Το σχέδιο «Αθηνά» για
την αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας, έδωσε στη δημοσιότητα ο
υπουργός Παιδείας.
Ομόσπονδο
Πανεπιστήμιο δημιουργείται στην Αθήνα με την επωνυμία «Αδαμάντιος Κοραής» και
σ΄αυτό θα ενταχθούν τα πανεπιστήμια Γεωπονικό, Οικονομικό, Πάντειο, Πειραιά και
Χαροκόπειο, διατηρώντας όμως την αυτοτέλειά τους, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός
Παιδείας, Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος, δίνοντας στη δημοσιότητα το σχέδιο
«Αθηνά».
Το
πανεπιστήμιο «Αδαμάντιος Κοραής» θα διοικείται από Διοικητικό Συμβούλιο, χωρίς
όμως να καταργούνται οι σημερινές διοικητικές αρχές των πέντε πανεπιστημίων, το
σχέδιο ανάπτυξης των οποίων καλείται να κάνει το ενιαίο Διοικητικό Συμβούλιο.
Αντίστοιχα, θα λειτουργήσει στην Αθήνα και Ομόσπονδο Τεχνολογικό Ίδρυμα, στο
οποίο θα υπάγονται τα ΤΕΙ Αθήνας, Πειραιά και η Ανωτάτη Σχολή Παιδαγωγικής και
Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΑΣΠΑΙΤΕ).
Τα
τμήματα πανεπιστημίων ή ΤΕΙ, που συγχωνεύονται ή απορροφώνται, ανέρχονται σε
94. Έτσι, στο μηχανογραφικό δελτίο, που συμπεριελάμβανε πέρυσι 480 τμήματα,
φέτος θα περιλαμβάνονται 386. Συγχρόνως, μειώνονται οι πόλεις, που είχαν
τμήματα ή σχολές, από 63 σε 51. Δώδεκα πόλεις δεν θα έχουν πλέον κανένα τμήμα
και αυτές είναι: Ιεράπετρα, Αγ. Νικόλαος Κρήτης, Αιγιο, Αμαλιάδα, Λευκάδα,
Αργοστόλι, Ναύπακτος, Λειβαδιά, Μουδανιά, Βέροια, Έδεσσα και Νάουσα.
Το
πλαφόν της βάσης του δέκα δεν θα εφαρμοσθεί, καθώς με την αναδιάρθρωση σχολών
και τμημάτων επέρχεται και εξορθολογισμός του αριθμού εισακτέων. Πάντως, η
μείωση του αριθμού εισακτέων θα είναι μεγάλη στα ΤΕΙ, ενώ αντίθετα στα
πανεπιστήμια, σε ορισμένες σχολές, όπως θετικής κατεύθυνσης (μαθηματικών,
φυσικής, χημείας, βιολογίας, κλπ.), αυξάνεται. Μείωση, κατά 1.300 υποψηφίους,
θα υπάρξει μόνο στο 1ο επιστημονικό πεδίο των ανθρωπιστικών επιστημών.
Ωστόσο,
η μεγάλη μείωση θα είναι στα ΤΕΙ και ειδικά στο 5ο επιστημονικό πεδίο, που
περιλαμβάνει τμήματα Διοίκησης Επιχειρήσεων, Πληροφορικής, κλπ. Σε αυτά τα
τμήματα οι εισακτέοι από 4.500 μειώνονται σε 2.000. Συνολικά η μείωση σε
πανεπιστήμια και ΤΕΙ δεν θα ξεπεράσει το 4%.
Πιο
αναλυτικά, οι αριθμοί των εισακτέων διαμορφώνονται ως εξής (σσ. Διευκρινίζεται
ότι ο συνολικός αριθμός εισακτέων κατά το ακαδημαικό έτος 2012 - 2013 ανήλθε σε
81.639. Από αυτούς 64.478 αφορούσαν εισακτέους 90%, 9.927 αφορούσαν εισακτέους
10%, ενώ 7.234 αφορούσαν εισακτέους ΕΠΑΛ.
Από
τους 64.478 εισακτέων 90%, 63.845 αντιστοιχούν σε θέσεις εισακτέων για ημερήσια
λύκεια. Από αυτούς:
-
1857 θέσεις εισακτέων αφορούν στρατιωτικές σχολές
-
376 θέσεις εισακτέων αφορούν εκκλησιαστικές σχολές
-
96 θέσεις εισακτέων αφορούν τις σχολές τουριστικών επαγγελμάτων
-
10.031 θέσεις εισακτέων αφορούν ειδικές περιπτώσεις και κατηγορίες
Σημειώνεται
ότι:
1.
Οι στρατιωτικές και εκκλησιαστικές σχολές καθώς και οι σχολές τουριστικών
επαγγελμάτων δεν επηρεάζονται από το σχέδιο «Αθηνά».
2.
Οι θέσεις εισακτέων 10%, οι θέσεις ΕΠΑΛ και οι θέσεις ειδικών περιπτώσεων και
κατηγοριών εξαρτώνται από τις θέσεις εισακτέων 90% - γενική σειρά.
Κατά
συνέπεια, οι θέσεις των 51.485 εισακτέων για το 2012 - 2013 αφορούν μόνο θέσεις
γενικής σειράς ημερησίων λυκείων 90% εξαιρουμένων των στρατιωτικών,
εκκλησιαστικών και σχολών τουριστικών και αντιστοιχούν στις θέσεις εισακτέων
ημερησίων λυκείων μόνο γενικής σειράς.
Κατ'
αντιστοιχία και η εκτίμηση των 49.600 θέσεων εισακτέων για το ακαδημαϊκό έτος
2013 - 2014 αντιστοιχεί σε θέσεις εισακτέων ημερησίων λυκείων μόνο γενικής
σειράς και οι οποίες φυσικά θα προσαυξηθούν κατά τις προβλεπόμενες θέσεις των
υπολοίπων κατηγοριών. Αυτό σημαίνει ότι ο συνολικός αριθμός μείωσης των
εισακτέων δεν θα υπερβεί ποσοστό 4% (σσ. στα ΤΕΙ περίπου 30% μείωση και στα
πανεπιστήμια 15% αύξηση).
Τα
πανεπιστήμια με Διοικούσες Επιτροπές, ή αυτά που έχουν λιγότερα από 4 τμήματα,
τα οποία βρίσκονται στην περιφέρεια, απορροφώνται από άλλα ιδρύματα. Για
παράδειγμα, το Πανεπιστήμιο Στερεάς Ελλάδας χωρίζεται και τα μισά τμήματά του
(αυτά που βρίσκονται στη Λαμία) μεταφέρονται στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, ενώ
ένα τμήμα του που βρισκόταν στη Λειβαδιά απορροφάται από το Πάντειο.
Επίσης,
το Πανεπιστήμιο Δ. Μακεδονίας συγχωνεύεται με το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας ενώ
δύο τμήματά του μεταφέρονται στην πολυτεχνική σχολή του Αριστοτέλειου
Θεσσαλονίκης. Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Ελλάδας απορροφάται από το Πατρών.
Το
Διεθνές Πανεπιστήμιο αναβαθμίζεται και συνδέεται με τμήματα ελληνικών σπουδών
του εξωτερικού.
Παρουσιάζοντας
το σχέδιο «Αθηνά», ο υπουργός αναφέρθηκε στον άναρχο τρόπο ίδρυσης και
λειτουργίας πολλών ιδρυμάτων και τμημάτων, και γενικότερα στις παθογένειες, που
παρουσιάζει ο ακαδημαϊκός χάρτης. Επισήμανε ότι δεν υπάρχει πλέον η πολυτέλεια
για αναμονή και γι αυτό προχωρεί το σχέδιο, ενώ ο διάλογος που ήδη έχει γίνει
με πανεπιστημιακούς, πρυτάνεις, τα πολιτικά κόμματα, φορείς, κλπ. θα συνεχισθεί
για 45 ημέρες.
Περιγράφοντας
τους στόχους του σχεδίου ο κ. Αρβανιτόπουλος είπε χαρακτηριστικά:
«Ο
πρώτος στόχος μας είναι η ενίσχυση της Δημόσιας, Δωρεάν Παιδείας. Ο δεύτερος
στόχος είναι η αναβάθμιση των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ μας. Θέλουμε να
εξορθολογήσουμε τα γνωστικά αντικείμενα των τμημάτων μας, να έχουμε τμήματα και
πανεπιστήμια ισχυρά, εξωστρεφή, κόμβους αριστείας. Θέλουμε να αναβαθμίσουμε τα
Τεχνολογικά Ιδρύματα. Αλλά πώς; Επιστρέφοντας στην αρχική φιλοσοφία, δηλαδή
εκείνη της τεχνολογικής εκπαίδευσης. Θέλουμε τα ΤΕΙ να αποτελέσουν έναν ισχυρό,
τεχνολογικό πυλώνα εκπαίδευσης, όχι να γίνουν κακέκτυπα των πανεπιστημίων.
Θέλουμε να ενώσουμε τον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας, με τον αναπτυξιακό χάρτη
της χώρας.
Δεν
ισχυρίζομαι ότι η γνώση πρέπει να έχει ως μοναδικό σκοπό τη σύνδεση με την
παραγωγική διαδικασία. Η γνώση είναι πολλά περισσότερα πράγματα. Σημαίνει καλλιέργεια
του πνεύματος και της ψυχής, σημαίνει ενστάλαξη κανόνων ηθικής σε μία κοινωνία,
σε ένα κοινωνικό σύνολο, σημαίνει έναν αγώνα για την τελείωση του ανθρώπου. Δεν
μπορεί, όμως, η γνωσιακή διαδικασία για τους σκοπούς της κοινωνίας να είναι
αποκομμένη από την παραγωγική διαδικασία. Και αυτό πρέπει να το χτίσουμε
σταδιακά από την αρχή.
Ποιοι
είναι οι στόχοι μας και σε ποιους απευθυνόμαστε;
Στους
φοιτητές μας, οι οποίοι πρέπει να βγουν ενισχυμένοι, μέσα από ισχυρά τμήματα,
που θα τους δίνουν πιο ισχυρά και ανταγωνιστικά πτυχία.
Στους
μαθητές μας, που σήμερα προετοιμάζονται για τις εξετάσεις και πρέπει να δουν
ένα μηχανογραφικό σύστημα, με πιο ορθολογικά αντικείμενα και να γνωρίζουν ότι
θα αποκτήσουν ένα πτυχίο, το οποίο δε θα είναι είσοδος στην ανεργία.
Απευθυνόμαστε
στην ελληνική οικογένεια, η οποία, ιδίως μέσα σ' αυτή την κρίση, θα πρέπει να
δει ότι οι θυσίες της δεν πάνε χαμένες και ότι υπάρχει μέλλον για τα παιδιά
της.
Απευθυνόμαστε
στις τοπικές κοινωνίες και τους λέμε ότι η πραγματική επένδυση δεν είναι σε μία
κοινωνία ραντιέρηδων (σσ. εισοδηματίες από ακίνητη περιουσία και μεταγενέστερα,
από τοκογλυφία), αλλά σε μία κοινωνία της Γνώσης. Μεσοπρόθεσμα και
μακροπρόθεσμα, οι τοπικές κοινωνίες θα βγουν ενισχυμένες, μέσα από τον
εξορθολογισμό του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας και μέσα από την επένδυση στη
γνώση.
Απευθυνόμαστε
στους παραγωγικούς φορείς της χώρας, που πρέπει να συνδεθούν με αυτούς τους
κόμβους αριστείας που δημιουργούμε».
Πρέπει
να σημειωθεί ότι ο υπουργός τόνισε ότι όλα ανεξαιρέτως τα τμήματα πανεπιστημίων
και ΤΕΙ εντάσσονται σε σχολές. «Ενοποιούμε» είπε «τα κατακερματισμένα γνωστικά
αντικείμενα στα Τεχνολογικά Ιδρύματα, κυρίως αυτά που έχουν να κάνουν με τις
Σχολές Διοίκησης και Οικονομίας, και αυτά που έχουν να κάνουν με την
Πληροφορική, στα ΤΕΙ. Αναδιατάσσουμε χωρικά τα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά
Ιδρύματα, μέσα στις Διοικητικές Περιφέρειες. Η προσπάθειά μας είναι, τμήματα,
τα οποία ανήκουν σε μία Σχολή, να στεγάζονται σε μία πόλη, ώστε να δημιουργηθεί
μία κρίσιμη ακαδημαϊκή μάζα.
Προχωράμε
στις συγχωνεύσεις τμημάτων, με ομοειδή αντικείμενα, γνωστικά αντικείμενα και
στα πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ. Συγχωνεύουμε τα Ιδρύματα, που διοικούνται από
Διοικούσες Επιτροπές και έχουν λιγότερα από τέσσερα Τμήματα. Συγχωνεύουμε
Ιδρύματα που λειτουργούν εντός της ίδιας Περιφέρειας και βρίσκονται σε πόλεις
με μικρή χιλιομετρική απόσταση, προκειμένου να κάνουμε αυτή τη χωρική
αναδιάταξη και να δημιουργήσουμε ένα Ίδρυμα ανά Περιφέρεια».
Ο
υπουργός αναφέρθηκε και στην ανάγκη της εφαρμογής του σχεδίου, στη σημερινή
Ελλάδα που μαστίζεται από την κρίση. Μάλιστα τόνισε: «Κάθε κρίση ενέχει
κίνδυνους, αλλά δίνει και ευκαιρίες. Η χώρα βρίσκεται σε βαθιά κρίση, δεν
έχουμε πολυτέλεια χρόνου, παρόλα αυτά ακολουθήσαμε πολιτική διαλόγου με όλους
εμπλεκόμενους φορείς. Εκθέσαμε κριτήρια και κανόνες στα κόμματα. Καταθέτουμε το
νομοσχέδιο, αλλά ο διάλογος συνεχίζεται. Θα το στείλουμε στην ακαδημαϊκή
κοινότητα. Είναι μια εθνική υπόθεση, πρέπει να γίνει συζήτηση ουσίας χωρίς
περιχαράκωση από κομματικές ιδιότητες. Στόχοι μας, η ενίσχυση της δωρεάν
δημόσιας παιδείας, η αναβάθμιση πανεπιστημίων και τη σύνδεση με αναπτυξιακό
χάρτη. Η γνώση βέβαια είναι πολύ περισσότερα, αλλά δεν μπορεί και να αποκοπεί
από ανάπτυξη και κοινωνία. Απευθυνόμαστε στους φοιτητές μας, την ελληνική
οικογένεια, τις τοπικές κοινωνίες, τους παραγωγικούς φορείς».
Τέλος,
ο υπουργός τόνισε ότι παράλληλα προωθούνται και άλλα μέτρα για την εκπαίδευση.
Συγκεκριμένα είπε: «Επιγραμματικά, θέλω να υπενθυμίσω ότι παράλληλα γίνονται οι
άλλες αλλαγές, σε όλα τα επίπεδα της Εκπαίδευσης, γιατί ήδη βρίσκεται υπό
συζήτηση το Σχέδιο του Προεδρικού Διατάγματος για την αξιολόγηση, για να μπει
στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Προχωράμε, επίσης, στην κατάθεση του νομοσχεδίου
για το Λύκειο και το Τεχνολογικό Λύκειο, λαμβάνοντας υπ' όψη και χτίζοντας πάνω
στην προεργασία που έχει γίνει>>.
Ο
υφυπουργός, ο Θεόδωρος Παπαθεοδώρου, που ασχολείται με τα θέματα αυτά,
ετοιμάζει ένα νομοσχέδιο για τα θέματα της Ειδικής Αγωγής. Θα επακολουθήσει και
ένα νομοσχέδιο, το οποίο θα ρυθμίσει συστηματικά, τα ζητήματα της Ελληνόγλωσσης
Εκπαίδευσης.
«Να
πω, επίσης, ότι μαζί με τον υφυπουργό, σχεδιάζουμε την επόμενη εβδομάδα, να
αλλάξουμε οριστικά τον Χάρτη των Προτύπων Σχολείων. Ο θεσμός αυτός πρέπει να
ενισχυθεί με εισαγωγικές εξετάσεις, από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο, όπως
συνέβαινε παλιά, γιατί αυτά τα σχολεία δεν αποτελούν σχολεία «ελίτ», αποτελούν
Σχολεία Αριστείας και πρέπει να τα ενισχύσουμε» είπε ο υπουργός.
Τέλος,
τη Δευτέρα 4 Φεβρουαρίου, αναμένεται να συνεδριάσει η διευρυμένη συντονιστική
επιτροπή της συνόδου πρυτάνεων, στην οποία μπορούν να συμμετάσχουν όποιοι
πρυτάνεις επιθυμούν, προκειμένου να εκφράσουν την άποψη τους για το θέμα.
Πηγή:
ΑΜΠΕ
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου