Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ηθική ηγεσία: Ο ρόλος της στη διαχείριση των προκλήσεων που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι εταιρείες


Γράφουν οι, 
Αντώνης Πολυχρονίδης, Διευθυντής, 
Συμβουλευτικές Υπηρεσίες Ανθρώπινου Δυναμικού, 
ΣΟΛ Συμβουλευτική Α.Ε.
και
Νόρα Σβέτσα, HR Coordinator, 
ΣΟΛ Συμβουλευτική Α.Ε

Η πανδημία του Covid-19 έχει επηρεάσει τους οργανισμούς σε όλον τον κόσμο δημιουργώντας τεράστιες προκλήσεις στις διοικήσεις και στους υπευθύνους ανθρώπινου δυναμικού. Οι προκλήσεις αυτές επαναπροσδιόρισαν τον τρόπο λειτουργίας και λήψης αποφάσεων έτσι ώστε να προσαρμοστούν γρήγορα και αποτελεσματικά στα πρωτόγνωρα δεδομένα.

Η ανάγκη για τον επαναπροσδιορισμό αξιών είναι επιτακτική και οι αλλαγές ραγδαίες. Σημαντικό, μεταξύ άλλων, θέμα για τους επικεφαλής την περίοδο που διανύουμε, είναι η ανάπτυξη ηγετικών ικανοτήτων με γνώμονα την ηθική. Η ηθική ηγεσία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την κουλτούρα, και αυτό επιβεβαιώθηκε και από πρόσφατες μελέτες όπως αυτή του "The EthicsInstitute" το 2019, στην οποία η ηγετική δέσμευση για ηθική φαίνεται να αποτελεί βασικό παράγοντα μιας υγιούς εταιρικής κουλτούρας. Εάν μπορούσαμε να δώσουμε έναν ορισμό στον ηγέτη που πράττει με γνώμονα την ηθική, θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι αυτός που αποφασίζει και ενεργεί βάσει αδιαπραγμάτευτων αξιών, λαμβάνει γρήγορα αποφάσεις που χαρακτηρίζονται από αρχές και κώδικα δεοντολογίας και εμπνέει τους άλλους να προχωρήσουν σε αλλαγές εξηγώντας και τεκμηριώνοντας με νηφαλιότητα τα "γιατί" που προκύπτουν.

Η πορεία προς την "κανονικότητα" είναι χρονοβόρα, ένας "μαραθώνιος" που ευχόμαστε όλοι να μην εξελιχθεί σε "υπερμαραθώνιο". Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι προκλήσεις που έφερε η πανδημία, όπως για παράδειγμα η διαχείριση της εξ αποστάσεως εργασίας, η διαχείριση των διαφορετικών ηλικιακών ομάδων και η επίδοση και δέσμευση των εργαζομένων είναι ακόμα στο προσκήνιο και αναζητούν λύσεις. Η ηθική ηγεσία μπορεί να δώσει απαντήσεις σε πολλά ερωτηματικά και να βοηθήσει τους οργανισμούς να κινηθούν με μεγαλύτερη ευελιξία.

Η εξ αποστάσεως εργασία έφερε τις διοικήσεις και τα στελέχη ανθρώπινου δυναμικού, αντιμέτωπους με μία άγνωστη μέχρι τώρα ατζέντα. Οι ηγέτες καλούνται πλέον να δημιουργήσουν περισσότερες ευκαιρίες επικοινωνίας με όλους, μέσω των ψηφιακών μέσων, προκειμένου να παραμείνει ενεργή η αξιοπιστία, η διαφάνεια και η εμπιστοσύνη μεταξύ των ομάδων. Οι εταιρείες με αναπτυγμένη την ηγεσία της ηθικής, φαίνεται να επένδυσαν στην οικοδόμηση ειλικρινών σχέσεων και στην παραδοχή ότι οι εργαζόμενοι τηρούν τις αρχές και αξίες της εταιρείας χωρίς να χρειάζεται να "ελέγχονται" και να αισθάνονται απειλούμενοι από κάποιον "μεγάλο αδελφό".

Η διαχείριση επίσης εργαζομένων διαφορετικών γενεών, σε ένα περιβάλλον ψηφιακό ή στην καλύτερη περίπτωση υβριδικό, αποτέλεσε και αποτελεί μια συμπεριφοριστική πρόκληση με έντονες κοινωνικές και ψυχολογικές προεκτάσεις. Σύμφωνα με μελέτες, το 70% των εργαζομένων ηλικίας 25 - 35 ετών, ανέφερε πως μπορούσε να εργαστεί αποτελεσματικά κάτω από συνθήκες τηλεργασίας, σε αντίθεση με το 40% των εργαζομένων ηλικίας 50 - 64. Η "απόσταση" δεν είναι ίδια για όλους και κακά τα ψέματα, δοκιμάζεται συνεχώς όλο το πλαίσιο καθιερωμένων νορμών επικοινωνίας και κανόνων συμπεριφοράς.

Η ανάπτυξη ηθικής ηγεσίας χωρίς αποκλεισμούς μπόρεσε να δώσει λύση σε αυτές τις διαφορές, καλλιεργώντας ίσες ευκαιρίες προς όλους και έχοντας όλους τους δίαυλους επικοινωνίας ανοικτούς ειδικότερα σε αυτούς που το είχαν περισσότερο ανάγκη. Για αρκετούς, αυτή η αντιμετώπιση υπήρξε πολύτιμη καθώς αφενός δεν χάθηκε η αίσθηση του "ανήκειν" και αφετέρου δεν διογκώθηκε η αίσθηση της "μη επάρκειας" στο ψηφιακό περιβάλλον.

Η ηγεσία παίζει καθοριστικό ρόλο και στην επίδοση και δέσμευση των εργαζομένων, πτυχές του HR που ανέκαθεν έπαιζαν σημαντικό ρόλο, πόσο μάλλον κατά τη διάρκεια μιας τόσο μεγάλης κλίμακας κρίσης. Σύμφωνα με διάφορες μελέτες, όπως αυτή των Toor&Ofori (2009), φαίνεται πως μια ηγεσία με ηθικό πρόσημο συμβάλλει καθοριστικά σε κρίσιμες παραμέτρους που αφορούν την αποδοτικότητα, την αποτελεσματικότητα, την προθυμία και την εν γένει δέσμευση των εργαζομένων στην εταιρεία και σε αυτό που πρεσβεύει ως αποστολή της.

Όταν οι εργαζόμενοι αντιλαμβάνονται ότι οι ηγέτες τους ενεργούν με σύνεση, εγκράτεια, ευγνωμοσύνη, δικαιοσύνη και ψυχικά αποθέματα, τότε αυτό μεταφράζεται σε μεγαλύτερη εκτίμηση προς την ανώτατη διοίκηση και ισχυρότερη δέσμευση προς την εταιρεία. Σε περιόδους κρίσης, μια τέτοιου είδους ανασκόπηση για το πόσο κοντά είναι ένας οργανισμός σε αυτό το μοντέλο ηγεσίας σε συνδυασμό με μια αναπτυξιακή φιλοσοφία μέσω εκπαιδεύσεων, διαγνωστικών παρεμβάσεων και επιτόπιας ανάλυσης, θα δώσει τη δυνατότητα στις εταιρείες και στους ανθρώπους τους να προχωρήσουν με έναν πιο στέρεο βηματισμό, ελαχιστοποιώντας τις όποιες "αρρυθμίες" και ενισχύοντας τα δυνατά τους στοιχεία. Όλα πάντως θα κριθούν στο πεδίο και στη δύσκολη συνθήκη που βιώνουμε.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θετικές Σχέσεις: Η μυστική δύναμη της ευτυχίας

Το Wellness Cafe του Εκπαιδευτικού Ομίλου New York College σας προσκαλεί σε Διαδικτυακό Σεμινάριο με θέμα: «Θετικές Σχέσεις: Η μυστική δύναμη της ευτυχίας» την Πέμπτη, 24 Ιουνίου, 18.00-20.00 Λίγα λόγια για το θέμα του σεμιναρίου : «Με κούρασε το παιδί μου….», «Δεν αντέχω τον άντρα μου….», «Η μαμά μου έχει ξεφύγει…», « Ευτυχώς που υπάρχουν και τα κορίτσια …», « Χωρίς εσένα δεν ξέρω τί θα έκανα…» Αυτά είναι λόγια που ακούμε όλο και πιο συχνά μέσα σε αυτή την περίοδο της πανδημίας και του εγκλεισμού. Σχέσεις που κρατάνε, που μας κρατάνε, σχέσεις θετικές που στηρίζουν, όμως και σχέσεις που δεν αντέχουν, κλονίζονται και απογοητεύουν. Αυτή την περίοδο οι σχέσεις δοκιμάζονται και οι θετικές σχέσεις αποτελούν άγκυρες ασφάλειας και ηρεμίας, χωρίς τις οποίες η περίοδος του εγκλεισμού θα ήταν αφόρητη. Μέσα σε αυτή τη δύσκολη περίοδο συχνά χάνουμε τις σταθερές μας και είναι δύσκολο να ξεδιαλύνουμε ποια σχέση είναι θετική και ποια όχι, ποια σχέση μας παρέχει ασφάλεια και αποδοχή και ποια μας περι...

1o MOΥΣΙΚΟ FESTIVAL ΜΙΛΑΤΟΥ

ΤΑ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ, MAYO CAFE BAR & I LOVE MY NOVO, ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΟΥΝ ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΜΟΥΣΙΚΟ FESTIVAL ΣΤΗΝ ΟΔΟ ΜΙΛΑΤΟΥ!

Μιλώντας στα παιδιά για τον πόλεμο

Οι διεθνείς πόλεμοι και οι συγκρούσεις ενισχύουν την αίσθηση κινδύνου και μπορεί να προκαλέσουν έναν καταρράκτη συναισθηματικών αντιδράσεων (π.χ. οργή, φόβος, άγχος, λύπη). Όταν οι ειδήσεις αναφορικά με τις ανθρώπινες τραγωδίες (πολέμους, φυσικές καταστροφές, κοκ) κατακλύζουν τις οθόνες μας και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οι εικόνες οδύνης και απόγνωσης αναπόφευκτα μεταδίδονται και στα παιδιά. Δυστυχώς όμως, αυτές τις μέρες παρακολουθούμε σχεδόν συνεχώς , τέτοια τραυματικά γεγονότα να εκτυλίσσονται ανά τον κόσμο, βρίσκοντας κι ανοίγοντας πάντα ένα νέο παράθυρο και στην καθημερινότητά μας. Αυτές οι σκηνές βίας στην πραγματική ζωή μπορούν να λειτουργήσουν ως ένα πλήγμα στην ψυχοσυναισθηματική ευημερία όχι μόνο του ενήλικα, αλλά και του παιδιού, καθώς η μετάδοση βίας και η θέαση ανησυχητικών γεγονότων δύναται να προκαλέσουν δευτερογενές τραυματικό στρες. Ως εκ τούτου τα παιδιά όλων των ηλικιών θα στραφούν σε έμπιστους ενήλικες για βοήθεια και καθοδήγηση. Οι γονείς λοιπόν και οι φροντιστ...

Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Γιατί δεν πέφτουν οι τιμές τους

Η τιμή των καυσίμων, τα αυξημένα μισθολογικά κόστη, οι ανατιμήσεις στα κόστη επισκευής, και στις τιμές των ανταλλακτικών και τα αυξημένα ασφάλιστρα αποτελούν τροχοπέδη που εμποδίζουν μια μείωση της τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων στην παρούσα φάση σύμφωνα με κύκλους του κλάδου. Μπορεί οι τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων να έχουν υποχωρήσει από τα ιστορικά υψηλά του Ιουνίου του 2022, ωστόσο οι «πληγές» που άφησαν στον κλάδο είναι βαθιές και δεν επιτρέπουν μια αναπροσαρμογή των τιμών των εισιτηρίων τώρα, ενώ από την άλλη πλευρά είναι αναγκαία και μια αποθεματοποίηση ενόψει της ανάγκης χρηματοδότησης της «πράσινης» μετάβαση της ακτοπλοΐας. Επιβραδυντικά στη λήψη αποφάσεων από τις ακτοπλοϊκές που θα οδηγούσαν σε μια μείωση των τιμών των εισιτηρίων λειτουργεί και η πρόσφατη απόφαση της Helleniq Energy (ΕΛΠΕ) να αλλάξει τη βάση υπολογισμού της τιμής των ναυτιλιακών καυσίμων με αποτέλεσμα όπως υποστηρίζουν οι ακτοπλόοι να επιβαρυνθεί η τιμή τους κατά 100 δολ. τον τόνο. Τα ΕΛΠΕ σημειώνουν στα Ν...

Ρεκόρ Γκίνες για τη σέρφερ Ενέβερ: Κατέκτησε το μεγαλύτερο κύμα που έχει «τιθασεύσει» ποτέ γυναίκα

Το μεγαλύτερο κύμα που έχει «τιθασεύσει» ποτέ γυναίκα κατάφερε να κατακτήσει η Αυσραλιανή σέρφερ Λάουρα Ενέβερ, καταρρίπτοντας κάθε προηγούμενο παγκόσμιο ρεκόρ Γκίνες. Ειδικότερα, η 31χρονη σέρφερ κατέρριψε το προηγούμενο ρεκόρ που είχε σημειωθεί πριν επτά χρόνια, καταφέρνοντας να «δαμάσει» ένα κύμα 13,3 μέτρων στην περιοχή Οάχου της Χαβάης. Το κατόρθωμά της επικυρώθηκε από το Παγκόσμιο Ρεκόρ Γκίνες την Πέμπτη (9/11) σε μια τελετή απονομής βραβείου που διοργανώθηκε στο Ναραμπίν του Σίδνεϊ, όπως μεταδίδει το BBC. «Συνειδητοποίησα ότι ήταν μεγάλο κύμα, όταν «απογειώθηκα» κοίταξα κάτω και τότε ήμουν σίγουρη ότι ήταν το μεγαλύτερο κύμα στο οποίο έχω «μπει» ποτέ», δήλωσε η Ενέβερ. «Ήξερα ότι ήταν το κύμα της ζωής μου». Η προσπάθειά της έχει καταγραφεί σε βίντεο, το οποίο αξιοποίησε η διοργάνωση του Παγκόσμιου Ρεκόρ Γκίνες για να επαληθεύσει το ύψος του κύματος, καθώς και λεπτομέρειες για την τοποθεσία. Πηγή: newhub.gr https://youtube.com/shorts/BEdm_hte04s?feature=share