Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Πολιτική Ορθότητα και κοινωνία


 Γράφει η Βογιατζάκη Δέσποινα

Τα τελευταία χρόνια ακούμε όλο και περισσότερο να χρησιμοποιείται ο όρος «political correct», σε δημόσιες συζητήσεις. Εμφανίστηκε πρώτα στον κύκλο της πολιτικής, εν συνεχεία στον ευρύτερο χώρο των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας, και έχουμε φτάσει στις μέρες μας να εμφανίζεται από τις καλλιτεχνικές σκηνές έως την εκπαίδευση και από εκεί να μπαίνει πια και να εδραιώνεται στην καθημερινή μας ζωή.

Ο όρος "πολιτική ορθότητα" χρησιμοποιήθηκε για να αλλάξει το σκηνικό που υπήρχε έως και τον προηγούμενο αιώνα, -παγκοσμίως- ως προς την αντιμετώπιση των πολλών στους λίγους, στις μειονότητες, στη διαφορετικότητα, στις γυναίκες. Η αρχική θέληση ήταν να προστατευτούν άτομα που ήταν σε ευάλωτη θέση και να περιοριστεί το λεκτικό bullying. Η χρήση λέξεων όπως χοντρός, μαύρος, κλπ αντικαταστάθηκε σε εύσωμος, έγχρωμος, κλπ. Η "πολιτική ορθότητα" έγινε η ασπίδα προστασίας προς τους κοινωνικά αδικημένους, που η πολιτεία επιτέλους αποφάσισε να προστατεύσει αλλά ταυτόχρονα κάλυψε κάτω από το χαλί όλα τα καθημερινά και ουσιώδη προβλήματα που εκείνες οι ομάδες αντιμετώπιζαν και συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν.

Το γεγονός, πως το λεξιλόγιο σε παγκόσμιο επίπεδο έχει αρχίσει να πατάει πάνω στο savoir vivre, δεν σημαίνει πως και η συμπεριφορά του ατόμου πλησιάζει στην έννοια του όρου της ενσυναίσθησης. Υπάρχει μια ουσιώδης διαφορά, άλλο είναι ότι προσέχω πως μιλάω και άλλο είναι ο σεβασμός και η αποδοχή σε οτιδήποτε είναι γύρω μου. Ο κόσμος αλλάζει, εξελίσσεται και αν κάτι διαχωρίζει την σημερινή εποχή από το παρελθόν αυτό σίγουρα είναι ο πολιτισμός και η ευγένεια. Ακόμα και στις διαπροσωπικές μας σχέσεις χρησιμοποιούμε την κοινωνική ευπρέπεια έναντι του λεκτικού κανιβαλισμού, ως ένδειξη πολιτισμένης κοινωνίας.

Παρολα αυτα, βρισκόμαστε σε εκείνο το σημείο, όπου δεν μπορούμε πια να ξεχωρίσουμε το χιούμορ από την προσβολή ή την ελευθερία του λόγου από την λογοκρισία. Είναι άραγε τόσο απλό να προστατευτούν τα ανθρώπινα δικαιώματα; Αρκεί απλά, να προσέχουμε πως μιλάμε;

Γιατί άραγε να πρέπει σε μια θεατρική παράσταση να χλευάσω την εμφάνιση ενός ανθρώπου για να κερδίσω το χειροκρότημα και τα γέλια; Από την άλλη αυτό δεν καλείται σάτιρα; Από Αρχαιοτάτων Χρόνων η σάτιρα και η γραφή αυτών των κειμένων εμπεριείχαν την σατιροποίηση της κοινωνίας, των θεσμών και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του ατόμου. Αλλάζοντας η κοινωνία και υιοθετώντας την πολιτική ορθότητα, ακόμα και στα καλλιτεχνικά έργα, είναι ένδειξη αναβάθμισης και καλυτέρευσης της κοινωνίας μας ή μήπως επαναφέρεται η λογοκρισία, με διαφορετική ονομασία ώστε να γίνει αποδεκτή από τη μάζα της κοινωνίας μας;

Είναι αδιανόητο, στις μέρες μας να μην μπορούμε να κάνουμε χρήση της ανθρωπιάς και της ενσυναίσθησης μας, παρά να μένουμε μόνο στο λεκτικό κομμάτι της ανθρώπινης φύσης μας. Αντί να μάθουμε να χρησιμοποιούμε το συναίσθημα και οι όροι δημοκρατία και σεβασμός να πηγάζει από μέσα μας, μένουμε στην ορολογία που έχει κάποιος χρησιμοποιήσει. Μήπως λοιπόν, η λογοκρισία βρίσκεται ανάμεσα μας αλλά με μια διαφορετική ονομασία;

Αν απλουστεύσουμε τον όρο της πολιτικής ορθότητας θα παρατηρήσουμε πως έχει δυο συντεταγμένες. Η πρώτη έχει να κάνει με την αυτολογοκρισία του ατόμου και η δεύτερη με την λογοκρισία του συνομιλητή μας.

Ειναι διαφορετικη η έννοια του προσεχω πως μιλάω από το προσέχω πως σκέφτομαι και αντιδρώ. Μήπως λοιπόν, η κοινωνία μας έχει περισσότερο ανάγκη την εκπαίδευση του ατόμου ως προς την σκέψη του και τον τρόπο που “βλέπει” τον συνάνθρωπο του από την εκπαίδευση της ομιλίας;

Οι λέξεις έχουν δύναμη και γι’ αυτό είναι καλό να προσέχουμε πως τις χρησιμοποιούμε, αλλά η ισχύς τους αυξάνεται όταν τις ακολουθούν και τα έργα! 
 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Απαγορευμένες βωμολοχίες απειλούν την παράδοση

Απο την Μαρίνα Στεφανάκη rockvitamins.blogspot.gr Στη σημερινή πραγματικότητα όπου η μουσική ακούγεται με τα μάτια, με ένα κοινό τέμπο υπολογιστή καθώς και με χυδαίους στίχους για όλα τα τραγουδάκια, αναρωτιέμαι, ενώ διανύουμε περίοδο μαζικής κρίσης, δεν θα «έπρεπε» να ανθίζουν οι τέχνες, κατ’ επέκταση και η μουσική, ως καταλύτες πνευματικής αφύπνισης; Αναμφίβολα, τα γεγονότα της ιστορίας αυτό αποδεικνύουν... Ένα από τα άπειρα παραδείγματα, αποτελεί ο Βιτσέντζος Κορνάρος, που γύρω στα μέσα του 17ου αι., όταν άρχισε δηλαδή η πολιορκία του Ηρακλείου από τους Οθωμανούς, άρχισε και η δράση του. Οι σημερινοί, όμως, Νεοέλληνες -έτσι για διαφορά- ενώ πυροβολούμαστε από ψυχρές δυτικές σφαίρες, χαμπάρι δεν παίρνουμε και το έχουμε ρίξει στη «τρέλα» όπως χαρακτηρίζει ένα Τσα-κάλι.

Η εξέλιξη της Κρητικής ενδυμασία στην πάροδο του χρόνου.

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ποια είναι η σημασία του σαρικιού, για ποιο λόγο φορούν οι Κρητικοί μαύρο πουκάμισο, τι επιρροές δέχτηκε η παραδοσιακή Κρητική φορεσιά ώσπου να πάρει την μορφή που γνωρίζουμε σήμερα;  Νομοθεσίες ενδυμασίας, επιρροές από τους διάφορους λαούς που κατοίκησαν στην Κρήτη και βεντέτες έδωσαν την τελική πινελιά στο σχέδιο της Κρητικής ενδυμασίας που γνωρίζουμε. Οι επιρροές από τη Δύση.

Η ομορφότερη κοπέλα της Κρήτης για το 2011

Πλήθος κόσμου κατέκλισε την Τετάρτη 24 Αυγούστου το club Envy στο Ηράκλειο όπου πραγματοποιήθηκε ο μεγάλος Τελικός του 33ου Παγκρήτιου Διαγωνισμού Ομορφιάς. Τον τίτλο της MISS ΚΡΗΤΗ 2011 κατέκτησε η 19χρονη Εύα Ζεϊμπεκάκη από το Ηράκλειο, Ά Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 αναδείχθηκε η Φαίη Αβδουλά και΄Β Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 η Ευρυδίκη Μερκούρη. Η 17χρονη Μιχαέλα Φωτιάδη

Γάζα: Εθνοκάθαρση ή γενοκτονία;

Ο κορυφαίος ιστορικός του Ολοκαυτώματος κρούει τον κώδωνα του κινδύνου. Ο διαπρεπής Ισραηλινός ιστορικός Όμερ Μπάρτοβ καλεί τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη διεθνή εβραϊκή κοινότητα να «σηκώσουν το ανάστημά τους και να υψώσουν τη φωνή τους, πριν η ηγεσία του Ισραήλ βυθίσει το ίδιο και τους γείτονές του στην άβυσσο». Τι διακρίνει τον πόλεμο από τη γενοκτονία; Πότε η κρατική βία μετατρέπεται από φρικτή αλλά νομικά εγκεκριμένη επίδειξη στρατιωτικής βίας στο «απόλυτο έγκλημα», σύμφωνα τόσο με το διεθνές δίκαιο όσο και με τη κοινή αντίληψη; Το ερώτημα αυτό απασχολεί πολύ τον Όμερ Μπάρτοβ τους τελευταίους μήνες. Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Brown και κορυφαίος ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Ισραηλινός ιστορικός έχει αφιερώσει την επιστημονική του σταδιοδρομία στη μελέτη πράξεων μαζικής δολοφονίας. Αυτό έχει καταστήσει την εμπειρογνωμοσύνη του περιζήτητη καθώς ο πόλεμος μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς συνεχίζει να κλιμακώνεται σε πρωτόγνωρα επίπεδα αιματοχυσίας και καταστροφής. Καθώς ο πόλεμος εξε

Το ντοκιμαντέρ «In the wine dark sea» για το κρητικό κρασί προβάλλει τον κρητικό αμπελώνα

Το ντοκιμαντέρ «In the wine dark sea» που έχει γυριστεί από την Χρύσα Τζωρτζάκη στην αγγλική γλώσσα και απευθύνεται στο διεθνές κοινό, προβάλει την Κρήτη ως οινοπαραγωγική περιοχή και αναδεικνύει τον κρητικό αμπελώνα σε χώρες που δεν έχει αποκτήσει ακόμα μεγάλη αναγνωρισιμότητα. Η σκηνοθέτης του φιλμ επισκέφθηκε τον Περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρο Αρναουτάκη και τον ενημέρωσε για την θετική πορεία και την απήχηση που καταγράφει το ντοκιμαντέρ σε φεστιβάλ κινηματογράφου ανά τον κόσμο, παρουσιάζοντας το κρασί της Κρήτης από τη μινωική εποχή μέχρι τις μέρες μας. Το ντοκιμαντέρ αναπτύσσεται μέσα από την οπτική 11 οινοπαραγωγών του νησιού, οι οποίοι αναλύουν τις ποικιλίες του κρητικού κρασιού ενώ καταγράφονται και γευσιγνωστικές εμπειρίες και απόψεις, διεθνώς καταξιωμένων σομελιέ (sommelier). Το φιλμ βραβεύτηκε σε Φεστιβάλ της Νέας Υόρκης, του Τορόντο και ακολούθησε το Τόκιο. Επιλέχθηκε ως καλύτερο ντοκιμαντέρ από τα φεστιβάλ του Μιλάνου και της Νάπολι και τώρα είναι επίσημη επιλογή, όπως τονίζ