Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Μιλώντας στα παιδιά για τον πόλεμο


Οι διεθνείς πόλεμοι και οι συγκρούσεις ενισχύουν την αίσθηση κινδύνου και μπορεί να προκαλέσουν έναν καταρράκτη συναισθηματικών αντιδράσεων (π.χ. οργή, φόβος, άγχος, λύπη).

Όταν οι ειδήσεις αναφορικά με τις ανθρώπινες τραγωδίες (πολέμους, φυσικές καταστροφές, κοκ) κατακλύζουν τις οθόνες μας και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οι εικόνες οδύνης και απόγνωσης αναπόφευκτα μεταδίδονται και στα παιδιά. Δυστυχώς όμως, αυτές τις μέρες παρακολουθούμε σχεδόν συνεχώς , τέτοια τραυματικά γεγονότα να εκτυλίσσονται ανά τον κόσμο, βρίσκοντας κι ανοίγοντας πάντα ένα νέο παράθυρο και στην καθημερινότητά μας.

Αυτές οι σκηνές βίας στην πραγματική ζωή μπορούν να λειτουργήσουν ως ένα πλήγμα στην ψυχοσυναισθηματική ευημερία όχι μόνο του ενήλικα, αλλά και του παιδιού, καθώς η μετάδοση βίας και η θέαση ανησυχητικών γεγονότων δύναται να προκαλέσουν δευτερογενές τραυματικό στρες.

Ως εκ τούτου τα παιδιά όλων των ηλικιών θα στραφούν σε έμπιστους ενήλικες για βοήθεια και καθοδήγηση. Οι γονείς λοιπόν και οι φροντιστές μπορούν να βοηθήσουν στην κατανόηση και ενσωμάτωση όσων ακούν και βλέπουν, συζητώντας μαζί τους, αναγνωρίζοντας τα συναισθήματά τους και βρίσκοντας μαζί τους τρόπους διαχείρισης του γεγονότος. Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι μπορεί κάποια από τα γεγονότα να συμβαίνουν μακριά από την χώρα και την πόλη μας, ωστόσο ο κίνδυνος για την απώλεια των δικών μας αγαπημένων προσώπων παραμένει, δεδομένου ότι αποτελεί ένα είδος οικουμενικού φόβου, ένα επισφαλές συμβάν για την επιβίωση.

Τι μπορείτε λοιπόν να κάνετε ως γονιός ή φροντιστής (π.χ. εκπαιδευτικός) για να βοηθήσετε τα παιδιά σας να επεξεργαστούν όλες αυτές τις πληροφορίες;

Πώς να ξεκινήσετε:
Σκεφτείτε τις δικές σας αντιδράσεις. Τα παιδιά σας θα κοιτάξουν τον τρόπο που χειρίζεστε τις ειδήσεις για να διαμορφώσουν τη δική τους προσέγγιση. Εάν παραμείνετε ήρεμοι και λογικοί, το πιο πιθανό είναι και εκείνα να αντιδράσουν με παρόμοιο τρόπο. Αν πάλι τα νέα σας επηρεάζουν σε σημείο που δεν μπορείτε να παρηγορήσετε τους άλλους, τότε θυμηθείτε ότι η ειλικρίνεια είναι το πιο σημαντικό: μοιραστείτε και συζητήστε αυτά σας τα συναισθήματα.
Ενημερωθείτε. Τα παιδιά θα έχουν πολλές ερωτήσεις. Προετοιμαστείτε με τις πιο πρόσφατες αναφορές από αξιόπιστες πηγές ειδήσεων, ώστε να αποφασίσετε τι θα μοιραστείτε και τους τρόπους να το μοιραστείτε. Δεν θα χρειαστούν όλα τα παιδιά τις λεπτομέρειες, αλλά θα αναζητούν επιβεβαίωση. Θα είναι πιο εύκολο να έχετε μια θέση, να μοιράζεστε τις αξίες της οικογένειάς σας και να συζητάτε πράγματα, αφού αφιερώσετε χρόνο για να συγκεντρώσετε ακριβείς πληροφορίες και να αξιολογήσετε τις ανάγκες του παιδιού σας.
Αναλάβετε δράση. Ανάλογα με το γεγονός και τις ηλικίες των παιδιών, προσπαθήστε να βρείτε πιθανούς τρόπους παροχής βοήθειας, όπου θα μπορούσαν και τα παιδιά να συμμετέχουν (π.χ. συγκέντρωση ειδών ανάγκης). Η δράση έχει μέσα της κίνηση, προσπάθεια για αλλαγή, σε αντίθεση με την αδράνεια που αφήνει μια αίσθηση αβοήθητου.



Ξεκινώντας την συζήτηση:
Ελέγξτε, ρωτώντας, τι γνωρίζουν τα παιδιά σας για την κατάσταση. Τα περισσότερα παιδιά σχολικής ηλικίας και έφηβοι θα έχουν ήδη ακούσει κάτι από μέσα ενημέρωσης, μέσα κοινωνικής δικτύωσης, δασκάλους ή συνομηλίκους.
ΜΗΝ υποθέσετε ότι γνωρίζετε τι σκέφτονται ή αισθάνονται τα παιδιά σας. Ρωτήστε πώς αισθάνονται, καθώς οι ανησυχίες και τα συναισθήματά τους μπορεί να μην είναι αυτό που έχετε υποθέσει.
Επικυρώστε τα συναισθήματα που μοιράζονται τα παιδιά μαζί σας.
Προσπαθήστε να επανέρχεστε ανά τακτά χρονικά διαστήματα στο τι σκέφτονται και αισθάνονται. Έτσι θα καταλάβουν ότι είστε ανοιχτοί να μιλήσετε για δύσκολες καταστάσεις.
Είναι εντάξει να ενημερώσετε τα παιδιά σας ότι είστε αναστατωμένοι από τα γεγονότα. Αυτή είναι μια ευκαιρία να μοιραστείτε τις δικές σας πεποιθήσεις και αξίες.

Κατά την διάρκεια της συζήτησης:
Ακούστε και κάντε ερωτήσεις για να μάθετε εάν τα παιδιά σας κατανοούν την κατάσταση με ακρίβεια. Μπορεί να νομίζουν ότι κινδυνεύουν.
Οι διαφορετικές οπτικές γωνίες και η παραπληροφόρηση για απειλητικά για την ζωή συμβάντα είναι συχνή. Ξεκαθαρίστε κάθε παραπληροφόρηση που μπορεί να έχουν ακούσει τα παιδιά σας, εξηγώντας του την πολυπλοκότητα αντίστοιχων γεγονότων και συλλέγοντας πληροφορίες από αξιόπιστες πηγές ειδήσεων, ώστε να μπορείτε να απαντήσετε στις ερωτήσεις τους. Αν δεν γνωρίζετε ή δεν είστε συναισθηματικά διαθέσιμοι λόγω δικών σας έντονων συναισθημάτων επικοινωνήστε το ([π.χ. «Αυτό που με ρωτάς δεν μπορώ να στο απαντήσω. Δεν έχω κάποια πληροφορία.» ή «Λυπάμαι πολύ, αλλά και εγώ είμαι ταραγμένη/ος αυτή την στιγμή. Νομίζω θα με βοηθούσε περισσότερο να συνεχίσουμε αύριο την συζήτηση μας.»)

Είναι δεδομένο ότι οι εικόνες πολέμου, φυσικών καταστροφών και των συνεπειών τους, από τα μέσα ενημέρωσης, όπως έχει ήδη αναφερθεί, μπορεί να είναι μπορεί να αυξήσει τον φόβο και το άγχος στα παιδιά όλων των ηλικιών. Γι’ αυτό:
Οι ενήλικες μπορούν να θωρακίσουν τα παιδιά περιορίζοντας την έκθεση στην κάλυψη των μέσων ενημέρωσης, συμπεριλαμβανομένων των συζητήσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για τον πόλεμο, τις καταστροφές, κ.α. .
Όσο μικρότερο είναι ένα παιδί, τόσο λιγότερη έκθεση θα πρέπει να έχει σε βίαιες εικόνες. Εάν είναι δυνατόν, ειδικά τα παιδιά προσχολικής ηλικίας , δεν πρέπει να παρακολουθούν την τηλεοπτική κάλυψη των συμβάντων αυτών, καθώς τα πολύ μικρά παιδιά μπορεί να μην καταλαβαίνουν ότι το γεγονός δεν συμβαίνει στην κοινότητά τους. Σε παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας προτείνεται – στο μέτρο του δυνατού – η παρακολούθηση των ειδήσεων να γίνεται μαζί με έναν ενήλικα, έτσι ώστε να υπάρχει η δυνατότητα πλαισίωσης όσων προβάλλονται.

Σε κάθε περίπτωση όλα τα παιδιά είναι διαφορετικά. Εσείς γνωρίζετε καλύτερα το παιδί σας. Είναι πιθανό να φοβάται τα τραγικά νέα περισσότερο από τα περισσότερα παιδιά; Ή είναι το παιδί που πιθανότατα θα αναζητήσει περισσότερες πληροφορίες για όσα συμβαίνουν; Αφήστε την προσωπικότητά της να βοηθήσει στην απόφασή σας αναφορικά με το πως και σε ποιο βαθμό θα του μιλήσετε.

Σκοπός δεν είναι άλλωστε να κλείσουμε τα παιδιά σε έναν γυάλινο κόσμο, όπου τίποτα δεν μπορεί να τον διαπεράσει. Αλλά να τα βοηθήσουμε να καταλάβουν πως είναι η τέχνη του να ζεις σεβόμενοι/ες τον ρυθμό, τις ανάγκες και τις αντοχές τους.

Γράφει η Μαθιουδάκη Μαίρη, παιδοψυχολόγος από το Παιδοψυχολογικό κέντρο Internus


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ψυχολογία εργασίας: Σχέσεις προϊσταμένου και υφισταμένων

Οι σχέσεις μεταξύ προϊσταμένου και υφισταμένων έχουν καθοριστικό ρόλο στην παραγωγικότητα και στα κίνητρα στο χώρο εργασίας. Η εκτίμηση που νιώθουν ότι έχουν οι υφιστάμενοι από τον προϊστάμενο τους, είναι από τους ισχυρότερους παράγοντες που τους επιτρέπουν να αφοσιώνονται στο έργο τους. Έρευνες έχουν δείξει ότι το αίσθημα εκτίμησης βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο όπως άλλοι σημαντικοί παράγοντες σε σχέση με την εργασία τους που είναι το ύψος του μισθού, οι ευκαιρίες για εκπαίδευση και ανέλιξη. Ο προϊστάμενος είναι ο ισχυρότερος παράγοντας που μπορεί να επηρεάζει τα κίνητρα και το ομαδικό πνεύμα εργασίας των υφισταμένων του. Με τον τρόπο συμπεριφοράς του, τον προφορικό του λόγο, τη γλώσσα του σώματος και τις εκφράσεις του προσώπου του, μεταδίδει σημαντικότατα μηνύματα για τη γνώμη και τις σκέψεις του σχετικά με την αξία των ανθρώπων που εργάζονται μαζί του.

Η ομορφότερη κοπέλα της Κρήτης για το 2011

Πλήθος κόσμου κατέκλισε την Τετάρτη 24 Αυγούστου το club Envy στο Ηράκλειο όπου πραγματοποιήθηκε ο μεγάλος Τελικός του 33ου Παγκρήτιου Διαγωνισμού Ομορφιάς. Τον τίτλο της MISS ΚΡΗΤΗ 2011 κατέκτησε η 19χρονη Εύα Ζεϊμπεκάκη από το Ηράκλειο, Ά Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 αναδείχθηκε η Φαίη Αβδουλά και΄Β Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 η Ευρυδίκη Μερκούρη. Η 17χρονη Μιχαέλα Φωτιάδη

Κρητικό Σαρίκι το παραδοσιακό κεντητό μαντήλι για το κεφάλι. Η Ιστορία, οι συμβολισμοί & η Περίτεχνη πλέξη της κυρίας Πόπης

Με αφορμή την διάδοση της κρητικής παραδοσιακής τέχνης της πλέξης των σαρικιών επικοινωνήσαμε με την κυρία Πόπη, την υφάντρα μας. Τα χειροποίητα Κρητικά σαρίκια – μαντήλια στο katsounes.gr φτιάχνονται από τα χέρια της κυρίας Πόπης. Όπως μας είπε η ίδια και όπως θα έχετε αντιληφθεί η πλέξη των σαρικιών αποτελεί μια σπουδαία και περίτεχνη διαδικασία που διαφέρει από περιοχή σε περιοχή και είναι άμεσα συνδεδεμένη με τη τιμή και την υπερηφάνεια των Κρητικών. Η τέχνη αυτή συναντάτε σήμερα κυρίως σε ορεινά χωριά της Κρήτης και κυρίως   χρησιμοποιείται από μεγαλύτερες γενιές. Όπως μας είπε η ονομασία του “Σαρίκι” έχει Τούρκικη καταγωγή και υποδηλώνει την Οθωμανική επιρροή στο νησί της Κρήτης τα παλαιότερα χρόνια της Τουρκοκρατίας. Κάπου εδώ είναι η στιγμή που πρέπει να μιλήσουμε για το Συμβολισμό που έχουν τα Σαρίκια και τα μαντήλια των κρητικών στα κρόσσια, αλλά και γενικότερα τους συμβολισμούς   Ποιοι είναι όμως οι συμβολισμοί του;;   Τα κρόσσια στα μαντήλια των κρητ...

Το καπάκι από τη συσκευασία μπορεί να κάνει θαύματα!!!

Η πρωτοβουλία αυτή έχει ξεκινήσει εδώ και μερικούς μήνες, καθώς θέλουν να συγκεντρώσουν όσο το δυνατόν περισσότερα καπάκια και με αυτόν τον τρόπο να βοηθήσουν τα άτομα που αντιμετωπίζουν κινητικά προβλήματα. Πρωτοπόρος στην προσπάθεια είναι ο Σύλλογος Παραπληγικών και Κινητικά Αναπήρων του νομού Πέλλας με έδρα τα Γιαννιτσά, ο οποίος δέχεται καθημερινά τουλάχιστον μισό τόνο πλαστικά καπάκια, που φτάνουν από όλη την Ελλάδα με διάφορους τρόπους, όπως ταχυδρομείο, κούριερ και ΚΤΕΛ. Οι εθελοντές του Συλλόγου τα μεταφέρουν σε μία εταιρεία ανακύκλωσης ειδών εμφιάλωσης με έδρα την Κεντρική Μακεδονία, με την οποία συνεργάζεται ο Σύλλογος, όπου τα παραλαμβάνει και συγκεντρώνει με αντάλλαγμα τη παροχή οικονομικής συνδρομής προκειμένου να αγοραστούν αναπηρικά αμαξίδια. Κατόπιν, αυτά χαρίζονται σε ανθρώπους που τα έχουν ανάγκη.

Η εξέλιξη της Κρητικής ενδυμασία στην πάροδο του χρόνου.

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ποια είναι η σημασία του σαρικιού, για ποιο λόγο φορούν οι Κρητικοί μαύρο πουκάμισο, τι επιρροές δέχτηκε η παραδοσιακή Κρητική φορεσιά ώσπου να πάρει την μορφή που γνωρίζουμε σήμερα;  Νομοθεσίες ενδυμασίας, επιρροές από τους διάφορους λαούς που κατοίκησαν στην Κρήτη και βεντέτες έδωσαν την τελική πινελιά στο σχέδιο της Κρητικής ενδυμασίας που γνωρίζουμε. Οι επιρροές από τη Δύση.