Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Κρητικό Σαρίκι το παραδοσιακό κεντητό μαντήλι για το κεφάλι. Η Ιστορία, οι συμβολισμοί & η Περίτεχνη πλέξη της κυρίας Πόπης

Με αφορμή την διάδοση της κρητικής παραδοσιακής τέχνης της πλέξης των σαρικιών επικοινωνήσαμε με την κυρία Πόπη, την υφάντρα μας. Τα χειροποίητα Κρητικά σαρίκια – μαντήλια στο katsounes.gr φτιάχνονται από τα χέρια της κυρίας Πόπης. Όπως μας είπε η ίδια και όπως θα έχετε αντιληφθεί η πλέξη των σαρικιών αποτελεί μια σπουδαία και περίτεχνη διαδικασία που διαφέρει από περιοχή σε περιοχή και είναι άμεσα συνδεδεμένη με τη τιμή και την υπερηφάνεια των Κρητικών. Η τέχνη αυτή συναντάτε σήμερα κυρίως σε ορεινά χωριά της Κρήτης και κυρίως  χρησιμοποιείται από μεγαλύτερες γενιές.

Όπως μας είπε η ονομασία του “Σαρίκι” έχει Τούρκικη καταγωγή και υποδηλώνει την Οθωμανική επιρροή στο νησί της Κρήτης τα παλαιότερα χρόνια της Τουρκοκρατίας. Κάπου εδώ είναι η στιγμή που πρέπει να μιλήσουμε για το Συμβολισμό που έχουν τα Σαρίκια και τα μαντήλια των κρητικών στα κρόσσια, αλλά και γενικότερα τους συμβολισμούς

 

Ποιοι είναι όμως οι συμβολισμοί του;;

 

Τα κρόσσια στα μαντήλια των κρητικών

Η μακρόχρονη Οθωμανική επικυριαρχία αποτελεί έναν από τους κύριους λόγους δημιουργίας και καθιέρωσης των κροσσιών, στα μαντίλια των κρητικών. Τα πυκνά κρόσσια επινοήθηκαν ώστε να συμβολίζουν και να μοιάζουν με δάκρυα, υποδηλώνοντας έτσι τον πένθιμο χαρακτήρα αυτής της κατοχής για τους ντόπιους.

Στην ουσία τα κρόσσια αποτελούν ένα σημαντικό σημείο αναφοράς του πένθιμου χαρακτήρα της νήσου, η οποία στην μακραίωνη ιστορία της βίωσε πολέμους, ενετική και οθωμανική κατοχή καθώς και μια μικρή περίοδο ανεξαρτησίας υπό την κηδεμονία των μεγάλων δυνάμεων.

 

Το μαύρο σαρίκι

Είναι το πιο διαδεδομένο χρώμα και για πολλούς είναι το γνήσιο χρώμα. Εμείς μπορούμε να επιβεβαιώσουμε ότι είναι το πρώτο χρώμα που κεντήθηκε και είναι γεμάτο συμβολισμούς, άλλωστε το μαύρο είναι και το χρώμα των Κρητικών. Μαύρο πουκάμισο, παντελόνι, στιβάνια, γιατί άραγε; Το Μαύρο χρώμα είναι το χρώμα της λεβεντιάς και της περηφάνιας, αλλά και του πένθους στην ζωή κάθε Κρητικού.

Κρητικό Σαρίκι λοιπόν ένα αναπόσπαστο κομμάτι ενδυματολογικού κώδικα της πολιτιστικής ιστορίας του Κρητικού και της Κρητικής φορεσιάς που συναντάται σε γλέντια, χαρές, αλλά και λύπες. Στο μαύρο σαρίκι πέρα από το συμβολισμό δακρύων με τα κρόσσια, υπάρχει και ο συμβολισμός στις τρύπες που συμβολίζουν τα σκάγια επι κατοχής όπως αναφέρεται παραπάνω.

 

Το λευκό σαρίκι

Εμφανίστηκε μετά από το μαύρο σαρίκι για να εκφράσει πλέον κάτι τελείως διαφορετικό για τους Κρητικούς. Το λευκό σαρίκι απεικονίζει το χρώμα της χαράς και είθισται και φοριέται σε χαρμόσυνες περιστάσεις όπως γάμους, βαφτίσεις και κάθε λογής χαρούμενη κοινωνική εκδήλωση. Σίγουρα θα έχει τύχει να το δείτε κι εσείς σε τέτοιου είδους εκδηλώσεις.

 

Πριν από το κεντητό σαρίκι, υπήρχε και θα φροντίσουμε να υπάρχει η “πέτσα”, όπου είναι ένα υφασμάτινο μαντίλι για το κεφάλι. Τη πέτσα θα τη βρείτε σε μαύρο χρώμα, διάφορα μεγέθη, με δάκρυα ή χωρίς.

 

Τα Κεφαλομάντηλα σήμερα

Συνήθως αποτελούν το τέλειο δώρο απ’ ότι έχουμε διαπιστώσει και απ΄ οτι μας έχετε επιβεβαιώσει σε άτομα που αγαπάτε και εκτιμάτε. Αποτελούν ένα συμβολικό δώρο που συνοδεύει έντονες στιγμές στη ζωή κάθε Κρητικού και μη, πολλές στιγμές χαράς, αλλά και στιγμές λύπης.

Η κυρία Πόπη έχει επιλέξει κλωστή από μετάξι και πλέκει τα σαρίκια σε δύο αποχρώσεις Λευκό ή Μαύρο και σε διάφορα μεγέθη για να εφαρμόζουν σωστά στο κεφάλι αυτού που αξίζει να έχει ένα κρητικό χειροποίητο μαντήλι για το κεφάλι στην κατοχή του.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Απαγορευμένες βωμολοχίες απειλούν την παράδοση

Απο την Μαρίνα Στεφανάκη rockvitamins.blogspot.gr Στη σημερινή πραγματικότητα όπου η μουσική ακούγεται με τα μάτια, με ένα κοινό τέμπο υπολογιστή καθώς και με χυδαίους στίχους για όλα τα τραγουδάκια, αναρωτιέμαι, ενώ διανύουμε περίοδο μαζικής κρίσης, δεν θα «έπρεπε» να ανθίζουν οι τέχνες, κατ’ επέκταση και η μουσική, ως καταλύτες πνευματικής αφύπνισης; Αναμφίβολα, τα γεγονότα της ιστορίας αυτό αποδεικνύουν... Ένα από τα άπειρα παραδείγματα, αποτελεί ο Βιτσέντζος Κορνάρος, που γύρω στα μέσα του 17ου αι., όταν άρχισε δηλαδή η πολιορκία του Ηρακλείου από τους Οθωμανούς, άρχισε και η δράση του. Οι σημερινοί, όμως, Νεοέλληνες -έτσι για διαφορά- ενώ πυροβολούμαστε από ψυχρές δυτικές σφαίρες, χαμπάρι δεν παίρνουμε και το έχουμε ρίξει στη «τρέλα» όπως χαρακτηρίζει ένα Τσα-κάλι.

Η εξέλιξη της Κρητικής ενδυμασία στην πάροδο του χρόνου.

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ποια είναι η σημασία του σαρικιού, για ποιο λόγο φορούν οι Κρητικοί μαύρο πουκάμισο, τι επιρροές δέχτηκε η παραδοσιακή Κρητική φορεσιά ώσπου να πάρει την μορφή που γνωρίζουμε σήμερα;  Νομοθεσίες ενδυμασίας, επιρροές από τους διάφορους λαούς που κατοίκησαν στην Κρήτη και βεντέτες έδωσαν την τελική πινελιά στο σχέδιο της Κρητικής ενδυμασίας που γνωρίζουμε. Οι επιρροές από τη Δύση.

Η ομορφότερη κοπέλα της Κρήτης για το 2011

Πλήθος κόσμου κατέκλισε την Τετάρτη 24 Αυγούστου το club Envy στο Ηράκλειο όπου πραγματοποιήθηκε ο μεγάλος Τελικός του 33ου Παγκρήτιου Διαγωνισμού Ομορφιάς. Τον τίτλο της MISS ΚΡΗΤΗ 2011 κατέκτησε η 19χρονη Εύα Ζεϊμπεκάκη από το Ηράκλειο, Ά Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 αναδείχθηκε η Φαίη Αβδουλά και΄Β Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 η Ευρυδίκη Μερκούρη. Η 17χρονη Μιχαέλα Φωτιάδη

Γάζα: Εθνοκάθαρση ή γενοκτονία;

Ο κορυφαίος ιστορικός του Ολοκαυτώματος κρούει τον κώδωνα του κινδύνου. Ο διαπρεπής Ισραηλινός ιστορικός Όμερ Μπάρτοβ καλεί τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη διεθνή εβραϊκή κοινότητα να «σηκώσουν το ανάστημά τους και να υψώσουν τη φωνή τους, πριν η ηγεσία του Ισραήλ βυθίσει το ίδιο και τους γείτονές του στην άβυσσο». Τι διακρίνει τον πόλεμο από τη γενοκτονία; Πότε η κρατική βία μετατρέπεται από φρικτή αλλά νομικά εγκεκριμένη επίδειξη στρατιωτικής βίας στο «απόλυτο έγκλημα», σύμφωνα τόσο με το διεθνές δίκαιο όσο και με τη κοινή αντίληψη; Το ερώτημα αυτό απασχολεί πολύ τον Όμερ Μπάρτοβ τους τελευταίους μήνες. Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Brown και κορυφαίος ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Ισραηλινός ιστορικός έχει αφιερώσει την επιστημονική του σταδιοδρομία στη μελέτη πράξεων μαζικής δολοφονίας. Αυτό έχει καταστήσει την εμπειρογνωμοσύνη του περιζήτητη καθώς ο πόλεμος μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς συνεχίζει να κλιμακώνεται σε πρωτόγνωρα επίπεδα αιματοχυσίας και καταστροφής. Καθώς ο πόλεμος εξε

Το ντοκιμαντέρ «In the wine dark sea» για το κρητικό κρασί προβάλλει τον κρητικό αμπελώνα

Το ντοκιμαντέρ «In the wine dark sea» που έχει γυριστεί από την Χρύσα Τζωρτζάκη στην αγγλική γλώσσα και απευθύνεται στο διεθνές κοινό, προβάλει την Κρήτη ως οινοπαραγωγική περιοχή και αναδεικνύει τον κρητικό αμπελώνα σε χώρες που δεν έχει αποκτήσει ακόμα μεγάλη αναγνωρισιμότητα. Η σκηνοθέτης του φιλμ επισκέφθηκε τον Περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρο Αρναουτάκη και τον ενημέρωσε για την θετική πορεία και την απήχηση που καταγράφει το ντοκιμαντέρ σε φεστιβάλ κινηματογράφου ανά τον κόσμο, παρουσιάζοντας το κρασί της Κρήτης από τη μινωική εποχή μέχρι τις μέρες μας. Το ντοκιμαντέρ αναπτύσσεται μέσα από την οπτική 11 οινοπαραγωγών του νησιού, οι οποίοι αναλύουν τις ποικιλίες του κρητικού κρασιού ενώ καταγράφονται και γευσιγνωστικές εμπειρίες και απόψεις, διεθνώς καταξιωμένων σομελιέ (sommelier). Το φιλμ βραβεύτηκε σε Φεστιβάλ της Νέας Υόρκης, του Τορόντο και ακολούθησε το Τόκιο. Επιλέχθηκε ως καλύτερο ντοκιμαντέρ από τα φεστιβάλ του Μιλάνου και της Νάπολι και τώρα είναι επίσημη επιλογή, όπως τονίζ