Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Πολιτισμός μιας χώρας, δεν είναι μόνο τα αρχαία ευρήματα.


Από το Μάρκο Σμυρνάκη
 
Η δύναμη μιας χώρας, εταιρείας η και προσώπου, εμφανίζεται κυρίως πίσω από την επιρροή που μπορεί να ασκήσει προς το κοινό που απευθύνεται. Συγκεκριμένα όμως ας αναφερθώ στη δύναμη μιας ιδέας, που διαδίδεται και συντηρείτε από μία ομάδα ανθρώπων στα σύνορα μιας χώρας.
 
Θα το χαρακτήριζα ως μαγκιά να μπορεί κάποιος να δώσει αξία σε κάτι ανύπαρκτο - τεχνητό!! Πρόσφατα είχα την ευκαιρία να επισκεφτώ την Αγγλία και λίγο Σκωτία. Στο διάστημα που έμεινα εκεί, παρατήρησα ότι υπάρχουν πολλά μουσεία τα οποία στην αρχή τα απαξίωσα, λέγοντας τι έχουν αυτοί να μας δείξουν. Στην συνέχεια όμως είδα ότι ενώ είναι μία χώρα που υστερεί σχετικά με πολλές άλλες χώρες σε ιστορία, έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν από το τίποτα ένα σορό μουσεία, απευθύνοντας τα σε κάθε είδος κοινού.


Κάποια από τα μουσεία για παράδειγμα ήταν μουσεία κοινωνικού βίου, τρόμου, μουσείο ουίσκι, παραγωγής παραδοσιακών υφασμάτων, Φρανκενστάιν, ψευδαισθήσεων και πολλά, πολλά άλλα. Κατά τη διάρκεια των επισκέψεων μου σε αυτά αναρωτήθηκα, εμείς με την Ελληνική ιστορία στις πλάτες μας, γιατί δεν έχουμε τόσα μουσεία? Και αυτά που καλώς η κακώς έχουμε, γιατί δεν αλληλοϋποστηρίζονται? Για παράδειγμα, εμείς δεν θα μπορούσαμε να είχαμε αντίστοιχα μουσεία όπως κεραμικών, παραγωγής παραδοσιακών προϊόντων, η ακόμα και τρόμου ή ψευδαισθήσεων?


 
Κανείς δεν μπορεί να διαψεύσει ότι, η Ελλάδα αποτελεί σημαντικό σημείο εκκίνησης του πολιτισμού. Ακόμα όμως και στην αρχαία Ελλάδα ο πολιτισμός ξεκίνησε από το μηδέν. Αυτό αποδεικνύει ότι και ο πολιτισμός είναι κάτι το οποίο δημιουργείτε. Οι πρόγονοι μας, ήταν ένας δημιουργικός λαός που δημιούργησε και μας άφησε μια ανεκτίμητη πολιτισμική περιουσία, η οποία έχει φτάσει να μας συντηρεί μέχρι σήμερα. Κάπου εδώ αξίζει να σημειώσουμε ότι σημαντικό σημείο για την ανάδειξή αυτής της κληρονομιάς, αποτελεί και η συντήρηση της. Πράγμα που πιστεύω ότι δεν εφαρμόζεται όπως θα έπρεπε.
 
Το βασικότερο όπλο για την επιβίωση του έθνους μας σήμερα, αποτελεί ο τουρισμός. Ο οποίος θα πρέπει να αναδεικνύει την πολιτισμική μας ταυτότητα σε όλες της τις φάσεις ανά χρονικές περιόδους. Το μουσείο της Ακρόπολης και ο Παρθενώνας, η Κνωσός, η αρχαία Ολυμπία, τα κάστρα και η φυσική ομορφιά μας, όπου είναι διαδεδομένα ανά τον κόσμο, σίγουρα μας ευνοούν στο αυξημένο ποσοστό επίσκεψης τουριστών στην Ελλάδα. Ωστόσο δεν είμαστε μόνο αυτά.
 
Είμαστε ένας πολιτισμικός λαός που έχει αλλάξει πολλά πρόσωπα, σε διαφορετικές χρονικές περιόδους. Έχουμε περάσει υπό βασιλεία, σκλαβιά, τυραννία και ανεξέλεγκτη δημοκρατία. Δεν θα έπρεπε όλες αυτές οι μεταβατικές περίοδοι να αποτελέσουν έμπνευση για την δημιουργία νέων μουσείων? Όσο να ‘ναι η ίδρυση τέτοιον μουσείων θα εξέφραζε και ένα βαθμό σεβασμού προς τον αγώνα αυτών των ανθρώπων. 
 
Ελληνική μυθολογία.
Το μουσείο της Μαντάμ Τισό, αποτελεί μια αίθουσα με κέρινα ομοιώματα, μία σύντομη πολιτισμική ξενάγηση στην Αγγλία και ένα μουσείο τρόμου και μια αίθουσα τεχνιτών ηρώων της Marvel. Θα πιστεύατε ότι, εάν είχαν την αντίστοιχη ελληνική μυθολογία, Δεν θα είχαν δημιουργήσει ένα αντίστοιχο μουσείο, για να εκθέσουν τους κέρινους «μυθολογικούς θεούς του Ολύμπου» και τον τρόπο διαβίωσης τους? 
Όπως φαίνεται από την παραπάνω παράγραφό, δεν έχουμε καταλάβει ότι εκτός από όλα αυτά τα αρχαία ευρήματα που μας έχουν αφήσει οι πρόγονοι μας, Ο Πολιτισμός είναι και κάτι που καλλιεργείτε. Κατά την επίσκεψή μου στην Σκωτία διαπίστωσα ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Το παγκόσμια γνωστό δημιούργημα τέρας του Λόχνες. Η εφαρμογή? Ένας μύθος έχει διαδοθεί ως πραγματικότητα. Ο μύθος αυτός συντηρείτε και προβάλλεται παντού. Όχι μόνο σε ότι τουριστικό σουβενίρ υπάρχει, αλλά και σε εικόνες ή μαρτυρίες που «επιβεβαιώνουν» την ύπαρξή του. Ακόμα και σε αναζήτηση στο διαδίκτυο θα δείτε εικόνες που υποτίθεται αποδεικνύουν την ύπαρξη του. Το αποτέλεσμα, όποιος τουρίστας περάσει από Σκωτία, ψάχνει να επισκεφτεί το μέρος. Έχουν πετύχει, τι νομίζετε?
 
Που υστερούμε?
Σημείο που θα έπρεπε να επενδύσει το υπουργείο πολιτισμού περισσότερο είναι τα λαογραφικά μουσεία και τα μουσεία σημαντικών προσώπων. Καθώς και τη συνεργασία μεταξύ των συσχετιζόμενων μουσείων. Δυστυχώς η μεγάλη Ελληνική ιστορία, που συμπεριλαμβάνεται σε όλους σχεδόν τους παγκόσμιους ιστορικούς τόμους (εγκυκλοπαίδειες), μαραζώνει στα χέρια του σύγχρονου Έλληνα.
Αυτό που δεν έχουμε αντιληφθεί ως λαός, είναι ότι ιστορικός πολιτισμός δεν είναι μόνο, όλα τα αρχαία ευρήματα που ανακαλύπτουν οι αρχαιολόγοι, αλλά είναι κάθε σημαντική ημέρα του χθες. Αφορά το κοινωνικό μας βίο, το πολιτισμικό μας έργο, την ανθρώπινη προσφορά στην Ελληνική κοινωνία. Όλο όμως το παραπάνω χρειάζεται καλλιέργεια, αξιοποίηση και στην συνέχεια συντήρηση.
 
Η επιβιώσει των μικρών μουσείων που θα μπορούσαν να ιδρυθούν, εξαρτάται από το στρατηγικό σχεδιασμό τους. Το κάθε μουσείο θα πρέπει να προϊδεάζει τον επισκέπτη, για το επόμενο μουσείο που πρέπει να επισκεφτεί. Επίσης μπορεί να γίνει ακόμη πιο ελκυστικό με την μείωση τιμής εισιτηρίου, μετά την επίδειξη του εισιτηρίου από το προηγούμενο αλληλοσυσχετιζόμενο μουσείο.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ψυχολογία εργασίας: Σχέσεις προϊσταμένου και υφισταμένων

Οι σχέσεις μεταξύ προϊσταμένου και υφισταμένων έχουν καθοριστικό ρόλο στην παραγωγικότητα και στα κίνητρα στο χώρο εργασίας. Η εκτίμηση που νιώθουν ότι έχουν οι υφιστάμενοι από τον προϊστάμενο τους, είναι από τους ισχυρότερους παράγοντες που τους επιτρέπουν να αφοσιώνονται στο έργο τους. Έρευνες έχουν δείξει ότι το αίσθημα εκτίμησης βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο όπως άλλοι σημαντικοί παράγοντες σε σχέση με την εργασία τους που είναι το ύψος του μισθού, οι ευκαιρίες για εκπαίδευση και ανέλιξη. Ο προϊστάμενος είναι ο ισχυρότερος παράγοντας που μπορεί να επηρεάζει τα κίνητρα και το ομαδικό πνεύμα εργασίας των υφισταμένων του. Με τον τρόπο συμπεριφοράς του, τον προφορικό του λόγο, τη γλώσσα του σώματος και τις εκφράσεις του προσώπου του, μεταδίδει σημαντικότατα μηνύματα για τη γνώμη και τις σκέψεις του σχετικά με την αξία των ανθρώπων που εργάζονται μαζί του.

Ο Κώδικας Ηθικής και Δεοντολογίας των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως .

1965 Κώδικας των Αθηνών . Ο Κώδικας Ηθικής και Δεοντολογίας των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως . Ο ΚΩΔΙΚΑΣ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ . Η ΛΑΜΠΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ . To 1960 ιδρύθηκε η ΕΕΔΣ – Ελληνική Εταιρεία Δημοσίων Σχέσεων , το επιστημονικό σωματείο των Δημοσίων Σχέσεων στην Ελλάδα . Ο “πατριάρχης” (πρωτεργάτης) των Δημοσίων Σχέσεων στην Ελλάδα , ο Μάνος Παυλίδης διετέλεσε πρόεδρος της IPRA (International Public Relations Association ) , από το 1973 έως το 1976 , ενώ το 1964 είχε εκλεγεί στη θέση του Γραμματέα . Το 1965 στην Αθήνα πραγματοποιήθηκε το παγκόσμιο συνέδριο της IPRA ( International Public Relations Association ) και εδώ υπογράφηκε ο περίφημος Κώδικας των Αθηνών , ο Διεθνής Κώδικας Δεοντολογίας των Δημοσίων Σχέσεων που εφαρμόζεται αδιάλειπτα από τότε από όλα τα επιστημονικά σωματεία των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως . Δηλαδή όλοι οι επαγγελματίες των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως εφαρμόζουν και ασπάζονται τον Κώδικα Ηθικής και Δεοντολογίας ,...

Η ομορφότερη κοπέλα της Κρήτης για το 2011

Πλήθος κόσμου κατέκλισε την Τετάρτη 24 Αυγούστου το club Envy στο Ηράκλειο όπου πραγματοποιήθηκε ο μεγάλος Τελικός του 33ου Παγκρήτιου Διαγωνισμού Ομορφιάς. Τον τίτλο της MISS ΚΡΗΤΗ 2011 κατέκτησε η 19χρονη Εύα Ζεϊμπεκάκη από το Ηράκλειο, Ά Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 αναδείχθηκε η Φαίη Αβδουλά και΄Β Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 η Ευρυδίκη Μερκούρη. Η 17χρονη Μιχαέλα Φωτιάδη

Δημόσια Ιστορία και Έντυπος Τύπος

  Γράφει η Βογιατζάκη Δέσποινα Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Με τον όρο Δημόσια Ιστορία , αναφέρετε η καταγραφή και η διατήρηση των ιστορικών πληροφοριών έπειτα από προσωπικές εμπειρίες των ανθρώπων. Επίσης αναφέρεται στην αφήγηση για θέματα εθνικά, δημοσίων Προσώπων και για ορισμένες περιόδους των χωρών του κόσμου. Η Δημόσια Ιστορία αναφέρεται στην ¨Ιστορική Συντήρηση¨, ¨Επιστημονικά Αρχεία¨, ¨Προφορική Ιστορία¨, και σε άλλους τομείς. Το Πανεπιστήμιο της Βαλτιμόρης διδάσκει τη Δημόσια Ιστορία ως  ‘ η παρουσίαση της ιστορικής γνώσης σε ένα ευρύ κοινό-ακροατήριο. Η Δημόσια Ιστορία εμφανίζεται με πολλές μορφές, παραδείγματος  χάρη, τηλεοπτικά ντοκιμαντέρ, ιστορικά έργα και τέλος, συλλογή & καταγραφή έργου’. Το Πανεπιστήμιο του Wisconsin αλλά και ο Robert Kelley   - Ιστορικός αναφέρουν ότι, ‘ η Δημόσια Ιστορία πιο συχνά αναφέρεται στην απασχόληση των ιστορικών προς την Ιστορία. Συνδέοντάς την με την εργασία έξω από τον ακαδημαϊκό χώρο’. Η ...

Κρητικό Σαρίκι το παραδοσιακό κεντητό μαντήλι για το κεφάλι. Η Ιστορία, οι συμβολισμοί & η Περίτεχνη πλέξη της κυρίας Πόπης

Με αφορμή την διάδοση της κρητικής παραδοσιακής τέχνης της πλέξης των σαρικιών επικοινωνήσαμε με την κυρία Πόπη, την υφάντρα μας. Τα χειροποίητα Κρητικά σαρίκια – μαντήλια στο katsounes.gr φτιάχνονται από τα χέρια της κυρίας Πόπης. Όπως μας είπε η ίδια και όπως θα έχετε αντιληφθεί η πλέξη των σαρικιών αποτελεί μια σπουδαία και περίτεχνη διαδικασία που διαφέρει από περιοχή σε περιοχή και είναι άμεσα συνδεδεμένη με τη τιμή και την υπερηφάνεια των Κρητικών. Η τέχνη αυτή συναντάτε σήμερα κυρίως σε ορεινά χωριά της Κρήτης και κυρίως   χρησιμοποιείται από μεγαλύτερες γενιές. Όπως μας είπε η ονομασία του “Σαρίκι” έχει Τούρκικη καταγωγή και υποδηλώνει την Οθωμανική επιρροή στο νησί της Κρήτης τα παλαιότερα χρόνια της Τουρκοκρατίας. Κάπου εδώ είναι η στιγμή που πρέπει να μιλήσουμε για το Συμβολισμό που έχουν τα Σαρίκια και τα μαντήλια των κρητικών στα κρόσσια, αλλά και γενικότερα τους συμβολισμούς   Ποιοι είναι όμως οι συμβολισμοί του;;   Τα κρόσσια στα μαντήλια των κρητ...