Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η Πολιτική Οικονομία της Μουσικής


Γράφει η Γεωργία Τσατσάνη
φιλόλογος-συγκριτολόγος

Jacques Attali, Θόρυβοι, Αθήνα: Κέδρος
Ο οικονομολόγος και κοινωνιολόγος Jacques Attali, σύμβουλος του Γάλλου προέδρου François Mitterrand, με το βιβλίο του «Θόρυβοι» το 1977 δοκιμάζει τα όρια της μουσικής τέχνης ως ένα ιδανικό σύστημα προς ανακάλυψη.

Ο Jacques Attali επισημαίνει ότι η ζωή εγκιβωτίζει τους ήχους ως θορύβους, μάλιστα ορίζει τη μουσική τέχνη ως μία ουτοπία με στόχο την αποκωδικοποίηση των συμβόλων. Η οικονομική δραστηριότητα των ανθρώπων είναι μία ηχητική παρεμβολή.

Οι ήχοι βρίσκονται παντού στις καθημερινές μας συναλλαγές σε διάδραση με τα χρήματα γι’ αυτό όπου υπάρχει μουσική το χρήμα μπαίνει μέσα στο ίδιο πλαίσιο.

Η εμβριθής μελέτη «Θόρυβοι» είναι ένα δοκίμιο για την πολιτική οικονομία της μουσικής.

Σε πέντε ενότητες, με τον ήχο ως άκουσμα, τη θυσία, την παράσταση, την επανάληψη και με τη σύνθεση ο Jacques Attali αποδίδει τη μουσική τέχνη ως ένα πλέγμα ανάμεσα στην εξουσία του ήχου, τη χρωματική εκποίηση με τη συναλλαγή, την εδραίωση μέσα από την πολλαπλή αποτύπωση και την πολιτική οικονομία της σύνθεσης.

Ο κόσμος μας είναι ο παγκόσμιος χώρος των ήχων με πρώτη μελωδία και μουσικό όργανο την ανθρώπινη φωνή. Το εγχειρίδιο του θορύβου μας υπενθυμίζει την πλατωνική αφήγηση στο «Φαίδρο» ανάμεσα στο Σωκράτη και στο Φαίδρο όπου η αιτιολογική απόδοση του μύθου των ακούραστων τζιτζικιών μας εντάσσει στη γένεση της μουσικής ψυχαγωγίας ως μίας αδόμενης τέχνης που συνοδεύει το διάλογο είτε σε πλαίσιο εορτασμού είτε μέσα στο άστυ (258d-259d).

Ο Karl Marx όρισε τη μουσική ως ένα καθρέπτη της πραγματικότητας, ομοιοτρόπως ο Bruno Snell αργότερα επανέλαβε τον ίδιο ορισμό για τη λογοτεχνία. Επί της ουσίας, η μουσική τέχνη ως ακρόαμα και ως επιστήμη είναι η πνευματικότητα που έγινε κατανάλωση ώστε ν’ αποτελεί το διαθλασμένο κάτοπτρο μιας άλογης διασκέδασης και τεχνικής γνώσης.

Η μουσική είναι τέχνη, επιστήμη και τεχνική που έχει ανάγκη την ανθρώπινη υπόσταση ώστε να γίνει άκουσμα, θεωρία και μελωδία. Ο Γάλλος μελετητής διακρίνει τον ήχο από το θόρυβο και γι’ αυτό δεν κάνει θεωρία για τη μουσική, όπως μας ξεκαθαρίζει, αλλά θεωρία μέσα από τη μουσική. Τα μουσικά σημεία, νότες ή νεύματα, για την ευρωπαϊκή και αντίστοιχα για τη βυζαντινή εκκλησιαστική παρασημαντική είναι ο εκάστοτε κώδικας που αποκρυπτογραφεί μια ολοκληρωμένη γλώσσα.

Ο μουσικός ήχος παράγεται από ένα σύστημα με αρμονία που προορίζεται για παράσταση, παράγεται για να καταναλωθεί αλλά σε κάθε περίπτωση ως μία χρηματική συναλλαγή στοχεύει στην ανταλλαγή από άυλη συνθήκη σε υλική αξία από τις ένδον συναυλίες του 19ου αιώνα στις έξω υπαίθριες συγκεντρώσεις.

Η συναυλία του σαλονιού από την απόλυτη αριστοκρατική έκφραση ψυχαγωγίας το 19ο αιώνα έως το μεσοπόλεμο, πλέον τη δεκαετία των Swinging Sixties αλλάζει το κοινωνικό παράδειγμα με μαζικές συναυλίες σε αλάνες και στάδια σε όλο το δυτικό κόσμο ως μία γνήσια εκδήλωση του λαϊκού πολιτισμού.

Κάθε μουσικό γεγονός πια δεν είναι παρά ένα παραγόμενο με ήχο ή θόρυβο που εναλλάσσεται σε μουσική τονικότητα με το παροντικό συγκείμενο. Ίσως η ηχητική σιωπή να ενσωματώνει τη μέγιστη μελωδία των άρρητων θορύβων. Η έλλειψη ήχου είναι άλλωστε εκκωφαντική.



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Απαγορευμένες βωμολοχίες απειλούν την παράδοση

Απο την Μαρίνα Στεφανάκη rockvitamins.blogspot.gr Στη σημερινή πραγματικότητα όπου η μουσική ακούγεται με τα μάτια, με ένα κοινό τέμπο υπολογιστή καθώς και με χυδαίους στίχους για όλα τα τραγουδάκια, αναρωτιέμαι, ενώ διανύουμε περίοδο μαζικής κρίσης, δεν θα «έπρεπε» να ανθίζουν οι τέχνες, κατ’ επέκταση και η μουσική, ως καταλύτες πνευματικής αφύπνισης; Αναμφίβολα, τα γεγονότα της ιστορίας αυτό αποδεικνύουν... Ένα από τα άπειρα παραδείγματα, αποτελεί ο Βιτσέντζος Κορνάρος, που γύρω στα μέσα του 17ου αι., όταν άρχισε δηλαδή η πολιορκία του Ηρακλείου από τους Οθωμανούς, άρχισε και η δράση του. Οι σημερινοί, όμως, Νεοέλληνες -έτσι για διαφορά- ενώ πυροβολούμαστε από ψυχρές δυτικές σφαίρες, χαμπάρι δεν παίρνουμε και το έχουμε ρίξει στη «τρέλα» όπως χαρακτηρίζει ένα Τσα-κάλι.

Η εξέλιξη της Κρητικής ενδυμασία στην πάροδο του χρόνου.

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ποια είναι η σημασία του σαρικιού, για ποιο λόγο φορούν οι Κρητικοί μαύρο πουκάμισο, τι επιρροές δέχτηκε η παραδοσιακή Κρητική φορεσιά ώσπου να πάρει την μορφή που γνωρίζουμε σήμερα;  Νομοθεσίες ενδυμασίας, επιρροές από τους διάφορους λαούς που κατοίκησαν στην Κρήτη και βεντέτες έδωσαν την τελική πινελιά στο σχέδιο της Κρητικής ενδυμασίας που γνωρίζουμε. Οι επιρροές από τη Δύση.

Η ομορφότερη κοπέλα της Κρήτης για το 2011

Πλήθος κόσμου κατέκλισε την Τετάρτη 24 Αυγούστου το club Envy στο Ηράκλειο όπου πραγματοποιήθηκε ο μεγάλος Τελικός του 33ου Παγκρήτιου Διαγωνισμού Ομορφιάς. Τον τίτλο της MISS ΚΡΗΤΗ 2011 κατέκτησε η 19χρονη Εύα Ζεϊμπεκάκη από το Ηράκλειο, Ά Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 αναδείχθηκε η Φαίη Αβδουλά και΄Β Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 η Ευρυδίκη Μερκούρη. Η 17χρονη Μιχαέλα Φωτιάδη

Γάζα: Εθνοκάθαρση ή γενοκτονία;

Ο κορυφαίος ιστορικός του Ολοκαυτώματος κρούει τον κώδωνα του κινδύνου. Ο διαπρεπής Ισραηλινός ιστορικός Όμερ Μπάρτοβ καλεί τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη διεθνή εβραϊκή κοινότητα να «σηκώσουν το ανάστημά τους και να υψώσουν τη φωνή τους, πριν η ηγεσία του Ισραήλ βυθίσει το ίδιο και τους γείτονές του στην άβυσσο». Τι διακρίνει τον πόλεμο από τη γενοκτονία; Πότε η κρατική βία μετατρέπεται από φρικτή αλλά νομικά εγκεκριμένη επίδειξη στρατιωτικής βίας στο «απόλυτο έγκλημα», σύμφωνα τόσο με το διεθνές δίκαιο όσο και με τη κοινή αντίληψη; Το ερώτημα αυτό απασχολεί πολύ τον Όμερ Μπάρτοβ τους τελευταίους μήνες. Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Brown και κορυφαίος ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Ισραηλινός ιστορικός έχει αφιερώσει την επιστημονική του σταδιοδρομία στη μελέτη πράξεων μαζικής δολοφονίας. Αυτό έχει καταστήσει την εμπειρογνωμοσύνη του περιζήτητη καθώς ο πόλεμος μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς συνεχίζει να κλιμακώνεται σε πρωτόγνωρα επίπεδα αιματοχυσίας και καταστροφής. Καθώς ο πόλεμος εξε

Το ντοκιμαντέρ «In the wine dark sea» για το κρητικό κρασί προβάλλει τον κρητικό αμπελώνα

Το ντοκιμαντέρ «In the wine dark sea» που έχει γυριστεί από την Χρύσα Τζωρτζάκη στην αγγλική γλώσσα και απευθύνεται στο διεθνές κοινό, προβάλει την Κρήτη ως οινοπαραγωγική περιοχή και αναδεικνύει τον κρητικό αμπελώνα σε χώρες που δεν έχει αποκτήσει ακόμα μεγάλη αναγνωρισιμότητα. Η σκηνοθέτης του φιλμ επισκέφθηκε τον Περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρο Αρναουτάκη και τον ενημέρωσε για την θετική πορεία και την απήχηση που καταγράφει το ντοκιμαντέρ σε φεστιβάλ κινηματογράφου ανά τον κόσμο, παρουσιάζοντας το κρασί της Κρήτης από τη μινωική εποχή μέχρι τις μέρες μας. Το ντοκιμαντέρ αναπτύσσεται μέσα από την οπτική 11 οινοπαραγωγών του νησιού, οι οποίοι αναλύουν τις ποικιλίες του κρητικού κρασιού ενώ καταγράφονται και γευσιγνωστικές εμπειρίες και απόψεις, διεθνώς καταξιωμένων σομελιέ (sommelier). Το φιλμ βραβεύτηκε σε Φεστιβάλ της Νέας Υόρκης, του Τορόντο και ακολούθησε το Τόκιο. Επιλέχθηκε ως καλύτερο ντοκιμαντέρ από τα φεστιβάλ του Μιλάνου και της Νάπολι και τώρα είναι επίσημη επιλογή, όπως τονίζ