Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Αρκούν τα πτυχία για να θεωρείται κάποιος άνθρωπος?

Από τη δημοσιογράφο Μαρία Σκαμπαρδώνη.

Η πίεση που υφιστάμεθα όλοι από τα πρώτα βήματα της ζωής μας για να πετύχουμε στις εξετάσεις και να ακολουθήσουμε Πανεπιστημιακή καριέρα, είναι τεράστια. Όλοι μας, ασυνείδητα, μπαίνουμε σε μία ‘’θεωρία κατάκτησης της επιτυχίας στη ζωή μέσω σπουδών’’ που καλλιεργούν βέβαια μέσα μας εξωγενείς παράγοντες όπως οι γονείς, το σχολείο, η κοινωνία , η εκπαίδευση και μαθαίνουμε να μην παρεκκλίνουμε ούτε στο ελάχιστο. Με τον ίδιο τρόπο , στη συνέχεια η κοινωνία τιμάει, αναγνωρίζει και θαυμάζει μόνο τους επιτυχόντες, ενώ σχεδόν ποτέ δεν αναφέρεται στα άτομα εκείνα που δεν πέρασαν και ‘’απέτυχαν’’.

Αρκεί όμως το πτυχίο για να θεωρείται κάποιος άνθρωπος, να θεωρείται πετυχημένος; Δυστυχώς, έχω υπάρξει μάρτυρας  σε συζητήσεις  ατόμων οι οποίοι χώριζαν αποκλειστικά τους ανθρώπους σε δύο κατηγορίες: σε εκείνους που είχαν πτυχίο και σε αυτούς που δεν είχαν, μιλώντας μάλιστα για τους δεύτερους με απαξίωση. Θα ήθελα να πω ότι αυτές είναι αντιλήψεις που καταδεικνύουν την έλλειψη παιδείας των ανθρώπων που τις πιστεύουν. Διότι τα πτυχία δε δείχνουν την παιδεία και τον εσωτερικό πλούτο της ψυχής των ανθρώπων, αλλά μόνο την κατάκτηση κάποιων εξειδικευμένων γνώσεων σε ένα αντικείμενο.

Οι περισσότεροι συγχέουν τη μόρφωση με την παιδεία και αυτό είναι ένα τραγικό λάθος. Διότι κάποιος μπορεί να είναι μορφωμένος από άποψη πτυχίων , αλλά να μη διαθέτει παιδεία. Ένας πανούργος γιατρός μπορεί να είναι εξαιρετικός στο λειτούργημά του , αλλά να μη διαθέτει παιδεία και να μη διστάσει να βλάψει κιόλας ανθρώπους στην προσπάθεια του ίδιου να πλουτίσει ή αποκτήσει μεγαλύτερη φήμη και δόξα. Η παιδεία καλλιεργεί τον άνθρωπο ως ολότητα, μέσω αυτής ο άνθρωπος μαθαίνει να σέβεται το συνάνθρωπο και τον κόσμο, χωρίς να προβαίνει σε ανήθικα μέσα για την κατάκτηση αυτών που επιθυμεί. Ναι, υπάρχουν άνθρωποι χωρίς πτυχία με παιδεία και άνθρωποι με πτυχία χωρίς παιδεία. Φυσικά, αυτό δεν αποκλείει το ενδεχόμενο κάποιος να συνδυάζει αρμονικά και τα δύο.

Ούσα δημοσιογράφος, έχω δει πολλές φορές στο χώρο μου κυρίως, αυτό το σύνηθες φαινόμενο: εξαιρετικούς δημοσιογράφους χωρίς πτυχίο αλλά και πτυχιούχους δημοσιογράφους χωρίς ιδέες, έμπνευση και πάθος για αυτό που κάνουν. Αυτό μας δείχνει ότι ένας άνθρωπος που αγαπάει πραγματικά το αντικείμενό του και αφοσιωθεί με όλη την ψυχή και το μυαλό του, στο τέλος θα μπορέσει να φτάσει το όνειρό του. Με ή χωρίς πτυχίο. Και αυτό, διότι ένας άνθρωπος μέσα στην πορεία του στη ζωή, διαβάζοντας και μελετώντας, μπορεί να γίνει εξίσου μορφωμένος με έναν πτυχιούχο.

Πολλές φορές άκουσα από γονείς φράσεις τύπου ‘’δε σπούδασα εγώ το παιδί μου για να επιλέξει το σερβιτόρο’’ , ‘’εγώ θυσιάστηκα για να σε σπουδάσω και εσύ επέλεξες κάτι διαφορετικό’’ και άλλες εξίσου χαριτωμένες. Και αυτοί οι γονείς δεν έχουν αντιληφθεί ότι το επάγγελμα δεν έχει καμία σχέση με το επιλέξεις έναν άνθρωπο, φίλους, αλλά το να έρθει η ψυχή σου σε ουσιαστική επικοινωνία με τον άλλο. Όπως επίσης και αγνοούν ότι δεν έχει σημασία ποιο επάγγελμα θα επιλέξεις, αλλά να είσαι εξαιρετικά καλός σε αυτό και να του αφοσιωθείς με αγάπη.

Ο Πλάτωνας κάποτε διερωτήθηκε: γιατί ο κόσμος δεν παρουσιάζει θετική πρόοδο , αφού οι περισσότεροι άνθρωποι σπουδάζουν ; Διότι δίνουμε, συνεχίζει, απλώς γνώσεις για τεχνικούς σκοπούς, ενδιαφερόμαστε για την καταξίωση και το χρήμα και όχι για την ευτυχία. Αν θέλουμε η κοινωνία αυτή να κάνει ένα βήμα εμπρός, οφείλει να παρέχει παιδεία στους νέους ανθρώπους και όχι απλώς τεχνικές γνώσεις για να βάλουμε κάποια πτυχία στον τοίχο.

Ευχαριστούμε θερμά την Μαρία Σκαμπαρδώνη που μας εμπιστεύτηκε το κείμενο της... 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τα «4 Π» του επιτυχημένου πολιτικού!

Όσοι από εμάς διδαχτήκαμε το Μάρκετινγκ, είχαμε την ευκαιρία να βρούμε στον δρόμο μας τα «4 Π» (4 P's of Marketing), τα οποία αποτελούν το συστατικό επιτυχίας ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας, μέσα από τον σχεδιασμό της σωστής στρατηγικής, η οποία στηρίζεται: 1) Στα χαρακτηριστικά του προϊόντος ή της υπηρεσίας (Product). 2) Στην τιμή (Price) του προϊόντος / υπηρεσίας. 3) Στη σωστή τοποθέτησή του στην αγορά (Place). 4) Στη σωστή προώθησή του (Promotion). Αναλύοντας τα πιο πάνω χαρακτηριστικά, ένας πολιτικός μπορεί εύκολα να διακρίνει τη

Η ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗΣ ΚΑΤΣΟΥΝΑΣ

Το σήμα κατατεθέν της Κρητικές παράδοσης και συγκεκριμένα οι "χειροποίητες κατσούνες, κρητικά μπαστούνια" είχαν την τιμητική τους στην τελευταία εκπομπή του ALPHA «Σαββατοκύριακο με τον Μάνεση». Την Κυριακή το μεσημέρι εμφανίστηκε στην εκπομπή μέσω σύνδεσης Skype ο Κρητικός "Digital Media Strategist" Μάρκος Σμυρνάκης. Επίκεντρο της συζήτησης ήταν ο τρόπος της διαδικτυακής προώθησης της Κρητικής παράδοσης, αλλά και πως όλο αυτό βοηθάει στην συντήρηση της. Όπως ισχυρίζεται, σύγχρονες τεχνικές μάρκετινγκ είναι ικανές να δώσουν ξανά ζωή και να συστήσουν σε νέο κόσμο τις Κρητικές κατσούνες. Αυτό είναι και το όραμα. Η ένταξη ενός παγιωμένου προϊόντος και πάλι στην καθημερινότητα του ανθρώπου, πριν την εξαφάνιση του. Ένταξη... από όλες τις πλευρές, ξεκινώντας από το κίνητρο για την παραγωγή, αλλά και το ενδιαφέρον από νέους ανθρώπους όχι μόνο να μάθουν να τις χρησιμοποιούν , αλλά και να παράγουν το συγκεκριμένο προϊόν Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τεχνίτες πλέ...

Η L’Oréal «σπάει» την γυάλινη οροφή για τις γυναίκες επιστήμονες!

  Τα Ελληνικά Βραβεία L’ORÉAL–UNESCO εντάσσονται στο Διεθνές Πρόγραμμα L’ORÉAL-UNESCO Για τις Γυναίκες στην Επιστήμη, το όποιο αναγνωρίζει και υποστηρίζει διεθνώς γυναίκες επιστήμονες, με στόχο να τους δοθεί μεγαλύτερη αναγνώριση, να αναδειχθεί το ταλέντο τους και να εμπνεύσει περισσότερες γυναίκες να ασχοληθούν με την επιστήμη. Με πίστη στην πεποίθηση ότι ο κόσμος χρειάζεται την επιστήμη και η επιστήμη χρειάζεται τις γυναίκες, το Ίδρυμα L’Oréal σε συνεργασία με την Ελληνική Εθνική Επιτροπή για την UNESCO, προκηρύσσουν για 12η φορά στην Ελλάδα, την έναρξη των φετινών βραβείων, με τρία σημαντικά βραβεία αξίας 10.000€ έκαστο, που θα δοθούν σε γυναίκες επιστήμονες, οι οποίες απασχολούνται στους τομείς των Βιοεπιστημών, των Φυσικών Επιστημών, των Μαθηματικών και της Επιστήμης των Υπολογιστών. Τέλος, ως περαιτέρω επιβεβαίωση της παραπάνω δέσμευσης και του θετικού αντίκτυπου των Βραβείων στους δικαιούχους του, ανακοινώνεται ότι από το 2022 και έπειτα, τα βραβεία θα πραγματοποιούνται κάθ...

Freelancer: Τι σημαίνει επί της ουσίας η νέα πραγματικότητα εργασίας;

Γράφει η Αρετή Διαμαντή Freelancer: Από την e-food και άλλες εταιρείες που υιοθετούν ένα τέτοιο μοντέλο εργασίας προκύπτει το νέο ερώτημα. Συμφέρει άραγε να είναι κάποιος freelancer και κάτω από ποιες προϋποθέσεις; Σάλος δημιουργήθηκε με την πρόσφατη “ατυχή” διατύπωση της e-food σε μερίδα εργαζομένων της σε σχέση με το ενδεχόμενο να γίνουν freelancers αντί για μισθωτοί. Οι περισσότεροι διαμαρτυρήθηκαν έντονα, ενώ η εταιρεία έσπευσε να διαψεύσει και να μιλήσει για κακή επικοινωνία. Ωστόσο, υπάρχει μια μεγάλη μερίδα ατόμων που δεν γνωρίζουν καν τι σημαίνει το freelancing. Σε αυτή την περίπτωση, τι αλλάζει στον εργασιακό τομέα; Πρόκειται για μια αναβάθμιση της εργασιακής πραγματικότητας ή μήπως για μια επιδείνωση της ήδη ζοφερής πραγματικότητας; Η τεχνολογία συχνά έρχεται να γεφυρώσει το χάσμα που δημιουργείται ανάμεσα στις διαφορετικές γενιές. Εδώ μήπως συμβαίνει κάτι τέτοιο; Freelancer: Τι συνεπάγεται για την καθημερινότητα ενός εργαζομένου; Αρχικά, πρόκειται για έναν αρκετά ευρύ όρο. Κ...

Ποια είναι τα βασικά προβλήματα στην ψυχολογία των εργαζομένων στον τουρισμό και πως μπορούν να βελτιωθούν;

Η Καλοκαιρινή τουριστική σεζόν έχει ήδη ξεκινήσει με πολλά προβλήματα να έρχονται στο φως της δημοσιότητας, αλλά με τα περισσότερα να παραμένουν και να εξελίσσονται εσωτερικά στους κλάδους των Τουριστικών Επαγγελμάτων. Τα τελευταία περιστατικά που συνέβησαν σχετικά με το έγκαυμα του νεαρού στην Κρήτη, αλλά και τον νεαρό σερβιτόρο να σερβίρει εντός θαλάσσης σε beach bar στην Ρόδο, κάνουν πλέον ξεκάθαρο ότι δεν ακολουθείται, αλλά ούτε φαίνεται να υπάρχει σαφής οδηγία για τον ασφαλή τρόπο εργασίας κάθε εργαζομένου. Τελικά η εργασία στον Τουρισμό είναι επιλογή ή λύση ανάγκης για τους εργαζομένους του χώρου;  • Πόσο εύκολό είναι από μία αδρανής περίοδο του χειμώνα να προσαρμοστείς σε μία έντονη καθημερινότητα; • Πόσες είναι και πόσες θα έπρεπε να είναι οι ώρες εργασίας;  • Υπάρχει προσωπικός χρόνος;  • Τηρείται η σωστή διατροφή; Βρισκόμαστε στην καρδιά του καλοκαιριού και σε μια χώρα όπου αποτελείται από 6.000 νησιά, νησίδες και βραχονησίδες. Η ενασχόληση λοιπόν με τον...