Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

«Google Effect»: Πώς οι μηχανές αναζήτησης επηρεάζουν την ικανότητα να θυμόμαστε πληροφορίες


Eva M. Krockow Ph.D. Stretching Theory

Στην ουρά για τον κινηματογράφο, ρίχνω μια γρήγορη ματιά στο ρολόι μου. Το άτομο πίσω μου παρατηρεί το βλέμμα μου και ρωτά την ώρα. Τον κοιτάζω ξαφνικά με σύγχυση. Στα δύο δευτερόλεπτα που πέρασαν από τότε που κοίταξα το ρολόι μου, κατάφερα με κάποιο τρόπο να ξεχάσω τι ώρα είναι. Πρέπει να ρίξω άλλη μια ματιά στον καρπό μου και μόνο τότε μπορώ να δώσω την πληροφορία. Είναι τέσσερις και μισή, και ναι, αυτό σημαίνει ότι και οι δύο μας θα χάσουμε την έναρξη της ταινίας.

Σας θυμίζει κάτι το παραπάνω σενάριο; Μπορείτε να σκεφτείτε περιπτώσεις στις οποίες αναζητήσατε ένα γεγονός για να ξεχάσετε την πληροφορία σχεδόν αμέσως; Αν ναι, μπορεί να έχετε πέσει θύμα του «φαινομένου Google».

Το φαινόμενο Google
Το φαινόμενο Google περιγράφει ένα περίεργο φαινόμενο κατά το οποίο η απόδοση της μνήμης των ανθρώπων είναι χειρότερη για πληροφορίες που είναι εύκολα προσβάσιμες από ό,τι για πληροφορίες που απαιτούν μεγαλύτερη προσπάθεια για να αποκτηθούν. Το φαινόμενο πήρε το όνομά του από τις μηχανές αναζήτησης Google, οι οποίες διευκολύνουν την πρόσβαση σε ένα ευρύ φάσμα πληροφοριών. Παραδείγματα τέτοιων «εύκολων» πληροφοριών περιλαμβάνουν:

– Γεγονότα που είναι διαθέσιμα σε διαδικτυακές εγκυκλοπαίδειες όπως η Wikipedia

– Τίτλοι ειδήσεων που εμφανίζονται σε εφαρμογές κινητών τηλεφώνων

– Τηλεφωνικοί αριθμοί που αποθηκεύονται στις ηλεκτρονικές λίστες διευθύνσεων

– Ημερομηνίες και γενέθλια αποθηκευμένα σε ηλεκτρονικά ημερολόγια

– Λεξιλόγιο που είναι προσβάσιμο μέσω διαδικτυακών λεξικών.

Επιστημονικές αποδείξεις για το φαινόμενο Google παρείχε μια σειρά ερευνητικών μελετών. Ένα από τα πειράματα απαιτούσε από τους συμμετέχοντες να διαβάσουν και να πληκτρολογήσουν 40 στοιχεία γενικής γνώσης, όπως «το μάτι μιας στρουθοκαμήλου είναι μεγαλύτερο από τον εγκέφαλό της». Ενώ οι μισοί από τους συμμετέχοντες ενημερώθηκαν ότι όλα τα γεγονότα θα αποθηκευτούν στον υπολογιστή, οι άλλοι μισοί υπέθεσαν ότι θα χαθούν.

Στη συνέχεια, όλοι οι συμμετέχοντες συμπλήρωσαν ένα τεστ μνήμης που έλεγχε την ανάκληση των απλών πληροφοριών που περιλαμβάνονταν στο πείραμα. Αποδείχθηκε ότι το δεύτερο μισό των συμμετεχόντων, δηλαδή εκείνοι στους οποίους είχε ειπωθεί ότι δεν θα βασίζονταν στον υπολογιστή τους για την αποθήκευση των πληροφοριών, υπερείχαν έναντι των υπολοίπων. Προφανώς, το πρώτο μισό των συμμετεχόντων δεν είχε αισθανθεί την ανάγκη να θυμάται τα στοιχεία του πειράματος, επειδή περίμενε να τα αναζητήσει όποτε χρειαζόταν.

Το φαινόμενο Google μειώνει την εμπειρία της ζωής μας;
Από πολλές απόψεις, το φαινόμενο Google είναι ένας προσαρμοστικός μηχανισμός που εμποδίζει τον εγκέφαλό μας να γεμίσει με περιττές πληροφορίες. Άλλωστε, γιατί να θέλετε να αποθηκεύσετε στη μνήμη σας περίπλοκα γεγονότα, αριθμούς ή γενέθλια, αν μπορείτε να βασιστείτε σε ένα αξιόπιστο τηλέφωνο ή υπολογιστή αντ’ αυτού; Θα μπορούσε το φαινόμενο Google να μας βοηθήσει στην πραγματικότητα να δώσουμε προτεραιότητα στις πληροφορίες που πραγματικά αξίζει να θυμόμαστε; Ορισμένοι μελετητές συμφωνούν με αυτή τη δήλωση και τονίζουν ότι εξελισσόμαστε ώστε να είμαστε πιο αποτελεσματικοί στο ηλεκτρονικό μας περιβάλλον. Άλλοι, ωστόσο, επισημαίνουν διάφορους κινδύνους που συνεπάγεται η υπερβολική εξάρτησή μας από τη Google και τη σχετική τεχνολογία.

1ος κίνδυνος: Εξάρτηση
Απαραίτητη προϋπόθεση για τη στήριξη σε τεχνικά βοηθήματα μνήμης είναι η συνεχής διαθεσιμότητα των βοηθημάτων αυτών. Κατά συνέπεια, οι άνθρωποι μπορεί να αισθάνονται πιεσμένοι να είναι συνεχώς συνδεδεμένοι με τις συσκευές τους. Η αίσθηση αυτή μπορεί να συμβάλλει σε εμπειρίες στρες και άγχους.

Επιπλέον, η εξάρτηση από την τεχνολογία μπορεί να έχει και άλλες απροσδόκητες παρενέργειες. Ορισμένοι άνθρωποι μπορεί να εξαρτώνται τόσο πολύ από τις συσκευές τους, ώστε αναπόφευκτες καταρρεύσεις λογισμικού να καταστρέφουν πληροφορίες και γνώσεις ετών που δεν μπορούν να ανακτηθούν. Άλλοι μπορεί να αποθηκεύουν ευαίσθητα δεδομένα ή μυστικούς κωδικούς πρόσβασης στους υπολογιστές τους χωρίς να αναγνωρίζουν τους συνήθεις κινδύνους που αφορούν την ασφάλεια στο διαδίκτυο.

2ος κίνδυνος: Απώλεια μιας πλήρους εμπειρίας ζωής
Ένας άλλος κίνδυνος αναφέρεται στη δυνατότητα του φαινομένου Google να μειώσει την ποιότητα της ζωής μας. Η φευγαλέα μόνο ματιά στις διαδικτυακές πληροφορίες μπορεί να οδηγήσει τους ανθρώπους στο να χάσουν τα πιο διαφοροποιημένα μηνύματα που περιέχονται σε μια πληροφορία.

Επιπλέον, πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι το φαινόμενο Google μπορεί να ισχύει και για πληροφορίες με τη μορφή εικόνων. Στη μελέτη συμμετείχαν συμμετέχοντες που ολοκλήρωναν μια ξενάγηση σε μουσείο. Οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν σε δύο ομάδες: Η πρώτη ομάδα ενθαρρύνθηκε να τραβήξει φωτογραφίες όλων των αντικειμένων του μουσείου, ενώ η δεύτερη ομάδα περπάτησε μέσα στο μουσείο χωρίς μέσο καταγραφής της εμπειρίας της.

Στη συνέχεια, και οι δύο ομάδες εξετάστηκαν ως προς τη μνήμη τους σχετικά με τα μουσειακά αντικείμενα που συνάντησαν κατά την ξενάγηση. Η ομάδα με τις ψηφιακές αναμνήσεις υπό μορφή φωτογραφιών θυμήθηκε σημαντικά λιγότερες λεπτομέρειες από την ομάδα χωρίς φωτογραφικές μηχανές. Συνεπώς, φάνηκε ότι η χρήση φωτογραφιών για την υποβοήθηση της μνήμης μπορεί να επηρεάσει τις εμπειρίες των ανθρώπων για τον κόσμο γύρω τους.

Ξεπερνώντας το φαινόμενο Google
Δεδομένων των κινδύνων που συνδέονται με την υπερβολική εξάρτηση από τις εύκολα προσβάσιμες πληροφορίες, ίσως νιώσετε την ανάγκη να αντιμετωπίσετε το φαινόμενο Google και να μειώσετε την εξάρτησή σας. Τρεις απλές στρατηγικές μπορούν να βελτιώσουν τη μνήμη στη σύγχρονη εποχή της τεχνολογίας.

– Καταβάλλετε συνειδητή προσπάθεια για την αναζήτηση πληροφοριών.

– Κρατήστε χειρόγραφες σημειώσεις.

– Αφήστε τις συσκευές σας στο σπίτι.

Ως νέα μαμά, η οποία έχει εμμονή με τη λήψη φωτογραφιών και την ψηφιακή καταγραφή κάθε στιγμής της ζωής της κόρης μου, καλύτερα να άκουγα τις δικές μου συμβουλές! Θα πρέπει να μειώσω τον χρόνο που ξοδεύω κοιτάζοντας τον φακό της κάμερας και να δώσω μεγαλύτερη προσοχή στην  εμπειρία ζωής της μητρότητας. Τι λέτε για τον εαυτό σας; Μήπως ήρθε η ώρα να κάνετε απολογισμό και να ασχοληθείτε ενεργά με τη μνήμη σας;


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η εξέλιξη της Κρητικής ενδυμασία στην πάροδο του χρόνου.

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ποια είναι η σημασία του σαρικιού, για ποιο λόγο φορούν οι Κρητικοί μαύρο πουκάμισο, τι επιρροές δέχτηκε η παραδοσιακή Κρητική φορεσιά ώσπου να πάρει την μορφή που γνωρίζουμε σήμερα;  Νομοθεσίες ενδυμασίας, επιρροές από τους διάφορους λαούς που κατοίκησαν στην Κρήτη και βεντέτες έδωσαν την τελική πινελιά στο σχέδιο της Κρητικής ενδυμασίας που γνωρίζουμε. Οι επιρροές από τη Δύση.

Φουντώνει το συναίσθημα του ρατσισμού στην Ελλάδα.

  Γράφει ο Μάρκος Σμυρνάκης   Προσπαθώντας να δώσω ένα σύγχρονο ορισμό για την λέξη “Ρατσισμός”, θα έλεγα ότι, χρησιμοποιείται για να αναγάγει μια ομάδα, ως   υπέρτερη άλλων. Πιο συγκεκριμένα περιγράφει τις πράξεις μιας ομάδας ανθρώπων (οι οποίοι συνδέονται με κάποια κοινά χαρακτηριστικά) εναντίον μίας άλλης ομάδας. Η προέλευση της προέρχεται από το πιο συνηθισμένο είδος ρατσισμού, δηλαδή τον φυλετικό ρατσισμό, εκ της Ιταλικής όμως γλώσσας, “ razza ”   (ράτσα) που σημαίνει φυλή.

Βασική διαφορά μεταξύ των Δημοσίων Σχέσεων και Διαφήμισης.

Με δύο λόγια η βασική διαφορά μεταξύ των Δημοσίων Σχέσεων και της Διαφήμισης. Οι Δημόσιες Σχέσεις στην εποχή μας πρέπει σε συνεργασία με τη διαφήμιση να οδηγούν στα επιθυμητά αποτελέσματα. Αν θέλαμε να ξεχωρίσουμε κάπως την διαφήμιση από τις δημόσιες σχέσεις, θα ήταν λογικότερο να πούμε ότι με τις δημόσιες σχέσεις περιμένουμε πιο μακροπρόθεσμα αποτελέσματα που ίσως να μην είναι και μετρήσιμα σε σχέση με αυτά της διαφήμισης που το ζητούμενο είναι άμεσο και με πιο ασφαλείς τρόπους μετρήσιμο. Δημοσίευση: Μάρκος Σμυρνάκης

Η ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗΣ ΚΑΤΣΟΥΝΑΣ

Το σήμα κατατεθέν της Κρητικές παράδοσης και συγκεκριμένα οι "χειροποίητες κατσούνες, κρητικά μπαστούνια" είχαν την τιμητική τους στην τελευταία εκπομπή του ALPHA «Σαββατοκύριακο με τον Μάνεση». Την Κυριακή το μεσημέρι εμφανίστηκε στην εκπομπή μέσω σύνδεσης Skype ο Κρητικός "Digital Media Strategist" Μάρκος Σμυρνάκης. Επίκεντρο της συζήτησης ήταν ο τρόπος της διαδικτυακής προώθησης της Κρητικής παράδοσης, αλλά και πως όλο αυτό βοηθάει στην συντήρηση της. Όπως ισχυρίζεται, σύγχρονες τεχνικές μάρκετινγκ είναι ικανές να δώσουν ξανά ζωή και να συστήσουν σε νέο κόσμο τις Κρητικές κατσούνες. Αυτό είναι και το όραμα. Η ένταξη ενός παγιωμένου προϊόντος και πάλι στην καθημερινότητα του ανθρώπου, πριν την εξαφάνιση του. Ένταξη... από όλες τις πλευρές, ξεκινώντας από το κίνητρο για την παραγωγή, αλλά και το ενδιαφέρον από νέους ανθρώπους όχι μόνο να μάθουν να τις χρησιμοποιούν , αλλά και να παράγουν το συγκεκριμένο προϊόν Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τεχνίτες πλέ

Διαφήμιση ή Πρόκληση?

Από τον Μιχάλη Χελιδονόπουλο Ο μεγάλος εκφραστής της Επικοινωνίας είναι η Διαφήμιση. Τα μηνύματα που θέλεις να περάσεις, τα μεταμορφώνεις σε εικόνες και δημιουργείς ένα τηλεοπτικό spot. Εκεί μιλάς για το προϊόν σου, προσπαθείς να προσελκύσεις τον πελάτη σου και σίγουρα χτίζεις την εικόνα της μάρκας σου. Η μεγάλη πρόκληση για τους Διαφημιστές είναι η ίδια η...πρόκληση. Η πρόκληση για να προσέξει ο καταναλωτής το προϊόν και τη μάρκα.