Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Πολιτική Ορθότητα και κοινωνία


 Γράφει η Βογιατζάκη Δέσποινα

Τα τελευταία χρόνια ακούμε όλο και περισσότερο να χρησιμοποιείται ο όρος «political correct», σε δημόσιες συζητήσεις. Εμφανίστηκε πρώτα στον κύκλο της πολιτικής, εν συνεχεία στον ευρύτερο χώρο των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας, και έχουμε φτάσει στις μέρες μας να εμφανίζεται από τις καλλιτεχνικές σκηνές έως την εκπαίδευση και από εκεί να μπαίνει πια και να εδραιώνεται στην καθημερινή μας ζωή.

Ο όρος "πολιτική ορθότητα" χρησιμοποιήθηκε για να αλλάξει το σκηνικό που υπήρχε έως και τον προηγούμενο αιώνα, -παγκοσμίως- ως προς την αντιμετώπιση των πολλών στους λίγους, στις μειονότητες, στη διαφορετικότητα, στις γυναίκες. Η αρχική θέληση ήταν να προστατευτούν άτομα που ήταν σε ευάλωτη θέση και να περιοριστεί το λεκτικό bullying. Η χρήση λέξεων όπως χοντρός, μαύρος, κλπ αντικαταστάθηκε σε εύσωμος, έγχρωμος, κλπ. Η "πολιτική ορθότητα" έγινε η ασπίδα προστασίας προς τους κοινωνικά αδικημένους, που η πολιτεία επιτέλους αποφάσισε να προστατεύσει αλλά ταυτόχρονα κάλυψε κάτω από το χαλί όλα τα καθημερινά και ουσιώδη προβλήματα που εκείνες οι ομάδες αντιμετώπιζαν και συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν.

Το γεγονός, πως το λεξιλόγιο σε παγκόσμιο επίπεδο έχει αρχίσει να πατάει πάνω στο savoir vivre, δεν σημαίνει πως και η συμπεριφορά του ατόμου πλησιάζει στην έννοια του όρου της ενσυναίσθησης. Υπάρχει μια ουσιώδης διαφορά, άλλο είναι ότι προσέχω πως μιλάω και άλλο είναι ο σεβασμός και η αποδοχή σε οτιδήποτε είναι γύρω μου. Ο κόσμος αλλάζει, εξελίσσεται και αν κάτι διαχωρίζει την σημερινή εποχή από το παρελθόν αυτό σίγουρα είναι ο πολιτισμός και η ευγένεια. Ακόμα και στις διαπροσωπικές μας σχέσεις χρησιμοποιούμε την κοινωνική ευπρέπεια έναντι του λεκτικού κανιβαλισμού, ως ένδειξη πολιτισμένης κοινωνίας.

Παρολα αυτα, βρισκόμαστε σε εκείνο το σημείο, όπου δεν μπορούμε πια να ξεχωρίσουμε το χιούμορ από την προσβολή ή την ελευθερία του λόγου από την λογοκρισία. Είναι άραγε τόσο απλό να προστατευτούν τα ανθρώπινα δικαιώματα; Αρκεί απλά, να προσέχουμε πως μιλάμε;

Γιατί άραγε να πρέπει σε μια θεατρική παράσταση να χλευάσω την εμφάνιση ενός ανθρώπου για να κερδίσω το χειροκρότημα και τα γέλια; Από την άλλη αυτό δεν καλείται σάτιρα; Από Αρχαιοτάτων Χρόνων η σάτιρα και η γραφή αυτών των κειμένων εμπεριείχαν την σατιροποίηση της κοινωνίας, των θεσμών και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του ατόμου. Αλλάζοντας η κοινωνία και υιοθετώντας την πολιτική ορθότητα, ακόμα και στα καλλιτεχνικά έργα, είναι ένδειξη αναβάθμισης και καλυτέρευσης της κοινωνίας μας ή μήπως επαναφέρεται η λογοκρισία, με διαφορετική ονομασία ώστε να γίνει αποδεκτή από τη μάζα της κοινωνίας μας;

Είναι αδιανόητο, στις μέρες μας να μην μπορούμε να κάνουμε χρήση της ανθρωπιάς και της ενσυναίσθησης μας, παρά να μένουμε μόνο στο λεκτικό κομμάτι της ανθρώπινης φύσης μας. Αντί να μάθουμε να χρησιμοποιούμε το συναίσθημα και οι όροι δημοκρατία και σεβασμός να πηγάζει από μέσα μας, μένουμε στην ορολογία που έχει κάποιος χρησιμοποιήσει. Μήπως λοιπόν, η λογοκρισία βρίσκεται ανάμεσα μας αλλά με μια διαφορετική ονομασία;

Αν απλουστεύσουμε τον όρο της πολιτικής ορθότητας θα παρατηρήσουμε πως έχει δυο συντεταγμένες. Η πρώτη έχει να κάνει με την αυτολογοκρισία του ατόμου και η δεύτερη με την λογοκρισία του συνομιλητή μας.

Ειναι διαφορετικη η έννοια του προσεχω πως μιλάω από το προσέχω πως σκέφτομαι και αντιδρώ. Μήπως λοιπόν, η κοινωνία μας έχει περισσότερο ανάγκη την εκπαίδευση του ατόμου ως προς την σκέψη του και τον τρόπο που “βλέπει” τον συνάνθρωπο του από την εκπαίδευση της ομιλίας;

Οι λέξεις έχουν δύναμη και γι’ αυτό είναι καλό να προσέχουμε πως τις χρησιμοποιούμε, αλλά η ισχύς τους αυξάνεται όταν τις ακολουθούν και τα έργα! 
 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η εξέλιξη της Κρητικής ενδυμασία στην πάροδο του χρόνου.

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ποια είναι η σημασία του σαρικιού, για ποιο λόγο φορούν οι Κρητικοί μαύρο πουκάμισο, τι επιρροές δέχτηκε η παραδοσιακή Κρητική φορεσιά ώσπου να πάρει την μορφή που γνωρίζουμε σήμερα;  Νομοθεσίες ενδυμασίας, επιρροές από τους διάφορους λαούς που κατοίκησαν στην Κρήτη και βεντέτες έδωσαν την τελική πινελιά στο σχέδιο της Κρητικής ενδυμασίας που γνωρίζουμε. Οι επιρροές από τη Δύση.

Το Δελτίο Τύπου είναι ενημέρωση

Απο τον Γιώργο Παπατριαντφύλλου Οι παρερμηνείες σχετικά με το τι είναι το Δελτίο Τύπου είναι πάρα πολλές . Σύμφωνα με Βρεττανίδα επικοινωνιολόγο και καθηγήτρια Δημοσίων Σχέσεων : “ Πολλοί λένε πως ασχολούνται με τις Δημόσιες Σχέσεις , λίγοι είναι σε θέση να εξηγήσουν τι είναι οι Δημόσιες Σχέσεις  Ακριβώς στην ίδια λογική πολλοί λένε πως είναι επαγγελματίες στην επιστήμη των Δημοσίων Σχέσεων και γνωρίζουν να συντάσουν Δελτίο Τύπου και να σχεδιάζουν τα λοιπά “εργαλεία” δημοσιότητας αλλά το μόνο που καταφέρνουν είναι να δημιουργούν μία κακή εικόνα για την επιστήμη των Δημοσίων Σχέσεων και τα μέσα που αυτή χρησιμοποιεί .

Φουντώνει το συναίσθημα του ρατσισμού στην Ελλάδα.

  Γράφει ο Μάρκος Σμυρνάκης   Προσπαθώντας να δώσω ένα σύγχρονο ορισμό για την λέξη “Ρατσισμός”, θα έλεγα ότι, χρησιμοποιείται για να αναγάγει μια ομάδα, ως   υπέρτερη άλλων. Πιο συγκεκριμένα περιγράφει τις πράξεις μιας ομάδας ανθρώπων (οι οποίοι συνδέονται με κάποια κοινά χαρακτηριστικά) εναντίον μίας άλλης ομάδας. Η προέλευση της προέρχεται από το πιο συνηθισμένο είδος ρατσισμού, δηλαδή τον φυλετικό ρατσισμό, εκ της Ιταλικής όμως γλώσσας, “ razza ”   (ράτσα) που σημαίνει φυλή.

Βασική διαφορά μεταξύ των Δημοσίων Σχέσεων και Διαφήμισης.

Με δύο λόγια η βασική διαφορά μεταξύ των Δημοσίων Σχέσεων και της Διαφήμισης. Οι Δημόσιες Σχέσεις στην εποχή μας πρέπει σε συνεργασία με τη διαφήμιση να οδηγούν στα επιθυμητά αποτελέσματα. Αν θέλαμε να ξεχωρίσουμε κάπως την διαφήμιση από τις δημόσιες σχέσεις, θα ήταν λογικότερο να πούμε ότι με τις δημόσιες σχέσεις περιμένουμε πιο μακροπρόθεσμα αποτελέσματα που ίσως να μην είναι και μετρήσιμα σε σχέση με αυτά της διαφήμισης που το ζητούμενο είναι άμεσο και με πιο ασφαλείς τρόπους μετρήσιμο. Δημοσίευση: Μάρκος Σμυρνάκης

Η ομορφότερη κοπέλα της Κρήτης για το 2011

Πλήθος κόσμου κατέκλισε την Τετάρτη 24 Αυγούστου το club Envy στο Ηράκλειο όπου πραγματοποιήθηκε ο μεγάλος Τελικός του 33ου Παγκρήτιου Διαγωνισμού Ομορφιάς. Τον τίτλο της MISS ΚΡΗΤΗ 2011 κατέκτησε η 19χρονη Εύα Ζεϊμπεκάκη από το Ηράκλειο, Ά Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 αναδείχθηκε η Φαίη Αβδουλά και΄Β Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 η Ευρυδίκη Μερκούρη. Η 17χρονη Μιχαέλα Φωτιάδη