Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Την έκθεση «Μαρία Κάλλας: Ο μύθος ζει» εγκαινίασε ο Πρ.Παυλόπουλος


Με αφορμή τα 40 χρόνια από τον θάνατό της Μαρίας Κάλλας, το Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β&Μ Θεοχαράκη, παρουσιάζει μια μοναδική έκθεση με περισσότερα από 200 προσωπικά της αντικείμενα, δημιουργώντας μια αφήγηση της ιστορίας και της προσφοράς της θρυλικής τραγωδού και λυρικής τραγουδίστριας, της οποίας ο μύθος ζει και αποκτά όλο και μεγαλύτερη ένταση και λάμψη.

Την έκθεση με τίτλο «Μαρία Κάλλας: Ο μύθος ζει» σε επιμέλεια των Φώτη Παπαθανασίου και Νίκου Χαραλαμπόπουλου, εγκαινίασε σήμερα το βράδυ ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Προκόπης Παυλόπουλος.


«Ποτέ δεν πρέπει να ξεχνάμε το πώς συνδέθηκε για πάντα η Μαρία Κάλλας με τον τόπο μας. Και δεν την έχουμε συνδέσει μόνο εμείς. Την έχει συνδέσει η υφήλιος. Αυτό το χρέος λοιπόν, οφείλουμε να το εκπληρώσουμε ως το τέλος» ανέφερε στον χαιρετισμό του ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας.

Εκκινώντας από τον τίτλο της έκθεσης, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας αναφέρθηκε στον «μύθο» της Μαρίας Κάλλας: «Το διαμέτρημα μιας προσωπικότητας προσδιορίζεται και από το πόσο γρήγορα περνά μετά τον θάνατο, από την ιστορία στον μύθο: Όσο μεγαλύτερη η προσωπικότητα, τόσο πιο γρήγορα συντελείται η μετάστασή της από τον χώρο της ιστορίας στην επικράτεια του μύθου. Η Μαρία Κάλλας αποτελεί απτό και εμβληματικό παράδειγμα της αλήθειας αυτού του κανόνα. Τα ιστορικά στοιχεία για την Κάλλας άρχισαν ήδη να θαμπώνουν, καθώς τα καταυγάζει η λάμψη του μύθου της. Ενός μύθου που διαμορφώνεται ανεπαίσθητα πάνω σε δύο, κατά βάση, αντηρίδες. Την πρώτη συνθέτει η σταδιακή συνειδητοποίηση και αναγνώριση του τεράστιου -στην ουσία κυριολεκτικώς μοναδικού - ταλέντου της. Την δε δεύτερη προσδιορίζει η βαθιά - και «επώδυνη» προϊόντος του χρόνου - νοσταλγία της «Ντίβας». Εκείνης, που η φωνή της, φωνή και της Πατρίδας της της Ελλάδας όπου έζησε ένα αδιανόητο κράμα ευτυχίας και δυστυχίας, αγκαλιάζει μελωδικά και αδιάλειπτα την οικουμένη» αν « Η φωνή της Μαρίας Κάλλας είναι η φωνή της Ελλάδας . Και μπορεί η ίδια να έχει φύγει από τη ζωή αλλά η λάμψη της ακόμα και εύχομαι για χρόνια που δεν μπορούμε και δεν πρέπει να υπολογίζουμε να καταυγάζει πάντα» κατέληξε.

«Η Μαρία Κάλλας υπερβαίνει τα όρια της τέχνης της, όπως υπερβαίνει και τα συνήθη όρια μιας ανθρώπινης ζωής. Ανήκει στο χώρο του μύθου» ανέφερε στον χαιρετισμό του ο πρόεδρος του Ιδρύματος Βασίλης Θεοχαράκης μιλώντας για μία «μεγάλη λυρική καλλιτέχνιδα που ερμήνευσε με μοναδικό τρόπο δεκάδες ρόλους», μία «κορυφαία τραγωδό που άλλαξε για πάντα το επίπεδο των απαιτήσεων που έχουμε από μία τραγουδίστρια της όπερας» και για ένα «υπόδειγμα Ελληνίδας που μας εκπροσώπησε και μας εκπροσωπεί και σήμερα, 40 χρόνια μετά το θάνατό της στα πέρατα του κόσμου».

Ο μεγαλύτερος αριθμός των αντικειμένων της έκθεσης προέρχεται από την εντυπωσιακή συλλογή του Νίκου Χαραλαμπόπουλου, μια μεγάλης συναισθηματικής αξίας συλλογή, που ο συλλέκτης κατόρθωσε να συγκεντρώσει στη διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών και η οποία διατρέχει τα σημαντικότερα χρόνια της ζωής της μεγάλης αοιδού: από την παρτιτούρα  της «Traviata», έναν από τους πρώτους μεγάλους διεθνείς ρόλους της, όπου η Κάλλας, προκειμένου να αποστηθίσει ευκολότερα τον ρόλο της, είχε γράψει πάνω στο λιμπρέτο την ελληνική μετάφρασή του, μαζί με μέρος από το κοστούμι του ίδιου ρόλου, μέχρι το τελευταίο της κόσμημα, τον αγαπημένο της χρυσό σταυρό, που φόρεσαν στη σωρό της, προκειμένου να καεί μαζί της, αλλά που, τελευταία στιγμή, αφαίρεσε κάποιο συγγενικό της πρόσωπο.

«Η ζωή κάθε συλλέκτη έχει πολλές καθημερινές, μικρές και μεγάλες χαρές. Κάθε επιτυχής ανακάλυψη, κάθε επιτυχής συναλλαγή με τον κάτοχο του αντικειμένου του πόθου και κάθε καινούρια προσθήκη αποτελούν μικρές καθημερινές κατακτήσεις και ως εκ τούτου πηγή χαράς και ικανοποίησης. Η μεγαλύτερη όμως ικανοποίηση είναι να μπορεί κανείς να μοιράζεται τη συλλογή του με άλλους και από την άποψη αυτή η χαρά μου είναι πολύ μεγάλη σήμερα που μπορώ να σας καλωσορίζω στα εγκαίνια της έκθεσης για την Μαρία Κάλλας» δήλωσε ο Νίκος Χαραλαμπόπουλος. «Αν το κοινό νιώσει λίγη από την απόλαυση που νιώσαμε και όλοι εμείς που στήσαμε την έκθεση, τότε η έκθεση αυτή θα έχει πετύχει το στόχο της».
Η συλλογή του Ν. Χαραλαμπόπουλου περιλαμβάνει σχετιζόμενα με την τέχνη της μεγάλης ντίβας αντικείμενα, όπως ποστίς από τα μαλλιά της, το οποίο φόρεσε σε διάφορους ρόλους της επί σκηνής, τα γάντια της εμβληματικής «Traviata» του Βισκόντι, παρτιτούρες, αλλά και τα βιβλία ρόλων, φορέματα από ρεσιτάλ της (μαζί και μέρος της τουαλέτας που φόρεσε στο ρεσιτάλ που έδωσε στο Ηρώδειο, μαζί με την εσάρπα της) και από τα κοσμικά πάρτι των χρόνων του Ωνάση, τσάντες, καπέλα κοσμήματα, πίνακες, έπιπλα κ.ά.

Ακόμη, εκτίθενται, για πρώτη φορά, η ταυτότητά της, το διαβατήριό της, τα μαλλιά της που χάρισε στον αγαπημένο της μπάτλερ, το πιστοποιητικό θανάτου της, το πρώτο της αυτόγραφο που υπέγραψε σε ηλικία 15 ετών μαζί με το τελευταίο της που υπέγραψε την παραμονή του θανάτου της, η ατζέντα της με ιδιόχειρα γραμμένες τις διευθύνσεις και τα τηλέφωνα όλων των προσωπικοτήτων με τις οποίες σχετιζόταν, άλμπουμ με πολλές προσωπικές της φωτογραφίες, καθώς και επιστολές του αρχείου της από γνωστούς μαέστρους και σκηνοθέτες που συνεργάστηκε, αλλά και πρόσωπα που συναναστράφηκε, όπως η Γκρέις Κέλι, η Δούκισσα του Ουίνδσορ, ο Λώρενς Ολίβιε κ.ά..

Τέλος, εκτίθενται και αρκετά ενθυμήματα της ίδιας της Κάλλας, όπως ένα μαντήλι της μεγάλης σοπράνο του προηγούμενου αιώνα, Μαρίας Μαλιμπράν, την οποία θαύμαζε η Κάλλας, το αγαπημένο φλιτζάνι του Αριστοτέλη Ωνάση, αντικείμενα από τη θαλαμηγό του «Χριστίνα», προγράμματα από παραστάσεις κ.λπ. Την έκθεση συμπληρώνουν η περούκα της Μήδειας, η γούνα της και προσωπικές φωτογραφίες και επιστολές από την Τεχνόπολη του δήμου Αθηναίων.

Την έκθεση που θα διαρκέσει έως τις 29 Οκτωβρίου, συνοδεύει ομότιτλος κατάλογος με κείμενα των Φώτη Παπαθανασίου και Νίκου Χαραλαμπόπουλου, ο οποίος περιλαμβάνει CD με τις καλύτερες άριες της Μαρίας Κάλλας.


Πηγή: Newsroom ΔΟΛ, με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ψυχολογία εργασίας: Σχέσεις προϊσταμένου και υφισταμένων

Οι σχέσεις μεταξύ προϊσταμένου και υφισταμένων έχουν καθοριστικό ρόλο στην παραγωγικότητα και στα κίνητρα στο χώρο εργασίας. Η εκτίμηση που νιώθουν ότι έχουν οι υφιστάμενοι από τον προϊστάμενο τους, είναι από τους ισχυρότερους παράγοντες που τους επιτρέπουν να αφοσιώνονται στο έργο τους. Έρευνες έχουν δείξει ότι το αίσθημα εκτίμησης βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο όπως άλλοι σημαντικοί παράγοντες σε σχέση με την εργασία τους που είναι το ύψος του μισθού, οι ευκαιρίες για εκπαίδευση και ανέλιξη. Ο προϊστάμενος είναι ο ισχυρότερος παράγοντας που μπορεί να επηρεάζει τα κίνητρα και το ομαδικό πνεύμα εργασίας των υφισταμένων του. Με τον τρόπο συμπεριφοράς του, τον προφορικό του λόγο, τη γλώσσα του σώματος και τις εκφράσεις του προσώπου του, μεταδίδει σημαντικότατα μηνύματα για τη γνώμη και τις σκέψεις του σχετικά με την αξία των ανθρώπων που εργάζονται μαζί του.

Η ομορφότερη κοπέλα της Κρήτης για το 2011

Πλήθος κόσμου κατέκλισε την Τετάρτη 24 Αυγούστου το club Envy στο Ηράκλειο όπου πραγματοποιήθηκε ο μεγάλος Τελικός του 33ου Παγκρήτιου Διαγωνισμού Ομορφιάς. Τον τίτλο της MISS ΚΡΗΤΗ 2011 κατέκτησε η 19χρονη Εύα Ζεϊμπεκάκη από το Ηράκλειο, Ά Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 αναδείχθηκε η Φαίη Αβδουλά και΄Β Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 η Ευρυδίκη Μερκούρη. Η 17χρονη Μιχαέλα Φωτιάδη

Κρητικό Σαρίκι το παραδοσιακό κεντητό μαντήλι για το κεφάλι. Η Ιστορία, οι συμβολισμοί & η Περίτεχνη πλέξη της κυρίας Πόπης

Με αφορμή την διάδοση της κρητικής παραδοσιακής τέχνης της πλέξης των σαρικιών επικοινωνήσαμε με την κυρία Πόπη, την υφάντρα μας. Τα χειροποίητα Κρητικά σαρίκια – μαντήλια στο katsounes.gr φτιάχνονται από τα χέρια της κυρίας Πόπης. Όπως μας είπε η ίδια και όπως θα έχετε αντιληφθεί η πλέξη των σαρικιών αποτελεί μια σπουδαία και περίτεχνη διαδικασία που διαφέρει από περιοχή σε περιοχή και είναι άμεσα συνδεδεμένη με τη τιμή και την υπερηφάνεια των Κρητικών. Η τέχνη αυτή συναντάτε σήμερα κυρίως σε ορεινά χωριά της Κρήτης και κυρίως   χρησιμοποιείται από μεγαλύτερες γενιές. Όπως μας είπε η ονομασία του “Σαρίκι” έχει Τούρκικη καταγωγή και υποδηλώνει την Οθωμανική επιρροή στο νησί της Κρήτης τα παλαιότερα χρόνια της Τουρκοκρατίας. Κάπου εδώ είναι η στιγμή που πρέπει να μιλήσουμε για το Συμβολισμό που έχουν τα Σαρίκια και τα μαντήλια των κρητικών στα κρόσσια, αλλά και γενικότερα τους συμβολισμούς   Ποιοι είναι όμως οι συμβολισμοί του;;   Τα κρόσσια στα μαντήλια των κρητ...

Ο Κώδικας Ηθικής και Δεοντολογίας των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως .

1965 Κώδικας των Αθηνών . Ο Κώδικας Ηθικής και Δεοντολογίας των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως . Ο ΚΩΔΙΚΑΣ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ . Η ΛΑΜΠΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ . To 1960 ιδρύθηκε η ΕΕΔΣ – Ελληνική Εταιρεία Δημοσίων Σχέσεων , το επιστημονικό σωματείο των Δημοσίων Σχέσεων στην Ελλάδα . Ο “πατριάρχης” (πρωτεργάτης) των Δημοσίων Σχέσεων στην Ελλάδα , ο Μάνος Παυλίδης διετέλεσε πρόεδρος της IPRA (International Public Relations Association ) , από το 1973 έως το 1976 , ενώ το 1964 είχε εκλεγεί στη θέση του Γραμματέα . Το 1965 στην Αθήνα πραγματοποιήθηκε το παγκόσμιο συνέδριο της IPRA ( International Public Relations Association ) και εδώ υπογράφηκε ο περίφημος Κώδικας των Αθηνών , ο Διεθνής Κώδικας Δεοντολογίας των Δημοσίων Σχέσεων που εφαρμόζεται αδιάλειπτα από τότε από όλα τα επιστημονικά σωματεία των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως . Δηλαδή όλοι οι επαγγελματίες των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως εφαρμόζουν και ασπάζονται τον Κώδικα Ηθικής και Δεοντολογίας ,...

Δημόσια Ιστορία και Έντυπος Τύπος

  Γράφει η Βογιατζάκη Δέσποινα Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Με τον όρο Δημόσια Ιστορία , αναφέρετε η καταγραφή και η διατήρηση των ιστορικών πληροφοριών έπειτα από προσωπικές εμπειρίες των ανθρώπων. Επίσης αναφέρεται στην αφήγηση για θέματα εθνικά, δημοσίων Προσώπων και για ορισμένες περιόδους των χωρών του κόσμου. Η Δημόσια Ιστορία αναφέρεται στην ¨Ιστορική Συντήρηση¨, ¨Επιστημονικά Αρχεία¨, ¨Προφορική Ιστορία¨, και σε άλλους τομείς. Το Πανεπιστήμιο της Βαλτιμόρης διδάσκει τη Δημόσια Ιστορία ως  ‘ η παρουσίαση της ιστορικής γνώσης σε ένα ευρύ κοινό-ακροατήριο. Η Δημόσια Ιστορία εμφανίζεται με πολλές μορφές, παραδείγματος  χάρη, τηλεοπτικά ντοκιμαντέρ, ιστορικά έργα και τέλος, συλλογή & καταγραφή έργου’. Το Πανεπιστήμιο του Wisconsin αλλά και ο Robert Kelley   - Ιστορικός αναφέρουν ότι, ‘ η Δημόσια Ιστορία πιο συχνά αναφέρεται στην απασχόληση των ιστορικών προς την Ιστορία. Συνδέοντάς την με την εργασία έξω από τον ακαδημαϊκό χώρο’. Η ...