Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η ψυχολογία της χειραψίας

Η χειραψία αντανακλά την προσωπικότητα του ατόμου και επηρεάζει τις πρώτες εντυπώσεις...
Έχετε πει ποτέ: "Εγώ το ψυχολόγησα αυτό το άτομο με την πρώτη ματιά" ή "Κατάλαβα τι είδους άνθρωπος είναι από την αρχική χλιαρή χειραψία"; Έχετε προσέξει πως στις συναντήσεις αρχηγών κρατών και άλλων πολιτικών ή δημόσιων προσώπων ο φακός της κάμερας επικεντρώνεται στη χειραψία τους και ο φωτογραφικός φακός απαθανατίζει αυτήν ακριβώς τη στιγμή; Αν ναι, οι απόψεις σας συμπίπτουν με αυτές της ομάδας ερευνητών από το Πανεπιστήμιο της Αλαμπάμα των ΗΠΑ.
 
Η έρευνα των ψυχολόγων Chaplin, Phillips, Brown, Clanton και Stein αποτελεί μία από τις πιο ολοκληρωμένες προσπάθειες να καταγραφεί επιστημονικά ο ψυχολογικός μηχανισμός της χειραψίας. Τα αποτελέσματα της έρευνας έχουν πρακτικό χαρακτήρα και μπορούν να χρησιμοποιηθούν τόσο από επαγγελματίες η εργασία των οποίων βασίζεται στις πρώτες εντυπώσεις όσο και από ιδιώτες στις καθημερινές συναλλαγές τους και γνωριμίες.

 
Τα χαρακτηριστικά της χειραψίας
Ιστορικά, η χειραψία θεωρείται ανδρική πράξη και θεωρούνταν ένδειξη ότι το άτομο δεν έχει επιθετικές διαθέσεις και δεν κρατά όπλο. Οι χειραψίες διαφέρουν ανάλογα με χαρακτηριστικά όπως χαλαρό ή σφιχτό κράτημα, ξερή ή ιδρωμένη παλάμη και υφή του χεριού (τραχιά ή μαλακή παλάμη).
 
Χειραψία και πρώτες εντυπώσεις
Η σημασία της χειραψίας στο σχηματισμό πρώτων εντυπώσεων, καθώς και στη λήψη αποφάσεων, κυρίως στον επιχειρηματικό χώρο, φαίνεται από το μεγάλο αριθμό επαγγελματικών σεμιναρίων τα οποία απευθύνονται στον επιχειρηματικό κόσμο. Οργανισμοί συμβούλων επιχειρήσεων, όπως οι Leadership Skills Inc, Protocol School of Palm Beach και Polished Professionals, για παράδειγμα, διαφημίζουν ότι, μεταξύ άλλων, εκπαιδεύουν στελέχη επιχειρήσεων στο πώς να κάνουν σωστή χειραψία.
 
Τα αποτελέσματα της έρευνας
Η έρευνα του Πανεπιστημίου της Αλαμπάμα εξέτασε 112 άνδρες και γυναίκες, των οποίων έσφιξαν το χέρι δύο εκπαιδευμένοι πειραματιστές, ένας άνδρας και μία γυναίκα. Επιπρόσθετα, οι μετέχοντες συμπλήρωσαν τέσσερα τεστ προσωπικότητας.
Η έρευνα έδειξε ότι οι άνδρες και οι γυναίκες που συμμετείχαν στο πείραμα έκαναν σταθερά την ίδια χειραψία, ασχέτως του αν έσφιγγαν το χέρι ενός άνδρα ή μιας γυναίκας. Άτομα που, σύμφωνα με τα τεστ προσωπικότητας, βρέθηκαν να είναι εξωστρεφή και συναισθηματικώς εκφραστικά έκαναν σφιχτές χειραψίες, ενώ τα δειλά άτομα έδιναν χαλαρή χειραψία. Συνολικά, οι άνδρες έκαναν πιο σφιχτές χειραψίες από τις γυναίκες. Οι γυναίκες με σίγουρη χειραψία αξιολογήθηκαν θετικά, κάνοντας καλή εντύπωση. Γενικότερα, τα άτομα με σταθερή και σφιχτή χειραψία έδωσαν μια πολύ καλή πρώτη εντύπωση.
 
Από την έρευνα στην καθημερινή ζωή
Ο Δρ. Chaplin τονίζει ότι η σφιχτή χειραψία είναι πολύ σημαντική για τη δημιουργία πρώτων εντυπώσεων, τόσο σε διαπροσωπικές όσο και σε επαγγελματικές σχέσεις. Για τις γυναίκες που εμφανίζονται πιο συντηρητικές ή πιστεύουν ότι η χειραψία είναι παραδοσιακά ανδρική, το μήνυμα της έρευνας είναι να αλλάξουν τον τρόπο χειραψίας τους. Εάν πιστεύετε πως η χειραψία σας είναι χαλαρή, μπορείτε με πρακτική εξάσκηση να την αλλάξετε. Μια σφιχτή, σταθερή χειραψία και σταθερό βλέμμα που κοιτά στα μάτια το συνομιλητή είναι απαραίτητα για μια αρχική καλή εντύπωση, τόσο για άνδρες όσο και για γυναίκες.
 
Τα είδη της χειραψίας και τι δείχνουν
1. Δυνατή και σταθερή, κρατώντας ολόκληρο το χέρι
Το άτομο αντιλαμβάνεται την ισορροπία δυνάμεων στη σχέση του με τον άλλο, η οποία ξεκινά εκείνη την ώρα. Δείχνει καλή θέληση. Περιπτωσιακά, μπορεί να προσπαθεί να δείξει την ανωτερότητά του.
2. Χαλαρή και σύντομη, ακουμπώντας τα ακροδάχτυλα
Δείχνει αβεβαιότητα για τη φύση της νέας σχέσης. Το άτομο είναι ευγενικό και επιφυλακτικό. Αν αυτή η χειραψία συνοδεύεται από βλέμμα που περιπλανιέται στο χώρο ή από αποχώρηση, πιθανόν δείχνει έλλειψη ενδιαφέροντος. Αν όμως γίνει με ευθύ και σταθερό βλέμμα στα μάτια του συνομιλητή, τότε δηλώνει δυνατότητα περαιτέρω εξέλιξης της σχέσης.
3. Σφιχτή χειραψία, κουνώντας το χέρι του συνομιλητή πάνω, κάτω ή πλαγίως
Ανοιχτό, κοινωνικό και εξωστρεφές άτομο, με τάσεις εγκαρδιότητας και εκδηλωτικότητας προς τους πάντες. Όχι πάντα αξιόπιστο και σταθερό, αυτό το άτομο τείνει να δημιουργεί νέα ενδιαφέροντα και σχέσεις σε γρήγορους ρυθμούς και να απομακρύνεται από τις προηγούμενες σχέσεις του.
4. Καθώς σφίγγει το χέρι, χτυπά το άλλο άτομο στον ώμο
Δείχνει εγκαρδιότητα, καθώς και αίσθημα ανωτερότητας, κυρίως επειδή αυτό το άτομο έχει μεγαλύτερη ηλικία ή θέση από το συνομιλητή του. Αν αυτό δεν ισχύει, τότε είναι σημάδι εγωισμού και αλαζονείας.
5. Χρησιμοποιεί και τα δύο χέρια για χειραψία
Η προθυμία του ατόμου να δηλώσει το μήνυμά του συνοδεύεται από μετριοφροσύνη. Συχνά πρόκειται απλώς για ένα καλό, συνετό άτομο, αν και σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να είναι μια καλά υπολογισμένη προσπάθεια να αποσπάσει κάποια χάρη από το άλλο άτομο ή να σφραγίσει μια ιδιαίτερα επικερδή συμφωνία.
6. Δεν τείνει το χέρι σε χειραψία, παρά μόνο αντιδρά στη χειραψία του άλλουΑν αυτό συμβαίνει σταθερά, το άτομο είναι ολιγόλογο και ντροπαλό εκ γενετής, ενώ μπορεί να είναι και σημάδι παθητικής επιθετικότητας. Αν αυτό είναι περιστασιακό, πιθανόν υποδηλώνει ότι στο άτομο αυτό δεν αρέσει ο συνομιλητής του ή η κατάσταση.
 


Δρ Λίζα Βάρβογλη, Ph.D.
Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια
varvogli@otenet.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τα «4 Π» του επιτυχημένου πολιτικού!

Όσοι από εμάς διδαχτήκαμε το Μάρκετινγκ, είχαμε την ευκαιρία να βρούμε στον δρόμο μας τα «4 Π» (4 P's of Marketing), τα οποία αποτελούν το συστατικό επιτυχίας ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας, μέσα από τον σχεδιασμό της σωστής στρατηγικής, η οποία στηρίζεται: 1) Στα χαρακτηριστικά του προϊόντος ή της υπηρεσίας (Product). 2) Στην τιμή (Price) του προϊόντος / υπηρεσίας. 3) Στη σωστή τοποθέτησή του στην αγορά (Place). 4) Στη σωστή προώθησή του (Promotion). Αναλύοντας τα πιο πάνω χαρακτηριστικά, ένας πολιτικός μπορεί εύκολα να διακρίνει τη

Η ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗΣ ΚΑΤΣΟΥΝΑΣ

Το σήμα κατατεθέν της Κρητικές παράδοσης και συγκεκριμένα οι "χειροποίητες κατσούνες, κρητικά μπαστούνια" είχαν την τιμητική τους στην τελευταία εκπομπή του ALPHA «Σαββατοκύριακο με τον Μάνεση». Την Κυριακή το μεσημέρι εμφανίστηκε στην εκπομπή μέσω σύνδεσης Skype ο Κρητικός "Digital Media Strategist" Μάρκος Σμυρνάκης. Επίκεντρο της συζήτησης ήταν ο τρόπος της διαδικτυακής προώθησης της Κρητικής παράδοσης, αλλά και πως όλο αυτό βοηθάει στην συντήρηση της. Όπως ισχυρίζεται, σύγχρονες τεχνικές μάρκετινγκ είναι ικανές να δώσουν ξανά ζωή και να συστήσουν σε νέο κόσμο τις Κρητικές κατσούνες. Αυτό είναι και το όραμα. Η ένταξη ενός παγιωμένου προϊόντος και πάλι στην καθημερινότητα του ανθρώπου, πριν την εξαφάνιση του. Ένταξη... από όλες τις πλευρές, ξεκινώντας από το κίνητρο για την παραγωγή, αλλά και το ενδιαφέρον από νέους ανθρώπους όχι μόνο να μάθουν να τις χρησιμοποιούν , αλλά και να παράγουν το συγκεκριμένο προϊόν Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τεχνίτες πλέ...

Η L’Oréal «σπάει» την γυάλινη οροφή για τις γυναίκες επιστήμονες!

  Τα Ελληνικά Βραβεία L’ORÉAL–UNESCO εντάσσονται στο Διεθνές Πρόγραμμα L’ORÉAL-UNESCO Για τις Γυναίκες στην Επιστήμη, το όποιο αναγνωρίζει και υποστηρίζει διεθνώς γυναίκες επιστήμονες, με στόχο να τους δοθεί μεγαλύτερη αναγνώριση, να αναδειχθεί το ταλέντο τους και να εμπνεύσει περισσότερες γυναίκες να ασχοληθούν με την επιστήμη. Με πίστη στην πεποίθηση ότι ο κόσμος χρειάζεται την επιστήμη και η επιστήμη χρειάζεται τις γυναίκες, το Ίδρυμα L’Oréal σε συνεργασία με την Ελληνική Εθνική Επιτροπή για την UNESCO, προκηρύσσουν για 12η φορά στην Ελλάδα, την έναρξη των φετινών βραβείων, με τρία σημαντικά βραβεία αξίας 10.000€ έκαστο, που θα δοθούν σε γυναίκες επιστήμονες, οι οποίες απασχολούνται στους τομείς των Βιοεπιστημών, των Φυσικών Επιστημών, των Μαθηματικών και της Επιστήμης των Υπολογιστών. Τέλος, ως περαιτέρω επιβεβαίωση της παραπάνω δέσμευσης και του θετικού αντίκτυπου των Βραβείων στους δικαιούχους του, ανακοινώνεται ότι από το 2022 και έπειτα, τα βραβεία θα πραγματοποιούνται κάθ...

Freelancer: Τι σημαίνει επί της ουσίας η νέα πραγματικότητα εργασίας;

Γράφει η Αρετή Διαμαντή Freelancer: Από την e-food και άλλες εταιρείες που υιοθετούν ένα τέτοιο μοντέλο εργασίας προκύπτει το νέο ερώτημα. Συμφέρει άραγε να είναι κάποιος freelancer και κάτω από ποιες προϋποθέσεις; Σάλος δημιουργήθηκε με την πρόσφατη “ατυχή” διατύπωση της e-food σε μερίδα εργαζομένων της σε σχέση με το ενδεχόμενο να γίνουν freelancers αντί για μισθωτοί. Οι περισσότεροι διαμαρτυρήθηκαν έντονα, ενώ η εταιρεία έσπευσε να διαψεύσει και να μιλήσει για κακή επικοινωνία. Ωστόσο, υπάρχει μια μεγάλη μερίδα ατόμων που δεν γνωρίζουν καν τι σημαίνει το freelancing. Σε αυτή την περίπτωση, τι αλλάζει στον εργασιακό τομέα; Πρόκειται για μια αναβάθμιση της εργασιακής πραγματικότητας ή μήπως για μια επιδείνωση της ήδη ζοφερής πραγματικότητας; Η τεχνολογία συχνά έρχεται να γεφυρώσει το χάσμα που δημιουργείται ανάμεσα στις διαφορετικές γενιές. Εδώ μήπως συμβαίνει κάτι τέτοιο; Freelancer: Τι συνεπάγεται για την καθημερινότητα ενός εργαζομένου; Αρχικά, πρόκειται για έναν αρκετά ευρύ όρο. Κ...

Ποια είναι τα βασικά προβλήματα στην ψυχολογία των εργαζομένων στον τουρισμό και πως μπορούν να βελτιωθούν;

Η Καλοκαιρινή τουριστική σεζόν έχει ήδη ξεκινήσει με πολλά προβλήματα να έρχονται στο φως της δημοσιότητας, αλλά με τα περισσότερα να παραμένουν και να εξελίσσονται εσωτερικά στους κλάδους των Τουριστικών Επαγγελμάτων. Τα τελευταία περιστατικά που συνέβησαν σχετικά με το έγκαυμα του νεαρού στην Κρήτη, αλλά και τον νεαρό σερβιτόρο να σερβίρει εντός θαλάσσης σε beach bar στην Ρόδο, κάνουν πλέον ξεκάθαρο ότι δεν ακολουθείται, αλλά ούτε φαίνεται να υπάρχει σαφής οδηγία για τον ασφαλή τρόπο εργασίας κάθε εργαζομένου. Τελικά η εργασία στον Τουρισμό είναι επιλογή ή λύση ανάγκης για τους εργαζομένους του χώρου;  • Πόσο εύκολό είναι από μία αδρανής περίοδο του χειμώνα να προσαρμοστείς σε μία έντονη καθημερινότητα; • Πόσες είναι και πόσες θα έπρεπε να είναι οι ώρες εργασίας;  • Υπάρχει προσωπικός χρόνος;  • Τηρείται η σωστή διατροφή; Βρισκόμαστε στην καρδιά του καλοκαιριού και σε μια χώρα όπου αποτελείται από 6.000 νησιά, νησίδες και βραχονησίδες. Η ενασχόληση λοιπόν με τον...