Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Διαφήμιση ή Πρόκληση?

Από τον Μιχάλη Χελιδονόπουλο

Ο μεγάλος εκφραστής της Επικοινωνίας είναι η Διαφήμιση. Τα μηνύματα που θέλεις να περάσεις, τα μεταμορφώνεις σε εικόνες και δημιουργείς ένα τηλεοπτικό spot. Εκεί μιλάς για το προϊόν σου, προσπαθείς να προσελκύσεις τον πελάτη σου και σίγουρα χτίζεις την εικόνα της μάρκας σου. Η μεγάλη πρόκληση για τους Διαφημιστές είναι η ίδια η...πρόκληση. Η πρόκληση για να προσέξει ο καταναλωτής το προϊόν και τη μάρκα.


Βλέποντας τις διαφημίσεις με τον "Αγαπούλα" και τον "Ομορφάντρα", δεν μπορώ να πω ότι γέλασα, ικανοποιήθηκα ή έτρεξα να γίνω συνδρομητής μιας εκ των δυο μαρκών. Αντίθετα, προβληματίστηκα και ένοιωσα άσχημα. Και ένοιωσα περισσότερο άσχημα, όταν παράλληλα παίζονται δύο εξαιρετικές διαφημίσεις των ίδιων εταιρειών. Πραγματικά εξαιρετικές!! (Cosmote: "η ιδέα της Μαρίας", Wind: "καταστήματα με τον Αγ. Βασίλη")

Είναι κοινός τόπος ότι τα πράγματα έχουν δυσκολέψει για τις διαφημιστικές οι οποίες "πιέζονται" για να βρουν έξυπνες ιδέες για τους πελάτες τους. Είναι κοινός τόπος ότι οι όμορφες και έξυπνες ιδέες έχουν στερέψει σε ανησυχητικό επίπεδο. Όμως όλα αυτά, δεν δικαιολογούν το επίπεδο των συγκεκριμένων διαφημίσεων. Μην ξεχνάμε ότι η ιστορία της διαφήμισης έχει γράψει επιτυχημένες ιστορίες και μάλιστα πολυβραβευμένες.

Δεν νομίζω λοιπόν, ότι η προβολή του υπόκοσμου και της παρακμής είναι διαφήμιση για ένα προϊόν. Δεν είναι διαφήμιση, το πρότυπο του ελληνάρα, του ματσό, του φοροφυγά, του κομπιναδόρου, του πολλά βαρύ και όχι, του τυπάκου που πουλάει hot dog μιλώντας ακαταλαβίστικα. Μέχρι και ο Μάκης Ψωμιάδης "αναγνώρισε" τον εαυτό του στη μια διαφήμιση και κατέθεσε μήνυση εναντίον της εταιρείας!

Αλλά αυτή είναι η ελληνική κοινωνία σε πολύ μεγάλο βαθμό στις μέρες μας. Μια κοινωνία υπνωτισμένη, ράθυμη, παθητική, βολεμένη, δήθεν, πνευματικά χρεοκοπημένη. Μια κοινωνία που δεν αντιδρά όταν οι κυβερνώντες τη γεμίζουν χαράτσια. Μια κοινωνία που στερείται πνευματικής καθοδήγησης και αξιακών αντανακλαστικών.

Δεν ξέρω λοιπόν, αν οι στόχοι που έθεσαν οι ιθύνοντες των εταιρειών για το impact των συγκεκριμένων διαφημίσεων ικανοποιήθηκαν. Μπορεί και ναι. Εξάλλου, όπως γράψαμε στην αρχή, η πρόκληση είναι το ζητούμενο στην Διαφήμιση. Δεν ξέρω όμως αν η εικόνα που διαμορφώθηκε για τις μάρκες ταιριάζει στη συνολική εικόνα των εταιρειών. Γιατί, μπορεί ο στόχος των διαφημίσεων να είναι πρόσκαιρος, αλλά η εικόνα που δημιουργείται μέσα από αυτές ακολουθεί κάθε βήμα ανάπτυξης της μάρκας. Γι αυτό και δια-φημίζονται.

Πάντως μπορεί και σε μια επόμενη διαφήμιση, να εμφανίζονται οι δύο ήρωες σε ένα σκηνικό: ο "Αγαπούλας" σταθερά εντός της φυλακής και ο "Ομορφάντρας" ακριβώς έξω από τη φυλακή, συμβολίζοντας ο μεν πρώτος τους περισσότερους Έλληνες που θα μπουν φυλακή αν δεν πληρώσουν τα χαράτσια του 2012 και ο δε δεύτερος τον εκάστοτε Υπουργό Οικονομικών (κανείς δεν είναι στο απυρόβλητο πλέον), ο οποίος θα λέει: "σου έβαλα στα τέλη της ΔΕΗ σως να γλιστράς πιο εύκολα στη φυλακή ομορφάντρα μου!" 

Σχόλια

  1. Τις διαφημίσεις, με ένα απλό τρόπο, μπορούμε να τις χωρίσουμε σε δύο κατηγορίες, τις εμπορικές και τις κοινωνικές. Καμία από τις δύο, δεν θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε «καλύτερη» ή «χειρότερη». Και οι δύο κατηγορίες, έχουν κάτι να μας δώσουν.
    Σε μια κοινωνία, οποιουδήποτε έθνους και χρονολογίας, συναντάμε ανθρώπους πλούσιους ή φτωχούς, μορφωμένους ή αμόρφωτους, έντιμους ή παράνομους, ευγενικούς ή άξεστους, αληθινούς ή υποκριτές. Πιστεύω, ότι κανείς μας, δεν μπορεί να χαρακτηρίσει ένα τμήμα της κοινωνίας αυτής, ότι δεν αξίζει ή δεν πρέπει να προβάλετε. Αν πάλι ένα τμήμα αυτής της κοινωνίας προβάλετε, δεν νομίζω ότι γίνετε αμέσως, όλη η κοινωνία…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δέσποινα εν μέρη έχεις δίκιο. Μία διαφήμιση όμως αναφέρεται στο μέσο κοινό, δεν παίζει ρόλο με πιο τρόπο προβάλλει τον προιόν της; Εδώ μιλάμε καθαρά για δύο εμπορικές διαφημίσεις, γιατί άραγε εκεί που η Cosmote και η Wind (όπως ανέφερα και στο άρθρο μου) προσπάθησαν μέσω ανθρωπιστικών διαφημίσεων να προωθήσουν το προιόν τους, ξαφνικά επέλεξαν τις διαφημίσεις με τον ομορφάνδρα και τον αγαπούλα να τα προωθήσουν; Η απάντηση είναι απλή ανταποκρίνονται στις επικρατούσες συνθήκες, τα σκάνδαλα στο ποδόσφαιρο και στη γενικότερη παρακμή που επικρατεί. Αυτό το στοιχείο είναι φωτεινό παράδειγμα της <> των πολιτικών πρακτικών που επικρατούν που αποσκοπούν στον αποπροσανατολισμό των τηλεθεατών. Το ζήτημα στην τηλεόραση δεν είναι να προβάλλει με αυτό τον τρόπο τους φτωχούς και τους αμόρφωτους, γιατί έτσι όχι απλά τους προβάλλει αλλά και τους γελοιοποιεί. Παράδειγμα είναι τα σχόλια των ατόμων που έχουν παρακολουθήσει τις διαφημίσεις που λένε έγω γέλασα. Το ζήημα δεν είναι να μην προβάλεται ο πραγματικός κόσμος της φτώχιας και της εξαθλίωσης, αλλά να προβάλλεται με σωστό τρόπο ώστε να επαγρυπνήσει τον μέσο τηλεθεατή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Παραπάνω στα σχόλια που βλέπω, καταλαβαίνω μία πιο ολοκληρωμένη άποψη περί του νοήματος της διαφήμισης, και συμφωνώ και με την συνάδελφο Δέσποινα, οτι δηλαδή κανείς δεν μπορεί να κρίνει ποια είναι η καλύτερη ελίτ. Ταυτόχρονα όμως θα συμφωνήσω και με τον Μιχάλη στο γεγονός ότι οι διαφημίσεις πήραν και διακωμώδησαν την πλειονότητα του μέσω Έλληνα και αντί να μας αφυπνίζει το γεγονός, ότι η νεολαία προβάλλεται ως πεινασμένη και μοναχική από την διαφήμιση της Κοσμοτέ, ενώ από την άλλη κατεστραμμένο το σύστημα του αθλητισμού από την Γουιντ, κι εμείς γελάμε με αυτές και τις επιβραβεύουμε με αγορά των προϊόντων τους. Αυτό είναι το μέλλον που ονειρευόμαστε? Σε γενικές γραμμές θεωρώ τις διαφημίσεις πετυχημένες στο σκοπό τους, ωστόσο ανησυχώ για την αδράνεια των συνανθρώπων μου για την κατάσταση που επικρατεί και το μέλλον που οραματίζονται τελικά.

    Μάρκος :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Απαγορευμένες βωμολοχίες απειλούν την παράδοση

Απο την Μαρίνα Στεφανάκη rockvitamins.blogspot.gr Στη σημερινή πραγματικότητα όπου η μουσική ακούγεται με τα μάτια, με ένα κοινό τέμπο υπολογιστή καθώς και με χυδαίους στίχους για όλα τα τραγουδάκια, αναρωτιέμαι, ενώ διανύουμε περίοδο μαζικής κρίσης, δεν θα «έπρεπε» να ανθίζουν οι τέχνες, κατ’ επέκταση και η μουσική, ως καταλύτες πνευματικής αφύπνισης; Αναμφίβολα, τα γεγονότα της ιστορίας αυτό αποδεικνύουν... Ένα από τα άπειρα παραδείγματα, αποτελεί ο Βιτσέντζος Κορνάρος, που γύρω στα μέσα του 17ου αι., όταν άρχισε δηλαδή η πολιορκία του Ηρακλείου από τους Οθωμανούς, άρχισε και η δράση του. Οι σημερινοί, όμως, Νεοέλληνες -έτσι για διαφορά- ενώ πυροβολούμαστε από ψυχρές δυτικές σφαίρες, χαμπάρι δεν παίρνουμε και το έχουμε ρίξει στη «τρέλα» όπως χαρακτηρίζει ένα Τσα-κάλι.

Η εξέλιξη της Κρητικής ενδυμασία στην πάροδο του χρόνου.

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ποια είναι η σημασία του σαρικιού, για ποιο λόγο φορούν οι Κρητικοί μαύρο πουκάμισο, τι επιρροές δέχτηκε η παραδοσιακή Κρητική φορεσιά ώσπου να πάρει την μορφή που γνωρίζουμε σήμερα;  Νομοθεσίες ενδυμασίας, επιρροές από τους διάφορους λαούς που κατοίκησαν στην Κρήτη και βεντέτες έδωσαν την τελική πινελιά στο σχέδιο της Κρητικής ενδυμασίας που γνωρίζουμε. Οι επιρροές από τη Δύση.

Η ομορφότερη κοπέλα της Κρήτης για το 2011

Πλήθος κόσμου κατέκλισε την Τετάρτη 24 Αυγούστου το club Envy στο Ηράκλειο όπου πραγματοποιήθηκε ο μεγάλος Τελικός του 33ου Παγκρήτιου Διαγωνισμού Ομορφιάς. Τον τίτλο της MISS ΚΡΗΤΗ 2011 κατέκτησε η 19χρονη Εύα Ζεϊμπεκάκη από το Ηράκλειο, Ά Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 αναδείχθηκε η Φαίη Αβδουλά και΄Β Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 η Ευρυδίκη Μερκούρη. Η 17χρονη Μιχαέλα Φωτιάδη

Γάζα: Εθνοκάθαρση ή γενοκτονία;

Ο κορυφαίος ιστορικός του Ολοκαυτώματος κρούει τον κώδωνα του κινδύνου. Ο διαπρεπής Ισραηλινός ιστορικός Όμερ Μπάρτοβ καλεί τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη διεθνή εβραϊκή κοινότητα να «σηκώσουν το ανάστημά τους και να υψώσουν τη φωνή τους, πριν η ηγεσία του Ισραήλ βυθίσει το ίδιο και τους γείτονές του στην άβυσσο». Τι διακρίνει τον πόλεμο από τη γενοκτονία; Πότε η κρατική βία μετατρέπεται από φρικτή αλλά νομικά εγκεκριμένη επίδειξη στρατιωτικής βίας στο «απόλυτο έγκλημα», σύμφωνα τόσο με το διεθνές δίκαιο όσο και με τη κοινή αντίληψη; Το ερώτημα αυτό απασχολεί πολύ τον Όμερ Μπάρτοβ τους τελευταίους μήνες. Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Brown και κορυφαίος ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Ισραηλινός ιστορικός έχει αφιερώσει την επιστημονική του σταδιοδρομία στη μελέτη πράξεων μαζικής δολοφονίας. Αυτό έχει καταστήσει την εμπειρογνωμοσύνη του περιζήτητη καθώς ο πόλεμος μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς συνεχίζει να κλιμακώνεται σε πρωτόγνωρα επίπεδα αιματοχυσίας και καταστροφής. Καθώς ο πόλεμος εξε

Το ντοκιμαντέρ «In the wine dark sea» για το κρητικό κρασί προβάλλει τον κρητικό αμπελώνα

Το ντοκιμαντέρ «In the wine dark sea» που έχει γυριστεί από την Χρύσα Τζωρτζάκη στην αγγλική γλώσσα και απευθύνεται στο διεθνές κοινό, προβάλει την Κρήτη ως οινοπαραγωγική περιοχή και αναδεικνύει τον κρητικό αμπελώνα σε χώρες που δεν έχει αποκτήσει ακόμα μεγάλη αναγνωρισιμότητα. Η σκηνοθέτης του φιλμ επισκέφθηκε τον Περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρο Αρναουτάκη και τον ενημέρωσε για την θετική πορεία και την απήχηση που καταγράφει το ντοκιμαντέρ σε φεστιβάλ κινηματογράφου ανά τον κόσμο, παρουσιάζοντας το κρασί της Κρήτης από τη μινωική εποχή μέχρι τις μέρες μας. Το ντοκιμαντέρ αναπτύσσεται μέσα από την οπτική 11 οινοπαραγωγών του νησιού, οι οποίοι αναλύουν τις ποικιλίες του κρητικού κρασιού ενώ καταγράφονται και γευσιγνωστικές εμπειρίες και απόψεις, διεθνώς καταξιωμένων σομελιέ (sommelier). Το φιλμ βραβεύτηκε σε Φεστιβάλ της Νέας Υόρκης, του Τορόντο και ακολούθησε το Τόκιο. Επιλέχθηκε ως καλύτερο ντοκιμαντέρ από τα φεστιβάλ του Μιλάνου και της Νάπολι και τώρα είναι επίσημη επιλογή, όπως τονίζ