Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Χανιά: Tο παλιό Χαμάμ έγινε αίθουσα τέχνης


Γράφει ο Αντώνης Νομικός

Σε αίθουσα τέχνης που έχει την δυνατότητα φιλοξενίας επιλεγμένων καλλιτεχνικών δράσεων μετατράπηκε το ένα από τα παλιά τουρκικά Χαμάμ που διασώζονται στα Χανιά.

Πρόκειται για το Χαμάμ στην οδό Κατρέ που βρίσκεται στο λόφο Καστέλι της παλιάς πόλης των Χανίων.

Όπως χαρακτηριστικά σημειώνει σε ανάρτησή του σε σελίδα Κοινωνικής Δικτύωσης ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού Γιάννης Γιαννακάκης, «ένας νέος χώρος τέχνης στο ιστορικό κέντρο της πόλης. Ένα κτίριο ανοίγει για να φιλοξενήσει επιλεγμένες καλλιτεχνικές δράσεις, αποτέλεσμα της συνεργασίας της Εφορείας Αρχαιοτήτων με την ΚΕΠΠΕΔΗΧ - ΚΑΜ . Το Χαμάμ της οδού Κατρέ συνομιλεί με τη γειτονική ανασκαφή, ισορροπεί μεταξύ των αρχιτεκτονικών κ ιστορικών φάσεων της πόλης και αγκαλιάζει την καλλιτεχνική δημιουργία».

Στον ιδιαίτερο αυτό χώρο, που ανήκει στην Αρχαιολογία μπορούν να φιλοξενηθούν εκθέσεις ζωγραφικής, φωτογραφίας, κεραμικής, γλυπτικής και ήδη, έγινε το ιδανικό « ποδαρικό», με την έκθεση έργων ειδικότητας «τέχνη φωτογραφίας», των αποφοίτων του Δημόσιου ΙΕΚ Χανίων, ενώ αυτή την περίοδο « φιλοξενεί», έκθεση ζωγραφικής της Χριστίνης Κανιτσάκη με τίτλο «Παιχνιδιών Μνήμη».

Όπως δηλώνει στο ΑΠΕ - ΜΠΕ ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού Γιάννης Γιαννακάκης, «στόχος δικός μας αλλά και της Εφορείας Αρχαιοτήτων είναι η αξιοποίηση χώρων πολιτισμού και η ανάδειξη της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Σαν Πολιτιστική Επιχείρηση του δήμου δίνουμε την δυνατότητα σε καλλιτέχνες να έρθουν σε επαφή μαζί μας για να προβάλουν τις δράσεις τους, ενώ εμείς έχουμε την φροντίδα για την στήριξη της υποδομής που χρειάζεται κάθε καλλιτεχνική δράση στον συγκεκριμένο χώρο».

Το Χαμάμ της Κατρέ
Το Χαμάμ στην οδό Κατρέ, βρίσκεται στην παλιά αριστοκρατική συνοικία Καστέλι της παλιάς πόλης των Χανίων και πρόκειται για ένα κτίσμα που περιβάλλεται από καμαροσκέπαστες στοές και μικρότερους τρούλους. Ο κεντρικός χώρος καλύπτεται από έναν χαμηλωμένο τρούλο χωρίς τύμπανο. Υπήρχε και δεύτερος όροφος ενώ, ένα μέρος των περιμετρικών κτισμάτων έχει καταστραφεί.

Είναι ένα από τα δημόσια λουτρά που κατασκεύασαν οι Οθωμανοί όσο ήταν κυρίαρχοι στα Χανιά. Είναι από τα τουρκικά λουτρά που συνεχίζουν την παράδοση των ρωμαϊκών και βυζαντινών λουτρών, με τα υπόγεια «υπόκαυστα» και τις πήλινες σωληνώσεις που μεταφέρουν το ζεστό νερό και τον ατμό στους κατάλληλους χώρους.

Η συνοικία του Καστελίου βρίσκεται στον λόφο επάνω από το παλιό λιμάνι και αποτελεί τον πρώτο πυρήνα της πόλης των Χανίων γεγονός που μαρτυρούν τα βυζαντινά τείχη που έχουν διασωθεί στην περιοχή και το Τούρκικο Χαμάμ στην οδό Κατρέ είναι ένα μόνο από τα μνημεία της περιοχής.

Στην περιοχή της παλιάς πόλης διασώζονται τρία ακόμα Χαμάμ, ενώ ένα μικρότερο διατηρείται και στην περιοχή των Μουρνιών.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ψυχολογία εργασίας: Σχέσεις προϊσταμένου και υφισταμένων

Οι σχέσεις μεταξύ προϊσταμένου και υφισταμένων έχουν καθοριστικό ρόλο στην παραγωγικότητα και στα κίνητρα στο χώρο εργασίας. Η εκτίμηση που νιώθουν ότι έχουν οι υφιστάμενοι από τον προϊστάμενο τους, είναι από τους ισχυρότερους παράγοντες που τους επιτρέπουν να αφοσιώνονται στο έργο τους. Έρευνες έχουν δείξει ότι το αίσθημα εκτίμησης βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο όπως άλλοι σημαντικοί παράγοντες σε σχέση με την εργασία τους που είναι το ύψος του μισθού, οι ευκαιρίες για εκπαίδευση και ανέλιξη. Ο προϊστάμενος είναι ο ισχυρότερος παράγοντας που μπορεί να επηρεάζει τα κίνητρα και το ομαδικό πνεύμα εργασίας των υφισταμένων του. Με τον τρόπο συμπεριφοράς του, τον προφορικό του λόγο, τη γλώσσα του σώματος και τις εκφράσεις του προσώπου του, μεταδίδει σημαντικότατα μηνύματα για τη γνώμη και τις σκέψεις του σχετικά με την αξία των ανθρώπων που εργάζονται μαζί του.

Η ομορφότερη κοπέλα της Κρήτης για το 2011

Πλήθος κόσμου κατέκλισε την Τετάρτη 24 Αυγούστου το club Envy στο Ηράκλειο όπου πραγματοποιήθηκε ο μεγάλος Τελικός του 33ου Παγκρήτιου Διαγωνισμού Ομορφιάς. Τον τίτλο της MISS ΚΡΗΤΗ 2011 κατέκτησε η 19χρονη Εύα Ζεϊμπεκάκη από το Ηράκλειο, Ά Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 αναδείχθηκε η Φαίη Αβδουλά και΄Β Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 η Ευρυδίκη Μερκούρη. Η 17χρονη Μιχαέλα Φωτιάδη

Κρητικό Σαρίκι το παραδοσιακό κεντητό μαντήλι για το κεφάλι. Η Ιστορία, οι συμβολισμοί & η Περίτεχνη πλέξη της κυρίας Πόπης

Με αφορμή την διάδοση της κρητικής παραδοσιακής τέχνης της πλέξης των σαρικιών επικοινωνήσαμε με την κυρία Πόπη, την υφάντρα μας. Τα χειροποίητα Κρητικά σαρίκια – μαντήλια στο katsounes.gr φτιάχνονται από τα χέρια της κυρίας Πόπης. Όπως μας είπε η ίδια και όπως θα έχετε αντιληφθεί η πλέξη των σαρικιών αποτελεί μια σπουδαία και περίτεχνη διαδικασία που διαφέρει από περιοχή σε περιοχή και είναι άμεσα συνδεδεμένη με τη τιμή και την υπερηφάνεια των Κρητικών. Η τέχνη αυτή συναντάτε σήμερα κυρίως σε ορεινά χωριά της Κρήτης και κυρίως   χρησιμοποιείται από μεγαλύτερες γενιές. Όπως μας είπε η ονομασία του “Σαρίκι” έχει Τούρκικη καταγωγή και υποδηλώνει την Οθωμανική επιρροή στο νησί της Κρήτης τα παλαιότερα χρόνια της Τουρκοκρατίας. Κάπου εδώ είναι η στιγμή που πρέπει να μιλήσουμε για το Συμβολισμό που έχουν τα Σαρίκια και τα μαντήλια των κρητικών στα κρόσσια, αλλά και γενικότερα τους συμβολισμούς   Ποιοι είναι όμως οι συμβολισμοί του;;   Τα κρόσσια στα μαντήλια των κρητ...

Ο Κώδικας Ηθικής και Δεοντολογίας των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως .

1965 Κώδικας των Αθηνών . Ο Κώδικας Ηθικής και Δεοντολογίας των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως . Ο ΚΩΔΙΚΑΣ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ . Η ΛΑΜΠΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ . To 1960 ιδρύθηκε η ΕΕΔΣ – Ελληνική Εταιρεία Δημοσίων Σχέσεων , το επιστημονικό σωματείο των Δημοσίων Σχέσεων στην Ελλάδα . Ο “πατριάρχης” (πρωτεργάτης) των Δημοσίων Σχέσεων στην Ελλάδα , ο Μάνος Παυλίδης διετέλεσε πρόεδρος της IPRA (International Public Relations Association ) , από το 1973 έως το 1976 , ενώ το 1964 είχε εκλεγεί στη θέση του Γραμματέα . Το 1965 στην Αθήνα πραγματοποιήθηκε το παγκόσμιο συνέδριο της IPRA ( International Public Relations Association ) και εδώ υπογράφηκε ο περίφημος Κώδικας των Αθηνών , ο Διεθνής Κώδικας Δεοντολογίας των Δημοσίων Σχέσεων που εφαρμόζεται αδιάλειπτα από τότε από όλα τα επιστημονικά σωματεία των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως . Δηλαδή όλοι οι επαγγελματίες των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως εφαρμόζουν και ασπάζονται τον Κώδικα Ηθικής και Δεοντολογίας ,...

Δημόσια Ιστορία και Έντυπος Τύπος

  Γράφει η Βογιατζάκη Δέσποινα Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Με τον όρο Δημόσια Ιστορία , αναφέρετε η καταγραφή και η διατήρηση των ιστορικών πληροφοριών έπειτα από προσωπικές εμπειρίες των ανθρώπων. Επίσης αναφέρεται στην αφήγηση για θέματα εθνικά, δημοσίων Προσώπων και για ορισμένες περιόδους των χωρών του κόσμου. Η Δημόσια Ιστορία αναφέρεται στην ¨Ιστορική Συντήρηση¨, ¨Επιστημονικά Αρχεία¨, ¨Προφορική Ιστορία¨, και σε άλλους τομείς. Το Πανεπιστήμιο της Βαλτιμόρης διδάσκει τη Δημόσια Ιστορία ως  ‘ η παρουσίαση της ιστορικής γνώσης σε ένα ευρύ κοινό-ακροατήριο. Η Δημόσια Ιστορία εμφανίζεται με πολλές μορφές, παραδείγματος  χάρη, τηλεοπτικά ντοκιμαντέρ, ιστορικά έργα και τέλος, συλλογή & καταγραφή έργου’. Το Πανεπιστήμιο του Wisconsin αλλά και ο Robert Kelley   - Ιστορικός αναφέρουν ότι, ‘ η Δημόσια Ιστορία πιο συχνά αναφέρεται στην απασχόληση των ιστορικών προς την Ιστορία. Συνδέοντάς την με την εργασία έξω από τον ακαδημαϊκό χώρο’. Η ...