Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η δημοσιογραφία ως λειτούργημα ή ως μέσω διαμόρφωσης κοινής γνώμης;



Δημοσιογραφία καλείτε η αναζήτηση της αλήθειας, η συγκέντρωση πληροφοριών και η δημοσιοποίηση της είδησης. Ο δημοσιογράφος είναι υποχρεωμένος να δημοσιοποιεί την ιδιότητα του πριν από την απόκτηση των πληροφοριών από την πηγή του και να σέβεται το απόρρητο της πηγής του. Εν συνεχεία, καλείτε να καταγράψει και να δημοσιοποιήσει την είδηση στους πολίτες. Με απόλυτο σεβασμό προς την τήρηση των προσωπικών δεδομένων. Όχι βάση της προσωπικής του άποψης. Όχι βάση προσωπικών συμφερόντων του ιδίου ή του εργοδότη του ή άλλων ατόμων. Αλλά την δημοσιοποίηση της είδησης ως έχει. Ώστε ο πολίτης να ενημερωθεί για το γεγονός και να σχηματίσει την δική του άποψη, ανεπηρέαστος.

Ο δημοσιογράφος δεν δικαιούται να αποκρύπτει την είδηση – την αλήθεια. Μια τέτοια ενέργεια μπορεί να θεωρηθεί ζημιογόνα προς το κοινό συμφέρον. Φυσικά, ούτε να διαστρεβλώνει την αλήθεια δικαιούται. Μια τέτοια δράση ονομάζεται προπαγάνδα. Έχοντας αποκτήσει τα στοιχεία που παράγουν την είδηση, δεοντολογικά δεν μπορεί να την αποκρύψει. Είναι ‘υποχρεωμένος’ να την δημοσιοποιήσει.

Η προπαγάνδα είναι μια ενέργεια που την συναντάμε κυρίως στον τομέα της διαφήμισης και στον τομέα της πολιτικής. Ο λόγος, είναι γιατί ο σκοπός της είναι να διαμορφώσει την κοινή άποψη προς όφελος του ατόμου ή του προϊόντος. Διαβάζοντας, λοιπόν τον ορισμό της δημοσιογραφίας και τον ορισμό της προπαγάνδας, διαπιστώνουμε ότι έχουμε να αντιμετωπίσουμε δυο διαφορετικές συνθήκες που δεν έχουν κανένα κοινό σημείο αναφοράς.

Παρ' όλα αυτά, αν τρέξουμε στο μακρινό ή και κοντινό παρελθόν και δούμε στην πράξη πως διαμορφώνετε η σύγχρονη δημοσιογραφία, διαπιστώνουμε ότι αυτές οι δύο έννοιες έχουν ‘παντρευτεί’ με έναν τρόπο ώστε να θεωρείτε απολύτως φυσικό.

Θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε ως παράδειγμα τον τρόπο που διεξάγονται τα τηλεοπτικά δελτία ειδήσεων στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια. Ο τρόπος που έχει καθιερωθεί να λειτουργούν είναι να παρουσιάσουν την είδηση στους πολίτες -στην εισαγωγή του κεντρικού παρουσιαστή-, την σκυτάλη παίρνει το βίντεο που διαμορφώθηκε για το συγκεκριμένο γεγονός με λίγο περισσότερη ένταση από τον δημοσιογράφο και το επόμενο βήμα είναι να υπάρχει συζήτηση, με δημοσιογράφους, ειδικούς, πολιτικούς ή και με τους ίδιους τους πρωταγωνιστές της είδησης, σε έντονους τόνους, τις περισσότερες φορές. Η χρήση αυτής της ενέργειας, δεν γίνεται, μόνο, για να δώσει “φως” στο γεγονός, να παρέχει επιπρόσθετες πληροφορίες στο κοινό. Αλλά έχει ως στόχο την διαμόρφωση της κοινής γνώμης. Η ένταση στην φωνή των συνομιλητών ως ένδειξη αγανάκτησης, η χρήση σε λέξεις-κλειδιά, σε όλη τη διάρκεια της συζήτησης, η συνεχόμενη επανάληψη αυτών των εκφράσεων, και η τοποθέτηση επί του θέματος με βάση προσωπικές εκτιμήσεις και απόψεις, έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία, διαμόρφωση και διαχείριση της κοινής γνώμης!

Η Δημοσιογραφία τελειώνει με το τέλος της προβολής της είδησης. Η προπαγάνδα αρχίζει με την συνέχιση του θέματος μέσω δημοσίων συζητήσεων.

Φυσικά, δεν υπάρχει μόνο ο δημοσιογράφος. Μην ξεχνάμε τον εργοδότη. Κυρίως για την τηλεόραση, όπου εκεί τα πράγματα είναι αρκετά δύσκολα. Ο λόγος είναι απλός. Ακόμα και αν ο δημοσιογράφος επιθυμεί να κάνει σωστά τη δουλειά του, ο εργοδότης πασχίζει να κρατήσει την άδεια του σταθμού. Βλέπετε η αδειοδότηση των ραδιοτηλεοπτικών σταθμών στην Ελλάδα είναι προσωρινή. Ο εκάστοτε Υπουργός και η εκάστοτε Κυβέρνηση, έχει το δικαίωμα να παραχωρήσει ή να ακυρώσει άδειες. Η λειτουργία των τηλεοπτικών σταθμών, με αυτή την μορφή, θα υφίστανται όσο υπάρχουν “καλές σχέσεις” μεταξύ των δυο πλευρών. Προφανώς λοιπόν, ακόμα και αν ο δημοσιογράφος θέλει να κάνει σωστά τη δουλειά του, βάσει των νόμων και του δεοντολογικού κώδικα, ο Καναλάρχης πασχίζει να κρατήσει ανοιχτή την επιχείρησή του!

Ένας φαύλος κύκλος έχει διαμορφωθεί στο Δημοσιογραφικό, Ραδιοτηλεοπτικό και Πολιτικό τομέα της Ελλάδας. Όπου αν δεν υπάρξουν σωστές και άμεσες λύσεις από την πηγή του προβλήματος, θα συνεχίσουμε να βιώνουμε καταστάσεις σε βαθμό εξευτελισμού της ανθρώπινης αξιοπρέπειας στο βωμό της τηλεθέασης και να θεωρούνται, αδίκως, οι δημοσιογράφοι αναξιόπιστοι, από μια μεγάλη μερίδα του κοινού.

Ως αποτέλεσμα είναι η δημοσιογραφία να μην μπορεί να παραμείνει ως λειτούργημα αλλά να γίνεται έρμαιο στα χέρια κάποιων και να χρησιμοποιείτε ως μέσω διαμόρφωσης της κοινής γνώμης με προπαγανδιστικές ενέργειες!

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Βασική διαφορά μεταξύ των Δημοσίων Σχέσεων και Διαφήμισης.

Με δύο λόγια η βασική διαφορά μεταξύ των Δημοσίων Σχέσεων και της Διαφήμισης. Οι Δημόσιες Σχέσεις στην εποχή μας πρέπει σε συνεργασία με τη διαφήμιση να οδηγούν στα επιθυμητά αποτελέσματα. Αν θέλαμε να ξεχωρίσουμε κάπως την διαφήμιση από τις δημόσιες σχέσεις, θα ήταν λογικότερο να πούμε ότι με τις δημόσιες σχέσεις περιμένουμε πιο μακροπρόθεσμα αποτελέσματα που ίσως να μην είναι και μετρήσιμα σε σχέση με αυτά της διαφήμισης που το ζητούμενο είναι άμεσο και με πιο ασφαλείς τρόπους μετρήσιμο. Δημοσίευση: Μάρκος Σμυρνάκης

Ψυχολογία εργασίας: Σχέσεις προϊσταμένου και υφισταμένων

Οι σχέσεις μεταξύ προϊσταμένου και υφισταμένων έχουν καθοριστικό ρόλο στην παραγωγικότητα και στα κίνητρα στο χώρο εργασίας. Η εκτίμηση που νιώθουν ότι έχουν οι υφιστάμενοι από τον προϊστάμενο τους, είναι από τους ισχυρότερους παράγοντες που τους επιτρέπουν να αφοσιώνονται στο έργο τους. Έρευνες έχουν δείξει ότι το αίσθημα εκτίμησης βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο όπως άλλοι σημαντικοί παράγοντες σε σχέση με την εργασία τους που είναι το ύψος του μισθού, οι ευκαιρίες για εκπαίδευση και ανέλιξη. Ο προϊστάμενος είναι ο ισχυρότερος παράγοντας που μπορεί να επηρεάζει τα κίνητρα και το ομαδικό πνεύμα εργασίας των υφισταμένων του. Με τον τρόπο συμπεριφοράς του, τον προφορικό του λόγο, τη γλώσσα του σώματος και τις εκφράσεις του προσώπου του, μεταδίδει σημαντικότατα μηνύματα για τη γνώμη και τις σκέψεις του σχετικά με την αξία των ανθρώπων που εργάζονται μαζί του.

Η εξέλιξη της Κρητικής ενδυμασία στην πάροδο του χρόνου.

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ποια είναι η σημασία του σαρικιού, για ποιο λόγο φορούν οι Κρητικοί μαύρο πουκάμισο, τι επιρροές δέχτηκε η παραδοσιακή Κρητική φορεσιά ώσπου να πάρει την μορφή που γνωρίζουμε σήμερα;  Νομοθεσίες ενδυμασίας, επιρροές από τους διάφορους λαούς που κατοίκησαν στην Κρήτη και βεντέτες έδωσαν την τελική πινελιά στο σχέδιο της Κρητικής ενδυμασίας που γνωρίζουμε. Οι επιρροές από τη Δύση.

GNTM GR Τρολ στο σετ της τελευταίας εβδομάδας από τις Χειροποίητες Κατσούνες | Φωτογραφίες

Ταξιδεύουμε κι εμείς μαζί με το  #Gntmgr  στο Λονδίνο του ’30. ☂️☂️ Ο Μάικλ Μπανκς, χήρος μετά το θάνατο της γυναίκας του, αγωνίζεται να διατηρήσει το πατρικό του σπίτι ενάντια στις ύπουλες πρακτικές της τράπεζας. Τα μικρά παιδιά του προσπαθούν μάταια να τον βοηθήσουν, μέχρι που εμφανίζεται η μυστηριώδης, ιπτάμενη νταντά Μαίρη Πόπινς. Φωτογραφία που τρολάρει το τελευταίο σετ φωτογράφισης στο GNTM GR, με θέμα τη Mary Poppins δημιούργησαν από τη σελίδα  Χειροποίητες Κρητικές Κατσούνες . Στο σετ της φωτογράφισης, συμμετέχουν με δύο φωτογραφίες στη μία δίνουν έμφαση στο πάνω μέρος και εννοούμε τα χέρια, ενώ στη δεύτερη στα πόδια…. Εσείς τι λέτε, Ποια ήταν για εσάς η καλύτερη Mary Poppins; Πηγή  katsounes.com

Ποια είναι τα βασικά προβλήματα στην ψυχολογία των εργαζομένων στον τουρισμό και πως μπορούν να βελτιωθούν;

Η Καλοκαιρινή τουριστική σεζόν έχει ήδη ξεκινήσει με πολλά προβλήματα να έρχονται στο φως της δημοσιότητας, αλλά με τα περισσότερα να παραμένουν και να εξελίσσονται εσωτερικά στους κλάδους των Τουριστικών Επαγγελμάτων. Τα τελευταία περιστατικά που συνέβησαν σχετικά με το έγκαυμα του νεαρού στην Κρήτη, αλλά και τον νεαρό σερβιτόρο να σερβίρει εντός θαλάσσης σε beach bar στην Ρόδο, κάνουν πλέον ξεκάθαρο ότι δεν ακολουθείται, αλλά ούτε φαίνεται να υπάρχει σαφής οδηγία για τον ασφαλή τρόπο εργασίας κάθε εργαζομένου. Τελικά η εργασία στον Τουρισμό είναι επιλογή ή λύση ανάγκης για τους εργαζομένους του χώρου;  • Πόσο εύκολό είναι από μία αδρανής περίοδο του χειμώνα να προσαρμοστείς σε μία έντονη καθημερινότητα; • Πόσες είναι και πόσες θα έπρεπε να είναι οι ώρες εργασίας;  • Υπάρχει προσωπικός χρόνος;  • Τηρείται η σωστή διατροφή; Βρισκόμαστε στην καρδιά του καλοκαιριού και σε μια χώρα όπου αποτελείται από 6.000 νησιά, νησίδες και βραχονησίδες. Η ενασχόληση λοιπόν με τον...