Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Τα Social Media και η Νέα Εποχή της Διπλωματίας

Στα τέλη της προηγούμενης χρονιάς, ο επίσημος λογαριασμός της Ουκρανίας στο twitter, είχε ξεκινήσει ήδη την καμπάνια του για να προετοιμάσει το ιντερνετικό κοινό για τη ρωσική εισβολή

Γράφει ο Δημήτρης Κανέλλης

Στα τέλη της προηγούμενης χρονιάς, οι περισσότεροι από εμάς είχαμε εστιάσει στο γεγονός ότι καταφέραμε να επιβιώσουμε άλλη μια χρονιά μέσα στην πανδημία της Covid-19. Τα θέματα που δίναμε σημασία δεν ήταν τίποτα παραπάνω από το που θα περάσουμε την Πρωτοχρονιά και πως θα καταφέρουμε να χάσουμε τα κιλά που πήραμε στην καραντίνα.

Κι όμως, αν υπήρξε κάποιος λίγο παρατηρητικός θα πρόσεχε την έντονη δραστηριότητα ενός λογαριασμού στο twitter που ξεκινούσε τις προσπάθειες να συσπειρώσει τον κόσμο του Internet με το μέρος του. Μιλώντας την μόνη γλώσσα που μιλάει καθολικά το κοινό του Internet ανεξαρτήτως γεωγραφικής τοποθεσίας: τα memes.

Τα Social Media και η Νέα Εποχή της Διπλωματίας-1

Η καμπάνια του @Ukraine

Τα Social Media σε περίοδο ειρήνης είναι μέσα διασκέδασης κι ενημέρωσης. Σε περίοδο πολέμου, όμως, είναι τα τέλεια εργαλεία ψυχολογικού πολέμου και προπαγάνδας. (Psy-Ops Warfare)

Ο επίσημος λογαριασμός της Ουκρανίας στο twitter (@Ukraine), είχε ξεκινήσει ήδη την καμπάνια του για να προετοιμάσει το ιντερνετικό κοινό για την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Από GIFs μέχρι memes, με μπόλικη ειρωνεία και σαρκασμό είχε ξεκινήσει να χτίζει μια ψηφιακή κοινότητα που ξέφευγε κατά πολύ από το γεωγραφικό ύψος και μήκος της Ουκρανίας.

Κι αυτό γιατί η ομάδα που ανέλαβε να τρέξει αυτόν τον λογαριασμό κατάλαβε τον στόχο της: πρέπει να γίνουμε viral και πρέπει να μας υποστηρίξουν όλοι. Στον κόσμο του Internet, αν αναζητάς υποστήριξη, αλληλεπίδραση και virality δεν θα βγεις να μιλήσεις με γεγονότα ούτε να κάνεις ακαδημαϊκή διάλεξη. Πρέπει να προσαρμοστείς στο μέσο και στο ύφος του περιεχομένου. Δεν είναι τυχαίο που τις περισσότερες φορές το περιεχόμενο που καταναλώνουμε περισσότερο και μοιραζόμαστε με φίλους είναι το σαρκαστικό/ειρωνικό περιεχόμενο. Δεν θα κάτσουμε να δούμε ένα βίντεο 10 λεπτών που εξηγεί την εισβολή στην Ουκρανία αλλά θα κάνουμε retweet ένα αστείο meme που μας έκανε να γελάσουμε.

Τα Social Media και η Νέα Εποχή της Διπλωματίας-2

Κι αν κάποιος θεωρήσει ανούσια όλη αυτήν την ψηφιακή στρατηγική, μπορούμε να μιλήσουμε με επιτεύγματα. Στην σύγχρονη μορφή πολέμου, ο πρώτος στόχος είναι η παράλυση των τηλεπικοινωνιών και κυρίως οποιασδήποτε σύνδεσης στο διαδίκτυο. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί είτε με βομβαρδισμούς στις εγκαταστάσεις (πχ. κεραίες) είτε με κυβερνοεπιθέσεις. Παρόλο που οι εγκαταστάσεις της Ουκρανίας αποδείχθηκαν ιδιαίτερα ανθεκτικές, ακόμη κι όταν η Ρωσία κατάφερε να ρίξει το Internet σε διάφορες περιοχές, το μόνο που χρειάστηκε ήταν ένα δημόσιο tweet από τον Ουκρανό Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης προς τον Elon Musk. Γνωρίζοντας πως ο Musk είναι ένας από τους ανθρώπους με την μεγαλύτερη επιρροή στον πλανήτη και κυρίως ένας άνθρωπος που θέλει να πρωταγωνιστεί στο προσκήνιο, η απάντηση του ήταν άμεση και καθοριστική. Η αποστολή τερματικών Starlink διατήρησε την επικοινωνία με τον υπόλοιπο κόσμο σε πολλές περιοχές της Ουκρανίας. Άμα δεν είχε προηγηθεί όλο αυτό το hype αμφιβάλλω πως ο Elon Musk θα ασχολιόταν. Δεν θα είχε κάτι να κερδίσει σε προβολή.

Φυσικός πόλεμος και ψηφιακός πόλεμος

Το πόσο κομβική είναι η διατήρηση του Internet σε μια εμπόλεμη κατάσταση θα απαντηθεί μ’ ένα απλό παράδειγμα: φανταστείτε την εισβολή στην Ουκρανία χωρίς την ψηφιακή παρουσία του Ζελένσκι στα Social Media. Κι όχι μόνο του Ζελένσκι. Τις πρώτες ημέρες της εισβολής είχαμε μια ακατάπαυστη ροή σε ψηφιακό περιεχόμενο από Ουκρανούς πολίτες προς όλες τις πλατφόρμες: Facebook, Instagram, Linkedin, YouTube, Tik Tok και Twitch. Είναι πολύ πιθανό πως αν δεν υπήρχαν αυτές οι παράμετροι, η πίεση προς τους ηγέτες των δυτικών χωρών θα ήταν αρκετά διαφορετική με οτιδήποτε συνεπάγεται αυτό. Μην ξεχνάμε πως οι περισσότερες χώρες αναγκάστηκαν να βοηθήσουν γιατί πρακτικά υπήρχαν και εσωτερικές πιέσεις πέρα από τις εξωτερικές. Οι εσωτερικές πιέσεις δημιουργούνται σχεδόν πάντα από το ψηφιακό οικοσύστημα της κάθε χώρας: από trending hashtags, viral memes και άρθρα μέχρι πορείες που διοργανώνονται μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα. Μικρές συνιστώσες που όμως όλες μαζί δημιουργούν ένα κύμα πίεσης.

Η ψηφιακή παρουσία ωστόσο δεν αφορά μόνο επικοινωνιακούς σκοπούς και δημόσιες σχέσεις. Ακόμη και σε οικονομικό επίπεδο, η Ουκρανική κυβέρνηση αποφάσισε πολύ εύστοχα να εκμεταλλευτεί μια ακόμη τεράστια ψηφιακή κοινότητα: Αυτή του Web 3.0 όπως ονομάζουμε και πιο συγκεκριμένα των κρυπτονομισμάτων. Η γνώση της Ουκρανικής κυβέρνησης πάνω στο blockchain και η δημιουργία των κατάλληλων υποδομών οδήγησαν στο να μαζευτεί το συνολικό ποσό των 100 εκατομμυρίων, ένα ποσό αποκλειστικά από δωρεές σε κρυπτονομίσματα.

Η ανάλυση γίνεται για να κατανοήσουμε πως στην εποχή που ζούμε υπάρχει ο φυσικός πόλεμος και ο ψηφιακός πόλεμος. Και χρειάζεσαι νίκες και στους δύο

Η ανάλυση δεν γίνεται για να καταλήξουμε στο συμπέρασμα πόσο καλός και καινοτόμος φάνηκε ο Ζελένσκι και πόσο κακός κι οπισθοδρομικός ο Πούτιν. Η ανάλυση γίνεται για να κατανοήσουμε πως στην εποχή που ζούμε υπάρχει ο φυσικός πόλεμος και ο ψηφιακός πόλεμος. Και χρειάζεσαι νίκες και στους δύο.

Πολύ εύστοχα ένας αναγνώστης θα αναρωτηθεί γιατί αναλύουμε όμως τι έκανε η Ουκρανία 6 μήνες πριν. Γιατί βλέποντας την ένταση που υπάρχει τις τελευταίες εβδομάδες με την Τουρκία, μένει να αναρωτηθούμε αν εμείς θα μπορούσαμε να μεταφέρουμε την πρόοδο που έχει γίνει στην εξωτερική εικόνα της Ελλάδας στην παγκόσμια ψηφιακή σκακιέρα.

Αν θα καταφέρναμε όλη η υφήλιος να ασχοληθεί μαζί μας κι αυτήν την φορά χρήστες του internet στην Αμερική, στην Αυστραλία και στην Ασία να βάζουν την ελληνική σημαία στις φωτογραφίες τους σε περίπτωση πολέμου.

Κι όλη η υπόλοιπη Ευρώπη να απαιτεί την υποστήριξη μας με πορείες και περιεχόμενο.

Μια νηφάλια απάντηση είναι πως τις ικανότητες και τους ανθρώπους τους έχουμε. Για την ενότητα στα κοινωνικά δίκτυα (και μη) ωστόσο δεν φημιζόμαστε.

*Δημήτρης Κανέλλης, Creative Technologist και ιδρυτής της εταιρείας Imperius

Πηγή: www.kathimerini.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η εξέλιξη της Κρητικής ενδυμασία στην πάροδο του χρόνου.

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ποια είναι η σημασία του σαρικιού, για ποιο λόγο φορούν οι Κρητικοί μαύρο πουκάμισο, τι επιρροές δέχτηκε η παραδοσιακή Κρητική φορεσιά ώσπου να πάρει την μορφή που γνωρίζουμε σήμερα;  Νομοθεσίες ενδυμασίας, επιρροές από τους διάφορους λαούς που κατοίκησαν στην Κρήτη και βεντέτες έδωσαν την τελική πινελιά στο σχέδιο της Κρητικής ενδυμασίας που γνωρίζουμε. Οι επιρροές από τη Δύση.

Φουντώνει το συναίσθημα του ρατσισμού στην Ελλάδα.

  Γράφει ο Μάρκος Σμυρνάκης   Προσπαθώντας να δώσω ένα σύγχρονο ορισμό για την λέξη “Ρατσισμός”, θα έλεγα ότι, χρησιμοποιείται για να αναγάγει μια ομάδα, ως   υπέρτερη άλλων. Πιο συγκεκριμένα περιγράφει τις πράξεις μιας ομάδας ανθρώπων (οι οποίοι συνδέονται με κάποια κοινά χαρακτηριστικά) εναντίον μίας άλλης ομάδας. Η προέλευση της προέρχεται από το πιο συνηθισμένο είδος ρατσισμού, δηλαδή τον φυλετικό ρατσισμό, εκ της Ιταλικής όμως γλώσσας, “ razza ”   (ράτσα) που σημαίνει φυλή.

Βασική διαφορά μεταξύ των Δημοσίων Σχέσεων και Διαφήμισης.

Με δύο λόγια η βασική διαφορά μεταξύ των Δημοσίων Σχέσεων και της Διαφήμισης. Οι Δημόσιες Σχέσεις στην εποχή μας πρέπει σε συνεργασία με τη διαφήμιση να οδηγούν στα επιθυμητά αποτελέσματα. Αν θέλαμε να ξεχωρίσουμε κάπως την διαφήμιση από τις δημόσιες σχέσεις, θα ήταν λογικότερο να πούμε ότι με τις δημόσιες σχέσεις περιμένουμε πιο μακροπρόθεσμα αποτελέσματα που ίσως να μην είναι και μετρήσιμα σε σχέση με αυτά της διαφήμισης που το ζητούμενο είναι άμεσο και με πιο ασφαλείς τρόπους μετρήσιμο. Δημοσίευση: Μάρκος Σμυρνάκης

Η ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗΣ ΚΑΤΣΟΥΝΑΣ

Το σήμα κατατεθέν της Κρητικές παράδοσης και συγκεκριμένα οι "χειροποίητες κατσούνες, κρητικά μπαστούνια" είχαν την τιμητική τους στην τελευταία εκπομπή του ALPHA «Σαββατοκύριακο με τον Μάνεση». Την Κυριακή το μεσημέρι εμφανίστηκε στην εκπομπή μέσω σύνδεσης Skype ο Κρητικός "Digital Media Strategist" Μάρκος Σμυρνάκης. Επίκεντρο της συζήτησης ήταν ο τρόπος της διαδικτυακής προώθησης της Κρητικής παράδοσης, αλλά και πως όλο αυτό βοηθάει στην συντήρηση της. Όπως ισχυρίζεται, σύγχρονες τεχνικές μάρκετινγκ είναι ικανές να δώσουν ξανά ζωή και να συστήσουν σε νέο κόσμο τις Κρητικές κατσούνες. Αυτό είναι και το όραμα. Η ένταξη ενός παγιωμένου προϊόντος και πάλι στην καθημερινότητα του ανθρώπου, πριν την εξαφάνιση του. Ένταξη... από όλες τις πλευρές, ξεκινώντας από το κίνητρο για την παραγωγή, αλλά και το ενδιαφέρον από νέους ανθρώπους όχι μόνο να μάθουν να τις χρησιμοποιούν , αλλά και να παράγουν το συγκεκριμένο προϊόν Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τεχνίτες πλέ

Το Δελτίο Τύπου είναι ενημέρωση

Απο τον Γιώργο Παπατριαντφύλλου Οι παρερμηνείες σχετικά με το τι είναι το Δελτίο Τύπου είναι πάρα πολλές . Σύμφωνα με Βρεττανίδα επικοινωνιολόγο και καθηγήτρια Δημοσίων Σχέσεων : “ Πολλοί λένε πως ασχολούνται με τις Δημόσιες Σχέσεις , λίγοι είναι σε θέση να εξηγήσουν τι είναι οι Δημόσιες Σχέσεις  Ακριβώς στην ίδια λογική πολλοί λένε πως είναι επαγγελματίες στην επιστήμη των Δημοσίων Σχέσεων και γνωρίζουν να συντάσουν Δελτίο Τύπου και να σχεδιάζουν τα λοιπά “εργαλεία” δημοσιότητας αλλά το μόνο που καταφέρνουν είναι να δημιουργούν μία κακή εικόνα για την επιστήμη των Δημοσίων Σχέσεων και τα μέσα που αυτή χρησιμοποιεί .