Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Αναρτήσεις

Γιατί δουλεύουμε τόσο πολύ;

Γράφει η Ελένη Χελιώτη Το 2013, μία Γιαπωνέζα δημοσιογράφος ειδήσεων ονόματι Miwa Sado πέθανε ξαφνικά, αμέσως μετά την κάλυψη δύο συνεχόμενων εκλογών. Μια έρευνα από κυβερνητικούς αξιωματούχους κατηγοριοποίησε την τραγωδία ως karoshi, θάνατος, δηλαδή, από υπερκόπωση. Η Sado είχε συμπληρώσει 159 ώρες επίσημων υπερωριών τον προηγούμενο μήνα. Όταν βρέθηκε το πτώμα της, κρατούσε ακόμα στα χέρια της το κινητό της τηλέφωνο. Όπως αναλύει ο ανθρωπολόγος James Suzman στο πρόσφατο βιβλίο του, «Work: A History of How We Spend Our Time», η ιστορία της Sado και το φαινόμενο karoshi αναδεικνύουν τους κινδύνους μιας μεταβιομηχανικής οικονομίας στην οποία τόσο η διαθέσιμη εργασία όσο και οι φιλοδοξίες μας έχουν γίνει ουσιαστικά άπειρες. «Από τότε που μερικοί από τους προγόνους μας αντικατέστησαν τα τόξα τους και τα σκαπτικά μπαστούνια με άροτρα και σκαπάνες, ο θάνατος από την υπερβολική εργασία έγινε εφικτός», γράφει ο Suzman. Αλλά, όπως διευκρινίζει, «αυτό που οδήγησε τους ομοϊδεάτες της Miwa Sado στ

Η Καταστροφή μέσα από τα μάτια ενός οκτάχρονου κοριτσιού

Γράφει ο Θανάσης Γιαπιτζάκης Eίναι η περιπέτεια της μικρής Αντωνίας Ρουσέα - που έφυγε τελικά από τη ζωή «πλήρης ημερών» το 2005 «Το χωριό μου, ο Κουκλουτζάς, απείχε γύρω στα πέντε χιλιόμετρα από τη Σμύρνη. Από το χωριό φαινότανε ο κόλπος της Σμύρνης και το Κορδελιό. Το σπίτι μας ήταν λίγο έξω από το χωριό, σε μια περιοχή που υπήρχαν διάσπαρτες παραθεριστικές βίλες Σμυρναίων. Τέτοια βίλα ήταν το σπίτι που μέναμε κι εμείς. Το σπίτι αυτό το είχε παραχωρήσει στον πατέρα μου ένας πλούσιος Σμυρνιός, με τον όρο να το φροντίζει και να καλλιεργεί το κτήμα που το περιέβαλε. Αυτός δεν ερχόταν ποτέ. Εκεί μέναμε για χρόνια. Εκεί γεννηθήκαμε και τα πέντε αδέλφια: Η Μαρία, που την εποχή της Καταστροφής ήταν 20 χρονών, ο Σταμάτης (18), ο Δημητρός (17), η Κωνσταντίνα (15), κι εγώ (8). Μαζί μας έμενε και ένα τριάχρονο αγοράκι, ο Νικολάκης, που ήταν ανιψιός της μάνας μου. Τον πατέρα του τον είχαν σκοτώσει οι Τούρκοι και η μητέρα του άφησε τον Νικολάκη σ’ εμάς γιατί αναγκάστηκε, για λόγους επιβίωσης, να

«Ο γαλαξίας μου: Μίκης Θεοδωράκης»

Έκθεση για τα 96 χρόνια δραστήριας και δημιουργικής ζωής του Μίκη Θεοδωράκη. Η Μουσική Βιβλιοθήκη «Λίλιαν Βουδούρη» του Συλλόγου Οι Φίλοι της Μουσικής, που από το 1997 διαθέτει και αξιοποιεί το πλήρες αρχείο του συνθέτη που ο ίδιος τής έχει εμπιστευθεί, σε συνεργασία με τον Οργανισμό Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, τιμά τη μεγάλη αυτή επέτειο με μια έκθεση που φωτίζει τις πολλές και διαφορετικές πλευρές της μουσικής και πολιτικής του παρακαταθήκης του Θεοδωράκη. Για πρώτη φορά τα πρωτότυπα ντοκουμέντα του αρχείου του, που περιγράφουν έναν αιώνα ιστορίας, πλαισιώνονται από σπάνιο οπτικοακουστικό υλικό, καταδεικνύοντας έτσι τον όγκο και την ποικιλομορφία της προσωπικότητας και του έργου του μεγάλου Έλληνα. Είσοδος ελεύθερη με Δελτία Εισόδου μετά από ηλεκτρονική κράτηση στο σύστημα του Μεγάρου για συγκεκριμένη ώρα επίσκεψης, μέχρι 30 άτομα ανά μία ώρα από τις 11:00 έως τις 19:00. Κάθε άτομο μπορεί να πάρει μέχρι 2 δελτία. Η Έκθεση είναι ανοικτή Τρίτη –

Πανελλαδική συγκέντρωση σχολικών ειδών από «Το Χαμόγελο του Παιδιού»

«Το Χαμόγελο του Παιδιού» την περσινή χρονιά κάλυψε τις σχολικές ανάγκες 4.424 μαθητών χάρη στη δική σας θερμή ανταπόκριση. Για μία ακόμη χρονιά, διοργανώνει πανελλαδική εκστρατεία συγκέντρωσης σχολικών ειδών για τα παιδιά, τόσο των οικογενειών που επλήγησαν από τις πρόσφατες καταστροφικές πυρκαγιές, όσο και των οικογενειών που αδυνατούν να καλύψουν τις συγκεκριμένες ανάγκες και μας καλεί όλους να συνδράμουμε και φέτος για να ξεκινήσει η σχολική χρονιά με αξιοπρέπεια, ασφάλεια και χαμόγελα! Η συγκέντρωση σχολικών ειδών πραγματοποιείται από την 1η Σεπτεμβρίου 2021 στα Κέντρα Στήριξης Παιδιού και Οικογένειας του Οργανισμού πανελλαδικά, για τα οποία ακολουθεί αναλυτική ενημέρωση παρακάτω, και μπορείτε να παραδώσετε οι ίδιοι τα είδη. Σε λίγες μέρες θα κληθούν οι μαθητές των σχολείων και οι οικογένειές τους να καλύψουν ένα πλήθος δαπανηρών προμηθειών για τις σχολικές υποχρεώσεις. Και ενώ για κάποιες οικογένειες αυτή η εποχή είναι εποχή χαράς και ανανέωσης, για αρκετές άλλες είναι περίοδος ά

Ημιμαραθώνιος Κρήτης

6ος Ημιμαραθώνιος Κρήτης ( 21,1 χιλ) και παράλληλοι αγώνες (5χιλ 10χιλ,1000μ & 200μέτρα ΑμεΑ) Ο Αθλητικός Σύλλογος Υγείας ΑΘΛΗ.Σ.Υ είναι στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσει τη διεξαγωγή του Ημιμαραθωνίου Κρήτης και των λαϊκών αγώνων δρόμου 5 και 10 χιλιομέτρων, αγώνα 1000 μέτρων για παιδιά Δημοτικού και αγωνα ΑΜΕΑ 200μέτρων που θα διεξαχθούν την Κυριακή 03 Οκτωβρίου 2021 στο Αρκαλοχώρι Ηρακλείου Κρήτης Τόπος διεξαγωγής : Αρκαλοχώρι Ηρακλείου Κρήτης Εκκίνηση Τερματισμός : Δημοτικό θέατρο Αρκαλοχωρίου Ημερομηνία : Κυριακή 03 Οκτωβρίου 2021 Ώρα εκκίνησης: 10 Χιλιόμετρα : 08:50 Ημιμαραθώνιος : 09:10 1000 μέτρα : 09:15 ( θα υπάρξει ανακοίνωση αν θα πραγματοποιηθεί μέχρι 20 Σεπτεμβρίου) 5 χιλιόμετρα 12:10 ΑμεΑ : 12:40 ( θα υπάρξει ανακοίνωση αν θα πραγματοποιηθεί μέχρι 20 Σεπτεμβρίου) Ώρα προσέλευσης : Οι συμμετέχοντες θα πρέπει να βρίσκονται στο χώρο της εκκίνησης το αργότερο 45 λεπτά πριν την εκκίνηση του αγώνα που θα αγωνιστούν. Μέγιστη διάρκεια αγώνα: 10χιλ 1 ώρα και 15 λεπτά

Οι συναρπαστικές ιστορίες πίσω από τα πιο διάσημα ιταλικά λογότυπα

Η Γερμανία μας έδωσε το πρώτο αυτοκίνητο, η Αμερική έφερε επανάσταση στη μαζική παραγωγή, αλλά η Ιταλία είναι υπεύθυνη για μερικά από τα πιο εμβληματικά σπορ αυτοκίνητα όλων των εποχών. Εταιρείες όπως η Alfa-Romeo, η Ferrari, η Lamborghini ή η Maserati έχουν γίνει θρύλοι και τα λογότυπά τους είναι άμεσα αναγνωρίσιμα. Ποια είναι η ιστορία πίσω από αυτά; Στα ιταλικά, τα εμβλήματα με τα σήματα των εταιριών πάνω τους τα αποκαλούν «scudetti» που μεταφράζεται σε μικρές ασπίδες και κοσμούν τα σήματα μερικών εμβληματικών αυτοκίνητων όλων των εποχών. Όπως και οι εταιρείες που εκπροσωπούν, αυτά τα λογότυπα έχουν επίσης μια συναρπαστική ιστορία και το καθένα συμβολίζει πολλά περισσότερα από μια απλή μάρκα. Εμείς ρίξαμε μια ματιά στις ιστορίες πίσω από τα σήματα των Alfa-Romeo, Ferrari, Lamborghini και Maserati για να ανακαλύψουμε πώς δημιουργήθηκαν. Το λογότυπο της Alfa Romeo Η ιστορία της εταιρείας ξεκινά το 1906 όταν ιδρύθηκε από τον Γάλλο επιχειρηματία Alexandre Darracq με τη βοήθεια αρκετών Ι

Το ντοκιμαντέρ «In the wine dark sea» για το κρητικό κρασί προβάλλει τον κρητικό αμπελώνα

Το ντοκιμαντέρ «In the wine dark sea» που έχει γυριστεί από την Χρύσα Τζωρτζάκη στην αγγλική γλώσσα και απευθύνεται στο διεθνές κοινό, προβάλει την Κρήτη ως οινοπαραγωγική περιοχή και αναδεικνύει τον κρητικό αμπελώνα σε χώρες που δεν έχει αποκτήσει ακόμα μεγάλη αναγνωρισιμότητα. Η σκηνοθέτης του φιλμ επισκέφθηκε τον Περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρο Αρναουτάκη και τον ενημέρωσε για την θετική πορεία και την απήχηση που καταγράφει το ντοκιμαντέρ σε φεστιβάλ κινηματογράφου ανά τον κόσμο, παρουσιάζοντας το κρασί της Κρήτης από τη μινωική εποχή μέχρι τις μέρες μας. Το ντοκιμαντέρ αναπτύσσεται μέσα από την οπτική 11 οινοπαραγωγών του νησιού, οι οποίοι αναλύουν τις ποικιλίες του κρητικού κρασιού ενώ καταγράφονται και γευσιγνωστικές εμπειρίες και απόψεις, διεθνώς καταξιωμένων σομελιέ (sommelier). Το φιλμ βραβεύτηκε σε Φεστιβάλ της Νέας Υόρκης, του Τορόντο και ακολούθησε το Τόκιο. Επιλέχθηκε ως καλύτερο ντοκιμαντέρ από τα φεστιβάλ του Μιλάνου και της Νάπολι και τώρα είναι επίσημη επιλογή, όπως τονίζ

Χιτζάμπ, τσαντόρ, ντουπάτα: γιατί ποτέ δεν πάψαμε να συζητάμε για τις μαντίλες

Γράφει η Χριστίνα Γαλανοπούλου Τώρα που η σαρία επανέρχεται βίαια στο προσκήνιο, επανέρχονται και οι απορίες για το κορυφαίο αξεσουάρ ελέγχου της γυναικείας σεμνότητας σε όλες του τις εκδοχές ΔΙΑΙΡΕΜΕΝΗ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟΝ σεβασμό του δικαιώματος και του εθίμου και τη γνήσια οργή που προκαλεί στην πλειονότητα του δυτικού κόσμου μια γυναίκα με μαντίλα, η Ευρώπη χρόνια τώρα, ήδη από τις πρώτες προσφυγικές ροές, προσπαθεί να ανακαλύψει «πού» πραγματικά στέκεται, όταν η κουβέντα έρχεται στα είδη του υφάσματος που σκεπάζουν το κεφάλι και το σώμα των γυναικών του Ισλάμ. Τα προηγούμενα χρόνια αυτά τα κομμάτια υφάσματος έγιναν αιτία για τεράστιες συζητήσεις που δεν κατέληξαν πουθενά, για τεράστιες παρεξηγήσεις που άφησαν πίσω τους ακόμα μεγαλύτερους εξευτελισμούς –ποιος ξεχνά το «μπουργκίνι» και τις ντροπιαστικές στιγμές γυναικών απέναντι σε αστυνόμους της Δύσης που τους ζητούσαν να το βγάλουν- και κυρίως για μία σκοτεινή παρανόηση, που τελικά έγινε καθεστώς. Το να θεωρείται, δηλαδή, μια γυναίκα με μ

Η Πολιτική Οικονομία της Μουσικής

Γράφει η Γεωργία Τσατσάνη φιλόλογος-συγκριτολόγος Jacques Attali, Θόρυβοι, Αθήνα: Κέδρος Ο οικονομολόγος και κοινωνιολόγος Jacques Attali, σύμβουλος του Γάλλου προέδρου François Mitterrand, με το βιβλίο του «Θόρυβοι» το 1977 δοκιμάζει τα όρια της μουσικής τέχνης ως ένα ιδανικό σύστημα προς ανακάλυψη. Ο Jacques Attali επισημαίνει ότι η ζωή εγκιβωτίζει τους ήχους ως θορύβους, μάλιστα ορίζει τη μουσική τέχνη ως μία ουτοπία με στόχο την αποκωδικοποίηση των συμβόλων. Η οικονομική δραστηριότητα των ανθρώπων είναι μία ηχητική παρεμβολή. Οι ήχοι βρίσκονται παντού στις καθημερινές μας συναλλαγές σε διάδραση με τα χρήματα γι’ αυτό όπου υπάρχει μουσική το χρήμα μπαίνει μέσα στο ίδιο πλαίσιο. Η εμβριθής μελέτη «Θόρυβοι» είναι ένα δοκίμιο για την πολιτική οικονομία της μουσικής. Σε πέντε ενότητες, με τον ήχο ως άκουσμα, τη θυσία, την παράσταση, την επανάληψη και με τη σύνθεση ο Jacques Attali αποδίδει τη μουσική τέχνη ως ένα πλέγμα ανάμεσα στην εξουσία του ήχου, τη χρωματική εκποίηση με τη συναλλαγ

«Η Σμύρνη μάνα καίγεται» - Ο ματωμένος Αύγουστος του 1922 και η Μικρασιατική Καταστροφή

Γράφει ο Χρήστος Γιαννούλης Μια από τις πιο οδυνηρές στιγμές στην ιστορία του Ελληνισμού συντελέστηκε πριν από 99 χρόνια: Η κορύφωση της Μικρασιατικής Καταστροφής στα τέλη Αυγούστου του 1922 με την ολοκληρωτική διάλυση της ιστορικής Σμύρνης και τη σφαγή χιλιάδων Ελλήνων από τις ορδές των αφιονισμένων Τούρκων του Κεμάλ. Σμύρνη... Μια πόλη με περισσότερα από 5.000 χρόνια ιστορίας. Μια πόλη που ιδρύθηκε το 3.000 π.Χ. και που «μετακινήθηκε», από εκεί που βρισκόταν αρχικά, κατά την ελληνιστική περίοδο όταν την «επανίδρυσε» ο Μέγας Αλέξανδρος. Η «νεωκόρος», για τους Ρωμαίους που την αναγνώρισαν ως θεότητα. Ήταν «μήλον της έριδος» για αιώνες. Βενετοί και Γενουάτες ήθελαν να την κατακτήσουν, τα κατάφεραν οι Οθωμανοί το 1424 αλλά η Σμύρνη συνέχιζε να ευημερεί, χάρη στον ελληνικό χαρακτήρα που διατηρούσε. Ήταν το πιο «λαμπερό πετράδι του στέμματος» στα παράλια της Μικράς Ασίας. Από την αρχαιότητα και μέχρι το μαρτυρικό 1922, κατοικούταν από ελληνικούς πληθυσμούς. Μέχρι την αποφράδα ημέρα της κατ