Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η ΕΠΙΡΟΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΣΗ.

Η Ελληνική κοινωνία έχει ωριμάσει και πλέον είναι έτοιμη να δεχτεί τις αλλαγές που επιφέρει η παγκοσμιοποίηση. Η Παγκοσμιοποίηση της τηλεόρασης και γενικότερα των επικοινωνιών έχει προκαλέσει ρήγματα στην εθνική κυριαρχία, ιδίως στην Ευρώπη. Η Ευρώπη θέλοντας να δημιουργήσει τις κατάλληλες συνθήκες ανταγωνισμού, πρέπει να στηριχθεί στις δικές τις δυνάμεις και πρέπει να ενθαρρύνει τη μεγαλύτερη συνεργασία ανάμεσα στις ευρωπαϊκές χώρες. Η Ελλάδα ακλουθώντας την Ε.Ε. χρησιμοποιεί τις ευκαιρίες που προέρχονται από την ψηφιακή τηλεόραση και ενθαρρύνει τους φορείς οι οποίοι εμπλέκονται στην ανάπτυξή της.
Έτσι στο τηλεοπτικό πεδίο το κράτος συνεχίζει να έχει διαπραγματευτική δύναμη πάνω σε σημαντικά θέματα, χωρίς όμως το κράτος να εξασκήσει την πλήρη των κυριαρχικών του δικαιωμάτων στη διαμόρφωση του τηλεοπτικού συστήματος. Οι σύγχρονες πολιτικές και τεχνολογικές εξελίξεις δεν έχουν υποβαθμίσει το ρόλο του κράτους, τουλάχιστον στο επίπεδο της τηλεόρασης. Αντίθετα η αναδιάταξη των τηλεοπτικών συστημάτων και η έλευση της ψηφιακής τηλεόρασης έχουν ενίσχυση το ρόλο του κράτους στο επικοινωνιακό πεδίο, οπότε δεν είναι η τηλεόραση αυτή η οποία διαβρώνει τα εθνικά πολιτιστικά μεγέθη, αλλά οι ευρύτερες διαδικασίες που επιτελούνται στο πολιτικοοικονομικό πεδίο. Πολλές φορές τα ΜΜΕ διαδραματίζουν ένα εξαιρετικά σημαντικό ρόλο στη δημιουργία, στη συγκρότηση και τη διατήρηση του πολιτικού πλαισίου μιας χώρας η έθνους.
Είναι γνωστό ότι πολλά αμερικάνικα προγράμματα εισρέουν στην Ευρώπη, αλλά αυτά που παράγονται στην Ευρώπη και στην συνέχεια εισβάλουν και στην Ελλάδα έχουν την τάση να αναφέρονται στους εθνικούς τους πολιτισμούς, ώστε να προσφέρουν πολύ περιορισμένο πεδίο ταύτισης με το κοινό κάποιας άλλης χώρας, με αποτέλεσμα οι εγχώριες παραγωγές να είναι πιο ελκυστικές, οι άνθρωποι να προτιμούν το εγχώριο από το ξένο, γιατί το εγχώριο δεν αγγίζει τον πολιτισμό και την κουλτούρα της κάθε χώρας που προβάλλεται. Επίσης στα τηλεοπτικά ενημερωτικά προγράμματα, η συντριπτική πλειονότητα του τηλεοπτικού ενημερωτικού περιεχομένου εξακολουθεί να είναι εθνική η τοπική, ενώ οι περισσότερες από τις διεθνείς ειδήσεις που προβάλλονται επιλέγονται επειδή παρουσιάζουν εθνικό ενδιαφέρων. Σημαντικό ερέθισμα της παγκοσμιοποίησης είναι η καθημερινά όλο και περισσότερη χρήση του διαδικτύου, που μπορεί να είναι η συμμετοχή μέσα σε ηλεκτρονικές ομάδες συζήτησης,  το διεθνές ηλεκτρονικό εμπόριο, και πληροφόρηση από ένα ευρύ φάσμα πληροφοριών. Έτσι έχουμε δημιουργία νέων τύπων εργασίας όπως ενότητες ομαδικής εργασίας και τηλ-εργασία, επίσης συμβάλουν στην ψυχαγωγία και την επικοινωνία μέσα από νέες ανθρώπινες σχέσεις όπως τηλε-φιλία. Τέλος η ελληνική τηλεόραση έχει επηρεαστεί σε φανερό βαθμό στις ειδήσεις, καθώς και στον τρόπο επιλογής τον ειδήσεων και την παραγωγή τους, αφού οι τάσεις της παγκοσμιοποίησης δίνει έκταση και σε ειδήσεις που εξελίσσονται σε διαφορετικές χώρες, ωστόσο ο αντίκτυπος τους επηρεάζει και την χώρα στην οποία προβάλλονται η «διεθνείς ειδήσεις». Πολλές φορές, το μέγεθος και η σπουδαιότητα που δίνεται σε διεθνείς ειδήσεις, απορροφά έκταση από την τοπική επικαιρότητα. Στην ψυχαγωγία η οικονομική εξέλιξη του HOLLYWOOD, εξακολουθεί να ασκεί μεγάλη επιρροή στην παγκόσμια ροή ταινιών και τηλεοπτικών προγραμμάτων, ως ένα κατά συρροή αντιγραφόμενο πρότυπο.  Επίσης έντονο επηρεασμό έχουμε δεχτεί στα ακούσματα μουσικής, καθώς και στον τρόπο ντυσίματος μέσα από τα παγκόσμια καλλιτεχνικά πρότυπα που προβάλλονται από όλα τα ΜΜΕ. Τα παγκόσμια πρότυπα εφαρμόζουν επάνω τους την κουλτούρα τους, στη συνέχεια αυτή προβάλλεται και γίνεται πρότυπο σε άλλες χώρες από την προβολή ειδήσεων και ταινιών και μουσικών βίντεο, με αποτέλεσμα να υπάρχουν πλέον πολλά διαφορετικά είδη τραγουδιών και ενδυμασίας, που να συνδυάζουν αρμονικά κάποιες φορές και κάποιες όχι, πολλούς διαφορετικούς πολιτισμούς.
Η παγκοσμιοποίηση τελικά δημιουργεί νέες προσεγγίσεις στην ανάπτυξη των διεθνών σχέσεων. Συμβάλει στην ενοποίηση των οικονομικών συνθηκών μιας παγκόσμιας αγοράς, στην οποία υπάρχει δυνατότητα ελεύθερης πρόσβασης σε προϊόντα και υπηρεσίες ανά τον πλανήτη. Επιτρέπει τη μετακίνηση- διακίνηση κεφαλαίων από την μία περιοχή στην άλλη με σκοπό την μεγιστοποίηση των κεφαλαίων. Έχει αποδυναμώσει την έννοια της παραδοσιακής κουλτούρα, αλλά παρ΄ όλα αυτά δημιουργεί παγκόσμια πρότυπα σχεδόν σε όλους τους κλάδους που περιλαμβάνονται στον όρο «πολιτισμός». Η Επιρροή που ασκεί η παγκοσμιοποίηση είναι ανάλογη με την έκταση, την οικονομική δύναμη και την εξέλιξη, που χαρακτηρίζουν τα γεωγραφικά χαρακτηριστικά της κάθε χώρας. Η ένταση της σήμερα είναι κάτι πρωτόγνωρο και περιλαμβάνει τις χώρες του κέντρου, αφού όπως είπαμε παραπάνω, εκεί υπάρχουν οι υποδομές, δεν μπορεί να γίνει σε κάποιες αδύναμες περιοχές όπως για παράδειγμα στο Μογκαντίσου της Αφρικής. Κλείνουμε λοιπόν με το συμπέρασμα ότι η Παγκοσμιοποίηση αναδεικνύει μια νέα διάσταση κοινής συνείδησης, χωρίς να διακρίνει σύνορα η γεωγραφικές περιοχές.




Γράφει ο Μάρκος Σμυρνάκης


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Απαγορευμένες βωμολοχίες απειλούν την παράδοση

Απο την Μαρίνα Στεφανάκη rockvitamins.blogspot.gr Στη σημερινή πραγματικότητα όπου η μουσική ακούγεται με τα μάτια, με ένα κοινό τέμπο υπολογιστή καθώς και με χυδαίους στίχους για όλα τα τραγουδάκια, αναρωτιέμαι, ενώ διανύουμε περίοδο μαζικής κρίσης, δεν θα «έπρεπε» να ανθίζουν οι τέχνες, κατ’ επέκταση και η μουσική, ως καταλύτες πνευματικής αφύπνισης; Αναμφίβολα, τα γεγονότα της ιστορίας αυτό αποδεικνύουν... Ένα από τα άπειρα παραδείγματα, αποτελεί ο Βιτσέντζος Κορνάρος, που γύρω στα μέσα του 17ου αι., όταν άρχισε δηλαδή η πολιορκία του Ηρακλείου από τους Οθωμανούς, άρχισε και η δράση του. Οι σημερινοί, όμως, Νεοέλληνες -έτσι για διαφορά- ενώ πυροβολούμαστε από ψυχρές δυτικές σφαίρες, χαμπάρι δεν παίρνουμε και το έχουμε ρίξει στη «τρέλα» όπως χαρακτηρίζει ένα Τσα-κάλι.

Η εξέλιξη της Κρητικής ενδυμασία στην πάροδο του χρόνου.

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ποια είναι η σημασία του σαρικιού, για ποιο λόγο φορούν οι Κρητικοί μαύρο πουκάμισο, τι επιρροές δέχτηκε η παραδοσιακή Κρητική φορεσιά ώσπου να πάρει την μορφή που γνωρίζουμε σήμερα;  Νομοθεσίες ενδυμασίας, επιρροές από τους διάφορους λαούς που κατοίκησαν στην Κρήτη και βεντέτες έδωσαν την τελική πινελιά στο σχέδιο της Κρητικής ενδυμασίας που γνωρίζουμε. Οι επιρροές από τη Δύση.

Η ομορφότερη κοπέλα της Κρήτης για το 2011

Πλήθος κόσμου κατέκλισε την Τετάρτη 24 Αυγούστου το club Envy στο Ηράκλειο όπου πραγματοποιήθηκε ο μεγάλος Τελικός του 33ου Παγκρήτιου Διαγωνισμού Ομορφιάς. Τον τίτλο της MISS ΚΡΗΤΗ 2011 κατέκτησε η 19χρονη Εύα Ζεϊμπεκάκη από το Ηράκλειο, Ά Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 αναδείχθηκε η Φαίη Αβδουλά και΄Β Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 η Ευρυδίκη Μερκούρη. Η 17χρονη Μιχαέλα Φωτιάδη

Γάζα: Εθνοκάθαρση ή γενοκτονία;

Ο κορυφαίος ιστορικός του Ολοκαυτώματος κρούει τον κώδωνα του κινδύνου. Ο διαπρεπής Ισραηλινός ιστορικός Όμερ Μπάρτοβ καλεί τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη διεθνή εβραϊκή κοινότητα να «σηκώσουν το ανάστημά τους και να υψώσουν τη φωνή τους, πριν η ηγεσία του Ισραήλ βυθίσει το ίδιο και τους γείτονές του στην άβυσσο». Τι διακρίνει τον πόλεμο από τη γενοκτονία; Πότε η κρατική βία μετατρέπεται από φρικτή αλλά νομικά εγκεκριμένη επίδειξη στρατιωτικής βίας στο «απόλυτο έγκλημα», σύμφωνα τόσο με το διεθνές δίκαιο όσο και με τη κοινή αντίληψη; Το ερώτημα αυτό απασχολεί πολύ τον Όμερ Μπάρτοβ τους τελευταίους μήνες. Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Brown και κορυφαίος ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Ισραηλινός ιστορικός έχει αφιερώσει την επιστημονική του σταδιοδρομία στη μελέτη πράξεων μαζικής δολοφονίας. Αυτό έχει καταστήσει την εμπειρογνωμοσύνη του περιζήτητη καθώς ο πόλεμος μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς συνεχίζει να κλιμακώνεται σε πρωτόγνωρα επίπεδα αιματοχυσίας και καταστροφής. Καθώς ο πόλεμος εξε

Το ντοκιμαντέρ «In the wine dark sea» για το κρητικό κρασί προβάλλει τον κρητικό αμπελώνα

Το ντοκιμαντέρ «In the wine dark sea» που έχει γυριστεί από την Χρύσα Τζωρτζάκη στην αγγλική γλώσσα και απευθύνεται στο διεθνές κοινό, προβάλει την Κρήτη ως οινοπαραγωγική περιοχή και αναδεικνύει τον κρητικό αμπελώνα σε χώρες που δεν έχει αποκτήσει ακόμα μεγάλη αναγνωρισιμότητα. Η σκηνοθέτης του φιλμ επισκέφθηκε τον Περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρο Αρναουτάκη και τον ενημέρωσε για την θετική πορεία και την απήχηση που καταγράφει το ντοκιμαντέρ σε φεστιβάλ κινηματογράφου ανά τον κόσμο, παρουσιάζοντας το κρασί της Κρήτης από τη μινωική εποχή μέχρι τις μέρες μας. Το ντοκιμαντέρ αναπτύσσεται μέσα από την οπτική 11 οινοπαραγωγών του νησιού, οι οποίοι αναλύουν τις ποικιλίες του κρητικού κρασιού ενώ καταγράφονται και γευσιγνωστικές εμπειρίες και απόψεις, διεθνώς καταξιωμένων σομελιέ (sommelier). Το φιλμ βραβεύτηκε σε Φεστιβάλ της Νέας Υόρκης, του Τορόντο και ακολούθησε το Τόκιο. Επιλέχθηκε ως καλύτερο ντοκιμαντέρ από τα φεστιβάλ του Μιλάνου και της Νάπολι και τώρα είναι επίσημη επιλογή, όπως τονίζ