Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Αρκούν τα πτυχία για να θεωρείται κάποιος άνθρωπος?

Από τη δημοσιογράφο Μαρία Σκαμπαρδώνη.

Η πίεση που υφιστάμεθα όλοι από τα πρώτα βήματα της ζωής μας για να πετύχουμε στις εξετάσεις και να ακολουθήσουμε Πανεπιστημιακή καριέρα, είναι τεράστια. Όλοι μας, ασυνείδητα, μπαίνουμε σε μία ‘’θεωρία κατάκτησης της επιτυχίας στη ζωή μέσω σπουδών’’ που καλλιεργούν βέβαια μέσα μας εξωγενείς παράγοντες όπως οι γονείς, το σχολείο, η κοινωνία , η εκπαίδευση και μαθαίνουμε να μην παρεκκλίνουμε ούτε στο ελάχιστο. Με τον ίδιο τρόπο , στη συνέχεια η κοινωνία τιμάει, αναγνωρίζει και θαυμάζει μόνο τους επιτυχόντες, ενώ σχεδόν ποτέ δεν αναφέρεται στα άτομα εκείνα που δεν πέρασαν και ‘’απέτυχαν’’.

Αρκεί όμως το πτυχίο για να θεωρείται κάποιος άνθρωπος, να θεωρείται πετυχημένος; Δυστυχώς, έχω υπάρξει μάρτυρας  σε συζητήσεις  ατόμων οι οποίοι χώριζαν αποκλειστικά τους ανθρώπους σε δύο κατηγορίες: σε εκείνους που είχαν πτυχίο και σε αυτούς που δεν είχαν, μιλώντας μάλιστα για τους δεύτερους με απαξίωση. Θα ήθελα να πω ότι αυτές είναι αντιλήψεις που καταδεικνύουν την έλλειψη παιδείας των ανθρώπων που τις πιστεύουν. Διότι τα πτυχία δε δείχνουν την παιδεία και τον εσωτερικό πλούτο της ψυχής των ανθρώπων, αλλά μόνο την κατάκτηση κάποιων εξειδικευμένων γνώσεων σε ένα αντικείμενο.

Οι περισσότεροι συγχέουν τη μόρφωση με την παιδεία και αυτό είναι ένα τραγικό λάθος. Διότι κάποιος μπορεί να είναι μορφωμένος από άποψη πτυχίων , αλλά να μη διαθέτει παιδεία. Ένας πανούργος γιατρός μπορεί να είναι εξαιρετικός στο λειτούργημά του , αλλά να μη διαθέτει παιδεία και να μη διστάσει να βλάψει κιόλας ανθρώπους στην προσπάθεια του ίδιου να πλουτίσει ή αποκτήσει μεγαλύτερη φήμη και δόξα. Η παιδεία καλλιεργεί τον άνθρωπο ως ολότητα, μέσω αυτής ο άνθρωπος μαθαίνει να σέβεται το συνάνθρωπο και τον κόσμο, χωρίς να προβαίνει σε ανήθικα μέσα για την κατάκτηση αυτών που επιθυμεί. Ναι, υπάρχουν άνθρωποι χωρίς πτυχία με παιδεία και άνθρωποι με πτυχία χωρίς παιδεία. Φυσικά, αυτό δεν αποκλείει το ενδεχόμενο κάποιος να συνδυάζει αρμονικά και τα δύο.

Ούσα δημοσιογράφος, έχω δει πολλές φορές στο χώρο μου κυρίως, αυτό το σύνηθες φαινόμενο: εξαιρετικούς δημοσιογράφους χωρίς πτυχίο αλλά και πτυχιούχους δημοσιογράφους χωρίς ιδέες, έμπνευση και πάθος για αυτό που κάνουν. Αυτό μας δείχνει ότι ένας άνθρωπος που αγαπάει πραγματικά το αντικείμενό του και αφοσιωθεί με όλη την ψυχή και το μυαλό του, στο τέλος θα μπορέσει να φτάσει το όνειρό του. Με ή χωρίς πτυχίο. Και αυτό, διότι ένας άνθρωπος μέσα στην πορεία του στη ζωή, διαβάζοντας και μελετώντας, μπορεί να γίνει εξίσου μορφωμένος με έναν πτυχιούχο.

Πολλές φορές άκουσα από γονείς φράσεις τύπου ‘’δε σπούδασα εγώ το παιδί μου για να επιλέξει το σερβιτόρο’’ , ‘’εγώ θυσιάστηκα για να σε σπουδάσω και εσύ επέλεξες κάτι διαφορετικό’’ και άλλες εξίσου χαριτωμένες. Και αυτοί οι γονείς δεν έχουν αντιληφθεί ότι το επάγγελμα δεν έχει καμία σχέση με το επιλέξεις έναν άνθρωπο, φίλους, αλλά το να έρθει η ψυχή σου σε ουσιαστική επικοινωνία με τον άλλο. Όπως επίσης και αγνοούν ότι δεν έχει σημασία ποιο επάγγελμα θα επιλέξεις, αλλά να είσαι εξαιρετικά καλός σε αυτό και να του αφοσιωθείς με αγάπη.

Ο Πλάτωνας κάποτε διερωτήθηκε: γιατί ο κόσμος δεν παρουσιάζει θετική πρόοδο , αφού οι περισσότεροι άνθρωποι σπουδάζουν ; Διότι δίνουμε, συνεχίζει, απλώς γνώσεις για τεχνικούς σκοπούς, ενδιαφερόμαστε για την καταξίωση και το χρήμα και όχι για την ευτυχία. Αν θέλουμε η κοινωνία αυτή να κάνει ένα βήμα εμπρός, οφείλει να παρέχει παιδεία στους νέους ανθρώπους και όχι απλώς τεχνικές γνώσεις για να βάλουμε κάποια πτυχία στον τοίχο.

Ευχαριστούμε θερμά την Μαρία Σκαμπαρδώνη που μας εμπιστεύτηκε το κείμενο της... 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ψυχολογία εργασίας: Σχέσεις προϊσταμένου και υφισταμένων

Οι σχέσεις μεταξύ προϊσταμένου και υφισταμένων έχουν καθοριστικό ρόλο στην παραγωγικότητα και στα κίνητρα στο χώρο εργασίας. Η εκτίμηση που νιώθουν ότι έχουν οι υφιστάμενοι από τον προϊστάμενο τους, είναι από τους ισχυρότερους παράγοντες που τους επιτρέπουν να αφοσιώνονται στο έργο τους. Έρευνες έχουν δείξει ότι το αίσθημα εκτίμησης βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο όπως άλλοι σημαντικοί παράγοντες σε σχέση με την εργασία τους που είναι το ύψος του μισθού, οι ευκαιρίες για εκπαίδευση και ανέλιξη. Ο προϊστάμενος είναι ο ισχυρότερος παράγοντας που μπορεί να επηρεάζει τα κίνητρα και το ομαδικό πνεύμα εργασίας των υφισταμένων του. Με τον τρόπο συμπεριφοράς του, τον προφορικό του λόγο, τη γλώσσα του σώματος και τις εκφράσεις του προσώπου του, μεταδίδει σημαντικότατα μηνύματα για τη γνώμη και τις σκέψεις του σχετικά με την αξία των ανθρώπων που εργάζονται μαζί του.

Ο Κώδικας Ηθικής και Δεοντολογίας των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως .

1965 Κώδικας των Αθηνών . Ο Κώδικας Ηθικής και Δεοντολογίας των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως . Ο ΚΩΔΙΚΑΣ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ . Η ΛΑΜΠΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ . To 1960 ιδρύθηκε η ΕΕΔΣ – Ελληνική Εταιρεία Δημοσίων Σχέσεων , το επιστημονικό σωματείο των Δημοσίων Σχέσεων στην Ελλάδα . Ο “πατριάρχης” (πρωτεργάτης) των Δημοσίων Σχέσεων στην Ελλάδα , ο Μάνος Παυλίδης διετέλεσε πρόεδρος της IPRA (International Public Relations Association ) , από το 1973 έως το 1976 , ενώ το 1964 είχε εκλεγεί στη θέση του Γραμματέα . Το 1965 στην Αθήνα πραγματοποιήθηκε το παγκόσμιο συνέδριο της IPRA ( International Public Relations Association ) και εδώ υπογράφηκε ο περίφημος Κώδικας των Αθηνών , ο Διεθνής Κώδικας Δεοντολογίας των Δημοσίων Σχέσεων που εφαρμόζεται αδιάλειπτα από τότε από όλα τα επιστημονικά σωματεία των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως . Δηλαδή όλοι οι επαγγελματίες των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως εφαρμόζουν και ασπάζονται τον Κώδικα Ηθικής και Δεοντολογίας ,...

Η ομορφότερη κοπέλα της Κρήτης για το 2011

Πλήθος κόσμου κατέκλισε την Τετάρτη 24 Αυγούστου το club Envy στο Ηράκλειο όπου πραγματοποιήθηκε ο μεγάλος Τελικός του 33ου Παγκρήτιου Διαγωνισμού Ομορφιάς. Τον τίτλο της MISS ΚΡΗΤΗ 2011 κατέκτησε η 19χρονη Εύα Ζεϊμπεκάκη από το Ηράκλειο, Ά Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 αναδείχθηκε η Φαίη Αβδουλά και΄Β Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 η Ευρυδίκη Μερκούρη. Η 17χρονη Μιχαέλα Φωτιάδη

Κρητικό Σαρίκι το παραδοσιακό κεντητό μαντήλι για το κεφάλι. Η Ιστορία, οι συμβολισμοί & η Περίτεχνη πλέξη της κυρίας Πόπης

Με αφορμή την διάδοση της κρητικής παραδοσιακής τέχνης της πλέξης των σαρικιών επικοινωνήσαμε με την κυρία Πόπη, την υφάντρα μας. Τα χειροποίητα Κρητικά σαρίκια – μαντήλια στο katsounes.gr φτιάχνονται από τα χέρια της κυρίας Πόπης. Όπως μας είπε η ίδια και όπως θα έχετε αντιληφθεί η πλέξη των σαρικιών αποτελεί μια σπουδαία και περίτεχνη διαδικασία που διαφέρει από περιοχή σε περιοχή και είναι άμεσα συνδεδεμένη με τη τιμή και την υπερηφάνεια των Κρητικών. Η τέχνη αυτή συναντάτε σήμερα κυρίως σε ορεινά χωριά της Κρήτης και κυρίως   χρησιμοποιείται από μεγαλύτερες γενιές. Όπως μας είπε η ονομασία του “Σαρίκι” έχει Τούρκικη καταγωγή και υποδηλώνει την Οθωμανική επιρροή στο νησί της Κρήτης τα παλαιότερα χρόνια της Τουρκοκρατίας. Κάπου εδώ είναι η στιγμή που πρέπει να μιλήσουμε για το Συμβολισμό που έχουν τα Σαρίκια και τα μαντήλια των κρητικών στα κρόσσια, αλλά και γενικότερα τους συμβολισμούς   Ποιοι είναι όμως οι συμβολισμοί του;;   Τα κρόσσια στα μαντήλια των κρητ...

Δημόσια Ιστορία και Έντυπος Τύπος

  Γράφει η Βογιατζάκη Δέσποινα Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Με τον όρο Δημόσια Ιστορία , αναφέρετε η καταγραφή και η διατήρηση των ιστορικών πληροφοριών έπειτα από προσωπικές εμπειρίες των ανθρώπων. Επίσης αναφέρεται στην αφήγηση για θέματα εθνικά, δημοσίων Προσώπων και για ορισμένες περιόδους των χωρών του κόσμου. Η Δημόσια Ιστορία αναφέρεται στην ¨Ιστορική Συντήρηση¨, ¨Επιστημονικά Αρχεία¨, ¨Προφορική Ιστορία¨, και σε άλλους τομείς. Το Πανεπιστήμιο της Βαλτιμόρης διδάσκει τη Δημόσια Ιστορία ως  ‘ η παρουσίαση της ιστορικής γνώσης σε ένα ευρύ κοινό-ακροατήριο. Η Δημόσια Ιστορία εμφανίζεται με πολλές μορφές, παραδείγματος  χάρη, τηλεοπτικά ντοκιμαντέρ, ιστορικά έργα και τέλος, συλλογή & καταγραφή έργου’. Το Πανεπιστήμιο του Wisconsin αλλά και ο Robert Kelley   - Ιστορικός αναφέρουν ότι, ‘ η Δημόσια Ιστορία πιο συχνά αναφέρεται στην απασχόληση των ιστορικών προς την Ιστορία. Συνδέοντάς την με την εργασία έξω από τον ακαδημαϊκό χώρο’. Η ...