Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Διλήμματα και αβεβαιότητα την περίοδο της πανδημίας.



Ενσυναίσθηση και Συμπόνια, δύο όμοιοι ορισμοί. Ενσυναισθηση, η συναισθηματική ταύτιση με την ψυχική κατάσταση ενός άλλου ατόμου, και η κατανόηση της συμπεριφοράς και των κινήτρων του. Συμπόνια, η συναίσθηση του πόνου που νιώθει κάποιος άλλος ή των δεινών που πλήττουν κάποιον άλλο σε συνδυασμό με την επιθυμία να τον ανακουφίσει από αυτό.

Δύο συναισθήματα που η κοινωνία μας τα τελευταία χρόνια χρησιμοποιεί σε μεγάλο βαθμό, στον προφορικό και γραπτό της λόγο. Τα χρησιμοποιεί, άραγε, στον ίδιο βαθμό και στην καθημερινότητα των συναισθημάτων της;

Τώρα που η ανθρωπότητα σιγά σιγά βαδίζει προς το τέλος της υγειονομικής πανδημίας που την ταλαιπώρησε από τον ιό SARS-CoV-2 και η καθημερινότητα της ζωής μας σταδιακά επανέρχεται, μπορούμε να ανατρέξουμε στον τρόπο που αντιδράσαμε ο ένας προς τον άλλο. Πόσο πολύ χρησιμοποιήσαμε αυτές τις δύο έννοιες και σε ποιον βαθμό; 

Στο ξεκίνημα αυτής της πανδημίας, όπου σταδιακά ακόμα και οι υγειονομικοί προσπαθούσαν να την μάθουν, η προσοχή μας στράφηκε προς τους μεγαλύτερους σε ηλικία ανθρώπους. Χρειάστηκε να τους προστατέψουμε ώστε να υπάρξει μικρότερη διάδοση του ιού σε εκείνες τις ηλικίες, που ήταν πιο δύσκολη η ίαση της. Σταματήσαμε τις επαφές μας μαζί τους, διότι η αγάπη για τους ανθρώπους μας ήταν πιο σημαντική από οτιδήποτε άλλο. Απομονωθήκαμε, ο ένας από τον άλλο, για να προστατέψουμε τους εαυτούς μας και τους άλλους. Όλος ο κόσμος μπήκε σε μια παύση ζωής ώστε να σωθούν όσες περισσότερες ζωές γινόταν! Πραγματικά ενσυναίσθηση και συμπόνια

Έως ότου, αυτό το κύμα, παρέσυρε τις ζωές μας, τις οικονομίες μας και την βολή μας. Αντιδράσαμε, αρχικά μουδιασμένα και λίγο λίγο οι αντιδράσεις δυνάμωναν. Διότι η περίοδος μακριά από την εργασία μας μεγάλωνε και οι οικονομίες μας εξαντλούνταν. Η καθημερινότητα μας είχε αλλάξει άρδην, χωρίς να είναι δική μας η επιλογή. Από την μια στιγμή στην άλλη, έπρεπε να μείνουμε σπίτι μας, μακριά από τον εργασιακό μας χώρο, μακριά από τις σχολικές μονάδες, μα κυρίως μακριά από τους ανθρώπους μας και τις κοινωνικές μας επαφές. Η Ενσυναίσθηση και η Συμπόνια άρχισαν να μεταλλάσσονται σε κούραση και αγανάκτηση.

Αγανακτούσαμε, βλέποντας ανθρώπους να κυκλοφορούν αμέριμνοι στους δρόμους. Να χρησιμοποιούν τις ατομικές μάσκες προστασίας με λανθασμένο τρόπο, αφήνοντας εκτεθειμένες τις αναπνευστικές οδούς. Εκνευριζόμασταν, κάθε φορά που ενημερωνόμασταν για πολυάριθμες παρέες, έχοντας ως αποτέλεσμα την αύξηση των κρουσμάτων. Αρνούμασταν να συζητήσουμε με ανθρώπους που δεν πίστευαν στον ιό, να ενημερωθούμε για τον τρόπο που εκείνοι έβλεπαν τα πράγματα. 

Στην πορεία, επιστρέφοντας για λίγο σε μια κανονικότητα και έχοντας την ευκαιρία ξανά να βρεθούμε, έστω για λίγο, στην εργασία μας ή στις σχολικές μονάδες, να αλληλοεπιδράσουμε ξανά, δια ζώσης, με τις κοινωνικές μας επαφές, το συναίσθημα της συμπόνιας και της ενσυναίσθησης άρχισε να επιστρέφει!

Δυστυχώς για λίγο. Ήρθε η στιγμή που έπρεπε να αφήσουμε για δεύτερη φορά τις ζωές μας σε αναμονή ώστε να στηρίξουμε τους ηλικιωμένους και τις ευπαθείς ομάδες, αλλά και τα παιδιά μας! Σε εκείνο το δεύτερο κύμα, χρειάστηκε να προφυλάξουμε τα παιδιά μας για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και να τα κρατήσουμε μακριά από την φυσιολογική τους, μέχρι εχθές, ζωή. Άρχισε να γεννιέται σε πολλούς το ερώτημα “γιατί να καταστρέφουμε τη ζωή των παιδιών μας για να σώσουμε τους ηλικιωμένους;”. Κατά πόσο λογικό ή όχι το ερώτημα αυτό, σίγουρα δεν θα απαντηθεί σε αυτό τα άρθρο. Το μόνο που μπορούμε στην παρούσα κατάσταση να πούμε είναι ότι από τα στοιχεία που οι ειδικοί από όλες τις χώρες μας έχουν δώσει, τα άτομα που έχουν νοσήσει και τα άτομα που δυστυχώς έχασαν την μάχη με την ζωή, ήταν από όλες τις ηλικιακές ομάδες.

Τέλος, παγκόσμια η κοινωνία μας έχει χωριστεί σε δύο ομάδες, αυτοί που εμβολιάζονται και οι αρνητές εμβολίων. Οι δημοφιλέστερες συζητήσεις τον τελευταίο καιρό είναι πότε θα κάνει κάποιος το εμβόλιο και ποιο επέλεξε να κάνει.
  
Από την αρχή αυτής της υγειονομικής κρίσης, η κοινωνία δεν επέλεξε να σταθεί δίπλα στις μειοψηφίες, δίπλα στους αρνητές, αλλά απέναντι τους. Χωρίς να μπαίνει στη διαδικασία να σκεφτεί τον λόγο που αντιδρούν αυτοί οι άνθρωποι, με αυτόν τον τρόπο. Θα πρέπει όλοι μας να αναλογιστούμε, αν οι διαφορετικές ή και ακραίες αντιδράσεις κάποιων οφείλονται, μόνο, στην ανάγκη τους για εναντίωση του κατεστημένου. Ή μήπως οι αντιδράσεις τους προέρχονται από πιο βαθιά αίτια; Αναλογισθήκαμε, άραγε το κοινωνικό ή ψυχοσυναισθηματικό υπόβαθρο αυτών των ανθρώπων; Αν είχαν έναν άνθρωπο δίπλα τους για να τους εξηγήσει τι ακριβώς συνέβαινε ή αν λόγο ψυχολογικών προβλημάτων φοβόντουσαν να μείνουν μόνοι στο σπίτι για πολλές ώρες; Έχουμε σκεφτεί ως κοινωνία τους λόγους που αναγκάζουν κάποιον να φοβάται να εμβολιαστεί; 

Η πιο εύκολη αντίδραση που μπορούμε ως κοινωνία να έχουμε, στις μειοψηφίες ή στις όποιες διαφορετικές απόψεις, είναι να κουνάμε επιδοκιμαστικά το δάκτυλο μας, να υψώνουμε τη φωνή μας και να απαιτούμε να γίνει αποδεκτή η άποψη μας. 

Από την άλλη όμως, αν θέλουμε να υποστηρίζουμε πως ως κοινωνία εξελισσόμαστε και χρησιμοποιούμε τα συναισθήματα της ενσυναίσθησης και της συμπόνιας, θα πρέπει να σταθούμε δίπλα σε εκείνες τις ομάδες με τις διαφορετικές απόψεις. Να δούμε τους λάθος τρόπους που χρησιμοποιούμε στην προώθηση των μηνυμάτων μας και να προσπαθήσουμε να τους αλλάξουμε. Να δούμε τις αγωνίες, τους προβληματισμούς και τους φόβους αυτών των ομάδων. Από που πηγάζουν και πως μπορούν να εξαλειφθούν. Ως κοινωνία που εξελίσσεται, προοδεύει, νιώθει και κατανοεί, θα πρέπει έστω και τώρα να δράσει με γνώμονα την συμπόνια και την ενσυναίσθηση και να διορθώσει τα κακός Κείμενα, - από την επιστήμη έως την πολιτική και από την εκπαίδευση έως την οικογένεια - που η ίδια δημιούργησε, άθελα της ενδεχομένως. 


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ψυχολογία εργασίας: Σχέσεις προϊσταμένου και υφισταμένων

Οι σχέσεις μεταξύ προϊσταμένου και υφισταμένων έχουν καθοριστικό ρόλο στην παραγωγικότητα και στα κίνητρα στο χώρο εργασίας. Η εκτίμηση που νιώθουν ότι έχουν οι υφιστάμενοι από τον προϊστάμενο τους, είναι από τους ισχυρότερους παράγοντες που τους επιτρέπουν να αφοσιώνονται στο έργο τους. Έρευνες έχουν δείξει ότι το αίσθημα εκτίμησης βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο όπως άλλοι σημαντικοί παράγοντες σε σχέση με την εργασία τους που είναι το ύψος του μισθού, οι ευκαιρίες για εκπαίδευση και ανέλιξη. Ο προϊστάμενος είναι ο ισχυρότερος παράγοντας που μπορεί να επηρεάζει τα κίνητρα και το ομαδικό πνεύμα εργασίας των υφισταμένων του. Με τον τρόπο συμπεριφοράς του, τον προφορικό του λόγο, τη γλώσσα του σώματος και τις εκφράσεις του προσώπου του, μεταδίδει σημαντικότατα μηνύματα για τη γνώμη και τις σκέψεις του σχετικά με την αξία των ανθρώπων που εργάζονται μαζί του.

Η ομορφότερη κοπέλα της Κρήτης για το 2011

Πλήθος κόσμου κατέκλισε την Τετάρτη 24 Αυγούστου το club Envy στο Ηράκλειο όπου πραγματοποιήθηκε ο μεγάλος Τελικός του 33ου Παγκρήτιου Διαγωνισμού Ομορφιάς. Τον τίτλο της MISS ΚΡΗΤΗ 2011 κατέκτησε η 19χρονη Εύα Ζεϊμπεκάκη από το Ηράκλειο, Ά Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 αναδείχθηκε η Φαίη Αβδουλά και΄Β Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 η Ευρυδίκη Μερκούρη. Η 17χρονη Μιχαέλα Φωτιάδη

Κρητικό Σαρίκι το παραδοσιακό κεντητό μαντήλι για το κεφάλι. Η Ιστορία, οι συμβολισμοί & η Περίτεχνη πλέξη της κυρίας Πόπης

Με αφορμή την διάδοση της κρητικής παραδοσιακής τέχνης της πλέξης των σαρικιών επικοινωνήσαμε με την κυρία Πόπη, την υφάντρα μας. Τα χειροποίητα Κρητικά σαρίκια – μαντήλια στο katsounes.gr φτιάχνονται από τα χέρια της κυρίας Πόπης. Όπως μας είπε η ίδια και όπως θα έχετε αντιληφθεί η πλέξη των σαρικιών αποτελεί μια σπουδαία και περίτεχνη διαδικασία που διαφέρει από περιοχή σε περιοχή και είναι άμεσα συνδεδεμένη με τη τιμή και την υπερηφάνεια των Κρητικών. Η τέχνη αυτή συναντάτε σήμερα κυρίως σε ορεινά χωριά της Κρήτης και κυρίως   χρησιμοποιείται από μεγαλύτερες γενιές. Όπως μας είπε η ονομασία του “Σαρίκι” έχει Τούρκικη καταγωγή και υποδηλώνει την Οθωμανική επιρροή στο νησί της Κρήτης τα παλαιότερα χρόνια της Τουρκοκρατίας. Κάπου εδώ είναι η στιγμή που πρέπει να μιλήσουμε για το Συμβολισμό που έχουν τα Σαρίκια και τα μαντήλια των κρητικών στα κρόσσια, αλλά και γενικότερα τους συμβολισμούς   Ποιοι είναι όμως οι συμβολισμοί του;;   Τα κρόσσια στα μαντήλια των κρητ...

Ο Κώδικας Ηθικής και Δεοντολογίας των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως .

1965 Κώδικας των Αθηνών . Ο Κώδικας Ηθικής και Δεοντολογίας των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως . Ο ΚΩΔΙΚΑΣ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ . Η ΛΑΜΠΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ . To 1960 ιδρύθηκε η ΕΕΔΣ – Ελληνική Εταιρεία Δημοσίων Σχέσεων , το επιστημονικό σωματείο των Δημοσίων Σχέσεων στην Ελλάδα . Ο “πατριάρχης” (πρωτεργάτης) των Δημοσίων Σχέσεων στην Ελλάδα , ο Μάνος Παυλίδης διετέλεσε πρόεδρος της IPRA (International Public Relations Association ) , από το 1973 έως το 1976 , ενώ το 1964 είχε εκλεγεί στη θέση του Γραμματέα . Το 1965 στην Αθήνα πραγματοποιήθηκε το παγκόσμιο συνέδριο της IPRA ( International Public Relations Association ) και εδώ υπογράφηκε ο περίφημος Κώδικας των Αθηνών , ο Διεθνής Κώδικας Δεοντολογίας των Δημοσίων Σχέσεων που εφαρμόζεται αδιάλειπτα από τότε από όλα τα επιστημονικά σωματεία των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως . Δηλαδή όλοι οι επαγγελματίες των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως εφαρμόζουν και ασπάζονται τον Κώδικα Ηθικής και Δεοντολογίας ,...

Δημόσια Ιστορία και Έντυπος Τύπος

  Γράφει η Βογιατζάκη Δέσποινα Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Με τον όρο Δημόσια Ιστορία , αναφέρετε η καταγραφή και η διατήρηση των ιστορικών πληροφοριών έπειτα από προσωπικές εμπειρίες των ανθρώπων. Επίσης αναφέρεται στην αφήγηση για θέματα εθνικά, δημοσίων Προσώπων και για ορισμένες περιόδους των χωρών του κόσμου. Η Δημόσια Ιστορία αναφέρεται στην ¨Ιστορική Συντήρηση¨, ¨Επιστημονικά Αρχεία¨, ¨Προφορική Ιστορία¨, και σε άλλους τομείς. Το Πανεπιστήμιο της Βαλτιμόρης διδάσκει τη Δημόσια Ιστορία ως  ‘ η παρουσίαση της ιστορικής γνώσης σε ένα ευρύ κοινό-ακροατήριο. Η Δημόσια Ιστορία εμφανίζεται με πολλές μορφές, παραδείγματος  χάρη, τηλεοπτικά ντοκιμαντέρ, ιστορικά έργα και τέλος, συλλογή & καταγραφή έργου’. Το Πανεπιστήμιο του Wisconsin αλλά και ο Robert Kelley   - Ιστορικός αναφέρουν ότι, ‘ η Δημόσια Ιστορία πιο συχνά αναφέρεται στην απασχόληση των ιστορικών προς την Ιστορία. Συνδέοντάς την με την εργασία έξω από τον ακαδημαϊκό χώρο’. Η ...