Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ποιος ο ρόλος της Παγκοσμιοποίησης;





Η ανάπτυξη των μέσων, εντάσσεται σε ένα ευρύτερο σύνολο διαδικασιών που έχουν δώσει μορφή στο σύγχρονο κόσμο. Αυτές οι διαδικασίες έχουν κοινός οριστεί Παγκοσμιοποίηση. Ο όρος αυτός δεν υπάρχει με ακρίβεια στην βιβλιογραφία και χρησιμοποιείται με διάφορους τρόπους, και τελικά πολλοί ερευνητές την ταυτίζουν με την διεύρυνση και την εντόπιση αγορών. Το σίγουρο είναι ότι η παγκοσμιοποίηση αποτέλεσε τη 2η από τις 3ης τάσεις ανάπτυξης των βιομηχανιών και προσπάθησε να δημιουργήσει μία κοινή συνείδηση μέσω της «μεταμόρφωσης του χώρου και του χρόνου» και αποτελεί ένα εξαιρετικά σύνθετο φαινόμενο που επηρεάζει όλες τις πλευρές της ζωής μας, καθώς και  τις διεθνείς σχέσεις, τον πολιτισμό και την διεθνή οικολογική ισορροπία του πλανήτη.
Αυτό γίνετε γιατί προσφέρει τη δυνατότητά στους ανθρώπους να χρησιμοποιούν τις διεθνείς διασυνδέσεις και έτσι περνάμε σε μία νέα διάσταση όπου έχουμε, την εξέλιξη των νέων τεχνολογιών (κυρίως δορυφορικών), την εξέλιξη στη διανομή μηνυμάτων των μέσων σε παγκόσμιο επίπεδο η οποία έχει καταστεί πολύ πιο εύκολη, πιο φτηνή, πιο γρήγορη – τόσο σε τοπικό, όσο και σε εθνικό η διεθνές επίπεδο.



Παγκοσμιοποίηση προκύπτει όταν:

1.      Οι δραστηριότητες λαμβάνουν χώρα σε ένα παγκόσμιο χώρο δράσης.

2.      Οι δραστηριότητες είναι οργανωμένες, σχεδιασμένες και συντονισμένες σε παγκόσμια κλίμακα.

3.      Οι δραστηριότητες συνοδεύονται από κάποιο βαθμό αμοιβαιότητας και αλληλεξάρτησης, έτσι ώστε τα γεγονότα που συμβαίνουν σε διαφορετικά μέρη του κόσμου να αλληλοδιαμορφώνονται.



Η παγκοσμιοποίηση των ΜΜΕ παρουσιάζει πολύ δυνατή ισχύ και σταδιακή διαμόρφωση ενός κοινού πολιτιστικού χώρου όπου καθορίζεται από την αμερικάνικη πολιτιστική παραγωγή, αλλά και από τις τοπικές παραγωγές που μιμούνται το αμερικάνικο πρότυπο. Την ίδια στιγμή όμως έχει ανάγκη από ζωντάνια και ποικιλομορφία, ώστε να μπορέσει να ανανεώσει τα προϊόντα που προσφέρει και να τονώσει την ζήτηση.

Η παγκοσμιοποίηση βοηθά:
1.      στην ανάπτυξη της αμφίδρομης επικοινωνίας και των δορυφορικών μεταδόσεων
2.      στην κατάργηση της απόλυτης διάκρισης  μεταξύ του κειμένου, του ήχου και της εικόνας
3.      οδηγεί στην δημιουργία των «υπέρ- λεωφόρων των πληροφοριών» και το διαδίκτυο.

Βασικό φαινόμενο της είναι ο βομβαρδισμός του σύγχρονου ανθρώπου από πληροφορίες τις οποίες δυσκολεύεται να αξιοποιήσει και να ελέγξει. Υπάρχει κίνδυνος οι πολίτες να παγιδευτούν σε πληθώρα πληροφοριών, όπου δεν υπάρχει η δυνατότητα να επιλέξουν, η να κατανοήσουν το νόημα τον πληροφοριακών συστημάτων, αφού είναι χαμηλής ποιότητας και παρουσιάζουν πολλές σκοτεινές πλευρές μιας κοινωνικής πραγματικότητας. Αυτό γίνετε γιατί πλέων σκοπός του φορέα (διαφημιζόμενου) δεν είναι η ποιότητα των προγραμμάτων που προσφέρει ο τηλεοπτικός σταθμός που θα διαφημιστεί, αλλά η ικανότητα προσέλκυσης θεατών. Γι’ αυτό πολύ συχνά χρησιμοποιούν τη προβολή παράδοξων ή ακραίων γεγονότων που αποσπάνε την προσοχή του κοινού, για την επίτευξη υψηλών ποσοστών τηλεθέασης.    

Βασικότερο χαρακτηριστικό της είναι ο επανακαθορισμός της ιδιοκτησίας των ΜΜΕ, όπου εδώ η παγκόσμια βιομηχανία των ΜΜΕ κυριαρχείτε από έναν μικρό αριθμό ισχυρών υπερεθνικών ομίλων, οι οποίοι κατέχουν και ελέγχουν μια μεγάλη γκάμα από παραδοσιακά και νέα μέσα. Αν και αυτές οι εταιρείες είναι πολυεθνικές, στη διάρθρωσή τους προέρχονται από τις παραδοσιακές αναπτυγμένες κοινωνικές βιομηχανίες (ΗΠΑ, Αυστραλία, Ιαπωνία, Δυτική Ευρώπη). Το φαινόμενο της αναδιάρθρωσης των τηλεοπτικών προγραμμάτων, έδωσε την δυνατότητα σε ισχυρούς παράγοντες να εισβάλουν μέσα από αγοραπωλησίες και συγχωνεύσεως (1995-1996) σε όλο το φάσμα του επικοινωνιακού πεδίου. Έτσι οι πολυκλαδικές επιχειρήσεις αποτελούν τις κυρίαρχες δυνάμεις στο διεθνή επικοινωνιακό χώρο, με αποτέλεσμα η δομή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των ΜΜΕ να έχει συγκεντρωθεί σε όλο και λιγότερα χέρια και ένας αυξανόμενος αριθμός παγκόσμιων εταιριών της επικοινωνίας να έχει εμπλακεί στην αποκαλούμενη πολυκλαδική ιδιοκτησία. Αυτό θεωρείται απειλή για την πολυμέρεια η πολυφωνία του περιεχομένου των ΜΜΕ.

Η παγκοσμιοποίηση των ΜΜΕ έγινε εφικτή χάρις τις εξελίξεις της πληροφορικής και της επικοινωνίας που δημιούργησαν ένα περιβάλλον στο οποίο τεράστιες ποσότητες πληροφοριών μπορούν να μεταδοθούν σε ολόκληρο τον πλανήτη μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα. Στη συνέχεια προέκυψε από τις δραστηριότητες των ομίλων των ΜΜΕ οι οποίοι χρησιμοποιούν νέες τεχνολογίες για να διαφοροποιήσουν το πεδίο των ΜΜΕ και να δημιουργήσουν αμφίδρομη διαδικασία μεταξύ των ΜΜΕ και του κοινού.  Επίσης έχει προκληθεί από το κυνήγι των εμπορικών συμφερόντων των μεγάλων διεθνών επιχειρήσεων με βάση της ΗΠΑ η παγκοσμιοποίηση αποτελεί  μια δομημένη και άνιση διαδικασία που έχει ωφελήσει μερικούς περισσότερο από κάποιους άλλους, αφού έχει καλή ή κακή εκδοχή αντίστοιχα.


Γράφει ο Μάρκος Σμυρνάκης



Σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τα «4 Π» του επιτυχημένου πολιτικού!

Όσοι από εμάς διδαχτήκαμε το Μάρκετινγκ, είχαμε την ευκαιρία να βρούμε στον δρόμο μας τα «4 Π» (4 P's of Marketing), τα οποία αποτελούν το συστατικό επιτυχίας ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας, μέσα από τον σχεδιασμό της σωστής στρατηγικής, η οποία στηρίζεται: 1) Στα χαρακτηριστικά του προϊόντος ή της υπηρεσίας (Product). 2) Στην τιμή (Price) του προϊόντος / υπηρεσίας. 3) Στη σωστή τοποθέτησή του στην αγορά (Place). 4) Στη σωστή προώθησή του (Promotion). Αναλύοντας τα πιο πάνω χαρακτηριστικά, ένας πολιτικός μπορεί εύκολα να διακρίνει τη

Η ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗΣ ΚΑΤΣΟΥΝΑΣ

Το σήμα κατατεθέν της Κρητικές παράδοσης και συγκεκριμένα οι "χειροποίητες κατσούνες, κρητικά μπαστούνια" είχαν την τιμητική τους στην τελευταία εκπομπή του ALPHA «Σαββατοκύριακο με τον Μάνεση». Την Κυριακή το μεσημέρι εμφανίστηκε στην εκπομπή μέσω σύνδεσης Skype ο Κρητικός "Digital Media Strategist" Μάρκος Σμυρνάκης. Επίκεντρο της συζήτησης ήταν ο τρόπος της διαδικτυακής προώθησης της Κρητικής παράδοσης, αλλά και πως όλο αυτό βοηθάει στην συντήρηση της. Όπως ισχυρίζεται, σύγχρονες τεχνικές μάρκετινγκ είναι ικανές να δώσουν ξανά ζωή και να συστήσουν σε νέο κόσμο τις Κρητικές κατσούνες. Αυτό είναι και το όραμα. Η ένταξη ενός παγιωμένου προϊόντος και πάλι στην καθημερινότητα του ανθρώπου, πριν την εξαφάνιση του. Ένταξη... από όλες τις πλευρές, ξεκινώντας από το κίνητρο για την παραγωγή, αλλά και το ενδιαφέρον από νέους ανθρώπους όχι μόνο να μάθουν να τις χρησιμοποιούν , αλλά και να παράγουν το συγκεκριμένο προϊόν Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τεχνίτες πλέ...

Η L’Oréal «σπάει» την γυάλινη οροφή για τις γυναίκες επιστήμονες!

  Τα Ελληνικά Βραβεία L’ORÉAL–UNESCO εντάσσονται στο Διεθνές Πρόγραμμα L’ORÉAL-UNESCO Για τις Γυναίκες στην Επιστήμη, το όποιο αναγνωρίζει και υποστηρίζει διεθνώς γυναίκες επιστήμονες, με στόχο να τους δοθεί μεγαλύτερη αναγνώριση, να αναδειχθεί το ταλέντο τους και να εμπνεύσει περισσότερες γυναίκες να ασχοληθούν με την επιστήμη. Με πίστη στην πεποίθηση ότι ο κόσμος χρειάζεται την επιστήμη και η επιστήμη χρειάζεται τις γυναίκες, το Ίδρυμα L’Oréal σε συνεργασία με την Ελληνική Εθνική Επιτροπή για την UNESCO, προκηρύσσουν για 12η φορά στην Ελλάδα, την έναρξη των φετινών βραβείων, με τρία σημαντικά βραβεία αξίας 10.000€ έκαστο, που θα δοθούν σε γυναίκες επιστήμονες, οι οποίες απασχολούνται στους τομείς των Βιοεπιστημών, των Φυσικών Επιστημών, των Μαθηματικών και της Επιστήμης των Υπολογιστών. Τέλος, ως περαιτέρω επιβεβαίωση της παραπάνω δέσμευσης και του θετικού αντίκτυπου των Βραβείων στους δικαιούχους του, ανακοινώνεται ότι από το 2022 και έπειτα, τα βραβεία θα πραγματοποιούνται κάθ...

Freelancer: Τι σημαίνει επί της ουσίας η νέα πραγματικότητα εργασίας;

Γράφει η Αρετή Διαμαντή Freelancer: Από την e-food και άλλες εταιρείες που υιοθετούν ένα τέτοιο μοντέλο εργασίας προκύπτει το νέο ερώτημα. Συμφέρει άραγε να είναι κάποιος freelancer και κάτω από ποιες προϋποθέσεις; Σάλος δημιουργήθηκε με την πρόσφατη “ατυχή” διατύπωση της e-food σε μερίδα εργαζομένων της σε σχέση με το ενδεχόμενο να γίνουν freelancers αντί για μισθωτοί. Οι περισσότεροι διαμαρτυρήθηκαν έντονα, ενώ η εταιρεία έσπευσε να διαψεύσει και να μιλήσει για κακή επικοινωνία. Ωστόσο, υπάρχει μια μεγάλη μερίδα ατόμων που δεν γνωρίζουν καν τι σημαίνει το freelancing. Σε αυτή την περίπτωση, τι αλλάζει στον εργασιακό τομέα; Πρόκειται για μια αναβάθμιση της εργασιακής πραγματικότητας ή μήπως για μια επιδείνωση της ήδη ζοφερής πραγματικότητας; Η τεχνολογία συχνά έρχεται να γεφυρώσει το χάσμα που δημιουργείται ανάμεσα στις διαφορετικές γενιές. Εδώ μήπως συμβαίνει κάτι τέτοιο; Freelancer: Τι συνεπάγεται για την καθημερινότητα ενός εργαζομένου; Αρχικά, πρόκειται για έναν αρκετά ευρύ όρο. Κ...

Ποια είναι τα βασικά προβλήματα στην ψυχολογία των εργαζομένων στον τουρισμό και πως μπορούν να βελτιωθούν;

Η Καλοκαιρινή τουριστική σεζόν έχει ήδη ξεκινήσει με πολλά προβλήματα να έρχονται στο φως της δημοσιότητας, αλλά με τα περισσότερα να παραμένουν και να εξελίσσονται εσωτερικά στους κλάδους των Τουριστικών Επαγγελμάτων. Τα τελευταία περιστατικά που συνέβησαν σχετικά με το έγκαυμα του νεαρού στην Κρήτη, αλλά και τον νεαρό σερβιτόρο να σερβίρει εντός θαλάσσης σε beach bar στην Ρόδο, κάνουν πλέον ξεκάθαρο ότι δεν ακολουθείται, αλλά ούτε φαίνεται να υπάρχει σαφής οδηγία για τον ασφαλή τρόπο εργασίας κάθε εργαζομένου. Τελικά η εργασία στον Τουρισμό είναι επιλογή ή λύση ανάγκης για τους εργαζομένους του χώρου;  • Πόσο εύκολό είναι από μία αδρανής περίοδο του χειμώνα να προσαρμοστείς σε μία έντονη καθημερινότητα; • Πόσες είναι και πόσες θα έπρεπε να είναι οι ώρες εργασίας;  • Υπάρχει προσωπικός χρόνος;  • Τηρείται η σωστή διατροφή; Βρισκόμαστε στην καρδιά του καλοκαιριού και σε μια χώρα όπου αποτελείται από 6.000 νησιά, νησίδες και βραχονησίδες. Η ενασχόληση λοιπόν με τον...