Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ απέναντι στην οικονομική κρίση

Η οικονομική κρίση των τελευταίων χρόνων χαρακτηρίζεται από τους ειδικούς ως κρίση πολύπλευρη, απόρροια πολλών παραγόντων και γεγονότων που συνέβησαν και συμβαίνουν σε διεθνές και παγκόσμιο επίπεδο. Σε τέτοιες περιόδους, οι πολίτες χρειάζονται περισσότερο από ποτέ τις τέχνες, τα μουσεία, την επαφή με ποικίλους πολιτισμούς και όλα όσα δείχνουν μια πιο φωτεινή πλευρά της καθημερινότητας. Όμως, η οικονομική κρίση αφήνει όλο και βαθύτερα ίχνη μιας θλιβερής πολιτιστικής παρακμής…

Της Τζένης Χαραλαμπίδου

«Ο πολιτισμός είναι η καρδιά ενός λαού, το ζωτικό του στοιχείο, η παρακαταθήκη δίχως την οποία είναι καταδικασμένος στη λήθη και την αποξένωση από κάθε ιδιαιτερότητα που με μόχθο έχει κατακτήσει στην πάροδο των αιώνων» τονίζει στη «Ραδιοτηλεόραση» η διευθύντρια Λαϊκού Πολιτισμού & Νεολαίας Ομίλου Unesco Πειραιώς και Νήσων, Γιωργία Παράσχου.

Αναμφίβολα, είναι φανερές οι δυσμενείς επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης σε όλες τις εκφάνσεις της τέχνης και του πολιτισμού: από τη διοργάνωση πάσης φύσεως φεστιβάλ, την εμπορευματική αξιοποίηση μουσειακών χώρων, τη διοργάνωση εικαστικών εκθέσεων μέχρι τη λογοτεχνική παραγωγή. Παρ" όλες τις προσπάθειες του κράτους, των τοπικών Αρχών, πολιτών, εθελοντών φιλότεχνων… Τελικά, μέχρι ποιο βαθμό η κρίση του οικονομικού χώρου επηρεάζει τις αξίες ενός πολιτισμού;

«Η Ελλάδα θα μπορούσε να είναι πηγή πολιτισμού για τον πλανήτη αν αξιοποιούσε την κληρονομιά που της άφησε το ιστορικό παρελθόν της και αν οι πολίτες της ενδιαφέρονταν περισσότερο γι’ αυτό, διότι δυστυχώς παρατηρείται το φαινόμενο μη Έλληνες να γνωρίζουν καλύτερα την ιστορία και τον πολιτισμό της χώρας μας από ό,τι οι Έλληνες. Τα πολιτισμικά στοιχεία μας πρέπει να αξιοποιηθούν στο έπακρον ακόμη και μέσα στην κρίση, ώστε να έρθει η πολυπόθητη ανάπτυξη μέσα από τον πολιτισμικό τουρισμό ως εξαγώγιμο προϊόν. Είναι χρέος μας να διαφυλάξουμε, να διασώσουμε και να διαδώσουμε την πολιτιστική μας κληρονομιά στις νέες γενιές, διότι ωθούμαστε στο να χάσουμε την εθνική μας ταυτότητα, που δημιουργήθηκε στο πέρασμα της ιστορίας» σημειώνει στη «Ραδιοτηλεόραση» η Γιωργία Παράσχου.


Σύμφωνα με τη διευθύντρια Λαϊκού Πολιτισμού & Νεολαίας Ομίλου Unesco Πειραιώς και Νήσων, ο πολιτισμός μας θα μπορούσε να αποτελέσει έναν ισχυρότατο οικονομικό παράγοντα για τη χώρα μας. Σε κάθε περίπτωση, χρειάζεται σκληρή δουλειά, οργάνωση, προβολή, άξιο προσωπικό και σωστή εκπαίδευση. Η εκπαίδευση αποτελεί τη βάση όλων. Ο καθένας μας, λοιπόν, οφείλει να «παλεύει» ξεχωριστά μέσω κάθε φορέα (δημόσιου, ιδιωτικού, ΜΚΟ κ.ά.) ώστε ο ελληνικός πολιτισμός να διασωθεί και να αξιοποιηθεί με τον καλύτερο τρόπο –και προς όφελος της οικονομίας μας.

* Ο Όμιλος UNESCO Πειραιώς και Νήσων έχει δημιουργηθεί σύμφωνα με τις Αρχές και τα Ιδανικά της UNESCO. Aποσκοπεί στη δημιουργία ενός Πολιτισμού Ειρήνης, στην προαγωγή και συγκρότηση ομάδων Μελετών και Διεθνών Σχέσεων, καθώς και στην επίτευξη πολιτισμικών, τουριστικών και αναπτυξιακών σκοπών. Συμβάλλει στην ελεύθερη διακίνηση μορφωτικών και πολιτιστικών ιδεών και πρωτοβουλιών, τη διαφύλαξη, διάσωση, διάδοση και προστασία του λαϊκού πολιτισμού και την ανάπτυξη της ειρήνης, της φιλίας και της αμοιβαίας συνεργασίας και κατανόησης ανάμεσα στους ανθρώπους που υπηρετούν τη λαϊκή παράδοση κάθε χώρας.

Ρεπορτάζ: Τζένη Χαραλαμπίδου


Πηγή: http://www.ert.gr
          https://news.makedonias.gr/2016/02/225291/

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Απαγορευμένες βωμολοχίες απειλούν την παράδοση

Απο την Μαρίνα Στεφανάκη rockvitamins.blogspot.gr Στη σημερινή πραγματικότητα όπου η μουσική ακούγεται με τα μάτια, με ένα κοινό τέμπο υπολογιστή καθώς και με χυδαίους στίχους για όλα τα τραγουδάκια, αναρωτιέμαι, ενώ διανύουμε περίοδο μαζικής κρίσης, δεν θα «έπρεπε» να ανθίζουν οι τέχνες, κατ’ επέκταση και η μουσική, ως καταλύτες πνευματικής αφύπνισης; Αναμφίβολα, τα γεγονότα της ιστορίας αυτό αποδεικνύουν... Ένα από τα άπειρα παραδείγματα, αποτελεί ο Βιτσέντζος Κορνάρος, που γύρω στα μέσα του 17ου αι., όταν άρχισε δηλαδή η πολιορκία του Ηρακλείου από τους Οθωμανούς, άρχισε και η δράση του. Οι σημερινοί, όμως, Νεοέλληνες -έτσι για διαφορά- ενώ πυροβολούμαστε από ψυχρές δυτικές σφαίρες, χαμπάρι δεν παίρνουμε και το έχουμε ρίξει στη «τρέλα» όπως χαρακτηρίζει ένα Τσα-κάλι.

Η εξέλιξη της Κρητικής ενδυμασία στην πάροδο του χρόνου.

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ποια είναι η σημασία του σαρικιού, για ποιο λόγο φορούν οι Κρητικοί μαύρο πουκάμισο, τι επιρροές δέχτηκε η παραδοσιακή Κρητική φορεσιά ώσπου να πάρει την μορφή που γνωρίζουμε σήμερα;  Νομοθεσίες ενδυμασίας, επιρροές από τους διάφορους λαούς που κατοίκησαν στην Κρήτη και βεντέτες έδωσαν την τελική πινελιά στο σχέδιο της Κρητικής ενδυμασίας που γνωρίζουμε. Οι επιρροές από τη Δύση.

Η ομορφότερη κοπέλα της Κρήτης για το 2011

Πλήθος κόσμου κατέκλισε την Τετάρτη 24 Αυγούστου το club Envy στο Ηράκλειο όπου πραγματοποιήθηκε ο μεγάλος Τελικός του 33ου Παγκρήτιου Διαγωνισμού Ομορφιάς. Τον τίτλο της MISS ΚΡΗΤΗ 2011 κατέκτησε η 19χρονη Εύα Ζεϊμπεκάκη από το Ηράκλειο, Ά Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 αναδείχθηκε η Φαίη Αβδουλά και΄Β Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 η Ευρυδίκη Μερκούρη. Η 17χρονη Μιχαέλα Φωτιάδη

Γάζα: Εθνοκάθαρση ή γενοκτονία;

Ο κορυφαίος ιστορικός του Ολοκαυτώματος κρούει τον κώδωνα του κινδύνου. Ο διαπρεπής Ισραηλινός ιστορικός Όμερ Μπάρτοβ καλεί τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη διεθνή εβραϊκή κοινότητα να «σηκώσουν το ανάστημά τους και να υψώσουν τη φωνή τους, πριν η ηγεσία του Ισραήλ βυθίσει το ίδιο και τους γείτονές του στην άβυσσο». Τι διακρίνει τον πόλεμο από τη γενοκτονία; Πότε η κρατική βία μετατρέπεται από φρικτή αλλά νομικά εγκεκριμένη επίδειξη στρατιωτικής βίας στο «απόλυτο έγκλημα», σύμφωνα τόσο με το διεθνές δίκαιο όσο και με τη κοινή αντίληψη; Το ερώτημα αυτό απασχολεί πολύ τον Όμερ Μπάρτοβ τους τελευταίους μήνες. Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Brown και κορυφαίος ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Ισραηλινός ιστορικός έχει αφιερώσει την επιστημονική του σταδιοδρομία στη μελέτη πράξεων μαζικής δολοφονίας. Αυτό έχει καταστήσει την εμπειρογνωμοσύνη του περιζήτητη καθώς ο πόλεμος μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς συνεχίζει να κλιμακώνεται σε πρωτόγνωρα επίπεδα αιματοχυσίας και καταστροφής. Καθώς ο πόλεμος εξε

Το ντοκιμαντέρ «In the wine dark sea» για το κρητικό κρασί προβάλλει τον κρητικό αμπελώνα

Το ντοκιμαντέρ «In the wine dark sea» που έχει γυριστεί από την Χρύσα Τζωρτζάκη στην αγγλική γλώσσα και απευθύνεται στο διεθνές κοινό, προβάλει την Κρήτη ως οινοπαραγωγική περιοχή και αναδεικνύει τον κρητικό αμπελώνα σε χώρες που δεν έχει αποκτήσει ακόμα μεγάλη αναγνωρισιμότητα. Η σκηνοθέτης του φιλμ επισκέφθηκε τον Περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρο Αρναουτάκη και τον ενημέρωσε για την θετική πορεία και την απήχηση που καταγράφει το ντοκιμαντέρ σε φεστιβάλ κινηματογράφου ανά τον κόσμο, παρουσιάζοντας το κρασί της Κρήτης από τη μινωική εποχή μέχρι τις μέρες μας. Το ντοκιμαντέρ αναπτύσσεται μέσα από την οπτική 11 οινοπαραγωγών του νησιού, οι οποίοι αναλύουν τις ποικιλίες του κρητικού κρασιού ενώ καταγράφονται και γευσιγνωστικές εμπειρίες και απόψεις, διεθνώς καταξιωμένων σομελιέ (sommelier). Το φιλμ βραβεύτηκε σε Φεστιβάλ της Νέας Υόρκης, του Τορόντο και ακολούθησε το Τόκιο. Επιλέχθηκε ως καλύτερο ντοκιμαντέρ από τα φεστιβάλ του Μιλάνου και της Νάπολι και τώρα είναι επίσημη επιλογή, όπως τονίζ