Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Πολιτική Ορθότητα και κοινωνία


 Γράφει η Βογιατζάκη Δέσποινα

Τα τελευταία χρόνια ακούμε όλο και περισσότερο να χρησιμοποιείται ο όρος «political correct», σε δημόσιες συζητήσεις. Εμφανίστηκε πρώτα στον κύκλο της πολιτικής, εν συνεχεία στον ευρύτερο χώρο των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας, και έχουμε φτάσει στις μέρες μας να εμφανίζεται από τις καλλιτεχνικές σκηνές έως την εκπαίδευση και από εκεί να μπαίνει πια και να εδραιώνεται στην καθημερινή μας ζωή.

Ο όρος "πολιτική ορθότητα" χρησιμοποιήθηκε για να αλλάξει το σκηνικό που υπήρχε έως και τον προηγούμενο αιώνα, -παγκοσμίως- ως προς την αντιμετώπιση των πολλών στους λίγους, στις μειονότητες, στη διαφορετικότητα, στις γυναίκες. Η αρχική θέληση ήταν να προστατευτούν άτομα που ήταν σε ευάλωτη θέση και να περιοριστεί το λεκτικό bullying. Η χρήση λέξεων όπως χοντρός, μαύρος, κλπ αντικαταστάθηκε σε εύσωμος, έγχρωμος, κλπ. Η "πολιτική ορθότητα" έγινε η ασπίδα προστασίας προς τους κοινωνικά αδικημένους, που η πολιτεία επιτέλους αποφάσισε να προστατεύσει αλλά ταυτόχρονα κάλυψε κάτω από το χαλί όλα τα καθημερινά και ουσιώδη προβλήματα που εκείνες οι ομάδες αντιμετώπιζαν και συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν.

Το γεγονός, πως το λεξιλόγιο σε παγκόσμιο επίπεδο έχει αρχίσει να πατάει πάνω στο savoir vivre, δεν σημαίνει πως και η συμπεριφορά του ατόμου πλησιάζει στην έννοια του όρου της ενσυναίσθησης. Υπάρχει μια ουσιώδης διαφορά, άλλο είναι ότι προσέχω πως μιλάω και άλλο είναι ο σεβασμός και η αποδοχή σε οτιδήποτε είναι γύρω μου. Ο κόσμος αλλάζει, εξελίσσεται και αν κάτι διαχωρίζει την σημερινή εποχή από το παρελθόν αυτό σίγουρα είναι ο πολιτισμός και η ευγένεια. Ακόμα και στις διαπροσωπικές μας σχέσεις χρησιμοποιούμε την κοινωνική ευπρέπεια έναντι του λεκτικού κανιβαλισμού, ως ένδειξη πολιτισμένης κοινωνίας.

Παρολα αυτα, βρισκόμαστε σε εκείνο το σημείο, όπου δεν μπορούμε πια να ξεχωρίσουμε το χιούμορ από την προσβολή ή την ελευθερία του λόγου από την λογοκρισία. Είναι άραγε τόσο απλό να προστατευτούν τα ανθρώπινα δικαιώματα; Αρκεί απλά, να προσέχουμε πως μιλάμε;

Γιατί άραγε να πρέπει σε μια θεατρική παράσταση να χλευάσω την εμφάνιση ενός ανθρώπου για να κερδίσω το χειροκρότημα και τα γέλια; Από την άλλη αυτό δεν καλείται σάτιρα; Από Αρχαιοτάτων Χρόνων η σάτιρα και η γραφή αυτών των κειμένων εμπεριείχαν την σατιροποίηση της κοινωνίας, των θεσμών και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του ατόμου. Αλλάζοντας η κοινωνία και υιοθετώντας την πολιτική ορθότητα, ακόμα και στα καλλιτεχνικά έργα, είναι ένδειξη αναβάθμισης και καλυτέρευσης της κοινωνίας μας ή μήπως επαναφέρεται η λογοκρισία, με διαφορετική ονομασία ώστε να γίνει αποδεκτή από τη μάζα της κοινωνίας μας;

Είναι αδιανόητο, στις μέρες μας να μην μπορούμε να κάνουμε χρήση της ανθρωπιάς και της ενσυναίσθησης μας, παρά να μένουμε μόνο στο λεκτικό κομμάτι της ανθρώπινης φύσης μας. Αντί να μάθουμε να χρησιμοποιούμε το συναίσθημα και οι όροι δημοκρατία και σεβασμός να πηγάζει από μέσα μας, μένουμε στην ορολογία που έχει κάποιος χρησιμοποιήσει. Μήπως λοιπόν, η λογοκρισία βρίσκεται ανάμεσα μας αλλά με μια διαφορετική ονομασία;

Αν απλουστεύσουμε τον όρο της πολιτικής ορθότητας θα παρατηρήσουμε πως έχει δυο συντεταγμένες. Η πρώτη έχει να κάνει με την αυτολογοκρισία του ατόμου και η δεύτερη με την λογοκρισία του συνομιλητή μας.

Ειναι διαφορετικη η έννοια του προσεχω πως μιλάω από το προσέχω πως σκέφτομαι και αντιδρώ. Μήπως λοιπόν, η κοινωνία μας έχει περισσότερο ανάγκη την εκπαίδευση του ατόμου ως προς την σκέψη του και τον τρόπο που “βλέπει” τον συνάνθρωπο του από την εκπαίδευση της ομιλίας;

Οι λέξεις έχουν δύναμη και γι’ αυτό είναι καλό να προσέχουμε πως τις χρησιμοποιούμε, αλλά η ισχύς τους αυξάνεται όταν τις ακολουθούν και τα έργα! 
 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ψυχολογία εργασίας: Σχέσεις προϊσταμένου και υφισταμένων

Οι σχέσεις μεταξύ προϊσταμένου και υφισταμένων έχουν καθοριστικό ρόλο στην παραγωγικότητα και στα κίνητρα στο χώρο εργασίας. Η εκτίμηση που νιώθουν ότι έχουν οι υφιστάμενοι από τον προϊστάμενο τους, είναι από τους ισχυρότερους παράγοντες που τους επιτρέπουν να αφοσιώνονται στο έργο τους. Έρευνες έχουν δείξει ότι το αίσθημα εκτίμησης βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο όπως άλλοι σημαντικοί παράγοντες σε σχέση με την εργασία τους που είναι το ύψος του μισθού, οι ευκαιρίες για εκπαίδευση και ανέλιξη. Ο προϊστάμενος είναι ο ισχυρότερος παράγοντας που μπορεί να επηρεάζει τα κίνητρα και το ομαδικό πνεύμα εργασίας των υφισταμένων του. Με τον τρόπο συμπεριφοράς του, τον προφορικό του λόγο, τη γλώσσα του σώματος και τις εκφράσεις του προσώπου του, μεταδίδει σημαντικότατα μηνύματα για τη γνώμη και τις σκέψεις του σχετικά με την αξία των ανθρώπων που εργάζονται μαζί του.

Η ομορφότερη κοπέλα της Κρήτης για το 2011

Πλήθος κόσμου κατέκλισε την Τετάρτη 24 Αυγούστου το club Envy στο Ηράκλειο όπου πραγματοποιήθηκε ο μεγάλος Τελικός του 33ου Παγκρήτιου Διαγωνισμού Ομορφιάς. Τον τίτλο της MISS ΚΡΗΤΗ 2011 κατέκτησε η 19χρονη Εύα Ζεϊμπεκάκη από το Ηράκλειο, Ά Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 αναδείχθηκε η Φαίη Αβδουλά και΄Β Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 η Ευρυδίκη Μερκούρη. Η 17χρονη Μιχαέλα Φωτιάδη

Ο Κώδικας Ηθικής και Δεοντολογίας των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως .

1965 Κώδικας των Αθηνών . Ο Κώδικας Ηθικής και Δεοντολογίας των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως . Ο ΚΩΔΙΚΑΣ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ . Η ΛΑΜΠΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ . To 1960 ιδρύθηκε η ΕΕΔΣ – Ελληνική Εταιρεία Δημοσίων Σχέσεων , το επιστημονικό σωματείο των Δημοσίων Σχέσεων στην Ελλάδα . Ο “πατριάρχης” (πρωτεργάτης) των Δημοσίων Σχέσεων στην Ελλάδα , ο Μάνος Παυλίδης διετέλεσε πρόεδρος της IPRA (International Public Relations Association ) , από το 1973 έως το 1976 , ενώ το 1964 είχε εκλεγεί στη θέση του Γραμματέα . Το 1965 στην Αθήνα πραγματοποιήθηκε το παγκόσμιο συνέδριο της IPRA ( International Public Relations Association ) και εδώ υπογράφηκε ο περίφημος Κώδικας των Αθηνών , ο Διεθνής Κώδικας Δεοντολογίας των Δημοσίων Σχέσεων που εφαρμόζεται αδιάλειπτα από τότε από όλα τα επιστημονικά σωματεία των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως . Δηλαδή όλοι οι επαγγελματίες των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως εφαρμόζουν και ασπάζονται τον Κώδικα Ηθικής και Δεοντολογίας ,...

Κρητικό Σαρίκι το παραδοσιακό κεντητό μαντήλι για το κεφάλι. Η Ιστορία, οι συμβολισμοί & η Περίτεχνη πλέξη της κυρίας Πόπης

Με αφορμή την διάδοση της κρητικής παραδοσιακής τέχνης της πλέξης των σαρικιών επικοινωνήσαμε με την κυρία Πόπη, την υφάντρα μας. Τα χειροποίητα Κρητικά σαρίκια – μαντήλια στο katsounes.gr φτιάχνονται από τα χέρια της κυρίας Πόπης. Όπως μας είπε η ίδια και όπως θα έχετε αντιληφθεί η πλέξη των σαρικιών αποτελεί μια σπουδαία και περίτεχνη διαδικασία που διαφέρει από περιοχή σε περιοχή και είναι άμεσα συνδεδεμένη με τη τιμή και την υπερηφάνεια των Κρητικών. Η τέχνη αυτή συναντάτε σήμερα κυρίως σε ορεινά χωριά της Κρήτης και κυρίως   χρησιμοποιείται από μεγαλύτερες γενιές. Όπως μας είπε η ονομασία του “Σαρίκι” έχει Τούρκικη καταγωγή και υποδηλώνει την Οθωμανική επιρροή στο νησί της Κρήτης τα παλαιότερα χρόνια της Τουρκοκρατίας. Κάπου εδώ είναι η στιγμή που πρέπει να μιλήσουμε για το Συμβολισμό που έχουν τα Σαρίκια και τα μαντήλια των κρητικών στα κρόσσια, αλλά και γενικότερα τους συμβολισμούς   Ποιοι είναι όμως οι συμβολισμοί του;;   Τα κρόσσια στα μαντήλια των κρητ...

Δημόσια Ιστορία και Έντυπος Τύπος

  Γράφει η Βογιατζάκη Δέσποινα Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Με τον όρο Δημόσια Ιστορία , αναφέρετε η καταγραφή και η διατήρηση των ιστορικών πληροφοριών έπειτα από προσωπικές εμπειρίες των ανθρώπων. Επίσης αναφέρεται στην αφήγηση για θέματα εθνικά, δημοσίων Προσώπων και για ορισμένες περιόδους των χωρών του κόσμου. Η Δημόσια Ιστορία αναφέρεται στην ¨Ιστορική Συντήρηση¨, ¨Επιστημονικά Αρχεία¨, ¨Προφορική Ιστορία¨, και σε άλλους τομείς. Το Πανεπιστήμιο της Βαλτιμόρης διδάσκει τη Δημόσια Ιστορία ως  ‘ η παρουσίαση της ιστορικής γνώσης σε ένα ευρύ κοινό-ακροατήριο. Η Δημόσια Ιστορία εμφανίζεται με πολλές μορφές, παραδείγματος  χάρη, τηλεοπτικά ντοκιμαντέρ, ιστορικά έργα και τέλος, συλλογή & καταγραφή έργου’. Το Πανεπιστήμιο του Wisconsin αλλά και ο Robert Kelley   - Ιστορικός αναφέρουν ότι, ‘ η Δημόσια Ιστορία πιο συχνά αναφέρεται στην απασχόληση των ιστορικών προς την Ιστορία. Συνδέοντάς την με την εργασία έξω από τον ακαδημαϊκό χώρο’. Η ...