Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Το καφενείο, οι αθιβολές και μια κατσούνα

Δώσε στους κρητικούς μια κατσούνα, ένα σαρίκι κι ένα ζευγάρι στιβάνια κι άσε τους να φτιάξουν τον κόσμο τους από τη αρχή. Και καλύτερα. Γιατί τι είναι η Κρήτη χωρίς το παραδοσιακό αξεσουάρ – πολυεργαλείο της; Τι είναι ο κρητικός χωρίς το σαρίκι και τα στιβάνια του; Βραστό καλαμπόκι χωρίς αλάτι….


Αυτά σκεφτόμενη παρακολουθούσα τη συζήτηση που είχε ανάψει για τα καλά. Τέσσερεις Κρητίκαροι – που στα νιάτα τους θα’ τανε ίσαμε κει πάνω – κάθονταν στο καφενείο του χωριού που δούλευα, σε δυο διαφορετικά τραπέζια, κάτω από τον πιο παχύ ίσκιο της μικρής πλατείας και μες το καταμεσήμερο ανάμεσα σε ελληνικούς καφέδες και νερά εξιστορούσαν όλη τη σύγχρονη πολιτική ιστορία της χώρας …


«Ήντανε μπρε τανε που λες; Κατέχεις άλλη εποχή που δεν εμύριζε το χνώτο του Έλληνα από καισες του Αντρέα; Ηρθενε και χορτάσαμε ψωμί», έλεγε ο ένας – ο πιο νέος – που τα στιβάνια του ήτανε τόσο καλογυαλισμένα που άνετα μπορούσες να τα χρησιμοποιήσεις για καθρέφτη.
«Ε και γροίκα! Για δε λες καλλιά πως με τα χουβαρνταλίγκια του εφτάσαμε να χρωστούμε τσι Μιχαλούς και να μη ποταζομαι σήμερα ένα φράγκο», απαντούσε ο άλλος που το σαρίκι του, έπεφτε τόσο χαμηλά στο μάτι που νόμιζες πως ήταν μονόφθαλμος πειρατής.


Οι άλλοι δυο της παρέας – ένας δίπλα σε κάθε «καπετάνιο» – δεν μιλούσαν. Ο ένας αγνάντευε την πλατεία και που και που μου έριχνε κλεφτές ματιές – περίμενε ως φαίνεται με αγωνία τη δική μου κίνηση- κι ο άλλος «αραγμένος» στην καρέκλα του –όσο σου επιτρέπουν να αράξεις αυτές οι καρέκλες καφενείου- με τα μάτια σφαλιστά, κρατούσε σφιχτά την κατσούνα του.
«Ηντα θε να μαστονε μπρε χωρίς τον Αντρέα; Μπα και θαρρεις πως χαμε γιατρούς ανε δεν ήτονε κεινος; Θα χαμε κοντο νοσοκομεία να πάμε ανε δε σκεφτούντανε να σάσει το ΕΣΥ;», συνέχιζε ακάθεκτος ο χωρίς καμιά αμφιβολία υποστηρικτής του παλιού του καλού του ορθόδοξου!


«Κι αποκειας; Ηντα άλλο ήκαμε; Ηφερε μας το Σημίτη και μας ήβαλε στο ευρώ κι από κεινα τη μέρα δε στένει το πορτοφόλι ούτε φασόλι», απαντούσε ο άλλος που κρίνοντας από το σουλούπι μάλλον για «άριστος» πέρναγε..
Και όσο η συζήτηση προχωρούσε τόσο κόρωναν οι συνομιλητές… Αν δηλαδή δεν είχα λίγη γνώση της περιοχής και κυρίως των χαρακτήρων της ομήγυρης, θα άρχιζα να πανικοβάλλομαι πως δεν θα γλιτώσουμε τον καβγά..
Αλλά ευτυχώς είχα γνώση! Το ‘ χα δει το «έργο» βλέπεται τόσες φορές από τη μέρα που πρωτόπιασα δουλειά στο καφενείο, στις αρχές του καλοκαιριού. Λίγο πριν ξεφύγει η κατάσταση και μετατραπεί η μικρή μας πλατεία σε Ντονμπάς, ο «αραχτός» της παρέας ανακάθισε στην καρέκλα του, χτύπησε με δύναμη την κατσούνα στις πλάκες της πλατείας και με φωνή στεντόρεια είπε «μες το καταμεσήμερο, ηντανε η φασαρία;, Αναθυμάστε τα παλιά και γίνεστε θηρία.».

Σιώπησε η παρέα. Κι η σιωπή αυτή ήταν το σήμα. Είχε έρθει η δική μου ώρα! Όπως κάθε μεσημέρι τέτοια ώρα –μεσημέρι για μένα γιατί γι’ αυτούς που σηκώνονταν κάθε πρωί στις 4 και έπαιρναν το μεσημεριανό ύπνο τους στις 12.30 , τωρα ήταν απόγευμα- σηκώθηκα από την καρεκλίτσα μου δίπλα στην πόρτα και ρώτησα: «Τι λέτε; Είναι η ώρα για τις λεμονάδες και το γαλακτομπούρεκο;»


«Κι αμε δεν είναι;» είπε ο «τενόρος» μου και χτύπησε πάλι με δύναμη την κατσούνα του στην πλάκα, κίνηση – επισφράγιση, που σήμαινε πως δεν υπήρχε τίποτα άλλο να ειπωθεί ή να γίνει εκτός από εκείνο που μόλις αυτός είχε «διατάξει»….

Πηγή: katsounes.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Φουντώνει το συναίσθημα του ρατσισμού στην Ελλάδα.

  Γράφει ο Μάρκος Σμυρνάκης   Προσπαθώντας να δώσω ένα σύγχρονο ορισμό για την λέξη “Ρατσισμός”, θα έλεγα ότι, χρησιμοποιείται για να αναγάγει μια ομάδα, ως   υπέρτερη άλλων. Πιο συγκεκριμένα περιγράφει τις πράξεις μιας ομάδας ανθρώπων (οι οποίοι συνδέονται με κάποια κοινά χαρακτηριστικά) εναντίον μίας άλλης ομάδας. Η προέλευση της προέρχεται από το πιο συνηθισμένο είδος ρατσισμού, δηλαδή τον φυλετικό ρατσισμό, εκ της Ιταλικής όμως γλώσσας, “ razza ”   (ράτσα) που σημαίνει φυλή.

Παραδοσιακό γλέντι στο Αμαριανό

ο Πολιτιστικός και Εξωραϊστικός Σύλλογος Αμαριανού Πεδιάδος, σας προσκαλεί στην όμορφη και γραφική πλατεία του χωριού, την Δευτέρα 15 Αυγούστου 2011 και ώρα 21.30 μ.μ. Ελάτε να περάσουμε όλοι μαζί μια γνήσια κρητική βραδιά με παραδοσιακά φαγητά ψημένα στους ξυλόφουρνους του χωριού.  Με αφορμή το πανηγύρι της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, θα γιορτάσουμε στο χωριό μας, ανάβοντας τους Ξυλόφουρνους όλου του χωριού, για να φτιάξουν οι νοικοκυρές μας τα παραδοσιακά φαγητά και το φημισμένο εφτάζυμο ψωμί μας. Την ίδια ώρα οι νεαροί θα βρίσκονται στην πλατεία, για να στρώσουν την γραφική πλατεία, καθώς και την σκηνή πάνω στην παραδοσιακή στέρνα, όπου θα φιλοξενήσει το συγκρότημα του Κώστα Σαριδάκη. 

Διαφήμιση ή Πρόκληση?

Από τον Μιχάλη Χελιδονόπουλο Ο μεγάλος εκφραστής της Επικοινωνίας είναι η Διαφήμιση. Τα μηνύματα που θέλεις να περάσεις, τα μεταμορφώνεις σε εικόνες και δημιουργείς ένα τηλεοπτικό spot. Εκεί μιλάς για το προϊόν σου, προσπαθείς να προσελκύσεις τον πελάτη σου και σίγουρα χτίζεις την εικόνα της μάρκας σου. Η μεγάλη πρόκληση για τους Διαφημιστές είναι η ίδια η...πρόκληση. Η πρόκληση για να προσέξει ο καταναλωτής το προϊόν και τη μάρκα.

Η ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗΣ ΚΑΤΣΟΥΝΑΣ

Το σήμα κατατεθέν της Κρητικές παράδοσης και συγκεκριμένα οι "χειροποίητες κατσούνες, κρητικά μπαστούνια" είχαν την τιμητική τους στην τελευταία εκπομπή του ALPHA «Σαββατοκύριακο με τον Μάνεση». Την Κυριακή το μεσημέρι εμφανίστηκε στην εκπομπή μέσω σύνδεσης Skype ο Κρητικός "Digital Media Strategist" Μάρκος Σμυρνάκης. Επίκεντρο της συζήτησης ήταν ο τρόπος της διαδικτυακής προώθησης της Κρητικής παράδοσης, αλλά και πως όλο αυτό βοηθάει στην συντήρηση της. Όπως ισχυρίζεται, σύγχρονες τεχνικές μάρκετινγκ είναι ικανές να δώσουν ξανά ζωή και να συστήσουν σε νέο κόσμο τις Κρητικές κατσούνες. Αυτό είναι και το όραμα. Η ένταξη ενός παγιωμένου προϊόντος και πάλι στην καθημερινότητα του ανθρώπου, πριν την εξαφάνιση του. Ένταξη... από όλες τις πλευρές, ξεκινώντας από το κίνητρο για την παραγωγή, αλλά και το ενδιαφέρον από νέους ανθρώπους όχι μόνο να μάθουν να τις χρησιμοποιούν , αλλά και να παράγουν το συγκεκριμένο προϊόν Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τεχνίτες πλέ

«Έφυγε» ο Φαίδων Ματθαίου

Ο Φαίδων Ματθαίου "έφυγε" το πρωί του Σαββάτου (17/09) και η κηδεία του θα πραγματοποιηθεί πιθανότατα την Δευτέρα. Ο "Πατριάρχης" γεννήθηκε στο 1924 στη Θεσσαλονίκη. Από μικρός ασχολήθηκε με τον αθλητισμό, και μάλιστα με πολλά αθλήματα. Υπήρξε αθλητής βόλεϊ, κωπηλασίας και μπάσκετ, το οποίο υπήρξε και η μεγάλη του αγάπη. Συμμετείχε δύο φορές σε Ολυμπιακούς Αγώνες, το 1948 στο Λονδίνο με την ομάδα της κωπηλασίας και το 1952 με την ομάδα μπάσκετ. Κατέκτησε δυο χάλκινα μετάλλια, στο Ευρωμπάσκετ 1949 και στους Μεσογειακούς το 1955 αλλά και τρία πρωταθλήματα Ελλάδας με τον Παναθηναϊκό. Σαν προπονητής κάθισε στον πάγκο της Εθνικής ομάδας ανδρών και γυναικών.