Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Φαγητό από εκτυπωτές 3D: η επανάσταση ξεκίνησε

Όταν στις δεκαετίες του ’70 και του ΄80 οι πρώτοι οικιακοί φούρνοι μικροκυμάτων έκαναν την εμφάνισή τους οι περισσότεροι ορκίζονταν πως δεν πρόκειται να μαγειρέψουν το φαγητό τους σε αυτό το περίεργο κατασκεύασμα. Αρκετά χρόνια μετά, τα μικροκύματα αποτελούν έναν οικονομικό, γρήγορο και ασφαλή τρόπο για να ζεστάνει κανείς, αλλά ακόμη και να μαγειρέψει ένα φαγητό. Στις μέρες μας η ιστορία φαίνεται να επαναλαμβάνεται καθώς οι πρώτοι 3D εκτυπωτές κάνουν την εμφάνισή τους στις διεθνείς εκθέσεις τροφίμων.

Σίγουρα θα έχετε ακούσει για 3D εκτύπωση πλαστικών αντικειμένων αφού το υλικό αυτό αποτελεί ένα από τα πιο κοινά που μπορεί να αξιοποιηθούν από το μηχάνημα. Είναι όμως το φαγητό το οποίο δημιουργούν οι εκτυπωτές «πλαστικό»; Οι 3D εκτυπωτές φαγητού λειτουργούν ως εξής: Ο χρήστης επιλέγει μία συνταγή από τη βάση δεδομένων & η εντολή μεταφέρεται στις κεφαλές του εκτυπωτή, όπως ακριβώς συμβαίνει όταν θέλετε να τυπώσετε μία φωτογραφία. Μόνο που στην περίπτωση των τροφίμων το μελάνι αντικαθίσταται από κάποιο βρώσιμο συστατικό σε παχύρεσυτη μορφή, ανάλογα με το τι προστάζει η συνταγή. Στη συνέχεια οι στρώσεις του φαγητού αρχίζουν να εκτυπώνονται η μία επάνω στην άλλη μέχρι να σχηματιστεί το τελικό γεύμα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η πίτσα στην οποία μπορούν να εκτυπωθούν σταδιακά η ζύμη, η σάλτσα ντομάτας, το τυρί και τα υπόλοιπα υλικά, έτσι ώστε να είναι πανέτοιμη για το φούρνο. 
 
Η πρώτη παρουσίαση της 3D εκτύπωσης έγινε στα μέσα του 1986 από τον C. Hull. Ο Hull σίγουρα δεν είχε σκεφτεί πως θα έρθει μία ημέρα που η εκτύπωση τροφίμων, όχι μόνο δεν θα ηχεί περίεργα στα αυτιά ενός καταναλωτή, αλλά θα πάει ένα βήμα μπροστά την επιστήμη της διατροφής και τη βιομηχανία τροφίμων. Ακολουθούν μερικοί μόνο τρόποι με τους οποίους οι 3D εκτυπωτές τροφίμων μπορούν να αλλάξουν για πάντα τον τρόπο που σκεφτόμαστε για το φαγητό.
  • Μαλακές τροφές: Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι οι οποίοι λόγω ηλικίας ή κάποιας άλλης παθολογικής κατάστασης εμφανίζουν δυσκολία στην κατάποση ορισμένων φαγητών. Αυτό τους υποχρεώνει να μην μπορούν να γευτούν ορισμένα από τα αγαπημένα τους φαγητά. Με τους 3D εκτυπωτές το πρόβλημα αυτό μπορεί να ξεπεραστεί καθώς η σύσταση των εκτυπωμένων τροφίμων είναι πολύ πιο μαλακή, ενώ το σχήμα μπορεί να είναι ίδιο με το «κλασσικό». Η μέθοδος αυτή ήδη χρησιμοποιείτε πιλοτικά σε ορισμένα γηροκομεία της Αμερικής, βελτιώνοντας σημαντικά το επίπεδο ζωής των ενοίκων.Καμουφλαρισμένα τρόφιμα: Εάν ως παιδί μισούσατε τα όσπρια ή έχετε ένα παιδί που σας κάνει τη ζωή δύσκολη γιατί αρνείται να φάει οτιδήποτε έχει χρώμα πράσινο, τότε οι 3D εκτυπωτές μπορούν να είναι η λύση! Αυτό συμβαίνει δίνοντας στα τόσο υγιεινά, αλλά λιγότερα ελκυστικά τρόφιμα, μορφή τέτοια που θα τα κάνουν ακαταμάχητα. Σκεφτείτε απλά τι θα γινόταν εάν μπορούσατε να μετατρέψετε το σπανάκι σε μικρά πράσινα πιτάκια σε σχήμα δεινοσαύρων για τα παιδιά σας. Όχι δεν πρόκειται για σενάριο επιστημονικής φαντασίας, αλλά για την πραγματικότητα της 3D εκτύπωσης.
  • Εξατομικευμένη διατροφή: Οι άνθρωποι με αλλεργίες ή τροφικές ευαισθησίες πρέπει να αποφεύγουν ορισμένα συστατικά των τροφών. Τα άτομα με παραπάνω κιλά συνίσταται να καταναλώνουν περισσότερες φυτικές ίνες για ελέγξουν αποτελεσματικότερα το αίσθημα του κορεσμού. Οι γυναίκες στην εμμηνόπαυση συνίσταται να λαμβάνουν περισσότερο ασβέστιο για να προλάβουν την οστεοπόρωση. Φαγητά που παρασκευάζονται με βάση τις ανάγκες του καθενός, εμπλουτισμένα σε συστατικά, αλλά και σε γεύση. Όλα αυτά είναι εφικτά μέσω της εκτύπωσης τροφίμων.
  • Υγιεινό Fast Food: Πώς θα σας φαινόταν εάν μπορούσατε να εκτυπώσετε στο σπίτι σας ένα burger ή ένα μπισκότο ή μία πίτσα, ακριβώς ίδια με εκείνα του super market ή των fast foods; Σίγουρα ακούγεται ιδανικό, ιδιαίτερα  εάν όλα τα παραπάνω μπορούν να ετοιμαστούν με απλά αγνά υλικά που εσείς έχετε επιλέξει. Ακόμη μία δυνατότητα λοιπόν που θα έχει κανείς με τους 3D εκτυπωτές.
Οι εφαρμογές των 3D εκτυπωτών φυσικά δεν περιορίζονται στην οικιακή χρήση, αλλά οι τόσο οι σεφ όσο και η βιομηχανία των τροφίμων αναμένουν με αγωνία τις εξελίξεις στον τομέα αυτό.

    Πηγή : 
    Ήβη Παπαϊωάννου, MS, RDN
    Διαιτολόγος, Διατροφολόγος
    Μέλος της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας, ΗΠΑ
     www.healthview.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η εξέλιξη της Κρητικής ενδυμασία στην πάροδο του χρόνου.

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ποια είναι η σημασία του σαρικιού, για ποιο λόγο φορούν οι Κρητικοί μαύρο πουκάμισο, τι επιρροές δέχτηκε η παραδοσιακή Κρητική φορεσιά ώσπου να πάρει την μορφή που γνωρίζουμε σήμερα;  Νομοθεσίες ενδυμασίας, επιρροές από τους διάφορους λαούς που κατοίκησαν στην Κρήτη και βεντέτες έδωσαν την τελική πινελιά στο σχέδιο της Κρητικής ενδυμασίας που γνωρίζουμε. Οι επιρροές από τη Δύση.

Βασική διαφορά μεταξύ των Δημοσίων Σχέσεων και Διαφήμισης.

Με δύο λόγια η βασική διαφορά μεταξύ των Δημοσίων Σχέσεων και της Διαφήμισης. Οι Δημόσιες Σχέσεις στην εποχή μας πρέπει σε συνεργασία με τη διαφήμιση να οδηγούν στα επιθυμητά αποτελέσματα. Αν θέλαμε να ξεχωρίσουμε κάπως την διαφήμιση από τις δημόσιες σχέσεις, θα ήταν λογικότερο να πούμε ότι με τις δημόσιες σχέσεις περιμένουμε πιο μακροπρόθεσμα αποτελέσματα που ίσως να μην είναι και μετρήσιμα σε σχέση με αυτά της διαφήμισης που το ζητούμενο είναι άμεσο και με πιο ασφαλείς τρόπους μετρήσιμο. Δημοσίευση: Μάρκος Σμυρνάκης

Φουντώνει το συναίσθημα του ρατσισμού στην Ελλάδα.

  Γράφει ο Μάρκος Σμυρνάκης   Προσπαθώντας να δώσω ένα σύγχρονο ορισμό για την λέξη “Ρατσισμός”, θα έλεγα ότι, χρησιμοποιείται για να αναγάγει μια ομάδα, ως   υπέρτερη άλλων. Πιο συγκεκριμένα περιγράφει τις πράξεις μιας ομάδας ανθρώπων (οι οποίοι συνδέονται με κάποια κοινά χαρακτηριστικά) εναντίον μίας άλλης ομάδας. Η προέλευση της προέρχεται από το πιο συνηθισμένο είδος ρατσισμού, δηλαδή τον φυλετικό ρατσισμό, εκ της Ιταλικής όμως γλώσσας, “ razza ”   (ράτσα) που σημαίνει φυλή.

Το Δελτίο Τύπου είναι ενημέρωση

Απο τον Γιώργο Παπατριαντφύλλου Οι παρερμηνείες σχετικά με το τι είναι το Δελτίο Τύπου είναι πάρα πολλές . Σύμφωνα με Βρεττανίδα επικοινωνιολόγο και καθηγήτρια Δημοσίων Σχέσεων : “ Πολλοί λένε πως ασχολούνται με τις Δημόσιες Σχέσεις , λίγοι είναι σε θέση να εξηγήσουν τι είναι οι Δημόσιες Σχέσεις  Ακριβώς στην ίδια λογική πολλοί λένε πως είναι επαγγελματίες στην επιστήμη των Δημοσίων Σχέσεων και γνωρίζουν να συντάσουν Δελτίο Τύπου και να σχεδιάζουν τα λοιπά “εργαλεία” δημοσιότητας αλλά το μόνο που καταφέρνουν είναι να δημιουργούν μία κακή εικόνα για την επιστήμη των Δημοσίων Σχέσεων και τα μέσα που αυτή χρησιμοποιεί .

Η ομορφότερη κοπέλα της Κρήτης για το 2011

Πλήθος κόσμου κατέκλισε την Τετάρτη 24 Αυγούστου το club Envy στο Ηράκλειο όπου πραγματοποιήθηκε ο μεγάλος Τελικός του 33ου Παγκρήτιου Διαγωνισμού Ομορφιάς. Τον τίτλο της MISS ΚΡΗΤΗ 2011 κατέκτησε η 19χρονη Εύα Ζεϊμπεκάκη από το Ηράκλειο, Ά Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 αναδείχθηκε η Φαίη Αβδουλά και΄Β Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 η Ευρυδίκη Μερκούρη. Η 17χρονη Μιχαέλα Φωτιάδη