Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

“Αθηναίος, Κρητικός, Ευρωπαίος, Παγκόσμιος. Οι πολλαπλές ταυτότητες του Ερωτόκριτου”


Εισηγητής : Αλέξανδρος Κατσιγιάννης, Επίκουρος Καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης

Στην παρούσα ανακοίνωση θα εξεταστούν οι μεταμορφώσεις του Ερωτόκριτου, στο πεδίο της κριτικής του πρόσληψης, με έμφαση στον μακρύ 19ο αιώνα, αλλά και στα χρόνια του Μοντερνισμού και εξής. Η αφήγηση θα είναι αναγκαστικά περιπτωσιολογική και θα επικεντρωθεί σε νευραλγικούς σταθμούς της πρόσληψης και των χρήσεων του έργου, οι οποίοι διαμόρφωσαν τους κυρίαρχους κριτικούς λόγους γύρω από τον Ερωτόκριτο, «τη λυδία λίθο για την νεοελληνική πνευματική ζωή», κατά τον Άλκη Αγγέλου. Τέλος, με την ανακοίνωση αυτή ευελπιστώ να συζητήσω, μεταξύ άλλων, τη θέση του έργου στο ευρύτερο πολυπολιτισμικό γίγνεσθαι του παρόντος, τονίζοντας τους λόγους περί «μεσογειακότητας» και «νησιωτικότητας» της παλαιότερης νεοελληνικής λογοτεχνίας και γλώσσας, η προϊστορία και οι απαρχές των οποίων εντοπίζονται στον 19ο αιώνα.

Ο Αλέξανδρος Κατσιγιάννης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1983. Είναι Επίκουρος Καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης. Η έρευνά του επικεντρώνεται στη λογοτεχνία και την ιστορία της διανόησης του 18ου και 19ου αιώνα. Έχει εργαστεί σε πολλά ερευνητικά προγράμματα, ως διδάκτορας και μεταδιδάκτορας, ενώ συμμετείχε στην ομάδα της φιλολογικής τεκμηρίωσης του Ψηφιακού Αρχείου Κ. Π. Καβάφη του Ιδρύματος Ωνάση. Έχει συγγράψει το ψηφιακό βιβλίο Εισαγωγή στη Νεοελληνική Φιλολογία, Κάλλιπος 2015 (μαζί με τους Φίλιππο Παππά και Λίλια Διαμαντοπούλου), έχει επιμεληθεί και εκδώσει, Τα κατά Κλεάνθην και Αβροκόμην (1801), Εκδόσεις Βιβλιόραμα 2020 του Κωνσταντίνου Μάνου, ένα best-seller του Νεοελληνικού Διαφωτισμού, και μέσα στο 2021 πρόκειται να εκδοθεί η μονογραφία του Από το λαϊκό ανάγνωσμα στην εθνική φιλολογία. Η Κρητική Λογοτεχνία τον 19ο αιώνα από τις Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης.

Σας προσκαλούμε να παρακολουθήσετε την ομιλία σε ζωντανή μετάδοση
Από τη σελίδα μας «Στέγη Βιτσέντζος Κορνάρος» στο Facebook ή
Από την πλατφόρμα Zoom όπου μπορείτε να θέσετε ζωντανά τα ερωτήματα σας, κατεβάζοντας την εφαρμογή και ακολουθώντας το σύνδεσμο https://zoom.us/j/99860778128
Μετά το τέλος, θα είναι διαθέσιμη και στο κανάλι μας στο YouTube “Stegi Vitsentzos Kornaros” (https://www.youtube.com/channel/UClrAK7Y6H_QPscSDh2g-VXA)

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Απαγορευμένες βωμολοχίες απειλούν την παράδοση

Απο την Μαρίνα Στεφανάκη rockvitamins.blogspot.gr Στη σημερινή πραγματικότητα όπου η μουσική ακούγεται με τα μάτια, με ένα κοινό τέμπο υπολογιστή καθώς και με χυδαίους στίχους για όλα τα τραγουδάκια, αναρωτιέμαι, ενώ διανύουμε περίοδο μαζικής κρίσης, δεν θα «έπρεπε» να ανθίζουν οι τέχνες, κατ’ επέκταση και η μουσική, ως καταλύτες πνευματικής αφύπνισης; Αναμφίβολα, τα γεγονότα της ιστορίας αυτό αποδεικνύουν... Ένα από τα άπειρα παραδείγματα, αποτελεί ο Βιτσέντζος Κορνάρος, που γύρω στα μέσα του 17ου αι., όταν άρχισε δηλαδή η πολιορκία του Ηρακλείου από τους Οθωμανούς, άρχισε και η δράση του. Οι σημερινοί, όμως, Νεοέλληνες -έτσι για διαφορά- ενώ πυροβολούμαστε από ψυχρές δυτικές σφαίρες, χαμπάρι δεν παίρνουμε και το έχουμε ρίξει στη «τρέλα» όπως χαρακτηρίζει ένα Τσα-κάλι.

Η εξέλιξη της Κρητικής ενδυμασία στην πάροδο του χρόνου.

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ποια είναι η σημασία του σαρικιού, για ποιο λόγο φορούν οι Κρητικοί μαύρο πουκάμισο, τι επιρροές δέχτηκε η παραδοσιακή Κρητική φορεσιά ώσπου να πάρει την μορφή που γνωρίζουμε σήμερα;  Νομοθεσίες ενδυμασίας, επιρροές από τους διάφορους λαούς που κατοίκησαν στην Κρήτη και βεντέτες έδωσαν την τελική πινελιά στο σχέδιο της Κρητικής ενδυμασίας που γνωρίζουμε. Οι επιρροές από τη Δύση.

Η ομορφότερη κοπέλα της Κρήτης για το 2011

Πλήθος κόσμου κατέκλισε την Τετάρτη 24 Αυγούστου το club Envy στο Ηράκλειο όπου πραγματοποιήθηκε ο μεγάλος Τελικός του 33ου Παγκρήτιου Διαγωνισμού Ομορφιάς. Τον τίτλο της MISS ΚΡΗΤΗ 2011 κατέκτησε η 19χρονη Εύα Ζεϊμπεκάκη από το Ηράκλειο, Ά Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 αναδείχθηκε η Φαίη Αβδουλά και΄Β Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 η Ευρυδίκη Μερκούρη. Η 17χρονη Μιχαέλα Φωτιάδη

Γάζα: Εθνοκάθαρση ή γενοκτονία;

Ο κορυφαίος ιστορικός του Ολοκαυτώματος κρούει τον κώδωνα του κινδύνου. Ο διαπρεπής Ισραηλινός ιστορικός Όμερ Μπάρτοβ καλεί τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη διεθνή εβραϊκή κοινότητα να «σηκώσουν το ανάστημά τους και να υψώσουν τη φωνή τους, πριν η ηγεσία του Ισραήλ βυθίσει το ίδιο και τους γείτονές του στην άβυσσο». Τι διακρίνει τον πόλεμο από τη γενοκτονία; Πότε η κρατική βία μετατρέπεται από φρικτή αλλά νομικά εγκεκριμένη επίδειξη στρατιωτικής βίας στο «απόλυτο έγκλημα», σύμφωνα τόσο με το διεθνές δίκαιο όσο και με τη κοινή αντίληψη; Το ερώτημα αυτό απασχολεί πολύ τον Όμερ Μπάρτοβ τους τελευταίους μήνες. Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Brown και κορυφαίος ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Ισραηλινός ιστορικός έχει αφιερώσει την επιστημονική του σταδιοδρομία στη μελέτη πράξεων μαζικής δολοφονίας. Αυτό έχει καταστήσει την εμπειρογνωμοσύνη του περιζήτητη καθώς ο πόλεμος μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς συνεχίζει να κλιμακώνεται σε πρωτόγνωρα επίπεδα αιματοχυσίας και καταστροφής. Καθώς ο πόλεμος εξε

Το ντοκιμαντέρ «In the wine dark sea» για το κρητικό κρασί προβάλλει τον κρητικό αμπελώνα

Το ντοκιμαντέρ «In the wine dark sea» που έχει γυριστεί από την Χρύσα Τζωρτζάκη στην αγγλική γλώσσα και απευθύνεται στο διεθνές κοινό, προβάλει την Κρήτη ως οινοπαραγωγική περιοχή και αναδεικνύει τον κρητικό αμπελώνα σε χώρες που δεν έχει αποκτήσει ακόμα μεγάλη αναγνωρισιμότητα. Η σκηνοθέτης του φιλμ επισκέφθηκε τον Περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρο Αρναουτάκη και τον ενημέρωσε για την θετική πορεία και την απήχηση που καταγράφει το ντοκιμαντέρ σε φεστιβάλ κινηματογράφου ανά τον κόσμο, παρουσιάζοντας το κρασί της Κρήτης από τη μινωική εποχή μέχρι τις μέρες μας. Το ντοκιμαντέρ αναπτύσσεται μέσα από την οπτική 11 οινοπαραγωγών του νησιού, οι οποίοι αναλύουν τις ποικιλίες του κρητικού κρασιού ενώ καταγράφονται και γευσιγνωστικές εμπειρίες και απόψεις, διεθνώς καταξιωμένων σομελιέ (sommelier). Το φιλμ βραβεύτηκε σε Φεστιβάλ της Νέας Υόρκης, του Τορόντο και ακολούθησε το Τόκιο. Επιλέχθηκε ως καλύτερο ντοκιμαντέρ από τα φεστιβάλ του Μιλάνου και της Νάπολι και τώρα είναι επίσημη επιλογή, όπως τονίζ