Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η παράλογη "Οδύσσεια" των ΑΜΕΑ


Γράφει ο Νίκος Κασκαβέλης
Δικηγόρος (ΜΔΕ, MSc)

Ας ξεκινήσουμε με το Σύνταγμα της χώρας, που διατρανώνει σε περίοπτη θέση πως όλοι οι Έλληνες είναι ίσοι ενώπιον του Νόμου. Μια βασική αρχή όχι μόνο του νομικού μας πολιτισμού, μα του εν γένει πολιτισμού μας, που βασίζεται στην θεμελιώδη παραδοχή της αναγνώρισης ίσης αξίας και άρα ίσων δικαιωμάτων σε κάθε άνθρωπο. Τα ίσα αυτά όμως δικαιώματα που αναγνωρίζει ο Νόμος δεν απολαμβάνονται με τον ίδιο τρόπο από όλους τους ανθρώπους. Πέρα από τις κοινωνικές διαφοροποιήσεις και ανισότητες που αποτελούν αντικείμενο όλων των πολιτικών θεωριών, υπάρχουν δυστυχώς και κάποιες φυσικές ανισότητες.

Κάποιοι συνάνθρωποί μας, καθόλου λίγοι στον αριθμό, μπορεί να συναντήσουν κάποια στιγμή μία "περιπέτεια" στη ζωή τους (με την έννοια της αρχαίας τραγωδίας, την απρόοπτη μεταβολή συνθηκών) η οποία θα τους οδηγήσει σε μία ιδιότυπη κατάσταση ανάγκης. Τα Άτομα με Αναπηρία, εκ γενετής ή επίκτητη, είναι δυνητικά ο καθένας από εμάς. Πολίτες με πλήρη δικαιώματα και αξιώσεις, που όμως, λόγω κάποιας φυσικής αναγκαιότητας/νομοτέλειας, χρήζουν της δικής μας αρωγής, έτσι ώστε να μπορούν να απολαύσουν με τον ίδιο τρόπο το σύνολο των δικαιωμάτων τους. Χωρίς τη συνδρομή της κοινωνίας και του οργανωμένου κράτους, η ζωή τους καθίσταται πολύ δυσκολότερη και σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμα και αβίωτη.

Ευτυχώς, με την πάροδο των αιώνων και την πρόοδο των κοινωνικών συστημάτων και αντιλήψεων, η υποχρέωση της κρατικής αρωγής θεωρείται δεδομένη και - με αυξομειώσεις στο επίπεδο και στην ποιότητά της- παρέχεται με διάφορους τρόπους. Όλα αυτά συμβαίνουν ακριβώς δίπλα μας και για τους συμπολίτες μας αυτούς και τις οικογένειές τους, είναι στοιχεία ιδιαίτερα κρίσιμα, ζωτικής σημασίας. Για τους υπόλοιπους όμως, εμάς τους "φυσιολογικούς" τα θέματά τους, μπορεί να μας απασχολούν κάπως, να μας ευαισθητοποιούν ενίοτε, ίσως θεωρητικά, ίσως σε επίπεδο εθελοντισμού (στην καλύτερη περίπτωση), δεν είναι όμως θέματα της πρώτης μας προτεραιότητας.

Μέσα στη δίνη της καθημερινότητας, ίσως και να τα προσπερνάμε. Αφορούν άλλους άλλωστε. Εμείς (λέμε μέσα μας) "Δόξα τω Θεώ είμαστε υγιείς". Ακούμε τις εισηγήσεις των φορέων, των σχετικών Συλλόγων, βλέπουμε τις εκδηλώσεις τους και συνηθίζουμε τις φυσιογνωμίες των εκπροσώπων τους, ως κάπως "περιφερειακών" παικτών, που μπορεί και να χαρακτηρίζουμε και κουραστικούς ή μονομανείς. Αυτά όλα όμως, μέχρι να χτυπήσει και τη δική μας πόρτα το "πρόβλημα". Μέχρι να αγγίξει και εμάς προσωπικά ή κάποιον οικείο μας, η Ανάγκη. Τότε βέβαια αλλάζουν τα πράγματα.

Τότε όλα αυτά τα μακρινά, όλες οι διακηρύξεις δικαιωμάτων και οι πολύτιμες κατακτήσεις, όλες οι δυνητικές παροχές και διευκολύνσεις, γίνονται ζωτικής σημασίας. Γύρω από αυτά κινείται πλέον η ίδια μας η ζωή. Και αναρωτιόμαστε, πώς είναι δυνατόν όλο τον υπόλοιπο χρόνο να ήμασταν τόσο απόμακροι, τόσο αποστασιωποιημένοι, από ένα τέτοιο θέμα. Τόσο υπαρκτό και τόσο κρίσιμο. Δεν θα επεκταθώ εδώ σε όλες του τις διαστάσεις. Έχουν αναλυθεί δεόντως από Οργανώσεις ανά τον κόσμο και έχουν ενσωματωθεί σε διεθνείς συμφωνίες και νομικά κείμενα. Θα μείνω σε μικρές, πρακτικές και καθημερινές του εκφάνσεις.

Τώρα που είναι στην επικαιρότητα μια εκτεταμένη προσπάθεια για τον ηλεκτρονικό ιδίως εκσυγχρονισμό του Κράτους, ορισμένες πτυχές του θέματος δεν μπορεί να αγνοούνται. Είναι θέμα σοβαρότητας και αξιοπιστίας όλου του οικοδομήματος. Θέμα ισότητας και τελικά πολιτισμού. Δεν μπορώ φυσικά να μην αναφέρω το θέμα της προσβασιμότητας. Πράγματα που για εμάς είναι δεδομένα, σε κάποιο πρόσωπο ΑΜΕΑ αποτελούν διακύβευμα. Έχουν γίνει μεγάλα βήματα τα τελευταία χρόνια, με την καταλυτική συνδρομή της Ε.Ε. και των σχετικών της οδηγιών, αλλά έχουμε δρόμο ακόμα. Τα ΑΜΕΑ δικαιούνται κατά τρόπο απόλυτο την ελεύθερη πρόσβαση παντού. Σε κτήρια, δρόμους, παραλίες, κάθε είδους υποδομή. Και αν οι κατάλληλες υποδομές είναι ένα ζητούμενο, μεγαλύτερο ακόμα είναι το μορφωτικό έλλειμμα ημών των υπολοίπων. Που ακόμα παρκάρουμε μπροστά στη ράμπα και προκαλούμε απελπισία στον συμπολίτη μας που ψάχνει διέξοδο.

Πάμε όμως σε άλλο κλάδο. Τα ΑΜΕΑ έχουν κατοχυρωμένα δικαιώματα που απορρέουν από την ιδιότητά τους αυτή. Την πιστοποιημένη από τον αρμόδιο φορέα (ΚΕΠΑ). Πώς όμως απολαμβάνουν ή έστω ενημερώνονται για το πλέγμα αυτών των "ευνοϊκών" διατάξεων; Το αναλαμβάνει αυτό κάποιος επίσημος φορέας; Όχι βέβαια. Η ενημέρωση και η φροντίδα υπαγωγής στις διατάξεις αυτές, είναι αποκλειστικό "προνόμιο", άχθος στην ουσία, για τους ανθρώπους αυτούς. Μόνοι τους πρέπει να τα βρουν, μόνοι τους να τα κατηγοριοποιήσουν, μόνοι τους να τα αιτηθούν, σε πλείστες όσες Υπηρεσίες και μετά να…περιμένουν άφθονο χρόνο έως ότου ευδοκιμήσουν. Κανένα άγχος για τους κρίνοντες υπαλλήλους. Περιμένουν να "ωριμάσει" το θέμα, σαν να επρόκειτο για οποιοδήποτε άλλο.

Και ας εξαρτάται η ίδια η επιβίωση των ανθρώπων αυτών, της μητέρας, του πατέρα και του αδερφού μας δηλαδή, από τις παροχές αυτές. Τι λογικότερο από την εσωτερική επικοινωνία των Υπηρεσιών; Με την έκδοση πιστοποίησης αναπηρίας από τα ΚΕΠΑ, να ενημερώνονται αυτόματα όλες οι αρμόδιες Υπηρεσίες και με δική τους πρωτοβουλία να παρείχαν τα δέοντα στους δικαιούχους; Ή ταυτόχρονα με την έκδοση αυτή, ένας αρμόδιος κρατικός λειτουργός να αναλάμβανε την πλήρη ενημέρωση των προσώπων και των οικογενειών τους; Να τους είχε υπό μία γενική εποπτεία και να βοηθούσε όπου χρειαζόταν; Αντί αυτού, αφήνονται μόνοι στην απάνθρωπη λαίλαπα απρόσωπων και βουβών μηχανισμών. Στη βασανιστική σιωπή αδιάκοπων κλήσεων που ουδείς απαντάει. Στο γραφειοκρατικό δαίδαλο διαπλεκόμενων διατάξεων.

Κι ο Άνθρωπος, ένα μπαλάκι του πινγκ-πονγκ που μένει αμήχανος να αναρωτιέται πόσο αξίζει τελικά και πού πήγαν τα ασφαλιστικά και άλλα του δικαιώματα. Και αναφέρομαι αμιγώς σε θέματα ΑΜΕΑ. Αν αυτά δε, συνδυαστούν με παράλληλες αναπηρίες του Δημοσίου (πχ στο άγος της αδιανόητης καθυστέρησης στην έκδοση σύνταξης, με την οποία συνδέονται και αναπηρικά επιδόματα), η κατάσταση γίνεται από αστεία έως εξοργιστική. Αιτία Στάσης.

Σε πολλές περιπτώσεις, η αφόρητη καθυστέρηση του Κράτους, δείχνει να δέχεται ως δεδομένα πολλά αβέβαια: Πως το πρόσωπο σε αδυναμία έχει κάποιον να τον νοιαστεί ή πως έχει στο "πλάι" κάποιο περιουσιακό απόθεμα να διαθέσει. Γιατί αν δεν συμβαίνει αυτό, είναι σαν να του λέει "δεν μας ενδιαφέρει πώς θα τα καταφέρεις". "Πούλα ό,τι έχεις και δεν έχεις, βγες στη μαύρη αγορά και διάθεσε τον εαυτό σου. Εμείς, αργούμε".

Δεν πάει έτσι. Και αν πήγε για πολύ καιρό, ήρθε η ώρα αυτό να σταματήσει. Γιατί σε αυτά ακριβώς τα ζητήματα κρίνεται το επίπεδο μιας κοινωνίας. Στον τρόπο που φέρεται στους πρακτικά πιο αδύναμους. Στους γέροντες, στα παιδιά, τα ΑΜΕΑ. Στην προσπάθεια εκσυγχρονισμού των δομών του Κράτους, στην αναπροσαρμογή της νοοτροπίας και της λογικής του, τα ζητήματα αυτά οφείλουν να είναι άμεση προτεραιότητα. Ο έμπρακτος σεβασμός της αξίας του Ανθρώπου, είναι ακόμα ζητούμενο. Και δεν είναι παιχνίδι στα χέρια κανενός.



Πηγή: www.capital.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τα «4 Π» του επιτυχημένου πολιτικού!

Όσοι από εμάς διδαχτήκαμε το Μάρκετινγκ, είχαμε την ευκαιρία να βρούμε στον δρόμο μας τα «4 Π» (4 P's of Marketing), τα οποία αποτελούν το συστατικό επιτυχίας ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας, μέσα από τον σχεδιασμό της σωστής στρατηγικής, η οποία στηρίζεται: 1) Στα χαρακτηριστικά του προϊόντος ή της υπηρεσίας (Product). 2) Στην τιμή (Price) του προϊόντος / υπηρεσίας. 3) Στη σωστή τοποθέτησή του στην αγορά (Place). 4) Στη σωστή προώθησή του (Promotion). Αναλύοντας τα πιο πάνω χαρακτηριστικά, ένας πολιτικός μπορεί εύκολα να διακρίνει τη

Η ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗΣ ΚΑΤΣΟΥΝΑΣ

Το σήμα κατατεθέν της Κρητικές παράδοσης και συγκεκριμένα οι "χειροποίητες κατσούνες, κρητικά μπαστούνια" είχαν την τιμητική τους στην τελευταία εκπομπή του ALPHA «Σαββατοκύριακο με τον Μάνεση». Την Κυριακή το μεσημέρι εμφανίστηκε στην εκπομπή μέσω σύνδεσης Skype ο Κρητικός "Digital Media Strategist" Μάρκος Σμυρνάκης. Επίκεντρο της συζήτησης ήταν ο τρόπος της διαδικτυακής προώθησης της Κρητικής παράδοσης, αλλά και πως όλο αυτό βοηθάει στην συντήρηση της. Όπως ισχυρίζεται, σύγχρονες τεχνικές μάρκετινγκ είναι ικανές να δώσουν ξανά ζωή και να συστήσουν σε νέο κόσμο τις Κρητικές κατσούνες. Αυτό είναι και το όραμα. Η ένταξη ενός παγιωμένου προϊόντος και πάλι στην καθημερινότητα του ανθρώπου, πριν την εξαφάνιση του. Ένταξη... από όλες τις πλευρές, ξεκινώντας από το κίνητρο για την παραγωγή, αλλά και το ενδιαφέρον από νέους ανθρώπους όχι μόνο να μάθουν να τις χρησιμοποιούν , αλλά και να παράγουν το συγκεκριμένο προϊόν Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τεχνίτες πλέ...

Η L’Oréal «σπάει» την γυάλινη οροφή για τις γυναίκες επιστήμονες!

  Τα Ελληνικά Βραβεία L’ORÉAL–UNESCO εντάσσονται στο Διεθνές Πρόγραμμα L’ORÉAL-UNESCO Για τις Γυναίκες στην Επιστήμη, το όποιο αναγνωρίζει και υποστηρίζει διεθνώς γυναίκες επιστήμονες, με στόχο να τους δοθεί μεγαλύτερη αναγνώριση, να αναδειχθεί το ταλέντο τους και να εμπνεύσει περισσότερες γυναίκες να ασχοληθούν με την επιστήμη. Με πίστη στην πεποίθηση ότι ο κόσμος χρειάζεται την επιστήμη και η επιστήμη χρειάζεται τις γυναίκες, το Ίδρυμα L’Oréal σε συνεργασία με την Ελληνική Εθνική Επιτροπή για την UNESCO, προκηρύσσουν για 12η φορά στην Ελλάδα, την έναρξη των φετινών βραβείων, με τρία σημαντικά βραβεία αξίας 10.000€ έκαστο, που θα δοθούν σε γυναίκες επιστήμονες, οι οποίες απασχολούνται στους τομείς των Βιοεπιστημών, των Φυσικών Επιστημών, των Μαθηματικών και της Επιστήμης των Υπολογιστών. Τέλος, ως περαιτέρω επιβεβαίωση της παραπάνω δέσμευσης και του θετικού αντίκτυπου των Βραβείων στους δικαιούχους του, ανακοινώνεται ότι από το 2022 και έπειτα, τα βραβεία θα πραγματοποιούνται κάθ...

Freelancer: Τι σημαίνει επί της ουσίας η νέα πραγματικότητα εργασίας;

Γράφει η Αρετή Διαμαντή Freelancer: Από την e-food και άλλες εταιρείες που υιοθετούν ένα τέτοιο μοντέλο εργασίας προκύπτει το νέο ερώτημα. Συμφέρει άραγε να είναι κάποιος freelancer και κάτω από ποιες προϋποθέσεις; Σάλος δημιουργήθηκε με την πρόσφατη “ατυχή” διατύπωση της e-food σε μερίδα εργαζομένων της σε σχέση με το ενδεχόμενο να γίνουν freelancers αντί για μισθωτοί. Οι περισσότεροι διαμαρτυρήθηκαν έντονα, ενώ η εταιρεία έσπευσε να διαψεύσει και να μιλήσει για κακή επικοινωνία. Ωστόσο, υπάρχει μια μεγάλη μερίδα ατόμων που δεν γνωρίζουν καν τι σημαίνει το freelancing. Σε αυτή την περίπτωση, τι αλλάζει στον εργασιακό τομέα; Πρόκειται για μια αναβάθμιση της εργασιακής πραγματικότητας ή μήπως για μια επιδείνωση της ήδη ζοφερής πραγματικότητας; Η τεχνολογία συχνά έρχεται να γεφυρώσει το χάσμα που δημιουργείται ανάμεσα στις διαφορετικές γενιές. Εδώ μήπως συμβαίνει κάτι τέτοιο; Freelancer: Τι συνεπάγεται για την καθημερινότητα ενός εργαζομένου; Αρχικά, πρόκειται για έναν αρκετά ευρύ όρο. Κ...

Ποια είναι τα βασικά προβλήματα στην ψυχολογία των εργαζομένων στον τουρισμό και πως μπορούν να βελτιωθούν;

Η Καλοκαιρινή τουριστική σεζόν έχει ήδη ξεκινήσει με πολλά προβλήματα να έρχονται στο φως της δημοσιότητας, αλλά με τα περισσότερα να παραμένουν και να εξελίσσονται εσωτερικά στους κλάδους των Τουριστικών Επαγγελμάτων. Τα τελευταία περιστατικά που συνέβησαν σχετικά με το έγκαυμα του νεαρού στην Κρήτη, αλλά και τον νεαρό σερβιτόρο να σερβίρει εντός θαλάσσης σε beach bar στην Ρόδο, κάνουν πλέον ξεκάθαρο ότι δεν ακολουθείται, αλλά ούτε φαίνεται να υπάρχει σαφής οδηγία για τον ασφαλή τρόπο εργασίας κάθε εργαζομένου. Τελικά η εργασία στον Τουρισμό είναι επιλογή ή λύση ανάγκης για τους εργαζομένους του χώρου;  • Πόσο εύκολό είναι από μία αδρανής περίοδο του χειμώνα να προσαρμοστείς σε μία έντονη καθημερινότητα; • Πόσες είναι και πόσες θα έπρεπε να είναι οι ώρες εργασίας;  • Υπάρχει προσωπικός χρόνος;  • Τηρείται η σωστή διατροφή; Βρισκόμαστε στην καρδιά του καλοκαιριού και σε μια χώρα όπου αποτελείται από 6.000 νησιά, νησίδες και βραχονησίδες. Η ενασχόληση λοιπόν με τον...