Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Γιατί χρειαζόμαστε το πτυχίο στην επαγγελματική επικοινωνία

Ραϋμόνδος Αλβανός,
Επιστημονικός συνεργάτης στο τμήμα Δημοσίων Σχέσεων και Επικοινωνίας.
 
Η δημόσια συζήτηση που έχει ξεκινήσει σχετικά με την κατάργηση των δύο τμημάτων Δημοσίων Σχέσεων και Επικοινωνίας στο Αργοστόλι και στην Καστοριά δίνει την ευκαιρία να αναδειχθεί η σημασία και η χρησιμότητα του επαγγέλματος των Δημοσίων Σχέσεων.

Τώρα είναι ευκαιρία να μαθευτεί σε όλους ότι οι Δημόσιες Σχέσεις
• δεν είναι να είσαι «πόρτα» στα κλαμπ
• δεν είναι να λες ψέματα και να κοροϊδεύεις τον κόσμο
• δεν είναι να πουλάς προϊόντα και υπηρεσίες
• δεν είναι να έχεις πολλούς φίλους και να πηγαίνεις σε καφέδες και πάρτυ

Οι Δημόσιες Σχέσεις
• είναι επαγγελματική επικοινωνία που πρέπει να διαχωριστεί από την προσωπική επικοινωνία, δηλαδή τις προσωπικές Δημόσιες Σχέσεις
• έχουν μια επιστημονική βιβλιογραφία που αριθμεί παγκόσμια πάνω από 16.000 βιβλία και δεκάδες χιλιάδες επιστημονικά άρθρα
• διαχειρίζονται συστηματικά και μεθοδευμένα (δηλαδή επιστημονικά) τις σχέσεις μεταξύ ενός οργανισμού, είτε κερδοσκοπικού (επιχείρησης) είτε μη κερδοσκοπικού (π.χ. δήμος, αστυνομία, μουσείο κλπ.) με τις ομάδες ανθρώπων που είναι σημαντικές για αυτόν, όπως είναι οι δημοσιογράφοι, υπάλληλοι, μέτοχοι, τοπική κοινωνία, πελάτες κ.α.
• σκοπό έχουν την άριστη σχέση μεταξύ των παραπάνω οργανισμών και ομάδων κοινού με ό,τι αυτό συνεπάγεται: αλληλοκατανόηση, εμπιστοσύνη, αμοιβαίο όφελος
• έχουν κώδικα δεοντολογίας, ηθικούς κανόνες και στόχο έχουν τόσο την εξυπηρέτηση του συμφέροντος του κοινού που απευθύνονται όσο και του οργανισμού.
Σε πρακτικό επίπεδο οι υπεύθυνοι Δημοσίων Σχέσεων
• γράφουν δελτία τύπου τα οποία περιέχουν ειδήσεις σχετικά με τον οργανισμό που εκπροσωπούν και τα στέλνουν στους δημοσιογράφους,
• οργανώνουν συνεντεύξεις τύπου για τους δημοσιογράφους
• οργανώνουν εκδηλώσεις (ημερίδες, συμπόσια, εγκαίνια κλπ.) για τις διάφορες ομάδες κοινού στις οποίες απευθύνονται (δημοσιογράφοι, υπάλληλοι, μέτοχοι, τοπική κοινωνία, πελάτες κ.α.)
• σχεδιάζουν και συντονίζουν προγράμματα χορηγιών που όλες οι μεγάλες επιχειρήσεις οφείλουν να έχουν στα πλαίσια της εταιρικής τους ευθύνης.
• συντάσσουν και εκδίδουν το έντυπο του οργανισμού (εφημερίδα ή περιοδικό)
• αντιμετωπίζουν καταστάσεις διαχείρισης κρίσεων και επίλυσης συγκρούσεων
• κάνουν έρευνα για να γνωρίζουν την εικόνα του οργανισμού και τυχόν προβλήματα (λάθος πληροφορίες ή φήμες) που υπάρχουν για αυτήν
• Παρεμβαίνουν στην πολιτική του οργανισμού προκειμένου να βελτιωθεί η εικόνα του και οι σχέσεις με τις ομάδες κοινού που τον ενδιαφέρουν

Η κοινωνία έχει ανάγκη την επαγγελματική επικοινωνία. Σε όλη την Ελλάδα υπάρχουν χιλιάδες γραφεία τύπου. Τη δουλειά των Δημοσίων Σχέσεων όμως την κάνουν συνήθως μέχρι τώρα δημοσιογράφοι οι οποίοι όμως δεν έχουν εκπαιδευτεί σε αυτό το αντικείμενο καθώς η δημοσιογραφία είναι ένα εντελώς διαφορετικό επάγγελμα. Επίσης σε πολλές περιπτώσεις τη δουλειά των Δημοσίων Σχέσεων την κάνουν απόφοιτοι του Μάρκετινγκ το οποίο αν και συγγενής είναι διαφορετικός κλάδος της επικοινωνίας που αφορά επιχειρήσεις που έχουν ως βασικό στόχο την προώθηση των προϊόντων και των υπηρεσιών στους πελάτες τους.

Σε όλες τις χώρες του ανεπτυγμένου κόσμου οι Δημόσιες Σχέσεις διδάσκονται σε προπτυχιακό επίπεδο γιατί είναι απαραίτητο οι φοιτητές να εκπαιδευτούν συστηματικά την έννοια, τις αρχές και τις τεχνικές της επαγγελματικής επικοινωνίας.

Ο πολιτισμός μας είναι στενά συνδεδεμένος με την επικοινωνία. Στις σύγχρονες φιλελεύθερες δημοκρατίες οι άνθρωποι δεν λύνουν τις διαφορές τους με μπουνιές και όπλα αλλά με επιχειρήματα, με τη λογική, το λόγο και το διάλογο. Οι εξειδικευμένοι επικοινωνιολόγοι των Δημοσίων Σχέσεων μπορούν με την εκπαίδευση που έχουν να συμβάλουν αποφασιστικά στην επίλυση συγκρούσεων και στην εύρεση της χρυσής τομής, της άριστης λύσης για όλα τα εμπλεκόμενα μέρη.

Μαθαίνουν ότι για να πετύχουν την άριστη σχέση (που είναι ο σκοπός του επαγγέλματος) πρέπει να είναι ειλικρινείς και να προσπαθούν να εξυπηρετούν το κοινό που απευθύνονται. Μαθαίνουν ότι αποστολή τους δεν είναι να προσαρμόζουν το κοινό στις ανάγκες και στα συμφέροντα του οργανισμού (κάτι που κάνει η προπαγάνδα) αλλά να μπαίνουν στη θέση του κοινού και αν χρειαστεί να αλλάζουν τη στάση και την πολιτική του οργανισμού.

Αντίστοιχα, πιστεύω ότι στα πλαίσια της διαβούλευσης που θα ακολουθήσει η πολιτική ηγεσία θα μπει στη θέση των χιλιάδων φοιτητών που επέλεξαν να σπουδάσουν αυτό το γνωστικό αντικείμενο και θα αναθεωρήσει τη σκέψη για κατάργηση του.

 
Καστοριά, 6/2/2013

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Κρητικό Σαρίκι το παραδοσιακό κεντητό μαντήλι για το κεφάλι. Η Ιστορία, οι συμβολισμοί & η Περίτεχνη πλέξη της κυρίας Πόπης

Με αφορμή την διάδοση της κρητικής παραδοσιακής τέχνης της πλέξης των σαρικιών επικοινωνήσαμε με την κυρία Πόπη, την υφάντρα μας. Τα χειροποίητα Κρητικά σαρίκια – μαντήλια στο katsounes.gr φτιάχνονται από τα χέρια της κυρίας Πόπης. Όπως μας είπε η ίδια και όπως θα έχετε αντιληφθεί η πλέξη των σαρικιών αποτελεί μια σπουδαία και περίτεχνη διαδικασία που διαφέρει από περιοχή σε περιοχή και είναι άμεσα συνδεδεμένη με τη τιμή και την υπερηφάνεια των Κρητικών. Η τέχνη αυτή συναντάτε σήμερα κυρίως σε ορεινά χωριά της Κρήτης και κυρίως   χρησιμοποιείται από μεγαλύτερες γενιές. Όπως μας είπε η ονομασία του “Σαρίκι” έχει Τούρκικη καταγωγή και υποδηλώνει την Οθωμανική επιρροή στο νησί της Κρήτης τα παλαιότερα χρόνια της Τουρκοκρατίας. Κάπου εδώ είναι η στιγμή που πρέπει να μιλήσουμε για το Συμβολισμό που έχουν τα Σαρίκια και τα μαντήλια των κρητικών στα κρόσσια, αλλά και γενικότερα τους συμβολισμούς   Ποιοι είναι όμως οι συμβολισμοί του;;   Τα κρόσσια στα μαντήλια των κρητ...

Η εξέλιξη της Κρητικής ενδυμασία στην πάροδο του χρόνου.

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ποια είναι η σημασία του σαρικιού, για ποιο λόγο φορούν οι Κρητικοί μαύρο πουκάμισο, τι επιρροές δέχτηκε η παραδοσιακή Κρητική φορεσιά ώσπου να πάρει την μορφή που γνωρίζουμε σήμερα;  Νομοθεσίες ενδυμασίας, επιρροές από τους διάφορους λαούς που κατοίκησαν στην Κρήτη και βεντέτες έδωσαν την τελική πινελιά στο σχέδιο της Κρητικής ενδυμασίας που γνωρίζουμε. Οι επιρροές από τη Δύση.

Ποια είναι τα βασικά προβλήματα στην ψυχολογία των εργαζομένων στον τουρισμό και πως μπορούν να βελτιωθούν;

Η Καλοκαιρινή τουριστική σεζόν έχει ήδη ξεκινήσει με πολλά προβλήματα να έρχονται στο φως της δημοσιότητας, αλλά με τα περισσότερα να παραμένουν και να εξελίσσονται εσωτερικά στους κλάδους των Τουριστικών Επαγγελμάτων. Τα τελευταία περιστατικά που συνέβησαν σχετικά με το έγκαυμα του νεαρού στην Κρήτη, αλλά και τον νεαρό σερβιτόρο να σερβίρει εντός θαλάσσης σε beach bar στην Ρόδο, κάνουν πλέον ξεκάθαρο ότι δεν ακολουθείται, αλλά ούτε φαίνεται να υπάρχει σαφής οδηγία για τον ασφαλή τρόπο εργασίας κάθε εργαζομένου. Τελικά η εργασία στον Τουρισμό είναι επιλογή ή λύση ανάγκης για τους εργαζομένους του χώρου;  • Πόσο εύκολό είναι από μία αδρανής περίοδο του χειμώνα να προσαρμοστείς σε μία έντονη καθημερινότητα; • Πόσες είναι και πόσες θα έπρεπε να είναι οι ώρες εργασίας;  • Υπάρχει προσωπικός χρόνος;  • Τηρείται η σωστή διατροφή; Βρισκόμαστε στην καρδιά του καλοκαιριού και σε μια χώρα όπου αποτελείται από 6.000 νησιά, νησίδες και βραχονησίδες. Η ενασχόληση λοιπόν με τον...

Τι κρύβεται πίσω από το ναι των Ηγετών της χώρας;

Κυρίες και κύριε, συγγενείς, φίλοι και συμπολίτες, χθες τα μεσάνυχτα υπερψηφίστηκε το νέο μνημόνιο με 199 ΝΑΙ από τους βουλευτές της χώρας, χωρίς να υπάρχουν ενδοιασμοί για τους χιλιάδες διαδηλωτές ανά την Ελλάδα, που συγκεντρώθηκαν για να εκφράσουν ο καθένας με τον δικό του τρόπο, την αντίθεσή τους προ στην υπερψήφιση του νέου μνημονίου. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters δημοσίευσε την υπερψήφιση του νομοσχεδίου, πριν καν ανακοινωθούν τα αποτελέσματα μέσα στην βουλή.

Κρητικό παζάρι στην Αθήνα

Έκθεση με τίτλο: «ΚΡΗΤΗ: η Μεγάλη Συνάντηση» οργανώνεται στην Αθήνα 24 έως 27 Μαΐου στις εγκαταστάσεις του Tae Kwon Do στο Φάληρο. Η έκθεση θα είναι μικτή, κοινού και εμπορική, µε ιδιαίτερη έμφαση στις Business to Business επαφές ανάμεσα σε Κρήτες επιχειρηματίες και εταιρείες της ημεδαπής και της αλλοδαπής και θα καλύπτει έκταση 3.700 τ.μ. Θα πραγματοποιηθεί σε έναν ενιαίο χώρο, σε δυο τμήματα, ένα τμήμα προσβάσιμο σε όλους τους επισκέπτες και ένα μόνο για τους επαγγελματίες.