Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Μ.Μ.Ε: Η μοναδική εξουσία που επιτελεί το ρόλο για τον οποίο δημιουργήθηκε

Γράφει ο Λευτέρης Κουγιουμουτζής , Μαθηματικός.   


Ως γνωστόν , οι θεσμοθετημένες εξουσίες, βάσει Συντάγματος στην Ελλάδα, είναι τρεις: Η εκτελεστική, η νομοθετική και η δικαστική. Καμία από αυτές δε λειτουργεί σήμερα, καθιστώντας το πολίτευμα κατ' επίφαση μόνο "Προεδρευομένη Κοινοβουλευτική Δημοκρατία" , το Σύνταγμα απονεκρωμένο και τη Δημοκρατία πρακτικά ανενεργή. 

Αναλυτικότερα:

Α) Εκτελεστική εξουσία: Μετά και την υπογραφή των μνημονίων, έχει απολέσει τη δυνατότητα καθορισμού και άσκησης κυρίαρχης εθνικής πολιτικής. Αδυνατεί ακόμα και να επιτελέσει τον άχαρο ρόλο του εντολοδόχου της τρόικας, καθώς δεν έχει τη διαχειριστική, έστω, ικανότητα ούτε καν τις δοτές στρατηγικές και πολιτικές να υλοποιήσει, ούτε καν τα μνημονιακά μέτρα να εκτελέσει. 

Επιπρόσθετα, έχει πρακτικά καταργήσει τις υπόλοιπες δύο μορφές εξουσίας• είτε στερώντας από το Κοινοβούλιο τη δυνατότητα του νομοθετείν και του ελέγχειν, είτε αδυνατώντας (ηθελημένα ή από ανικανότητα) να εφαρμόσει τους ισχύοντες νόμους, ή έχοντας τη δικαστική εξουσία σε ομηρία, μη εκσυγχρονίζοντας τις δομές της και αδιαφορώντας, επιδεικτικά και για δεκαετίες, για την εύρυθμη λειτουργία της.

Β) Νομοθετική εξουσία: Δεν αρκούσε ο ευτελισμός του Κοινοβουλίου από τον άκρατο κομματισμό και την κατακόρυφη πτώση του πνευματικού και πολιτικού επιπέδου των εκλεγμένων λαϊκών εκπροσώπων εδώ και πολλά χρόνια, ήρθε να προστεθεί και η πρακτική των Προεδρικών Διαταγμάτων, όπως επίσης και των Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου, για να ακυρωθεί εντελώς ο θεσμός. 

Η εκτελεστική εξουσία απέκτησε τη δυνατότητα να νομοθετεί παρακάμπτοντας το Κοινοβούλιο, το οποίο λειτουργεί πλέον μόνο ως επικοινωνιακή κολυμβήθρα του Σιλωάμ για τους εκάστοτε κυβερνώντες, ώστε να αποκτούν εκ των υστέρων μια επίφαση λαϊκής νομιμοποίησης μέτρα που έχουν ήδη εφαρμοστεί από καιρό. 

Βουλευτές που δεν ξέρουν τι ψηφίζουν• που ξοδεύουν τον χρόνο τους σε τηλεοπτικά παράθυρα, σε ραδιοφωνικές εκπομπές ή σε διαδρόμους υπουργείων προωθώντας την επικοινωνιακή τους εικόνα ή τα συμφέροντα ψηφοφόρων-πελατών, αδιαφορώντας για τα κοινοβουλευτικά έδρανα και τις νομοθετικές διαδικασίες, δηλαδή για το σκοπό για τον οποίο εκλέχτηκαν. 

Βουλευτές έρμαια της κομματικής πειθαρχίας, με μοναδικό στόχο την προσωπική και κομματική επιβίωση και καταξίωση, χωρίς αυτενέργεια, όραμα, σθένος και εύρος.

Γ) Δικαστική εξουσία: Εγκλωβισμένη από καιρό σε δομές απαρχαιωμένες και δαιδαλώδεις, παραφορτωμένη με πληθώρα υποθέσεων, αδυνατεί να αποδώσει καλής ποιότητας δικαιοσύνη σε εύλογο χρονικό διάστημα. Καθυστερήσεις, παραγραφές, πολύπλοκο και ασαφές νομικό πλαίσιο και πολυνομία, γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, χωρίς μεγάλες δυνατότητες παρέμβασης και ουσιαστικού ελέγχου, εν μέρει πολιτικά εξαρτώμενη, δείχνει ανίκανη να επιτελέσει τον ρόλο της, αν και διατηρεί μεγαλύτερο απόθεμα εμπιστοσύνης από τους πολίτες σε σχέση με τις άλλες δύο εξουσίες. Ειδικά στον τομέα του ελέγχου των παρεκτροπών της εκτελεστικής εξουσίας, οι επιδόσεις της είναι τουλάχιστον ισχνές. 

Πολλάκις πολιτικές υποθέσεις δεν έφτασαν ποτέ σε αυτήν, λόγω της "αυτοπροστασίας" του πολιτικού συστήματος μέσω των δομών της εκτελεστικής και νομοθετικής εξουσίας (νόμοι περί βουλευτικής ασυλίας, ευθύνης υπουργών, εξεταστικές και προανακριτικές κοινοβουλευτικές διαδικασίες κ.ά).

Η μοναδική εξουσία που επιτελεί το ρόλο για τον οποίο δημιουργήθηκε είναι η τέταρτη, των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας. 

Εξωθεσμική και άτυπη, στα όρια της νομιμότητας (χαρακτηριστικά οι μεγάλοι τηλεοπτικοί σταθμοί λειτουργούν με προσωρινές άδειες και κραυγαλέες παρατυπίες), διαπλεκόμενη και διεφθαρμένη, χωρίς τον παραμικρό λαϊκό έλεγχο, προσφέρει διαχρονικά ομπρέλα προστασίας στο πολιτικό σύστημα, διαμορφώνοντας κατά το δοκούν την "κοινή γνώμη" και κρατώντας σε ομηρία μια κοινωνία τηλεθεάτρια, προσδοκώντας ασφαλώς ανταποδοτικά οφέλη προς τους ιδιοκτήτες και διαχειριστές της για τις υπηρεσίες της αυτές. 

Ένα πολιτικό σύστημα που, με τη σειρά του, απέφυγε επιμελώς να οριοθετήσει αυστηρό, ξεκάθαρο και συγκεκριμένο νομικό πλαίσιο λειτουργίας των ΜΜΕ.

Το πολίτευμα της Ελλάδας, όπως τουλάχιστον περιγράφεται στο Σύνταγμα, προφανώς δε λειτουργεί. Όχι ως συνέπεια της κρίσης, αλλά μάλλον ως γενεσιουργός της αιτία• απλώς με την κρίση τα συμπτώματα έγιναν κραυγαλέα. 

Ήδη από δεκαετίες η Ελλάδα βιώνει μια συνταγματική εκτροπή• η επίπλαστη κοινωνική ευδαιμονία ήταν αυτή που οδήγησε στην ανοχή και την αδιαφορία και, εν τέλει, στην κατάθλιψη του σήμερα. Όσο η κατάσταση αυτή δε θεραπεύεται, κακοφορμίζει και γεννά μεγαλύτερες παθογένειες, με μέγιστη όλων τον ευρύτατο κοινωνικό εκφασισμό. 

Η ικανοποίηση της ανάγκης για ένα νέο κοινωνικό συμβόλαιο, για ένα Σύνταγμα που θα λειτουργήσει, που θα εξυπηρετήσει το κοινωνικό συμφέρον υπό νέους όρους και διαφορετική νοοτροπία και θα γίνει σεβαστό απ' όλο το κοινωνικό φάσμα είναι όχι απλά επιτακτική, αλλά θεμελιώδης. 

Ο άλλος δρόμος, της διατήρησης της υπάρχουσας κατάστασης και της εκτροπής, δεν είναι καθόλου αδιέξοδος, όπως αναφέρεται συχνά• οδηγεί σε βέβαιη καταστροφή.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ψυχολογία εργασίας: Σχέσεις προϊσταμένου και υφισταμένων

Οι σχέσεις μεταξύ προϊσταμένου και υφισταμένων έχουν καθοριστικό ρόλο στην παραγωγικότητα και στα κίνητρα στο χώρο εργασίας. Η εκτίμηση που νιώθουν ότι έχουν οι υφιστάμενοι από τον προϊστάμενο τους, είναι από τους ισχυρότερους παράγοντες που τους επιτρέπουν να αφοσιώνονται στο έργο τους. Έρευνες έχουν δείξει ότι το αίσθημα εκτίμησης βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο όπως άλλοι σημαντικοί παράγοντες σε σχέση με την εργασία τους που είναι το ύψος του μισθού, οι ευκαιρίες για εκπαίδευση και ανέλιξη. Ο προϊστάμενος είναι ο ισχυρότερος παράγοντας που μπορεί να επηρεάζει τα κίνητρα και το ομαδικό πνεύμα εργασίας των υφισταμένων του. Με τον τρόπο συμπεριφοράς του, τον προφορικό του λόγο, τη γλώσσα του σώματος και τις εκφράσεις του προσώπου του, μεταδίδει σημαντικότατα μηνύματα για τη γνώμη και τις σκέψεις του σχετικά με την αξία των ανθρώπων που εργάζονται μαζί του.

Ο Κώδικας Ηθικής και Δεοντολογίας των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως .

1965 Κώδικας των Αθηνών . Ο Κώδικας Ηθικής και Δεοντολογίας των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως . Ο ΚΩΔΙΚΑΣ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ . Η ΛΑΜΠΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ . To 1960 ιδρύθηκε η ΕΕΔΣ – Ελληνική Εταιρεία Δημοσίων Σχέσεων , το επιστημονικό σωματείο των Δημοσίων Σχέσεων στην Ελλάδα . Ο “πατριάρχης” (πρωτεργάτης) των Δημοσίων Σχέσεων στην Ελλάδα , ο Μάνος Παυλίδης διετέλεσε πρόεδρος της IPRA (International Public Relations Association ) , από το 1973 έως το 1976 , ενώ το 1964 είχε εκλεγεί στη θέση του Γραμματέα . Το 1965 στην Αθήνα πραγματοποιήθηκε το παγκόσμιο συνέδριο της IPRA ( International Public Relations Association ) και εδώ υπογράφηκε ο περίφημος Κώδικας των Αθηνών , ο Διεθνής Κώδικας Δεοντολογίας των Δημοσίων Σχέσεων που εφαρμόζεται αδιάλειπτα από τότε από όλα τα επιστημονικά σωματεία των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως . Δηλαδή όλοι οι επαγγελματίες των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως εφαρμόζουν και ασπάζονται τον Κώδικα Ηθικής και Δεοντολογίας ,...

Η ομορφότερη κοπέλα της Κρήτης για το 2011

Πλήθος κόσμου κατέκλισε την Τετάρτη 24 Αυγούστου το club Envy στο Ηράκλειο όπου πραγματοποιήθηκε ο μεγάλος Τελικός του 33ου Παγκρήτιου Διαγωνισμού Ομορφιάς. Τον τίτλο της MISS ΚΡΗΤΗ 2011 κατέκτησε η 19χρονη Εύα Ζεϊμπεκάκη από το Ηράκλειο, Ά Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 αναδείχθηκε η Φαίη Αβδουλά και΄Β Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 η Ευρυδίκη Μερκούρη. Η 17χρονη Μιχαέλα Φωτιάδη

Κρητικό Σαρίκι το παραδοσιακό κεντητό μαντήλι για το κεφάλι. Η Ιστορία, οι συμβολισμοί & η Περίτεχνη πλέξη της κυρίας Πόπης

Με αφορμή την διάδοση της κρητικής παραδοσιακής τέχνης της πλέξης των σαρικιών επικοινωνήσαμε με την κυρία Πόπη, την υφάντρα μας. Τα χειροποίητα Κρητικά σαρίκια – μαντήλια στο katsounes.gr φτιάχνονται από τα χέρια της κυρίας Πόπης. Όπως μας είπε η ίδια και όπως θα έχετε αντιληφθεί η πλέξη των σαρικιών αποτελεί μια σπουδαία και περίτεχνη διαδικασία που διαφέρει από περιοχή σε περιοχή και είναι άμεσα συνδεδεμένη με τη τιμή και την υπερηφάνεια των Κρητικών. Η τέχνη αυτή συναντάτε σήμερα κυρίως σε ορεινά χωριά της Κρήτης και κυρίως   χρησιμοποιείται από μεγαλύτερες γενιές. Όπως μας είπε η ονομασία του “Σαρίκι” έχει Τούρκικη καταγωγή και υποδηλώνει την Οθωμανική επιρροή στο νησί της Κρήτης τα παλαιότερα χρόνια της Τουρκοκρατίας. Κάπου εδώ είναι η στιγμή που πρέπει να μιλήσουμε για το Συμβολισμό που έχουν τα Σαρίκια και τα μαντήλια των κρητικών στα κρόσσια, αλλά και γενικότερα τους συμβολισμούς   Ποιοι είναι όμως οι συμβολισμοί του;;   Τα κρόσσια στα μαντήλια των κρητ...

Δημόσια Ιστορία και Έντυπος Τύπος

  Γράφει η Βογιατζάκη Δέσποινα Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Με τον όρο Δημόσια Ιστορία , αναφέρετε η καταγραφή και η διατήρηση των ιστορικών πληροφοριών έπειτα από προσωπικές εμπειρίες των ανθρώπων. Επίσης αναφέρεται στην αφήγηση για θέματα εθνικά, δημοσίων Προσώπων και για ορισμένες περιόδους των χωρών του κόσμου. Η Δημόσια Ιστορία αναφέρεται στην ¨Ιστορική Συντήρηση¨, ¨Επιστημονικά Αρχεία¨, ¨Προφορική Ιστορία¨, και σε άλλους τομείς. Το Πανεπιστήμιο της Βαλτιμόρης διδάσκει τη Δημόσια Ιστορία ως  ‘ η παρουσίαση της ιστορικής γνώσης σε ένα ευρύ κοινό-ακροατήριο. Η Δημόσια Ιστορία εμφανίζεται με πολλές μορφές, παραδείγματος  χάρη, τηλεοπτικά ντοκιμαντέρ, ιστορικά έργα και τέλος, συλλογή & καταγραφή έργου’. Το Πανεπιστήμιο του Wisconsin αλλά και ο Robert Kelley   - Ιστορικός αναφέρουν ότι, ‘ η Δημόσια Ιστορία πιο συχνά αναφέρεται στην απασχόληση των ιστορικών προς την Ιστορία. Συνδέοντάς την με την εργασία έξω από τον ακαδημαϊκό χώρο’. Η ...