Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Κρητικό Σαρίκι το παραδοσιακό κεντητό μαντήλι για το κεφάλι. Η Ιστορία, οι συμβολισμοί & η Περίτεχνη πλέξη της κυρίας Πόπης

Με αφορμή την διάδοση της κρητικής παραδοσιακής τέχνης της πλέξης των σαρικιών επικοινωνήσαμε με την κυρία Πόπη, την υφάντρα μας. Τα χειροποίητα Κρητικά σαρίκια – μαντήλια στο katsounes.gr φτιάχνονται από τα χέρια της κυρίας Πόπης. Όπως μας είπε η ίδια και όπως θα έχετε αντιληφθεί η πλέξη των σαρικιών αποτελεί μια σπουδαία και περίτεχνη διαδικασία που διαφέρει από περιοχή σε περιοχή και είναι άμεσα συνδεδεμένη με τη τιμή και την υπερηφάνεια των Κρητικών. Η τέχνη αυτή συναντάτε σήμερα κυρίως σε ορεινά χωριά της Κρήτης και κυρίως  χρησιμοποιείται από μεγαλύτερες γενιές.

Όπως μας είπε η ονομασία του “Σαρίκι” έχει Τούρκικη καταγωγή και υποδηλώνει την Οθωμανική επιρροή στο νησί της Κρήτης τα παλαιότερα χρόνια της Τουρκοκρατίας. Κάπου εδώ είναι η στιγμή που πρέπει να μιλήσουμε για το Συμβολισμό που έχουν τα Σαρίκια και τα μαντήλια των κρητικών στα κρόσσια, αλλά και γενικότερα τους συμβολισμούς

 

Ποιοι είναι όμως οι συμβολισμοί του;;

 

Τα κρόσσια στα μαντήλια των κρητικών

Η μακρόχρονη Οθωμανική επικυριαρχία αποτελεί έναν από τους κύριους λόγους δημιουργίας και καθιέρωσης των κροσσιών, στα μαντίλια των κρητικών. Τα πυκνά κρόσσια επινοήθηκαν ώστε να συμβολίζουν και να μοιάζουν με δάκρυα, υποδηλώνοντας έτσι τον πένθιμο χαρακτήρα αυτής της κατοχής για τους ντόπιους.

Στην ουσία τα κρόσσια αποτελούν ένα σημαντικό σημείο αναφοράς του πένθιμου χαρακτήρα της νήσου, η οποία στην μακραίωνη ιστορία της βίωσε πολέμους, ενετική και οθωμανική κατοχή καθώς και μια μικρή περίοδο ανεξαρτησίας υπό την κηδεμονία των μεγάλων δυνάμεων.

 

Το μαύρο σαρίκι

Είναι το πιο διαδεδομένο χρώμα και για πολλούς είναι το γνήσιο χρώμα. Εμείς μπορούμε να επιβεβαιώσουμε ότι είναι το πρώτο χρώμα που κεντήθηκε και είναι γεμάτο συμβολισμούς, άλλωστε το μαύρο είναι και το χρώμα των Κρητικών. Μαύρο πουκάμισο, παντελόνι, στιβάνια, γιατί άραγε; Το Μαύρο χρώμα είναι το χρώμα της λεβεντιάς και της περηφάνιας, αλλά και του πένθους στην ζωή κάθε Κρητικού.

Κρητικό Σαρίκι λοιπόν ένα αναπόσπαστο κομμάτι ενδυματολογικού κώδικα της πολιτιστικής ιστορίας του Κρητικού και της Κρητικής φορεσιάς που συναντάται σε γλέντια, χαρές, αλλά και λύπες. Στο μαύρο σαρίκι πέρα από το συμβολισμό δακρύων με τα κρόσσια, υπάρχει και ο συμβολισμός στις τρύπες που συμβολίζουν τα σκάγια επι κατοχής όπως αναφέρεται παραπάνω.

 

Το λευκό σαρίκι

Εμφανίστηκε μετά από το μαύρο σαρίκι για να εκφράσει πλέον κάτι τελείως διαφορετικό για τους Κρητικούς. Το λευκό σαρίκι απεικονίζει το χρώμα της χαράς και είθισται και φοριέται σε χαρμόσυνες περιστάσεις όπως γάμους, βαφτίσεις και κάθε λογής χαρούμενη κοινωνική εκδήλωση. Σίγουρα θα έχει τύχει να το δείτε κι εσείς σε τέτοιου είδους εκδηλώσεις.

 

Πριν από το κεντητό σαρίκι, υπήρχε και θα φροντίσουμε να υπάρχει η “πέτσα”, όπου είναι ένα υφασμάτινο μαντίλι για το κεφάλι. Τη πέτσα θα τη βρείτε σε μαύρο χρώμα, διάφορα μεγέθη, με δάκρυα ή χωρίς.

 

Τα Κεφαλομάντηλα σήμερα

Συνήθως αποτελούν το τέλειο δώρο απ’ ότι έχουμε διαπιστώσει και απ΄ οτι μας έχετε επιβεβαιώσει σε άτομα που αγαπάτε και εκτιμάτε. Αποτελούν ένα συμβολικό δώρο που συνοδεύει έντονες στιγμές στη ζωή κάθε Κρητικού και μη, πολλές στιγμές χαράς, αλλά και στιγμές λύπης.

Η κυρία Πόπη έχει επιλέξει κλωστή από μετάξι και πλέκει τα σαρίκια σε δύο αποχρώσεις Λευκό ή Μαύρο και σε διάφορα μεγέθη για να εφαρμόζουν σωστά στο κεφάλι αυτού που αξίζει να έχει ένα κρητικό χειροποίητο μαντήλι για το κεφάλι στην κατοχή του.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η εξέλιξη της Κρητικής ενδυμασία στην πάροδο του χρόνου.

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ποια είναι η σημασία του σαρικιού, για ποιο λόγο φορούν οι Κρητικοί μαύρο πουκάμισο, τι επιρροές δέχτηκε η παραδοσιακή Κρητική φορεσιά ώσπου να πάρει την μορφή που γνωρίζουμε σήμερα;  Νομοθεσίες ενδυμασίας, επιρροές από τους διάφορους λαούς που κατοίκησαν στην Κρήτη και βεντέτες έδωσαν την τελική πινελιά στο σχέδιο της Κρητικής ενδυμασίας που γνωρίζουμε. Οι επιρροές από τη Δύση.

Φουντώνει το συναίσθημα του ρατσισμού στην Ελλάδα.

  Γράφει ο Μάρκος Σμυρνάκης   Προσπαθώντας να δώσω ένα σύγχρονο ορισμό για την λέξη “Ρατσισμός”, θα έλεγα ότι, χρησιμοποιείται για να αναγάγει μια ομάδα, ως   υπέρτερη άλλων. Πιο συγκεκριμένα περιγράφει τις πράξεις μιας ομάδας ανθρώπων (οι οποίοι συνδέονται με κάποια κοινά χαρακτηριστικά) εναντίον μίας άλλης ομάδας. Η προέλευση της προέρχεται από το πιο συνηθισμένο είδος ρατσισμού, δηλαδή τον φυλετικό ρατσισμό, εκ της Ιταλικής όμως γλώσσας, “ razza ”   (ράτσα) που σημαίνει φυλή.

Βασική διαφορά μεταξύ των Δημοσίων Σχέσεων και Διαφήμισης.

Με δύο λόγια η βασική διαφορά μεταξύ των Δημοσίων Σχέσεων και της Διαφήμισης. Οι Δημόσιες Σχέσεις στην εποχή μας πρέπει σε συνεργασία με τη διαφήμιση να οδηγούν στα επιθυμητά αποτελέσματα. Αν θέλαμε να ξεχωρίσουμε κάπως την διαφήμιση από τις δημόσιες σχέσεις, θα ήταν λογικότερο να πούμε ότι με τις δημόσιες σχέσεις περιμένουμε πιο μακροπρόθεσμα αποτελέσματα που ίσως να μην είναι και μετρήσιμα σε σχέση με αυτά της διαφήμισης που το ζητούμενο είναι άμεσο και με πιο ασφαλείς τρόπους μετρήσιμο. Δημοσίευση: Μάρκος Σμυρνάκης

Η ομορφότερη κοπέλα της Κρήτης για το 2011

Πλήθος κόσμου κατέκλισε την Τετάρτη 24 Αυγούστου το club Envy στο Ηράκλειο όπου πραγματοποιήθηκε ο μεγάλος Τελικός του 33ου Παγκρήτιου Διαγωνισμού Ομορφιάς. Τον τίτλο της MISS ΚΡΗΤΗ 2011 κατέκτησε η 19χρονη Εύα Ζεϊμπεκάκη από το Ηράκλειο, Ά Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 αναδείχθηκε η Φαίη Αβδουλά και΄Β Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 η Ευρυδίκη Μερκούρη. Η 17χρονη Μιχαέλα Φωτιάδη

Ο Κώδικας Ηθικής και Δεοντολογίας των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως .

1965 Κώδικας των Αθηνών . Ο Κώδικας Ηθικής και Δεοντολογίας των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως . Ο ΚΩΔΙΚΑΣ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ . Η ΛΑΜΠΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ . To 1960 ιδρύθηκε η ΕΕΔΣ – Ελληνική Εταιρεία Δημοσίων Σχέσεων , το επιστημονικό σωματείο των Δημοσίων Σχέσεων στην Ελλάδα . Ο “πατριάρχης” (πρωτεργάτης) των Δημοσίων Σχέσεων στην Ελλάδα , ο Μάνος Παυλίδης διετέλεσε πρόεδρος της IPRA (International Public Relations Association ) , από το 1973 έως το 1976 , ενώ το 1964 είχε εκλεγεί στη θέση του Γραμματέα . Το 1965 στην Αθήνα πραγματοποιήθηκε το παγκόσμιο συνέδριο της IPRA ( International Public Relations Association ) και εδώ υπογράφηκε ο περίφημος Κώδικας των Αθηνών , ο Διεθνής Κώδικας Δεοντολογίας των Δημοσίων Σχέσεων που εφαρμόζεται αδιάλειπτα από τότε από όλα τα επιστημονικά σωματεία των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως . Δηλαδή όλοι οι επαγγελματίες των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως εφαρμόζουν και ασπάζονται τον Κώδικα Ηθικής και Δεοντολογίας ,