Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Το τέλος του Noma – «το καλύτερο εστιατόριο του κόσμου» κλείνει τις πόρτες του


Γράφει η Κατερίνα Βνάτσιου

Η ιστορία του εστιατορίου Noma, ο σεφ Rene Redzepi και το επόμενο βήμα

«Αγαπητοί καλεσμένοι, συνάδελφοι, και φίλοι, ο χειμώνας του 2024 θα είναι η τελευταία σεζόν για το Noma όπως το ξέρουμε. Ξεκινάμε ένα νέο κεφάλαιο, το Noma 3.0.». Με αυτά τα λόγια ξεκινάει η ανακοίνωση του Rene Redzepi που φιγουράρει στο site του εμβληματικού εστιατορίου αυτές τις μέρες. Μία ανακοίνωση που ουσιαστικά σηματοδοτεί την αρχή του τέλους για ένα από τα πιο πολυσυζητημένα εστιατόρια των καιρών μας.

Ο Rene Redzepi άνοιξε το Noma είκοσι χρόνια πριν, το 2003, όταν ο ίδιος ήταν μόλις 25 χρονών. Σε αυτές τις δύο δεκαετίες κέρδισε τα πολυπόθητα αστέρια Michelin, κι έλαβε πολλά, πάμπολλα βραβεία. Είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι έχει λάβει τον τίτλο του «καλύτερου εστιατορίου του κόσμου» επί πέντε φορές – αριθμός ρεκόρ. Πέρα από τις μαγειρικές τεχνικές, αυτό που έκανε το εστιατόριο να ξεχωρίζει και τον Rene να εξελιχθεί σε έναν από τους πιο επιδραστικούς σεφ της γενιάς του ήταν μία νέα προσέγγιση: στο Noma πρωταγωνιστές ήταν η εντοπιότητα και η εποχικότητα των υλικών, οι περίπλοκες μαγειρικές τεχνικές, αλλά και μία ολόκληρη φιλοσοφία (μάλλον… υπερβολικής) απλότητας που θα χαρακτηρίζονταν ως "nordic style" και που θα συνέπαιρνε τους σεφ σε ολόκληρο τον πλανήτη.

Την πρώτη φορά που το Noma έγινε «το καλύτερο εστιατόριο στον κόσμο» το 2010, έλαβε 100.000 αιτήματα για κρατήσεις μέσα σε ένα μήνα! Δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι ήθελαν να βρουν μια καρέκλα στη σάλα των 40 θέσεων, παραπάνω από πρόθυμοι να πληρώσουν το ποσό των €500/άτομο για το γεύμα τους εκεί. Όμως, τα βραβεία, η διεθνής αναγνώριση, η τεράστια λίστα αναμονής και τα γελοιωδώς υψηλά ποσά των μενού, είναι η μία πλευρά της ιστορίας. Η άλλη μιλάει για το πόσο κακό αφεντικό υπήρξε ο Rene Redzepi, φωνάζοντας, πολλές φορές ουρλιάζοντας στο προσωπικό του. Σε μία συνέντευξή του τον Αύγουστο το 2015 ο ίδιος αναφέρει: «Υπήρξα νταής για ένα μεγάλο μέρος της καριέρας μου. Έχω βάλει τις φωνές κι έχω σπρώξει ανθρώπους. Κατά περιόδους έχω υπάρξει απαίσιο αφεντικό». Κατά τα λεγόμενά του, στην ίδια συνέντευξη, η συμπεριφορά αυτή άλλαξε, ιδίως μετά από ένα περιστατικό κατά το οποίο ο Rene Redzepi μίλησε πολύ άσχημα σε μία μαγείρισσα. Όμως, ήταν πολλοί οι εργαζόμενοι του Noma που συνέχισαν να μιλούν για κακές συνθήκες εργασίας, για εξαντλητικά ωράρια και πενιχρούς μισθούς.

Δεν μπορούμε να γνωρίζουμε αν όλα αυτά έπαιξαν κάποιο ρόλο στο κλείσιμο του εστιατορίου – το οποίο κλείσιμο, σημειωτέον, δεν είναι καν κοντινό, απλώς αχνοφαίνεται στον ορίζοντα καθώς σύμφωνα με την ανακοίνωση του Reza το Noma θα παραμείνει ανοιχτό για δύο χρόνια ακόμη, δηλαδή μέχρι τον χειμώνα του 2024. «Προκειμένου να συνεχίσουμε να είμαστε το Noma, πρέπει να αλλάξουμε», λέει η λεζάντα κάτω από το σχετικό post στο Instagram και στη συνέχεια παραπέμπει στην ανακοίνωση του site. Ποια θα είναι αυτή η αλλαγή; Σύμφωνα με την ανακοίνωση, το 2025 «το εστιατόριο θα μεταμορφωθεί σε ένα γιγαντιαίο εργαστήριο, μία πρωτοποριακή δοκιμαστική κουζίνα αφιερωμένη στο έργο της καινοτομίας των τροφίμων και στην ανάπτυξη νέων γεύσεων, που θα διαδώσει τους καρπούς των προσπαθειών μας ευρύτερα παρά ποτέ». 
Ό,τι κι αν σημαίνει αυτό.  
 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η εξέλιξη της Κρητικής ενδυμασία στην πάροδο του χρόνου.

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ποια είναι η σημασία του σαρικιού, για ποιο λόγο φορούν οι Κρητικοί μαύρο πουκάμισο, τι επιρροές δέχτηκε η παραδοσιακή Κρητική φορεσιά ώσπου να πάρει την μορφή που γνωρίζουμε σήμερα;  Νομοθεσίες ενδυμασίας, επιρροές από τους διάφορους λαούς που κατοίκησαν στην Κρήτη και βεντέτες έδωσαν την τελική πινελιά στο σχέδιο της Κρητικής ενδυμασίας που γνωρίζουμε. Οι επιρροές από τη Δύση.

Το Δελτίο Τύπου είναι ενημέρωση

Απο τον Γιώργο Παπατριαντφύλλου Οι παρερμηνείες σχετικά με το τι είναι το Δελτίο Τύπου είναι πάρα πολλές . Σύμφωνα με Βρεττανίδα επικοινωνιολόγο και καθηγήτρια Δημοσίων Σχέσεων : “ Πολλοί λένε πως ασχολούνται με τις Δημόσιες Σχέσεις , λίγοι είναι σε θέση να εξηγήσουν τι είναι οι Δημόσιες Σχέσεις  Ακριβώς στην ίδια λογική πολλοί λένε πως είναι επαγγελματίες στην επιστήμη των Δημοσίων Σχέσεων και γνωρίζουν να συντάσουν Δελτίο Τύπου και να σχεδιάζουν τα λοιπά “εργαλεία” δημοσιότητας αλλά το μόνο που καταφέρνουν είναι να δημιουργούν μία κακή εικόνα για την επιστήμη των Δημοσίων Σχέσεων και τα μέσα που αυτή χρησιμοποιεί .

Φουντώνει το συναίσθημα του ρατσισμού στην Ελλάδα.

  Γράφει ο Μάρκος Σμυρνάκης   Προσπαθώντας να δώσω ένα σύγχρονο ορισμό για την λέξη “Ρατσισμός”, θα έλεγα ότι, χρησιμοποιείται για να αναγάγει μια ομάδα, ως   υπέρτερη άλλων. Πιο συγκεκριμένα περιγράφει τις πράξεις μιας ομάδας ανθρώπων (οι οποίοι συνδέονται με κάποια κοινά χαρακτηριστικά) εναντίον μίας άλλης ομάδας. Η προέλευση της προέρχεται από το πιο συνηθισμένο είδος ρατσισμού, δηλαδή τον φυλετικό ρατσισμό, εκ της Ιταλικής όμως γλώσσας, “ razza ”   (ράτσα) που σημαίνει φυλή.

Βασική διαφορά μεταξύ των Δημοσίων Σχέσεων και Διαφήμισης.

Με δύο λόγια η βασική διαφορά μεταξύ των Δημοσίων Σχέσεων και της Διαφήμισης. Οι Δημόσιες Σχέσεις στην εποχή μας πρέπει σε συνεργασία με τη διαφήμιση να οδηγούν στα επιθυμητά αποτελέσματα. Αν θέλαμε να ξεχωρίσουμε κάπως την διαφήμιση από τις δημόσιες σχέσεις, θα ήταν λογικότερο να πούμε ότι με τις δημόσιες σχέσεις περιμένουμε πιο μακροπρόθεσμα αποτελέσματα που ίσως να μην είναι και μετρήσιμα σε σχέση με αυτά της διαφήμισης που το ζητούμενο είναι άμεσο και με πιο ασφαλείς τρόπους μετρήσιμο. Δημοσίευση: Μάρκος Σμυρνάκης

Η ομορφότερη κοπέλα της Κρήτης για το 2011

Πλήθος κόσμου κατέκλισε την Τετάρτη 24 Αυγούστου το club Envy στο Ηράκλειο όπου πραγματοποιήθηκε ο μεγάλος Τελικός του 33ου Παγκρήτιου Διαγωνισμού Ομορφιάς. Τον τίτλο της MISS ΚΡΗΤΗ 2011 κατέκτησε η 19χρονη Εύα Ζεϊμπεκάκη από το Ηράκλειο, Ά Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 αναδείχθηκε η Φαίη Αβδουλά και΄Β Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 η Ευρυδίκη Μερκούρη. Η 17χρονη Μιχαέλα Φωτιάδη