Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Μιλώντας στα παιδιά για τον πόλεμο


Οι διεθνείς πόλεμοι και οι συγκρούσεις ενισχύουν την αίσθηση κινδύνου και μπορεί να προκαλέσουν έναν καταρράκτη συναισθηματικών αντιδράσεων (π.χ. οργή, φόβος, άγχος, λύπη).

Όταν οι ειδήσεις αναφορικά με τις ανθρώπινες τραγωδίες (πολέμους, φυσικές καταστροφές, κοκ) κατακλύζουν τις οθόνες μας και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οι εικόνες οδύνης και απόγνωσης αναπόφευκτα μεταδίδονται και στα παιδιά. Δυστυχώς όμως, αυτές τις μέρες παρακολουθούμε σχεδόν συνεχώς , τέτοια τραυματικά γεγονότα να εκτυλίσσονται ανά τον κόσμο, βρίσκοντας κι ανοίγοντας πάντα ένα νέο παράθυρο και στην καθημερινότητά μας.

Αυτές οι σκηνές βίας στην πραγματική ζωή μπορούν να λειτουργήσουν ως ένα πλήγμα στην ψυχοσυναισθηματική ευημερία όχι μόνο του ενήλικα, αλλά και του παιδιού, καθώς η μετάδοση βίας και η θέαση ανησυχητικών γεγονότων δύναται να προκαλέσουν δευτερογενές τραυματικό στρες.

Ως εκ τούτου τα παιδιά όλων των ηλικιών θα στραφούν σε έμπιστους ενήλικες για βοήθεια και καθοδήγηση. Οι γονείς λοιπόν και οι φροντιστές μπορούν να βοηθήσουν στην κατανόηση και ενσωμάτωση όσων ακούν και βλέπουν, συζητώντας μαζί τους, αναγνωρίζοντας τα συναισθήματά τους και βρίσκοντας μαζί τους τρόπους διαχείρισης του γεγονότος. Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι μπορεί κάποια από τα γεγονότα να συμβαίνουν μακριά από την χώρα και την πόλη μας, ωστόσο ο κίνδυνος για την απώλεια των δικών μας αγαπημένων προσώπων παραμένει, δεδομένου ότι αποτελεί ένα είδος οικουμενικού φόβου, ένα επισφαλές συμβάν για την επιβίωση.

Τι μπορείτε λοιπόν να κάνετε ως γονιός ή φροντιστής (π.χ. εκπαιδευτικός) για να βοηθήσετε τα παιδιά σας να επεξεργαστούν όλες αυτές τις πληροφορίες;

Πώς να ξεκινήσετε:
Σκεφτείτε τις δικές σας αντιδράσεις. Τα παιδιά σας θα κοιτάξουν τον τρόπο που χειρίζεστε τις ειδήσεις για να διαμορφώσουν τη δική τους προσέγγιση. Εάν παραμείνετε ήρεμοι και λογικοί, το πιο πιθανό είναι και εκείνα να αντιδράσουν με παρόμοιο τρόπο. Αν πάλι τα νέα σας επηρεάζουν σε σημείο που δεν μπορείτε να παρηγορήσετε τους άλλους, τότε θυμηθείτε ότι η ειλικρίνεια είναι το πιο σημαντικό: μοιραστείτε και συζητήστε αυτά σας τα συναισθήματα.
Ενημερωθείτε. Τα παιδιά θα έχουν πολλές ερωτήσεις. Προετοιμαστείτε με τις πιο πρόσφατες αναφορές από αξιόπιστες πηγές ειδήσεων, ώστε να αποφασίσετε τι θα μοιραστείτε και τους τρόπους να το μοιραστείτε. Δεν θα χρειαστούν όλα τα παιδιά τις λεπτομέρειες, αλλά θα αναζητούν επιβεβαίωση. Θα είναι πιο εύκολο να έχετε μια θέση, να μοιράζεστε τις αξίες της οικογένειάς σας και να συζητάτε πράγματα, αφού αφιερώσετε χρόνο για να συγκεντρώσετε ακριβείς πληροφορίες και να αξιολογήσετε τις ανάγκες του παιδιού σας.
Αναλάβετε δράση. Ανάλογα με το γεγονός και τις ηλικίες των παιδιών, προσπαθήστε να βρείτε πιθανούς τρόπους παροχής βοήθειας, όπου θα μπορούσαν και τα παιδιά να συμμετέχουν (π.χ. συγκέντρωση ειδών ανάγκης). Η δράση έχει μέσα της κίνηση, προσπάθεια για αλλαγή, σε αντίθεση με την αδράνεια που αφήνει μια αίσθηση αβοήθητου.



Ξεκινώντας την συζήτηση:
Ελέγξτε, ρωτώντας, τι γνωρίζουν τα παιδιά σας για την κατάσταση. Τα περισσότερα παιδιά σχολικής ηλικίας και έφηβοι θα έχουν ήδη ακούσει κάτι από μέσα ενημέρωσης, μέσα κοινωνικής δικτύωσης, δασκάλους ή συνομηλίκους.
ΜΗΝ υποθέσετε ότι γνωρίζετε τι σκέφτονται ή αισθάνονται τα παιδιά σας. Ρωτήστε πώς αισθάνονται, καθώς οι ανησυχίες και τα συναισθήματά τους μπορεί να μην είναι αυτό που έχετε υποθέσει.
Επικυρώστε τα συναισθήματα που μοιράζονται τα παιδιά μαζί σας.
Προσπαθήστε να επανέρχεστε ανά τακτά χρονικά διαστήματα στο τι σκέφτονται και αισθάνονται. Έτσι θα καταλάβουν ότι είστε ανοιχτοί να μιλήσετε για δύσκολες καταστάσεις.
Είναι εντάξει να ενημερώσετε τα παιδιά σας ότι είστε αναστατωμένοι από τα γεγονότα. Αυτή είναι μια ευκαιρία να μοιραστείτε τις δικές σας πεποιθήσεις και αξίες.

Κατά την διάρκεια της συζήτησης:
Ακούστε και κάντε ερωτήσεις για να μάθετε εάν τα παιδιά σας κατανοούν την κατάσταση με ακρίβεια. Μπορεί να νομίζουν ότι κινδυνεύουν.
Οι διαφορετικές οπτικές γωνίες και η παραπληροφόρηση για απειλητικά για την ζωή συμβάντα είναι συχνή. Ξεκαθαρίστε κάθε παραπληροφόρηση που μπορεί να έχουν ακούσει τα παιδιά σας, εξηγώντας του την πολυπλοκότητα αντίστοιχων γεγονότων και συλλέγοντας πληροφορίες από αξιόπιστες πηγές ειδήσεων, ώστε να μπορείτε να απαντήσετε στις ερωτήσεις τους. Αν δεν γνωρίζετε ή δεν είστε συναισθηματικά διαθέσιμοι λόγω δικών σας έντονων συναισθημάτων επικοινωνήστε το ([π.χ. «Αυτό που με ρωτάς δεν μπορώ να στο απαντήσω. Δεν έχω κάποια πληροφορία.» ή «Λυπάμαι πολύ, αλλά και εγώ είμαι ταραγμένη/ος αυτή την στιγμή. Νομίζω θα με βοηθούσε περισσότερο να συνεχίσουμε αύριο την συζήτηση μας.»)

Είναι δεδομένο ότι οι εικόνες πολέμου, φυσικών καταστροφών και των συνεπειών τους, από τα μέσα ενημέρωσης, όπως έχει ήδη αναφερθεί, μπορεί να είναι μπορεί να αυξήσει τον φόβο και το άγχος στα παιδιά όλων των ηλικιών. Γι’ αυτό:
Οι ενήλικες μπορούν να θωρακίσουν τα παιδιά περιορίζοντας την έκθεση στην κάλυψη των μέσων ενημέρωσης, συμπεριλαμβανομένων των συζητήσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για τον πόλεμο, τις καταστροφές, κ.α. .
Όσο μικρότερο είναι ένα παιδί, τόσο λιγότερη έκθεση θα πρέπει να έχει σε βίαιες εικόνες. Εάν είναι δυνατόν, ειδικά τα παιδιά προσχολικής ηλικίας , δεν πρέπει να παρακολουθούν την τηλεοπτική κάλυψη των συμβάντων αυτών, καθώς τα πολύ μικρά παιδιά μπορεί να μην καταλαβαίνουν ότι το γεγονός δεν συμβαίνει στην κοινότητά τους. Σε παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας προτείνεται – στο μέτρο του δυνατού – η παρακολούθηση των ειδήσεων να γίνεται μαζί με έναν ενήλικα, έτσι ώστε να υπάρχει η δυνατότητα πλαισίωσης όσων προβάλλονται.

Σε κάθε περίπτωση όλα τα παιδιά είναι διαφορετικά. Εσείς γνωρίζετε καλύτερα το παιδί σας. Είναι πιθανό να φοβάται τα τραγικά νέα περισσότερο από τα περισσότερα παιδιά; Ή είναι το παιδί που πιθανότατα θα αναζητήσει περισσότερες πληροφορίες για όσα συμβαίνουν; Αφήστε την προσωπικότητά της να βοηθήσει στην απόφασή σας αναφορικά με το πως και σε ποιο βαθμό θα του μιλήσετε.

Σκοπός δεν είναι άλλωστε να κλείσουμε τα παιδιά σε έναν γυάλινο κόσμο, όπου τίποτα δεν μπορεί να τον διαπεράσει. Αλλά να τα βοηθήσουμε να καταλάβουν πως είναι η τέχνη του να ζεις σεβόμενοι/ες τον ρυθμό, τις ανάγκες και τις αντοχές τους.

Γράφει η Μαθιουδάκη Μαίρη, παιδοψυχολόγος από το Παιδοψυχολογικό κέντρο Internus


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τα «4 Π» του επιτυχημένου πολιτικού!

Όσοι από εμάς διδαχτήκαμε το Μάρκετινγκ, είχαμε την ευκαιρία να βρούμε στον δρόμο μας τα «4 Π» (4 P's of Marketing), τα οποία αποτελούν το συστατικό επιτυχίας ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας, μέσα από τον σχεδιασμό της σωστής στρατηγικής, η οποία στηρίζεται: 1) Στα χαρακτηριστικά του προϊόντος ή της υπηρεσίας (Product). 2) Στην τιμή (Price) του προϊόντος / υπηρεσίας. 3) Στη σωστή τοποθέτησή του στην αγορά (Place). 4) Στη σωστή προώθησή του (Promotion). Αναλύοντας τα πιο πάνω χαρακτηριστικά, ένας πολιτικός μπορεί εύκολα να διακρίνει τη

Η ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗΣ ΚΑΤΣΟΥΝΑΣ

Το σήμα κατατεθέν της Κρητικές παράδοσης και συγκεκριμένα οι "χειροποίητες κατσούνες, κρητικά μπαστούνια" είχαν την τιμητική τους στην τελευταία εκπομπή του ALPHA «Σαββατοκύριακο με τον Μάνεση». Την Κυριακή το μεσημέρι εμφανίστηκε στην εκπομπή μέσω σύνδεσης Skype ο Κρητικός "Digital Media Strategist" Μάρκος Σμυρνάκης. Επίκεντρο της συζήτησης ήταν ο τρόπος της διαδικτυακής προώθησης της Κρητικής παράδοσης, αλλά και πως όλο αυτό βοηθάει στην συντήρηση της. Όπως ισχυρίζεται, σύγχρονες τεχνικές μάρκετινγκ είναι ικανές να δώσουν ξανά ζωή και να συστήσουν σε νέο κόσμο τις Κρητικές κατσούνες. Αυτό είναι και το όραμα. Η ένταξη ενός παγιωμένου προϊόντος και πάλι στην καθημερινότητα του ανθρώπου, πριν την εξαφάνιση του. Ένταξη... από όλες τις πλευρές, ξεκινώντας από το κίνητρο για την παραγωγή, αλλά και το ενδιαφέρον από νέους ανθρώπους όχι μόνο να μάθουν να τις χρησιμοποιούν , αλλά και να παράγουν το συγκεκριμένο προϊόν Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τεχνίτες πλέ...

Η L’Oréal «σπάει» την γυάλινη οροφή για τις γυναίκες επιστήμονες!

  Τα Ελληνικά Βραβεία L’ORÉAL–UNESCO εντάσσονται στο Διεθνές Πρόγραμμα L’ORÉAL-UNESCO Για τις Γυναίκες στην Επιστήμη, το όποιο αναγνωρίζει και υποστηρίζει διεθνώς γυναίκες επιστήμονες, με στόχο να τους δοθεί μεγαλύτερη αναγνώριση, να αναδειχθεί το ταλέντο τους και να εμπνεύσει περισσότερες γυναίκες να ασχοληθούν με την επιστήμη. Με πίστη στην πεποίθηση ότι ο κόσμος χρειάζεται την επιστήμη και η επιστήμη χρειάζεται τις γυναίκες, το Ίδρυμα L’Oréal σε συνεργασία με την Ελληνική Εθνική Επιτροπή για την UNESCO, προκηρύσσουν για 12η φορά στην Ελλάδα, την έναρξη των φετινών βραβείων, με τρία σημαντικά βραβεία αξίας 10.000€ έκαστο, που θα δοθούν σε γυναίκες επιστήμονες, οι οποίες απασχολούνται στους τομείς των Βιοεπιστημών, των Φυσικών Επιστημών, των Μαθηματικών και της Επιστήμης των Υπολογιστών. Τέλος, ως περαιτέρω επιβεβαίωση της παραπάνω δέσμευσης και του θετικού αντίκτυπου των Βραβείων στους δικαιούχους του, ανακοινώνεται ότι από το 2022 και έπειτα, τα βραβεία θα πραγματοποιούνται κάθ...

Freelancer: Τι σημαίνει επί της ουσίας η νέα πραγματικότητα εργασίας;

Γράφει η Αρετή Διαμαντή Freelancer: Από την e-food και άλλες εταιρείες που υιοθετούν ένα τέτοιο μοντέλο εργασίας προκύπτει το νέο ερώτημα. Συμφέρει άραγε να είναι κάποιος freelancer και κάτω από ποιες προϋποθέσεις; Σάλος δημιουργήθηκε με την πρόσφατη “ατυχή” διατύπωση της e-food σε μερίδα εργαζομένων της σε σχέση με το ενδεχόμενο να γίνουν freelancers αντί για μισθωτοί. Οι περισσότεροι διαμαρτυρήθηκαν έντονα, ενώ η εταιρεία έσπευσε να διαψεύσει και να μιλήσει για κακή επικοινωνία. Ωστόσο, υπάρχει μια μεγάλη μερίδα ατόμων που δεν γνωρίζουν καν τι σημαίνει το freelancing. Σε αυτή την περίπτωση, τι αλλάζει στον εργασιακό τομέα; Πρόκειται για μια αναβάθμιση της εργασιακής πραγματικότητας ή μήπως για μια επιδείνωση της ήδη ζοφερής πραγματικότητας; Η τεχνολογία συχνά έρχεται να γεφυρώσει το χάσμα που δημιουργείται ανάμεσα στις διαφορετικές γενιές. Εδώ μήπως συμβαίνει κάτι τέτοιο; Freelancer: Τι συνεπάγεται για την καθημερινότητα ενός εργαζομένου; Αρχικά, πρόκειται για έναν αρκετά ευρύ όρο. Κ...

Ποια είναι τα βασικά προβλήματα στην ψυχολογία των εργαζομένων στον τουρισμό και πως μπορούν να βελτιωθούν;

Η Καλοκαιρινή τουριστική σεζόν έχει ήδη ξεκινήσει με πολλά προβλήματα να έρχονται στο φως της δημοσιότητας, αλλά με τα περισσότερα να παραμένουν και να εξελίσσονται εσωτερικά στους κλάδους των Τουριστικών Επαγγελμάτων. Τα τελευταία περιστατικά που συνέβησαν σχετικά με το έγκαυμα του νεαρού στην Κρήτη, αλλά και τον νεαρό σερβιτόρο να σερβίρει εντός θαλάσσης σε beach bar στην Ρόδο, κάνουν πλέον ξεκάθαρο ότι δεν ακολουθείται, αλλά ούτε φαίνεται να υπάρχει σαφής οδηγία για τον ασφαλή τρόπο εργασίας κάθε εργαζομένου. Τελικά η εργασία στον Τουρισμό είναι επιλογή ή λύση ανάγκης για τους εργαζομένους του χώρου;  • Πόσο εύκολό είναι από μία αδρανής περίοδο του χειμώνα να προσαρμοστείς σε μία έντονη καθημερινότητα; • Πόσες είναι και πόσες θα έπρεπε να είναι οι ώρες εργασίας;  • Υπάρχει προσωπικός χρόνος;  • Τηρείται η σωστή διατροφή; Βρισκόμαστε στην καρδιά του καλοκαιριού και σε μια χώρα όπου αποτελείται από 6.000 νησιά, νησίδες και βραχονησίδες. Η ενασχόληση λοιπόν με τον...