Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Οξύνεται ο ανταγωνισμός στις ψηφιακές πληρωμές


Γράφει η Βάσω Αγγελέτου

Μονόδρομος είναι για τις τράπεζες η παροχή ψηφιακών εμπειριών στους πελάτες τους εάν θέλουν να διατηρήσουν τα πρωτεία στις χρηματοοικονομικές συναλλαγές και, ειδικότερα, στις πληρωμές.

Η καθολική χρήση των smartphones, σε συνδυασμό με την εκτόξευση των ηλεκτρονικών πληρωμών εν μέσω της πανδημίας -μια τάση που διατηρείται σταθερή έως σήμερα- έχουν μεταφέρει τις πληρωμές από το πορτοφόλι στο κινητό μας.

Η τάση αυτή ενισχύεται ακόμη περισσότερο χάρη στην τεχνολογία των άμεσων πληρωμών (instant payments) την οποία έχει αναπτύξει η ΕΚΤ μέσω της υποδομής TIPs και παρέχεται ήδη από την Τράπεζα της Ελλάδος.

Στην ελληνική αγορά, πέντε τράπεζες προσφέρουν στους πελάτες τους το δικό τους ψηφιακό πορτοφόλι, όπου μπορούν να προσθέσουν τις κάρτες τους ώστε να μην απαιτείται να τις χρησιμοποιούν σε φυσική μορφή.

Σταδιακά -αν και με αρκετή καθυστέρηση- επτά εγχώριες τράπεζες ενσωμάτωσαν τα διεθνή πορτοφόλια Apple Pay και Google Pay, μέσω των οποίων διενεργούνται σήμερα το 61% και 14% των συναλλαγών μέσω wallets, ενώ τα εθνικά wallets αντιστοιχούν στο 25% της πίτας.

Πράγματι, το 8,7% των συναλλαγών σήμερα στην Ελλάδα πραγματοποιούνται μέσω των ψηφιακών πορτοφολιών, είτε σε ηλεκτρονικό είτε σε φυσικό περιβάλλον, όπως καταδεικνύουν τα στοιχεία Σεπτεμβρίου που διαθέτει η Mastercard.

Χαρακτηριστικό της "επανάστασης" που συντελείται σήμερα στις πληρωμές διεθνές είναι η δήλωση του νέου CEO της Mastercard στη χώρα μας, Παναγιώτη Πολύδωρου, ότι "η Mastercard δεν είναι μόνο μια καρτική εταιρεία -στόχος μας είναι να προσφέρουμε στους πελάτες μας τη δυνατότητα επιλογής μεταξύ διαφορετικών μέσων πληρωμών (choice of payments)". 

Το Payzy της Cosmote "ταράζει τα νερά"
Η εφαρμογή Payzy που λάνσαρε πρόσφατα η Cosmote είναι ένα μόνο παράδειγμα των δυνατοτήτων που έχουν μη χρηματοοικονομικοί οργανισμοί -όπως τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι- όχι μόνο να μπουν στο business των πληρωμών, αλλά και να διαδραματίσουν πρωταγωνιστικό ρόλο.

Το νέο app, το οποίο λάνσαρε πρόσφατα η Cosmote, λειτουργεί ως ψηφιακό πορτοφόλι όπου οι χρήστες πιστώνουν χρήματα μέσω της κάρτας Payzy (έκδοσης Visa) που θα εκδώσουν ή μέσω IBAN.

Στη συνέχεια, μπορούν να κάνουν πληρωμές (π.χ. έναντι του λογαριασμού τηλεφωνίας), να μεταφέρουν χρήματα στους φίλους τους -επίσης χρήστες του app- ή να μοιράσουν τον λογαριασμό μεταξύ μιας παρέας.

Πηγές του τραπεζικού κλάδου κάνουν λόγο για "μια ακόμη εφαρμογή που θα πρέπει να κατεβάσει κανείς στο κινητό του", καθώς και για "ένα κλειστό loop που θα περιλαμβάνει μόνο όσους έχουν ολοκληρώσει τη διαδικασία της λήψης του Payzy app, της ταυτοποίησης χρήστη κ.α."

Κανείς, ωστόσο, δεν υποβαθμίζει το γεγονός ότι η Cosmote, ως τηλεπικοινωνιακός πάροχος, έχει ισχυρό brand name και μια τεράστια πελατειακή βάση στην οποία έχει άμεση πρόσβαση.

Εάν δε, ληφθεί υπόψη η προστιθέμενη αξία που μπορεί να προσφέρει στους πελάτες της -μέσω εκπτώσεων στους λογαριασμούς ή δωρεάν data ιδίως για νεότερης ηλικίας χρήστες- εύκολα αντιλαμβάνεται πόσο σημαντικά περιθώρια διείσδυσης έχει η νέα υπηρεσία πληρωμών.
 
Η "απειλή" του Viber Pay
Ένα άλλο παράδειγμα, από το εξωτερικό αυτή τη φορά και ακόμη μεγαλύτερη διεισδυτικότητα -όπως αναμένεται- είναι το Viber Pay, το ψηφιακό πορτοφόλι του παγκόσμιου κολοσσού Viber που αναμένεται σύντομα να λανσαριστεί στην ελληνική και τη γερμανική αγορά.

Όπως έχει ήδη εξαγγείλει η εταιρεία οι χρήστες, χωρίς να χρειάζεται να κατεβάσουν κάποια διαφορετική εφαρμογή πέραν του Viber, θα μπορούν να μεταφέρουν χρήματα στις επαφές τους μέσω του app.

Το μόνο που θα χρειάζεται είναι να συνδέσουν κάποια κάρτα Mastercard ή Visa ή να μεταφέρουν χρήματα μέσω IBAN ώστε να φορτώσουν χρήματα στο ψηφιακό τους πορτοφόλι.

Αρχικά, αναφέρει η εταιρεία, θα υποστηρίζονται πληρωμές αποκλειστικά σε ευρώ, ωστόσο σταδιακά σκοπεύει να προσθέσει περισσότερα νομίσματα. 

Ψηφιακό "γκάζι" από τις τράπεζες
Για όλους τους παραπάνω λόγους, οι ελληνικές τράπεζες έχουν πατήσει τα τελευταία χρόνια "γκάζι" στην ψηφιοποίηση των υπηρεσιών και των λειτουργιών τους, ευρύτερα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, τα οποία δημοσιεύτηκαν στο πλαίσιο της έκθεσης " Greek Banking System Overview" τον περασμένο Ιούλιο, πάνω από το 90% των πληρωμών το 2021 πραγματοποιήθηκε μέσω internet & mobile banking, ενώ πάνω από τις μισές μεταφορές χρημάτων πραγματοποιήθηκαν μέσω mobile apps.

"Εάν δεν ψηφιοποιηθούμε ταχύτατα, θα χάσουμε τη μάχη με τις fintech", παραδέχεται στο Capital.gr υψηλόβαθμη πηγή συστημικής τράπεζας.

Στη βάση αυτή, όλες οι εγχώριες τράπεζες έκαναν άλματα στη βελτίωση της εμπειρίας των χρηστών μέσω internet και mobile banking, εμπλουτίζοντας διαρκώς τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που παρέχονται διαδικτυακά.

Δάνεια, πιστωτικές κάρτες, προθεσμιακοί λογαριασμοί, τραπεζοασφαλιστικά προϊόντα -είναι μερικές μόνο από τις δυνατότητες που έχουν πλέον αμιγώς ψηφιακά οι πελάτες των τραπεζών.
 
Η διατραπεζική λύση IRIS
Ειδικότερα στον τομέα των πληρωμών, οι τράπεζες προσφέρουν μέσω της ΔΙΑΣ την υπηρεσία IRIS Payments, η οποία δίνει στους χρήστες τη δυνατότητα να μεταφέρουν χρήματα στους φίλους τους εύκολα, γρήγορα και με ασφάλεια χρησιμοποιώντας μόνο τον αριθμό του κινητού τους.

Επίσης, οι καταναλωτές μπορούν να κάνουν άμεσες πληρωμές (σε λίγα δευτερόλεπτα) σε ηλεκτρονικό κατάστημα ή μέσω QR code σε φυσικά καταστήματα ή προς κάποιον επαγγελματία ή μια μικρή επιχείρηση.

Όπως ανέφερε πρόσφατα η CEO της ΔΙΑΣ, Σταυρούλα Καμπουρίδου, 1,2 εκατ. χρήστες χρησιμοποιούν σήμερα το IRIS μέσω του κινητού τους τηλεφώνου και εκτιμά ότι η διείσδυση της διατραπεζικής υπηρεσίας θα εκτοξευτεί παράλληλα με τη ραγδαία ανάπτυξη των άμεσων πληρωμών στην Ευρωζώνη.

"Τα στοιχεία Σεπτεμβρίου δείχνουν άλμα 700% στις μηνιαίες συναλλαγές μέσω IRIS σε διετή βάση, γεγονός που καταδεικνύει την τεράστια απήχηση που έχει το προϊόν στο ελληνικό κοινό.

Ειδικότερα, τον φετινό Σεπτέμβριο πραγματοποιήθηκαν περίπου 600.000 συναλλαγές IRIS άμεσων μεταφορών χρημάτων, έναντι 75.000 τον αντίστοιχο μήνα του 2020", αναφέρει.

Κοινή ομολογία, πάντως, όλων των παικτών που συμμετέχουν στο οικοσύστημα των πληρωμών στην Ελλάδα είναι πως ο "βασικός αντίπαλος στα payments είναι τα μετρητά", τα οποία εξακολουθούν να αντιστοιχούν στο 67% των συναλλαγών που πραγματοποιούνται συνολικά στη χώρα μας.

Πηγή

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τα «4 Π» του επιτυχημένου πολιτικού!

Όσοι από εμάς διδαχτήκαμε το Μάρκετινγκ, είχαμε την ευκαιρία να βρούμε στον δρόμο μας τα «4 Π» (4 P's of Marketing), τα οποία αποτελούν το συστατικό επιτυχίας ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας, μέσα από τον σχεδιασμό της σωστής στρατηγικής, η οποία στηρίζεται: 1) Στα χαρακτηριστικά του προϊόντος ή της υπηρεσίας (Product). 2) Στην τιμή (Price) του προϊόντος / υπηρεσίας. 3) Στη σωστή τοποθέτησή του στην αγορά (Place). 4) Στη σωστή προώθησή του (Promotion). Αναλύοντας τα πιο πάνω χαρακτηριστικά, ένας πολιτικός μπορεί εύκολα να διακρίνει τη

Η ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗΣ ΚΑΤΣΟΥΝΑΣ

Το σήμα κατατεθέν της Κρητικές παράδοσης και συγκεκριμένα οι "χειροποίητες κατσούνες, κρητικά μπαστούνια" είχαν την τιμητική τους στην τελευταία εκπομπή του ALPHA «Σαββατοκύριακο με τον Μάνεση». Την Κυριακή το μεσημέρι εμφανίστηκε στην εκπομπή μέσω σύνδεσης Skype ο Κρητικός "Digital Media Strategist" Μάρκος Σμυρνάκης. Επίκεντρο της συζήτησης ήταν ο τρόπος της διαδικτυακής προώθησης της Κρητικής παράδοσης, αλλά και πως όλο αυτό βοηθάει στην συντήρηση της. Όπως ισχυρίζεται, σύγχρονες τεχνικές μάρκετινγκ είναι ικανές να δώσουν ξανά ζωή και να συστήσουν σε νέο κόσμο τις Κρητικές κατσούνες. Αυτό είναι και το όραμα. Η ένταξη ενός παγιωμένου προϊόντος και πάλι στην καθημερινότητα του ανθρώπου, πριν την εξαφάνιση του. Ένταξη... από όλες τις πλευρές, ξεκινώντας από το κίνητρο για την παραγωγή, αλλά και το ενδιαφέρον από νέους ανθρώπους όχι μόνο να μάθουν να τις χρησιμοποιούν , αλλά και να παράγουν το συγκεκριμένο προϊόν Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τεχνίτες πλέ...

Η L’Oréal «σπάει» την γυάλινη οροφή για τις γυναίκες επιστήμονες!

  Τα Ελληνικά Βραβεία L’ORÉAL–UNESCO εντάσσονται στο Διεθνές Πρόγραμμα L’ORÉAL-UNESCO Για τις Γυναίκες στην Επιστήμη, το όποιο αναγνωρίζει και υποστηρίζει διεθνώς γυναίκες επιστήμονες, με στόχο να τους δοθεί μεγαλύτερη αναγνώριση, να αναδειχθεί το ταλέντο τους και να εμπνεύσει περισσότερες γυναίκες να ασχοληθούν με την επιστήμη. Με πίστη στην πεποίθηση ότι ο κόσμος χρειάζεται την επιστήμη και η επιστήμη χρειάζεται τις γυναίκες, το Ίδρυμα L’Oréal σε συνεργασία με την Ελληνική Εθνική Επιτροπή για την UNESCO, προκηρύσσουν για 12η φορά στην Ελλάδα, την έναρξη των φετινών βραβείων, με τρία σημαντικά βραβεία αξίας 10.000€ έκαστο, που θα δοθούν σε γυναίκες επιστήμονες, οι οποίες απασχολούνται στους τομείς των Βιοεπιστημών, των Φυσικών Επιστημών, των Μαθηματικών και της Επιστήμης των Υπολογιστών. Τέλος, ως περαιτέρω επιβεβαίωση της παραπάνω δέσμευσης και του θετικού αντίκτυπου των Βραβείων στους δικαιούχους του, ανακοινώνεται ότι από το 2022 και έπειτα, τα βραβεία θα πραγματοποιούνται κάθ...

Freelancer: Τι σημαίνει επί της ουσίας η νέα πραγματικότητα εργασίας;

Γράφει η Αρετή Διαμαντή Freelancer: Από την e-food και άλλες εταιρείες που υιοθετούν ένα τέτοιο μοντέλο εργασίας προκύπτει το νέο ερώτημα. Συμφέρει άραγε να είναι κάποιος freelancer και κάτω από ποιες προϋποθέσεις; Σάλος δημιουργήθηκε με την πρόσφατη “ατυχή” διατύπωση της e-food σε μερίδα εργαζομένων της σε σχέση με το ενδεχόμενο να γίνουν freelancers αντί για μισθωτοί. Οι περισσότεροι διαμαρτυρήθηκαν έντονα, ενώ η εταιρεία έσπευσε να διαψεύσει και να μιλήσει για κακή επικοινωνία. Ωστόσο, υπάρχει μια μεγάλη μερίδα ατόμων που δεν γνωρίζουν καν τι σημαίνει το freelancing. Σε αυτή την περίπτωση, τι αλλάζει στον εργασιακό τομέα; Πρόκειται για μια αναβάθμιση της εργασιακής πραγματικότητας ή μήπως για μια επιδείνωση της ήδη ζοφερής πραγματικότητας; Η τεχνολογία συχνά έρχεται να γεφυρώσει το χάσμα που δημιουργείται ανάμεσα στις διαφορετικές γενιές. Εδώ μήπως συμβαίνει κάτι τέτοιο; Freelancer: Τι συνεπάγεται για την καθημερινότητα ενός εργαζομένου; Αρχικά, πρόκειται για έναν αρκετά ευρύ όρο. Κ...

Ποια είναι τα βασικά προβλήματα στην ψυχολογία των εργαζομένων στον τουρισμό και πως μπορούν να βελτιωθούν;

Η Καλοκαιρινή τουριστική σεζόν έχει ήδη ξεκινήσει με πολλά προβλήματα να έρχονται στο φως της δημοσιότητας, αλλά με τα περισσότερα να παραμένουν και να εξελίσσονται εσωτερικά στους κλάδους των Τουριστικών Επαγγελμάτων. Τα τελευταία περιστατικά που συνέβησαν σχετικά με το έγκαυμα του νεαρού στην Κρήτη, αλλά και τον νεαρό σερβιτόρο να σερβίρει εντός θαλάσσης σε beach bar στην Ρόδο, κάνουν πλέον ξεκάθαρο ότι δεν ακολουθείται, αλλά ούτε φαίνεται να υπάρχει σαφής οδηγία για τον ασφαλή τρόπο εργασίας κάθε εργαζομένου. Τελικά η εργασία στον Τουρισμό είναι επιλογή ή λύση ανάγκης για τους εργαζομένους του χώρου;  • Πόσο εύκολό είναι από μία αδρανής περίοδο του χειμώνα να προσαρμοστείς σε μία έντονη καθημερινότητα; • Πόσες είναι και πόσες θα έπρεπε να είναι οι ώρες εργασίας;  • Υπάρχει προσωπικός χρόνος;  • Τηρείται η σωστή διατροφή; Βρισκόμαστε στην καρδιά του καλοκαιριού και σε μια χώρα όπου αποτελείται από 6.000 νησιά, νησίδες και βραχονησίδες. Η ενασχόληση λοιπόν με τον...