Γράφει ο Μάρκος Σμυρνάκης
Όλο και περισσότερα κλειστά μαγαζιά εμφανίζονται σε όλες τις πόλεις. Ανεξάρτητα την πόλη, την εμπορικότητα του δρόμου, η το κεντρικό σημείο, το αποτέλεσμα είναι ίδιο, φεύγουν οι “επώνυμες” επιγραφές και στις βιτρίνες βλέπουμε πλέον τις ενδείξεις “Ενοικιάζεται” ή “Πωλείται”. Αιτία πρόκλησης των παραπάνω αποτελεί το κακό οικονομικό κλίμα που εμφανίζεται στην Ελληνική αγορά. Όπως είναι λογικό σύμφωνα με τις τελευταίες πολιτικές εξελίξεις, ο μέσος Έλληνας αναγκάζεται ν’ αλλάξει τις καταναλωτικές του συνήθειες, με αποτέλεσμα ο πολίτης να αγοράζει τα απαραίτητα, η κίνηση του ρευστού στην αγορά να «αναπαύεται εν ειρήνη» και τελικά το ταμείο των ανέργων του ΟΑΕΔ, να μεγαλώνει καθημερινά με τις απολύσεις προσωπικού.
Όλα τα παραπάνω καταφέρνουν να φθείρουν την ψυχολογία των παλιών και νέων πελατών κάθε είδους επιχείρησης.
Η λύση λοιπόν για την αντιμετώπιση της σημερινής κρίσης της αγοράς βρίσκεται στην ψυχολογία του μελλοντικού πελάτη της επιχείρησης. Η στρατηγική που πρέπει να ακολουθούν οι επιχειρήσεις προκειμένου να επιβιώσουν στην αγορά, πρέπει να λάβει υπόψη της πέρα από τις μειώσεις μισθών και την ψυχολογία των πελατών της. Κάθε περίπτωση χρειάζεται διαφορετική μεταχείριση, ανάλογα με το αντικείμενο, το μέγεθος και το κοινό της επιχείρησης.
Σας παρουσιάζω παρακάτω κάποια αποτελέσματα έρευνας από την Boston Consulting Group, που αποσκοπούν στην ενημέρωση των επιχειρηματιών, σχετικά με τις ανάγκες και τις επιθυμίες των καταναλωτών. Όσοι από εσάς έχετε κάποια επιχείρηση, θα ήταν καλό να μην προσπεράσετε την παρακάτω έρευνα. Για όλους τους υπόλοιπους μελετήστε τα στοιχεία και βγάλτε τα δικά σας συμπεράσματα.
Στην Ελλάδα το τελευταίο τρίμηνο του προηγούμενου έτους προκύπτει ότι το 85% των ερωτηθέντων θα μειώσει τις δαπάνες τους επόμενους 12 μήνες, ποσοστό το οποίο είναι κατά 32% υψηλότερο σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2011.
Επίσης από τους ερωτηθέντες το 29% σημείωσε ότι αντιμετωπίζει οικονομικό πρόβλημα έναντι 15% που ήταν το αντίστοιχο ποσοστό στις αρχές του 2011, ενώ το ποσοστό των Ελλήνων καταναλωτών που νιώθουν εργασιακά ανασφαλείς εκτινάχθηκε από 24% στο 45% τον Νοέμβριο 2011.
Σύμφωνα με την έρευνα, το 73% δήλωσε ότι έχει αποδεχθεί πλήρως την ιδέα ότι θα πρέπει να καταναλώνει λιγότερο απ' ό,τι τα παλαιότερα χρόνια, ενώ το 94% απάντησε ότι θα αναβάλει τις μεγάλες αγορές που δεν επείγουν. Παράλληλα, το 90% των Ελλήνων δήλωσε ότι θα περικόψει σημαντικά τα έξοδα σε προϊόντα που δεν αποτελούν είδη πρώτης ανάγκης.
Όσον αφορά τις τιμές των προϊόντων, το 78% των ερωτηθέντων απάντησε ότι θα καταναλώνει πιο συχνά από μαγαζιά που κάνουν εκπτώσεις και ότι θα αφιερώνει περισσότερο χρόνο αναζητώντας τις καλύτερες τιμές, ενώ το 24% απάντησε ότι δεν θα αλλάξει τις καταναλωτικές του συνήθειες. Μόνο το 3% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι θα καταναλώνει περισσότερο από παλιά.
Το άγχος και η αγωνία
Παράλληλα, παρατηρείται μια στροφή προς την οικογένεια και τους φίλους καθώς στο ερώτημα «τι κάνετε όταν έχετε άγχος ή αγωνία», το 49% των Ελλήνων απάντησε ότι βρίσκει καταφύγιο στην οικογένεια και το 39% στους φίλους.
Το 33% απάντησε ότι αντιμετωπίζει το άγχος μένοντας σπίτι και το 32% βγαίνοντας έξω. Από την έρευνα προέκυψε πως οι Έλληνες καταναλωτές προτίθενται να δαπανήσουν περισσότερα χρήματα μόνο για προϊόντα τα οποία έχουν σημαντικές τεχνικές διαφορές ή αποδίδουν καλύτερα αποτελέσματα.
Εκτίμηση της BCG είναι ότι η τάση για cocooning προτρέπει στην ενίσχυση κατηγοριών αγαθών που συνδέονται με την κατανάλωση στο σπίτι ενώ η διάθεση για «κυνήγι» ευκαιριών δείχνει την ανάγκη επαναπροσδιορισμό των προωθητικών ενεργειών των επιχειρήσεων.
Όλα τα παραπάνω καταφέρνουν να φθείρουν την ψυχολογία των παλιών και νέων πελατών κάθε είδους επιχείρησης.
Η λύση λοιπόν για την αντιμετώπιση της σημερινής κρίσης της αγοράς βρίσκεται στην ψυχολογία του μελλοντικού πελάτη της επιχείρησης. Η στρατηγική που πρέπει να ακολουθούν οι επιχειρήσεις προκειμένου να επιβιώσουν στην αγορά, πρέπει να λάβει υπόψη της πέρα από τις μειώσεις μισθών και την ψυχολογία των πελατών της. Κάθε περίπτωση χρειάζεται διαφορετική μεταχείριση, ανάλογα με το αντικείμενο, το μέγεθος και το κοινό της επιχείρησης.
Σας παρουσιάζω παρακάτω κάποια αποτελέσματα έρευνας από την Boston Consulting Group, που αποσκοπούν στην ενημέρωση των επιχειρηματιών, σχετικά με τις ανάγκες και τις επιθυμίες των καταναλωτών. Όσοι από εσάς έχετε κάποια επιχείρηση, θα ήταν καλό να μην προσπεράσετε την παρακάτω έρευνα. Για όλους τους υπόλοιπους μελετήστε τα στοιχεία και βγάλτε τα δικά σας συμπεράσματα.
Στην Ελλάδα το τελευταίο τρίμηνο του προηγούμενου έτους προκύπτει ότι το 85% των ερωτηθέντων θα μειώσει τις δαπάνες τους επόμενους 12 μήνες, ποσοστό το οποίο είναι κατά 32% υψηλότερο σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2011.
Επίσης από τους ερωτηθέντες το 29% σημείωσε ότι αντιμετωπίζει οικονομικό πρόβλημα έναντι 15% που ήταν το αντίστοιχο ποσοστό στις αρχές του 2011, ενώ το ποσοστό των Ελλήνων καταναλωτών που νιώθουν εργασιακά ανασφαλείς εκτινάχθηκε από 24% στο 45% τον Νοέμβριο 2011.
Σύμφωνα με την έρευνα, το 73% δήλωσε ότι έχει αποδεχθεί πλήρως την ιδέα ότι θα πρέπει να καταναλώνει λιγότερο απ' ό,τι τα παλαιότερα χρόνια, ενώ το 94% απάντησε ότι θα αναβάλει τις μεγάλες αγορές που δεν επείγουν. Παράλληλα, το 90% των Ελλήνων δήλωσε ότι θα περικόψει σημαντικά τα έξοδα σε προϊόντα που δεν αποτελούν είδη πρώτης ανάγκης.
Όσον αφορά τις τιμές των προϊόντων, το 78% των ερωτηθέντων απάντησε ότι θα καταναλώνει πιο συχνά από μαγαζιά που κάνουν εκπτώσεις και ότι θα αφιερώνει περισσότερο χρόνο αναζητώντας τις καλύτερες τιμές, ενώ το 24% απάντησε ότι δεν θα αλλάξει τις καταναλωτικές του συνήθειες. Μόνο το 3% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι θα καταναλώνει περισσότερο από παλιά.
Το άγχος και η αγωνία
Παράλληλα, παρατηρείται μια στροφή προς την οικογένεια και τους φίλους καθώς στο ερώτημα «τι κάνετε όταν έχετε άγχος ή αγωνία», το 49% των Ελλήνων απάντησε ότι βρίσκει καταφύγιο στην οικογένεια και το 39% στους φίλους.
Το 33% απάντησε ότι αντιμετωπίζει το άγχος μένοντας σπίτι και το 32% βγαίνοντας έξω. Από την έρευνα προέκυψε πως οι Έλληνες καταναλωτές προτίθενται να δαπανήσουν περισσότερα χρήματα μόνο για προϊόντα τα οποία έχουν σημαντικές τεχνικές διαφορές ή αποδίδουν καλύτερα αποτελέσματα.
Εκτίμηση της BCG είναι ότι η τάση για cocooning προτρέπει στην ενίσχυση κατηγοριών αγαθών που συνδέονται με την κατανάλωση στο σπίτι ενώ η διάθεση για «κυνήγι» ευκαιριών δείχνει την ανάγκη επαναπροσδιορισμό των προωθητικών ενεργειών των επιχειρήσεων.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου