Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ανεργία; Όχι για όλους!


Ζαχαρίας Μουρούτης
MBA - Δρ. Πολιτικός Μηχανικός


Ήδη στις αναπτυγμένες χώρες έχει αρχίσει να παρατηρείται το φαινόμενο να υπάρχουν πολυάριθμες κενές θέσεις εργασίας σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε τομείς αιχμής, όπως η πληροφορική, η ιατρική, η βιοτεχνολογία, η μοριακή βιολογία, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας ή η εξόρυξη υδρογονανθράκων.

Το φαινόμενο αυτό αναμένεται να ενταθεί τα επόμενα χρόνια και να πάρει ανησυχητικές
διαστάσεις καθώς ο πληθυσμός των αναπτυγμένων χωρών διαρκώς γερνάει λόγω του δημογραφικού προβλήματος. Αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα να αλλάξει η σύνθεση του εργατικού δυναμικού των χωρών αυτών με κυρίαρχα χαρακτηριστικά την αύξηση του ποσοστού των γυναικών και των μεταναστών από την αφρόκρεμα των αναπτυσσόμενων χωρών.

Την ίδια στιγμή η παγκοσμιοποίηση, η ταχύτητα στις μεταφορές αλλά και η χρήση δικτύων στους υπολογιστές που έχει μειώσει δραστικά τις χρονοαποστάσεις μεταξύ των Κρατών θα ενισχύσει την εύκολη, γρήγορη και οικονομική τάση της εξωτερικής ανάθεσης (outsourcing) εργασιών απευθείας σε εργατικό δυναμικό άλλων αναπτυσσόμενων χωρών.

Πέρα από τη μείωση του αριθμού διαθέσιμου εργατικού δυναμικού έχει ανακύψει και το θέμα της κατάρτισης του υπάρχοντος. Ακριβώς λόγω των συνεχών και ραγδαίων τεχνολογικών καινοτομιών οι δεξιότητες που απαιτούνται από τους εργαζόμενους βαίνουν διαρκώς αυξανόμενες. Αυτό σημαίνει ότι και το εκπαιδευτικό σύστημα οφείλει να προσαρμοστεί έτσι ώστε να μπορεί να παράγει νέους με τις γνώσεις του σήμερα και του αύριο και να σφυρηλατήσει σε αυτούς ηγετικές ικανότητες και την κουλτούρα της πρωτοπορίας και της καινοτομίας έτσι ώστε να μπορούν να παρακολουθήσουν αλλά και να διαμορφώσουν τις εξελίξεις στο εργασιακό τους περιβάλλον. Παρατηρείται, μάλιστα, το φαινόμενο οι πλέον προηγμένες τεχνολογικά χώρες να υστερούν στο εκπαιδευτικό τους σύστημα έναντι άλλων αναπτυσσόμενων εντείνοντας την πεποίθηση ότι ένα μεταναστευτικό κύμα θα κριθεί αναγκαίο σε ακόμα μεγαλύτερο βαθμό από ότι ήδη συμβαίνει σήμερα. Παράλληλα, και το υπάρχον δυναμικό στη συντριπτική του πλειοψηφία χρειάζεται διαρκή επιμόρφωση προκειμένου να ενημερώνεται, να μπορεί να παρακολουθήσει και να κάνει χρήση των νέων εργαλείων που διατίθενται συνεχώς λόγω ακριβώς των συνεχών καινοτομιών και εξελίξεων στους τεχνολογικούς τομείς αιχμής.

Με βάση τις τρέχουσες εξελίξεις και τις εκτιμήσεις που μπορούν να γίνουν με τα σημερινά δεδομένα οι τομείς αιχμής που αναμένεται να παρουσιάσουν τη μεγαλύτερη ζήτηση – και επομένως και τις μεγαλύτερες ελλείψεις αν δε δράσουν τα Κράτη και οι επιχειρήσεις προληπτικά – είναι:
  • Η νανοτεχνολογία,
  • Η κβαντομηχανική,
  • Ο τομέας της υγείας τόσο σε προληπτικό όσο και σε θεραπευτικό επίπεδο,
  • Η γενετική,
  • Η τεχνολογία του διαστήματος,
  • Ο τομέας που σχετίζεται με την κλιματική αλλαγή,
  • Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας,
  • Η προστασία προσώπων, επιχειρήσεων, δικτύων ηλεκτρονικών υπολογιστών και Κρατών από τρομοκρατικές επιθέσεις,
  • Η οργάνωση αλυσίδων παραγωγής,
  • Η ψυχαγωγία μέσα από ηλεκτρονικά παιχνίδια και την τηλεόραση,
  • Η τομέας της προσωπικής καθοδήγησης και συμβουλευτικής (coaching)
  • Οι κυνηγοί κεφαλών (Global Headhunters) – οι άνθρωποι δηλαδή που θα αναλαμβάνουν να εντοπίζουν και να προσελκύουν στελέχη με δεξιότητες και ικανότητες για λογαριασμό των επιχειρήσεων.
Η ικανότητα ή μη να προετοιμαστεί κανείς για τη μελλοντική αγορά εργασίας θα διαμορφώσει το ανταγωνιστικό περιβάλλον των επιχειρήσεων και των Κρατών. Όσοι το συνειδητοποιήσουν έγκαιρα και προετοιμαστούν κατάλληλα θα αποκτήσουν συγκριτικό πλεονέκτημα. Αντίθετα, όσοι δεν το κάνουν πιθανότατα θα χάσουν μερίδια αγοράς και τη θέση τους στο παγκόσμιο γίγνεσθαι.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τα «4 Π» του επιτυχημένου πολιτικού!

Όσοι από εμάς διδαχτήκαμε το Μάρκετινγκ, είχαμε την ευκαιρία να βρούμε στον δρόμο μας τα «4 Π» (4 P's of Marketing), τα οποία αποτελούν το συστατικό επιτυχίας ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας, μέσα από τον σχεδιασμό της σωστής στρατηγικής, η οποία στηρίζεται: 1) Στα χαρακτηριστικά του προϊόντος ή της υπηρεσίας (Product). 2) Στην τιμή (Price) του προϊόντος / υπηρεσίας. 3) Στη σωστή τοποθέτησή του στην αγορά (Place). 4) Στη σωστή προώθησή του (Promotion). Αναλύοντας τα πιο πάνω χαρακτηριστικά, ένας πολιτικός μπορεί εύκολα να διακρίνει τη

Η ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗΣ ΚΑΤΣΟΥΝΑΣ

Το σήμα κατατεθέν της Κρητικές παράδοσης και συγκεκριμένα οι "χειροποίητες κατσούνες, κρητικά μπαστούνια" είχαν την τιμητική τους στην τελευταία εκπομπή του ALPHA «Σαββατοκύριακο με τον Μάνεση». Την Κυριακή το μεσημέρι εμφανίστηκε στην εκπομπή μέσω σύνδεσης Skype ο Κρητικός "Digital Media Strategist" Μάρκος Σμυρνάκης. Επίκεντρο της συζήτησης ήταν ο τρόπος της διαδικτυακής προώθησης της Κρητικής παράδοσης, αλλά και πως όλο αυτό βοηθάει στην συντήρηση της. Όπως ισχυρίζεται, σύγχρονες τεχνικές μάρκετινγκ είναι ικανές να δώσουν ξανά ζωή και να συστήσουν σε νέο κόσμο τις Κρητικές κατσούνες. Αυτό είναι και το όραμα. Η ένταξη ενός παγιωμένου προϊόντος και πάλι στην καθημερινότητα του ανθρώπου, πριν την εξαφάνιση του. Ένταξη... από όλες τις πλευρές, ξεκινώντας από το κίνητρο για την παραγωγή, αλλά και το ενδιαφέρον από νέους ανθρώπους όχι μόνο να μάθουν να τις χρησιμοποιούν , αλλά και να παράγουν το συγκεκριμένο προϊόν Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τεχνίτες πλέ...

Η L’Oréal «σπάει» την γυάλινη οροφή για τις γυναίκες επιστήμονες!

  Τα Ελληνικά Βραβεία L’ORÉAL–UNESCO εντάσσονται στο Διεθνές Πρόγραμμα L’ORÉAL-UNESCO Για τις Γυναίκες στην Επιστήμη, το όποιο αναγνωρίζει και υποστηρίζει διεθνώς γυναίκες επιστήμονες, με στόχο να τους δοθεί μεγαλύτερη αναγνώριση, να αναδειχθεί το ταλέντο τους και να εμπνεύσει περισσότερες γυναίκες να ασχοληθούν με την επιστήμη. Με πίστη στην πεποίθηση ότι ο κόσμος χρειάζεται την επιστήμη και η επιστήμη χρειάζεται τις γυναίκες, το Ίδρυμα L’Oréal σε συνεργασία με την Ελληνική Εθνική Επιτροπή για την UNESCO, προκηρύσσουν για 12η φορά στην Ελλάδα, την έναρξη των φετινών βραβείων, με τρία σημαντικά βραβεία αξίας 10.000€ έκαστο, που θα δοθούν σε γυναίκες επιστήμονες, οι οποίες απασχολούνται στους τομείς των Βιοεπιστημών, των Φυσικών Επιστημών, των Μαθηματικών και της Επιστήμης των Υπολογιστών. Τέλος, ως περαιτέρω επιβεβαίωση της παραπάνω δέσμευσης και του θετικού αντίκτυπου των Βραβείων στους δικαιούχους του, ανακοινώνεται ότι από το 2022 και έπειτα, τα βραβεία θα πραγματοποιούνται κάθ...

Freelancer: Τι σημαίνει επί της ουσίας η νέα πραγματικότητα εργασίας;

Γράφει η Αρετή Διαμαντή Freelancer: Από την e-food και άλλες εταιρείες που υιοθετούν ένα τέτοιο μοντέλο εργασίας προκύπτει το νέο ερώτημα. Συμφέρει άραγε να είναι κάποιος freelancer και κάτω από ποιες προϋποθέσεις; Σάλος δημιουργήθηκε με την πρόσφατη “ατυχή” διατύπωση της e-food σε μερίδα εργαζομένων της σε σχέση με το ενδεχόμενο να γίνουν freelancers αντί για μισθωτοί. Οι περισσότεροι διαμαρτυρήθηκαν έντονα, ενώ η εταιρεία έσπευσε να διαψεύσει και να μιλήσει για κακή επικοινωνία. Ωστόσο, υπάρχει μια μεγάλη μερίδα ατόμων που δεν γνωρίζουν καν τι σημαίνει το freelancing. Σε αυτή την περίπτωση, τι αλλάζει στον εργασιακό τομέα; Πρόκειται για μια αναβάθμιση της εργασιακής πραγματικότητας ή μήπως για μια επιδείνωση της ήδη ζοφερής πραγματικότητας; Η τεχνολογία συχνά έρχεται να γεφυρώσει το χάσμα που δημιουργείται ανάμεσα στις διαφορετικές γενιές. Εδώ μήπως συμβαίνει κάτι τέτοιο; Freelancer: Τι συνεπάγεται για την καθημερινότητα ενός εργαζομένου; Αρχικά, πρόκειται για έναν αρκετά ευρύ όρο. Κ...

Ποια είναι τα βασικά προβλήματα στην ψυχολογία των εργαζομένων στον τουρισμό και πως μπορούν να βελτιωθούν;

Η Καλοκαιρινή τουριστική σεζόν έχει ήδη ξεκινήσει με πολλά προβλήματα να έρχονται στο φως της δημοσιότητας, αλλά με τα περισσότερα να παραμένουν και να εξελίσσονται εσωτερικά στους κλάδους των Τουριστικών Επαγγελμάτων. Τα τελευταία περιστατικά που συνέβησαν σχετικά με το έγκαυμα του νεαρού στην Κρήτη, αλλά και τον νεαρό σερβιτόρο να σερβίρει εντός θαλάσσης σε beach bar στην Ρόδο, κάνουν πλέον ξεκάθαρο ότι δεν ακολουθείται, αλλά ούτε φαίνεται να υπάρχει σαφής οδηγία για τον ασφαλή τρόπο εργασίας κάθε εργαζομένου. Τελικά η εργασία στον Τουρισμό είναι επιλογή ή λύση ανάγκης για τους εργαζομένους του χώρου;  • Πόσο εύκολό είναι από μία αδρανής περίοδο του χειμώνα να προσαρμοστείς σε μία έντονη καθημερινότητα; • Πόσες είναι και πόσες θα έπρεπε να είναι οι ώρες εργασίας;  • Υπάρχει προσωπικός χρόνος;  • Τηρείται η σωστή διατροφή; Βρισκόμαστε στην καρδιά του καλοκαιριού και σε μια χώρα όπου αποτελείται από 6.000 νησιά, νησίδες και βραχονησίδες. Η ενασχόληση λοιπόν με τον...