Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Χανιά: Tο παλιό Χαμάμ έγινε αίθουσα τέχνης


Γράφει ο Αντώνης Νομικός

Σε αίθουσα τέχνης που έχει την δυνατότητα φιλοξενίας επιλεγμένων καλλιτεχνικών δράσεων μετατράπηκε το ένα από τα παλιά τουρκικά Χαμάμ που διασώζονται στα Χανιά.

Πρόκειται για το Χαμάμ στην οδό Κατρέ που βρίσκεται στο λόφο Καστέλι της παλιάς πόλης των Χανίων.

Όπως χαρακτηριστικά σημειώνει σε ανάρτησή του σε σελίδα Κοινωνικής Δικτύωσης ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού Γιάννης Γιαννακάκης, «ένας νέος χώρος τέχνης στο ιστορικό κέντρο της πόλης. Ένα κτίριο ανοίγει για να φιλοξενήσει επιλεγμένες καλλιτεχνικές δράσεις, αποτέλεσμα της συνεργασίας της Εφορείας Αρχαιοτήτων με την ΚΕΠΠΕΔΗΧ - ΚΑΜ . Το Χαμάμ της οδού Κατρέ συνομιλεί με τη γειτονική ανασκαφή, ισορροπεί μεταξύ των αρχιτεκτονικών κ ιστορικών φάσεων της πόλης και αγκαλιάζει την καλλιτεχνική δημιουργία».

Στον ιδιαίτερο αυτό χώρο, που ανήκει στην Αρχαιολογία μπορούν να φιλοξενηθούν εκθέσεις ζωγραφικής, φωτογραφίας, κεραμικής, γλυπτικής και ήδη, έγινε το ιδανικό « ποδαρικό», με την έκθεση έργων ειδικότητας «τέχνη φωτογραφίας», των αποφοίτων του Δημόσιου ΙΕΚ Χανίων, ενώ αυτή την περίοδο « φιλοξενεί», έκθεση ζωγραφικής της Χριστίνης Κανιτσάκη με τίτλο «Παιχνιδιών Μνήμη».

Όπως δηλώνει στο ΑΠΕ - ΜΠΕ ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού Γιάννης Γιαννακάκης, «στόχος δικός μας αλλά και της Εφορείας Αρχαιοτήτων είναι η αξιοποίηση χώρων πολιτισμού και η ανάδειξη της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Σαν Πολιτιστική Επιχείρηση του δήμου δίνουμε την δυνατότητα σε καλλιτέχνες να έρθουν σε επαφή μαζί μας για να προβάλουν τις δράσεις τους, ενώ εμείς έχουμε την φροντίδα για την στήριξη της υποδομής που χρειάζεται κάθε καλλιτεχνική δράση στον συγκεκριμένο χώρο».

Το Χαμάμ της Κατρέ
Το Χαμάμ στην οδό Κατρέ, βρίσκεται στην παλιά αριστοκρατική συνοικία Καστέλι της παλιάς πόλης των Χανίων και πρόκειται για ένα κτίσμα που περιβάλλεται από καμαροσκέπαστες στοές και μικρότερους τρούλους. Ο κεντρικός χώρος καλύπτεται από έναν χαμηλωμένο τρούλο χωρίς τύμπανο. Υπήρχε και δεύτερος όροφος ενώ, ένα μέρος των περιμετρικών κτισμάτων έχει καταστραφεί.

Είναι ένα από τα δημόσια λουτρά που κατασκεύασαν οι Οθωμανοί όσο ήταν κυρίαρχοι στα Χανιά. Είναι από τα τουρκικά λουτρά που συνεχίζουν την παράδοση των ρωμαϊκών και βυζαντινών λουτρών, με τα υπόγεια «υπόκαυστα» και τις πήλινες σωληνώσεις που μεταφέρουν το ζεστό νερό και τον ατμό στους κατάλληλους χώρους.

Η συνοικία του Καστελίου βρίσκεται στον λόφο επάνω από το παλιό λιμάνι και αποτελεί τον πρώτο πυρήνα της πόλης των Χανίων γεγονός που μαρτυρούν τα βυζαντινά τείχη που έχουν διασωθεί στην περιοχή και το Τούρκικο Χαμάμ στην οδό Κατρέ είναι ένα μόνο από τα μνημεία της περιοχής.

Στην περιοχή της παλιάς πόλης διασώζονται τρία ακόμα Χαμάμ, ενώ ένα μικρότερο διατηρείται και στην περιοχή των Μουρνιών.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Απαγορευμένες βωμολοχίες απειλούν την παράδοση

Απο την Μαρίνα Στεφανάκη rockvitamins.blogspot.gr Στη σημερινή πραγματικότητα όπου η μουσική ακούγεται με τα μάτια, με ένα κοινό τέμπο υπολογιστή καθώς και με χυδαίους στίχους για όλα τα τραγουδάκια, αναρωτιέμαι, ενώ διανύουμε περίοδο μαζικής κρίσης, δεν θα «έπρεπε» να ανθίζουν οι τέχνες, κατ’ επέκταση και η μουσική, ως καταλύτες πνευματικής αφύπνισης; Αναμφίβολα, τα γεγονότα της ιστορίας αυτό αποδεικνύουν... Ένα από τα άπειρα παραδείγματα, αποτελεί ο Βιτσέντζος Κορνάρος, που γύρω στα μέσα του 17ου αι., όταν άρχισε δηλαδή η πολιορκία του Ηρακλείου από τους Οθωμανούς, άρχισε και η δράση του. Οι σημερινοί, όμως, Νεοέλληνες -έτσι για διαφορά- ενώ πυροβολούμαστε από ψυχρές δυτικές σφαίρες, χαμπάρι δεν παίρνουμε και το έχουμε ρίξει στη «τρέλα» όπως χαρακτηρίζει ένα Τσα-κάλι.

Η εξέλιξη της Κρητικής ενδυμασία στην πάροδο του χρόνου.

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ποια είναι η σημασία του σαρικιού, για ποιο λόγο φορούν οι Κρητικοί μαύρο πουκάμισο, τι επιρροές δέχτηκε η παραδοσιακή Κρητική φορεσιά ώσπου να πάρει την μορφή που γνωρίζουμε σήμερα;  Νομοθεσίες ενδυμασίας, επιρροές από τους διάφορους λαούς που κατοίκησαν στην Κρήτη και βεντέτες έδωσαν την τελική πινελιά στο σχέδιο της Κρητικής ενδυμασίας που γνωρίζουμε. Οι επιρροές από τη Δύση.

Η ομορφότερη κοπέλα της Κρήτης για το 2011

Πλήθος κόσμου κατέκλισε την Τετάρτη 24 Αυγούστου το club Envy στο Ηράκλειο όπου πραγματοποιήθηκε ο μεγάλος Τελικός του 33ου Παγκρήτιου Διαγωνισμού Ομορφιάς. Τον τίτλο της MISS ΚΡΗΤΗ 2011 κατέκτησε η 19χρονη Εύα Ζεϊμπεκάκη από το Ηράκλειο, Ά Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 αναδείχθηκε η Φαίη Αβδουλά και΄Β Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 η Ευρυδίκη Μερκούρη. Η 17χρονη Μιχαέλα Φωτιάδη

Γάζα: Εθνοκάθαρση ή γενοκτονία;

Ο κορυφαίος ιστορικός του Ολοκαυτώματος κρούει τον κώδωνα του κινδύνου. Ο διαπρεπής Ισραηλινός ιστορικός Όμερ Μπάρτοβ καλεί τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη διεθνή εβραϊκή κοινότητα να «σηκώσουν το ανάστημά τους και να υψώσουν τη φωνή τους, πριν η ηγεσία του Ισραήλ βυθίσει το ίδιο και τους γείτονές του στην άβυσσο». Τι διακρίνει τον πόλεμο από τη γενοκτονία; Πότε η κρατική βία μετατρέπεται από φρικτή αλλά νομικά εγκεκριμένη επίδειξη στρατιωτικής βίας στο «απόλυτο έγκλημα», σύμφωνα τόσο με το διεθνές δίκαιο όσο και με τη κοινή αντίληψη; Το ερώτημα αυτό απασχολεί πολύ τον Όμερ Μπάρτοβ τους τελευταίους μήνες. Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Brown και κορυφαίος ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Ισραηλινός ιστορικός έχει αφιερώσει την επιστημονική του σταδιοδρομία στη μελέτη πράξεων μαζικής δολοφονίας. Αυτό έχει καταστήσει την εμπειρογνωμοσύνη του περιζήτητη καθώς ο πόλεμος μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς συνεχίζει να κλιμακώνεται σε πρωτόγνωρα επίπεδα αιματοχυσίας και καταστροφής. Καθώς ο πόλεμος εξε

Το ντοκιμαντέρ «In the wine dark sea» για το κρητικό κρασί προβάλλει τον κρητικό αμπελώνα

Το ντοκιμαντέρ «In the wine dark sea» που έχει γυριστεί από την Χρύσα Τζωρτζάκη στην αγγλική γλώσσα και απευθύνεται στο διεθνές κοινό, προβάλει την Κρήτη ως οινοπαραγωγική περιοχή και αναδεικνύει τον κρητικό αμπελώνα σε χώρες που δεν έχει αποκτήσει ακόμα μεγάλη αναγνωρισιμότητα. Η σκηνοθέτης του φιλμ επισκέφθηκε τον Περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρο Αρναουτάκη και τον ενημέρωσε για την θετική πορεία και την απήχηση που καταγράφει το ντοκιμαντέρ σε φεστιβάλ κινηματογράφου ανά τον κόσμο, παρουσιάζοντας το κρασί της Κρήτης από τη μινωική εποχή μέχρι τις μέρες μας. Το ντοκιμαντέρ αναπτύσσεται μέσα από την οπτική 11 οινοπαραγωγών του νησιού, οι οποίοι αναλύουν τις ποικιλίες του κρητικού κρασιού ενώ καταγράφονται και γευσιγνωστικές εμπειρίες και απόψεις, διεθνώς καταξιωμένων σομελιέ (sommelier). Το φιλμ βραβεύτηκε σε Φεστιβάλ της Νέας Υόρκης, του Τορόντο και ακολούθησε το Τόκιο. Επιλέχθηκε ως καλύτερο ντοκιμαντέρ από τα φεστιβάλ του Μιλάνου και της Νάπολι και τώρα είναι επίσημη επιλογή, όπως τονίζ