Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η Πολιτική Οικονομία της Μουσικής


Γράφει η Γεωργία Τσατσάνη
φιλόλογος-συγκριτολόγος

Jacques Attali, Θόρυβοι, Αθήνα: Κέδρος
Ο οικονομολόγος και κοινωνιολόγος Jacques Attali, σύμβουλος του Γάλλου προέδρου François Mitterrand, με το βιβλίο του «Θόρυβοι» το 1977 δοκιμάζει τα όρια της μουσικής τέχνης ως ένα ιδανικό σύστημα προς ανακάλυψη.

Ο Jacques Attali επισημαίνει ότι η ζωή εγκιβωτίζει τους ήχους ως θορύβους, μάλιστα ορίζει τη μουσική τέχνη ως μία ουτοπία με στόχο την αποκωδικοποίηση των συμβόλων. Η οικονομική δραστηριότητα των ανθρώπων είναι μία ηχητική παρεμβολή.

Οι ήχοι βρίσκονται παντού στις καθημερινές μας συναλλαγές σε διάδραση με τα χρήματα γι’ αυτό όπου υπάρχει μουσική το χρήμα μπαίνει μέσα στο ίδιο πλαίσιο.

Η εμβριθής μελέτη «Θόρυβοι» είναι ένα δοκίμιο για την πολιτική οικονομία της μουσικής.

Σε πέντε ενότητες, με τον ήχο ως άκουσμα, τη θυσία, την παράσταση, την επανάληψη και με τη σύνθεση ο Jacques Attali αποδίδει τη μουσική τέχνη ως ένα πλέγμα ανάμεσα στην εξουσία του ήχου, τη χρωματική εκποίηση με τη συναλλαγή, την εδραίωση μέσα από την πολλαπλή αποτύπωση και την πολιτική οικονομία της σύνθεσης.

Ο κόσμος μας είναι ο παγκόσμιος χώρος των ήχων με πρώτη μελωδία και μουσικό όργανο την ανθρώπινη φωνή. Το εγχειρίδιο του θορύβου μας υπενθυμίζει την πλατωνική αφήγηση στο «Φαίδρο» ανάμεσα στο Σωκράτη και στο Φαίδρο όπου η αιτιολογική απόδοση του μύθου των ακούραστων τζιτζικιών μας εντάσσει στη γένεση της μουσικής ψυχαγωγίας ως μίας αδόμενης τέχνης που συνοδεύει το διάλογο είτε σε πλαίσιο εορτασμού είτε μέσα στο άστυ (258d-259d).

Ο Karl Marx όρισε τη μουσική ως ένα καθρέπτη της πραγματικότητας, ομοιοτρόπως ο Bruno Snell αργότερα επανέλαβε τον ίδιο ορισμό για τη λογοτεχνία. Επί της ουσίας, η μουσική τέχνη ως ακρόαμα και ως επιστήμη είναι η πνευματικότητα που έγινε κατανάλωση ώστε ν’ αποτελεί το διαθλασμένο κάτοπτρο μιας άλογης διασκέδασης και τεχνικής γνώσης.

Η μουσική είναι τέχνη, επιστήμη και τεχνική που έχει ανάγκη την ανθρώπινη υπόσταση ώστε να γίνει άκουσμα, θεωρία και μελωδία. Ο Γάλλος μελετητής διακρίνει τον ήχο από το θόρυβο και γι’ αυτό δεν κάνει θεωρία για τη μουσική, όπως μας ξεκαθαρίζει, αλλά θεωρία μέσα από τη μουσική. Τα μουσικά σημεία, νότες ή νεύματα, για την ευρωπαϊκή και αντίστοιχα για τη βυζαντινή εκκλησιαστική παρασημαντική είναι ο εκάστοτε κώδικας που αποκρυπτογραφεί μια ολοκληρωμένη γλώσσα.

Ο μουσικός ήχος παράγεται από ένα σύστημα με αρμονία που προορίζεται για παράσταση, παράγεται για να καταναλωθεί αλλά σε κάθε περίπτωση ως μία χρηματική συναλλαγή στοχεύει στην ανταλλαγή από άυλη συνθήκη σε υλική αξία από τις ένδον συναυλίες του 19ου αιώνα στις έξω υπαίθριες συγκεντρώσεις.

Η συναυλία του σαλονιού από την απόλυτη αριστοκρατική έκφραση ψυχαγωγίας το 19ο αιώνα έως το μεσοπόλεμο, πλέον τη δεκαετία των Swinging Sixties αλλάζει το κοινωνικό παράδειγμα με μαζικές συναυλίες σε αλάνες και στάδια σε όλο το δυτικό κόσμο ως μία γνήσια εκδήλωση του λαϊκού πολιτισμού.

Κάθε μουσικό γεγονός πια δεν είναι παρά ένα παραγόμενο με ήχο ή θόρυβο που εναλλάσσεται σε μουσική τονικότητα με το παροντικό συγκείμενο. Ίσως η ηχητική σιωπή να ενσωματώνει τη μέγιστη μελωδία των άρρητων θορύβων. Η έλλειψη ήχου είναι άλλωστε εκκωφαντική.



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τα «4 Π» του επιτυχημένου πολιτικού!

Όσοι από εμάς διδαχτήκαμε το Μάρκετινγκ, είχαμε την ευκαιρία να βρούμε στον δρόμο μας τα «4 Π» (4 P's of Marketing), τα οποία αποτελούν το συστατικό επιτυχίας ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας, μέσα από τον σχεδιασμό της σωστής στρατηγικής, η οποία στηρίζεται: 1) Στα χαρακτηριστικά του προϊόντος ή της υπηρεσίας (Product). 2) Στην τιμή (Price) του προϊόντος / υπηρεσίας. 3) Στη σωστή τοποθέτησή του στην αγορά (Place). 4) Στη σωστή προώθησή του (Promotion). Αναλύοντας τα πιο πάνω χαρακτηριστικά, ένας πολιτικός μπορεί εύκολα να διακρίνει τη

Η ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗΣ ΚΑΤΣΟΥΝΑΣ

Το σήμα κατατεθέν της Κρητικές παράδοσης και συγκεκριμένα οι "χειροποίητες κατσούνες, κρητικά μπαστούνια" είχαν την τιμητική τους στην τελευταία εκπομπή του ALPHA «Σαββατοκύριακο με τον Μάνεση». Την Κυριακή το μεσημέρι εμφανίστηκε στην εκπομπή μέσω σύνδεσης Skype ο Κρητικός "Digital Media Strategist" Μάρκος Σμυρνάκης. Επίκεντρο της συζήτησης ήταν ο τρόπος της διαδικτυακής προώθησης της Κρητικής παράδοσης, αλλά και πως όλο αυτό βοηθάει στην συντήρηση της. Όπως ισχυρίζεται, σύγχρονες τεχνικές μάρκετινγκ είναι ικανές να δώσουν ξανά ζωή και να συστήσουν σε νέο κόσμο τις Κρητικές κατσούνες. Αυτό είναι και το όραμα. Η ένταξη ενός παγιωμένου προϊόντος και πάλι στην καθημερινότητα του ανθρώπου, πριν την εξαφάνιση του. Ένταξη... από όλες τις πλευρές, ξεκινώντας από το κίνητρο για την παραγωγή, αλλά και το ενδιαφέρον από νέους ανθρώπους όχι μόνο να μάθουν να τις χρησιμοποιούν , αλλά και να παράγουν το συγκεκριμένο προϊόν Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τεχνίτες πλέ...

Η L’Oréal «σπάει» την γυάλινη οροφή για τις γυναίκες επιστήμονες!

  Τα Ελληνικά Βραβεία L’ORÉAL–UNESCO εντάσσονται στο Διεθνές Πρόγραμμα L’ORÉAL-UNESCO Για τις Γυναίκες στην Επιστήμη, το όποιο αναγνωρίζει και υποστηρίζει διεθνώς γυναίκες επιστήμονες, με στόχο να τους δοθεί μεγαλύτερη αναγνώριση, να αναδειχθεί το ταλέντο τους και να εμπνεύσει περισσότερες γυναίκες να ασχοληθούν με την επιστήμη. Με πίστη στην πεποίθηση ότι ο κόσμος χρειάζεται την επιστήμη και η επιστήμη χρειάζεται τις γυναίκες, το Ίδρυμα L’Oréal σε συνεργασία με την Ελληνική Εθνική Επιτροπή για την UNESCO, προκηρύσσουν για 12η φορά στην Ελλάδα, την έναρξη των φετινών βραβείων, με τρία σημαντικά βραβεία αξίας 10.000€ έκαστο, που θα δοθούν σε γυναίκες επιστήμονες, οι οποίες απασχολούνται στους τομείς των Βιοεπιστημών, των Φυσικών Επιστημών, των Μαθηματικών και της Επιστήμης των Υπολογιστών. Τέλος, ως περαιτέρω επιβεβαίωση της παραπάνω δέσμευσης και του θετικού αντίκτυπου των Βραβείων στους δικαιούχους του, ανακοινώνεται ότι από το 2022 και έπειτα, τα βραβεία θα πραγματοποιούνται κάθ...

Freelancer: Τι σημαίνει επί της ουσίας η νέα πραγματικότητα εργασίας;

Γράφει η Αρετή Διαμαντή Freelancer: Από την e-food και άλλες εταιρείες που υιοθετούν ένα τέτοιο μοντέλο εργασίας προκύπτει το νέο ερώτημα. Συμφέρει άραγε να είναι κάποιος freelancer και κάτω από ποιες προϋποθέσεις; Σάλος δημιουργήθηκε με την πρόσφατη “ατυχή” διατύπωση της e-food σε μερίδα εργαζομένων της σε σχέση με το ενδεχόμενο να γίνουν freelancers αντί για μισθωτοί. Οι περισσότεροι διαμαρτυρήθηκαν έντονα, ενώ η εταιρεία έσπευσε να διαψεύσει και να μιλήσει για κακή επικοινωνία. Ωστόσο, υπάρχει μια μεγάλη μερίδα ατόμων που δεν γνωρίζουν καν τι σημαίνει το freelancing. Σε αυτή την περίπτωση, τι αλλάζει στον εργασιακό τομέα; Πρόκειται για μια αναβάθμιση της εργασιακής πραγματικότητας ή μήπως για μια επιδείνωση της ήδη ζοφερής πραγματικότητας; Η τεχνολογία συχνά έρχεται να γεφυρώσει το χάσμα που δημιουργείται ανάμεσα στις διαφορετικές γενιές. Εδώ μήπως συμβαίνει κάτι τέτοιο; Freelancer: Τι συνεπάγεται για την καθημερινότητα ενός εργαζομένου; Αρχικά, πρόκειται για έναν αρκετά ευρύ όρο. Κ...

Ποια είναι τα βασικά προβλήματα στην ψυχολογία των εργαζομένων στον τουρισμό και πως μπορούν να βελτιωθούν;

Η Καλοκαιρινή τουριστική σεζόν έχει ήδη ξεκινήσει με πολλά προβλήματα να έρχονται στο φως της δημοσιότητας, αλλά με τα περισσότερα να παραμένουν και να εξελίσσονται εσωτερικά στους κλάδους των Τουριστικών Επαγγελμάτων. Τα τελευταία περιστατικά που συνέβησαν σχετικά με το έγκαυμα του νεαρού στην Κρήτη, αλλά και τον νεαρό σερβιτόρο να σερβίρει εντός θαλάσσης σε beach bar στην Ρόδο, κάνουν πλέον ξεκάθαρο ότι δεν ακολουθείται, αλλά ούτε φαίνεται να υπάρχει σαφής οδηγία για τον ασφαλή τρόπο εργασίας κάθε εργαζομένου. Τελικά η εργασία στον Τουρισμό είναι επιλογή ή λύση ανάγκης για τους εργαζομένους του χώρου;  • Πόσο εύκολό είναι από μία αδρανής περίοδο του χειμώνα να προσαρμοστείς σε μία έντονη καθημερινότητα; • Πόσες είναι και πόσες θα έπρεπε να είναι οι ώρες εργασίας;  • Υπάρχει προσωπικός χρόνος;  • Τηρείται η σωστή διατροφή; Βρισκόμαστε στην καρδιά του καλοκαιριού και σε μια χώρα όπου αποτελείται από 6.000 νησιά, νησίδες και βραχονησίδες. Η ενασχόληση λοιπόν με τον...