Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Γιατί δουλεύουμε;



Γράφει ο Αθανάσιος Χ. Παπανδρόπουλος

Όταν ο Γάλλος καθηγητής Ζαν Φουραστιέ (1902-1990) στα μέσα της δεκαετίας 1960 ερχόταν να μας μιλήσει στο Πανεπιστήμιο της Μονς στο γαλλόφωνο Βέλγιο, η αίθουσα ήταν πάντα κατάμεστη. Και όχι μόνο από σπουδαστές. Πολιτικοί, καθηγητές, συνδικαλιστές και στελέχη επιχειρήσεων έρχονταν να παρακολουθήσουν τις διαλέξεις ενός σημαντικού οικονομολόγου και μηχανικού, ο οποίος πριν από όλα είχε βαθύτατη ιστορική γνώση της οικονομικής πραγματικότητας, σε όλα τα επίπεδα και στις πιο κρυφές πτυχές της.

«Παραγωγή, κατανάλωση, συναλλαγές, τιμές, μισθοί, κέρδη, αυτές είναι οι στοιχειώδεις και απλές παγκόσμιες πραγματικότητες, τις οποίες έμμεσα ή άμεσα έχουμε κάθε μέρα απέναντί μας, αλλά πολύ συχνά οι πολιτικοί, οι συνδικαλιστές, οι επιχειρηματίες δεν θέλουν να δουν κατάματα και έτσι διαπράττουν τραγικά λάθη. Λάθη παράλογα ενίοτε και τα οποία σε κάθε περίπτωση αφορούν τρέχοντα γεγονότα. Ακόμα χειρότερα, η οικονομική πραγματικότητα διαμορφώνεται μέσα σε έναν ωκεανό άγνοιας, με τον καθένα να επικαλείται ανύπαρκτες επιστημονικές γνώσεις, που του επιτρέπουν όμως να λέει ότι θέλει…», υποστήριζε ο Ζαν Φουραστιέ {Jean Fourastier}.

Συγγραφέας σαράντα και πλέον βιβλίων, με πιο διάσημα τα «Γιατί δουλεύουμε;», «Η οικονομική πραγματικότητα», «Οι όροι του επιστημονικού πνεύματος» και «Τα τριάντα ένδοξα χρόνια», ο Ζαν Φουραστιέ υπήρξε στενός σύμβουλος και συνεργάτης του «πατέρα της Ευρώπης» Ζαν Μονέ και για μια δεκαπενταετία συνεργάστηκε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε θέματα διάδοσης της τεχνολογίας και της επιχειρηματικότητας στην Ευρώπη.

«Η Επιχείρηση», μου έλεγε σε μια συνέντευξη στις Βρυξέλλες, το 1968, «είναι το μέσο που επιτρέπει στον άνθρωπο να παράγει ώστε να μπορεί να καταναλώνει και να καλύπτει ανάγκες του. Ένα από τα μέσα όμως που οδηγεί στην παραγωγή είναι η εργασία. Αλλά αυτή η τελευταία, δεν αρκεί για να καλύψει ένας άνθρωπος όλες τις ανάγκες του. Υπό αυτή την έννοια σε μια οικονομία η αποτελεσματικότητα της εργασίας είναι σημαντικός συντελεστής της ανθρώπινης ύπαρξης. Όχι ο μόνος όμως. Η επιχείρηση είναι βασικό κύτταρο στο οποίο ο άνθρωπος επιτελεί παραγωγική εργασία. Από την οργάνωση και τις επιδόσεις της επιχείρησης εξαρτάται έτσι και η αμοιβή της εργασίας είτε αυτή αφορά παροχές υπηρεσιών είτε παραγωγή και διάθεση προϊόντων.

Κατά συνέπεια, μια διάσταση της οικονομίας που έρχεται στο προσκήνιο, είναι αυτή του ρόλου της εργασίας και της δυνατότητα της να καλύπτει ανάγκες. Ξεκινώντας πάντα από αυτήν της ζωής και της εξασφάλισής της.

«Δουλεύουμε», έγραφε ο Ζαν Φουραστιέ, «για να μεταβάλουμε την τρελή χλόη σε στάρι και μετά σε ψωμί, τα αγριοκέρασα σε κεράσια και τα χαλίκια σε ατσάλι και μετά σε αυτοκίνητα». Ωστόσο, για τη δουλειά του αυτή, από τον καιρό που ανακάλυψε τον «καταμερισμό της εργασίας» και τα κύτταρα παραγωγής που ονομάζονται «επιχειρήσεις», ο άνθρωπος εισπράττει μια αμοιβή, η οποία για τον μεν εργαζόμενο λέγεται «μισθός», για δε τον επιχειρηματία «μέρισμα» που προκύπτει από το κέρδος. Αν υπάρχει, γιατί δεν είναι πάντα δεδομένο ».

Οι παραπάνω βασικές παραδοχές, πάνω στις οποίες θεμελιώθηκε η θεωρία του Άνταμ Σμιθ, «πατέρα της πολιτικής οικονομίας», περί του «Πλούτου των Εθνών», στον σημερινό αναπτυγμένο κόσμο, χωρίς να αμφισβητούνται ουσιαστικά, είναι αντικείμενο νέων προσεγγίσεων και άρα ανύπαρκτων στο παρελθόν ερωτημάτων. Στο μικρό αλλά περιεκτικό βιβλίο του που επίσης φέρει τον τίτλο «Γιατί δουλεύουμε;» ο καθηγητής ψυχολόγος και σύμβουλος επιχειρήσεων Μπαρυ Σβάρτς, θέτει εύλογους προβληματισμούς σχετικούς με την υπαρξιακή σχέση ανθρώπων και εργασίας.

Κατά την προσέγγισή του, η απάντηση στο ερώτημα «Γιατί δουλεύουμε;», πέρα από κάποιες «σιδερένιες» θεωρητικές κατασκευές, είναι πολύ πιο σύνθετες, αναπάντεχες και επείγουσες στη σημερινή μεταβαλλόμενη πραγματικότητα. Μια πραγματικότητα όμως, η οποία χαρακτηρίζεται από μόνιμη και όχι πάντα ορθολογική «μάχη των ιδεών» περί την εργασία και τη φύση της.

Στο μέτρο που η παραγωγική δραστηριότητα των ανθρώπων στις βιομηχανικές κοινωνίες γινόταν όλο και περισσότερο καταναλωτική και άρα στηριζόταν στην δημιουργία και ικανοποίηση νέων αναγκών, η φύση της εργασίας άρχισε να ακολουθεί νέες κατευθύνσεις, πολύ πιο σύνθετες από αυτές που είχαν «ιεροποιήσει» οι Άνταμ Σμιθ και Κάρολος Μαρξ.

Στο πλαίσιο αυτό, ένα νέο πρόβλημα που αναδύεται σε μία οικονομία, δεν είναι τόσο αυτό του ύψους της αμοιβής της εργασίας, αλλά της δυνατότητας που έχει ένα άτομο να καλύπτει τις υλικές και άλλες ανάγκες του με το μισθό του ή τα μερίσματά του. Πολλοί οικονομολόγοι αναγνωρίζουν ότι η ικανότητα του ανθρώπου να επινοεί συνεχώς καινούργιες ανάγκες, είναι πραγματικά απεριόριστη. «Χωρίς καμιά αμφιβολία», λέει ο καθηγητής Γ.Μπήτρος, «αποτελεί συστατικό της ανθρώπινης φύσης».

Μια φύση στην οποίαν όλο και περισσότερο παίζουν καθοριστικό πλέον ρόλο ψυχαγωγικές,ψυχολογικές και πνευματικές ανάγκες, η ικανοποίηση των οποίων δεν είναι μόνον θέμα παραγωγικής ανάπτυξης. Είναι και σοβαρό ζήτημα προσωπικής ολοκλήρωσης.

Η βιομηχανική επανάσταση έβγαλε από τη φτώχεια εκατομμύρια ανθρώπους στη Δύση. Πλέον με την εξάπλωσή της στους ανθρώπους και τους τόπους που έχασαν το πρώτο κύμα της εκβιομηχάνισης, σώζει από τη φτώχεια πολλά επιπλέον εκατομμύρια. Η εκβιομηχάνιση υπήρξε ένα εκπληκτικό ανθρώπινο επίτευγμα. Όμως, η ανακούφιση από την υλική φτώχεια είχε το βαρύ τίμημα της φτώχειας του πνεύματος. Ίσως να ήταν απαραίτητο να πληρώσουμε αυτό το τίμημα στα πρώτα στάδια της οικονομικής ανάπτυξης. Όμως, όχι πια. Όσον αφορά τον μετασχηματισμό των εργασιακών σχέσεων, χώρων και συνθηκών, μια νέα εποχή έχει ήδη αναδυθεί.

Κατά τον καθηγητή Μπάρυ Σβαρτς, «ο εργασιακός κόσμος και κατ’ επέκταση ο κόσμος της ανθρώπινης εμπειρίας θα είναι πολύ διαφορετικός, αν θέσουμε στον εαυτό μας νέα ερωτήματα για τη δουλειά που κάνουμε και για αυτήν που ζητάμε από άλλους να κάνουν». Όσο για τις απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά, σταδιακά θα διαμορφώνουν και τη νέα εργασιακή πραγματικότητα. Αυτήν που κάποιοι χαρακτηρίζουν εποχή της «Μεγάλης Παραίτησης» και κάποιοι άλλοι «εργασίας α λα κάρτ» Το θέμα είναι ότι το κεφάλαιο εργασία μπαίνει και αυτό σε μια νέα περίοδο μετασχηματισμού του που απαιτεί και νέα εργαλεία ανάλυσης.

 

Πηγή

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Βασική διαφορά μεταξύ των Δημοσίων Σχέσεων και Διαφήμισης.

Με δύο λόγια η βασική διαφορά μεταξύ των Δημοσίων Σχέσεων και της Διαφήμισης. Οι Δημόσιες Σχέσεις στην εποχή μας πρέπει σε συνεργασία με τη διαφήμιση να οδηγούν στα επιθυμητά αποτελέσματα. Αν θέλαμε να ξεχωρίσουμε κάπως την διαφήμιση από τις δημόσιες σχέσεις, θα ήταν λογικότερο να πούμε ότι με τις δημόσιες σχέσεις περιμένουμε πιο μακροπρόθεσμα αποτελέσματα που ίσως να μην είναι και μετρήσιμα σε σχέση με αυτά της διαφήμισης που το ζητούμενο είναι άμεσο και με πιο ασφαλείς τρόπους μετρήσιμο. Δημοσίευση: Μάρκος Σμυρνάκης

Ψυχολογία εργασίας: Σχέσεις προϊσταμένου και υφισταμένων

Οι σχέσεις μεταξύ προϊσταμένου και υφισταμένων έχουν καθοριστικό ρόλο στην παραγωγικότητα και στα κίνητρα στο χώρο εργασίας. Η εκτίμηση που νιώθουν ότι έχουν οι υφιστάμενοι από τον προϊστάμενο τους, είναι από τους ισχυρότερους παράγοντες που τους επιτρέπουν να αφοσιώνονται στο έργο τους. Έρευνες έχουν δείξει ότι το αίσθημα εκτίμησης βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο όπως άλλοι σημαντικοί παράγοντες σε σχέση με την εργασία τους που είναι το ύψος του μισθού, οι ευκαιρίες για εκπαίδευση και ανέλιξη. Ο προϊστάμενος είναι ο ισχυρότερος παράγοντας που μπορεί να επηρεάζει τα κίνητρα και το ομαδικό πνεύμα εργασίας των υφισταμένων του. Με τον τρόπο συμπεριφοράς του, τον προφορικό του λόγο, τη γλώσσα του σώματος και τις εκφράσεις του προσώπου του, μεταδίδει σημαντικότατα μηνύματα για τη γνώμη και τις σκέψεις του σχετικά με την αξία των ανθρώπων που εργάζονται μαζί του.

Η εξέλιξη της Κρητικής ενδυμασία στην πάροδο του χρόνου.

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ποια είναι η σημασία του σαρικιού, για ποιο λόγο φορούν οι Κρητικοί μαύρο πουκάμισο, τι επιρροές δέχτηκε η παραδοσιακή Κρητική φορεσιά ώσπου να πάρει την μορφή που γνωρίζουμε σήμερα;  Νομοθεσίες ενδυμασίας, επιρροές από τους διάφορους λαούς που κατοίκησαν στην Κρήτη και βεντέτες έδωσαν την τελική πινελιά στο σχέδιο της Κρητικής ενδυμασίας που γνωρίζουμε. Οι επιρροές από τη Δύση.

GNTM GR Τρολ στο σετ της τελευταίας εβδομάδας από τις Χειροποίητες Κατσούνες | Φωτογραφίες

Ταξιδεύουμε κι εμείς μαζί με το  #Gntmgr  στο Λονδίνο του ’30. ☂️☂️ Ο Μάικλ Μπανκς, χήρος μετά το θάνατο της γυναίκας του, αγωνίζεται να διατηρήσει το πατρικό του σπίτι ενάντια στις ύπουλες πρακτικές της τράπεζας. Τα μικρά παιδιά του προσπαθούν μάταια να τον βοηθήσουν, μέχρι που εμφανίζεται η μυστηριώδης, ιπτάμενη νταντά Μαίρη Πόπινς. Φωτογραφία που τρολάρει το τελευταίο σετ φωτογράφισης στο GNTM GR, με θέμα τη Mary Poppins δημιούργησαν από τη σελίδα  Χειροποίητες Κρητικές Κατσούνες . Στο σετ της φωτογράφισης, συμμετέχουν με δύο φωτογραφίες στη μία δίνουν έμφαση στο πάνω μέρος και εννοούμε τα χέρια, ενώ στη δεύτερη στα πόδια…. Εσείς τι λέτε, Ποια ήταν για εσάς η καλύτερη Mary Poppins; Πηγή  katsounes.com

Ποια είναι τα βασικά προβλήματα στην ψυχολογία των εργαζομένων στον τουρισμό και πως μπορούν να βελτιωθούν;

Η Καλοκαιρινή τουριστική σεζόν έχει ήδη ξεκινήσει με πολλά προβλήματα να έρχονται στο φως της δημοσιότητας, αλλά με τα περισσότερα να παραμένουν και να εξελίσσονται εσωτερικά στους κλάδους των Τουριστικών Επαγγελμάτων. Τα τελευταία περιστατικά που συνέβησαν σχετικά με το έγκαυμα του νεαρού στην Κρήτη, αλλά και τον νεαρό σερβιτόρο να σερβίρει εντός θαλάσσης σε beach bar στην Ρόδο, κάνουν πλέον ξεκάθαρο ότι δεν ακολουθείται, αλλά ούτε φαίνεται να υπάρχει σαφής οδηγία για τον ασφαλή τρόπο εργασίας κάθε εργαζομένου. Τελικά η εργασία στον Τουρισμό είναι επιλογή ή λύση ανάγκης για τους εργαζομένους του χώρου;  • Πόσο εύκολό είναι από μία αδρανής περίοδο του χειμώνα να προσαρμοστείς σε μία έντονη καθημερινότητα; • Πόσες είναι και πόσες θα έπρεπε να είναι οι ώρες εργασίας;  • Υπάρχει προσωπικός χρόνος;  • Τηρείται η σωστή διατροφή; Βρισκόμαστε στην καρδιά του καλοκαιριού και σε μια χώρα όπου αποτελείται από 6.000 νησιά, νησίδες και βραχονησίδες. Η ενασχόληση λοιπόν με τον...