Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Φαγητό από εκτυπωτές 3D: η επανάσταση ξεκίνησε

Όταν στις δεκαετίες του ’70 και του ΄80 οι πρώτοι οικιακοί φούρνοι μικροκυμάτων έκαναν την εμφάνισή τους οι περισσότεροι ορκίζονταν πως δεν πρόκειται να μαγειρέψουν το φαγητό τους σε αυτό το περίεργο κατασκεύασμα. Αρκετά χρόνια μετά, τα μικροκύματα αποτελούν έναν οικονομικό, γρήγορο και ασφαλή τρόπο για να ζεστάνει κανείς, αλλά ακόμη και να μαγειρέψει ένα φαγητό. Στις μέρες μας η ιστορία φαίνεται να επαναλαμβάνεται καθώς οι πρώτοι 3D εκτυπωτές κάνουν την εμφάνισή τους στις διεθνείς εκθέσεις τροφίμων.

Σίγουρα θα έχετε ακούσει για 3D εκτύπωση πλαστικών αντικειμένων αφού το υλικό αυτό αποτελεί ένα από τα πιο κοινά που μπορεί να αξιοποιηθούν από το μηχάνημα. Είναι όμως το φαγητό το οποίο δημιουργούν οι εκτυπωτές «πλαστικό»; Οι 3D εκτυπωτές φαγητού λειτουργούν ως εξής: Ο χρήστης επιλέγει μία συνταγή από τη βάση δεδομένων & η εντολή μεταφέρεται στις κεφαλές του εκτυπωτή, όπως ακριβώς συμβαίνει όταν θέλετε να τυπώσετε μία φωτογραφία. Μόνο που στην περίπτωση των τροφίμων το μελάνι αντικαθίσταται από κάποιο βρώσιμο συστατικό σε παχύρεσυτη μορφή, ανάλογα με το τι προστάζει η συνταγή. Στη συνέχεια οι στρώσεις του φαγητού αρχίζουν να εκτυπώνονται η μία επάνω στην άλλη μέχρι να σχηματιστεί το τελικό γεύμα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η πίτσα στην οποία μπορούν να εκτυπωθούν σταδιακά η ζύμη, η σάλτσα ντομάτας, το τυρί και τα υπόλοιπα υλικά, έτσι ώστε να είναι πανέτοιμη για το φούρνο. 
 
Η πρώτη παρουσίαση της 3D εκτύπωσης έγινε στα μέσα του 1986 από τον C. Hull. Ο Hull σίγουρα δεν είχε σκεφτεί πως θα έρθει μία ημέρα που η εκτύπωση τροφίμων, όχι μόνο δεν θα ηχεί περίεργα στα αυτιά ενός καταναλωτή, αλλά θα πάει ένα βήμα μπροστά την επιστήμη της διατροφής και τη βιομηχανία τροφίμων. Ακολουθούν μερικοί μόνο τρόποι με τους οποίους οι 3D εκτυπωτές τροφίμων μπορούν να αλλάξουν για πάντα τον τρόπο που σκεφτόμαστε για το φαγητό.
  • Μαλακές τροφές: Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι οι οποίοι λόγω ηλικίας ή κάποιας άλλης παθολογικής κατάστασης εμφανίζουν δυσκολία στην κατάποση ορισμένων φαγητών. Αυτό τους υποχρεώνει να μην μπορούν να γευτούν ορισμένα από τα αγαπημένα τους φαγητά. Με τους 3D εκτυπωτές το πρόβλημα αυτό μπορεί να ξεπεραστεί καθώς η σύσταση των εκτυπωμένων τροφίμων είναι πολύ πιο μαλακή, ενώ το σχήμα μπορεί να είναι ίδιο με το «κλασσικό». Η μέθοδος αυτή ήδη χρησιμοποιείτε πιλοτικά σε ορισμένα γηροκομεία της Αμερικής, βελτιώνοντας σημαντικά το επίπεδο ζωής των ενοίκων.Καμουφλαρισμένα τρόφιμα: Εάν ως παιδί μισούσατε τα όσπρια ή έχετε ένα παιδί που σας κάνει τη ζωή δύσκολη γιατί αρνείται να φάει οτιδήποτε έχει χρώμα πράσινο, τότε οι 3D εκτυπωτές μπορούν να είναι η λύση! Αυτό συμβαίνει δίνοντας στα τόσο υγιεινά, αλλά λιγότερα ελκυστικά τρόφιμα, μορφή τέτοια που θα τα κάνουν ακαταμάχητα. Σκεφτείτε απλά τι θα γινόταν εάν μπορούσατε να μετατρέψετε το σπανάκι σε μικρά πράσινα πιτάκια σε σχήμα δεινοσαύρων για τα παιδιά σας. Όχι δεν πρόκειται για σενάριο επιστημονικής φαντασίας, αλλά για την πραγματικότητα της 3D εκτύπωσης.
  • Εξατομικευμένη διατροφή: Οι άνθρωποι με αλλεργίες ή τροφικές ευαισθησίες πρέπει να αποφεύγουν ορισμένα συστατικά των τροφών. Τα άτομα με παραπάνω κιλά συνίσταται να καταναλώνουν περισσότερες φυτικές ίνες για ελέγξουν αποτελεσματικότερα το αίσθημα του κορεσμού. Οι γυναίκες στην εμμηνόπαυση συνίσταται να λαμβάνουν περισσότερο ασβέστιο για να προλάβουν την οστεοπόρωση. Φαγητά που παρασκευάζονται με βάση τις ανάγκες του καθενός, εμπλουτισμένα σε συστατικά, αλλά και σε γεύση. Όλα αυτά είναι εφικτά μέσω της εκτύπωσης τροφίμων.
  • Υγιεινό Fast Food: Πώς θα σας φαινόταν εάν μπορούσατε να εκτυπώσετε στο σπίτι σας ένα burger ή ένα μπισκότο ή μία πίτσα, ακριβώς ίδια με εκείνα του super market ή των fast foods; Σίγουρα ακούγεται ιδανικό, ιδιαίτερα  εάν όλα τα παραπάνω μπορούν να ετοιμαστούν με απλά αγνά υλικά που εσείς έχετε επιλέξει. Ακόμη μία δυνατότητα λοιπόν που θα έχει κανείς με τους 3D εκτυπωτές.
Οι εφαρμογές των 3D εκτυπωτών φυσικά δεν περιορίζονται στην οικιακή χρήση, αλλά οι τόσο οι σεφ όσο και η βιομηχανία των τροφίμων αναμένουν με αγωνία τις εξελίξεις στον τομέα αυτό.

    Πηγή : 
    Ήβη Παπαϊωάννου, MS, RDN
    Διαιτολόγος, Διατροφολόγος
    Μέλος της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας, ΗΠΑ
     www.healthview.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τα «4 Π» του επιτυχημένου πολιτικού!

Όσοι από εμάς διδαχτήκαμε το Μάρκετινγκ, είχαμε την ευκαιρία να βρούμε στον δρόμο μας τα «4 Π» (4 P's of Marketing), τα οποία αποτελούν το συστατικό επιτυχίας ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας, μέσα από τον σχεδιασμό της σωστής στρατηγικής, η οποία στηρίζεται: 1) Στα χαρακτηριστικά του προϊόντος ή της υπηρεσίας (Product). 2) Στην τιμή (Price) του προϊόντος / υπηρεσίας. 3) Στη σωστή τοποθέτησή του στην αγορά (Place). 4) Στη σωστή προώθησή του (Promotion). Αναλύοντας τα πιο πάνω χαρακτηριστικά, ένας πολιτικός μπορεί εύκολα να διακρίνει τη

Η ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗΣ ΚΑΤΣΟΥΝΑΣ

Το σήμα κατατεθέν της Κρητικές παράδοσης και συγκεκριμένα οι "χειροποίητες κατσούνες, κρητικά μπαστούνια" είχαν την τιμητική τους στην τελευταία εκπομπή του ALPHA «Σαββατοκύριακο με τον Μάνεση». Την Κυριακή το μεσημέρι εμφανίστηκε στην εκπομπή μέσω σύνδεσης Skype ο Κρητικός "Digital Media Strategist" Μάρκος Σμυρνάκης. Επίκεντρο της συζήτησης ήταν ο τρόπος της διαδικτυακής προώθησης της Κρητικής παράδοσης, αλλά και πως όλο αυτό βοηθάει στην συντήρηση της. Όπως ισχυρίζεται, σύγχρονες τεχνικές μάρκετινγκ είναι ικανές να δώσουν ξανά ζωή και να συστήσουν σε νέο κόσμο τις Κρητικές κατσούνες. Αυτό είναι και το όραμα. Η ένταξη ενός παγιωμένου προϊόντος και πάλι στην καθημερινότητα του ανθρώπου, πριν την εξαφάνιση του. Ένταξη... από όλες τις πλευρές, ξεκινώντας από το κίνητρο για την παραγωγή, αλλά και το ενδιαφέρον από νέους ανθρώπους όχι μόνο να μάθουν να τις χρησιμοποιούν , αλλά και να παράγουν το συγκεκριμένο προϊόν Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τεχνίτες πλέ...

Η L’Oréal «σπάει» την γυάλινη οροφή για τις γυναίκες επιστήμονες!

  Τα Ελληνικά Βραβεία L’ORÉAL–UNESCO εντάσσονται στο Διεθνές Πρόγραμμα L’ORÉAL-UNESCO Για τις Γυναίκες στην Επιστήμη, το όποιο αναγνωρίζει και υποστηρίζει διεθνώς γυναίκες επιστήμονες, με στόχο να τους δοθεί μεγαλύτερη αναγνώριση, να αναδειχθεί το ταλέντο τους και να εμπνεύσει περισσότερες γυναίκες να ασχοληθούν με την επιστήμη. Με πίστη στην πεποίθηση ότι ο κόσμος χρειάζεται την επιστήμη και η επιστήμη χρειάζεται τις γυναίκες, το Ίδρυμα L’Oréal σε συνεργασία με την Ελληνική Εθνική Επιτροπή για την UNESCO, προκηρύσσουν για 12η φορά στην Ελλάδα, την έναρξη των φετινών βραβείων, με τρία σημαντικά βραβεία αξίας 10.000€ έκαστο, που θα δοθούν σε γυναίκες επιστήμονες, οι οποίες απασχολούνται στους τομείς των Βιοεπιστημών, των Φυσικών Επιστημών, των Μαθηματικών και της Επιστήμης των Υπολογιστών. Τέλος, ως περαιτέρω επιβεβαίωση της παραπάνω δέσμευσης και του θετικού αντίκτυπου των Βραβείων στους δικαιούχους του, ανακοινώνεται ότι από το 2022 και έπειτα, τα βραβεία θα πραγματοποιούνται κάθ...

Freelancer: Τι σημαίνει επί της ουσίας η νέα πραγματικότητα εργασίας;

Γράφει η Αρετή Διαμαντή Freelancer: Από την e-food και άλλες εταιρείες που υιοθετούν ένα τέτοιο μοντέλο εργασίας προκύπτει το νέο ερώτημα. Συμφέρει άραγε να είναι κάποιος freelancer και κάτω από ποιες προϋποθέσεις; Σάλος δημιουργήθηκε με την πρόσφατη “ατυχή” διατύπωση της e-food σε μερίδα εργαζομένων της σε σχέση με το ενδεχόμενο να γίνουν freelancers αντί για μισθωτοί. Οι περισσότεροι διαμαρτυρήθηκαν έντονα, ενώ η εταιρεία έσπευσε να διαψεύσει και να μιλήσει για κακή επικοινωνία. Ωστόσο, υπάρχει μια μεγάλη μερίδα ατόμων που δεν γνωρίζουν καν τι σημαίνει το freelancing. Σε αυτή την περίπτωση, τι αλλάζει στον εργασιακό τομέα; Πρόκειται για μια αναβάθμιση της εργασιακής πραγματικότητας ή μήπως για μια επιδείνωση της ήδη ζοφερής πραγματικότητας; Η τεχνολογία συχνά έρχεται να γεφυρώσει το χάσμα που δημιουργείται ανάμεσα στις διαφορετικές γενιές. Εδώ μήπως συμβαίνει κάτι τέτοιο; Freelancer: Τι συνεπάγεται για την καθημερινότητα ενός εργαζομένου; Αρχικά, πρόκειται για έναν αρκετά ευρύ όρο. Κ...

Ποια είναι τα βασικά προβλήματα στην ψυχολογία των εργαζομένων στον τουρισμό και πως μπορούν να βελτιωθούν;

Η Καλοκαιρινή τουριστική σεζόν έχει ήδη ξεκινήσει με πολλά προβλήματα να έρχονται στο φως της δημοσιότητας, αλλά με τα περισσότερα να παραμένουν και να εξελίσσονται εσωτερικά στους κλάδους των Τουριστικών Επαγγελμάτων. Τα τελευταία περιστατικά που συνέβησαν σχετικά με το έγκαυμα του νεαρού στην Κρήτη, αλλά και τον νεαρό σερβιτόρο να σερβίρει εντός θαλάσσης σε beach bar στην Ρόδο, κάνουν πλέον ξεκάθαρο ότι δεν ακολουθείται, αλλά ούτε φαίνεται να υπάρχει σαφής οδηγία για τον ασφαλή τρόπο εργασίας κάθε εργαζομένου. Τελικά η εργασία στον Τουρισμό είναι επιλογή ή λύση ανάγκης για τους εργαζομένους του χώρου;  • Πόσο εύκολό είναι από μία αδρανής περίοδο του χειμώνα να προσαρμοστείς σε μία έντονη καθημερινότητα; • Πόσες είναι και πόσες θα έπρεπε να είναι οι ώρες εργασίας;  • Υπάρχει προσωπικός χρόνος;  • Τηρείται η σωστή διατροφή; Βρισκόμαστε στην καρδιά του καλοκαιριού και σε μια χώρα όπου αποτελείται από 6.000 νησιά, νησίδες και βραχονησίδες. Η ενασχόληση λοιπόν με τον...