Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ποια είναι τα βασικά προβλήματα στην ψυχολογία των εργαζομένων στον τουρισμό και πως μπορούν να βελτιωθούν;

Η Καλοκαιρινή τουριστική σεζόν έχει ήδη ξεκινήσει με πολλά προβλήματα να έρχονται στο φως της δημοσιότητας, αλλά με τα περισσότερα να παραμένουν και να εξελίσσονται εσωτερικά στους κλάδους των Τουριστικών Επαγγελμάτων. Τα τελευταία περιστατικά που συνέβησαν σχετικά με το έγκαυμα του νεαρού στην Κρήτη, αλλά και τον νεαρό σερβιτόρο να σερβίρει εντός θαλάσσης σε beach bar στην Ρόδο, κάνουν πλέον ξεκάθαρο ότι δεν ακολουθείται, αλλά ούτε φαίνεται να υπάρχει σαφής οδηγία για τον ασφαλή τρόπο εργασίας κάθε εργαζομένου. Τελικά η εργασία στον Τουρισμό είναι επιλογή ή λύση ανάγκης για τους εργαζομένους του χώρου; 

Πόσο εύκολό είναι από μία αδρανής περίοδο του χειμώνα να προσαρμοστείς σε μία έντονη καθημερινότητα;
Πόσες είναι και πόσες θα έπρεπε να είναι οι ώρες εργασίας; 
Υπάρχει προσωπικός χρόνος; 
Τηρείται η σωστή διατροφή;

Βρισκόμαστε στην καρδιά του καλοκαιριού και σε μια χώρα όπου αποτελείται από 6.000 νησιά, νησίδες και βραχονησίδες. Η ενασχόληση λοιπόν με τον τουριστικό κλάδο τους καλοκαιρινούς μήνες αποτελεί αναπόφευκτη λύση για αρκετούς ανθρώπους καθώς η ζήτηση είναι αρκετά μεγάλη, αποτελεί μια «σίγουρη» δουλειά, με σχετικά καλές αποδοχές σε μικρό χρονικό διάστημα. Πώς όμως η εργασία στον τουριστικό τομέα επηρεάζει την ψυχολογία των εργαζομένων και τι προβληματισμοί προκύπτουν από αυτό;

Ο πρώτος προβληματισμός αφορά την απότομη αλλαγή, από μια κατάσταση ηρεμίας 5 μηνών σε μία κατάσταση έντονης καθημερινότητας 7 μηνών. Το στρες αυξάνεται, το σώμα είναι διαρκώς σε μια κατάσταση «πάλης-φυγής» λόγω της αύξησης των ορμονών άγχους με αποτέλεσμα η σωματική και ψυχική κούραση να  είναι μονόδρομος. Αυτή η κατάσταση συνοδεύεται από έλλειψη προσωπικού χρόνου που σημαίνει έλλειψη πλαισίου αποφόρτισης των εργαζομένων. Έτσι υπάρχουν πολύ συχνά εντάσεις, άγχος και ματαίωση σε προσωπικό αλλά και σε εργασιακό επίπεδο, καθώς η έντονη κούραση και η έλλειψη ξεκούρασης μας κάνει πιο ευαίσθητους στο θυμό. 

Άλλη μια δυσκολία στον τουριστικό τομέα έχει να κάνει με την ψυχική ανθεκτικότητα των εργαζομένων. Ως ψυχική ανθεκτικότητα ορίζουμε την ικανότητα ενός ατόμου να ξεπεράσει δύσκολες καταστάσεις και να βγει πιο δυνατό μέσα από αυτές. Δεν είναι λίγοι οι εργαζόμενοι όπου αυτή την ικανότητα δεν την έχουν αναπτύξει και έτσι, δυσκολεύονται να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις μιας εποχιακής εργασίας. Στον τουρισμό υπάρχει ένταση και συγκρούσεις ανάμεσα στο προσωπικό, καθιστώντας ένα άτομο που δεν είναι ψυχικά ανθεκτικό, ευάλωτο στην κριτική και τα αρνητικά σχόλια καθώς δυσκολεύεται να θέσει τα όριά του και να προστατεύσει τον εαυτό του από αυτές τις καταστάσεις. Η ματαίωση και η αίσθηση της αποτυχίας που μπορεί να νιώσει λοιπόν δημιουργούν ένα φαύλο κύκλο, καθώς όσο περισσότερο αποτυχημένο νιώθει, τόσο πιο δύσκολα θα μπορέσει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις τις δουλειάς άρα θα δέχεται και πιο συχνά κριτική.

Αξίζει επίσης να αναφερθεί ξεχωριστά η έλλειψη προσωπικού χρόνου ως προβληματισμός για την ψυχική κατάσταση των εργαζομένων.  Οι εργαζόμενοι στον τουριστικό τομέα εργάζονται αρκετές ώρες, ξεπερνώντας πολλές φορές το οκτάωρο, κατάσταση που τους φορτώνει με κούραση αλλά και με απουσία κινήτρου για να ασχοληθούν με κάτι διαφορετικό που θα τους αποφορτίσει (καθώς δεν έχουν όρεξη αλλά ούτε και τον απαιτούμενο χρόνο). Με αυτό τον τρόπο το άγχος και η ένταση της ημέρας «παραμένουν στο σώμα», καθώς δεν μπορούν να εκτονωθούν και σε αρκετές περιπτώσεις αυξάνονται οι αντισταθμιστικές συμπεριφορές όπως το κάπνισμα, το αλκοόλ, το φαγητό και οι υπόλοιπες καταχρήσεις. Επίσης η αίσθηση μοναξιάς είναι πολύ συχνή στους εργαζόμενους εξαιτίας όλων των παραπάνω.
Σε αυτό το σημείο αξίζει να αναφερθούμε και στις θετικές επιδράσεις που μπορεί να έχει η εργασία στον τουριστικό τομέα στην ψυχολογία των εργαζομένων. Αρχικά, μέσω του τουρισμού, οι εργαζόμενοι πολύ γρήγορα δημιουργούν συναδελφικές σχέσεις που μπορούν να εξελιχθούν και σε φιλικές. Όλο και περισσότεροι άνθρωποι έρχονται σε επαφή μεταξύ τους, «μπλέκονται» πολιτισμοί, συνήθειες και παραδόσεις και έτσι γεμίζουν με γνωριμίες και καινούριες εμπειρίες. Επίσης, το οικονομικό κίνητρο είναι αρκετά σημαντικό πόσο μάλλον στην εποχή που βρισκόμαστε. Οι περισσότεροι άνθρωποι που εργάζονται σεζόν θα πουν ότι μέσα από αυτή μαθαίνεις καλύτερα τον εαυτό σου, τι είσαι ικανός να καταφέρεις και πότε πρέπει να σταματάς.

Από όλα τα παραπάνω λοιπόν είναι ξεκάθαρο ότι η τουριστική σεζόν αναπόφευκτα επηρεάζει την ψυχολογία των εργαζομένων τόσο με θετικό όσο και με αρνητικό τρόπο. Είναι σημαντικό παρόλα αυτά να μη ξεχνάμε σε ένα γενικότερο πλαίσιο ότι σε περιόδους όπου οι θερμοκρασιακές τιμές είναι έντονες (είτε κρύο είτε ζέστη), η ψυχολογία μπορεί να επηρεαστεί επίσης και να εκδηλωθούν συναισθήματα όπως θλίψη, ματαίωση, έλλειψη ευχαρίστησης, δυσκολίες στον ύπνο και στο φαγητό αλλά και έλλειψη κινήτρου ενεργοποίησης. Καλό θα ήταν λοιπόν να έχουμε στο νου μας κάποιες συμπεριφορές που θα μας βοηθήσουν τους καλοκαιρινούς μήνες να διατηρήσουμε μια σχετική ισορροπία σε συναισθηματικό επίπεδο:

Αρχικά μην παραβλέπετε το κομμάτι της διατροφής. Κυρίως το καλοκαίρι η διατροφή παραμελείται με αποτέλεσμα να μην υπάρχει η απαραίτητη ενέργεια να ανταπεξέλθει το σώμα στις απαιτήσεις τις καθημερινότητας. Φροντίστε τη διατροφή σας και εμπλουτίστε την με αρκετό νερό και τροφές που θα σας δώσουν την απαιτούμενη δύναμη για να διαχειριστείτε και σωματικά αλλά και συναισθηματικά τις δυσκολίες του καλοκαιριού.

Σημαντικό είναι επίσης να δημιουργηθεί ένα σταθερό πρόγραμμα ύπνου. Το καλοκαίρι οι άνθρωποι τείνουν να κοιμούνται λιγότερο, καθώς η παρουσία περισσότερου φωτός επηρεάζει τις βιολογικές διεργασίες ύπνου. Προσπαθήστε όσο το επιτρέπει η καθημερινότητα να συμπληρώνεται 6 με 8 ώρες ύπνου .

Επίσης είναι πολύ σημαντικό να μοιράζεστε τους προβληματισμούς σας με τους γύρω σας, να υπάρχει συναναστροφή με άτομα που μπορούν να σας αποφορτίσουν και να σας στηρίξουν σε τυχόν  δυσκολίες που αντιμετωπίζεται.
Τέλος να αναφέρουμε πώς αν νιώθετε ότι το άγχος, η θλίψη, η ματαίωση που ίσως βιώσετε σας επηρεάζουν σε λειτουργικό επίπεδο στην καθημερινότητά σας μη διστάσετε να ζητήσετε την βοήθεια κάποιου ειδικού ψυχικής υγείας.


Γράφουν για το Κέντρο Συμβουλευτικής & Ψυχοθεραπείας «InterNus» οι
Κανάκη Κατερίνα | Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια
Λαγκουβάρδου Δέσποινα | Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η εξέλιξη της Κρητικής ενδυμασία στην πάροδο του χρόνου.

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ποια είναι η σημασία του σαρικιού, για ποιο λόγο φορούν οι Κρητικοί μαύρο πουκάμισο, τι επιρροές δέχτηκε η παραδοσιακή Κρητική φορεσιά ώσπου να πάρει την μορφή που γνωρίζουμε σήμερα;  Νομοθεσίες ενδυμασίας, επιρροές από τους διάφορους λαούς που κατοίκησαν στην Κρήτη και βεντέτες έδωσαν την τελική πινελιά στο σχέδιο της Κρητικής ενδυμασίας που γνωρίζουμε. Οι επιρροές από τη Δύση.

Βασική διαφορά μεταξύ των Δημοσίων Σχέσεων και Διαφήμισης.

Με δύο λόγια η βασική διαφορά μεταξύ των Δημοσίων Σχέσεων και της Διαφήμισης. Οι Δημόσιες Σχέσεις στην εποχή μας πρέπει σε συνεργασία με τη διαφήμιση να οδηγούν στα επιθυμητά αποτελέσματα. Αν θέλαμε να ξεχωρίσουμε κάπως την διαφήμιση από τις δημόσιες σχέσεις, θα ήταν λογικότερο να πούμε ότι με τις δημόσιες σχέσεις περιμένουμε πιο μακροπρόθεσμα αποτελέσματα που ίσως να μην είναι και μετρήσιμα σε σχέση με αυτά της διαφήμισης που το ζητούμενο είναι άμεσο και με πιο ασφαλείς τρόπους μετρήσιμο. Δημοσίευση: Μάρκος Σμυρνάκης

Το Δελτίο Τύπου είναι ενημέρωση

Απο τον Γιώργο Παπατριαντφύλλου Οι παρερμηνείες σχετικά με το τι είναι το Δελτίο Τύπου είναι πάρα πολλές . Σύμφωνα με Βρεττανίδα επικοινωνιολόγο και καθηγήτρια Δημοσίων Σχέσεων : “ Πολλοί λένε πως ασχολούνται με τις Δημόσιες Σχέσεις , λίγοι είναι σε θέση να εξηγήσουν τι είναι οι Δημόσιες Σχέσεις  Ακριβώς στην ίδια λογική πολλοί λένε πως είναι επαγγελματίες στην επιστήμη των Δημοσίων Σχέσεων και γνωρίζουν να συντάσουν Δελτίο Τύπου και να σχεδιάζουν τα λοιπά “εργαλεία” δημοσιότητας αλλά το μόνο που καταφέρνουν είναι να δημιουργούν μία κακή εικόνα για την επιστήμη των Δημοσίων Σχέσεων και τα μέσα που αυτή χρησιμοποιεί .

Φουντώνει το συναίσθημα του ρατσισμού στην Ελλάδα.

  Γράφει ο Μάρκος Σμυρνάκης   Προσπαθώντας να δώσω ένα σύγχρονο ορισμό για την λέξη “Ρατσισμός”, θα έλεγα ότι, χρησιμοποιείται για να αναγάγει μια ομάδα, ως   υπέρτερη άλλων. Πιο συγκεκριμένα περιγράφει τις πράξεις μιας ομάδας ανθρώπων (οι οποίοι συνδέονται με κάποια κοινά χαρακτηριστικά) εναντίον μίας άλλης ομάδας. Η προέλευση της προέρχεται από το πιο συνηθισμένο είδος ρατσισμού, δηλαδή τον φυλετικό ρατσισμό, εκ της Ιταλικής όμως γλώσσας, “ razza ”   (ράτσα) που σημαίνει φυλή.

Η ομορφότερη κοπέλα της Κρήτης για το 2011

Πλήθος κόσμου κατέκλισε την Τετάρτη 24 Αυγούστου το club Envy στο Ηράκλειο όπου πραγματοποιήθηκε ο μεγάλος Τελικός του 33ου Παγκρήτιου Διαγωνισμού Ομορφιάς. Τον τίτλο της MISS ΚΡΗΤΗ 2011 κατέκτησε η 19χρονη Εύα Ζεϊμπεκάκη από το Ηράκλειο, Ά Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 αναδείχθηκε η Φαίη Αβδουλά και΄Β Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 η Ευρυδίκη Μερκούρη. Η 17χρονη Μιχαέλα Φωτιάδη