Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

«Google Effect»: Πώς οι μηχανές αναζήτησης επηρεάζουν την ικανότητα να θυμόμαστε πληροφορίες


Eva M. Krockow Ph.D. Stretching Theory

Στην ουρά για τον κινηματογράφο, ρίχνω μια γρήγορη ματιά στο ρολόι μου. Το άτομο πίσω μου παρατηρεί το βλέμμα μου και ρωτά την ώρα. Τον κοιτάζω ξαφνικά με σύγχυση. Στα δύο δευτερόλεπτα που πέρασαν από τότε που κοίταξα το ρολόι μου, κατάφερα με κάποιο τρόπο να ξεχάσω τι ώρα είναι. Πρέπει να ρίξω άλλη μια ματιά στον καρπό μου και μόνο τότε μπορώ να δώσω την πληροφορία. Είναι τέσσερις και μισή, και ναι, αυτό σημαίνει ότι και οι δύο μας θα χάσουμε την έναρξη της ταινίας.

Σας θυμίζει κάτι το παραπάνω σενάριο; Μπορείτε να σκεφτείτε περιπτώσεις στις οποίες αναζητήσατε ένα γεγονός για να ξεχάσετε την πληροφορία σχεδόν αμέσως; Αν ναι, μπορεί να έχετε πέσει θύμα του «φαινομένου Google».

Το φαινόμενο Google
Το φαινόμενο Google περιγράφει ένα περίεργο φαινόμενο κατά το οποίο η απόδοση της μνήμης των ανθρώπων είναι χειρότερη για πληροφορίες που είναι εύκολα προσβάσιμες από ό,τι για πληροφορίες που απαιτούν μεγαλύτερη προσπάθεια για να αποκτηθούν. Το φαινόμενο πήρε το όνομά του από τις μηχανές αναζήτησης Google, οι οποίες διευκολύνουν την πρόσβαση σε ένα ευρύ φάσμα πληροφοριών. Παραδείγματα τέτοιων «εύκολων» πληροφοριών περιλαμβάνουν:

– Γεγονότα που είναι διαθέσιμα σε διαδικτυακές εγκυκλοπαίδειες όπως η Wikipedia

– Τίτλοι ειδήσεων που εμφανίζονται σε εφαρμογές κινητών τηλεφώνων

– Τηλεφωνικοί αριθμοί που αποθηκεύονται στις ηλεκτρονικές λίστες διευθύνσεων

– Ημερομηνίες και γενέθλια αποθηκευμένα σε ηλεκτρονικά ημερολόγια

– Λεξιλόγιο που είναι προσβάσιμο μέσω διαδικτυακών λεξικών.

Επιστημονικές αποδείξεις για το φαινόμενο Google παρείχε μια σειρά ερευνητικών μελετών. Ένα από τα πειράματα απαιτούσε από τους συμμετέχοντες να διαβάσουν και να πληκτρολογήσουν 40 στοιχεία γενικής γνώσης, όπως «το μάτι μιας στρουθοκαμήλου είναι μεγαλύτερο από τον εγκέφαλό της». Ενώ οι μισοί από τους συμμετέχοντες ενημερώθηκαν ότι όλα τα γεγονότα θα αποθηκευτούν στον υπολογιστή, οι άλλοι μισοί υπέθεσαν ότι θα χαθούν.

Στη συνέχεια, όλοι οι συμμετέχοντες συμπλήρωσαν ένα τεστ μνήμης που έλεγχε την ανάκληση των απλών πληροφοριών που περιλαμβάνονταν στο πείραμα. Αποδείχθηκε ότι το δεύτερο μισό των συμμετεχόντων, δηλαδή εκείνοι στους οποίους είχε ειπωθεί ότι δεν θα βασίζονταν στον υπολογιστή τους για την αποθήκευση των πληροφοριών, υπερείχαν έναντι των υπολοίπων. Προφανώς, το πρώτο μισό των συμμετεχόντων δεν είχε αισθανθεί την ανάγκη να θυμάται τα στοιχεία του πειράματος, επειδή περίμενε να τα αναζητήσει όποτε χρειαζόταν.

Το φαινόμενο Google μειώνει την εμπειρία της ζωής μας;
Από πολλές απόψεις, το φαινόμενο Google είναι ένας προσαρμοστικός μηχανισμός που εμποδίζει τον εγκέφαλό μας να γεμίσει με περιττές πληροφορίες. Άλλωστε, γιατί να θέλετε να αποθηκεύσετε στη μνήμη σας περίπλοκα γεγονότα, αριθμούς ή γενέθλια, αν μπορείτε να βασιστείτε σε ένα αξιόπιστο τηλέφωνο ή υπολογιστή αντ’ αυτού; Θα μπορούσε το φαινόμενο Google να μας βοηθήσει στην πραγματικότητα να δώσουμε προτεραιότητα στις πληροφορίες που πραγματικά αξίζει να θυμόμαστε; Ορισμένοι μελετητές συμφωνούν με αυτή τη δήλωση και τονίζουν ότι εξελισσόμαστε ώστε να είμαστε πιο αποτελεσματικοί στο ηλεκτρονικό μας περιβάλλον. Άλλοι, ωστόσο, επισημαίνουν διάφορους κινδύνους που συνεπάγεται η υπερβολική εξάρτησή μας από τη Google και τη σχετική τεχνολογία.

1ος κίνδυνος: Εξάρτηση
Απαραίτητη προϋπόθεση για τη στήριξη σε τεχνικά βοηθήματα μνήμης είναι η συνεχής διαθεσιμότητα των βοηθημάτων αυτών. Κατά συνέπεια, οι άνθρωποι μπορεί να αισθάνονται πιεσμένοι να είναι συνεχώς συνδεδεμένοι με τις συσκευές τους. Η αίσθηση αυτή μπορεί να συμβάλλει σε εμπειρίες στρες και άγχους.

Επιπλέον, η εξάρτηση από την τεχνολογία μπορεί να έχει και άλλες απροσδόκητες παρενέργειες. Ορισμένοι άνθρωποι μπορεί να εξαρτώνται τόσο πολύ από τις συσκευές τους, ώστε αναπόφευκτες καταρρεύσεις λογισμικού να καταστρέφουν πληροφορίες και γνώσεις ετών που δεν μπορούν να ανακτηθούν. Άλλοι μπορεί να αποθηκεύουν ευαίσθητα δεδομένα ή μυστικούς κωδικούς πρόσβασης στους υπολογιστές τους χωρίς να αναγνωρίζουν τους συνήθεις κινδύνους που αφορούν την ασφάλεια στο διαδίκτυο.

2ος κίνδυνος: Απώλεια μιας πλήρους εμπειρίας ζωής
Ένας άλλος κίνδυνος αναφέρεται στη δυνατότητα του φαινομένου Google να μειώσει την ποιότητα της ζωής μας. Η φευγαλέα μόνο ματιά στις διαδικτυακές πληροφορίες μπορεί να οδηγήσει τους ανθρώπους στο να χάσουν τα πιο διαφοροποιημένα μηνύματα που περιέχονται σε μια πληροφορία.

Επιπλέον, πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι το φαινόμενο Google μπορεί να ισχύει και για πληροφορίες με τη μορφή εικόνων. Στη μελέτη συμμετείχαν συμμετέχοντες που ολοκλήρωναν μια ξενάγηση σε μουσείο. Οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν σε δύο ομάδες: Η πρώτη ομάδα ενθαρρύνθηκε να τραβήξει φωτογραφίες όλων των αντικειμένων του μουσείου, ενώ η δεύτερη ομάδα περπάτησε μέσα στο μουσείο χωρίς μέσο καταγραφής της εμπειρίας της.

Στη συνέχεια, και οι δύο ομάδες εξετάστηκαν ως προς τη μνήμη τους σχετικά με τα μουσειακά αντικείμενα που συνάντησαν κατά την ξενάγηση. Η ομάδα με τις ψηφιακές αναμνήσεις υπό μορφή φωτογραφιών θυμήθηκε σημαντικά λιγότερες λεπτομέρειες από την ομάδα χωρίς φωτογραφικές μηχανές. Συνεπώς, φάνηκε ότι η χρήση φωτογραφιών για την υποβοήθηση της μνήμης μπορεί να επηρεάσει τις εμπειρίες των ανθρώπων για τον κόσμο γύρω τους.

Ξεπερνώντας το φαινόμενο Google
Δεδομένων των κινδύνων που συνδέονται με την υπερβολική εξάρτηση από τις εύκολα προσβάσιμες πληροφορίες, ίσως νιώσετε την ανάγκη να αντιμετωπίσετε το φαινόμενο Google και να μειώσετε την εξάρτησή σας. Τρεις απλές στρατηγικές μπορούν να βελτιώσουν τη μνήμη στη σύγχρονη εποχή της τεχνολογίας.

– Καταβάλλετε συνειδητή προσπάθεια για την αναζήτηση πληροφοριών.

– Κρατήστε χειρόγραφες σημειώσεις.

– Αφήστε τις συσκευές σας στο σπίτι.

Ως νέα μαμά, η οποία έχει εμμονή με τη λήψη φωτογραφιών και την ψηφιακή καταγραφή κάθε στιγμής της ζωής της κόρης μου, καλύτερα να άκουγα τις δικές μου συμβουλές! Θα πρέπει να μειώσω τον χρόνο που ξοδεύω κοιτάζοντας τον φακό της κάμερας και να δώσω μεγαλύτερη προσοχή στην  εμπειρία ζωής της μητρότητας. Τι λέτε για τον εαυτό σας; Μήπως ήρθε η ώρα να κάνετε απολογισμό και να ασχοληθείτε ενεργά με τη μνήμη σας;


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τα «4 Π» του επιτυχημένου πολιτικού!

Όσοι από εμάς διδαχτήκαμε το Μάρκετινγκ, είχαμε την ευκαιρία να βρούμε στον δρόμο μας τα «4 Π» (4 P's of Marketing), τα οποία αποτελούν το συστατικό επιτυχίας ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας, μέσα από τον σχεδιασμό της σωστής στρατηγικής, η οποία στηρίζεται: 1) Στα χαρακτηριστικά του προϊόντος ή της υπηρεσίας (Product). 2) Στην τιμή (Price) του προϊόντος / υπηρεσίας. 3) Στη σωστή τοποθέτησή του στην αγορά (Place). 4) Στη σωστή προώθησή του (Promotion). Αναλύοντας τα πιο πάνω χαρακτηριστικά, ένας πολιτικός μπορεί εύκολα να διακρίνει τη

Η ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗΣ ΚΑΤΣΟΥΝΑΣ

Το σήμα κατατεθέν της Κρητικές παράδοσης και συγκεκριμένα οι "χειροποίητες κατσούνες, κρητικά μπαστούνια" είχαν την τιμητική τους στην τελευταία εκπομπή του ALPHA «Σαββατοκύριακο με τον Μάνεση». Την Κυριακή το μεσημέρι εμφανίστηκε στην εκπομπή μέσω σύνδεσης Skype ο Κρητικός "Digital Media Strategist" Μάρκος Σμυρνάκης. Επίκεντρο της συζήτησης ήταν ο τρόπος της διαδικτυακής προώθησης της Κρητικής παράδοσης, αλλά και πως όλο αυτό βοηθάει στην συντήρηση της. Όπως ισχυρίζεται, σύγχρονες τεχνικές μάρκετινγκ είναι ικανές να δώσουν ξανά ζωή και να συστήσουν σε νέο κόσμο τις Κρητικές κατσούνες. Αυτό είναι και το όραμα. Η ένταξη ενός παγιωμένου προϊόντος και πάλι στην καθημερινότητα του ανθρώπου, πριν την εξαφάνιση του. Ένταξη... από όλες τις πλευρές, ξεκινώντας από το κίνητρο για την παραγωγή, αλλά και το ενδιαφέρον από νέους ανθρώπους όχι μόνο να μάθουν να τις χρησιμοποιούν , αλλά και να παράγουν το συγκεκριμένο προϊόν Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τεχνίτες πλέ...

Η L’Oréal «σπάει» την γυάλινη οροφή για τις γυναίκες επιστήμονες!

  Τα Ελληνικά Βραβεία L’ORÉAL–UNESCO εντάσσονται στο Διεθνές Πρόγραμμα L’ORÉAL-UNESCO Για τις Γυναίκες στην Επιστήμη, το όποιο αναγνωρίζει και υποστηρίζει διεθνώς γυναίκες επιστήμονες, με στόχο να τους δοθεί μεγαλύτερη αναγνώριση, να αναδειχθεί το ταλέντο τους και να εμπνεύσει περισσότερες γυναίκες να ασχοληθούν με την επιστήμη. Με πίστη στην πεποίθηση ότι ο κόσμος χρειάζεται την επιστήμη και η επιστήμη χρειάζεται τις γυναίκες, το Ίδρυμα L’Oréal σε συνεργασία με την Ελληνική Εθνική Επιτροπή για την UNESCO, προκηρύσσουν για 12η φορά στην Ελλάδα, την έναρξη των φετινών βραβείων, με τρία σημαντικά βραβεία αξίας 10.000€ έκαστο, που θα δοθούν σε γυναίκες επιστήμονες, οι οποίες απασχολούνται στους τομείς των Βιοεπιστημών, των Φυσικών Επιστημών, των Μαθηματικών και της Επιστήμης των Υπολογιστών. Τέλος, ως περαιτέρω επιβεβαίωση της παραπάνω δέσμευσης και του θετικού αντίκτυπου των Βραβείων στους δικαιούχους του, ανακοινώνεται ότι από το 2022 και έπειτα, τα βραβεία θα πραγματοποιούνται κάθ...

Freelancer: Τι σημαίνει επί της ουσίας η νέα πραγματικότητα εργασίας;

Γράφει η Αρετή Διαμαντή Freelancer: Από την e-food και άλλες εταιρείες που υιοθετούν ένα τέτοιο μοντέλο εργασίας προκύπτει το νέο ερώτημα. Συμφέρει άραγε να είναι κάποιος freelancer και κάτω από ποιες προϋποθέσεις; Σάλος δημιουργήθηκε με την πρόσφατη “ατυχή” διατύπωση της e-food σε μερίδα εργαζομένων της σε σχέση με το ενδεχόμενο να γίνουν freelancers αντί για μισθωτοί. Οι περισσότεροι διαμαρτυρήθηκαν έντονα, ενώ η εταιρεία έσπευσε να διαψεύσει και να μιλήσει για κακή επικοινωνία. Ωστόσο, υπάρχει μια μεγάλη μερίδα ατόμων που δεν γνωρίζουν καν τι σημαίνει το freelancing. Σε αυτή την περίπτωση, τι αλλάζει στον εργασιακό τομέα; Πρόκειται για μια αναβάθμιση της εργασιακής πραγματικότητας ή μήπως για μια επιδείνωση της ήδη ζοφερής πραγματικότητας; Η τεχνολογία συχνά έρχεται να γεφυρώσει το χάσμα που δημιουργείται ανάμεσα στις διαφορετικές γενιές. Εδώ μήπως συμβαίνει κάτι τέτοιο; Freelancer: Τι συνεπάγεται για την καθημερινότητα ενός εργαζομένου; Αρχικά, πρόκειται για έναν αρκετά ευρύ όρο. Κ...

Ποια είναι τα βασικά προβλήματα στην ψυχολογία των εργαζομένων στον τουρισμό και πως μπορούν να βελτιωθούν;

Η Καλοκαιρινή τουριστική σεζόν έχει ήδη ξεκινήσει με πολλά προβλήματα να έρχονται στο φως της δημοσιότητας, αλλά με τα περισσότερα να παραμένουν και να εξελίσσονται εσωτερικά στους κλάδους των Τουριστικών Επαγγελμάτων. Τα τελευταία περιστατικά που συνέβησαν σχετικά με το έγκαυμα του νεαρού στην Κρήτη, αλλά και τον νεαρό σερβιτόρο να σερβίρει εντός θαλάσσης σε beach bar στην Ρόδο, κάνουν πλέον ξεκάθαρο ότι δεν ακολουθείται, αλλά ούτε φαίνεται να υπάρχει σαφής οδηγία για τον ασφαλή τρόπο εργασίας κάθε εργαζομένου. Τελικά η εργασία στον Τουρισμό είναι επιλογή ή λύση ανάγκης για τους εργαζομένους του χώρου;  • Πόσο εύκολό είναι από μία αδρανής περίοδο του χειμώνα να προσαρμοστείς σε μία έντονη καθημερινότητα; • Πόσες είναι και πόσες θα έπρεπε να είναι οι ώρες εργασίας;  • Υπάρχει προσωπικός χρόνος;  • Τηρείται η σωστή διατροφή; Βρισκόμαστε στην καρδιά του καλοκαιριού και σε μια χώρα όπου αποτελείται από 6.000 νησιά, νησίδες και βραχονησίδες. Η ενασχόληση λοιπόν με τον...