Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Άνθρωπος


γράφει η Λαμπρινή Παναγοπούλου,
Άνθρωπος (!)

Μία λέξη που μας έμαθαν ότι μας χαρακτηρίζει και μας προσδιορίζει ως όντα. Ετυμολογικά, η λέξη άνθρωπος προκύπτει από το πρόθεμα άνω και το ρήμα θρώσκω και σημαίνει κοιτώ ψηλά. Κοιτώ ψηλά και στοχεύω με αισιοδοξία. Όχι μόνο για κοινωνική καταξίωση και χρηματικές απολαβές, όπως δυστυχώς είχε καθιερωθεί.

Ωστόσο, αναρωτιέμαι κατά πόσο τελικά μας χαρακτηρίζει αυτή η λέξη ως πολίτες της ελληνικής κοινωνικοοικονομικής πραγματικότητας. Με την οικονομική κρίση που αποδείχθηκε να αποτελεί και μια βαθιά κρίση αξιών, διαφαίνεται άμεσα η έλλειψη παιδείας που μαστίζει την ελληνική κοινωνία. Βυθιστήκαμε σε έναν ωκεανό δυσχερειών και καθώς ήμασταν άκρως απροετοίμαστοι ή μάλλον ανίδεοι ότι κάτι θα μπορούσε να πάει στραβά στο «τέλειο» κοινωνικό σύστημα, στο οποίο εισερχόμασταν κατά την είσοδό μας στην πύλη του Ενιαίου Λυκείου (!) , οι περισσότεροι Έλληνες πνιγήκαμε. Οι υπόλοιποι, συμπεριφερόμενοι ως ναυαγοί καταφέραμε να επιβιώσουμε ανακαλύπτοντας, αφενός, ότι όλα αυτά που θεωρούσαμε ότι χρειαζόμασταν για να ζήσουμε «αξιοπρεπώς» δεν ήταν παρά μόνο το περίβλημα της φούσκας μέσα στην οποία αναθραφήκαμε και αφετέρου ότι είμαστε έστω και εξ ανάγκης ικανοί εφευρέτες εναλλακτικών τρόπων διαβίωσης.

Για τις θλιβερές στατιστικές που αφορούν στους «πνιγμένους», δηλαδή σε αυτήν τη μερίδα του πληθυσμού που βυθίστηκαν ακόμα περισσότερο στη φτώχεια και καταδικάστηκαν σκληρότερα από τους υπολοίπους, τα λόγια είναι περιττά καθώς αδυνατούν να αποδώσουν την τραγωδία. Όσον αφορά τους «ναυαγούς» έζησαν και αυτοί το δικό τους μαρτύριο. Μία πραγματικότητα στην οποία, ενώ δούλευαν σκληρά διατηρώντας τις ήδη υπάρχουσες συνθήκες και συγχρόνως εφευρίσκοντας νέες διεξόδους, δεν είχαν το δικαίωμα να ονειρευτούν. Να ονειρευτούν έστω μια μικρή αλλαγή.

Βαρύ το πλήγμα για τους α ν θ ρ ώ π ο υ ς. Άραγε, αυτός ο όρος συνέχισε να αποτελεί χαρακτηριστική ιδιότητα ή μήπως μεταλλάχτηκαν σε «εργαζομένους»; Ένας όρος που προσδιορίζει ορθότερα μεγάλο μέρος των πολιτών. Με αμφίβολες τόσο τις συνθήκες εργασίας όσο και τις απολαβές. Έτσι, με ένα κράτος βυθισμένο πολύ νωρίτερα από τους υπηκόους του, οι εργαζόμενοι έμειναν απροστάτευτοι απέναντι στις διαθέσεις της εργοδοσίας με την υποχρέωση να είναι επαγγελματίες και πάντα σε επαγρύπνηση μην τυχόν τους χρειαστούν στη δουλειά. Μαγευτική η ελληνική γλώσσα… με έναν τόνο διαφορά και αμέσως ξεκαθαρίζει το τοπίο!! Προκύπτει λοιπόν, η σύγχρονη εργασιακή δ ο υ λ ε ί α. Υποτελείς, με φαινομενικά δικαιώματα οι εργαζόμενοι καλούνται να ανταπεξέλθουν στα καθήκοντά τους ώστε να φέρουν τα ζητούμενα και συχνά παράλογα αποτελέσματα- νούμερα.

Στόχος μου, ωστόσο, δεν είναι να αποδώσω ευθύνες αλλά να καταδείξω πώς σε τόσο λίγο χρονικό διάστημα και σχεδόν αμαχητί χάσαμε την ιδιότητα που θεωρούσαμε εξ ορισμού στοιχείο μας.

Ας θυμόμαστε λοιπόν:

Άνθρωπος : -> άνω = ψηλά, σε ανώτερο επίπεδο 

->θρώσκω = βλέπω, κοιτώ, αποσκοπώΜε αισιοδοξία, με σεβασμό, με αξιοκρατία. Και κάπως έτσι θα ανακτήσουμε τις χαμένες μας δυνάμεις και θα αντιμετωπίσουμε την κρίση αξιών που βιώνουμε και θα καταπολεμήσουμε τις συνέπειές της : τον ρατσισμό, τον φασισμό, τη σύγχρονη δουλεία, το άγχος για το μέλλον, τις κρίσεις πανικού που ολοένα και αυξάνονται, τα χαμένα όνειρά μας!




Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Απαγορευμένες βωμολοχίες απειλούν την παράδοση

Απο την Μαρίνα Στεφανάκη rockvitamins.blogspot.gr Στη σημερινή πραγματικότητα όπου η μουσική ακούγεται με τα μάτια, με ένα κοινό τέμπο υπολογιστή καθώς και με χυδαίους στίχους για όλα τα τραγουδάκια, αναρωτιέμαι, ενώ διανύουμε περίοδο μαζικής κρίσης, δεν θα «έπρεπε» να ανθίζουν οι τέχνες, κατ’ επέκταση και η μουσική, ως καταλύτες πνευματικής αφύπνισης; Αναμφίβολα, τα γεγονότα της ιστορίας αυτό αποδεικνύουν... Ένα από τα άπειρα παραδείγματα, αποτελεί ο Βιτσέντζος Κορνάρος, που γύρω στα μέσα του 17ου αι., όταν άρχισε δηλαδή η πολιορκία του Ηρακλείου από τους Οθωμανούς, άρχισε και η δράση του. Οι σημερινοί, όμως, Νεοέλληνες -έτσι για διαφορά- ενώ πυροβολούμαστε από ψυχρές δυτικές σφαίρες, χαμπάρι δεν παίρνουμε και το έχουμε ρίξει στη «τρέλα» όπως χαρακτηρίζει ένα Τσα-κάλι.

Η εξέλιξη της Κρητικής ενδυμασία στην πάροδο του χρόνου.

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ποια είναι η σημασία του σαρικιού, για ποιο λόγο φορούν οι Κρητικοί μαύρο πουκάμισο, τι επιρροές δέχτηκε η παραδοσιακή Κρητική φορεσιά ώσπου να πάρει την μορφή που γνωρίζουμε σήμερα;  Νομοθεσίες ενδυμασίας, επιρροές από τους διάφορους λαούς που κατοίκησαν στην Κρήτη και βεντέτες έδωσαν την τελική πινελιά στο σχέδιο της Κρητικής ενδυμασίας που γνωρίζουμε. Οι επιρροές από τη Δύση.

Η ομορφότερη κοπέλα της Κρήτης για το 2011

Πλήθος κόσμου κατέκλισε την Τετάρτη 24 Αυγούστου το club Envy στο Ηράκλειο όπου πραγματοποιήθηκε ο μεγάλος Τελικός του 33ου Παγκρήτιου Διαγωνισμού Ομορφιάς. Τον τίτλο της MISS ΚΡΗΤΗ 2011 κατέκτησε η 19χρονη Εύα Ζεϊμπεκάκη από το Ηράκλειο, Ά Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 αναδείχθηκε η Φαίη Αβδουλά και΄Β Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 η Ευρυδίκη Μερκούρη. Η 17χρονη Μιχαέλα Φωτιάδη

Γάζα: Εθνοκάθαρση ή γενοκτονία;

Ο κορυφαίος ιστορικός του Ολοκαυτώματος κρούει τον κώδωνα του κινδύνου. Ο διαπρεπής Ισραηλινός ιστορικός Όμερ Μπάρτοβ καλεί τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη διεθνή εβραϊκή κοινότητα να «σηκώσουν το ανάστημά τους και να υψώσουν τη φωνή τους, πριν η ηγεσία του Ισραήλ βυθίσει το ίδιο και τους γείτονές του στην άβυσσο». Τι διακρίνει τον πόλεμο από τη γενοκτονία; Πότε η κρατική βία μετατρέπεται από φρικτή αλλά νομικά εγκεκριμένη επίδειξη στρατιωτικής βίας στο «απόλυτο έγκλημα», σύμφωνα τόσο με το διεθνές δίκαιο όσο και με τη κοινή αντίληψη; Το ερώτημα αυτό απασχολεί πολύ τον Όμερ Μπάρτοβ τους τελευταίους μήνες. Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Brown και κορυφαίος ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Ισραηλινός ιστορικός έχει αφιερώσει την επιστημονική του σταδιοδρομία στη μελέτη πράξεων μαζικής δολοφονίας. Αυτό έχει καταστήσει την εμπειρογνωμοσύνη του περιζήτητη καθώς ο πόλεμος μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς συνεχίζει να κλιμακώνεται σε πρωτόγνωρα επίπεδα αιματοχυσίας και καταστροφής. Καθώς ο πόλεμος εξε

Το ντοκιμαντέρ «In the wine dark sea» για το κρητικό κρασί προβάλλει τον κρητικό αμπελώνα

Το ντοκιμαντέρ «In the wine dark sea» που έχει γυριστεί από την Χρύσα Τζωρτζάκη στην αγγλική γλώσσα και απευθύνεται στο διεθνές κοινό, προβάλει την Κρήτη ως οινοπαραγωγική περιοχή και αναδεικνύει τον κρητικό αμπελώνα σε χώρες που δεν έχει αποκτήσει ακόμα μεγάλη αναγνωρισιμότητα. Η σκηνοθέτης του φιλμ επισκέφθηκε τον Περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρο Αρναουτάκη και τον ενημέρωσε για την θετική πορεία και την απήχηση που καταγράφει το ντοκιμαντέρ σε φεστιβάλ κινηματογράφου ανά τον κόσμο, παρουσιάζοντας το κρασί της Κρήτης από τη μινωική εποχή μέχρι τις μέρες μας. Το ντοκιμαντέρ αναπτύσσεται μέσα από την οπτική 11 οινοπαραγωγών του νησιού, οι οποίοι αναλύουν τις ποικιλίες του κρητικού κρασιού ενώ καταγράφονται και γευσιγνωστικές εμπειρίες και απόψεις, διεθνώς καταξιωμένων σομελιέ (sommelier). Το φιλμ βραβεύτηκε σε Φεστιβάλ της Νέας Υόρκης, του Τορόντο και ακολούθησε το Τόκιο. Επιλέχθηκε ως καλύτερο ντοκιμαντέρ από τα φεστιβάλ του Μιλάνου και της Νάπολι και τώρα είναι επίσημη επιλογή, όπως τονίζ