Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Γιατί χρειαζόμαστε το πτυχίο στην επαγγελματική επικοινωνία

Ραϋμόνδος Αλβανός,
Επιστημονικός συνεργάτης στο τμήμα Δημοσίων Σχέσεων και Επικοινωνίας.
 
Η δημόσια συζήτηση που έχει ξεκινήσει σχετικά με την κατάργηση των δύο τμημάτων Δημοσίων Σχέσεων και Επικοινωνίας στο Αργοστόλι και στην Καστοριά δίνει την ευκαιρία να αναδειχθεί η σημασία και η χρησιμότητα του επαγγέλματος των Δημοσίων Σχέσεων.

Τώρα είναι ευκαιρία να μαθευτεί σε όλους ότι οι Δημόσιες Σχέσεις
• δεν είναι να είσαι «πόρτα» στα κλαμπ
• δεν είναι να λες ψέματα και να κοροϊδεύεις τον κόσμο
• δεν είναι να πουλάς προϊόντα και υπηρεσίες
• δεν είναι να έχεις πολλούς φίλους και να πηγαίνεις σε καφέδες και πάρτυ

Οι Δημόσιες Σχέσεις
• είναι επαγγελματική επικοινωνία που πρέπει να διαχωριστεί από την προσωπική επικοινωνία, δηλαδή τις προσωπικές Δημόσιες Σχέσεις
• έχουν μια επιστημονική βιβλιογραφία που αριθμεί παγκόσμια πάνω από 16.000 βιβλία και δεκάδες χιλιάδες επιστημονικά άρθρα
• διαχειρίζονται συστηματικά και μεθοδευμένα (δηλαδή επιστημονικά) τις σχέσεις μεταξύ ενός οργανισμού, είτε κερδοσκοπικού (επιχείρησης) είτε μη κερδοσκοπικού (π.χ. δήμος, αστυνομία, μουσείο κλπ.) με τις ομάδες ανθρώπων που είναι σημαντικές για αυτόν, όπως είναι οι δημοσιογράφοι, υπάλληλοι, μέτοχοι, τοπική κοινωνία, πελάτες κ.α.
• σκοπό έχουν την άριστη σχέση μεταξύ των παραπάνω οργανισμών και ομάδων κοινού με ό,τι αυτό συνεπάγεται: αλληλοκατανόηση, εμπιστοσύνη, αμοιβαίο όφελος
• έχουν κώδικα δεοντολογίας, ηθικούς κανόνες και στόχο έχουν τόσο την εξυπηρέτηση του συμφέροντος του κοινού που απευθύνονται όσο και του οργανισμού.
Σε πρακτικό επίπεδο οι υπεύθυνοι Δημοσίων Σχέσεων
• γράφουν δελτία τύπου τα οποία περιέχουν ειδήσεις σχετικά με τον οργανισμό που εκπροσωπούν και τα στέλνουν στους δημοσιογράφους,
• οργανώνουν συνεντεύξεις τύπου για τους δημοσιογράφους
• οργανώνουν εκδηλώσεις (ημερίδες, συμπόσια, εγκαίνια κλπ.) για τις διάφορες ομάδες κοινού στις οποίες απευθύνονται (δημοσιογράφοι, υπάλληλοι, μέτοχοι, τοπική κοινωνία, πελάτες κ.α.)
• σχεδιάζουν και συντονίζουν προγράμματα χορηγιών που όλες οι μεγάλες επιχειρήσεις οφείλουν να έχουν στα πλαίσια της εταιρικής τους ευθύνης.
• συντάσσουν και εκδίδουν το έντυπο του οργανισμού (εφημερίδα ή περιοδικό)
• αντιμετωπίζουν καταστάσεις διαχείρισης κρίσεων και επίλυσης συγκρούσεων
• κάνουν έρευνα για να γνωρίζουν την εικόνα του οργανισμού και τυχόν προβλήματα (λάθος πληροφορίες ή φήμες) που υπάρχουν για αυτήν
• Παρεμβαίνουν στην πολιτική του οργανισμού προκειμένου να βελτιωθεί η εικόνα του και οι σχέσεις με τις ομάδες κοινού που τον ενδιαφέρουν

Η κοινωνία έχει ανάγκη την επαγγελματική επικοινωνία. Σε όλη την Ελλάδα υπάρχουν χιλιάδες γραφεία τύπου. Τη δουλειά των Δημοσίων Σχέσεων όμως την κάνουν συνήθως μέχρι τώρα δημοσιογράφοι οι οποίοι όμως δεν έχουν εκπαιδευτεί σε αυτό το αντικείμενο καθώς η δημοσιογραφία είναι ένα εντελώς διαφορετικό επάγγελμα. Επίσης σε πολλές περιπτώσεις τη δουλειά των Δημοσίων Σχέσεων την κάνουν απόφοιτοι του Μάρκετινγκ το οποίο αν και συγγενής είναι διαφορετικός κλάδος της επικοινωνίας που αφορά επιχειρήσεις που έχουν ως βασικό στόχο την προώθηση των προϊόντων και των υπηρεσιών στους πελάτες τους.

Σε όλες τις χώρες του ανεπτυγμένου κόσμου οι Δημόσιες Σχέσεις διδάσκονται σε προπτυχιακό επίπεδο γιατί είναι απαραίτητο οι φοιτητές να εκπαιδευτούν συστηματικά την έννοια, τις αρχές και τις τεχνικές της επαγγελματικής επικοινωνίας.

Ο πολιτισμός μας είναι στενά συνδεδεμένος με την επικοινωνία. Στις σύγχρονες φιλελεύθερες δημοκρατίες οι άνθρωποι δεν λύνουν τις διαφορές τους με μπουνιές και όπλα αλλά με επιχειρήματα, με τη λογική, το λόγο και το διάλογο. Οι εξειδικευμένοι επικοινωνιολόγοι των Δημοσίων Σχέσεων μπορούν με την εκπαίδευση που έχουν να συμβάλουν αποφασιστικά στην επίλυση συγκρούσεων και στην εύρεση της χρυσής τομής, της άριστης λύσης για όλα τα εμπλεκόμενα μέρη.

Μαθαίνουν ότι για να πετύχουν την άριστη σχέση (που είναι ο σκοπός του επαγγέλματος) πρέπει να είναι ειλικρινείς και να προσπαθούν να εξυπηρετούν το κοινό που απευθύνονται. Μαθαίνουν ότι αποστολή τους δεν είναι να προσαρμόζουν το κοινό στις ανάγκες και στα συμφέροντα του οργανισμού (κάτι που κάνει η προπαγάνδα) αλλά να μπαίνουν στη θέση του κοινού και αν χρειαστεί να αλλάζουν τη στάση και την πολιτική του οργανισμού.

Αντίστοιχα, πιστεύω ότι στα πλαίσια της διαβούλευσης που θα ακολουθήσει η πολιτική ηγεσία θα μπει στη θέση των χιλιάδων φοιτητών που επέλεξαν να σπουδάσουν αυτό το γνωστικό αντικείμενο και θα αναθεωρήσει τη σκέψη για κατάργηση του.

 
Καστοριά, 6/2/2013

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τα «4 Π» του επιτυχημένου πολιτικού!

Όσοι από εμάς διδαχτήκαμε το Μάρκετινγκ, είχαμε την ευκαιρία να βρούμε στον δρόμο μας τα «4 Π» (4 P's of Marketing), τα οποία αποτελούν το συστατικό επιτυχίας ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας, μέσα από τον σχεδιασμό της σωστής στρατηγικής, η οποία στηρίζεται: 1) Στα χαρακτηριστικά του προϊόντος ή της υπηρεσίας (Product). 2) Στην τιμή (Price) του προϊόντος / υπηρεσίας. 3) Στη σωστή τοποθέτησή του στην αγορά (Place). 4) Στη σωστή προώθησή του (Promotion). Αναλύοντας τα πιο πάνω χαρακτηριστικά, ένας πολιτικός μπορεί εύκολα να διακρίνει τη

Η ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗΣ ΚΑΤΣΟΥΝΑΣ

Το σήμα κατατεθέν της Κρητικές παράδοσης και συγκεκριμένα οι "χειροποίητες κατσούνες, κρητικά μπαστούνια" είχαν την τιμητική τους στην τελευταία εκπομπή του ALPHA «Σαββατοκύριακο με τον Μάνεση». Την Κυριακή το μεσημέρι εμφανίστηκε στην εκπομπή μέσω σύνδεσης Skype ο Κρητικός "Digital Media Strategist" Μάρκος Σμυρνάκης. Επίκεντρο της συζήτησης ήταν ο τρόπος της διαδικτυακής προώθησης της Κρητικής παράδοσης, αλλά και πως όλο αυτό βοηθάει στην συντήρηση της. Όπως ισχυρίζεται, σύγχρονες τεχνικές μάρκετινγκ είναι ικανές να δώσουν ξανά ζωή και να συστήσουν σε νέο κόσμο τις Κρητικές κατσούνες. Αυτό είναι και το όραμα. Η ένταξη ενός παγιωμένου προϊόντος και πάλι στην καθημερινότητα του ανθρώπου, πριν την εξαφάνιση του. Ένταξη... από όλες τις πλευρές, ξεκινώντας από το κίνητρο για την παραγωγή, αλλά και το ενδιαφέρον από νέους ανθρώπους όχι μόνο να μάθουν να τις χρησιμοποιούν , αλλά και να παράγουν το συγκεκριμένο προϊόν Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τεχνίτες πλέ...

Η L’Oréal «σπάει» την γυάλινη οροφή για τις γυναίκες επιστήμονες!

  Τα Ελληνικά Βραβεία L’ORÉAL–UNESCO εντάσσονται στο Διεθνές Πρόγραμμα L’ORÉAL-UNESCO Για τις Γυναίκες στην Επιστήμη, το όποιο αναγνωρίζει και υποστηρίζει διεθνώς γυναίκες επιστήμονες, με στόχο να τους δοθεί μεγαλύτερη αναγνώριση, να αναδειχθεί το ταλέντο τους και να εμπνεύσει περισσότερες γυναίκες να ασχοληθούν με την επιστήμη. Με πίστη στην πεποίθηση ότι ο κόσμος χρειάζεται την επιστήμη και η επιστήμη χρειάζεται τις γυναίκες, το Ίδρυμα L’Oréal σε συνεργασία με την Ελληνική Εθνική Επιτροπή για την UNESCO, προκηρύσσουν για 12η φορά στην Ελλάδα, την έναρξη των φετινών βραβείων, με τρία σημαντικά βραβεία αξίας 10.000€ έκαστο, που θα δοθούν σε γυναίκες επιστήμονες, οι οποίες απασχολούνται στους τομείς των Βιοεπιστημών, των Φυσικών Επιστημών, των Μαθηματικών και της Επιστήμης των Υπολογιστών. Τέλος, ως περαιτέρω επιβεβαίωση της παραπάνω δέσμευσης και του θετικού αντίκτυπου των Βραβείων στους δικαιούχους του, ανακοινώνεται ότι από το 2022 και έπειτα, τα βραβεία θα πραγματοποιούνται κάθ...

Freelancer: Τι σημαίνει επί της ουσίας η νέα πραγματικότητα εργασίας;

Γράφει η Αρετή Διαμαντή Freelancer: Από την e-food και άλλες εταιρείες που υιοθετούν ένα τέτοιο μοντέλο εργασίας προκύπτει το νέο ερώτημα. Συμφέρει άραγε να είναι κάποιος freelancer και κάτω από ποιες προϋποθέσεις; Σάλος δημιουργήθηκε με την πρόσφατη “ατυχή” διατύπωση της e-food σε μερίδα εργαζομένων της σε σχέση με το ενδεχόμενο να γίνουν freelancers αντί για μισθωτοί. Οι περισσότεροι διαμαρτυρήθηκαν έντονα, ενώ η εταιρεία έσπευσε να διαψεύσει και να μιλήσει για κακή επικοινωνία. Ωστόσο, υπάρχει μια μεγάλη μερίδα ατόμων που δεν γνωρίζουν καν τι σημαίνει το freelancing. Σε αυτή την περίπτωση, τι αλλάζει στον εργασιακό τομέα; Πρόκειται για μια αναβάθμιση της εργασιακής πραγματικότητας ή μήπως για μια επιδείνωση της ήδη ζοφερής πραγματικότητας; Η τεχνολογία συχνά έρχεται να γεφυρώσει το χάσμα που δημιουργείται ανάμεσα στις διαφορετικές γενιές. Εδώ μήπως συμβαίνει κάτι τέτοιο; Freelancer: Τι συνεπάγεται για την καθημερινότητα ενός εργαζομένου; Αρχικά, πρόκειται για έναν αρκετά ευρύ όρο. Κ...

Ποια είναι τα βασικά προβλήματα στην ψυχολογία των εργαζομένων στον τουρισμό και πως μπορούν να βελτιωθούν;

Η Καλοκαιρινή τουριστική σεζόν έχει ήδη ξεκινήσει με πολλά προβλήματα να έρχονται στο φως της δημοσιότητας, αλλά με τα περισσότερα να παραμένουν και να εξελίσσονται εσωτερικά στους κλάδους των Τουριστικών Επαγγελμάτων. Τα τελευταία περιστατικά που συνέβησαν σχετικά με το έγκαυμα του νεαρού στην Κρήτη, αλλά και τον νεαρό σερβιτόρο να σερβίρει εντός θαλάσσης σε beach bar στην Ρόδο, κάνουν πλέον ξεκάθαρο ότι δεν ακολουθείται, αλλά ούτε φαίνεται να υπάρχει σαφής οδηγία για τον ασφαλή τρόπο εργασίας κάθε εργαζομένου. Τελικά η εργασία στον Τουρισμό είναι επιλογή ή λύση ανάγκης για τους εργαζομένους του χώρου;  • Πόσο εύκολό είναι από μία αδρανής περίοδο του χειμώνα να προσαρμοστείς σε μία έντονη καθημερινότητα; • Πόσες είναι και πόσες θα έπρεπε να είναι οι ώρες εργασίας;  • Υπάρχει προσωπικός χρόνος;  • Τηρείται η σωστή διατροφή; Βρισκόμαστε στην καρδιά του καλοκαιριού και σε μια χώρα όπου αποτελείται από 6.000 νησιά, νησίδες και βραχονησίδες. Η ενασχόληση λοιπόν με τον...