Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η ιστορία πίσω από το The Falling Man


Γράφει ο Παναγιώτης Κούστας

Δε γίνεται κάποιος να βρίσκεται σε ηλικία που να έζησε μέσα από τα media την 11η Σεπτεμβρίου 2001 και να μη θυμάται αυτό το καρέ, τη συγκεκριμένη φωτογραφία που τράβηξε ο Richard Drew, δεκαπέντε δευτερόλεπτα μετά τις 9:41. Απεικονίζει έναν άντρα, ολοζώντανο, να οδεύει σαν βέλος προς τον θάνατο, σε απόλυτη ευθυγράμμιση με τα παράθυρα του ουρανοξύστη από τον οποίο πέφτει. Ποιος, όμως, είναι ο άνθρωπος που έμελλε να μείνει στην ιστορία ως ο The Falling Man;

Η φωτογραφία του αποτελεί σύμβολο των μαζικών εκούσιων-ακούσιων εκπαραθυρώσεων, ένα κενοτάφιο για όλους εκείνους τους ανθρώπους που την ύστατη ώρα επέλεξαν μία τελευταία ανάσα που κράτησε κατά μέσο όρο 10 δευτερόλεπτα πριν από τον βέβαιο θάνατό τους. Κι όμως, η ταυτότητά του παραμένει ένα μυστήριο.

Η απόσυρση της φωτογραφίας και η επανεμφάνισή της στο πιο επιδραστικό κείμενο για την 11η Σεπτεμβρίου
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, η συγκεκριμένη φωτογραφία προκάλεσε σοκ και στη συνέχεια αποσύρθηκε για να έρθει ξανά στην επιφάνεια το 2003, όταν φιλοξενήθηκε στο τεύχος Σεπτεμβρίου του αμερικάνικου Esquire μαζί με ένα σπουδαίο, βιωματικά γραμμένο κείμενο του πολυβραβευμένου αν και αμφιλεγόμενου δημοσιογράφου Tom Junod που κατέγραφε όλη την προσπάθεια εξακρίβωσης της ταυτότητας του σε ελεύθερη πτώση άνδρα.

Μέσα από το The Falling Man, αυτός ήταν ο τίτλος του κειμένου και αν δεν το έχεις ήδη κάνει -μιας και αναπαράχθηκε όσο ελάχιστα άρθρα που δημοσιεύτηκαν ποτέ στην ιστορία του περιοδικού Τύπου- μπορείς να το διαβάσεις με ένα κλικ εδώ, ο Junod έκανε τους Αμερικανούς να μετρηθούν στα ίσια με όσα μέχρι τότε απέφευγαν. Φέτος, 20 χρόνια μετά από την τρομοκρατική επίθεση στους Δίδυμους Πύργους και 18 από τη συγγραφή του, δημοσιεύτηκε ένα νέο άρθρο στο ίδιο περιοδικό που εξηγεί το πώς γράφτηκε.

Ένας δημοσιογράφος στοιχειωμένος από μία φωτογραφία
Ο Junod ήθελε να γράψει κάτι γι' αυτή τη φωτογραφία από την πρώτη στιγμή που την είδε, ένα πρωί Τετάρτης που το ημερολόγιο έδειχνε 12 Σεπτεμβρίου του 2001. Λίγες ώρες νωρίτερα είχε παρακολουθήσει από την τηλεόραση ενός μπαρ την κατάρρευση των Δίδυμων Πύργων. Η εικόνα του συγκεκριμένου άντρα σε πλήρη ευθυγράμμιση με τα παράθυρα του ουρανοξύστη και η περιέργεια για το ποιος μπορεί να ήταν, τον στοίχειωσαν. Όπως και το γεγονός ότι αμέσως μετά την κυκλοφορία της η φωτογραφία λογοκρίθηκε και η χρήση της -όπως και των υπόλοιπων, μη ευθυγραμμισμένων, καρέ από την ίδια πτώση- δεν επανεμφανίστηκε στα media.

Δύο χρόνια αργότερα και ενώ οι Αμερικανοί υπέφεραν ακόμη από τις πληγές τους, ο Junod δεν μπορούσε να βγάλει από το μυαλό του αυτή την εικόνα. Έτσι, τον Μάρτιο του 2003 άρχισε να συζητάει με τον αρχισυντάκτη του την προοπτική ενός σχετικού κείμενου. Εκείνος του δήλωσε εξαρχής ότι δεν ήθελε να του παραδώσει μία ιστορία για το πώς κάλυψαν τα ΜΜΕ το γεγονός, αλλά μία μεγάλη ιστορία, που να έχει έκταση, να βγάζει νόημα και να αντικατοπτρίζει όσα σκέφτονταν όλοι δύο χρόνια μετά από την επίθεση. Κάτι που όσοι το διάβαζαν να το θυμούνταν χρόνια μετά.

Η δημοσιογραφική έρευνα που κράτησε 6 εβδομάδες
Μετά την εκκίνηση του ρεπορτάζ για την αποκάλυψη της ταυτότητας του "falling man" -το οποίο κράτησε έξι εβδομάδες και για την ολοκλήρωσή του συνεργάστηκε ο Andrew Chaikivsky, δημοσιογράφος με ειδίκευση στην έρευνα- και την πρώτη του επαφή με τους συγγενείς του πιο πιθανού υποψηφίου, ο Junod κατέληξε στο ότι το κείμενο που θα παρέδιδε δεν θα είχε να κάνει μόνο με την κριτική των ΜΜΕ αλλά και με τους ανθρώπους, την οικογένεια, την αγάπη και τις ιστορίες που αφηγούμαστε εμείς οι ίδιοι στον εαυτό μας.

Το κείμενο, ο Junod ξεκίνησε να το γράφει δύο εβδομάδες μετά την έναρξη της έρευνάς του. Έγραφε και έκανε ρεπορτάζ. Έκανε ρεπορτάζ και έγραφε. Με τον Chaikivsky είχαν καταστρώσει τη μέθοδο με την οποία θα αναζητούσουν την ταυτότητα του "falling man" αλλά οι πόρτες των συγγενών των θυμάτων της τρομοκρατικής επίθεσης ήταν κλειστές. Κανείς δεν ήθελε να αναγνωρίσει ως δικό του άνθρωπο κάποιον που είχε "αυτοκτονήσει ασύστολα" μπροστά στα μάτια όλου του κόσμου.

Αργότερα ο Junod δήλωσε ότι η συγκεκριμένη ιστορία -μία πραγματική βόμβα συναισθημάτων- μπορεί να μην άλλαξε την καριέρα του, αλλά του άλλαξε τη ζωή. Κι αυτό παρότι ο αρχισυντάκτης του του έκοψε τις τελευταίες δύο παραγράφους. Το νόημα που τελικά έβγαζε το κείμενο ήταν το ότι "δεν μπορείς να πηδήξεις προς την αγκαλιά του Θεού, πρέπει να πέσεις".

Για την ιστορία, πάντως, το The Falling Man δεν έπαιξε ως cover story - στο εξώφυλλο εκείνου του αφιερωμένου στο στυλ τεύχους ήταν ο Colin Farrell. Δεν κέρδισε καν το National Magazine Award, με το οποίο ο Junod έχει τιμηθεί δύο φορές, για άλλα του κείμενα. Κι όμως, έμεινε στην ιστορία γιατί μίλησε κατευθείαν στην ψυχή όσων το διάβασαν και συνεχίζουν να το διαβάζουν. Γιατί έκανε κάτι να σπάσει στον ρου της ιστορίας και μεταμόρφωσε την ίδια την αυτοεικόνα των Αμερικανών.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Απαγορευμένες βωμολοχίες απειλούν την παράδοση

Απο την Μαρίνα Στεφανάκη rockvitamins.blogspot.gr Στη σημερινή πραγματικότητα όπου η μουσική ακούγεται με τα μάτια, με ένα κοινό τέμπο υπολογιστή καθώς και με χυδαίους στίχους για όλα τα τραγουδάκια, αναρωτιέμαι, ενώ διανύουμε περίοδο μαζικής κρίσης, δεν θα «έπρεπε» να ανθίζουν οι τέχνες, κατ’ επέκταση και η μουσική, ως καταλύτες πνευματικής αφύπνισης; Αναμφίβολα, τα γεγονότα της ιστορίας αυτό αποδεικνύουν... Ένα από τα άπειρα παραδείγματα, αποτελεί ο Βιτσέντζος Κορνάρος, που γύρω στα μέσα του 17ου αι., όταν άρχισε δηλαδή η πολιορκία του Ηρακλείου από τους Οθωμανούς, άρχισε και η δράση του. Οι σημερινοί, όμως, Νεοέλληνες -έτσι για διαφορά- ενώ πυροβολούμαστε από ψυχρές δυτικές σφαίρες, χαμπάρι δεν παίρνουμε και το έχουμε ρίξει στη «τρέλα» όπως χαρακτηρίζει ένα Τσα-κάλι.

Η εξέλιξη της Κρητικής ενδυμασία στην πάροδο του χρόνου.

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ποια είναι η σημασία του σαρικιού, για ποιο λόγο φορούν οι Κρητικοί μαύρο πουκάμισο, τι επιρροές δέχτηκε η παραδοσιακή Κρητική φορεσιά ώσπου να πάρει την μορφή που γνωρίζουμε σήμερα;  Νομοθεσίες ενδυμασίας, επιρροές από τους διάφορους λαούς που κατοίκησαν στην Κρήτη και βεντέτες έδωσαν την τελική πινελιά στο σχέδιο της Κρητικής ενδυμασίας που γνωρίζουμε. Οι επιρροές από τη Δύση.

Η ομορφότερη κοπέλα της Κρήτης για το 2011

Πλήθος κόσμου κατέκλισε την Τετάρτη 24 Αυγούστου το club Envy στο Ηράκλειο όπου πραγματοποιήθηκε ο μεγάλος Τελικός του 33ου Παγκρήτιου Διαγωνισμού Ομορφιάς. Τον τίτλο της MISS ΚΡΗΤΗ 2011 κατέκτησε η 19χρονη Εύα Ζεϊμπεκάκη από το Ηράκλειο, Ά Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 αναδείχθηκε η Φαίη Αβδουλά και΄Β Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 η Ευρυδίκη Μερκούρη. Η 17χρονη Μιχαέλα Φωτιάδη

Γάζα: Εθνοκάθαρση ή γενοκτονία;

Ο κορυφαίος ιστορικός του Ολοκαυτώματος κρούει τον κώδωνα του κινδύνου. Ο διαπρεπής Ισραηλινός ιστορικός Όμερ Μπάρτοβ καλεί τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη διεθνή εβραϊκή κοινότητα να «σηκώσουν το ανάστημά τους και να υψώσουν τη φωνή τους, πριν η ηγεσία του Ισραήλ βυθίσει το ίδιο και τους γείτονές του στην άβυσσο». Τι διακρίνει τον πόλεμο από τη γενοκτονία; Πότε η κρατική βία μετατρέπεται από φρικτή αλλά νομικά εγκεκριμένη επίδειξη στρατιωτικής βίας στο «απόλυτο έγκλημα», σύμφωνα τόσο με το διεθνές δίκαιο όσο και με τη κοινή αντίληψη; Το ερώτημα αυτό απασχολεί πολύ τον Όμερ Μπάρτοβ τους τελευταίους μήνες. Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Brown και κορυφαίος ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Ισραηλινός ιστορικός έχει αφιερώσει την επιστημονική του σταδιοδρομία στη μελέτη πράξεων μαζικής δολοφονίας. Αυτό έχει καταστήσει την εμπειρογνωμοσύνη του περιζήτητη καθώς ο πόλεμος μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς συνεχίζει να κλιμακώνεται σε πρωτόγνωρα επίπεδα αιματοχυσίας και καταστροφής. Καθώς ο πόλεμος εξε

Το ντοκιμαντέρ «In the wine dark sea» για το κρητικό κρασί προβάλλει τον κρητικό αμπελώνα

Το ντοκιμαντέρ «In the wine dark sea» που έχει γυριστεί από την Χρύσα Τζωρτζάκη στην αγγλική γλώσσα και απευθύνεται στο διεθνές κοινό, προβάλει την Κρήτη ως οινοπαραγωγική περιοχή και αναδεικνύει τον κρητικό αμπελώνα σε χώρες που δεν έχει αποκτήσει ακόμα μεγάλη αναγνωρισιμότητα. Η σκηνοθέτης του φιλμ επισκέφθηκε τον Περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρο Αρναουτάκη και τον ενημέρωσε για την θετική πορεία και την απήχηση που καταγράφει το ντοκιμαντέρ σε φεστιβάλ κινηματογράφου ανά τον κόσμο, παρουσιάζοντας το κρασί της Κρήτης από τη μινωική εποχή μέχρι τις μέρες μας. Το ντοκιμαντέρ αναπτύσσεται μέσα από την οπτική 11 οινοπαραγωγών του νησιού, οι οποίοι αναλύουν τις ποικιλίες του κρητικού κρασιού ενώ καταγράφονται και γευσιγνωστικές εμπειρίες και απόψεις, διεθνώς καταξιωμένων σομελιέ (sommelier). Το φιλμ βραβεύτηκε σε Φεστιβάλ της Νέας Υόρκης, του Τορόντο και ακολούθησε το Τόκιο. Επιλέχθηκε ως καλύτερο ντοκιμαντέρ από τα φεστιβάλ του Μιλάνου και της Νάπολι και τώρα είναι επίσημη επιλογή, όπως τονίζ