Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Το καφενείο, οι αθιβολές και μια κατσούνα

Δώσε στους κρητικούς μια κατσούνα, ένα σαρίκι κι ένα ζευγάρι στιβάνια κι άσε τους να φτιάξουν τον κόσμο τους από τη αρχή. Και καλύτερα. Γιατί τι είναι η Κρήτη χωρίς το παραδοσιακό αξεσουάρ – πολυεργαλείο της; Τι είναι ο κρητικός χωρίς το σαρίκι και τα στιβάνια του; Βραστό καλαμπόκι χωρίς αλάτι….


Αυτά σκεφτόμενη παρακολουθούσα τη συζήτηση που είχε ανάψει για τα καλά. Τέσσερεις Κρητίκαροι – που στα νιάτα τους θα’ τανε ίσαμε κει πάνω – κάθονταν στο καφενείο του χωριού που δούλευα, σε δυο διαφορετικά τραπέζια, κάτω από τον πιο παχύ ίσκιο της μικρής πλατείας και μες το καταμεσήμερο ανάμεσα σε ελληνικούς καφέδες και νερά εξιστορούσαν όλη τη σύγχρονη πολιτική ιστορία της χώρας …


«Ήντανε μπρε τανε που λες; Κατέχεις άλλη εποχή που δεν εμύριζε το χνώτο του Έλληνα από καισες του Αντρέα; Ηρθενε και χορτάσαμε ψωμί», έλεγε ο ένας – ο πιο νέος – που τα στιβάνια του ήτανε τόσο καλογυαλισμένα που άνετα μπορούσες να τα χρησιμοποιήσεις για καθρέφτη.
«Ε και γροίκα! Για δε λες καλλιά πως με τα χουβαρνταλίγκια του εφτάσαμε να χρωστούμε τσι Μιχαλούς και να μη ποταζομαι σήμερα ένα φράγκο», απαντούσε ο άλλος που το σαρίκι του, έπεφτε τόσο χαμηλά στο μάτι που νόμιζες πως ήταν μονόφθαλμος πειρατής.


Οι άλλοι δυο της παρέας – ένας δίπλα σε κάθε «καπετάνιο» – δεν μιλούσαν. Ο ένας αγνάντευε την πλατεία και που και που μου έριχνε κλεφτές ματιές – περίμενε ως φαίνεται με αγωνία τη δική μου κίνηση- κι ο άλλος «αραγμένος» στην καρέκλα του –όσο σου επιτρέπουν να αράξεις αυτές οι καρέκλες καφενείου- με τα μάτια σφαλιστά, κρατούσε σφιχτά την κατσούνα του.
«Ηντα θε να μαστονε μπρε χωρίς τον Αντρέα; Μπα και θαρρεις πως χαμε γιατρούς ανε δεν ήτονε κεινος; Θα χαμε κοντο νοσοκομεία να πάμε ανε δε σκεφτούντανε να σάσει το ΕΣΥ;», συνέχιζε ακάθεκτος ο χωρίς καμιά αμφιβολία υποστηρικτής του παλιού του καλού του ορθόδοξου!


«Κι αποκειας; Ηντα άλλο ήκαμε; Ηφερε μας το Σημίτη και μας ήβαλε στο ευρώ κι από κεινα τη μέρα δε στένει το πορτοφόλι ούτε φασόλι», απαντούσε ο άλλος που κρίνοντας από το σουλούπι μάλλον για «άριστος» πέρναγε..
Και όσο η συζήτηση προχωρούσε τόσο κόρωναν οι συνομιλητές… Αν δηλαδή δεν είχα λίγη γνώση της περιοχής και κυρίως των χαρακτήρων της ομήγυρης, θα άρχιζα να πανικοβάλλομαι πως δεν θα γλιτώσουμε τον καβγά..
Αλλά ευτυχώς είχα γνώση! Το ‘ χα δει το «έργο» βλέπεται τόσες φορές από τη μέρα που πρωτόπιασα δουλειά στο καφενείο, στις αρχές του καλοκαιριού. Λίγο πριν ξεφύγει η κατάσταση και μετατραπεί η μικρή μας πλατεία σε Ντονμπάς, ο «αραχτός» της παρέας ανακάθισε στην καρέκλα του, χτύπησε με δύναμη την κατσούνα στις πλάκες της πλατείας και με φωνή στεντόρεια είπε «μες το καταμεσήμερο, ηντανε η φασαρία;, Αναθυμάστε τα παλιά και γίνεστε θηρία.».

Σιώπησε η παρέα. Κι η σιωπή αυτή ήταν το σήμα. Είχε έρθει η δική μου ώρα! Όπως κάθε μεσημέρι τέτοια ώρα –μεσημέρι για μένα γιατί γι’ αυτούς που σηκώνονταν κάθε πρωί στις 4 και έπαιρναν το μεσημεριανό ύπνο τους στις 12.30 , τωρα ήταν απόγευμα- σηκώθηκα από την καρεκλίτσα μου δίπλα στην πόρτα και ρώτησα: «Τι λέτε; Είναι η ώρα για τις λεμονάδες και το γαλακτομπούρεκο;»


«Κι αμε δεν είναι;» είπε ο «τενόρος» μου και χτύπησε πάλι με δύναμη την κατσούνα του στην πλάκα, κίνηση – επισφράγιση, που σήμαινε πως δεν υπήρχε τίποτα άλλο να ειπωθεί ή να γίνει εκτός από εκείνο που μόλις αυτός είχε «διατάξει»….

Πηγή: katsounes.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ψυχολογία εργασίας: Σχέσεις προϊσταμένου και υφισταμένων

Οι σχέσεις μεταξύ προϊσταμένου και υφισταμένων έχουν καθοριστικό ρόλο στην παραγωγικότητα και στα κίνητρα στο χώρο εργασίας. Η εκτίμηση που νιώθουν ότι έχουν οι υφιστάμενοι από τον προϊστάμενο τους, είναι από τους ισχυρότερους παράγοντες που τους επιτρέπουν να αφοσιώνονται στο έργο τους. Έρευνες έχουν δείξει ότι το αίσθημα εκτίμησης βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο όπως άλλοι σημαντικοί παράγοντες σε σχέση με την εργασία τους που είναι το ύψος του μισθού, οι ευκαιρίες για εκπαίδευση και ανέλιξη. Ο προϊστάμενος είναι ο ισχυρότερος παράγοντας που μπορεί να επηρεάζει τα κίνητρα και το ομαδικό πνεύμα εργασίας των υφισταμένων του. Με τον τρόπο συμπεριφοράς του, τον προφορικό του λόγο, τη γλώσσα του σώματος και τις εκφράσεις του προσώπου του, μεταδίδει σημαντικότατα μηνύματα για τη γνώμη και τις σκέψεις του σχετικά με την αξία των ανθρώπων που εργάζονται μαζί του.

Η ομορφότερη κοπέλα της Κρήτης για το 2011

Πλήθος κόσμου κατέκλισε την Τετάρτη 24 Αυγούστου το club Envy στο Ηράκλειο όπου πραγματοποιήθηκε ο μεγάλος Τελικός του 33ου Παγκρήτιου Διαγωνισμού Ομορφιάς. Τον τίτλο της MISS ΚΡΗΤΗ 2011 κατέκτησε η 19χρονη Εύα Ζεϊμπεκάκη από το Ηράκλειο, Ά Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 αναδείχθηκε η Φαίη Αβδουλά και΄Β Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 η Ευρυδίκη Μερκούρη. Η 17χρονη Μιχαέλα Φωτιάδη

Ο Κώδικας Ηθικής και Δεοντολογίας των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως .

1965 Κώδικας των Αθηνών . Ο Κώδικας Ηθικής και Δεοντολογίας των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως . Ο ΚΩΔΙΚΑΣ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ . Η ΛΑΜΠΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ . To 1960 ιδρύθηκε η ΕΕΔΣ – Ελληνική Εταιρεία Δημοσίων Σχέσεων , το επιστημονικό σωματείο των Δημοσίων Σχέσεων στην Ελλάδα . Ο “πατριάρχης” (πρωτεργάτης) των Δημοσίων Σχέσεων στην Ελλάδα , ο Μάνος Παυλίδης διετέλεσε πρόεδρος της IPRA (International Public Relations Association ) , από το 1973 έως το 1976 , ενώ το 1964 είχε εκλεγεί στη θέση του Γραμματέα . Το 1965 στην Αθήνα πραγματοποιήθηκε το παγκόσμιο συνέδριο της IPRA ( International Public Relations Association ) και εδώ υπογράφηκε ο περίφημος Κώδικας των Αθηνών , ο Διεθνής Κώδικας Δεοντολογίας των Δημοσίων Σχέσεων που εφαρμόζεται αδιάλειπτα από τότε από όλα τα επιστημονικά σωματεία των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως . Δηλαδή όλοι οι επαγγελματίες των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως εφαρμόζουν και ασπάζονται τον Κώδικα Ηθικής και Δεοντολογίας ,...

Κρητικό Σαρίκι το παραδοσιακό κεντητό μαντήλι για το κεφάλι. Η Ιστορία, οι συμβολισμοί & η Περίτεχνη πλέξη της κυρίας Πόπης

Με αφορμή την διάδοση της κρητικής παραδοσιακής τέχνης της πλέξης των σαρικιών επικοινωνήσαμε με την κυρία Πόπη, την υφάντρα μας. Τα χειροποίητα Κρητικά σαρίκια – μαντήλια στο katsounes.gr φτιάχνονται από τα χέρια της κυρίας Πόπης. Όπως μας είπε η ίδια και όπως θα έχετε αντιληφθεί η πλέξη των σαρικιών αποτελεί μια σπουδαία και περίτεχνη διαδικασία που διαφέρει από περιοχή σε περιοχή και είναι άμεσα συνδεδεμένη με τη τιμή και την υπερηφάνεια των Κρητικών. Η τέχνη αυτή συναντάτε σήμερα κυρίως σε ορεινά χωριά της Κρήτης και κυρίως   χρησιμοποιείται από μεγαλύτερες γενιές. Όπως μας είπε η ονομασία του “Σαρίκι” έχει Τούρκικη καταγωγή και υποδηλώνει την Οθωμανική επιρροή στο νησί της Κρήτης τα παλαιότερα χρόνια της Τουρκοκρατίας. Κάπου εδώ είναι η στιγμή που πρέπει να μιλήσουμε για το Συμβολισμό που έχουν τα Σαρίκια και τα μαντήλια των κρητικών στα κρόσσια, αλλά και γενικότερα τους συμβολισμούς   Ποιοι είναι όμως οι συμβολισμοί του;;   Τα κρόσσια στα μαντήλια των κρητ...

Δημόσια Ιστορία και Έντυπος Τύπος

  Γράφει η Βογιατζάκη Δέσποινα Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Με τον όρο Δημόσια Ιστορία , αναφέρετε η καταγραφή και η διατήρηση των ιστορικών πληροφοριών έπειτα από προσωπικές εμπειρίες των ανθρώπων. Επίσης αναφέρεται στην αφήγηση για θέματα εθνικά, δημοσίων Προσώπων και για ορισμένες περιόδους των χωρών του κόσμου. Η Δημόσια Ιστορία αναφέρεται στην ¨Ιστορική Συντήρηση¨, ¨Επιστημονικά Αρχεία¨, ¨Προφορική Ιστορία¨, και σε άλλους τομείς. Το Πανεπιστήμιο της Βαλτιμόρης διδάσκει τη Δημόσια Ιστορία ως  ‘ η παρουσίαση της ιστορικής γνώσης σε ένα ευρύ κοινό-ακροατήριο. Η Δημόσια Ιστορία εμφανίζεται με πολλές μορφές, παραδείγματος  χάρη, τηλεοπτικά ντοκιμαντέρ, ιστορικά έργα και τέλος, συλλογή & καταγραφή έργου’. Το Πανεπιστήμιο του Wisconsin αλλά και ο Robert Kelley   - Ιστορικός αναφέρουν ότι, ‘ η Δημόσια Ιστορία πιο συχνά αναφέρεται στην απασχόληση των ιστορικών προς την Ιστορία. Συνδέοντάς την με την εργασία έξω από τον ακαδημαϊκό χώρο’. Η ...