Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η ιστορία πίσω από το The Falling Man


Γράφει ο Παναγιώτης Κούστας

Δε γίνεται κάποιος να βρίσκεται σε ηλικία που να έζησε μέσα από τα media την 11η Σεπτεμβρίου 2001 και να μη θυμάται αυτό το καρέ, τη συγκεκριμένη φωτογραφία που τράβηξε ο Richard Drew, δεκαπέντε δευτερόλεπτα μετά τις 9:41. Απεικονίζει έναν άντρα, ολοζώντανο, να οδεύει σαν βέλος προς τον θάνατο, σε απόλυτη ευθυγράμμιση με τα παράθυρα του ουρανοξύστη από τον οποίο πέφτει. Ποιος, όμως, είναι ο άνθρωπος που έμελλε να μείνει στην ιστορία ως ο The Falling Man;

Η φωτογραφία του αποτελεί σύμβολο των μαζικών εκούσιων-ακούσιων εκπαραθυρώσεων, ένα κενοτάφιο για όλους εκείνους τους ανθρώπους που την ύστατη ώρα επέλεξαν μία τελευταία ανάσα που κράτησε κατά μέσο όρο 10 δευτερόλεπτα πριν από τον βέβαιο θάνατό τους. Κι όμως, η ταυτότητά του παραμένει ένα μυστήριο.

Η απόσυρση της φωτογραφίας και η επανεμφάνισή της στο πιο επιδραστικό κείμενο για την 11η Σεπτεμβρίου
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, η συγκεκριμένη φωτογραφία προκάλεσε σοκ και στη συνέχεια αποσύρθηκε για να έρθει ξανά στην επιφάνεια το 2003, όταν φιλοξενήθηκε στο τεύχος Σεπτεμβρίου του αμερικάνικου Esquire μαζί με ένα σπουδαίο, βιωματικά γραμμένο κείμενο του πολυβραβευμένου αν και αμφιλεγόμενου δημοσιογράφου Tom Junod που κατέγραφε όλη την προσπάθεια εξακρίβωσης της ταυτότητας του σε ελεύθερη πτώση άνδρα.

Μέσα από το The Falling Man, αυτός ήταν ο τίτλος του κειμένου και αν δεν το έχεις ήδη κάνει -μιας και αναπαράχθηκε όσο ελάχιστα άρθρα που δημοσιεύτηκαν ποτέ στην ιστορία του περιοδικού Τύπου- μπορείς να το διαβάσεις με ένα κλικ εδώ, ο Junod έκανε τους Αμερικανούς να μετρηθούν στα ίσια με όσα μέχρι τότε απέφευγαν. Φέτος, 20 χρόνια μετά από την τρομοκρατική επίθεση στους Δίδυμους Πύργους και 18 από τη συγγραφή του, δημοσιεύτηκε ένα νέο άρθρο στο ίδιο περιοδικό που εξηγεί το πώς γράφτηκε.

Ένας δημοσιογράφος στοιχειωμένος από μία φωτογραφία
Ο Junod ήθελε να γράψει κάτι γι' αυτή τη φωτογραφία από την πρώτη στιγμή που την είδε, ένα πρωί Τετάρτης που το ημερολόγιο έδειχνε 12 Σεπτεμβρίου του 2001. Λίγες ώρες νωρίτερα είχε παρακολουθήσει από την τηλεόραση ενός μπαρ την κατάρρευση των Δίδυμων Πύργων. Η εικόνα του συγκεκριμένου άντρα σε πλήρη ευθυγράμμιση με τα παράθυρα του ουρανοξύστη και η περιέργεια για το ποιος μπορεί να ήταν, τον στοίχειωσαν. Όπως και το γεγονός ότι αμέσως μετά την κυκλοφορία της η φωτογραφία λογοκρίθηκε και η χρήση της -όπως και των υπόλοιπων, μη ευθυγραμμισμένων, καρέ από την ίδια πτώση- δεν επανεμφανίστηκε στα media.

Δύο χρόνια αργότερα και ενώ οι Αμερικανοί υπέφεραν ακόμη από τις πληγές τους, ο Junod δεν μπορούσε να βγάλει από το μυαλό του αυτή την εικόνα. Έτσι, τον Μάρτιο του 2003 άρχισε να συζητάει με τον αρχισυντάκτη του την προοπτική ενός σχετικού κείμενου. Εκείνος του δήλωσε εξαρχής ότι δεν ήθελε να του παραδώσει μία ιστορία για το πώς κάλυψαν τα ΜΜΕ το γεγονός, αλλά μία μεγάλη ιστορία, που να έχει έκταση, να βγάζει νόημα και να αντικατοπτρίζει όσα σκέφτονταν όλοι δύο χρόνια μετά από την επίθεση. Κάτι που όσοι το διάβαζαν να το θυμούνταν χρόνια μετά.

Η δημοσιογραφική έρευνα που κράτησε 6 εβδομάδες
Μετά την εκκίνηση του ρεπορτάζ για την αποκάλυψη της ταυτότητας του "falling man" -το οποίο κράτησε έξι εβδομάδες και για την ολοκλήρωσή του συνεργάστηκε ο Andrew Chaikivsky, δημοσιογράφος με ειδίκευση στην έρευνα- και την πρώτη του επαφή με τους συγγενείς του πιο πιθανού υποψηφίου, ο Junod κατέληξε στο ότι το κείμενο που θα παρέδιδε δεν θα είχε να κάνει μόνο με την κριτική των ΜΜΕ αλλά και με τους ανθρώπους, την οικογένεια, την αγάπη και τις ιστορίες που αφηγούμαστε εμείς οι ίδιοι στον εαυτό μας.

Το κείμενο, ο Junod ξεκίνησε να το γράφει δύο εβδομάδες μετά την έναρξη της έρευνάς του. Έγραφε και έκανε ρεπορτάζ. Έκανε ρεπορτάζ και έγραφε. Με τον Chaikivsky είχαν καταστρώσει τη μέθοδο με την οποία θα αναζητούσουν την ταυτότητα του "falling man" αλλά οι πόρτες των συγγενών των θυμάτων της τρομοκρατικής επίθεσης ήταν κλειστές. Κανείς δεν ήθελε να αναγνωρίσει ως δικό του άνθρωπο κάποιον που είχε "αυτοκτονήσει ασύστολα" μπροστά στα μάτια όλου του κόσμου.

Αργότερα ο Junod δήλωσε ότι η συγκεκριμένη ιστορία -μία πραγματική βόμβα συναισθημάτων- μπορεί να μην άλλαξε την καριέρα του, αλλά του άλλαξε τη ζωή. Κι αυτό παρότι ο αρχισυντάκτης του του έκοψε τις τελευταίες δύο παραγράφους. Το νόημα που τελικά έβγαζε το κείμενο ήταν το ότι "δεν μπορείς να πηδήξεις προς την αγκαλιά του Θεού, πρέπει να πέσεις".

Για την ιστορία, πάντως, το The Falling Man δεν έπαιξε ως cover story - στο εξώφυλλο εκείνου του αφιερωμένου στο στυλ τεύχους ήταν ο Colin Farrell. Δεν κέρδισε καν το National Magazine Award, με το οποίο ο Junod έχει τιμηθεί δύο φορές, για άλλα του κείμενα. Κι όμως, έμεινε στην ιστορία γιατί μίλησε κατευθείαν στην ψυχή όσων το διάβασαν και συνεχίζουν να το διαβάζουν. Γιατί έκανε κάτι να σπάσει στον ρου της ιστορίας και μεταμόρφωσε την ίδια την αυτοεικόνα των Αμερικανών.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τα «4 Π» του επιτυχημένου πολιτικού!

Όσοι από εμάς διδαχτήκαμε το Μάρκετινγκ, είχαμε την ευκαιρία να βρούμε στον δρόμο μας τα «4 Π» (4 P's of Marketing), τα οποία αποτελούν το συστατικό επιτυχίας ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας, μέσα από τον σχεδιασμό της σωστής στρατηγικής, η οποία στηρίζεται: 1) Στα χαρακτηριστικά του προϊόντος ή της υπηρεσίας (Product). 2) Στην τιμή (Price) του προϊόντος / υπηρεσίας. 3) Στη σωστή τοποθέτησή του στην αγορά (Place). 4) Στη σωστή προώθησή του (Promotion). Αναλύοντας τα πιο πάνω χαρακτηριστικά, ένας πολιτικός μπορεί εύκολα να διακρίνει τη

Η ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗΣ ΚΑΤΣΟΥΝΑΣ

Το σήμα κατατεθέν της Κρητικές παράδοσης και συγκεκριμένα οι "χειροποίητες κατσούνες, κρητικά μπαστούνια" είχαν την τιμητική τους στην τελευταία εκπομπή του ALPHA «Σαββατοκύριακο με τον Μάνεση». Την Κυριακή το μεσημέρι εμφανίστηκε στην εκπομπή μέσω σύνδεσης Skype ο Κρητικός "Digital Media Strategist" Μάρκος Σμυρνάκης. Επίκεντρο της συζήτησης ήταν ο τρόπος της διαδικτυακής προώθησης της Κρητικής παράδοσης, αλλά και πως όλο αυτό βοηθάει στην συντήρηση της. Όπως ισχυρίζεται, σύγχρονες τεχνικές μάρκετινγκ είναι ικανές να δώσουν ξανά ζωή και να συστήσουν σε νέο κόσμο τις Κρητικές κατσούνες. Αυτό είναι και το όραμα. Η ένταξη ενός παγιωμένου προϊόντος και πάλι στην καθημερινότητα του ανθρώπου, πριν την εξαφάνιση του. Ένταξη... από όλες τις πλευρές, ξεκινώντας από το κίνητρο για την παραγωγή, αλλά και το ενδιαφέρον από νέους ανθρώπους όχι μόνο να μάθουν να τις χρησιμοποιούν , αλλά και να παράγουν το συγκεκριμένο προϊόν Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τεχνίτες πλέ...

Η L’Oréal «σπάει» την γυάλινη οροφή για τις γυναίκες επιστήμονες!

  Τα Ελληνικά Βραβεία L’ORÉAL–UNESCO εντάσσονται στο Διεθνές Πρόγραμμα L’ORÉAL-UNESCO Για τις Γυναίκες στην Επιστήμη, το όποιο αναγνωρίζει και υποστηρίζει διεθνώς γυναίκες επιστήμονες, με στόχο να τους δοθεί μεγαλύτερη αναγνώριση, να αναδειχθεί το ταλέντο τους και να εμπνεύσει περισσότερες γυναίκες να ασχοληθούν με την επιστήμη. Με πίστη στην πεποίθηση ότι ο κόσμος χρειάζεται την επιστήμη και η επιστήμη χρειάζεται τις γυναίκες, το Ίδρυμα L’Oréal σε συνεργασία με την Ελληνική Εθνική Επιτροπή για την UNESCO, προκηρύσσουν για 12η φορά στην Ελλάδα, την έναρξη των φετινών βραβείων, με τρία σημαντικά βραβεία αξίας 10.000€ έκαστο, που θα δοθούν σε γυναίκες επιστήμονες, οι οποίες απασχολούνται στους τομείς των Βιοεπιστημών, των Φυσικών Επιστημών, των Μαθηματικών και της Επιστήμης των Υπολογιστών. Τέλος, ως περαιτέρω επιβεβαίωση της παραπάνω δέσμευσης και του θετικού αντίκτυπου των Βραβείων στους δικαιούχους του, ανακοινώνεται ότι από το 2022 και έπειτα, τα βραβεία θα πραγματοποιούνται κάθ...

Freelancer: Τι σημαίνει επί της ουσίας η νέα πραγματικότητα εργασίας;

Γράφει η Αρετή Διαμαντή Freelancer: Από την e-food και άλλες εταιρείες που υιοθετούν ένα τέτοιο μοντέλο εργασίας προκύπτει το νέο ερώτημα. Συμφέρει άραγε να είναι κάποιος freelancer και κάτω από ποιες προϋποθέσεις; Σάλος δημιουργήθηκε με την πρόσφατη “ατυχή” διατύπωση της e-food σε μερίδα εργαζομένων της σε σχέση με το ενδεχόμενο να γίνουν freelancers αντί για μισθωτοί. Οι περισσότεροι διαμαρτυρήθηκαν έντονα, ενώ η εταιρεία έσπευσε να διαψεύσει και να μιλήσει για κακή επικοινωνία. Ωστόσο, υπάρχει μια μεγάλη μερίδα ατόμων που δεν γνωρίζουν καν τι σημαίνει το freelancing. Σε αυτή την περίπτωση, τι αλλάζει στον εργασιακό τομέα; Πρόκειται για μια αναβάθμιση της εργασιακής πραγματικότητας ή μήπως για μια επιδείνωση της ήδη ζοφερής πραγματικότητας; Η τεχνολογία συχνά έρχεται να γεφυρώσει το χάσμα που δημιουργείται ανάμεσα στις διαφορετικές γενιές. Εδώ μήπως συμβαίνει κάτι τέτοιο; Freelancer: Τι συνεπάγεται για την καθημερινότητα ενός εργαζομένου; Αρχικά, πρόκειται για έναν αρκετά ευρύ όρο. Κ...

Ποια είναι τα βασικά προβλήματα στην ψυχολογία των εργαζομένων στον τουρισμό και πως μπορούν να βελτιωθούν;

Η Καλοκαιρινή τουριστική σεζόν έχει ήδη ξεκινήσει με πολλά προβλήματα να έρχονται στο φως της δημοσιότητας, αλλά με τα περισσότερα να παραμένουν και να εξελίσσονται εσωτερικά στους κλάδους των Τουριστικών Επαγγελμάτων. Τα τελευταία περιστατικά που συνέβησαν σχετικά με το έγκαυμα του νεαρού στην Κρήτη, αλλά και τον νεαρό σερβιτόρο να σερβίρει εντός θαλάσσης σε beach bar στην Ρόδο, κάνουν πλέον ξεκάθαρο ότι δεν ακολουθείται, αλλά ούτε φαίνεται να υπάρχει σαφής οδηγία για τον ασφαλή τρόπο εργασίας κάθε εργαζομένου. Τελικά η εργασία στον Τουρισμό είναι επιλογή ή λύση ανάγκης για τους εργαζομένους του χώρου;  • Πόσο εύκολό είναι από μία αδρανής περίοδο του χειμώνα να προσαρμοστείς σε μία έντονη καθημερινότητα; • Πόσες είναι και πόσες θα έπρεπε να είναι οι ώρες εργασίας;  • Υπάρχει προσωπικός χρόνος;  • Τηρείται η σωστή διατροφή; Βρισκόμαστε στην καρδιά του καλοκαιριού και σε μια χώρα όπου αποτελείται από 6.000 νησιά, νησίδες και βραχονησίδες. Η ενασχόληση λοιπόν με τον...