Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Το δυναμικό comeback των ελληνικών εταιρειών ένδυσης


Γράφει η Ματίνα Χαρκοφτάκη


Τα θεμέλια ενός δυναμικού comeback επιχειρούν να θέσουν το τελευταίο διάστημα οι ελληνικές βιομηχανίες ένδυσης, οι οποίες ομολογουμένως έχουν περάσει διά πυρός και σιδήρου τα προηγούμενα χρόνια, ενώ συνεχίζουν να δίνουν τον δικό τους αγώνα προκειμένου να ανταποκριθούν στις απαιτητικές συνθήκες της αγοράς. Από τη μία τα βαθιά σημάδια που άφησε η δεκαετής οικονομική κρίση και από την άλλη ο υψηλός ανταγωνισμός από τις μεγάλες πολυεθνικές αλυσίδες, δεν είναι και λίγα τα λαμπερά ονόματα του κλάδου τα οποία κατά το παρελθόν πρωταγωνιστούσαν στην εγχώρια λιανική, ωστόσο οδηγήθηκαν στο χείλος του γκρεμού.

Σε κάθε περίπτωση, ύστερα από μια περίοδο αναδιάρθρωσης και ξεκαθαρίσματος, οι ελληνικές επιχειρήσεις, τόσο εκείνες που κατάφεραν να επιβιώσουν όσο και νέοι παίκτες, που έκαναν την είσοδό τους φέρνοντας αέρα ανανέωσης, έχουν αρχίσει, ήδη από τα τέλη της προηγούμενης δεκαετίας, να κινούνται σε τροχιά ανάπτυξης με όχημα την εξωστρέφεια και τις ηλεκτρονικές πωλήσεις. Μοναδική παραφωνία σε αυτή την πορεία αποτέλεσε το 2020, η πρώτη χρονιά που έκανε την εμφάνισή της η πανδημία του κορονοϊού, δημιουργώντας πρωτόγνωρες συνθήκες με κλειστά μαγαζιά και περιοριστικά μέτρα. Τα νέα δεδομένα επέβαλαν ουσιαστικά την ανάληψη μέτρων και την υλοποίηση επενδύσεων στο κομμάτι της ψηφιοποίησης, καθώς κατά τη διάρκεια ενός σημαντικού χρονικού διαστήματος οι εταιρείες ένδυσης παρέμειναν ζωντανές αποκλειστικά μέσα από το ηλεκτρονικό κανάλι πωλήσεων.
 

Το ελληνικό ρούχο ανακάμπτει

Κατά τη διάρκεια του 2021, το οποίο χαρακτηρίστηκε ως χρονιά σταδιακής ανάκαμψης, το ελληνικό ρούχο κατάφερε να καλύψει σε σημαντικό βαθμό το χαμένο έδαφος, θέτοντας τις βάσεις για ένα δυναμικό 2022, γεγονός που αποτυπώνεται και στα νούμερα. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε πρόσφατα στη δημοσιότητα ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πλεκτικής & Έτοιμου Ενδύματος (ΣΕΠΕΕ), κατά τους πρώτους 4 μήνες της τρέχουσας χρονιάς οι λιανικές πωλήσεις του ελληνικού κλάδου ένδυσης και κλωστοϋφαντουργίας κατέγραψαν άνοδο 60% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, αντισταθμίζοντας εν μέρει τις απώλειες από τα lockdown της υγειονομικής κρίσης. Αυτή η αύξηση μεταφράζεται σε αξία που άγγιξε τα 688 εκατ. ευρώ, έναντι 429 εκατ. ευρώ το πρώτο τετράμηνο του 2021, διάστημα ωστόσο που τα εμπορικά καταστήματα είτε παρέμειναν κλειστά είτε λειτουργούσαν με αυστηρά περιοριστικά μέτρα. 

 
Με θετικό πρόσημο οι εξαγωγές

Το θετικό momentum της περσινής χρονιάς, όπου οι λιανικές πωλήσεις στην εγχώρια αγορά έκλεισαν στα 2,6 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας άνοδο 43,4% με παράλληλη βελτίωση του δείκτη βιομηχανικής παραγωγής κατά 24,6% στην ένδυση και κατά 8,6% στην κλωστοϋφαντουργία έναντι του 2020, συνεχίζεται και φέτος, με ακόμα πιο αισιόδοξες προοπτικές εξαιτίας και της σημαντικής ώθησης που αναμένεται από την αυξημένη τουριστική κίνηση. Θετικό είναι το αποτύπωμα και των εξαγωγών, καθώς κατά το εξεταζόμενο χρονικό διάστημα η συνολική αξία των εξαγωγών της αλυσίδας ένδυσης-κλωστοϋφαντουργίας ανήλθε σε 772 εκατ. ευρώ, έναντι 650 εκατ. το 2021. Συγκεκριμένα, οι εξαγωγές ενδυμάτων παρουσίασαν αύξηση 22,8%, της κλωστοϋφαντουργίας 32%, ενώ του βαμβακιού σημείωσαν άνοδο 5%. Να σημειωθεί ότι σε αυτά δεν συμπεριλαμβάνονται πωλήσεις που πραγματοποιούν στο εξωτερικό οι θυγατρικές που διατηρούν αρκετές ελληνικές βιομηχανίες κυρίως σε κράτη των Βαλκανίων, γεγονός που σημαίνει ότι τα νούμερα της εξαγωγικής δραστηριότητας είναι ακόμα μεγαλύτερα. Επιπλέον, τα τελευταία χρόνια έχει παρατηρηθεί μια στροφή από την παραγωγή φασόν για λογαριασμό διεθνών πολυεθνικών ομίλων στην προσπάθεια πώλησης ενδυμάτων με το δικό τους brand στις ξένες αγορές, είτε μέσω δικών τους καταστημάτων είτε μέσω της χονδρικής, μια διαδικασία που εμφανίζει σαφώς μεγαλύτερο βαθμό δυσκολίας. 


Αύξηση και στις εισαγωγές

Από την άλλη, εικόνα ανόδου εμφάνισαν και οι εισαγωγές, οι οποίες για το σύνολο της αλυσίδας ενισχύθηκαν κατά 45% συγκριτικά με το πρώτο τετράμηνο του 2021, φτάνοντας τα 1,16 δισ. ευρώ, έναντι 797 εκατ. ευρώ που είχαν διαμορφωθεί την περσινή χρονιά. Σε ό,τι αφορά τις επιμέρους κατηγορίες, οι εισαγωγές των ενδυμάτων αυξήθηκαν κατά 42% και της κλωστοϋφαντουργίας κατά 55%. Σε αυτό το σημείο, θα πρέπει να αναφερθεί ότι αρκετές είναι οι ελληνικές εταιρείες ένδυσης οι οποίες, σε μια προσπάθεια εξοικονόμησης κεφαλαίων και περιορισμού του λειτουργικού κόστους, αγοράζουν μια ποσότητα από σχεδόν έτοιμα προϊόντα από τρίτες χώρες, κυρίως από Βαλκάνια, Αίγυπτο και Κίνα, με την τελική μεταποίηση ωστόσο να γίνεται στην Ελλάδα.

Σε αυτό, όμως, το ενθαρρυντικό κλίμα που έχει διαμορφωθεί, θα πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη οι παράγοντες του υψηλού κόστους της ενέργειας και της ακρίβειας, οι οποίοι πιέζουν προς τα κάτω τα περιθώρια κέρδους.

Οι ελληνικές εταιρείες-πρωταγωνιστές

Σε κάθε περίπτωση, σήμερα οι ελληνικές βιομηχανίες φαίνεται να έχουν βρει τον βηματισμό τους και δίνουν τη δική τους μάχη για να ανταγωνιστούν τους διεθνείς κολοσσούς όπως ο όμιλος Inditex (η μητρική των Zara, Pull & Bear, Massimo Dutti), ο οποίος εδώ και δεκαετίες κυριαρχεί στην παγκόσμια σκηνή ως ο βασιλιάς του fast fashion. Η λίστα με τις μεγαλύτερες εταιρείες ένδυσης της χώρας μας με βάση τον τζίρο τους δεν επιφυλάσσει μεγάλες εκπλήξεις, καθώς εξακολουθούν να φιγουράρουν ονόματα με πολυετή παρουσία, τα οποία έχουν κερδίσει την προτίμηση των Ελλήνων καταναλωτών. Ανάμεσα στις σημαντικότερες συγκαταλέγονται: η εισηγμένη στο Ελληνικό Χρηματιστήριο B&F ΑΒΕΕ Ενδυμάτων (BSB, Lynne) των Βασίλη και Σοφίας Μπιθαρά, η AXF Ανώνυμη Εταιρεία Ενδυμάτων Υφασμάτων με το εμπορικό σήμα Attrattivo του Ηρακλή Ξυλούρη, η Intrafashion Group γνωστή με το brand Pink Woman με ιδρυτή τον Παύλο Χατζηπαυλίδη, η οποία έχει πλέον περάσει στα χέρια του Δημήτρη Ματεμτζή, η Altex με τα σήματα Funky Buddha και 55 Garage των Νίκου και Κωνσταντίνου Αλεξίου, η Lapin House - Παπαϊωάννου Στ. του Στράτου Παπαϊωάννου και η Toi & Moi του Δημήτρη Παπαζαφειρόπουλου. 


Η B&F των Βασίλη και Σοφίας Μπιθαρά

Από ένα μικρό κατάστημα στην Πλατεία Αττικής, η B&F, που δημιούργησαν ο Βασίλης και η Σοφία Μπιθαρά, έχει καταφέρει σήμερα να είναι ο μεγαλύτερος όμιλος γυναικείας ένδυσης στη χώρα μας, με όχημα τα εμπορικά σήματα BSB και Lynne. Μάλιστα, εδώ και αρκετά χρόνια τα προϊόντα της εταιρείας έχουν βρει τον δρόμο προς τις βιτρίνες των ξένων αγορών, έχοντας θέσει ως στόχο την περαιτέρω επέκταση του εμπορικού της αποτυπώματος εκτός συνόρων. Σε αυτή την κατεύθυνση, η εισηγμένη το 2017 προχώρησε στην απόκτηση της θυγατρικής εταιρείας BSB Fashion S.A. στη Ρουμανία, ενώ έχει επεκταθεί με πωλήσεις, σε συνεργασία με αποκλειστικό αντιπρόσωπο, στην ιταλική, την ισπανική, τη γαλλική, τη γερμανική, την αυστριακή αγορά, καθώς και στην αγορά των χωρών της Benelux. Πρόκειται για ιδιαίτερα απαιτητικές αγορές, λόγω της έμφασης που οι παραπάνω χώρες δίνουν στο ρούχο και το υψηλό design. Ο όμιλος, ο οποίος δραστηριοποιείται είτε μέσω του δικτύου της λιανικής είτε μέσω της χονδρικής, αριθμεί σήμερα περισσότερα από 184 φυσικά και ηλεκτρονικά καταστήματα, εκ των οποίων τα 127 βρίσκονται στην Ελλάδα και τα 57 στο εξωτερικό. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται 67 εταιρικά και 52 franchise καταστήματα σε βασικούς εμπορικούς δρόμους και εμπορικά κέντρα σε όλη την Ελλάδα, 22 franchise καταστήματα σε Κύπρο, Βουλγαρία, Αλβανία, Αρμενία, Κόσοβο και Κουβέιτ, καθώς και 31 καταστήματα αποκλειστικής πώλησης των προϊόντων της εταιρείας σε εμπορικούς δρόμους και εμπορικά κέντρα στη Ρουμανία, μέσω της θυγατρικής της. Κατά την περσινή χρονιά ο όμιλος B&F είδε τον τζίρο του να αυξάνεται κατά 41,3% στα 77,96 εκατ. ευρώ, έναντι 55,17 εκατ. ευρώ που είχε διαμορφωθεί το 2020. Την ίδια στιγμή, επέστρεψε στο μονοπάτι της κερδοφορίας, με το καθαρό αποτέλεσμα να ανέρχεται σε κέρδη 8,87 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 1,4 εκατ. ευρώ. 


Η νέα εποχή στην Pink Woman

Πριν από περίπου δύο χρόνια αποτέλεσε το deal που τάραξε τα νερά της ελληνικής μόδας. Ο λόγος για τη συμφωνία που οδήγησε την Interfashion, με το γνωστό brand Pink Woman, να περάσει στα χέρια του Δημήτρη Ματεμτζή από τον ιδρυτή και μέχρι πρότινος ιδιοκτήτη της για πάνω από 15 χρόνια, Παύλο Χατζηπαυλίδη, ο οποίος ήθελε να δημιουργήσει τα "ελληνικά Zara". Με το βλέμμα στραμμένο στη διεύρυνση του μεριδίου της στην εγχώρια αγορά αλλά και στην περαιτέρω επέκταση της παρουσίας της στο εξωτερικό, η εταιρεία, που εδρεύει στο Πολύστυλο της Καβάλας, διαθέτει ένα δίκτυο 26 καταστημάτων σε όλη την Ελλάδα, ενώ απασχολεί περισσότερους από 250 εργαζομένους. Αφήνοντας πίσω της το δύσκολο 2020, το γυναικείο brand μόδας επέστρεψε στα συνηθισμένα επίπεδα τζίρου, αγγίζοντας τα 27,916 εκατ. ευρώ, έναντι 18,831 εκατ. ευρώ το 2020. Επιπλέον, τα καθαρά κέρδη το 2021 ανήλθαν 3,731 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 702.316 ευρώ την προηγούμενη οικονομική χρήση. Στόχος της νέας διοίκησης είναι να σπάσει το φράγμα των 50 εκατ. ευρώ, με έμφαση στην οργανική ανάπτυξη, την καινοτομία, την τεχνολογία και την εξωστρέφεια. 


Η σταθερή πορεία του Attrattivo


Ακόμα ένα παράδειγμα ελληνικής εταιρείας η οποία έχει καταφέρει για περισσότερες από τρεις δεκαετίες να σταθεί επάξια στο ύψος των άκρως ανταγωνιστικών συνθηκών, διατηρώντας παράλληλα χαμηλούς τόνους, είναι η AXF, που δημιούργησε ο Ηρακλής Ξυλούρης. Η εταιρεία, που δραστηριοποιείται με τα εμπορικά σήματα Attrattivo και ALE, πιστή στον στρατηγικό της σχεδιασμό, συνέχισε την ανάπτυξη του δικτύου της ακόμα και εν μέσω πανδημίας, ανοίγοντας επιπλέον 4 καταστήματα, και πιο συγκεκριμένα δύο στην Αττική, ένα στη Θεσσαλονίκη και ένα στη Ρόδο. Σύμφωνα με τον τελευταίο δημοσιευμένο ισολογισμό, ο κύκλος εργασιών της το 2020 υποχώρησε κατά 33,68%, στα 30,599 εκατ. ευρώ, έναντι 46,142 εκατ. ευρώ το 2019, καθώς επηρεάστηκε αρνητικά, όπως και οι υπόλοιπες αλυσίδες, από τα διαδοχικά lockdown. Η μείωση του τζίρου αποτυπώθηκε και στα καθαρά αποτελέσματα, καθώς γύρισε σε ζημίες 1,676 εκατ. ευρώ συγκριτικά με τα κέρδη των 11.517 ευρώ που είχε καταγράψει στην προηγούμενη οικονομική χρήση. 


Funky Buddha: Πλώρη για τζίρο 33 εκατ.

Σε τροχιά δυναμικής ανάπτυξης κινείται τα τελευταία χρόνια η Altex των Νίκου και Κωνσταντίνου Αλεξίου, με τα brands Funky Buddha και 55 Garage να κερδίζουν διαρκώς έδαφος στην εγχώρια αγορά. Η εταιρεία, η οποία αριθμεί σήμερα 44 σημεία πώλησης σε όλη την Ελλάδα ενώ παράλληλα διαθέτει παρουσία σε επιπλέον 250 έως 300 καταστήματα συνεργατών της, σχεδιάζει να προσθέσει την τρέχουσα χρονιά επιπλέον 7 Funky Buddha, με στόχο ο τζίρος της να φτάσει τα 33 εκατ. ευρώ. Όπως είχαν αναφέρει σε προηγούμενο δημοσίευμα οι ιδρυτές της στο Capital.gr, το 2021 οι πωλήσεις της ανήλθαν στα 26,05 εκατ. ευρώ, έναντι 15,68 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρονιά, σημειώνοντας άνοδο 66%, ενώ ξεπέρασαν κατά πολύ και τον κύκλο εργασιών του 2019 (ο οποίος έκλεισε στα 20,42 εκατ. ευρώ). Ισχυρή ανάπτυξη παρουσίασε η εταιρεία και σε επίπεδο κερδοφορίας, με το EBITDA να αντιπροσωπεύει το 20% του τζίρου της. Σε αυτή την ανοδική πορεία ουσιαστικό ρόλο έχει παίξει και το ηλεκτρονικό κανάλι, μέσω του οποίου κατάφερε να συγκρατήσει τις πωλήσεις της ιδιαίτερα κατά τα χρονικά διαστήματα όπου τα φυσικά καταστήματα παρέμεναν κλειστά.

Η επωνυμία Lapin House έχει καταφέρει να γίνει συνώνυμη με το παιδικό ρούχο όλα αυτά τα χρόνια που δραστηριοποιείται στην ελληνική αγορά. Η εταιρεία που δημιούργησε ο Στράτος Παπαϊωάννου είδε τον τζίρο της να υποχωρεί κατά 25% την πρώτη χρονιά της πανδημίας, στα 22,238 εκατ. ευρώ, έναντι 30 εκατ. ευρώ το 2019. Τέλος, ακόμα ένα ελληνικό brand το οποίο επιδεικνύει μια πολυετή και αξιοσημείωτη διαδρομή είναι το Toi & Moi, του οποίου οι πωλήσεις το 2020 έκλεισαν κοντά στην περιοχή των 10 εκατ. ευρώ, έναντι 14,462 εκατ. ευρώ το 2019. 

 

Πηγή

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η εξέλιξη της Κρητικής ενδυμασία στην πάροδο του χρόνου.

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ποια είναι η σημασία του σαρικιού, για ποιο λόγο φορούν οι Κρητικοί μαύρο πουκάμισο, τι επιρροές δέχτηκε η παραδοσιακή Κρητική φορεσιά ώσπου να πάρει την μορφή που γνωρίζουμε σήμερα;  Νομοθεσίες ενδυμασίας, επιρροές από τους διάφορους λαούς που κατοίκησαν στην Κρήτη και βεντέτες έδωσαν την τελική πινελιά στο σχέδιο της Κρητικής ενδυμασίας που γνωρίζουμε. Οι επιρροές από τη Δύση.

Φουντώνει το συναίσθημα του ρατσισμού στην Ελλάδα.

  Γράφει ο Μάρκος Σμυρνάκης   Προσπαθώντας να δώσω ένα σύγχρονο ορισμό για την λέξη “Ρατσισμός”, θα έλεγα ότι, χρησιμοποιείται για να αναγάγει μια ομάδα, ως   υπέρτερη άλλων. Πιο συγκεκριμένα περιγράφει τις πράξεις μιας ομάδας ανθρώπων (οι οποίοι συνδέονται με κάποια κοινά χαρακτηριστικά) εναντίον μίας άλλης ομάδας. Η προέλευση της προέρχεται από το πιο συνηθισμένο είδος ρατσισμού, δηλαδή τον φυλετικό ρατσισμό, εκ της Ιταλικής όμως γλώσσας, “ razza ”   (ράτσα) που σημαίνει φυλή.

Βασική διαφορά μεταξύ των Δημοσίων Σχέσεων και Διαφήμισης.

Με δύο λόγια η βασική διαφορά μεταξύ των Δημοσίων Σχέσεων και της Διαφήμισης. Οι Δημόσιες Σχέσεις στην εποχή μας πρέπει σε συνεργασία με τη διαφήμιση να οδηγούν στα επιθυμητά αποτελέσματα. Αν θέλαμε να ξεχωρίσουμε κάπως την διαφήμιση από τις δημόσιες σχέσεις, θα ήταν λογικότερο να πούμε ότι με τις δημόσιες σχέσεις περιμένουμε πιο μακροπρόθεσμα αποτελέσματα που ίσως να μην είναι και μετρήσιμα σε σχέση με αυτά της διαφήμισης που το ζητούμενο είναι άμεσο και με πιο ασφαλείς τρόπους μετρήσιμο. Δημοσίευση: Μάρκος Σμυρνάκης

Η ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗΣ ΚΑΤΣΟΥΝΑΣ

Το σήμα κατατεθέν της Κρητικές παράδοσης και συγκεκριμένα οι "χειροποίητες κατσούνες, κρητικά μπαστούνια" είχαν την τιμητική τους στην τελευταία εκπομπή του ALPHA «Σαββατοκύριακο με τον Μάνεση». Την Κυριακή το μεσημέρι εμφανίστηκε στην εκπομπή μέσω σύνδεσης Skype ο Κρητικός "Digital Media Strategist" Μάρκος Σμυρνάκης. Επίκεντρο της συζήτησης ήταν ο τρόπος της διαδικτυακής προώθησης της Κρητικής παράδοσης, αλλά και πως όλο αυτό βοηθάει στην συντήρηση της. Όπως ισχυρίζεται, σύγχρονες τεχνικές μάρκετινγκ είναι ικανές να δώσουν ξανά ζωή και να συστήσουν σε νέο κόσμο τις Κρητικές κατσούνες. Αυτό είναι και το όραμα. Η ένταξη ενός παγιωμένου προϊόντος και πάλι στην καθημερινότητα του ανθρώπου, πριν την εξαφάνιση του. Ένταξη... από όλες τις πλευρές, ξεκινώντας από το κίνητρο για την παραγωγή, αλλά και το ενδιαφέρον από νέους ανθρώπους όχι μόνο να μάθουν να τις χρησιμοποιούν , αλλά και να παράγουν το συγκεκριμένο προϊόν Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τεχνίτες πλέ

Το Δελτίο Τύπου είναι ενημέρωση

Απο τον Γιώργο Παπατριαντφύλλου Οι παρερμηνείες σχετικά με το τι είναι το Δελτίο Τύπου είναι πάρα πολλές . Σύμφωνα με Βρεττανίδα επικοινωνιολόγο και καθηγήτρια Δημοσίων Σχέσεων : “ Πολλοί λένε πως ασχολούνται με τις Δημόσιες Σχέσεις , λίγοι είναι σε θέση να εξηγήσουν τι είναι οι Δημόσιες Σχέσεις  Ακριβώς στην ίδια λογική πολλοί λένε πως είναι επαγγελματίες στην επιστήμη των Δημοσίων Σχέσεων και γνωρίζουν να συντάσουν Δελτίο Τύπου και να σχεδιάζουν τα λοιπά “εργαλεία” δημοσιότητας αλλά το μόνο που καταφέρνουν είναι να δημιουργούν μία κακή εικόνα για την επιστήμη των Δημοσίων Σχέσεων και τα μέσα που αυτή χρησιμοποιεί .