Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Διλήμματα και αβεβαιότητα την περίοδο της πανδημίας.



Ενσυναίσθηση και Συμπόνια, δύο όμοιοι ορισμοί. Ενσυναισθηση, η συναισθηματική ταύτιση με την ψυχική κατάσταση ενός άλλου ατόμου, και η κατανόηση της συμπεριφοράς και των κινήτρων του. Συμπόνια, η συναίσθηση του πόνου που νιώθει κάποιος άλλος ή των δεινών που πλήττουν κάποιον άλλο σε συνδυασμό με την επιθυμία να τον ανακουφίσει από αυτό.

Δύο συναισθήματα που η κοινωνία μας τα τελευταία χρόνια χρησιμοποιεί σε μεγάλο βαθμό, στον προφορικό και γραπτό της λόγο. Τα χρησιμοποιεί, άραγε, στον ίδιο βαθμό και στην καθημερινότητα των συναισθημάτων της;

Τώρα που η ανθρωπότητα σιγά σιγά βαδίζει προς το τέλος της υγειονομικής πανδημίας που την ταλαιπώρησε από τον ιό SARS-CoV-2 και η καθημερινότητα της ζωής μας σταδιακά επανέρχεται, μπορούμε να ανατρέξουμε στον τρόπο που αντιδράσαμε ο ένας προς τον άλλο. Πόσο πολύ χρησιμοποιήσαμε αυτές τις δύο έννοιες και σε ποιον βαθμό; 

Στο ξεκίνημα αυτής της πανδημίας, όπου σταδιακά ακόμα και οι υγειονομικοί προσπαθούσαν να την μάθουν, η προσοχή μας στράφηκε προς τους μεγαλύτερους σε ηλικία ανθρώπους. Χρειάστηκε να τους προστατέψουμε ώστε να υπάρξει μικρότερη διάδοση του ιού σε εκείνες τις ηλικίες, που ήταν πιο δύσκολη η ίαση της. Σταματήσαμε τις επαφές μας μαζί τους, διότι η αγάπη για τους ανθρώπους μας ήταν πιο σημαντική από οτιδήποτε άλλο. Απομονωθήκαμε, ο ένας από τον άλλο, για να προστατέψουμε τους εαυτούς μας και τους άλλους. Όλος ο κόσμος μπήκε σε μια παύση ζωής ώστε να σωθούν όσες περισσότερες ζωές γινόταν! Πραγματικά ενσυναίσθηση και συμπόνια

Έως ότου, αυτό το κύμα, παρέσυρε τις ζωές μας, τις οικονομίες μας και την βολή μας. Αντιδράσαμε, αρχικά μουδιασμένα και λίγο λίγο οι αντιδράσεις δυνάμωναν. Διότι η περίοδος μακριά από την εργασία μας μεγάλωνε και οι οικονομίες μας εξαντλούνταν. Η καθημερινότητα μας είχε αλλάξει άρδην, χωρίς να είναι δική μας η επιλογή. Από την μια στιγμή στην άλλη, έπρεπε να μείνουμε σπίτι μας, μακριά από τον εργασιακό μας χώρο, μακριά από τις σχολικές μονάδες, μα κυρίως μακριά από τους ανθρώπους μας και τις κοινωνικές μας επαφές. Η Ενσυναίσθηση και η Συμπόνια άρχισαν να μεταλλάσσονται σε κούραση και αγανάκτηση.

Αγανακτούσαμε, βλέποντας ανθρώπους να κυκλοφορούν αμέριμνοι στους δρόμους. Να χρησιμοποιούν τις ατομικές μάσκες προστασίας με λανθασμένο τρόπο, αφήνοντας εκτεθειμένες τις αναπνευστικές οδούς. Εκνευριζόμασταν, κάθε φορά που ενημερωνόμασταν για πολυάριθμες παρέες, έχοντας ως αποτέλεσμα την αύξηση των κρουσμάτων. Αρνούμασταν να συζητήσουμε με ανθρώπους που δεν πίστευαν στον ιό, να ενημερωθούμε για τον τρόπο που εκείνοι έβλεπαν τα πράγματα. 

Στην πορεία, επιστρέφοντας για λίγο σε μια κανονικότητα και έχοντας την ευκαιρία ξανά να βρεθούμε, έστω για λίγο, στην εργασία μας ή στις σχολικές μονάδες, να αλληλοεπιδράσουμε ξανά, δια ζώσης, με τις κοινωνικές μας επαφές, το συναίσθημα της συμπόνιας και της ενσυναίσθησης άρχισε να επιστρέφει!

Δυστυχώς για λίγο. Ήρθε η στιγμή που έπρεπε να αφήσουμε για δεύτερη φορά τις ζωές μας σε αναμονή ώστε να στηρίξουμε τους ηλικιωμένους και τις ευπαθείς ομάδες, αλλά και τα παιδιά μας! Σε εκείνο το δεύτερο κύμα, χρειάστηκε να προφυλάξουμε τα παιδιά μας για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και να τα κρατήσουμε μακριά από την φυσιολογική τους, μέχρι εχθές, ζωή. Άρχισε να γεννιέται σε πολλούς το ερώτημα “γιατί να καταστρέφουμε τη ζωή των παιδιών μας για να σώσουμε τους ηλικιωμένους;”. Κατά πόσο λογικό ή όχι το ερώτημα αυτό, σίγουρα δεν θα απαντηθεί σε αυτό τα άρθρο. Το μόνο που μπορούμε στην παρούσα κατάσταση να πούμε είναι ότι από τα στοιχεία που οι ειδικοί από όλες τις χώρες μας έχουν δώσει, τα άτομα που έχουν νοσήσει και τα άτομα που δυστυχώς έχασαν την μάχη με την ζωή, ήταν από όλες τις ηλικιακές ομάδες.

Τέλος, παγκόσμια η κοινωνία μας έχει χωριστεί σε δύο ομάδες, αυτοί που εμβολιάζονται και οι αρνητές εμβολίων. Οι δημοφιλέστερες συζητήσεις τον τελευταίο καιρό είναι πότε θα κάνει κάποιος το εμβόλιο και ποιο επέλεξε να κάνει.
  
Από την αρχή αυτής της υγειονομικής κρίσης, η κοινωνία δεν επέλεξε να σταθεί δίπλα στις μειοψηφίες, δίπλα στους αρνητές, αλλά απέναντι τους. Χωρίς να μπαίνει στη διαδικασία να σκεφτεί τον λόγο που αντιδρούν αυτοί οι άνθρωποι, με αυτόν τον τρόπο. Θα πρέπει όλοι μας να αναλογιστούμε, αν οι διαφορετικές ή και ακραίες αντιδράσεις κάποιων οφείλονται, μόνο, στην ανάγκη τους για εναντίωση του κατεστημένου. Ή μήπως οι αντιδράσεις τους προέρχονται από πιο βαθιά αίτια; Αναλογισθήκαμε, άραγε το κοινωνικό ή ψυχοσυναισθηματικό υπόβαθρο αυτών των ανθρώπων; Αν είχαν έναν άνθρωπο δίπλα τους για να τους εξηγήσει τι ακριβώς συνέβαινε ή αν λόγο ψυχολογικών προβλημάτων φοβόντουσαν να μείνουν μόνοι στο σπίτι για πολλές ώρες; Έχουμε σκεφτεί ως κοινωνία τους λόγους που αναγκάζουν κάποιον να φοβάται να εμβολιαστεί; 

Η πιο εύκολη αντίδραση που μπορούμε ως κοινωνία να έχουμε, στις μειοψηφίες ή στις όποιες διαφορετικές απόψεις, είναι να κουνάμε επιδοκιμαστικά το δάκτυλο μας, να υψώνουμε τη φωνή μας και να απαιτούμε να γίνει αποδεκτή η άποψη μας. 

Από την άλλη όμως, αν θέλουμε να υποστηρίζουμε πως ως κοινωνία εξελισσόμαστε και χρησιμοποιούμε τα συναισθήματα της ενσυναίσθησης και της συμπόνιας, θα πρέπει να σταθούμε δίπλα σε εκείνες τις ομάδες με τις διαφορετικές απόψεις. Να δούμε τους λάθος τρόπους που χρησιμοποιούμε στην προώθηση των μηνυμάτων μας και να προσπαθήσουμε να τους αλλάξουμε. Να δούμε τις αγωνίες, τους προβληματισμούς και τους φόβους αυτών των ομάδων. Από που πηγάζουν και πως μπορούν να εξαλειφθούν. Ως κοινωνία που εξελίσσεται, προοδεύει, νιώθει και κατανοεί, θα πρέπει έστω και τώρα να δράσει με γνώμονα την συμπόνια και την ενσυναίσθηση και να διορθώσει τα κακός Κείμενα, - από την επιστήμη έως την πολιτική και από την εκπαίδευση έως την οικογένεια - που η ίδια δημιούργησε, άθελα της ενδεχομένως. 


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τα «4 Π» του επιτυχημένου πολιτικού!

Όσοι από εμάς διδαχτήκαμε το Μάρκετινγκ, είχαμε την ευκαιρία να βρούμε στον δρόμο μας τα «4 Π» (4 P's of Marketing), τα οποία αποτελούν το συστατικό επιτυχίας ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας, μέσα από τον σχεδιασμό της σωστής στρατηγικής, η οποία στηρίζεται: 1) Στα χαρακτηριστικά του προϊόντος ή της υπηρεσίας (Product). 2) Στην τιμή (Price) του προϊόντος / υπηρεσίας. 3) Στη σωστή τοποθέτησή του στην αγορά (Place). 4) Στη σωστή προώθησή του (Promotion). Αναλύοντας τα πιο πάνω χαρακτηριστικά, ένας πολιτικός μπορεί εύκολα να διακρίνει τη

Η ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗΣ ΚΑΤΣΟΥΝΑΣ

Το σήμα κατατεθέν της Κρητικές παράδοσης και συγκεκριμένα οι "χειροποίητες κατσούνες, κρητικά μπαστούνια" είχαν την τιμητική τους στην τελευταία εκπομπή του ALPHA «Σαββατοκύριακο με τον Μάνεση». Την Κυριακή το μεσημέρι εμφανίστηκε στην εκπομπή μέσω σύνδεσης Skype ο Κρητικός "Digital Media Strategist" Μάρκος Σμυρνάκης. Επίκεντρο της συζήτησης ήταν ο τρόπος της διαδικτυακής προώθησης της Κρητικής παράδοσης, αλλά και πως όλο αυτό βοηθάει στην συντήρηση της. Όπως ισχυρίζεται, σύγχρονες τεχνικές μάρκετινγκ είναι ικανές να δώσουν ξανά ζωή και να συστήσουν σε νέο κόσμο τις Κρητικές κατσούνες. Αυτό είναι και το όραμα. Η ένταξη ενός παγιωμένου προϊόντος και πάλι στην καθημερινότητα του ανθρώπου, πριν την εξαφάνιση του. Ένταξη... από όλες τις πλευρές, ξεκινώντας από το κίνητρο για την παραγωγή, αλλά και το ενδιαφέρον από νέους ανθρώπους όχι μόνο να μάθουν να τις χρησιμοποιούν , αλλά και να παράγουν το συγκεκριμένο προϊόν Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τεχνίτες πλέ...

Η L’Oréal «σπάει» την γυάλινη οροφή για τις γυναίκες επιστήμονες!

  Τα Ελληνικά Βραβεία L’ORÉAL–UNESCO εντάσσονται στο Διεθνές Πρόγραμμα L’ORÉAL-UNESCO Για τις Γυναίκες στην Επιστήμη, το όποιο αναγνωρίζει και υποστηρίζει διεθνώς γυναίκες επιστήμονες, με στόχο να τους δοθεί μεγαλύτερη αναγνώριση, να αναδειχθεί το ταλέντο τους και να εμπνεύσει περισσότερες γυναίκες να ασχοληθούν με την επιστήμη. Με πίστη στην πεποίθηση ότι ο κόσμος χρειάζεται την επιστήμη και η επιστήμη χρειάζεται τις γυναίκες, το Ίδρυμα L’Oréal σε συνεργασία με την Ελληνική Εθνική Επιτροπή για την UNESCO, προκηρύσσουν για 12η φορά στην Ελλάδα, την έναρξη των φετινών βραβείων, με τρία σημαντικά βραβεία αξίας 10.000€ έκαστο, που θα δοθούν σε γυναίκες επιστήμονες, οι οποίες απασχολούνται στους τομείς των Βιοεπιστημών, των Φυσικών Επιστημών, των Μαθηματικών και της Επιστήμης των Υπολογιστών. Τέλος, ως περαιτέρω επιβεβαίωση της παραπάνω δέσμευσης και του θετικού αντίκτυπου των Βραβείων στους δικαιούχους του, ανακοινώνεται ότι από το 2022 και έπειτα, τα βραβεία θα πραγματοποιούνται κάθ...

Freelancer: Τι σημαίνει επί της ουσίας η νέα πραγματικότητα εργασίας;

Γράφει η Αρετή Διαμαντή Freelancer: Από την e-food και άλλες εταιρείες που υιοθετούν ένα τέτοιο μοντέλο εργασίας προκύπτει το νέο ερώτημα. Συμφέρει άραγε να είναι κάποιος freelancer και κάτω από ποιες προϋποθέσεις; Σάλος δημιουργήθηκε με την πρόσφατη “ατυχή” διατύπωση της e-food σε μερίδα εργαζομένων της σε σχέση με το ενδεχόμενο να γίνουν freelancers αντί για μισθωτοί. Οι περισσότεροι διαμαρτυρήθηκαν έντονα, ενώ η εταιρεία έσπευσε να διαψεύσει και να μιλήσει για κακή επικοινωνία. Ωστόσο, υπάρχει μια μεγάλη μερίδα ατόμων που δεν γνωρίζουν καν τι σημαίνει το freelancing. Σε αυτή την περίπτωση, τι αλλάζει στον εργασιακό τομέα; Πρόκειται για μια αναβάθμιση της εργασιακής πραγματικότητας ή μήπως για μια επιδείνωση της ήδη ζοφερής πραγματικότητας; Η τεχνολογία συχνά έρχεται να γεφυρώσει το χάσμα που δημιουργείται ανάμεσα στις διαφορετικές γενιές. Εδώ μήπως συμβαίνει κάτι τέτοιο; Freelancer: Τι συνεπάγεται για την καθημερινότητα ενός εργαζομένου; Αρχικά, πρόκειται για έναν αρκετά ευρύ όρο. Κ...

Ποια είναι τα βασικά προβλήματα στην ψυχολογία των εργαζομένων στον τουρισμό και πως μπορούν να βελτιωθούν;

Η Καλοκαιρινή τουριστική σεζόν έχει ήδη ξεκινήσει με πολλά προβλήματα να έρχονται στο φως της δημοσιότητας, αλλά με τα περισσότερα να παραμένουν και να εξελίσσονται εσωτερικά στους κλάδους των Τουριστικών Επαγγελμάτων. Τα τελευταία περιστατικά που συνέβησαν σχετικά με το έγκαυμα του νεαρού στην Κρήτη, αλλά και τον νεαρό σερβιτόρο να σερβίρει εντός θαλάσσης σε beach bar στην Ρόδο, κάνουν πλέον ξεκάθαρο ότι δεν ακολουθείται, αλλά ούτε φαίνεται να υπάρχει σαφής οδηγία για τον ασφαλή τρόπο εργασίας κάθε εργαζομένου. Τελικά η εργασία στον Τουρισμό είναι επιλογή ή λύση ανάγκης για τους εργαζομένους του χώρου;  • Πόσο εύκολό είναι από μία αδρανής περίοδο του χειμώνα να προσαρμοστείς σε μία έντονη καθημερινότητα; • Πόσες είναι και πόσες θα έπρεπε να είναι οι ώρες εργασίας;  • Υπάρχει προσωπικός χρόνος;  • Τηρείται η σωστή διατροφή; Βρισκόμαστε στην καρδιά του καλοκαιριού και σε μια χώρα όπου αποτελείται από 6.000 νησιά, νησίδες και βραχονησίδες. Η ενασχόληση λοιπόν με τον...