Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Μιλώντας στα παιδιά για τον πόλεμο


Οι διεθνείς πόλεμοι και οι συγκρούσεις ενισχύουν την αίσθηση κινδύνου και μπορεί να προκαλέσουν έναν καταρράκτη συναισθηματικών αντιδράσεων (π.χ. οργή, φόβος, άγχος, λύπη).

Όταν οι ειδήσεις αναφορικά με τις ανθρώπινες τραγωδίες (πολέμους, φυσικές καταστροφές, κοκ) κατακλύζουν τις οθόνες μας και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οι εικόνες οδύνης και απόγνωσης αναπόφευκτα μεταδίδονται και στα παιδιά. Δυστυχώς όμως, αυτές τις μέρες παρακολουθούμε σχεδόν συνεχώς , τέτοια τραυματικά γεγονότα να εκτυλίσσονται ανά τον κόσμο, βρίσκοντας κι ανοίγοντας πάντα ένα νέο παράθυρο και στην καθημερινότητά μας.

Αυτές οι σκηνές βίας στην πραγματική ζωή μπορούν να λειτουργήσουν ως ένα πλήγμα στην ψυχοσυναισθηματική ευημερία όχι μόνο του ενήλικα, αλλά και του παιδιού, καθώς η μετάδοση βίας και η θέαση ανησυχητικών γεγονότων δύναται να προκαλέσουν δευτερογενές τραυματικό στρες.

Ως εκ τούτου τα παιδιά όλων των ηλικιών θα στραφούν σε έμπιστους ενήλικες για βοήθεια και καθοδήγηση. Οι γονείς λοιπόν και οι φροντιστές μπορούν να βοηθήσουν στην κατανόηση και ενσωμάτωση όσων ακούν και βλέπουν, συζητώντας μαζί τους, αναγνωρίζοντας τα συναισθήματά τους και βρίσκοντας μαζί τους τρόπους διαχείρισης του γεγονότος. Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι μπορεί κάποια από τα γεγονότα να συμβαίνουν μακριά από την χώρα και την πόλη μας, ωστόσο ο κίνδυνος για την απώλεια των δικών μας αγαπημένων προσώπων παραμένει, δεδομένου ότι αποτελεί ένα είδος οικουμενικού φόβου, ένα επισφαλές συμβάν για την επιβίωση.

Τι μπορείτε λοιπόν να κάνετε ως γονιός ή φροντιστής (π.χ. εκπαιδευτικός) για να βοηθήσετε τα παιδιά σας να επεξεργαστούν όλες αυτές τις πληροφορίες;

Πώς να ξεκινήσετε:
Σκεφτείτε τις δικές σας αντιδράσεις. Τα παιδιά σας θα κοιτάξουν τον τρόπο που χειρίζεστε τις ειδήσεις για να διαμορφώσουν τη δική τους προσέγγιση. Εάν παραμείνετε ήρεμοι και λογικοί, το πιο πιθανό είναι και εκείνα να αντιδράσουν με παρόμοιο τρόπο. Αν πάλι τα νέα σας επηρεάζουν σε σημείο που δεν μπορείτε να παρηγορήσετε τους άλλους, τότε θυμηθείτε ότι η ειλικρίνεια είναι το πιο σημαντικό: μοιραστείτε και συζητήστε αυτά σας τα συναισθήματα.
Ενημερωθείτε. Τα παιδιά θα έχουν πολλές ερωτήσεις. Προετοιμαστείτε με τις πιο πρόσφατες αναφορές από αξιόπιστες πηγές ειδήσεων, ώστε να αποφασίσετε τι θα μοιραστείτε και τους τρόπους να το μοιραστείτε. Δεν θα χρειαστούν όλα τα παιδιά τις λεπτομέρειες, αλλά θα αναζητούν επιβεβαίωση. Θα είναι πιο εύκολο να έχετε μια θέση, να μοιράζεστε τις αξίες της οικογένειάς σας και να συζητάτε πράγματα, αφού αφιερώσετε χρόνο για να συγκεντρώσετε ακριβείς πληροφορίες και να αξιολογήσετε τις ανάγκες του παιδιού σας.
Αναλάβετε δράση. Ανάλογα με το γεγονός και τις ηλικίες των παιδιών, προσπαθήστε να βρείτε πιθανούς τρόπους παροχής βοήθειας, όπου θα μπορούσαν και τα παιδιά να συμμετέχουν (π.χ. συγκέντρωση ειδών ανάγκης). Η δράση έχει μέσα της κίνηση, προσπάθεια για αλλαγή, σε αντίθεση με την αδράνεια που αφήνει μια αίσθηση αβοήθητου.



Ξεκινώντας την συζήτηση:
Ελέγξτε, ρωτώντας, τι γνωρίζουν τα παιδιά σας για την κατάσταση. Τα περισσότερα παιδιά σχολικής ηλικίας και έφηβοι θα έχουν ήδη ακούσει κάτι από μέσα ενημέρωσης, μέσα κοινωνικής δικτύωσης, δασκάλους ή συνομηλίκους.
ΜΗΝ υποθέσετε ότι γνωρίζετε τι σκέφτονται ή αισθάνονται τα παιδιά σας. Ρωτήστε πώς αισθάνονται, καθώς οι ανησυχίες και τα συναισθήματά τους μπορεί να μην είναι αυτό που έχετε υποθέσει.
Επικυρώστε τα συναισθήματα που μοιράζονται τα παιδιά μαζί σας.
Προσπαθήστε να επανέρχεστε ανά τακτά χρονικά διαστήματα στο τι σκέφτονται και αισθάνονται. Έτσι θα καταλάβουν ότι είστε ανοιχτοί να μιλήσετε για δύσκολες καταστάσεις.
Είναι εντάξει να ενημερώσετε τα παιδιά σας ότι είστε αναστατωμένοι από τα γεγονότα. Αυτή είναι μια ευκαιρία να μοιραστείτε τις δικές σας πεποιθήσεις και αξίες.

Κατά την διάρκεια της συζήτησης:
Ακούστε και κάντε ερωτήσεις για να μάθετε εάν τα παιδιά σας κατανοούν την κατάσταση με ακρίβεια. Μπορεί να νομίζουν ότι κινδυνεύουν.
Οι διαφορετικές οπτικές γωνίες και η παραπληροφόρηση για απειλητικά για την ζωή συμβάντα είναι συχνή. Ξεκαθαρίστε κάθε παραπληροφόρηση που μπορεί να έχουν ακούσει τα παιδιά σας, εξηγώντας του την πολυπλοκότητα αντίστοιχων γεγονότων και συλλέγοντας πληροφορίες από αξιόπιστες πηγές ειδήσεων, ώστε να μπορείτε να απαντήσετε στις ερωτήσεις τους. Αν δεν γνωρίζετε ή δεν είστε συναισθηματικά διαθέσιμοι λόγω δικών σας έντονων συναισθημάτων επικοινωνήστε το ([π.χ. «Αυτό που με ρωτάς δεν μπορώ να στο απαντήσω. Δεν έχω κάποια πληροφορία.» ή «Λυπάμαι πολύ, αλλά και εγώ είμαι ταραγμένη/ος αυτή την στιγμή. Νομίζω θα με βοηθούσε περισσότερο να συνεχίσουμε αύριο την συζήτηση μας.»)

Είναι δεδομένο ότι οι εικόνες πολέμου, φυσικών καταστροφών και των συνεπειών τους, από τα μέσα ενημέρωσης, όπως έχει ήδη αναφερθεί, μπορεί να είναι μπορεί να αυξήσει τον φόβο και το άγχος στα παιδιά όλων των ηλικιών. Γι’ αυτό:
Οι ενήλικες μπορούν να θωρακίσουν τα παιδιά περιορίζοντας την έκθεση στην κάλυψη των μέσων ενημέρωσης, συμπεριλαμβανομένων των συζητήσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για τον πόλεμο, τις καταστροφές, κ.α. .
Όσο μικρότερο είναι ένα παιδί, τόσο λιγότερη έκθεση θα πρέπει να έχει σε βίαιες εικόνες. Εάν είναι δυνατόν, ειδικά τα παιδιά προσχολικής ηλικίας , δεν πρέπει να παρακολουθούν την τηλεοπτική κάλυψη των συμβάντων αυτών, καθώς τα πολύ μικρά παιδιά μπορεί να μην καταλαβαίνουν ότι το γεγονός δεν συμβαίνει στην κοινότητά τους. Σε παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας προτείνεται – στο μέτρο του δυνατού – η παρακολούθηση των ειδήσεων να γίνεται μαζί με έναν ενήλικα, έτσι ώστε να υπάρχει η δυνατότητα πλαισίωσης όσων προβάλλονται.

Σε κάθε περίπτωση όλα τα παιδιά είναι διαφορετικά. Εσείς γνωρίζετε καλύτερα το παιδί σας. Είναι πιθανό να φοβάται τα τραγικά νέα περισσότερο από τα περισσότερα παιδιά; Ή είναι το παιδί που πιθανότατα θα αναζητήσει περισσότερες πληροφορίες για όσα συμβαίνουν; Αφήστε την προσωπικότητά της να βοηθήσει στην απόφασή σας αναφορικά με το πως και σε ποιο βαθμό θα του μιλήσετε.

Σκοπός δεν είναι άλλωστε να κλείσουμε τα παιδιά σε έναν γυάλινο κόσμο, όπου τίποτα δεν μπορεί να τον διαπεράσει. Αλλά να τα βοηθήσουμε να καταλάβουν πως είναι η τέχνη του να ζεις σεβόμενοι/ες τον ρυθμό, τις ανάγκες και τις αντοχές τους.

Γράφει η Μαθιουδάκη Μαίρη, παιδοψυχολόγος από το Παιδοψυχολογικό κέντρο Internus


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Απαγορευμένες βωμολοχίες απειλούν την παράδοση

Απο την Μαρίνα Στεφανάκη rockvitamins.blogspot.gr Στη σημερινή πραγματικότητα όπου η μουσική ακούγεται με τα μάτια, με ένα κοινό τέμπο υπολογιστή καθώς και με χυδαίους στίχους για όλα τα τραγουδάκια, αναρωτιέμαι, ενώ διανύουμε περίοδο μαζικής κρίσης, δεν θα «έπρεπε» να ανθίζουν οι τέχνες, κατ’ επέκταση και η μουσική, ως καταλύτες πνευματικής αφύπνισης; Αναμφίβολα, τα γεγονότα της ιστορίας αυτό αποδεικνύουν... Ένα από τα άπειρα παραδείγματα, αποτελεί ο Βιτσέντζος Κορνάρος, που γύρω στα μέσα του 17ου αι., όταν άρχισε δηλαδή η πολιορκία του Ηρακλείου από τους Οθωμανούς, άρχισε και η δράση του. Οι σημερινοί, όμως, Νεοέλληνες -έτσι για διαφορά- ενώ πυροβολούμαστε από ψυχρές δυτικές σφαίρες, χαμπάρι δεν παίρνουμε και το έχουμε ρίξει στη «τρέλα» όπως χαρακτηρίζει ένα Τσα-κάλι.

Η εξέλιξη της Κρητικής ενδυμασία στην πάροδο του χρόνου.

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ποια είναι η σημασία του σαρικιού, για ποιο λόγο φορούν οι Κρητικοί μαύρο πουκάμισο, τι επιρροές δέχτηκε η παραδοσιακή Κρητική φορεσιά ώσπου να πάρει την μορφή που γνωρίζουμε σήμερα;  Νομοθεσίες ενδυμασίας, επιρροές από τους διάφορους λαούς που κατοίκησαν στην Κρήτη και βεντέτες έδωσαν την τελική πινελιά στο σχέδιο της Κρητικής ενδυμασίας που γνωρίζουμε. Οι επιρροές από τη Δύση.

Η ομορφότερη κοπέλα της Κρήτης για το 2011

Πλήθος κόσμου κατέκλισε την Τετάρτη 24 Αυγούστου το club Envy στο Ηράκλειο όπου πραγματοποιήθηκε ο μεγάλος Τελικός του 33ου Παγκρήτιου Διαγωνισμού Ομορφιάς. Τον τίτλο της MISS ΚΡΗΤΗ 2011 κατέκτησε η 19χρονη Εύα Ζεϊμπεκάκη από το Ηράκλειο, Ά Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 αναδείχθηκε η Φαίη Αβδουλά και΄Β Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 η Ευρυδίκη Μερκούρη. Η 17χρονη Μιχαέλα Φωτιάδη

Γάζα: Εθνοκάθαρση ή γενοκτονία;

Ο κορυφαίος ιστορικός του Ολοκαυτώματος κρούει τον κώδωνα του κινδύνου. Ο διαπρεπής Ισραηλινός ιστορικός Όμερ Μπάρτοβ καλεί τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη διεθνή εβραϊκή κοινότητα να «σηκώσουν το ανάστημά τους και να υψώσουν τη φωνή τους, πριν η ηγεσία του Ισραήλ βυθίσει το ίδιο και τους γείτονές του στην άβυσσο». Τι διακρίνει τον πόλεμο από τη γενοκτονία; Πότε η κρατική βία μετατρέπεται από φρικτή αλλά νομικά εγκεκριμένη επίδειξη στρατιωτικής βίας στο «απόλυτο έγκλημα», σύμφωνα τόσο με το διεθνές δίκαιο όσο και με τη κοινή αντίληψη; Το ερώτημα αυτό απασχολεί πολύ τον Όμερ Μπάρτοβ τους τελευταίους μήνες. Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Brown και κορυφαίος ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Ισραηλινός ιστορικός έχει αφιερώσει την επιστημονική του σταδιοδρομία στη μελέτη πράξεων μαζικής δολοφονίας. Αυτό έχει καταστήσει την εμπειρογνωμοσύνη του περιζήτητη καθώς ο πόλεμος μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς συνεχίζει να κλιμακώνεται σε πρωτόγνωρα επίπεδα αιματοχυσίας και καταστροφής. Καθώς ο πόλεμος εξε

Το ντοκιμαντέρ «In the wine dark sea» για το κρητικό κρασί προβάλλει τον κρητικό αμπελώνα

Το ντοκιμαντέρ «In the wine dark sea» που έχει γυριστεί από την Χρύσα Τζωρτζάκη στην αγγλική γλώσσα και απευθύνεται στο διεθνές κοινό, προβάλει την Κρήτη ως οινοπαραγωγική περιοχή και αναδεικνύει τον κρητικό αμπελώνα σε χώρες που δεν έχει αποκτήσει ακόμα μεγάλη αναγνωρισιμότητα. Η σκηνοθέτης του φιλμ επισκέφθηκε τον Περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρο Αρναουτάκη και τον ενημέρωσε για την θετική πορεία και την απήχηση που καταγράφει το ντοκιμαντέρ σε φεστιβάλ κινηματογράφου ανά τον κόσμο, παρουσιάζοντας το κρασί της Κρήτης από τη μινωική εποχή μέχρι τις μέρες μας. Το ντοκιμαντέρ αναπτύσσεται μέσα από την οπτική 11 οινοπαραγωγών του νησιού, οι οποίοι αναλύουν τις ποικιλίες του κρητικού κρασιού ενώ καταγράφονται και γευσιγνωστικές εμπειρίες και απόψεις, διεθνώς καταξιωμένων σομελιέ (sommelier). Το φιλμ βραβεύτηκε σε Φεστιβάλ της Νέας Υόρκης, του Τορόντο και ακολούθησε το Τόκιο. Επιλέχθηκε ως καλύτερο ντοκιμαντέρ από τα φεστιβάλ του Μιλάνου και της Νάπολι και τώρα είναι επίσημη επιλογή, όπως τονίζ