Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Οι πληθυσμιακές αλλαγές του Ηρακλείου. Μεγαλώνει γρήγορα αλλα και γερνάει

Με τον "Καλλικράτη" ο δήμος Ηρακλείου ''μεγάλωσε''. Σε έκταση και σε πληθυσμό. Πόσο άραγε όμως έχει μεταβληθεί ο αριθμός των κατοίκων του πρώην δήμου Ηρακλείου, ή αλλιώς της σημερινής δημοτικής ενότητας Ηρακλείου, και πόσο αντίστοιχα έχει αλλάξει ο αριθμός των κατοίκων των τεσσάρων όμορων πρώην δήμων, Αλικαρνασσού, Παλιανής, Τεμένους και Γοργολαϊνίου, που συνενώθηκαν με το Ηράκλειο, στο διάβα των τελευταίων 30 χρόνων; Τι προβλέπεται επίσης να συμβεί τα επόμενα χρόνια ως το 2021;

Διαφωτιστικές απαντήσεις έρχονται μέσα από το σχέδιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος του Δήμου για τη τριετία 2011-2014, που τέθηκε πλέον σε δεκαπενθήμερη διαβούλευση ώστε να εγκριθεί κατόπιν στο Δημοτικό Συμβούλιο. Αν και το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα εστιάζει στους στρατηγικούς στόχους, στα έργα και την ανάπτυξη, στο ογκώδες σχέδιο που έχει στα χέρια της η "Ν.Κ." περιλαμβάνεται εκτεταμένη έρευνα για τα δημογραφικά χαρακτηριστικά του δήμου, με πλούσια στατιστικά στοιχεία. Όχι μόνο για τη δημογραφική αλλαγή που έχει συντελεστεί ανά δημοτική ενότητα, αλλά και σε ό,τι αφορά την ηλικιακή σύνθεση, επίσης ανά περιοχή, των κατοίκων που απαρτίζουν το νέο δήμο Ηρακλείου.

Σταθερή αύξηση

Η εξέλιξη του δήμου Ηρακλείου καταγράφει σταθερά θετικό πρόσημο στην πορεία των χρόνων. Είτε πρόκειται συνολικά για το διευρυμένο πλέον δήμο, είτε για το πρώην δήμο Ηρακλείου. Για τον πρώην δήμο ο ρυθμός της πληθυσμιακής αύξησης είναι πολύ μεγάλος, και μάλιστα κατά πολύ μεγαλύτερος σε σχέση με τα γενικά νούμερα που ισχύουν σε παγκρήτιο και πανελλαδικό επίπεδο.
Το 1981 ο δήμος Ηρακλείου, δηλαδή η νυν δημοτική ενότητα Ηρακλείου, αριθμούσε 106.058 κατοίκους. Το 1991 ο αριθμός εκτοξεύτηκε στους 120.563, το 2001 στους 137.711 και τώρα, βάσει της έρευνας, εκτιμάται - και αυτό γιατί κατά την κατάρτιση του επιχειρησιακού σχεδίου δεν ήταν διαθέσιμα ακόμα τα στοιχεία της πρόσφατης απογραφής - στους 151.482 κατοίκους. Κατά μέσο όρο η πληθυσμιακή αύξηση για τη δημοτική ενότητα Ηρακλείου, τον πρώην δηλαδή δήμο Ηρακλείου, κινήθηκε μεταξύ 14,22% και 13,68%.
Αντίστοιχα, αν και με αισθητά χαμηλότερους βέβαια ρυθμούς, έχουν κινηθεί, καταγράφοντας επίσης αυξητική πορεία, και οι υπόλοιπες τέσσερις δημοτικές ενότητες. Την πλέον εντυπωσιακή αύξηση καταγράφει η Αλικαρνασσός, με ποσοστά 25,89% για την περίοδο 1981-1991 και 10,62% για την περίοδο 1991-2001. Αντίστοιχα η αύξηση στη δημοτική ενότητα Τεμένους κινήθηκε στο 4,13% και 3,77%, ενώ η ενότητα της Παλιανής - μετά από μια πολύ ελαφρά μείωση πληθυσμού κατά 0,98% - γνώρισε σημαντική αύξηση κατά 12,86%.
Μοναδική εξαίρεση αποτελεί η δημοτική ενότητα Γοργολαϊνίου, που κατέγραψε αισθητή μείωση του πληθυσμού από το 1981 ως το 1991 σε ποσοστό 4,05%, για να ακολουθήσει όμως και αυτή αυξητική πορεία τα τελευταία χρόνια.

Αύξηση ως το 2021

Στον καλλικρατικό δήμο Ηρακλείου προβλέπεται μελλοντικά αύξηση ύψους 3,6% για την προσεχή τετραετία και ακόμη μεγαλύτερη αύξηση, ύψους 5,8%, για την περίοδο 2015-2021. Επιμέρους αύξηση προβλέπεται για κάθε δημοτική ενότητα ξεχωριστά πλην της περιοχής του Γοργολαϊνίου, όπου το διάστημα 2015-2021 εκτιμάται πως ο πληθυσμός θα μειωθεί κατά 1,1%.

ΚΑΝΟΝΑΣ ΚΑΙ ΣΤΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟ

Η υπογεννητικότητα... στην πόρτα μας

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν την ίδια στιγμή τα στατιστικά στοιχεία σε ό,τι αφορά την ηλιακή σύνθεση του πληθυσμού. Ο γενικός πανελλαδικός κανόνας της υπογεννητικότητας επιβεβαιώνεται και στην περίπτωση του Ηρακλείου, καθώς η πληθυσμιακή δομή παρουσιάζει δυσμενή εξέλιξη στο διάβα του χρόνου, με τον παιδικό πληθυσμό να μειώνεται και τον πληθυσμό, στον αντίποδα, της λεγόμενης τρίτης ηλικίας να αυξάνεται.
Παράλληλα με τον παιδικό πληθυσμό μείωση καταγράφει και ο πληθυσμός στις ηλικίες από 15-24 ετών. Όπως προκύπτει, ο νεότερος πληθυσμός κυριαρχεί στην Αλικαρνασσό, ενώ ο γηραιότερος πληθυσμός εντοπίζεται σε Παλιανή και Γοργολαΐνι, όπου αντίστοιχα το 21,7% και το 19,6% των κατοίκων είναι πάνω από 65 χρονών.
Το παρήγορο πάντως είναι πως στο δήμο Ηρακλείου τα ποσοστά πληθυσμού σε ηλικίες ως 44 ετών είναι ψηλότερα σε σχέση με τον υπόλοιπο νομό Ηρακλείου, την περιφέρεια Κρήτης αλλά και το σύνολο της χώρας.



ΠΗΓΗ: ΝΕΑ ΚΡΗΤΗ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΣΜΥΡΝΑΚΗΣ ΜΑΡΚΟΣ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τα «4 Π» του επιτυχημένου πολιτικού!

Όσοι από εμάς διδαχτήκαμε το Μάρκετινγκ, είχαμε την ευκαιρία να βρούμε στον δρόμο μας τα «4 Π» (4 P's of Marketing), τα οποία αποτελούν το συστατικό επιτυχίας ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας, μέσα από τον σχεδιασμό της σωστής στρατηγικής, η οποία στηρίζεται: 1) Στα χαρακτηριστικά του προϊόντος ή της υπηρεσίας (Product). 2) Στην τιμή (Price) του προϊόντος / υπηρεσίας. 3) Στη σωστή τοποθέτησή του στην αγορά (Place). 4) Στη σωστή προώθησή του (Promotion). Αναλύοντας τα πιο πάνω χαρακτηριστικά, ένας πολιτικός μπορεί εύκολα να διακρίνει τη

Η ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗΣ ΚΑΤΣΟΥΝΑΣ

Το σήμα κατατεθέν της Κρητικές παράδοσης και συγκεκριμένα οι "χειροποίητες κατσούνες, κρητικά μπαστούνια" είχαν την τιμητική τους στην τελευταία εκπομπή του ALPHA «Σαββατοκύριακο με τον Μάνεση». Την Κυριακή το μεσημέρι εμφανίστηκε στην εκπομπή μέσω σύνδεσης Skype ο Κρητικός "Digital Media Strategist" Μάρκος Σμυρνάκης. Επίκεντρο της συζήτησης ήταν ο τρόπος της διαδικτυακής προώθησης της Κρητικής παράδοσης, αλλά και πως όλο αυτό βοηθάει στην συντήρηση της. Όπως ισχυρίζεται, σύγχρονες τεχνικές μάρκετινγκ είναι ικανές να δώσουν ξανά ζωή και να συστήσουν σε νέο κόσμο τις Κρητικές κατσούνες. Αυτό είναι και το όραμα. Η ένταξη ενός παγιωμένου προϊόντος και πάλι στην καθημερινότητα του ανθρώπου, πριν την εξαφάνιση του. Ένταξη... από όλες τις πλευρές, ξεκινώντας από το κίνητρο για την παραγωγή, αλλά και το ενδιαφέρον από νέους ανθρώπους όχι μόνο να μάθουν να τις χρησιμοποιούν , αλλά και να παράγουν το συγκεκριμένο προϊόν Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τεχνίτες πλέ...

Η L’Oréal «σπάει» την γυάλινη οροφή για τις γυναίκες επιστήμονες!

  Τα Ελληνικά Βραβεία L’ORÉAL–UNESCO εντάσσονται στο Διεθνές Πρόγραμμα L’ORÉAL-UNESCO Για τις Γυναίκες στην Επιστήμη, το όποιο αναγνωρίζει και υποστηρίζει διεθνώς γυναίκες επιστήμονες, με στόχο να τους δοθεί μεγαλύτερη αναγνώριση, να αναδειχθεί το ταλέντο τους και να εμπνεύσει περισσότερες γυναίκες να ασχοληθούν με την επιστήμη. Με πίστη στην πεποίθηση ότι ο κόσμος χρειάζεται την επιστήμη και η επιστήμη χρειάζεται τις γυναίκες, το Ίδρυμα L’Oréal σε συνεργασία με την Ελληνική Εθνική Επιτροπή για την UNESCO, προκηρύσσουν για 12η φορά στην Ελλάδα, την έναρξη των φετινών βραβείων, με τρία σημαντικά βραβεία αξίας 10.000€ έκαστο, που θα δοθούν σε γυναίκες επιστήμονες, οι οποίες απασχολούνται στους τομείς των Βιοεπιστημών, των Φυσικών Επιστημών, των Μαθηματικών και της Επιστήμης των Υπολογιστών. Τέλος, ως περαιτέρω επιβεβαίωση της παραπάνω δέσμευσης και του θετικού αντίκτυπου των Βραβείων στους δικαιούχους του, ανακοινώνεται ότι από το 2022 και έπειτα, τα βραβεία θα πραγματοποιούνται κάθ...

Freelancer: Τι σημαίνει επί της ουσίας η νέα πραγματικότητα εργασίας;

Γράφει η Αρετή Διαμαντή Freelancer: Από την e-food και άλλες εταιρείες που υιοθετούν ένα τέτοιο μοντέλο εργασίας προκύπτει το νέο ερώτημα. Συμφέρει άραγε να είναι κάποιος freelancer και κάτω από ποιες προϋποθέσεις; Σάλος δημιουργήθηκε με την πρόσφατη “ατυχή” διατύπωση της e-food σε μερίδα εργαζομένων της σε σχέση με το ενδεχόμενο να γίνουν freelancers αντί για μισθωτοί. Οι περισσότεροι διαμαρτυρήθηκαν έντονα, ενώ η εταιρεία έσπευσε να διαψεύσει και να μιλήσει για κακή επικοινωνία. Ωστόσο, υπάρχει μια μεγάλη μερίδα ατόμων που δεν γνωρίζουν καν τι σημαίνει το freelancing. Σε αυτή την περίπτωση, τι αλλάζει στον εργασιακό τομέα; Πρόκειται για μια αναβάθμιση της εργασιακής πραγματικότητας ή μήπως για μια επιδείνωση της ήδη ζοφερής πραγματικότητας; Η τεχνολογία συχνά έρχεται να γεφυρώσει το χάσμα που δημιουργείται ανάμεσα στις διαφορετικές γενιές. Εδώ μήπως συμβαίνει κάτι τέτοιο; Freelancer: Τι συνεπάγεται για την καθημερινότητα ενός εργαζομένου; Αρχικά, πρόκειται για έναν αρκετά ευρύ όρο. Κ...

Ποια είναι τα βασικά προβλήματα στην ψυχολογία των εργαζομένων στον τουρισμό και πως μπορούν να βελτιωθούν;

Η Καλοκαιρινή τουριστική σεζόν έχει ήδη ξεκινήσει με πολλά προβλήματα να έρχονται στο φως της δημοσιότητας, αλλά με τα περισσότερα να παραμένουν και να εξελίσσονται εσωτερικά στους κλάδους των Τουριστικών Επαγγελμάτων. Τα τελευταία περιστατικά που συνέβησαν σχετικά με το έγκαυμα του νεαρού στην Κρήτη, αλλά και τον νεαρό σερβιτόρο να σερβίρει εντός θαλάσσης σε beach bar στην Ρόδο, κάνουν πλέον ξεκάθαρο ότι δεν ακολουθείται, αλλά ούτε φαίνεται να υπάρχει σαφής οδηγία για τον ασφαλή τρόπο εργασίας κάθε εργαζομένου. Τελικά η εργασία στον Τουρισμό είναι επιλογή ή λύση ανάγκης για τους εργαζομένους του χώρου;  • Πόσο εύκολό είναι από μία αδρανής περίοδο του χειμώνα να προσαρμοστείς σε μία έντονη καθημερινότητα; • Πόσες είναι και πόσες θα έπρεπε να είναι οι ώρες εργασίας;  • Υπάρχει προσωπικός χρόνος;  • Τηρείται η σωστή διατροφή; Βρισκόμαστε στην καρδιά του καλοκαιριού και σε μια χώρα όπου αποτελείται από 6.000 νησιά, νησίδες και βραχονησίδες. Η ενασχόληση λοιπόν με τον...