Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Τι θα έκανες αν κάποιος σου έπαιρνε τη σειρά;


Χαρά Τσέκου, PhD
Ψυχολόγος


Η εκπαίδευση στη θετική διεκδικητική συμπεριφορά εντάσσεται στο πλαίσιο της εκπαίδευσης στις κοινωνικές δεξιότητες, οι οποίες περιλαμβάνουν παρεμβάσεις που έχουν ως στόχο να γίνει το άτομο αποτελεσματικότερο στις διαπροσωπικές του σχέσεις. Τα πακέτα εκπαίδευσης στη θετική διεκδικητική συμπεριφορά μπορεί να δίνουν έμφαση στη χρήση συμπεριφορικών τεχνικώνη ή/και στην τροποποίηση του δυσλειτουργικού τρόπου σκέψης του ατόμου σχετικά με τη συμπεριφορά του. Η εκπαίδευση στους τρόπους διεκδίκησης προϋποθέτει ότι το άτομο:


  • Εκτιμά τον εαυτό του και τους άλλους.
  • Αποδέχεται ότι υπάρχουν περιπτώσεις όπου παρά την προσπάθειά του θα αποτύχει σε αυτά που επιθυμεί.
  • Προσπαθεί να είναι ρεαλιστής. Για πολλά προβλήματα δεν υπάρχουν τέλειες λύσεις, ούτε μαγικές ικανότητες επίλυσής τους.
  • Παρόλο που θα επιθυμούσε να είναι αγαπητό σε όλους και να έχει πάντα δίκαιη μεταχείριση, κάτι τέτοιο δεν είναι πάντα εφικτό.
  • Αναγνωρίζει ότι οι αλλαγές στη συμπεριφορά χρειάζονται χρόνο και μεγάλη πρακτική εξάσκηση.
  • Διατίθεται να διερευνήσει νέους τρόπους σκέψης και συμπεριφοράς.


Τεχνικές για την εκπαίδευση στη θετική διεκδικητική συμπεριφορά


Οι συμπεριφορικές τεχνικές διακρίνονται σε αυτές που εστιάζουν σε εξωλεκτικές συμπεριφορές και σε αυτές που έχουν ως στόχο να τροποποιήσουν λεκτικές συμπεριφορές.

Στη θετική διεκδικητική συμπεριφορά η εξωλεκτική επικοινωνία χαρακτηρίζεται από ένταση φωνής ανάλογη με την περίσταση, βλέμμα που παραμένει σταθερό χωρίς να είναι επίμονο, στάση σώματος που αποπνέει δυναμισμό και ρυθμό ομιλίας που είναι σταθερός. Αντίθετα, στην παθητική συμπεριφορά, σε σχέση με τη βλεμματική επαφή, η ματιά μπορεί να δείχνει «πρόφαση» και στις κινήσεις του άτομου να διαφαίνεται η νευρικότητά του, καθώς και άλλα στοιχεία που μπορεί να υποδηλώνουν χαμηλή αυτοεκτίμηση, όπως ο μη σταθερός ρυθμός ομιλίας με χαμηλή ένταση. Παρόμοιες εξωλεκτικές συμπεριφορές ενδέχεται να μειώσουν την ισχύ των λεκτικών μηνυμάτων. Στην επιθετική συμπεριφορά, πάλι, το βλέμμα είναι έντονο και επίμονο, η ένταση της φωνής δυνατή και η στάση του σώματος υπερβολική.

Στις λεκτικές συμπεριφορές συμπεριλαμβάνεται η χρήση εκφράσεων που δηλώνουν ευθέως συναισθήματα, είτε αρνητικά είτε θετικά (π.χ. «μου άρεσε το φαγητό»), και η χρήση του πρώτου ενικού προσώπου, όταν εκφράζονται προσωπικές απόψεις (π.χ. «μου αρέσει αυτό το εστιατόριο» αντί «αυτό το εστιατόριο θεωρείται καλό»).

Μία ακόμη τεχνική που χρησιμοποιείται για την εκπαίδευση στη θετική διεκδικητική συμπεριφορά είναι η τεχνική της «τεχνητής κλιμάκωσης». Εφαρμόζεται στις περιπτώσεις που τα δικαιώματα του ατόμου απειλούνται. Στον πρώτο βαθμό κλιμάκωσης το άτομο εκφράζει με ευγενικό τρόπο την ενόχλησή του. Στο δεύτερο βαθμό κλιμάκωσης το άτομο επαναλαμβάνει τη θέση του, αλλά τόσο ο λεκτικός όσο και ο εξωλεκτικός τόνος γίνεται εντονότεροι. Στον τρίτο βαθμό κλιμάκωσης το άτομο ενημερώνει τον άλλο για τις συνέπειες της επιμονής του στην ενοχλητική συμπεριφορά. Ο τέταρτος βαθμός κλιμάκωσης αφορά την εφαρμογή των συνεπειών για τις οποίες είχε προειδοποιήσει το άτομο προηγουμένως. Συνεπώς, το τρίτο και τέταρτο επίπεδο απάντησης εφαρμόζονται μόνον εφόσον το άτομο είναι σε θέση να πραγματοποιήσει τις ενέργειες στις οποίες αναφέρεται.

H εκπαίδευση στη θετική διεκδικητική συμπεριφορά περιλαμβάνει και την άσκηση της αντίστασης στις διακοπές κατά τη διάρκεια των συζητήσεων. Η δυνατότητα ολοκληρωμένης έκθεσης κάποιας θέσης είναι εξίσου σημαντική με τη συμμετοχή στη συζήτηση. Ορισμένοι τρόποι αντίστασης στις διακοπές κατά τη συζήτηση είναι οι παρακάτω:

  • Να ανεβάσει το άτομο τον τόνο της φωνής του, συνεχίζοντας να μιλάει.
  • Να επαναλάβει τη φράση με την οποία ξεκίνησε όταν πήρε το λόγο.
  • Να κάνει μία σύντομη παύση και να συνεχίσει να παραθέτει τα επιχειρήματά του με περισσότερη έμφαση.
  • Να χρησιμοποιήσει ανάλογη στάση του σώματος για να τονίσει τα λεγόμενά του, δηλαδή να γείρει το σώμα του προς τα άτομα στα οποία απευθύνεται, να μη στραφεί προς το μέρος του ατόμου που διακόπτει ή να σταματήσει και να του πει «μιλώ, περίμενε να τελειώσω».
  • Να μην απολογηθεί σε αυτόν που διακόπτει (π.χ. λέγοντας «συγγνώμη, μιλώ»).



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Απαγορευμένες βωμολοχίες απειλούν την παράδοση

Απο την Μαρίνα Στεφανάκη rockvitamins.blogspot.gr Στη σημερινή πραγματικότητα όπου η μουσική ακούγεται με τα μάτια, με ένα κοινό τέμπο υπολογιστή καθώς και με χυδαίους στίχους για όλα τα τραγουδάκια, αναρωτιέμαι, ενώ διανύουμε περίοδο μαζικής κρίσης, δεν θα «έπρεπε» να ανθίζουν οι τέχνες, κατ’ επέκταση και η μουσική, ως καταλύτες πνευματικής αφύπνισης; Αναμφίβολα, τα γεγονότα της ιστορίας αυτό αποδεικνύουν... Ένα από τα άπειρα παραδείγματα, αποτελεί ο Βιτσέντζος Κορνάρος, που γύρω στα μέσα του 17ου αι., όταν άρχισε δηλαδή η πολιορκία του Ηρακλείου από τους Οθωμανούς, άρχισε και η δράση του. Οι σημερινοί, όμως, Νεοέλληνες -έτσι για διαφορά- ενώ πυροβολούμαστε από ψυχρές δυτικές σφαίρες, χαμπάρι δεν παίρνουμε και το έχουμε ρίξει στη «τρέλα» όπως χαρακτηρίζει ένα Τσα-κάλι.

Η εξέλιξη της Κρητικής ενδυμασία στην πάροδο του χρόνου.

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ποια είναι η σημασία του σαρικιού, για ποιο λόγο φορούν οι Κρητικοί μαύρο πουκάμισο, τι επιρροές δέχτηκε η παραδοσιακή Κρητική φορεσιά ώσπου να πάρει την μορφή που γνωρίζουμε σήμερα;  Νομοθεσίες ενδυμασίας, επιρροές από τους διάφορους λαούς που κατοίκησαν στην Κρήτη και βεντέτες έδωσαν την τελική πινελιά στο σχέδιο της Κρητικής ενδυμασίας που γνωρίζουμε. Οι επιρροές από τη Δύση.

Η ομορφότερη κοπέλα της Κρήτης για το 2011

Πλήθος κόσμου κατέκλισε την Τετάρτη 24 Αυγούστου το club Envy στο Ηράκλειο όπου πραγματοποιήθηκε ο μεγάλος Τελικός του 33ου Παγκρήτιου Διαγωνισμού Ομορφιάς. Τον τίτλο της MISS ΚΡΗΤΗ 2011 κατέκτησε η 19χρονη Εύα Ζεϊμπεκάκη από το Ηράκλειο, Ά Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 αναδείχθηκε η Φαίη Αβδουλά και΄Β Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 η Ευρυδίκη Μερκούρη. Η 17χρονη Μιχαέλα Φωτιάδη

Γάζα: Εθνοκάθαρση ή γενοκτονία;

Ο κορυφαίος ιστορικός του Ολοκαυτώματος κρούει τον κώδωνα του κινδύνου. Ο διαπρεπής Ισραηλινός ιστορικός Όμερ Μπάρτοβ καλεί τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη διεθνή εβραϊκή κοινότητα να «σηκώσουν το ανάστημά τους και να υψώσουν τη φωνή τους, πριν η ηγεσία του Ισραήλ βυθίσει το ίδιο και τους γείτονές του στην άβυσσο». Τι διακρίνει τον πόλεμο από τη γενοκτονία; Πότε η κρατική βία μετατρέπεται από φρικτή αλλά νομικά εγκεκριμένη επίδειξη στρατιωτικής βίας στο «απόλυτο έγκλημα», σύμφωνα τόσο με το διεθνές δίκαιο όσο και με τη κοινή αντίληψη; Το ερώτημα αυτό απασχολεί πολύ τον Όμερ Μπάρτοβ τους τελευταίους μήνες. Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Brown και κορυφαίος ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Ισραηλινός ιστορικός έχει αφιερώσει την επιστημονική του σταδιοδρομία στη μελέτη πράξεων μαζικής δολοφονίας. Αυτό έχει καταστήσει την εμπειρογνωμοσύνη του περιζήτητη καθώς ο πόλεμος μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς συνεχίζει να κλιμακώνεται σε πρωτόγνωρα επίπεδα αιματοχυσίας και καταστροφής. Καθώς ο πόλεμος εξε

Το ντοκιμαντέρ «In the wine dark sea» για το κρητικό κρασί προβάλλει τον κρητικό αμπελώνα

Το ντοκιμαντέρ «In the wine dark sea» που έχει γυριστεί από την Χρύσα Τζωρτζάκη στην αγγλική γλώσσα και απευθύνεται στο διεθνές κοινό, προβάλει την Κρήτη ως οινοπαραγωγική περιοχή και αναδεικνύει τον κρητικό αμπελώνα σε χώρες που δεν έχει αποκτήσει ακόμα μεγάλη αναγνωρισιμότητα. Η σκηνοθέτης του φιλμ επισκέφθηκε τον Περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρο Αρναουτάκη και τον ενημέρωσε για την θετική πορεία και την απήχηση που καταγράφει το ντοκιμαντέρ σε φεστιβάλ κινηματογράφου ανά τον κόσμο, παρουσιάζοντας το κρασί της Κρήτης από τη μινωική εποχή μέχρι τις μέρες μας. Το ντοκιμαντέρ αναπτύσσεται μέσα από την οπτική 11 οινοπαραγωγών του νησιού, οι οποίοι αναλύουν τις ποικιλίες του κρητικού κρασιού ενώ καταγράφονται και γευσιγνωστικές εμπειρίες και απόψεις, διεθνώς καταξιωμένων σομελιέ (sommelier). Το φιλμ βραβεύτηκε σε Φεστιβάλ της Νέας Υόρκης, του Τορόντο και ακολούθησε το Τόκιο. Επιλέχθηκε ως καλύτερο ντοκιμαντέρ από τα φεστιβάλ του Μιλάνου και της Νάπολι και τώρα είναι επίσημη επιλογή, όπως τονίζ