Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Πολιτισμός μιας χώρας, δεν είναι μόνο τα αρχαία ευρήματα.


Από το Μάρκο Σμυρνάκη
 
Η δύναμη μιας χώρας, εταιρείας η και προσώπου, εμφανίζεται κυρίως πίσω από την επιρροή που μπορεί να ασκήσει προς το κοινό που απευθύνεται. Συγκεκριμένα όμως ας αναφερθώ στη δύναμη μιας ιδέας, που διαδίδεται και συντηρείτε από μία ομάδα ανθρώπων στα σύνορα μιας χώρας.
 
Θα το χαρακτήριζα ως μαγκιά να μπορεί κάποιος να δώσει αξία σε κάτι ανύπαρκτο - τεχνητό!! Πρόσφατα είχα την ευκαιρία να επισκεφτώ την Αγγλία και λίγο Σκωτία. Στο διάστημα που έμεινα εκεί, παρατήρησα ότι υπάρχουν πολλά μουσεία τα οποία στην αρχή τα απαξίωσα, λέγοντας τι έχουν αυτοί να μας δείξουν. Στην συνέχεια όμως είδα ότι ενώ είναι μία χώρα που υστερεί σχετικά με πολλές άλλες χώρες σε ιστορία, έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν από το τίποτα ένα σορό μουσεία, απευθύνοντας τα σε κάθε είδος κοινού.


Κάποια από τα μουσεία για παράδειγμα ήταν μουσεία κοινωνικού βίου, τρόμου, μουσείο ουίσκι, παραγωγής παραδοσιακών υφασμάτων, Φρανκενστάιν, ψευδαισθήσεων και πολλά, πολλά άλλα. Κατά τη διάρκεια των επισκέψεων μου σε αυτά αναρωτήθηκα, εμείς με την Ελληνική ιστορία στις πλάτες μας, γιατί δεν έχουμε τόσα μουσεία? Και αυτά που καλώς η κακώς έχουμε, γιατί δεν αλληλοϋποστηρίζονται? Για παράδειγμα, εμείς δεν θα μπορούσαμε να είχαμε αντίστοιχα μουσεία όπως κεραμικών, παραγωγής παραδοσιακών προϊόντων, η ακόμα και τρόμου ή ψευδαισθήσεων?


 
Κανείς δεν μπορεί να διαψεύσει ότι, η Ελλάδα αποτελεί σημαντικό σημείο εκκίνησης του πολιτισμού. Ακόμα όμως και στην αρχαία Ελλάδα ο πολιτισμός ξεκίνησε από το μηδέν. Αυτό αποδεικνύει ότι και ο πολιτισμός είναι κάτι το οποίο δημιουργείτε. Οι πρόγονοι μας, ήταν ένας δημιουργικός λαός που δημιούργησε και μας άφησε μια ανεκτίμητη πολιτισμική περιουσία, η οποία έχει φτάσει να μας συντηρεί μέχρι σήμερα. Κάπου εδώ αξίζει να σημειώσουμε ότι σημαντικό σημείο για την ανάδειξή αυτής της κληρονομιάς, αποτελεί και η συντήρηση της. Πράγμα που πιστεύω ότι δεν εφαρμόζεται όπως θα έπρεπε.
 
Το βασικότερο όπλο για την επιβίωση του έθνους μας σήμερα, αποτελεί ο τουρισμός. Ο οποίος θα πρέπει να αναδεικνύει την πολιτισμική μας ταυτότητα σε όλες της τις φάσεις ανά χρονικές περιόδους. Το μουσείο της Ακρόπολης και ο Παρθενώνας, η Κνωσός, η αρχαία Ολυμπία, τα κάστρα και η φυσική ομορφιά μας, όπου είναι διαδεδομένα ανά τον κόσμο, σίγουρα μας ευνοούν στο αυξημένο ποσοστό επίσκεψης τουριστών στην Ελλάδα. Ωστόσο δεν είμαστε μόνο αυτά.
 
Είμαστε ένας πολιτισμικός λαός που έχει αλλάξει πολλά πρόσωπα, σε διαφορετικές χρονικές περιόδους. Έχουμε περάσει υπό βασιλεία, σκλαβιά, τυραννία και ανεξέλεγκτη δημοκρατία. Δεν θα έπρεπε όλες αυτές οι μεταβατικές περίοδοι να αποτελέσουν έμπνευση για την δημιουργία νέων μουσείων? Όσο να ‘ναι η ίδρυση τέτοιον μουσείων θα εξέφραζε και ένα βαθμό σεβασμού προς τον αγώνα αυτών των ανθρώπων. 
 
Ελληνική μυθολογία.
Το μουσείο της Μαντάμ Τισό, αποτελεί μια αίθουσα με κέρινα ομοιώματα, μία σύντομη πολιτισμική ξενάγηση στην Αγγλία και ένα μουσείο τρόμου και μια αίθουσα τεχνιτών ηρώων της Marvel. Θα πιστεύατε ότι, εάν είχαν την αντίστοιχη ελληνική μυθολογία, Δεν θα είχαν δημιουργήσει ένα αντίστοιχο μουσείο, για να εκθέσουν τους κέρινους «μυθολογικούς θεούς του Ολύμπου» και τον τρόπο διαβίωσης τους? 
Όπως φαίνεται από την παραπάνω παράγραφό, δεν έχουμε καταλάβει ότι εκτός από όλα αυτά τα αρχαία ευρήματα που μας έχουν αφήσει οι πρόγονοι μας, Ο Πολιτισμός είναι και κάτι που καλλιεργείτε. Κατά την επίσκεψή μου στην Σκωτία διαπίστωσα ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Το παγκόσμια γνωστό δημιούργημα τέρας του Λόχνες. Η εφαρμογή? Ένας μύθος έχει διαδοθεί ως πραγματικότητα. Ο μύθος αυτός συντηρείτε και προβάλλεται παντού. Όχι μόνο σε ότι τουριστικό σουβενίρ υπάρχει, αλλά και σε εικόνες ή μαρτυρίες που «επιβεβαιώνουν» την ύπαρξή του. Ακόμα και σε αναζήτηση στο διαδίκτυο θα δείτε εικόνες που υποτίθεται αποδεικνύουν την ύπαρξη του. Το αποτέλεσμα, όποιος τουρίστας περάσει από Σκωτία, ψάχνει να επισκεφτεί το μέρος. Έχουν πετύχει, τι νομίζετε?
 
Που υστερούμε?
Σημείο που θα έπρεπε να επενδύσει το υπουργείο πολιτισμού περισσότερο είναι τα λαογραφικά μουσεία και τα μουσεία σημαντικών προσώπων. Καθώς και τη συνεργασία μεταξύ των συσχετιζόμενων μουσείων. Δυστυχώς η μεγάλη Ελληνική ιστορία, που συμπεριλαμβάνεται σε όλους σχεδόν τους παγκόσμιους ιστορικούς τόμους (εγκυκλοπαίδειες), μαραζώνει στα χέρια του σύγχρονου Έλληνα.
Αυτό που δεν έχουμε αντιληφθεί ως λαός, είναι ότι ιστορικός πολιτισμός δεν είναι μόνο, όλα τα αρχαία ευρήματα που ανακαλύπτουν οι αρχαιολόγοι, αλλά είναι κάθε σημαντική ημέρα του χθες. Αφορά το κοινωνικό μας βίο, το πολιτισμικό μας έργο, την ανθρώπινη προσφορά στην Ελληνική κοινωνία. Όλο όμως το παραπάνω χρειάζεται καλλιέργεια, αξιοποίηση και στην συνέχεια συντήρηση.
 
Η επιβιώσει των μικρών μουσείων που θα μπορούσαν να ιδρυθούν, εξαρτάται από το στρατηγικό σχεδιασμό τους. Το κάθε μουσείο θα πρέπει να προϊδεάζει τον επισκέπτη, για το επόμενο μουσείο που πρέπει να επισκεφτεί. Επίσης μπορεί να γίνει ακόμη πιο ελκυστικό με την μείωση τιμής εισιτηρίου, μετά την επίδειξη του εισιτηρίου από το προηγούμενο αλληλοσυσχετιζόμενο μουσείο.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Απαγορευμένες βωμολοχίες απειλούν την παράδοση

Απο την Μαρίνα Στεφανάκη rockvitamins.blogspot.gr Στη σημερινή πραγματικότητα όπου η μουσική ακούγεται με τα μάτια, με ένα κοινό τέμπο υπολογιστή καθώς και με χυδαίους στίχους για όλα τα τραγουδάκια, αναρωτιέμαι, ενώ διανύουμε περίοδο μαζικής κρίσης, δεν θα «έπρεπε» να ανθίζουν οι τέχνες, κατ’ επέκταση και η μουσική, ως καταλύτες πνευματικής αφύπνισης; Αναμφίβολα, τα γεγονότα της ιστορίας αυτό αποδεικνύουν... Ένα από τα άπειρα παραδείγματα, αποτελεί ο Βιτσέντζος Κορνάρος, που γύρω στα μέσα του 17ου αι., όταν άρχισε δηλαδή η πολιορκία του Ηρακλείου από τους Οθωμανούς, άρχισε και η δράση του. Οι σημερινοί, όμως, Νεοέλληνες -έτσι για διαφορά- ενώ πυροβολούμαστε από ψυχρές δυτικές σφαίρες, χαμπάρι δεν παίρνουμε και το έχουμε ρίξει στη «τρέλα» όπως χαρακτηρίζει ένα Τσα-κάλι.

Η εξέλιξη της Κρητικής ενδυμασία στην πάροδο του χρόνου.

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ποια είναι η σημασία του σαρικιού, για ποιο λόγο φορούν οι Κρητικοί μαύρο πουκάμισο, τι επιρροές δέχτηκε η παραδοσιακή Κρητική φορεσιά ώσπου να πάρει την μορφή που γνωρίζουμε σήμερα;  Νομοθεσίες ενδυμασίας, επιρροές από τους διάφορους λαούς που κατοίκησαν στην Κρήτη και βεντέτες έδωσαν την τελική πινελιά στο σχέδιο της Κρητικής ενδυμασίας που γνωρίζουμε. Οι επιρροές από τη Δύση.

Η ομορφότερη κοπέλα της Κρήτης για το 2011

Πλήθος κόσμου κατέκλισε την Τετάρτη 24 Αυγούστου το club Envy στο Ηράκλειο όπου πραγματοποιήθηκε ο μεγάλος Τελικός του 33ου Παγκρήτιου Διαγωνισμού Ομορφιάς. Τον τίτλο της MISS ΚΡΗΤΗ 2011 κατέκτησε η 19χρονη Εύα Ζεϊμπεκάκη από το Ηράκλειο, Ά Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 αναδείχθηκε η Φαίη Αβδουλά και΄Β Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 η Ευρυδίκη Μερκούρη. Η 17χρονη Μιχαέλα Φωτιάδη

Γάζα: Εθνοκάθαρση ή γενοκτονία;

Ο κορυφαίος ιστορικός του Ολοκαυτώματος κρούει τον κώδωνα του κινδύνου. Ο διαπρεπής Ισραηλινός ιστορικός Όμερ Μπάρτοβ καλεί τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη διεθνή εβραϊκή κοινότητα να «σηκώσουν το ανάστημά τους και να υψώσουν τη φωνή τους, πριν η ηγεσία του Ισραήλ βυθίσει το ίδιο και τους γείτονές του στην άβυσσο». Τι διακρίνει τον πόλεμο από τη γενοκτονία; Πότε η κρατική βία μετατρέπεται από φρικτή αλλά νομικά εγκεκριμένη επίδειξη στρατιωτικής βίας στο «απόλυτο έγκλημα», σύμφωνα τόσο με το διεθνές δίκαιο όσο και με τη κοινή αντίληψη; Το ερώτημα αυτό απασχολεί πολύ τον Όμερ Μπάρτοβ τους τελευταίους μήνες. Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Brown και κορυφαίος ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Ισραηλινός ιστορικός έχει αφιερώσει την επιστημονική του σταδιοδρομία στη μελέτη πράξεων μαζικής δολοφονίας. Αυτό έχει καταστήσει την εμπειρογνωμοσύνη του περιζήτητη καθώς ο πόλεμος μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς συνεχίζει να κλιμακώνεται σε πρωτόγνωρα επίπεδα αιματοχυσίας και καταστροφής. Καθώς ο πόλεμος εξε

Το ντοκιμαντέρ «In the wine dark sea» για το κρητικό κρασί προβάλλει τον κρητικό αμπελώνα

Το ντοκιμαντέρ «In the wine dark sea» που έχει γυριστεί από την Χρύσα Τζωρτζάκη στην αγγλική γλώσσα και απευθύνεται στο διεθνές κοινό, προβάλει την Κρήτη ως οινοπαραγωγική περιοχή και αναδεικνύει τον κρητικό αμπελώνα σε χώρες που δεν έχει αποκτήσει ακόμα μεγάλη αναγνωρισιμότητα. Η σκηνοθέτης του φιλμ επισκέφθηκε τον Περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρο Αρναουτάκη και τον ενημέρωσε για την θετική πορεία και την απήχηση που καταγράφει το ντοκιμαντέρ σε φεστιβάλ κινηματογράφου ανά τον κόσμο, παρουσιάζοντας το κρασί της Κρήτης από τη μινωική εποχή μέχρι τις μέρες μας. Το ντοκιμαντέρ αναπτύσσεται μέσα από την οπτική 11 οινοπαραγωγών του νησιού, οι οποίοι αναλύουν τις ποικιλίες του κρητικού κρασιού ενώ καταγράφονται και γευσιγνωστικές εμπειρίες και απόψεις, διεθνώς καταξιωμένων σομελιέ (sommelier). Το φιλμ βραβεύτηκε σε Φεστιβάλ της Νέας Υόρκης, του Τορόντο και ακολούθησε το Τόκιο. Επιλέχθηκε ως καλύτερο ντοκιμαντέρ από τα φεστιβάλ του Μιλάνου και της Νάπολι και τώρα είναι επίσημη επιλογή, όπως τονίζ