Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Τι θα έκανες αν κάποιος σου έπαιρνε τη σειρά;


Χαρά Τσέκου, PhD
Ψυχολόγος


Η εκπαίδευση στη θετική διεκδικητική συμπεριφορά εντάσσεται στο πλαίσιο της εκπαίδευσης στις κοινωνικές δεξιότητες, οι οποίες περιλαμβάνουν παρεμβάσεις που έχουν ως στόχο να γίνει το άτομο αποτελεσματικότερο στις διαπροσωπικές του σχέσεις. Τα πακέτα εκπαίδευσης στη θετική διεκδικητική συμπεριφορά μπορεί να δίνουν έμφαση στη χρήση συμπεριφορικών τεχνικώνη ή/και στην τροποποίηση του δυσλειτουργικού τρόπου σκέψης του ατόμου σχετικά με τη συμπεριφορά του. Η εκπαίδευση στους τρόπους διεκδίκησης προϋποθέτει ότι το άτομο:


  • Εκτιμά τον εαυτό του και τους άλλους.
  • Αποδέχεται ότι υπάρχουν περιπτώσεις όπου παρά την προσπάθειά του θα αποτύχει σε αυτά που επιθυμεί.
  • Προσπαθεί να είναι ρεαλιστής. Για πολλά προβλήματα δεν υπάρχουν τέλειες λύσεις, ούτε μαγικές ικανότητες επίλυσής τους.
  • Παρόλο που θα επιθυμούσε να είναι αγαπητό σε όλους και να έχει πάντα δίκαιη μεταχείριση, κάτι τέτοιο δεν είναι πάντα εφικτό.
  • Αναγνωρίζει ότι οι αλλαγές στη συμπεριφορά χρειάζονται χρόνο και μεγάλη πρακτική εξάσκηση.
  • Διατίθεται να διερευνήσει νέους τρόπους σκέψης και συμπεριφοράς.


Τεχνικές για την εκπαίδευση στη θετική διεκδικητική συμπεριφορά


Οι συμπεριφορικές τεχνικές διακρίνονται σε αυτές που εστιάζουν σε εξωλεκτικές συμπεριφορές και σε αυτές που έχουν ως στόχο να τροποποιήσουν λεκτικές συμπεριφορές.

Στη θετική διεκδικητική συμπεριφορά η εξωλεκτική επικοινωνία χαρακτηρίζεται από ένταση φωνής ανάλογη με την περίσταση, βλέμμα που παραμένει σταθερό χωρίς να είναι επίμονο, στάση σώματος που αποπνέει δυναμισμό και ρυθμό ομιλίας που είναι σταθερός. Αντίθετα, στην παθητική συμπεριφορά, σε σχέση με τη βλεμματική επαφή, η ματιά μπορεί να δείχνει «πρόφαση» και στις κινήσεις του άτομου να διαφαίνεται η νευρικότητά του, καθώς και άλλα στοιχεία που μπορεί να υποδηλώνουν χαμηλή αυτοεκτίμηση, όπως ο μη σταθερός ρυθμός ομιλίας με χαμηλή ένταση. Παρόμοιες εξωλεκτικές συμπεριφορές ενδέχεται να μειώσουν την ισχύ των λεκτικών μηνυμάτων. Στην επιθετική συμπεριφορά, πάλι, το βλέμμα είναι έντονο και επίμονο, η ένταση της φωνής δυνατή και η στάση του σώματος υπερβολική.

Στις λεκτικές συμπεριφορές συμπεριλαμβάνεται η χρήση εκφράσεων που δηλώνουν ευθέως συναισθήματα, είτε αρνητικά είτε θετικά (π.χ. «μου άρεσε το φαγητό»), και η χρήση του πρώτου ενικού προσώπου, όταν εκφράζονται προσωπικές απόψεις (π.χ. «μου αρέσει αυτό το εστιατόριο» αντί «αυτό το εστιατόριο θεωρείται καλό»).

Μία ακόμη τεχνική που χρησιμοποιείται για την εκπαίδευση στη θετική διεκδικητική συμπεριφορά είναι η τεχνική της «τεχνητής κλιμάκωσης». Εφαρμόζεται στις περιπτώσεις που τα δικαιώματα του ατόμου απειλούνται. Στον πρώτο βαθμό κλιμάκωσης το άτομο εκφράζει με ευγενικό τρόπο την ενόχλησή του. Στο δεύτερο βαθμό κλιμάκωσης το άτομο επαναλαμβάνει τη θέση του, αλλά τόσο ο λεκτικός όσο και ο εξωλεκτικός τόνος γίνεται εντονότεροι. Στον τρίτο βαθμό κλιμάκωσης το άτομο ενημερώνει τον άλλο για τις συνέπειες της επιμονής του στην ενοχλητική συμπεριφορά. Ο τέταρτος βαθμός κλιμάκωσης αφορά την εφαρμογή των συνεπειών για τις οποίες είχε προειδοποιήσει το άτομο προηγουμένως. Συνεπώς, το τρίτο και τέταρτο επίπεδο απάντησης εφαρμόζονται μόνον εφόσον το άτομο είναι σε θέση να πραγματοποιήσει τις ενέργειες στις οποίες αναφέρεται.

H εκπαίδευση στη θετική διεκδικητική συμπεριφορά περιλαμβάνει και την άσκηση της αντίστασης στις διακοπές κατά τη διάρκεια των συζητήσεων. Η δυνατότητα ολοκληρωμένης έκθεσης κάποιας θέσης είναι εξίσου σημαντική με τη συμμετοχή στη συζήτηση. Ορισμένοι τρόποι αντίστασης στις διακοπές κατά τη συζήτηση είναι οι παρακάτω:

  • Να ανεβάσει το άτομο τον τόνο της φωνής του, συνεχίζοντας να μιλάει.
  • Να επαναλάβει τη φράση με την οποία ξεκίνησε όταν πήρε το λόγο.
  • Να κάνει μία σύντομη παύση και να συνεχίσει να παραθέτει τα επιχειρήματά του με περισσότερη έμφαση.
  • Να χρησιμοποιήσει ανάλογη στάση του σώματος για να τονίσει τα λεγόμενά του, δηλαδή να γείρει το σώμα του προς τα άτομα στα οποία απευθύνεται, να μη στραφεί προς το μέρος του ατόμου που διακόπτει ή να σταματήσει και να του πει «μιλώ, περίμενε να τελειώσω».
  • Να μην απολογηθεί σε αυτόν που διακόπτει (π.χ. λέγοντας «συγγνώμη, μιλώ»).



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ψυχολογία εργασίας: Σχέσεις προϊσταμένου και υφισταμένων

Οι σχέσεις μεταξύ προϊσταμένου και υφισταμένων έχουν καθοριστικό ρόλο στην παραγωγικότητα και στα κίνητρα στο χώρο εργασίας. Η εκτίμηση που νιώθουν ότι έχουν οι υφιστάμενοι από τον προϊστάμενο τους, είναι από τους ισχυρότερους παράγοντες που τους επιτρέπουν να αφοσιώνονται στο έργο τους. Έρευνες έχουν δείξει ότι το αίσθημα εκτίμησης βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο όπως άλλοι σημαντικοί παράγοντες σε σχέση με την εργασία τους που είναι το ύψος του μισθού, οι ευκαιρίες για εκπαίδευση και ανέλιξη. Ο προϊστάμενος είναι ο ισχυρότερος παράγοντας που μπορεί να επηρεάζει τα κίνητρα και το ομαδικό πνεύμα εργασίας των υφισταμένων του. Με τον τρόπο συμπεριφοράς του, τον προφορικό του λόγο, τη γλώσσα του σώματος και τις εκφράσεις του προσώπου του, μεταδίδει σημαντικότατα μηνύματα για τη γνώμη και τις σκέψεις του σχετικά με την αξία των ανθρώπων που εργάζονται μαζί του.

Η ομορφότερη κοπέλα της Κρήτης για το 2011

Πλήθος κόσμου κατέκλισε την Τετάρτη 24 Αυγούστου το club Envy στο Ηράκλειο όπου πραγματοποιήθηκε ο μεγάλος Τελικός του 33ου Παγκρήτιου Διαγωνισμού Ομορφιάς. Τον τίτλο της MISS ΚΡΗΤΗ 2011 κατέκτησε η 19χρονη Εύα Ζεϊμπεκάκη από το Ηράκλειο, Ά Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 αναδείχθηκε η Φαίη Αβδουλά και΄Β Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 η Ευρυδίκη Μερκούρη. Η 17χρονη Μιχαέλα Φωτιάδη

Ο Κώδικας Ηθικής και Δεοντολογίας των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως .

1965 Κώδικας των Αθηνών . Ο Κώδικας Ηθικής και Δεοντολογίας των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως . Ο ΚΩΔΙΚΑΣ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ . Η ΛΑΜΠΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ . To 1960 ιδρύθηκε η ΕΕΔΣ – Ελληνική Εταιρεία Δημοσίων Σχέσεων , το επιστημονικό σωματείο των Δημοσίων Σχέσεων στην Ελλάδα . Ο “πατριάρχης” (πρωτεργάτης) των Δημοσίων Σχέσεων στην Ελλάδα , ο Μάνος Παυλίδης διετέλεσε πρόεδρος της IPRA (International Public Relations Association ) , από το 1973 έως το 1976 , ενώ το 1964 είχε εκλεγεί στη θέση του Γραμματέα . Το 1965 στην Αθήνα πραγματοποιήθηκε το παγκόσμιο συνέδριο της IPRA ( International Public Relations Association ) και εδώ υπογράφηκε ο περίφημος Κώδικας των Αθηνών , ο Διεθνής Κώδικας Δεοντολογίας των Δημοσίων Σχέσεων που εφαρμόζεται αδιάλειπτα από τότε από όλα τα επιστημονικά σωματεία των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως . Δηλαδή όλοι οι επαγγελματίες των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως εφαρμόζουν και ασπάζονται τον Κώδικα Ηθικής και Δεοντολογίας ,...

Κρητικό Σαρίκι το παραδοσιακό κεντητό μαντήλι για το κεφάλι. Η Ιστορία, οι συμβολισμοί & η Περίτεχνη πλέξη της κυρίας Πόπης

Με αφορμή την διάδοση της κρητικής παραδοσιακής τέχνης της πλέξης των σαρικιών επικοινωνήσαμε με την κυρία Πόπη, την υφάντρα μας. Τα χειροποίητα Κρητικά σαρίκια – μαντήλια στο katsounes.gr φτιάχνονται από τα χέρια της κυρίας Πόπης. Όπως μας είπε η ίδια και όπως θα έχετε αντιληφθεί η πλέξη των σαρικιών αποτελεί μια σπουδαία και περίτεχνη διαδικασία που διαφέρει από περιοχή σε περιοχή και είναι άμεσα συνδεδεμένη με τη τιμή και την υπερηφάνεια των Κρητικών. Η τέχνη αυτή συναντάτε σήμερα κυρίως σε ορεινά χωριά της Κρήτης και κυρίως   χρησιμοποιείται από μεγαλύτερες γενιές. Όπως μας είπε η ονομασία του “Σαρίκι” έχει Τούρκικη καταγωγή και υποδηλώνει την Οθωμανική επιρροή στο νησί της Κρήτης τα παλαιότερα χρόνια της Τουρκοκρατίας. Κάπου εδώ είναι η στιγμή που πρέπει να μιλήσουμε για το Συμβολισμό που έχουν τα Σαρίκια και τα μαντήλια των κρητικών στα κρόσσια, αλλά και γενικότερα τους συμβολισμούς   Ποιοι είναι όμως οι συμβολισμοί του;;   Τα κρόσσια στα μαντήλια των κρητ...

Δημόσια Ιστορία και Έντυπος Τύπος

  Γράφει η Βογιατζάκη Δέσποινα Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Με τον όρο Δημόσια Ιστορία , αναφέρετε η καταγραφή και η διατήρηση των ιστορικών πληροφοριών έπειτα από προσωπικές εμπειρίες των ανθρώπων. Επίσης αναφέρεται στην αφήγηση για θέματα εθνικά, δημοσίων Προσώπων και για ορισμένες περιόδους των χωρών του κόσμου. Η Δημόσια Ιστορία αναφέρεται στην ¨Ιστορική Συντήρηση¨, ¨Επιστημονικά Αρχεία¨, ¨Προφορική Ιστορία¨, και σε άλλους τομείς. Το Πανεπιστήμιο της Βαλτιμόρης διδάσκει τη Δημόσια Ιστορία ως  ‘ η παρουσίαση της ιστορικής γνώσης σε ένα ευρύ κοινό-ακροατήριο. Η Δημόσια Ιστορία εμφανίζεται με πολλές μορφές, παραδείγματος  χάρη, τηλεοπτικά ντοκιμαντέρ, ιστορικά έργα και τέλος, συλλογή & καταγραφή έργου’. Το Πανεπιστήμιο του Wisconsin αλλά και ο Robert Kelley   - Ιστορικός αναφέρουν ότι, ‘ η Δημόσια Ιστορία πιο συχνά αναφέρεται στην απασχόληση των ιστορικών προς την Ιστορία. Συνδέοντάς την με την εργασία έξω από τον ακαδημαϊκό χώρο’. Η ...