Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Διλήμματα και αβεβαιότητα την περίοδο της πανδημίας.



Ενσυναίσθηση και Συμπόνια, δύο όμοιοι ορισμοί. Ενσυναισθηση, η συναισθηματική ταύτιση με την ψυχική κατάσταση ενός άλλου ατόμου, και η κατανόηση της συμπεριφοράς και των κινήτρων του. Συμπόνια, η συναίσθηση του πόνου που νιώθει κάποιος άλλος ή των δεινών που πλήττουν κάποιον άλλο σε συνδυασμό με την επιθυμία να τον ανακουφίσει από αυτό.

Δύο συναισθήματα που η κοινωνία μας τα τελευταία χρόνια χρησιμοποιεί σε μεγάλο βαθμό, στον προφορικό και γραπτό της λόγο. Τα χρησιμοποιεί, άραγε, στον ίδιο βαθμό και στην καθημερινότητα των συναισθημάτων της;

Τώρα που η ανθρωπότητα σιγά σιγά βαδίζει προς το τέλος της υγειονομικής πανδημίας που την ταλαιπώρησε από τον ιό SARS-CoV-2 και η καθημερινότητα της ζωής μας σταδιακά επανέρχεται, μπορούμε να ανατρέξουμε στον τρόπο που αντιδράσαμε ο ένας προς τον άλλο. Πόσο πολύ χρησιμοποιήσαμε αυτές τις δύο έννοιες και σε ποιον βαθμό; 

Στο ξεκίνημα αυτής της πανδημίας, όπου σταδιακά ακόμα και οι υγειονομικοί προσπαθούσαν να την μάθουν, η προσοχή μας στράφηκε προς τους μεγαλύτερους σε ηλικία ανθρώπους. Χρειάστηκε να τους προστατέψουμε ώστε να υπάρξει μικρότερη διάδοση του ιού σε εκείνες τις ηλικίες, που ήταν πιο δύσκολη η ίαση της. Σταματήσαμε τις επαφές μας μαζί τους, διότι η αγάπη για τους ανθρώπους μας ήταν πιο σημαντική από οτιδήποτε άλλο. Απομονωθήκαμε, ο ένας από τον άλλο, για να προστατέψουμε τους εαυτούς μας και τους άλλους. Όλος ο κόσμος μπήκε σε μια παύση ζωής ώστε να σωθούν όσες περισσότερες ζωές γινόταν! Πραγματικά ενσυναίσθηση και συμπόνια

Έως ότου, αυτό το κύμα, παρέσυρε τις ζωές μας, τις οικονομίες μας και την βολή μας. Αντιδράσαμε, αρχικά μουδιασμένα και λίγο λίγο οι αντιδράσεις δυνάμωναν. Διότι η περίοδος μακριά από την εργασία μας μεγάλωνε και οι οικονομίες μας εξαντλούνταν. Η καθημερινότητα μας είχε αλλάξει άρδην, χωρίς να είναι δική μας η επιλογή. Από την μια στιγμή στην άλλη, έπρεπε να μείνουμε σπίτι μας, μακριά από τον εργασιακό μας χώρο, μακριά από τις σχολικές μονάδες, μα κυρίως μακριά από τους ανθρώπους μας και τις κοινωνικές μας επαφές. Η Ενσυναίσθηση και η Συμπόνια άρχισαν να μεταλλάσσονται σε κούραση και αγανάκτηση.

Αγανακτούσαμε, βλέποντας ανθρώπους να κυκλοφορούν αμέριμνοι στους δρόμους. Να χρησιμοποιούν τις ατομικές μάσκες προστασίας με λανθασμένο τρόπο, αφήνοντας εκτεθειμένες τις αναπνευστικές οδούς. Εκνευριζόμασταν, κάθε φορά που ενημερωνόμασταν για πολυάριθμες παρέες, έχοντας ως αποτέλεσμα την αύξηση των κρουσμάτων. Αρνούμασταν να συζητήσουμε με ανθρώπους που δεν πίστευαν στον ιό, να ενημερωθούμε για τον τρόπο που εκείνοι έβλεπαν τα πράγματα. 

Στην πορεία, επιστρέφοντας για λίγο σε μια κανονικότητα και έχοντας την ευκαιρία ξανά να βρεθούμε, έστω για λίγο, στην εργασία μας ή στις σχολικές μονάδες, να αλληλοεπιδράσουμε ξανά, δια ζώσης, με τις κοινωνικές μας επαφές, το συναίσθημα της συμπόνιας και της ενσυναίσθησης άρχισε να επιστρέφει!

Δυστυχώς για λίγο. Ήρθε η στιγμή που έπρεπε να αφήσουμε για δεύτερη φορά τις ζωές μας σε αναμονή ώστε να στηρίξουμε τους ηλικιωμένους και τις ευπαθείς ομάδες, αλλά και τα παιδιά μας! Σε εκείνο το δεύτερο κύμα, χρειάστηκε να προφυλάξουμε τα παιδιά μας για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και να τα κρατήσουμε μακριά από την φυσιολογική τους, μέχρι εχθές, ζωή. Άρχισε να γεννιέται σε πολλούς το ερώτημα “γιατί να καταστρέφουμε τη ζωή των παιδιών μας για να σώσουμε τους ηλικιωμένους;”. Κατά πόσο λογικό ή όχι το ερώτημα αυτό, σίγουρα δεν θα απαντηθεί σε αυτό τα άρθρο. Το μόνο που μπορούμε στην παρούσα κατάσταση να πούμε είναι ότι από τα στοιχεία που οι ειδικοί από όλες τις χώρες μας έχουν δώσει, τα άτομα που έχουν νοσήσει και τα άτομα που δυστυχώς έχασαν την μάχη με την ζωή, ήταν από όλες τις ηλικιακές ομάδες.

Τέλος, παγκόσμια η κοινωνία μας έχει χωριστεί σε δύο ομάδες, αυτοί που εμβολιάζονται και οι αρνητές εμβολίων. Οι δημοφιλέστερες συζητήσεις τον τελευταίο καιρό είναι πότε θα κάνει κάποιος το εμβόλιο και ποιο επέλεξε να κάνει.
  
Από την αρχή αυτής της υγειονομικής κρίσης, η κοινωνία δεν επέλεξε να σταθεί δίπλα στις μειοψηφίες, δίπλα στους αρνητές, αλλά απέναντι τους. Χωρίς να μπαίνει στη διαδικασία να σκεφτεί τον λόγο που αντιδρούν αυτοί οι άνθρωποι, με αυτόν τον τρόπο. Θα πρέπει όλοι μας να αναλογιστούμε, αν οι διαφορετικές ή και ακραίες αντιδράσεις κάποιων οφείλονται, μόνο, στην ανάγκη τους για εναντίωση του κατεστημένου. Ή μήπως οι αντιδράσεις τους προέρχονται από πιο βαθιά αίτια; Αναλογισθήκαμε, άραγε το κοινωνικό ή ψυχοσυναισθηματικό υπόβαθρο αυτών των ανθρώπων; Αν είχαν έναν άνθρωπο δίπλα τους για να τους εξηγήσει τι ακριβώς συνέβαινε ή αν λόγο ψυχολογικών προβλημάτων φοβόντουσαν να μείνουν μόνοι στο σπίτι για πολλές ώρες; Έχουμε σκεφτεί ως κοινωνία τους λόγους που αναγκάζουν κάποιον να φοβάται να εμβολιαστεί; 

Η πιο εύκολη αντίδραση που μπορούμε ως κοινωνία να έχουμε, στις μειοψηφίες ή στις όποιες διαφορετικές απόψεις, είναι να κουνάμε επιδοκιμαστικά το δάκτυλο μας, να υψώνουμε τη φωνή μας και να απαιτούμε να γίνει αποδεκτή η άποψη μας. 

Από την άλλη όμως, αν θέλουμε να υποστηρίζουμε πως ως κοινωνία εξελισσόμαστε και χρησιμοποιούμε τα συναισθήματα της ενσυναίσθησης και της συμπόνιας, θα πρέπει να σταθούμε δίπλα σε εκείνες τις ομάδες με τις διαφορετικές απόψεις. Να δούμε τους λάθος τρόπους που χρησιμοποιούμε στην προώθηση των μηνυμάτων μας και να προσπαθήσουμε να τους αλλάξουμε. Να δούμε τις αγωνίες, τους προβληματισμούς και τους φόβους αυτών των ομάδων. Από που πηγάζουν και πως μπορούν να εξαλειφθούν. Ως κοινωνία που εξελίσσεται, προοδεύει, νιώθει και κατανοεί, θα πρέπει έστω και τώρα να δράσει με γνώμονα την συμπόνια και την ενσυναίσθηση και να διορθώσει τα κακός Κείμενα, - από την επιστήμη έως την πολιτική και από την εκπαίδευση έως την οικογένεια - που η ίδια δημιούργησε, άθελα της ενδεχομένως. 


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Απαγορευμένες βωμολοχίες απειλούν την παράδοση

Απο την Μαρίνα Στεφανάκη rockvitamins.blogspot.gr Στη σημερινή πραγματικότητα όπου η μουσική ακούγεται με τα μάτια, με ένα κοινό τέμπο υπολογιστή καθώς και με χυδαίους στίχους για όλα τα τραγουδάκια, αναρωτιέμαι, ενώ διανύουμε περίοδο μαζικής κρίσης, δεν θα «έπρεπε» να ανθίζουν οι τέχνες, κατ’ επέκταση και η μουσική, ως καταλύτες πνευματικής αφύπνισης; Αναμφίβολα, τα γεγονότα της ιστορίας αυτό αποδεικνύουν... Ένα από τα άπειρα παραδείγματα, αποτελεί ο Βιτσέντζος Κορνάρος, που γύρω στα μέσα του 17ου αι., όταν άρχισε δηλαδή η πολιορκία του Ηρακλείου από τους Οθωμανούς, άρχισε και η δράση του. Οι σημερινοί, όμως, Νεοέλληνες -έτσι για διαφορά- ενώ πυροβολούμαστε από ψυχρές δυτικές σφαίρες, χαμπάρι δεν παίρνουμε και το έχουμε ρίξει στη «τρέλα» όπως χαρακτηρίζει ένα Τσα-κάλι.

Η εξέλιξη της Κρητικής ενδυμασία στην πάροδο του χρόνου.

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ποια είναι η σημασία του σαρικιού, για ποιο λόγο φορούν οι Κρητικοί μαύρο πουκάμισο, τι επιρροές δέχτηκε η παραδοσιακή Κρητική φορεσιά ώσπου να πάρει την μορφή που γνωρίζουμε σήμερα;  Νομοθεσίες ενδυμασίας, επιρροές από τους διάφορους λαούς που κατοίκησαν στην Κρήτη και βεντέτες έδωσαν την τελική πινελιά στο σχέδιο της Κρητικής ενδυμασίας που γνωρίζουμε. Οι επιρροές από τη Δύση.

Η ομορφότερη κοπέλα της Κρήτης για το 2011

Πλήθος κόσμου κατέκλισε την Τετάρτη 24 Αυγούστου το club Envy στο Ηράκλειο όπου πραγματοποιήθηκε ο μεγάλος Τελικός του 33ου Παγκρήτιου Διαγωνισμού Ομορφιάς. Τον τίτλο της MISS ΚΡΗΤΗ 2011 κατέκτησε η 19χρονη Εύα Ζεϊμπεκάκη από το Ηράκλειο, Ά Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 αναδείχθηκε η Φαίη Αβδουλά και΄Β Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 η Ευρυδίκη Μερκούρη. Η 17χρονη Μιχαέλα Φωτιάδη

Γάζα: Εθνοκάθαρση ή γενοκτονία;

Ο κορυφαίος ιστορικός του Ολοκαυτώματος κρούει τον κώδωνα του κινδύνου. Ο διαπρεπής Ισραηλινός ιστορικός Όμερ Μπάρτοβ καλεί τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη διεθνή εβραϊκή κοινότητα να «σηκώσουν το ανάστημά τους και να υψώσουν τη φωνή τους, πριν η ηγεσία του Ισραήλ βυθίσει το ίδιο και τους γείτονές του στην άβυσσο». Τι διακρίνει τον πόλεμο από τη γενοκτονία; Πότε η κρατική βία μετατρέπεται από φρικτή αλλά νομικά εγκεκριμένη επίδειξη στρατιωτικής βίας στο «απόλυτο έγκλημα», σύμφωνα τόσο με το διεθνές δίκαιο όσο και με τη κοινή αντίληψη; Το ερώτημα αυτό απασχολεί πολύ τον Όμερ Μπάρτοβ τους τελευταίους μήνες. Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Brown και κορυφαίος ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Ισραηλινός ιστορικός έχει αφιερώσει την επιστημονική του σταδιοδρομία στη μελέτη πράξεων μαζικής δολοφονίας. Αυτό έχει καταστήσει την εμπειρογνωμοσύνη του περιζήτητη καθώς ο πόλεμος μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς συνεχίζει να κλιμακώνεται σε πρωτόγνωρα επίπεδα αιματοχυσίας και καταστροφής. Καθώς ο πόλεμος εξε

Το ντοκιμαντέρ «In the wine dark sea» για το κρητικό κρασί προβάλλει τον κρητικό αμπελώνα

Το ντοκιμαντέρ «In the wine dark sea» που έχει γυριστεί από την Χρύσα Τζωρτζάκη στην αγγλική γλώσσα και απευθύνεται στο διεθνές κοινό, προβάλει την Κρήτη ως οινοπαραγωγική περιοχή και αναδεικνύει τον κρητικό αμπελώνα σε χώρες που δεν έχει αποκτήσει ακόμα μεγάλη αναγνωρισιμότητα. Η σκηνοθέτης του φιλμ επισκέφθηκε τον Περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρο Αρναουτάκη και τον ενημέρωσε για την θετική πορεία και την απήχηση που καταγράφει το ντοκιμαντέρ σε φεστιβάλ κινηματογράφου ανά τον κόσμο, παρουσιάζοντας το κρασί της Κρήτης από τη μινωική εποχή μέχρι τις μέρες μας. Το ντοκιμαντέρ αναπτύσσεται μέσα από την οπτική 11 οινοπαραγωγών του νησιού, οι οποίοι αναλύουν τις ποικιλίες του κρητικού κρασιού ενώ καταγράφονται και γευσιγνωστικές εμπειρίες και απόψεις, διεθνώς καταξιωμένων σομελιέ (sommelier). Το φιλμ βραβεύτηκε σε Φεστιβάλ της Νέας Υόρκης, του Τορόντο και ακολούθησε το Τόκιο. Επιλέχθηκε ως καλύτερο ντοκιμαντέρ από τα φεστιβάλ του Μιλάνου και της Νάπολι και τώρα είναι επίσημη επιλογή, όπως τονίζ