξη της κυρίας Πόπης

Με αφορμή την διάδοση της κρητικής παραδοσιακής τέχνης της πλέξης των σαρικιών επικοινωνήσαμε με την κυρία Πόπη, την υφάντρα μας. Τα χειροποίητα Κρητικά σαρίκια – μαντήλια στο katsounes.gr φτιάχνονται από τα χέρια της κυρίας Πόπης. Όπως μας είπε η ίδια και όπως θα έχετε αντιληφθεί η πλέξη των σαρικιών αποτελεί μια σπουδαία και περίτεχνη διαδικασία που διαφέρει από περιοχή σε περιοχή και είναι άμεσα συνδεδεμένη με τη τιμή και την υπερηφάνεια των Κρητικών. Η τέχνη αυτή συναντάτε σήμερα κυρίως σε ορεινά χωριά της Κρήτης και κυρίως   χρησιμοποιείται από μεγαλύτερες γενιές. Όπως μας είπε η ονομασία του “Σαρίκι” έχει Τούρκικη καταγωγή και υποδηλώνει την Οθωμανική επιρροή στο νησί της Κρήτης τα παλαιότερα χρόνια της Τουρκοκρατίας. Κάπου εδώ είναι η στιγμή που πρέπει να μιλήσουμε για το Συμβολισμό που έχουν τα Σαρίκια και τα μαντήλια των κρητικών στα κρόσσια, αλλά και γενικότερα τους συμβολισμούς   Ποιοι είναι όμως οι συμβολισμοί του;;   Τα κρόσσια στα μαντήλια των κρητ...

Η εξέλιξη της Κρητικής ενδυμασία στην πάροδο του χρόνου.

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ποια είναι η σημασία του σαρικιού, για ποιο λόγο φορούν οι Κρητικοί μαύρο πουκάμισο, τι επιρροές δέχτηκε η παραδοσιακή Κρητική φορεσιά ώσπου να πάρει την μορφή που γνωρίζουμε σήμερα;  Νομοθεσίες ενδυμασίας, επιρροές από τους διάφορους λαούς που κατοίκησαν στην Κρήτη και βεντέτες έδωσαν την τελική πινελιά στο σχέδιο της Κρητικής ενδυμασίας που γνωρίζουμε. Οι επιρροές από τη Δύση.

Ποια είναι τα βασικά προβλήματα στην ψυχολογία των εργαζομένων στον τουρισμό και πως μπορούν να βελτιωθούν;

Η Καλοκαιρινή τουριστική σεζόν έχει ήδη ξεκινήσει με πολλά προβλήματα να έρχονται στο φως της δημοσιότητας, αλλά με τα περισσότερα να παραμένουν και να εξελίσσονται εσωτερικά στους κλάδους των Τουριστικών Επαγγελμάτων. Τα τελευταία περιστατικά που συνέβησαν σχετικά με το έγκαυμα του νεαρού στην Κρήτη, αλλά και τον νεαρό σερβιτόρο να σερβίρει εντός θαλάσσης σε beach bar στην Ρόδο, κάνουν πλέον ξεκάθαρο ότι δεν ακολουθείται, αλλά ούτε φαίνεται να υπάρχει σαφής οδηγία για τον ασφαλή τρόπο εργασίας κάθε εργαζομένου. Τελικά η εργασία στον Τουρισμό είναι επιλογή ή λύση ανάγκης για τους εργαζομένους του χώρου;  • Πόσο εύκολό είναι από μία αδρανής περίοδο του χειμώνα να προσαρμοστείς σε μία έντονη καθημερινότητα; • Πόσες είναι και πόσες θα έπρεπε να είναι οι ώρες εργασίας;  • Υπάρχει προσωπικός χρόνος;  • Τηρείται η σωστή διατροφή; Βρισκόμαστε στην καρδιά του καλοκαιριού και σε μια χώρα όπου αποτελείται από 6.000 νησιά, νησίδες και βραχονησίδες. Η ενασχόληση λοιπόν με τον...

Τι κρύβεται πίσω από το ναι των Ηγετών της χώρας;

Κυρίες και κύριε, συγγενείς, φίλοι και συμπολίτες, χθες τα μεσάνυχτα υπερψηφίστηκε το νέο μνημόνιο με 199 ΝΑΙ από τους βουλευτές της χώρας, χωρίς να υπάρχουν ενδοιασμοί για τους χιλιάδες διαδηλωτές ανά την Ελλάδα, που συγκεντρώθηκαν για να εκφράσουν ο καθένας με τον δικό του τρόπο, την αντίθεσή τους προ στην υπερψήφιση του νέου μνημονίου. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters δημοσίευσε την υπερψήφιση του νομοσχεδίου, πριν καν ανακοινωθούν τα αποτελέσματα μέσα στην βουλή.

Κρητικό παζάρι στην Αθήνα

Έκθεση με τίτλο: «ΚΡΗΤΗ: η Μεγάλη Συνάντηση» οργανώνεται στην Αθήνα 24 έως 27 Μαΐου στις εγκαταστάσεις του Tae Kwon Do στο Φάληρο. Η έκθεση θα είναι μικτή, κοινού και εμπορική, µε ιδιαίτερη έμφαση στις Business to Business επαφές ανάμεσα σε Κρήτες επιχειρηματίες και εταιρείες της ημεδαπής και της αλλοδαπής και θα καλύπτει έκταση 3.700 τ.μ. Θα πραγματοποιηθεί σε έναν ενιαίο χώρο, σε δυο τμήματα, ένα τμήμα προσβάσιμο σε όλους τους επισκέπτες και ένα μόνο για τους επαγγελματίες.