Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η Ελλάδα θα καθορίσει το μέλλον του κόσμου


«Ο,τι συμβεί στην Ελλάδα θα καθορίσει το μέλλον του κόσμου», τόνισε ο Εμίρ Κουστουρίτσα κατά την παρουσίαση του βιβλίου του «Κι εγώ που είμαι σε αυτή την ιστορία;», στο πλαίσιο της 9ης Διεθνούς Έκθεσης Βιβλίου.

Στο Μαραντόνα και το κοινό στοιχείο που τους συνδέει, την ευαισθησία, στους διανοούμενους που έχουν ασκήσει κατά καιρούς κριτική για το έργο του, όπως ο Σλοβένος φιλόσοφος, Σλαβόι Ζίζεκ, με τον οποίο δεν θα πήγαινε ο ίδιος να
μονομαχήσει, αλλά θα έστελνε, όπως είπε τον εγγονό του, στον Γκόραν Μπρέγκοβιτς τον οποίο χαρακτήρισε άνθρωπο με πολλά προβλήματα, επειδή δηλώνει Γιουγκοσλάβος, αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, ο Εμίρ Κουστουρίτσα σε συζήτηση με τη συγγραφέα Σώτη Τριανταφύλλου, το συγγραφέα και σεναριογράφο Νίκο Παναγιωτόπουλο και με το κοινό της Θεσσαλονίκης.

«Αυτό είναι το τέλος, φίλοι μου», είπε απαντώντας στην ερώτηση αν ήρθε το τέλος του καπιταλισμού και κληθείς να σχολιάσει την οικονομική κρίση στην Ελλάδα και τη σχέση Ελλάδας - ΕΕ o διάσημος σκηνοθέτης τόνισε ότι «η Ελλάδα είναι η βάση όχι μόνο της Ευρώπης, αλλά του κόσμου» και πως ό,τι συμβεί εδώ θα καθορίσει το μέλλον του κόσμου.

«Αγκαλιάσατε με ενθουσιασμό την Ευρωπαϊκή Ένωση και τα χρήματά της. Όταν σας έδωσαν τα χρήματα, τα πήρατε κι αυτό είναι ορατό παντού στην Ελλάδα. Αυτό έχει φέρει τα πράγματα, στο σημείο που βρίσκονται. Αυτό που συμβαίνει στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή, δείχνει τι θα ακολουθήσει σε όλο τον κόσμο».

«Είστε πολύ εύθραυστη περιοχή, γι αυτό είναι σημαντικό το ερώτημα τί θα γίνει με την Ελλάδα. Η ελληνική πηγή είναι η κύρια πηγή του δυτικού πολιτισμού. Ό,τι συμβεί στην Ελλάδα, θα συμβεί και στον υπόλοιπο κόσμο».

«Το πρόβλημα», συμπλήρωσε, «είναι με τους πολιτικούς, οι οποίοι κλίνουν προς αυτό που αποκαλώ οικονομικό φασισμό. Η οικονομία είναι τα πάντα. Όταν συζητώ με το δικηγόρο μου στο Παρίσι για τις μελλοντικές ταινίες μου, μιλάει για την αγορά σαν να είναι κάποιο πρόσωπο» σημείωσε και πρόσθεσε ότι η δύναμη έχει επικεντρωθεί σε μικρές πανίσχυρες ελίτ και οι άνθρωποι έχουν ολοένα και μικρότερη δύναμη.

Αναφερόμενος στην κατάσταση στη χώρα του, τόνισε ότι «ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματά μας είναι ότι δεν αντέχουμε το ότι είμαστε μικροί».

«Ο Τίτο ήταν μία πολύ σύνθετη προσωπικότητα. Τα πλεονάσματα που δημιουργούσε για τη Γιουγκοσλαβία ήταν τεράστια. Σήμερα είναι δύσκολο να τον φθάσει κανείς. Ήταν ο καλύτερος μαθητής του Ψυχρού Πολέμου. Ο Σλόμπονταν Μιλόσεβιτς επί δέκα χρόνια δεν μπορούσε να καταλάβει ότι δεν υπήρχε πλέον Ψυχρός Πόλεμος», ανέφερε.

«Σε αυτή την περίοδο υπήρξαν πάρα πολύ ωραία πράγματα και αυτή η εντύπωση της μεγάλης Γιουγκοσλαβίας, όπως την αντιλαμβανόμαστε εμείς, μας θυμίζει πόσο μικροί είμαστε τώρα. Αυτό δεν μπορούμε να το αντέξουμε εύκολα. Είναι ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματά μας. Θα χρειαστούμε αρκετό χρόνο να καταλάβουμε ότι είμαστε μικροί», συμπλήρωσε.

Ο Εμίρ Κουστουρίτσα στάθηκε ιδιαίτερα στην πολεμική που δέχθηκε για το «Underground», κυρίως στη Γαλλία από ορισμένα ΜΜΕ και κύκλους διανοουμένων και στοχαστών, κάποιοι από τους οποίους δεν είχαν δει την ταινία του.

«Πως μπορεί κάποιος να κάνει ταινίες, τέχνη για το κοινό και να θεωρεί ότι δεν εξαρτάται από τη δημόσια ζωή;», είπε απαντώντας στην ερώτηση γιατί ενδιαφέρεται τόσο πολύ για τις κακοπροαίρετες κριτικές.

«Αν στην πρώτη σελίδα της Le Monde γράφει κάποιος για μία ταινία που δεν έχει δει, είναι σκάνδαλο», τόνισε σημειώνοντας ότι υπήρξε πόλεμος εναντίον του από ανθρώπους που έχουν ισχύ στους χώρους της τέχνης και της φιλοσοφίας, οι οποίοι του επιτέθηκαν επειδή ερμήνευσαν με το δικό τους τρόπο το «Underground»σε σχέση με το ζήτημα της Γιουγκοσλαβίας.

«Έρχομαι τώρα στις μέρες μας. Αποφάσισα να χτίσω μία πόλη στο Βίσεγκραντ της Βοσνίας - Ερζεγοβίνης να την αφιερώσω στον Ίβο Άντριτς, το Νομπελίστα συγγραφέα μας, πόλη που δημιουργείται χάρη στον πρωθυπουργό της Σερβικής Δημοκρατίας της Βοσνίας, Μίλοραντ Ντόντικ. Η πόλη βρίσκεται σε απόσταση 300 μέτρων από τη γέφυρα του Δρίνου, που είναι υπό την προστασία της UNESCO».

«Όταν άρχισαν οι εργασίες μία Μουσουλμάνα δημοσιογράφος από το Σαράγεβο έγραψε επιστολή στη γενική διευθύντρια UNESCO, στην οποία ανέφερε ότι δεν είμαι αρχιτέκτονας και η κακία της έφθασε σε τέτοιο σημείο που έγραψε ότι ήμουν συνεργάτης των Ράτκο Μλάντιτς και Ράντοβαν Κάρατζιτς στον πόλεμο. Είναι απόλυτο ψέμα».

«Τέτοιου είδους ψέματα προέρχονται από την κοινή γνώμη, από απόψεις που καλλιέργησαν κύκλοι διανοουμένων τη δεκαετία του 1990. Μία κακοπροαίρετη κριτική μπορεί να πολύ επικίνδυνη, όπως στην περίπτωσή μου», τόνισε.

Μιλώντας για το βιβλίο που κυκλοφόρησε στη Σερβία με τον τίτλο «Ο θάνατος είναι μία φήμη μη εξακριβωμένη» και στην Ελλάδα με τον τίτλο «Εγώ που είμαι σε αυτή την ιστορία;» από τις εκδόσεις Πατάκη, τόνισε ότι το έγραφε για 14 χρόνια.

«Πιστεύω ότι κάθε ανόητος μπορεί να γράψει βιβλίο σε 14 χρόνια, αλλά δεν μπορεί ο καθένας να περάσει τέτοια ταραχώδη ζωή που πέρασα εγώ. Έγραψα το βιβλίο από την ανάγκη να τακτοποιήσω τη ζωή μου. Στο βιβλίο αναμειγνύονται η φαντασία και η πραγματικότητα, αλλά στο τέλος γίνονται όλα φαντασία. Αν θέλει κάποιος να γυρίσει μία καλή ταινία ή να γράψει καλό βιβλίο πρέπει να εξαπατήσει την πραγματικότητα. Το βιβλίο μου βασίζεται στην επινοημένη πραγματικότητα», υπογράμμισε.

Σε 17 κεφάλαια, σε 17 αυθεντικές, προκλητικές ιστορίες ο Εμίρ Κουστουρίτσα ανοίγει το οικογενειακό άλμπουμ, αποτυπώνει τη βιογραφία του και απεικονίζει το δεύτερο μισό του 20ου αιώνα και την πρώτη δεκαετία του 21ου αιώνα.

Η αυτοβιογραφία, το χρονικό ή η ιδιόμορφη ταινία αρχίζει από τα χρόνια της νιότης στο Σαράγεβο, τις σπουδές στην Πράγα και φθάνει έως τη μετάβαση στο Βελιγράδι.

Ο συγγραφέας μιλάει για τα πάντα, για την οικογένειά του, για τη ροκ μουσική, για τον Ίβο Άντριτς, για τους σκηνοθέτες που αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης, όπως ο Φελίνι, αλλά και για τους πολιτικούς, τον Αλίγια Ιτζετμπέγκοβιτς, τον Σλόμπονταν Μιλόσεβιτς κ.ά.

«Θα ήθελα πολύ να ανήκω σε κάποιον. Θα ήμουν μάλιστα έτοιμος να πεθάνω για κάποιον... για να μπορούν μετά το θάνατο να λένε και για μένα ένας αληθινός άντρας... Θα ήθελα να έχω πάνω μου το τατουάζ ενός ήρωα, όπως ο Μαραντόνα έχει του Φιντέλ Κάστρο», αναφέρει σε ένα σημείο του βιβλίου.

Η συγγραφέας Σώτη Τριανταφύλλου τόνισε ότι διάβασε το βιβλίο ως θαυμάστρια του έργου του Σέρβου σκηνοθέτη και ως ένας άνθρωπος σχεδόν της ίδιας ηλικίας.

«Έχουμε διαγράψει παρόμοιες τροχιές στην εφηβική και νεανική μας ηλικία και καθώς διάβαζα το βιβλίο, το οποίο τονίζει τη δεκαετία του 1970 βρήκα πολλά όμοια στοιχεία, πολλά κοινά όνειρα και πολλές διάφορες. Διαβάζοντας για το πως ο Κουστουρίτσα έγινε μέλος του ροκ συγκροτήματος "Zabranjeno Pusenje", σκεφτόμουν πως το βαλκανικό πανηγύρι που βλέπουμε στις ταινίες του καταλήγει να είναι συνιστώσα μιας χώρας που έχει υποφέρει και είναι μία ρομαντικοποιημένη μορφή που έχουμε σχηματίσει για τη ζωή στην πρώην Γιουγκοσλαβία», σημείωσε.

Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος αποκάλυψε ότι στην αρχή, όταν έμαθε ότι πρόκειται για αυτοβιογραφία ανησύχησε, επειδή είναι πολύ καχύποπτος με το είδος.

«Στην αυτοβιογραφία δεν μπορώ να παραβλέψω ότι υπάρχει ένας ναρκισσισμός και ταυτοχρόνως έχω μία αίσθηση αντιπάθειας στην κλειδαρότρυπα, ακόμα κι όταν κάποιος ανοίγει την πόρτα», υπογράμμισε, αλλά εξήγησε ότι στο τέλος λύγισε.

«Κατάλαβα ότι μιλάει για αυτοβιογραφία, κάνοντας κάτι διαφορετικό, λέει ιστορίες με κινηματογραφικότητα που ξεχειλίζει για τους ανθρώπους και τη ζωή τους, ταυτοχρόνως όμως εντάσσοντάς τους μέσα, στον καιρό, μέσα στον πόλεμο και στην ειρήνη και διαπραγματεύεται αυτό που λέει επί λέξει στο βιβλίο “σε εμάς δεν υπάρχει δράμα που δεν είναι πολιτικό”. Αυτό το δράμα και η πολιτική είναι ο άξονας πάνω στον οποίο χτίζει το βιβλίο του».

Πηγή: ΑΜΠΕ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

1o MOΥΣΙΚΟ FESTIVAL ΜΙΛΑΤΟΥ

ΤΑ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ, MAYO CAFE BAR & I LOVE MY NOVO, ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΟΥΝ ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΜΟΥΣΙΚΟ FESTIVAL ΣΤΗΝ ΟΔΟ ΜΙΛΑΤΟΥ!

Θετικές Σχέσεις: Η μυστική δύναμη της ευτυχίας

Το Wellness Cafe του Εκπαιδευτικού Ομίλου New York College σας προσκαλεί σε Διαδικτυακό Σεμινάριο με θέμα: «Θετικές Σχέσεις: Η μυστική δύναμη της ευτυχίας» την Πέμπτη, 24 Ιουνίου, 18.00-20.00 Λίγα λόγια για το θέμα του σεμιναρίου : «Με κούρασε το παιδί μου….», «Δεν αντέχω τον άντρα μου….», «Η μαμά μου έχει ξεφύγει…», « Ευτυχώς που υπάρχουν και τα κορίτσια …», « Χωρίς εσένα δεν ξέρω τί θα έκανα…» Αυτά είναι λόγια που ακούμε όλο και πιο συχνά μέσα σε αυτή την περίοδο της πανδημίας και του εγκλεισμού. Σχέσεις που κρατάνε, που μας κρατάνε, σχέσεις θετικές που στηρίζουν, όμως και σχέσεις που δεν αντέχουν, κλονίζονται και απογοητεύουν. Αυτή την περίοδο οι σχέσεις δοκιμάζονται και οι θετικές σχέσεις αποτελούν άγκυρες ασφάλειας και ηρεμίας, χωρίς τις οποίες η περίοδος του εγκλεισμού θα ήταν αφόρητη. Μέσα σε αυτή τη δύσκολη περίοδο συχνά χάνουμε τις σταθερές μας και είναι δύσκολο να ξεδιαλύνουμε ποια σχέση είναι θετική και ποια όχι, ποια σχέση μας παρέχει ασφάλεια και αποδοχή και ποια μας περι...

Μιλώντας στα παιδιά για τον πόλεμο

Οι διεθνείς πόλεμοι και οι συγκρούσεις ενισχύουν την αίσθηση κινδύνου και μπορεί να προκαλέσουν έναν καταρράκτη συναισθηματικών αντιδράσεων (π.χ. οργή, φόβος, άγχος, λύπη). Όταν οι ειδήσεις αναφορικά με τις ανθρώπινες τραγωδίες (πολέμους, φυσικές καταστροφές, κοκ) κατακλύζουν τις οθόνες μας και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οι εικόνες οδύνης και απόγνωσης αναπόφευκτα μεταδίδονται και στα παιδιά. Δυστυχώς όμως, αυτές τις μέρες παρακολουθούμε σχεδόν συνεχώς , τέτοια τραυματικά γεγονότα να εκτυλίσσονται ανά τον κόσμο, βρίσκοντας κι ανοίγοντας πάντα ένα νέο παράθυρο και στην καθημερινότητά μας. Αυτές οι σκηνές βίας στην πραγματική ζωή μπορούν να λειτουργήσουν ως ένα πλήγμα στην ψυχοσυναισθηματική ευημερία όχι μόνο του ενήλικα, αλλά και του παιδιού, καθώς η μετάδοση βίας και η θέαση ανησυχητικών γεγονότων δύναται να προκαλέσουν δευτερογενές τραυματικό στρες. Ως εκ τούτου τα παιδιά όλων των ηλικιών θα στραφούν σε έμπιστους ενήλικες για βοήθεια και καθοδήγηση. Οι γονείς λοιπόν και οι φροντιστ...

Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Γιατί δεν πέφτουν οι τιμές τους

Η τιμή των καυσίμων, τα αυξημένα μισθολογικά κόστη, οι ανατιμήσεις στα κόστη επισκευής, και στις τιμές των ανταλλακτικών και τα αυξημένα ασφάλιστρα αποτελούν τροχοπέδη που εμποδίζουν μια μείωση της τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων στην παρούσα φάση σύμφωνα με κύκλους του κλάδου. Μπορεί οι τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων να έχουν υποχωρήσει από τα ιστορικά υψηλά του Ιουνίου του 2022, ωστόσο οι «πληγές» που άφησαν στον κλάδο είναι βαθιές και δεν επιτρέπουν μια αναπροσαρμογή των τιμών των εισιτηρίων τώρα, ενώ από την άλλη πλευρά είναι αναγκαία και μια αποθεματοποίηση ενόψει της ανάγκης χρηματοδότησης της «πράσινης» μετάβαση της ακτοπλοΐας. Επιβραδυντικά στη λήψη αποφάσεων από τις ακτοπλοϊκές που θα οδηγούσαν σε μια μείωση των τιμών των εισιτηρίων λειτουργεί και η πρόσφατη απόφαση της Helleniq Energy (ΕΛΠΕ) να αλλάξει τη βάση υπολογισμού της τιμής των ναυτιλιακών καυσίμων με αποτέλεσμα όπως υποστηρίζουν οι ακτοπλόοι να επιβαρυνθεί η τιμή τους κατά 100 δολ. τον τόνο. Τα ΕΛΠΕ σημειώνουν στα Ν...

Ρεκόρ Γκίνες για τη σέρφερ Ενέβερ: Κατέκτησε το μεγαλύτερο κύμα που έχει «τιθασεύσει» ποτέ γυναίκα

Το μεγαλύτερο κύμα που έχει «τιθασεύσει» ποτέ γυναίκα κατάφερε να κατακτήσει η Αυσραλιανή σέρφερ Λάουρα Ενέβερ, καταρρίπτοντας κάθε προηγούμενο παγκόσμιο ρεκόρ Γκίνες. Ειδικότερα, η 31χρονη σέρφερ κατέρριψε το προηγούμενο ρεκόρ που είχε σημειωθεί πριν επτά χρόνια, καταφέρνοντας να «δαμάσει» ένα κύμα 13,3 μέτρων στην περιοχή Οάχου της Χαβάης. Το κατόρθωμά της επικυρώθηκε από το Παγκόσμιο Ρεκόρ Γκίνες την Πέμπτη (9/11) σε μια τελετή απονομής βραβείου που διοργανώθηκε στο Ναραμπίν του Σίδνεϊ, όπως μεταδίδει το BBC. «Συνειδητοποίησα ότι ήταν μεγάλο κύμα, όταν «απογειώθηκα» κοίταξα κάτω και τότε ήμουν σίγουρη ότι ήταν το μεγαλύτερο κύμα στο οποίο έχω «μπει» ποτέ», δήλωσε η Ενέβερ. «Ήξερα ότι ήταν το κύμα της ζωής μου». Η προσπάθειά της έχει καταγραφεί σε βίντεο, το οποίο αξιοποίησε η διοργάνωση του Παγκόσμιου Ρεκόρ Γκίνες για να επαληθεύσει το ύψος του κύματος, καθώς και λεπτομέρειες για την τοποθεσία. Πηγή: newhub.gr https://youtube.com/shorts/BEdm_hte04s?feature=share