Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η δημοσιογραφία ως λειτούργημα ή ως μέσω διαμόρφωσης κοινής γνώμης;



Δημοσιογραφία καλείτε η αναζήτηση της αλήθειας, η συγκέντρωση πληροφοριών και η δημοσιοποίηση της είδησης. Ο δημοσιογράφος είναι υποχρεωμένος να δημοσιοποιεί την ιδιότητα του πριν από την απόκτηση των πληροφοριών από την πηγή του και να σέβεται το απόρρητο της πηγής του. Εν συνεχεία, καλείτε να καταγράψει και να δημοσιοποιήσει την είδηση στους πολίτες. Με απόλυτο σεβασμό προς την τήρηση των προσωπικών δεδομένων. Όχι βάση της προσωπικής του άποψης. Όχι βάση προσωπικών συμφερόντων του ιδίου ή του εργοδότη του ή άλλων ατόμων. Αλλά την δημοσιοποίηση της είδησης ως έχει. Ώστε ο πολίτης να ενημερωθεί για το γεγονός και να σχηματίσει την δική του άποψη, ανεπηρέαστος.

Ο δημοσιογράφος δεν δικαιούται να αποκρύπτει την είδηση – την αλήθεια. Μια τέτοια ενέργεια μπορεί να θεωρηθεί ζημιογόνα προς το κοινό συμφέρον. Φυσικά, ούτε να διαστρεβλώνει την αλήθεια δικαιούται. Μια τέτοια δράση ονομάζεται προπαγάνδα. Έχοντας αποκτήσει τα στοιχεία που παράγουν την είδηση, δεοντολογικά δεν μπορεί να την αποκρύψει. Είναι ‘υποχρεωμένος’ να την δημοσιοποιήσει.

Η προπαγάνδα είναι μια ενέργεια που την συναντάμε κυρίως στον τομέα της διαφήμισης και στον τομέα της πολιτικής. Ο λόγος, είναι γιατί ο σκοπός της είναι να διαμορφώσει την κοινή άποψη προς όφελος του ατόμου ή του προϊόντος. Διαβάζοντας, λοιπόν τον ορισμό της δημοσιογραφίας και τον ορισμό της προπαγάνδας, διαπιστώνουμε ότι έχουμε να αντιμετωπίσουμε δυο διαφορετικές συνθήκες που δεν έχουν κανένα κοινό σημείο αναφοράς.

Παρ' όλα αυτά, αν τρέξουμε στο μακρινό ή και κοντινό παρελθόν και δούμε στην πράξη πως διαμορφώνετε η σύγχρονη δημοσιογραφία, διαπιστώνουμε ότι αυτές οι δύο έννοιες έχουν ‘παντρευτεί’ με έναν τρόπο ώστε να θεωρείτε απολύτως φυσικό.

Θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε ως παράδειγμα τον τρόπο που διεξάγονται τα τηλεοπτικά δελτία ειδήσεων στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια. Ο τρόπος που έχει καθιερωθεί να λειτουργούν είναι να παρουσιάσουν την είδηση στους πολίτες -στην εισαγωγή του κεντρικού παρουσιαστή-, την σκυτάλη παίρνει το βίντεο που διαμορφώθηκε για το συγκεκριμένο γεγονός με λίγο περισσότερη ένταση από τον δημοσιογράφο και το επόμενο βήμα είναι να υπάρχει συζήτηση, με δημοσιογράφους, ειδικούς, πολιτικούς ή και με τους ίδιους τους πρωταγωνιστές της είδησης, σε έντονους τόνους, τις περισσότερες φορές. Η χρήση αυτής της ενέργειας, δεν γίνεται, μόνο, για να δώσει “φως” στο γεγονός, να παρέχει επιπρόσθετες πληροφορίες στο κοινό. Αλλά έχει ως στόχο την διαμόρφωση της κοινής γνώμης. Η ένταση στην φωνή των συνομιλητών ως ένδειξη αγανάκτησης, η χρήση σε λέξεις-κλειδιά, σε όλη τη διάρκεια της συζήτησης, η συνεχόμενη επανάληψη αυτών των εκφράσεων, και η τοποθέτηση επί του θέματος με βάση προσωπικές εκτιμήσεις και απόψεις, έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία, διαμόρφωση και διαχείριση της κοινής γνώμης!

Η Δημοσιογραφία τελειώνει με το τέλος της προβολής της είδησης. Η προπαγάνδα αρχίζει με την συνέχιση του θέματος μέσω δημοσίων συζητήσεων.

Φυσικά, δεν υπάρχει μόνο ο δημοσιογράφος. Μην ξεχνάμε τον εργοδότη. Κυρίως για την τηλεόραση, όπου εκεί τα πράγματα είναι αρκετά δύσκολα. Ο λόγος είναι απλός. Ακόμα και αν ο δημοσιογράφος επιθυμεί να κάνει σωστά τη δουλειά του, ο εργοδότης πασχίζει να κρατήσει την άδεια του σταθμού. Βλέπετε η αδειοδότηση των ραδιοτηλεοπτικών σταθμών στην Ελλάδα είναι προσωρινή. Ο εκάστοτε Υπουργός και η εκάστοτε Κυβέρνηση, έχει το δικαίωμα να παραχωρήσει ή να ακυρώσει άδειες. Η λειτουργία των τηλεοπτικών σταθμών, με αυτή την μορφή, θα υφίστανται όσο υπάρχουν “καλές σχέσεις” μεταξύ των δυο πλευρών. Προφανώς λοιπόν, ακόμα και αν ο δημοσιογράφος θέλει να κάνει σωστά τη δουλειά του, βάσει των νόμων και του δεοντολογικού κώδικα, ο Καναλάρχης πασχίζει να κρατήσει ανοιχτή την επιχείρησή του!

Ένας φαύλος κύκλος έχει διαμορφωθεί στο Δημοσιογραφικό, Ραδιοτηλεοπτικό και Πολιτικό τομέα της Ελλάδας. Όπου αν δεν υπάρξουν σωστές και άμεσες λύσεις από την πηγή του προβλήματος, θα συνεχίσουμε να βιώνουμε καταστάσεις σε βαθμό εξευτελισμού της ανθρώπινης αξιοπρέπειας στο βωμό της τηλεθέασης και να θεωρούνται, αδίκως, οι δημοσιογράφοι αναξιόπιστοι, από μια μεγάλη μερίδα του κοινού.

Ως αποτέλεσμα είναι η δημοσιογραφία να μην μπορεί να παραμείνει ως λειτούργημα αλλά να γίνεται έρμαιο στα χέρια κάποιων και να χρησιμοποιείτε ως μέσω διαμόρφωσης της κοινής γνώμης με προπαγανδιστικές ενέργειες!

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τα «4 Π» του επιτυχημένου πολιτικού!

Όσοι από εμάς διδαχτήκαμε το Μάρκετινγκ, είχαμε την ευκαιρία να βρούμε στον δρόμο μας τα «4 Π» (4 P's of Marketing), τα οποία αποτελούν το συστατικό επιτυχίας ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας, μέσα από τον σχεδιασμό της σωστής στρατηγικής, η οποία στηρίζεται: 1) Στα χαρακτηριστικά του προϊόντος ή της υπηρεσίας (Product). 2) Στην τιμή (Price) του προϊόντος / υπηρεσίας. 3) Στη σωστή τοποθέτησή του στην αγορά (Place). 4) Στη σωστή προώθησή του (Promotion). Αναλύοντας τα πιο πάνω χαρακτηριστικά, ένας πολιτικός μπορεί εύκολα να διακρίνει τη

Η ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗΣ ΚΑΤΣΟΥΝΑΣ

Το σήμα κατατεθέν της Κρητικές παράδοσης και συγκεκριμένα οι "χειροποίητες κατσούνες, κρητικά μπαστούνια" είχαν την τιμητική τους στην τελευταία εκπομπή του ALPHA «Σαββατοκύριακο με τον Μάνεση». Την Κυριακή το μεσημέρι εμφανίστηκε στην εκπομπή μέσω σύνδεσης Skype ο Κρητικός "Digital Media Strategist" Μάρκος Σμυρνάκης. Επίκεντρο της συζήτησης ήταν ο τρόπος της διαδικτυακής προώθησης της Κρητικής παράδοσης, αλλά και πως όλο αυτό βοηθάει στην συντήρηση της. Όπως ισχυρίζεται, σύγχρονες τεχνικές μάρκετινγκ είναι ικανές να δώσουν ξανά ζωή και να συστήσουν σε νέο κόσμο τις Κρητικές κατσούνες. Αυτό είναι και το όραμα. Η ένταξη ενός παγιωμένου προϊόντος και πάλι στην καθημερινότητα του ανθρώπου, πριν την εξαφάνιση του. Ένταξη... από όλες τις πλευρές, ξεκινώντας από το κίνητρο για την παραγωγή, αλλά και το ενδιαφέρον από νέους ανθρώπους όχι μόνο να μάθουν να τις χρησιμοποιούν , αλλά και να παράγουν το συγκεκριμένο προϊόν Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τεχνίτες πλέ...

Η L’Oréal «σπάει» την γυάλινη οροφή για τις γυναίκες επιστήμονες!

  Τα Ελληνικά Βραβεία L’ORÉAL–UNESCO εντάσσονται στο Διεθνές Πρόγραμμα L’ORÉAL-UNESCO Για τις Γυναίκες στην Επιστήμη, το όποιο αναγνωρίζει και υποστηρίζει διεθνώς γυναίκες επιστήμονες, με στόχο να τους δοθεί μεγαλύτερη αναγνώριση, να αναδειχθεί το ταλέντο τους και να εμπνεύσει περισσότερες γυναίκες να ασχοληθούν με την επιστήμη. Με πίστη στην πεποίθηση ότι ο κόσμος χρειάζεται την επιστήμη και η επιστήμη χρειάζεται τις γυναίκες, το Ίδρυμα L’Oréal σε συνεργασία με την Ελληνική Εθνική Επιτροπή για την UNESCO, προκηρύσσουν για 12η φορά στην Ελλάδα, την έναρξη των φετινών βραβείων, με τρία σημαντικά βραβεία αξίας 10.000€ έκαστο, που θα δοθούν σε γυναίκες επιστήμονες, οι οποίες απασχολούνται στους τομείς των Βιοεπιστημών, των Φυσικών Επιστημών, των Μαθηματικών και της Επιστήμης των Υπολογιστών. Τέλος, ως περαιτέρω επιβεβαίωση της παραπάνω δέσμευσης και του θετικού αντίκτυπου των Βραβείων στους δικαιούχους του, ανακοινώνεται ότι από το 2022 και έπειτα, τα βραβεία θα πραγματοποιούνται κάθ...

Freelancer: Τι σημαίνει επί της ουσίας η νέα πραγματικότητα εργασίας;

Γράφει η Αρετή Διαμαντή Freelancer: Από την e-food και άλλες εταιρείες που υιοθετούν ένα τέτοιο μοντέλο εργασίας προκύπτει το νέο ερώτημα. Συμφέρει άραγε να είναι κάποιος freelancer και κάτω από ποιες προϋποθέσεις; Σάλος δημιουργήθηκε με την πρόσφατη “ατυχή” διατύπωση της e-food σε μερίδα εργαζομένων της σε σχέση με το ενδεχόμενο να γίνουν freelancers αντί για μισθωτοί. Οι περισσότεροι διαμαρτυρήθηκαν έντονα, ενώ η εταιρεία έσπευσε να διαψεύσει και να μιλήσει για κακή επικοινωνία. Ωστόσο, υπάρχει μια μεγάλη μερίδα ατόμων που δεν γνωρίζουν καν τι σημαίνει το freelancing. Σε αυτή την περίπτωση, τι αλλάζει στον εργασιακό τομέα; Πρόκειται για μια αναβάθμιση της εργασιακής πραγματικότητας ή μήπως για μια επιδείνωση της ήδη ζοφερής πραγματικότητας; Η τεχνολογία συχνά έρχεται να γεφυρώσει το χάσμα που δημιουργείται ανάμεσα στις διαφορετικές γενιές. Εδώ μήπως συμβαίνει κάτι τέτοιο; Freelancer: Τι συνεπάγεται για την καθημερινότητα ενός εργαζομένου; Αρχικά, πρόκειται για έναν αρκετά ευρύ όρο. Κ...

Ποια είναι τα βασικά προβλήματα στην ψυχολογία των εργαζομένων στον τουρισμό και πως μπορούν να βελτιωθούν;

Η Καλοκαιρινή τουριστική σεζόν έχει ήδη ξεκινήσει με πολλά προβλήματα να έρχονται στο φως της δημοσιότητας, αλλά με τα περισσότερα να παραμένουν και να εξελίσσονται εσωτερικά στους κλάδους των Τουριστικών Επαγγελμάτων. Τα τελευταία περιστατικά που συνέβησαν σχετικά με το έγκαυμα του νεαρού στην Κρήτη, αλλά και τον νεαρό σερβιτόρο να σερβίρει εντός θαλάσσης σε beach bar στην Ρόδο, κάνουν πλέον ξεκάθαρο ότι δεν ακολουθείται, αλλά ούτε φαίνεται να υπάρχει σαφής οδηγία για τον ασφαλή τρόπο εργασίας κάθε εργαζομένου. Τελικά η εργασία στον Τουρισμό είναι επιλογή ή λύση ανάγκης για τους εργαζομένους του χώρου;  • Πόσο εύκολό είναι από μία αδρανής περίοδο του χειμώνα να προσαρμοστείς σε μία έντονη καθημερινότητα; • Πόσες είναι και πόσες θα έπρεπε να είναι οι ώρες εργασίας;  • Υπάρχει προσωπικός χρόνος;  • Τηρείται η σωστή διατροφή; Βρισκόμαστε στην καρδιά του καλοκαιριού και σε μια χώρα όπου αποτελείται από 6.000 νησιά, νησίδες και βραχονησίδες. Η ενασχόληση λοιπόν με τον...