Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Την έκθεση «Μαρία Κάλλας: Ο μύθος ζει» εγκαινίασε ο Πρ.Παυλόπουλος


Με αφορμή τα 40 χρόνια από τον θάνατό της Μαρίας Κάλλας, το Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β&Μ Θεοχαράκη, παρουσιάζει μια μοναδική έκθεση με περισσότερα από 200 προσωπικά της αντικείμενα, δημιουργώντας μια αφήγηση της ιστορίας και της προσφοράς της θρυλικής τραγωδού και λυρικής τραγουδίστριας, της οποίας ο μύθος ζει και αποκτά όλο και μεγαλύτερη ένταση και λάμψη.

Την έκθεση με τίτλο «Μαρία Κάλλας: Ο μύθος ζει» σε επιμέλεια των Φώτη Παπαθανασίου και Νίκου Χαραλαμπόπουλου, εγκαινίασε σήμερα το βράδυ ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Προκόπης Παυλόπουλος.


«Ποτέ δεν πρέπει να ξεχνάμε το πώς συνδέθηκε για πάντα η Μαρία Κάλλας με τον τόπο μας. Και δεν την έχουμε συνδέσει μόνο εμείς. Την έχει συνδέσει η υφήλιος. Αυτό το χρέος λοιπόν, οφείλουμε να το εκπληρώσουμε ως το τέλος» ανέφερε στον χαιρετισμό του ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας.

Εκκινώντας από τον τίτλο της έκθεσης, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας αναφέρθηκε στον «μύθο» της Μαρίας Κάλλας: «Το διαμέτρημα μιας προσωπικότητας προσδιορίζεται και από το πόσο γρήγορα περνά μετά τον θάνατο, από την ιστορία στον μύθο: Όσο μεγαλύτερη η προσωπικότητα, τόσο πιο γρήγορα συντελείται η μετάστασή της από τον χώρο της ιστορίας στην επικράτεια του μύθου. Η Μαρία Κάλλας αποτελεί απτό και εμβληματικό παράδειγμα της αλήθειας αυτού του κανόνα. Τα ιστορικά στοιχεία για την Κάλλας άρχισαν ήδη να θαμπώνουν, καθώς τα καταυγάζει η λάμψη του μύθου της. Ενός μύθου που διαμορφώνεται ανεπαίσθητα πάνω σε δύο, κατά βάση, αντηρίδες. Την πρώτη συνθέτει η σταδιακή συνειδητοποίηση και αναγνώριση του τεράστιου -στην ουσία κυριολεκτικώς μοναδικού - ταλέντου της. Την δε δεύτερη προσδιορίζει η βαθιά - και «επώδυνη» προϊόντος του χρόνου - νοσταλγία της «Ντίβας». Εκείνης, που η φωνή της, φωνή και της Πατρίδας της της Ελλάδας όπου έζησε ένα αδιανόητο κράμα ευτυχίας και δυστυχίας, αγκαλιάζει μελωδικά και αδιάλειπτα την οικουμένη» αν « Η φωνή της Μαρίας Κάλλας είναι η φωνή της Ελλάδας . Και μπορεί η ίδια να έχει φύγει από τη ζωή αλλά η λάμψη της ακόμα και εύχομαι για χρόνια που δεν μπορούμε και δεν πρέπει να υπολογίζουμε να καταυγάζει πάντα» κατέληξε.

«Η Μαρία Κάλλας υπερβαίνει τα όρια της τέχνης της, όπως υπερβαίνει και τα συνήθη όρια μιας ανθρώπινης ζωής. Ανήκει στο χώρο του μύθου» ανέφερε στον χαιρετισμό του ο πρόεδρος του Ιδρύματος Βασίλης Θεοχαράκης μιλώντας για μία «μεγάλη λυρική καλλιτέχνιδα που ερμήνευσε με μοναδικό τρόπο δεκάδες ρόλους», μία «κορυφαία τραγωδό που άλλαξε για πάντα το επίπεδο των απαιτήσεων που έχουμε από μία τραγουδίστρια της όπερας» και για ένα «υπόδειγμα Ελληνίδας που μας εκπροσώπησε και μας εκπροσωπεί και σήμερα, 40 χρόνια μετά το θάνατό της στα πέρατα του κόσμου».

Ο μεγαλύτερος αριθμός των αντικειμένων της έκθεσης προέρχεται από την εντυπωσιακή συλλογή του Νίκου Χαραλαμπόπουλου, μια μεγάλης συναισθηματικής αξίας συλλογή, που ο συλλέκτης κατόρθωσε να συγκεντρώσει στη διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών και η οποία διατρέχει τα σημαντικότερα χρόνια της ζωής της μεγάλης αοιδού: από την παρτιτούρα  της «Traviata», έναν από τους πρώτους μεγάλους διεθνείς ρόλους της, όπου η Κάλλας, προκειμένου να αποστηθίσει ευκολότερα τον ρόλο της, είχε γράψει πάνω στο λιμπρέτο την ελληνική μετάφρασή του, μαζί με μέρος από το κοστούμι του ίδιου ρόλου, μέχρι το τελευταίο της κόσμημα, τον αγαπημένο της χρυσό σταυρό, που φόρεσαν στη σωρό της, προκειμένου να καεί μαζί της, αλλά που, τελευταία στιγμή, αφαίρεσε κάποιο συγγενικό της πρόσωπο.

«Η ζωή κάθε συλλέκτη έχει πολλές καθημερινές, μικρές και μεγάλες χαρές. Κάθε επιτυχής ανακάλυψη, κάθε επιτυχής συναλλαγή με τον κάτοχο του αντικειμένου του πόθου και κάθε καινούρια προσθήκη αποτελούν μικρές καθημερινές κατακτήσεις και ως εκ τούτου πηγή χαράς και ικανοποίησης. Η μεγαλύτερη όμως ικανοποίηση είναι να μπορεί κανείς να μοιράζεται τη συλλογή του με άλλους και από την άποψη αυτή η χαρά μου είναι πολύ μεγάλη σήμερα που μπορώ να σας καλωσορίζω στα εγκαίνια της έκθεσης για την Μαρία Κάλλας» δήλωσε ο Νίκος Χαραλαμπόπουλος. «Αν το κοινό νιώσει λίγη από την απόλαυση που νιώσαμε και όλοι εμείς που στήσαμε την έκθεση, τότε η έκθεση αυτή θα έχει πετύχει το στόχο της».
Η συλλογή του Ν. Χαραλαμπόπουλου περιλαμβάνει σχετιζόμενα με την τέχνη της μεγάλης ντίβας αντικείμενα, όπως ποστίς από τα μαλλιά της, το οποίο φόρεσε σε διάφορους ρόλους της επί σκηνής, τα γάντια της εμβληματικής «Traviata» του Βισκόντι, παρτιτούρες, αλλά και τα βιβλία ρόλων, φορέματα από ρεσιτάλ της (μαζί και μέρος της τουαλέτας που φόρεσε στο ρεσιτάλ που έδωσε στο Ηρώδειο, μαζί με την εσάρπα της) και από τα κοσμικά πάρτι των χρόνων του Ωνάση, τσάντες, καπέλα κοσμήματα, πίνακες, έπιπλα κ.ά.

Ακόμη, εκτίθενται, για πρώτη φορά, η ταυτότητά της, το διαβατήριό της, τα μαλλιά της που χάρισε στον αγαπημένο της μπάτλερ, το πιστοποιητικό θανάτου της, το πρώτο της αυτόγραφο που υπέγραψε σε ηλικία 15 ετών μαζί με το τελευταίο της που υπέγραψε την παραμονή του θανάτου της, η ατζέντα της με ιδιόχειρα γραμμένες τις διευθύνσεις και τα τηλέφωνα όλων των προσωπικοτήτων με τις οποίες σχετιζόταν, άλμπουμ με πολλές προσωπικές της φωτογραφίες, καθώς και επιστολές του αρχείου της από γνωστούς μαέστρους και σκηνοθέτες που συνεργάστηκε, αλλά και πρόσωπα που συναναστράφηκε, όπως η Γκρέις Κέλι, η Δούκισσα του Ουίνδσορ, ο Λώρενς Ολίβιε κ.ά..

Τέλος, εκτίθενται και αρκετά ενθυμήματα της ίδιας της Κάλλας, όπως ένα μαντήλι της μεγάλης σοπράνο του προηγούμενου αιώνα, Μαρίας Μαλιμπράν, την οποία θαύμαζε η Κάλλας, το αγαπημένο φλιτζάνι του Αριστοτέλη Ωνάση, αντικείμενα από τη θαλαμηγό του «Χριστίνα», προγράμματα από παραστάσεις κ.λπ. Την έκθεση συμπληρώνουν η περούκα της Μήδειας, η γούνα της και προσωπικές φωτογραφίες και επιστολές από την Τεχνόπολη του δήμου Αθηναίων.

Την έκθεση που θα διαρκέσει έως τις 29 Οκτωβρίου, συνοδεύει ομότιτλος κατάλογος με κείμενα των Φώτη Παπαθανασίου και Νίκου Χαραλαμπόπουλου, ο οποίος περιλαμβάνει CD με τις καλύτερες άριες της Μαρίας Κάλλας.


Πηγή: Newsroom ΔΟΛ, με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Απαγορευμένες βωμολοχίες απειλούν την παράδοση

Απο την Μαρίνα Στεφανάκη rockvitamins.blogspot.gr Στη σημερινή πραγματικότητα όπου η μουσική ακούγεται με τα μάτια, με ένα κοινό τέμπο υπολογιστή καθώς και με χυδαίους στίχους για όλα τα τραγουδάκια, αναρωτιέμαι, ενώ διανύουμε περίοδο μαζικής κρίσης, δεν θα «έπρεπε» να ανθίζουν οι τέχνες, κατ’ επέκταση και η μουσική, ως καταλύτες πνευματικής αφύπνισης; Αναμφίβολα, τα γεγονότα της ιστορίας αυτό αποδεικνύουν... Ένα από τα άπειρα παραδείγματα, αποτελεί ο Βιτσέντζος Κορνάρος, που γύρω στα μέσα του 17ου αι., όταν άρχισε δηλαδή η πολιορκία του Ηρακλείου από τους Οθωμανούς, άρχισε και η δράση του. Οι σημερινοί, όμως, Νεοέλληνες -έτσι για διαφορά- ενώ πυροβολούμαστε από ψυχρές δυτικές σφαίρες, χαμπάρι δεν παίρνουμε και το έχουμε ρίξει στη «τρέλα» όπως χαρακτηρίζει ένα Τσα-κάλι.

Η εξέλιξη της Κρητικής ενδυμασία στην πάροδο του χρόνου.

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ποια είναι η σημασία του σαρικιού, για ποιο λόγο φορούν οι Κρητικοί μαύρο πουκάμισο, τι επιρροές δέχτηκε η παραδοσιακή Κρητική φορεσιά ώσπου να πάρει την μορφή που γνωρίζουμε σήμερα;  Νομοθεσίες ενδυμασίας, επιρροές από τους διάφορους λαούς που κατοίκησαν στην Κρήτη και βεντέτες έδωσαν την τελική πινελιά στο σχέδιο της Κρητικής ενδυμασίας που γνωρίζουμε. Οι επιρροές από τη Δύση.

Η ομορφότερη κοπέλα της Κρήτης για το 2011

Πλήθος κόσμου κατέκλισε την Τετάρτη 24 Αυγούστου το club Envy στο Ηράκλειο όπου πραγματοποιήθηκε ο μεγάλος Τελικός του 33ου Παγκρήτιου Διαγωνισμού Ομορφιάς. Τον τίτλο της MISS ΚΡΗΤΗ 2011 κατέκτησε η 19χρονη Εύα Ζεϊμπεκάκη από το Ηράκλειο, Ά Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 αναδείχθηκε η Φαίη Αβδουλά και΄Β Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 η Ευρυδίκη Μερκούρη. Η 17χρονη Μιχαέλα Φωτιάδη

Γάζα: Εθνοκάθαρση ή γενοκτονία;

Ο κορυφαίος ιστορικός του Ολοκαυτώματος κρούει τον κώδωνα του κινδύνου. Ο διαπρεπής Ισραηλινός ιστορικός Όμερ Μπάρτοβ καλεί τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη διεθνή εβραϊκή κοινότητα να «σηκώσουν το ανάστημά τους και να υψώσουν τη φωνή τους, πριν η ηγεσία του Ισραήλ βυθίσει το ίδιο και τους γείτονές του στην άβυσσο». Τι διακρίνει τον πόλεμο από τη γενοκτονία; Πότε η κρατική βία μετατρέπεται από φρικτή αλλά νομικά εγκεκριμένη επίδειξη στρατιωτικής βίας στο «απόλυτο έγκλημα», σύμφωνα τόσο με το διεθνές δίκαιο όσο και με τη κοινή αντίληψη; Το ερώτημα αυτό απασχολεί πολύ τον Όμερ Μπάρτοβ τους τελευταίους μήνες. Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Brown και κορυφαίος ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Ισραηλινός ιστορικός έχει αφιερώσει την επιστημονική του σταδιοδρομία στη μελέτη πράξεων μαζικής δολοφονίας. Αυτό έχει καταστήσει την εμπειρογνωμοσύνη του περιζήτητη καθώς ο πόλεμος μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς συνεχίζει να κλιμακώνεται σε πρωτόγνωρα επίπεδα αιματοχυσίας και καταστροφής. Καθώς ο πόλεμος εξε

Το ντοκιμαντέρ «In the wine dark sea» για το κρητικό κρασί προβάλλει τον κρητικό αμπελώνα

Το ντοκιμαντέρ «In the wine dark sea» που έχει γυριστεί από την Χρύσα Τζωρτζάκη στην αγγλική γλώσσα και απευθύνεται στο διεθνές κοινό, προβάλει την Κρήτη ως οινοπαραγωγική περιοχή και αναδεικνύει τον κρητικό αμπελώνα σε χώρες που δεν έχει αποκτήσει ακόμα μεγάλη αναγνωρισιμότητα. Η σκηνοθέτης του φιλμ επισκέφθηκε τον Περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρο Αρναουτάκη και τον ενημέρωσε για την θετική πορεία και την απήχηση που καταγράφει το ντοκιμαντέρ σε φεστιβάλ κινηματογράφου ανά τον κόσμο, παρουσιάζοντας το κρασί της Κρήτης από τη μινωική εποχή μέχρι τις μέρες μας. Το ντοκιμαντέρ αναπτύσσεται μέσα από την οπτική 11 οινοπαραγωγών του νησιού, οι οποίοι αναλύουν τις ποικιλίες του κρητικού κρασιού ενώ καταγράφονται και γευσιγνωστικές εμπειρίες και απόψεις, διεθνώς καταξιωμένων σομελιέ (sommelier). Το φιλμ βραβεύτηκε σε Φεστιβάλ της Νέας Υόρκης, του Τορόντο και ακολούθησε το Τόκιο. Επιλέχθηκε ως καλύτερο ντοκιμαντέρ από τα φεστιβάλ του Μιλάνου και της Νάπολι και τώρα είναι επίσημη επιλογή, όπως τονίζ