Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Γιατί έξυπνοι άνθρωποι αποτυγχάνουν να βρουν καλές λύσεις όταν συνεργάζονται

Γράφει ο Γιάννης Λαούρης

Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι κοινωνίες σήμερα είναι πολύπλοκα. Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορούν να λυθούν με κατατεμαχισμό τους σε μικρότερα, γιατί ως πολύπλοκα δεν τεμαχίζονται. Τα διάφορα υπο-προβλήματα είναι αλληλο-συνδεδεμένα και έχουν σχέσεις μεταξύ τους. Επίσης, η πολυπλοκότητα είναι τέτοια που δεν επιτρέπει σε κανένα θνητό να μπορεί να τα λύσει από μόνος του. Οι μόνες λοιπόν προσεγγίσεις που παραμένουν είναι να στραφούμε στην τεχνολογία για βοήθεια και/ή να αναθέσουμε την επίλυση τους σε ομάδες από ειδικούς. Στις επόμενες λίγες γραμμές θα προσπαθήσω να εξηγήσω γιατί και οι δύο αυτές προσεγγίσεις δεν είναι εύκολες

Όταν το 1997 ο super computerτης IBM Deep Blue νίκησε τον παγκόσμιο πρωταθλητή Garry Kasparov στο σκάκι όλοι θεωρήσαμε ότι διασταυρώσαμε ένα ορόσημο στην εξέλιξη του ανθρώπου. Η μηχανή έγινε πιο “έξυπνη” από τον ανθρώπινο εγκέφαλο. Συνεπώς, θεωρήθηκε πλέον δεδομένο ότι τα πολύπλοκα προβλήματα θα επιλύονταν από ΗΥ. Σύντομα όμως διαφάνηκε ότι κανένας ΗΥ δεν είναι σε θέση ακόμη να αντικαταστήσει την ανθρώπινη διορατικότητα, το ταλέντο, το προαίσθημα ή την εφευρετικότητα. Συνεπώς συνεργασία της τεχνολογίας με τον άνθρωπο διαφαίνεται ως η καλύτερη προσέγγιση. Λογικό μεν, αλλά επίσης δεν φτάσαμε στο σημείο να έχουμε άμεση επικοινωνία μεταξύ ανθρώπου και μηχανής.

Τα τελευταία χρόνια γίνεται πολλής λόγος για συλλογική νοημοσύνη και συλλογική σοφία. Η θεωρία λέει ότι δύο οι περισσότερα μυαλά μπορούν να βρουν καλύτερες λύσεις από ένα. Είναι αλήθεια αυτό; Ακόμα και η καθημερινότητα μας διδάσκει ότι κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει. Τουναντίον, ομάδες είναι πιθανόν να καταλήξουν σε υποδιαίστερες λύσεις από αυτές που θα μπορούσε ένα καλό μέλος της ομάδας να προτείνει. Συνεπώς, τρια μυαλά που δουλεύουν μαζί δεν έχουν IQ 300,αλλά ίσως μόνο 90!

Το 2005 συνέβηκε το εξής εντυπωσιακό. Σε ένα Freestyle Chess Tournament που διοργάνωσε η Playchess.com,δύο ερασιτέχνες, οι Steven Cramton και Zackary Stephen μαζί με τα κοινά laptopsτους κατατρόπωσαν παγκόσμιους πρωταθλητές στο σκάκι οι οποίοι μάλιστα είχαν στη διάθεση τους super computers. Δηλαδή   Weak Human(s) + Week Machine(s) + Better Posses(ses)


Is SUPERIOR TO
Super Computer + World’s Grandmasters
Συνεπώς, πιο σημαντικό και από το βαθμό εμφυίας των μελών μιας ομάδας αλλά και τις δυνατότητες της τεχνολογίας, είναι το πρόσες με το οποίο πραγματοποιείται η διαδικασία της συνεργασίας.

Εδώ και μερικές δεκαετίες βρίσκονται σε εξέλιξη επαναστατικές μεθοδολογίες και εργαλεία τα οποία βελτιστοποιούν τη διαδικασία συλλογικής κατανόησης ενός προβλήματος, τη δημιουργία κοινού λεξιλογίου για την περιγραφή του, δημιουργία συμφωνίας για τους στόχους καθώς επίσης και διαδικασία επίλυσης του. Το πιο εντυπωσιακό είναι ότι αυτές οι μεθοδολογίες δουλεύουν ακόμα και όταν τα μέλη μιας ομάδας έχουν διαμετρικά αντίθετες αντιλήψεις και θέσεις.


Γιατί το θέμα αυτό είναι επίκαιρο;
Διότι μπορεί οι κυβερνήσεις, οι προέδροι και οι τεχνοκράτες να έχουν τις καλύτερες προθέσεις, μπορεί να επιλεκτούν τα καλύτεροι εμπειρογνώμονες και ειδικοί, αλλά αν η μεθοδολογία,διαδικασίες και εργαλεία που θα έχουν στη διαθεση τους για να αναλύσουν,συζητήσουν και επιλύσουν τα προβλήματα δεν αξιοποιούν τις σύγχρονες εξελίξεις στον τομέα αυτό, η προσπάθειες τους είναι καταδικασμένες να αποτύχουν.
 
 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Απαγορευμένες βωμολοχίες απειλούν την παράδοση

Απο την Μαρίνα Στεφανάκη rockvitamins.blogspot.gr Στη σημερινή πραγματικότητα όπου η μουσική ακούγεται με τα μάτια, με ένα κοινό τέμπο υπολογιστή καθώς και με χυδαίους στίχους για όλα τα τραγουδάκια, αναρωτιέμαι, ενώ διανύουμε περίοδο μαζικής κρίσης, δεν θα «έπρεπε» να ανθίζουν οι τέχνες, κατ’ επέκταση και η μουσική, ως καταλύτες πνευματικής αφύπνισης; Αναμφίβολα, τα γεγονότα της ιστορίας αυτό αποδεικνύουν... Ένα από τα άπειρα παραδείγματα, αποτελεί ο Βιτσέντζος Κορνάρος, που γύρω στα μέσα του 17ου αι., όταν άρχισε δηλαδή η πολιορκία του Ηρακλείου από τους Οθωμανούς, άρχισε και η δράση του. Οι σημερινοί, όμως, Νεοέλληνες -έτσι για διαφορά- ενώ πυροβολούμαστε από ψυχρές δυτικές σφαίρες, χαμπάρι δεν παίρνουμε και το έχουμε ρίξει στη «τρέλα» όπως χαρακτηρίζει ένα Τσα-κάλι.

Η εξέλιξη της Κρητικής ενδυμασία στην πάροδο του χρόνου.

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ποια είναι η σημασία του σαρικιού, για ποιο λόγο φορούν οι Κρητικοί μαύρο πουκάμισο, τι επιρροές δέχτηκε η παραδοσιακή Κρητική φορεσιά ώσπου να πάρει την μορφή που γνωρίζουμε σήμερα;  Νομοθεσίες ενδυμασίας, επιρροές από τους διάφορους λαούς που κατοίκησαν στην Κρήτη και βεντέτες έδωσαν την τελική πινελιά στο σχέδιο της Κρητικής ενδυμασίας που γνωρίζουμε. Οι επιρροές από τη Δύση.

Η ομορφότερη κοπέλα της Κρήτης για το 2011

Πλήθος κόσμου κατέκλισε την Τετάρτη 24 Αυγούστου το club Envy στο Ηράκλειο όπου πραγματοποιήθηκε ο μεγάλος Τελικός του 33ου Παγκρήτιου Διαγωνισμού Ομορφιάς. Τον τίτλο της MISS ΚΡΗΤΗ 2011 κατέκτησε η 19χρονη Εύα Ζεϊμπεκάκη από το Ηράκλειο, Ά Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 αναδείχθηκε η Φαίη Αβδουλά και΄Β Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 η Ευρυδίκη Μερκούρη. Η 17χρονη Μιχαέλα Φωτιάδη

Γάζα: Εθνοκάθαρση ή γενοκτονία;

Ο κορυφαίος ιστορικός του Ολοκαυτώματος κρούει τον κώδωνα του κινδύνου. Ο διαπρεπής Ισραηλινός ιστορικός Όμερ Μπάρτοβ καλεί τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη διεθνή εβραϊκή κοινότητα να «σηκώσουν το ανάστημά τους και να υψώσουν τη φωνή τους, πριν η ηγεσία του Ισραήλ βυθίσει το ίδιο και τους γείτονές του στην άβυσσο». Τι διακρίνει τον πόλεμο από τη γενοκτονία; Πότε η κρατική βία μετατρέπεται από φρικτή αλλά νομικά εγκεκριμένη επίδειξη στρατιωτικής βίας στο «απόλυτο έγκλημα», σύμφωνα τόσο με το διεθνές δίκαιο όσο και με τη κοινή αντίληψη; Το ερώτημα αυτό απασχολεί πολύ τον Όμερ Μπάρτοβ τους τελευταίους μήνες. Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Brown και κορυφαίος ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Ισραηλινός ιστορικός έχει αφιερώσει την επιστημονική του σταδιοδρομία στη μελέτη πράξεων μαζικής δολοφονίας. Αυτό έχει καταστήσει την εμπειρογνωμοσύνη του περιζήτητη καθώς ο πόλεμος μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς συνεχίζει να κλιμακώνεται σε πρωτόγνωρα επίπεδα αιματοχυσίας και καταστροφής. Καθώς ο πόλεμος εξε

Το ντοκιμαντέρ «In the wine dark sea» για το κρητικό κρασί προβάλλει τον κρητικό αμπελώνα

Το ντοκιμαντέρ «In the wine dark sea» που έχει γυριστεί από την Χρύσα Τζωρτζάκη στην αγγλική γλώσσα και απευθύνεται στο διεθνές κοινό, προβάλει την Κρήτη ως οινοπαραγωγική περιοχή και αναδεικνύει τον κρητικό αμπελώνα σε χώρες που δεν έχει αποκτήσει ακόμα μεγάλη αναγνωρισιμότητα. Η σκηνοθέτης του φιλμ επισκέφθηκε τον Περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρο Αρναουτάκη και τον ενημέρωσε για την θετική πορεία και την απήχηση που καταγράφει το ντοκιμαντέρ σε φεστιβάλ κινηματογράφου ανά τον κόσμο, παρουσιάζοντας το κρασί της Κρήτης από τη μινωική εποχή μέχρι τις μέρες μας. Το ντοκιμαντέρ αναπτύσσεται μέσα από την οπτική 11 οινοπαραγωγών του νησιού, οι οποίοι αναλύουν τις ποικιλίες του κρητικού κρασιού ενώ καταγράφονται και γευσιγνωστικές εμπειρίες και απόψεις, διεθνώς καταξιωμένων σομελιέ (sommelier). Το φιλμ βραβεύτηκε σε Φεστιβάλ της Νέας Υόρκης, του Τορόντο και ακολούθησε το Τόκιο. Επιλέχθηκε ως καλύτερο ντοκιμαντέρ από τα φεστιβάλ του Μιλάνου και της Νάπολι και τώρα είναι επίσημη επιλογή, όπως τονίζ