Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Γιατί έξυπνοι άνθρωποι αποτυγχάνουν να βρουν καλές λύσεις όταν συνεργάζονται

Γράφει ο Γιάννης Λαούρης

Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι κοινωνίες σήμερα είναι πολύπλοκα. Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορούν να λυθούν με κατατεμαχισμό τους σε μικρότερα, γιατί ως πολύπλοκα δεν τεμαχίζονται. Τα διάφορα υπο-προβλήματα είναι αλληλο-συνδεδεμένα και έχουν σχέσεις μεταξύ τους. Επίσης, η πολυπλοκότητα είναι τέτοια που δεν επιτρέπει σε κανένα θνητό να μπορεί να τα λύσει από μόνος του. Οι μόνες λοιπόν προσεγγίσεις που παραμένουν είναι να στραφούμε στην τεχνολογία για βοήθεια και/ή να αναθέσουμε την επίλυση τους σε ομάδες από ειδικούς. Στις επόμενες λίγες γραμμές θα προσπαθήσω να εξηγήσω γιατί και οι δύο αυτές προσεγγίσεις δεν είναι εύκολες

Όταν το 1997 ο super computerτης IBM Deep Blue νίκησε τον παγκόσμιο πρωταθλητή Garry Kasparov στο σκάκι όλοι θεωρήσαμε ότι διασταυρώσαμε ένα ορόσημο στην εξέλιξη του ανθρώπου. Η μηχανή έγινε πιο “έξυπνη” από τον ανθρώπινο εγκέφαλο. Συνεπώς, θεωρήθηκε πλέον δεδομένο ότι τα πολύπλοκα προβλήματα θα επιλύονταν από ΗΥ. Σύντομα όμως διαφάνηκε ότι κανένας ΗΥ δεν είναι σε θέση ακόμη να αντικαταστήσει την ανθρώπινη διορατικότητα, το ταλέντο, το προαίσθημα ή την εφευρετικότητα. Συνεπώς συνεργασία της τεχνολογίας με τον άνθρωπο διαφαίνεται ως η καλύτερη προσέγγιση. Λογικό μεν, αλλά επίσης δεν φτάσαμε στο σημείο να έχουμε άμεση επικοινωνία μεταξύ ανθρώπου και μηχανής.

Τα τελευταία χρόνια γίνεται πολλής λόγος για συλλογική νοημοσύνη και συλλογική σοφία. Η θεωρία λέει ότι δύο οι περισσότερα μυαλά μπορούν να βρουν καλύτερες λύσεις από ένα. Είναι αλήθεια αυτό; Ακόμα και η καθημερινότητα μας διδάσκει ότι κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει. Τουναντίον, ομάδες είναι πιθανόν να καταλήξουν σε υποδιαίστερες λύσεις από αυτές που θα μπορούσε ένα καλό μέλος της ομάδας να προτείνει. Συνεπώς, τρια μυαλά που δουλεύουν μαζί δεν έχουν IQ 300,αλλά ίσως μόνο 90!

Το 2005 συνέβηκε το εξής εντυπωσιακό. Σε ένα Freestyle Chess Tournament που διοργάνωσε η Playchess.com,δύο ερασιτέχνες, οι Steven Cramton και Zackary Stephen μαζί με τα κοινά laptopsτους κατατρόπωσαν παγκόσμιους πρωταθλητές στο σκάκι οι οποίοι μάλιστα είχαν στη διάθεση τους super computers. Δηλαδή   Weak Human(s) + Week Machine(s) + Better Posses(ses)


Is SUPERIOR TO
Super Computer + World’s Grandmasters
Συνεπώς, πιο σημαντικό και από το βαθμό εμφυίας των μελών μιας ομάδας αλλά και τις δυνατότητες της τεχνολογίας, είναι το πρόσες με το οποίο πραγματοποιείται η διαδικασία της συνεργασίας.

Εδώ και μερικές δεκαετίες βρίσκονται σε εξέλιξη επαναστατικές μεθοδολογίες και εργαλεία τα οποία βελτιστοποιούν τη διαδικασία συλλογικής κατανόησης ενός προβλήματος, τη δημιουργία κοινού λεξιλογίου για την περιγραφή του, δημιουργία συμφωνίας για τους στόχους καθώς επίσης και διαδικασία επίλυσης του. Το πιο εντυπωσιακό είναι ότι αυτές οι μεθοδολογίες δουλεύουν ακόμα και όταν τα μέλη μιας ομάδας έχουν διαμετρικά αντίθετες αντιλήψεις και θέσεις.


Γιατί το θέμα αυτό είναι επίκαιρο;
Διότι μπορεί οι κυβερνήσεις, οι προέδροι και οι τεχνοκράτες να έχουν τις καλύτερες προθέσεις, μπορεί να επιλεκτούν τα καλύτεροι εμπειρογνώμονες και ειδικοί, αλλά αν η μεθοδολογία,διαδικασίες και εργαλεία που θα έχουν στη διαθεση τους για να αναλύσουν,συζητήσουν και επιλύσουν τα προβλήματα δεν αξιοποιούν τις σύγχρονες εξελίξεις στον τομέα αυτό, η προσπάθειες τους είναι καταδικασμένες να αποτύχουν.
 
 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο Κώδικας Ηθικής και Δεοντολογίας των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως .

1965 Κώδικας των Αθηνών . Ο Κώδικας Ηθικής και Δεοντολογίας των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως . Ο ΚΩΔΙΚΑΣ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ . Η ΛΑΜΠΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ . To 1960 ιδρύθηκε η ΕΕΔΣ – Ελληνική Εταιρεία Δημοσίων Σχέσεων , το επιστημονικό σωματείο των Δημοσίων Σχέσεων στην Ελλάδα . Ο “πατριάρχης” (πρωτεργάτης) των Δημοσίων Σχέσεων στην Ελλάδα , ο Μάνος Παυλίδης διετέλεσε πρόεδρος της IPRA (International Public Relations Association ) , από το 1973 έως το 1976 , ενώ το 1964 είχε εκλεγεί στη θέση του Γραμματέα . Το 1965 στην Αθήνα πραγματοποιήθηκε το παγκόσμιο συνέδριο της IPRA ( International Public Relations Association ) και εδώ υπογράφηκε ο περίφημος Κώδικας των Αθηνών , ο Διεθνής Κώδικας Δεοντολογίας των Δημοσίων Σχέσεων που εφαρμόζεται αδιάλειπτα από τότε από όλα τα επιστημονικά σωματεία των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως . Δηλαδή όλοι οι επαγγελματίες των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως εφαρμόζουν και ασπάζονται τον Κώδικα Ηθικής και Δεοντολογίας ,...

Ψυχολογία εργασίας: Σχέσεις προϊσταμένου και υφισταμένων

Οι σχέσεις μεταξύ προϊσταμένου και υφισταμένων έχουν καθοριστικό ρόλο στην παραγωγικότητα και στα κίνητρα στο χώρο εργασίας. Η εκτίμηση που νιώθουν ότι έχουν οι υφιστάμενοι από τον προϊστάμενο τους, είναι από τους ισχυρότερους παράγοντες που τους επιτρέπουν να αφοσιώνονται στο έργο τους. Έρευνες έχουν δείξει ότι το αίσθημα εκτίμησης βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο όπως άλλοι σημαντικοί παράγοντες σε σχέση με την εργασία τους που είναι το ύψος του μισθού, οι ευκαιρίες για εκπαίδευση και ανέλιξη. Ο προϊστάμενος είναι ο ισχυρότερος παράγοντας που μπορεί να επηρεάζει τα κίνητρα και το ομαδικό πνεύμα εργασίας των υφισταμένων του. Με τον τρόπο συμπεριφοράς του, τον προφορικό του λόγο, τη γλώσσα του σώματος και τις εκφράσεις του προσώπου του, μεταδίδει σημαντικότατα μηνύματα για τη γνώμη και τις σκέψεις του σχετικά με την αξία των ανθρώπων που εργάζονται μαζί του.

Η ομορφότερη κοπέλα της Κρήτης για το 2011

Πλήθος κόσμου κατέκλισε την Τετάρτη 24 Αυγούστου το club Envy στο Ηράκλειο όπου πραγματοποιήθηκε ο μεγάλος Τελικός του 33ου Παγκρήτιου Διαγωνισμού Ομορφιάς. Τον τίτλο της MISS ΚΡΗΤΗ 2011 κατέκτησε η 19χρονη Εύα Ζεϊμπεκάκη από το Ηράκλειο, Ά Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 αναδείχθηκε η Φαίη Αβδουλά και΄Β Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 η Ευρυδίκη Μερκούρη. Η 17χρονη Μιχαέλα Φωτιάδη

Δημόσια Ιστορία και Έντυπος Τύπος

  Γράφει η Βογιατζάκη Δέσποινα Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Με τον όρο Δημόσια Ιστορία , αναφέρετε η καταγραφή και η διατήρηση των ιστορικών πληροφοριών έπειτα από προσωπικές εμπειρίες των ανθρώπων. Επίσης αναφέρεται στην αφήγηση για θέματα εθνικά, δημοσίων Προσώπων και για ορισμένες περιόδους των χωρών του κόσμου. Η Δημόσια Ιστορία αναφέρεται στην ¨Ιστορική Συντήρηση¨, ¨Επιστημονικά Αρχεία¨, ¨Προφορική Ιστορία¨, και σε άλλους τομείς. Το Πανεπιστήμιο της Βαλτιμόρης διδάσκει τη Δημόσια Ιστορία ως  ‘ η παρουσίαση της ιστορικής γνώσης σε ένα ευρύ κοινό-ακροατήριο. Η Δημόσια Ιστορία εμφανίζεται με πολλές μορφές, παραδείγματος  χάρη, τηλεοπτικά ντοκιμαντέρ, ιστορικά έργα και τέλος, συλλογή & καταγραφή έργου’. Το Πανεπιστήμιο του Wisconsin αλλά και ο Robert Kelley   - Ιστορικός αναφέρουν ότι, ‘ η Δημόσια Ιστορία πιο συχνά αναφέρεται στην απασχόληση των ιστορικών προς την Ιστορία. Συνδέοντάς την με την εργασία έξω από τον ακαδημαϊκό χώρο’. Η ...

Το έργο του εθελοντισμού

Γράφει ο Μάρκος Σμυρνάκης, Σύμβουλο Δημοσίων Σχέσεων Εθελοντής στα παιδικά χωριά SOS, Ηρακλείου Η ρίζα του εθελοντισμού προέρχεται από τον ανθρωπισμό. Δυστυχώς όμως ο ανθρωπισμός έχει παραμεριστεί στην καρδιά και στο νου των σύγχρονων ανθρώπων, λόγο της καταπίεσης που του ασκείτε από το κράτος και τους νόμους της στυγνής οικονομικής συνδιαλλαγής, που επικρατούν στην αγορά. Ωστόσο ο εθελοντισμός έχει υποστεί σταδιακή αλλοίωση τόσο ως προς την ένταση του στις διάφορες εκδηλώσεις του, όσο και ως προς το περιεχόμενό του. Ο γενικός ορισμός του εθελοντισμού μας ερμηνεύει την ηθελημένη παροχή υπηρεσιών για κάποιο κοινωφελή σκοπό. Ξεκινάει από την καρδιά του καθενός και διαχέεται στο περιβάλλον του χωρίς φραγμούς και περιορισμούς. Αρκετοί διαχωρίζουν τον εθελοντισμό σε επίσημο και ανεπίσημο. Ο επίσημος εθελοντισμός αφορά την προσφορά, για παράδειγμα, προς μία μη κυβερνητική οργάνωση (ΜΚΟ) ή ένα ίδρυμα. Για την εφαρμογή του αναλαμβάνεται με τις εξής προϋποθέσεις: • ...