Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Μη φοβάσαι τον εκφοβισμό, μίλα! Δεν είσαι μόνος!

Γράφει ο Μάρκος Σμυρνάκης

Bullying ή στα ωραία μας Ελληνικά εκφοβισμός, αποτελούν έναν όρο που επαναλαμβάνεται συνεχώς σ’ όλες τις συζητήσεις στις παρέες και αναδιατυπώνεται συνεχώς στα ΜΜΕ. Ποιος είναι όμως ο ορισμός του? Σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα αντιμετώπισης και πρόληψης του εκφοβισμού, ως ορισμός δίνεται, μια επιθετική, σκόπιμη πράξη ή συμπεριφορά που εκδηλώνεται από ένα άτομο ή ομάδα ατόμων επαναλαμβανόμενα. Έχει διάρκεια στο χρόνο και απευθύνεται σε ένα άτομο (θύμα) που δεν μπορεί να υπερασπιστεί εύκολα τον εαυτό του.


Ο ορισμός αυτός υπογραμμίζει τη σκοπιμότητα του εκφραστή της βίαιης συμπεριφοράς και την πρόκληση φυσικής ή ψυχολογικής βλάβης στα θύματα. Επιπλέον, η διαφορά του εκφοβισμού με τις συνηθισμένες διαμάχες μεταξύ των παιδιών είναι ότι σε αυτή τη μορφή η βία επαναλαμβάνεται συνεχώς και ότι υπάρχει ανισορροπία ισχύος μεταξύ του θύτη και του θύματος, με την επιβεβαίωση της κυριαρχίας του θύτη πάνω στο θύμα (ως προς την ηλικία, τη φυσική δύναμη κ.λπ.).


Μορφές Εκφοβισμού 

Οι Sharp και Smith (1994), ανάλογα με τον τύπο και την ένταση της επιθετικής συμπεριφοράς, επισημαίνουν τις ακόλουθες μορφές εκφοβισμού: 
· Φυσικός εκφοβισμός χειρονομίες, σπρώξιμο, επίδειξη φυσικής δύναμης), 
· Λεκτικός εκφοβισμός (τραυματισμός, εκβιασμός, ταπείνωση, καταπίεση, προσβολή, βρίσιμο), 
· Έμμεσος εκφοβισμός (κοινωνική χειραγώγηση που αφορά στη χρησιμοποίηση των άλλων ως μέσα αντί για την άμεση επίθεση στο θύμα, για παράδειγμα, ενοχλητικά και επιθετικά σχόλια, συστηματική εξαίρεση ενός ατόμου από τις δραστηριότητες μιας ομάδας κ.λπ.). 

Ο φυσικός και ο λεκτικός εκφοβισμός μπορούν να θεωρηθούν ως άμεσες μορφές, καθώς εμπεριέχουν την κατά πρόσωπο επαφή του θύτη με το θύμα 


Με “πατέρα” του τον Εκφοβισμό και “μητέρα” του την εξάπλωση των κοινωνικών δικτύων στο ευρύ κοινό, το 2008 γεννήθηκε (σύμφωνα επίσης με το Smith) ο κυβερνοεκφοβισμός. Ως ορισμός διαφέρει από το παραδοσιακό ως προς τον τρόπο άσκησης του, καθώς και στο μέγεθος των ακούσιων ή εκούσιων μαρτύρων (οπού σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να μη γνωρίζουν καν το θύμα). Συγκεκριμένα είναι: ‘Μια επιθετική, σκόπιμη πράξη που εκδηλώνεται από μια ομάδα ατόμων ή ένα άτομο με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων επαφής, που είναι επαναλαμβανόμενη, έχει διάρκεια στο χρόνο και απευθύνεται σε ένα θύμα που δεν μπορεί να υπερασπιστεί τον εαυτό του. Ο θύτης του κυβερνοεκφοβισμού μπορεί να δρα ανώνυμα και να διασπείρει τις προσβολές μέσω διαδικτύου, το οποίο του παρέχει τη δυνατότητα να τις διαδώσει σε ανεξέλεγκτο αριθμό ατόμων. 


Κατά τη διάρκεια του Εκφοβισμού – Bullying 

Το Bullying με τις διαστάσεις που έχει πάρει είναι δύσκολο ν’ αντιμετωπιστεί, παρ’ όλα αυτά το καλύτερο όπλο μας ενάντια του είναι ή πρόληψη. Για να μπορέσουμε να οραματιστούμε το τερματισμό του, θα πρέπει να στοχεύσουμε σε μια δέσμευση δημιουργίας ενός υγιους περιβάλλοντος όπου τα παιδιά μπορούν να αναπτυχθούν, κοινωνικά και εκπαιδευτικά, χωρίς να φοβούνται. Πάρτε τα μέτρα σας ως κηδεμόνας. Ενημερωθείτε σωστά για το θέμα και έπειτα μάθετε στο παιδί σας πως να χειρίζεται το bullying. Η υλοποίηση μικρών ρόλων σε προστατευμένο χώρο (όπως το σπίτι σας) αποτελεί μάθημα SOS. Υποκριθείτε σενάρια ως θύμα για να δει ποια θα ήταν η δική σας προσέγγιση. 

Ωστόσο κατά την εξάλειψη του προβλήματος, επιστημονική στήριξη χρειάζονται οι γονείς των θυτών αφού στις περισσότερες περιπτώσεις οι ίδιοι προκαλούν βλάβες στα παιδία τους. Τα παιδιά με χαμηλή αυτοεκτίμηση, αποκτούν δύναμη εκφοβίζοντας άλλους για να νιώθουν οι ίδιοι καλύτερα. Επίσης άλλος ένας λόγος που οδηγεί θύτες στη χρήση εκφοβισμού είναι το ποσό δημοφιλής είναι ο ίδιος ο θύτης. Αποτέλεσμα αυτού η χρήση εκφοβισμού για να συνεχίσει να είναι δημοφιλής και να αποκτήσει “εξουσία”. 



Οι καθηγητές 

Από τη πλευρά το δασκάλων χρειάζεται προσοχή ως προ το τρόπο παρατήρησης των νέων, γιατι αυτά τα φαινόμενα εκδηλώνονται κυρίως σε χώρους όπου δεν υπάρχει επίβλεψη (τουαλέτες, νεκροί χώροι στην αυλή κλπ). Έπειτα χρειάζεται άμεσος και σωστός χειρισμός ως προς την αντιμετώπιση του. Δηλαδή διακοπή, καταγραφή, και ενημέρωση της διοίκησης για το περιστατικό. Ενώ τέλος από τη διοίκηση θα πρέπει να γίνει ενημέρωση στους γονείς των εμπλεκόμενων. 


Γονείς Θυμάτων 

Παρατηρήστε τα σημάδια γιατί δύσκολα θα σας το εκμυστηρευτούν τα παιδιά. Σημάδια ανεξαρτήτου ηλικίας μπορεί να είναι: 

· Σκισμένα ρούχα, 
· Δισταγμός να πάει σχολείο, 
· Εφιάλτες, 
· Κλάμα, 
· ενδείξεις κατάθλιψης και άγχους. 
· Αλλαγή συμπεριφοράς 
· Χαμηλή αυτοεκτίμηση – αυτοπεποίθηση

Αν παρατηρήσουμε πρόβλημα, τότε πρέπει να το διερευνήσουμε για να βρούμε τη ρίζα του. Μιλήστε μαζί του ανοιχτά για να καταλάβετε τι συμβαίνει στο σχολείο και τι χρειάζεται να κάνετε για να ξεκαθαρίσετε το πεδίο, ο καθησυχασμός "θα περάσει" ή "δεν πειράζει" είναι λανθασμένη κίνηση που θα επιφέρει λάθος αποτελέσματα. Δυστυχώς η καταπολέμηση του είναι χρονοβόρα και ανάλογη με το μέγεθος που εντοπίζεται. Οπότε μέχρι να γίνει κάτι από τη διοίκηση του σχολείου και αφού έχει ξεκινήσει η διαδικασία έρευνας εκεί, καθοδηγήστε το παιδί σας πως να χειρίζεται το bullying. Μη το αφήσετε να νιώθει ηττημένο και κατατροπωμένο. Μη το αφήσετε να νομίζει ότι είναι μόνο. Στη συνέχεια βασιστείτε στο πρόβλημα που έχετε εντοπίσει και παίξτε σενάρια στο σπίτι. Δείξτε του πως να αγνοεί ένα παιδί που εκφοβίζει ή αναπτύσσει συμπεριφορά που αντιγράφει το bullying.


Προστατέψτε το με όρια και τρόπους χρήσης κατά την περιήγηση του στο διαδίκτυο. Ενημερωθείτε πρώτα εσείς και μετά δείξτε στο παιδί σας πως να χρησιμοποιεί τα social media. Κάντε φίλο το παιδί σας, αποκτήστε τους κωδικού του πρόσβασης και βέβαια φροντίστε ο υπολογιστής να βρίσκεται σε ελεγχόμενο χώρο (σαλόνι, όχι δωμάτιο), οπού θα μπορεί να επιβλέπεται ανα πάσα στιγμή. Όσο για το κινητό του σκεφτείτε πολύ καλά αν θα πρέπει να έχει κάμερα η όχι, καθώς και η χρήση του να γίνεται ορατά, δηλαδή να μη κλείνεται στο δωμάτιο του και να το χρησιμοποιεί με τις ώρες.


Γονείς θυτών

Εδώ ξεκινάει το πρόβλημα. Εδώ βρίσκεται η ρίζα. Είναι πολύ δύσκολο από τη πλευρά του κηδεμόνα να γίνει κατανοητό, αφού τα παιδιά διαμορφώνονται από τη συμπεριφορά των γωνιών τους. Κατά συνέπεια εκεί υπογραμμίζεται το πρόβλημα. Όταν τα παιδιά εκτίθενται σε μία επιθετική συμπεριφορά ή σε ένα πολύ αυστηρό περιβάλλον στο σπίτι, είναι πιθανό να προχωρήσουν σε bullying στο σχολείο. Ωστόσο ως γονέας Θύτη, μπορείτε να στηρίξετε έστω και καθυστερημένα το παιδί σας. Αν δεν έχετε τον τρόπο επικεινωνείστε και συμβουλευτείτε ειδικούς. Η στάση σας θα πρέπει να βαδίζει στο δρόμο της πειθαρχίας και της εκπαίδευσης του παιδιού σας. Τονίστε του πόσο επικίνδυνο είναι αυτό που κάνει. Θυμίστε του ότι έχει ψυχικές και νομικές συνέπειες. 



Μιλήστε!!!!
Δεν είστε μόνοι!!!

1056 ΓΡΑΜΜΗ ΒΟΗΘΕΙΑΣ
«Γραμμή στήριξης παιδιών και εφήβων 116 111»

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η εξέλιξη της Κρητικής ενδυμασία στην πάροδο του χρόνου.

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ποια είναι η σημασία του σαρικιού, για ποιο λόγο φορούν οι Κρητικοί μαύρο πουκάμισο, τι επιρροές δέχτηκε η παραδοσιακή Κρητική φορεσιά ώσπου να πάρει την μορφή που γνωρίζουμε σήμερα;  Νομοθεσίες ενδυμασίας, επιρροές από τους διάφορους λαούς που κατοίκησαν στην Κρήτη και βεντέτες έδωσαν την τελική πινελιά στο σχέδιο της Κρητικής ενδυμασίας που γνωρίζουμε. Οι επιρροές από τη Δύση.

Βασική διαφορά μεταξύ των Δημοσίων Σχέσεων και Διαφήμισης.

Με δύο λόγια η βασική διαφορά μεταξύ των Δημοσίων Σχέσεων και της Διαφήμισης. Οι Δημόσιες Σχέσεις στην εποχή μας πρέπει σε συνεργασία με τη διαφήμιση να οδηγούν στα επιθυμητά αποτελέσματα. Αν θέλαμε να ξεχωρίσουμε κάπως την διαφήμιση από τις δημόσιες σχέσεις, θα ήταν λογικότερο να πούμε ότι με τις δημόσιες σχέσεις περιμένουμε πιο μακροπρόθεσμα αποτελέσματα που ίσως να μην είναι και μετρήσιμα σε σχέση με αυτά της διαφήμισης που το ζητούμενο είναι άμεσο και με πιο ασφαλείς τρόπους μετρήσιμο. Δημοσίευση: Μάρκος Σμυρνάκης

Δημόσιες Σχέσεις : Η συμβολή της επιστήμης των Δημοσίων Σχέσεων στην πορεία ανάπτυξης της Ελλάδας και κάθε χώρας .

Άρθρο του καθηγητή και συγγραφέα , Γιώργου Παπατριανταφύλλου . Το επάγγελμα των Δημοσίων Σχέσεων στην Ελλάδα έχει μία αξιοθαύμαστη πορεία και λαμπρή Ιστορία . Το επιστημονικό σωματείο των Δημοσίων Σχέσεων στην Ελλάδα η ΕΕΔΣ ( Ελληνική Εταιρεία Δημοσίων Σχέσεων ) ιδρύθηκε το 1965 απο εξαίρετους επιστήμονες και πρωτίστως Αξιοπρεπέστατους Ανθρώπους – επαγγελματίες . Πρωτεργάτης ήταν ο Μάνος Παυλίδης επί σειρά ετών πρόεδρος της ΕΕΔΣ . Το 1965 στην Αθήνα πραγματοποιήθηκε το Παγκόσμιο Συνέδριο της I.P.R.A ( International Public Relations Association ) . Στην Αθήνα υπογράφηκε ο Κώδικας των Αθηνών , ο λαμπρός Κώδικας Ηθικής και Δεοντολογίας των Δημοσίων Σχέσεων , ο οποίος παραμένει σε απόλυτη Ισχύ και εφαρμόζεται απο όλα τα επιστημονικά σωματεία και τους επαγγελματίες των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως . Παραμένει ως ένα μνημιώδες έργο Πολιτισμού – Ανθρωπισμού και Επαγγελματισμού . Την ΕΕΔΣ εκόσμισαν με την παρουσία τους λαμπροί άνθρωποι του πνεύματος , της επιστήμης , του π

Η ομορφότερη κοπέλα της Κρήτης για το 2011

Πλήθος κόσμου κατέκλισε την Τετάρτη 24 Αυγούστου το club Envy στο Ηράκλειο όπου πραγματοποιήθηκε ο μεγάλος Τελικός του 33ου Παγκρήτιου Διαγωνισμού Ομορφιάς. Τον τίτλο της MISS ΚΡΗΤΗ 2011 κατέκτησε η 19χρονη Εύα Ζεϊμπεκάκη από το Ηράκλειο, Ά Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 αναδείχθηκε η Φαίη Αβδουλά και΄Β Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 η Ευρυδίκη Μερκούρη. Η 17χρονη Μιχαέλα Φωτιάδη

Τα λύματα απειλούν τις φώκιες

Αντιμέτωπη με μια μεγάλη περιβαλλοντική καταστροφή βρίσκεται η θαλάσσια περιοχή της Κιμώλου, στην οποία ζει και αναπαράγεται η μεσογειακή φώκια. Το οικοσύστημα απειλείται από τον δημοτικό βιολογικό καθαρισμό του νησιού, που εδώ και χρόνια δηλητηριάζει με ακατέργαστα λύματα το θαλάσσιο περιβάλλον. Οι επιθεωρητές Περιβάλλοντος βεβαιώνουν ότι η αμαρτωλή δραστηριότητα εκβάλλει μέσα στην προστατευόμενη περιοχή του νησιού, το οποίο είναι ενταγμένο στο δίκτυο ΝΑΤURA 2000. Ολα αυτά συμβαίνουν σε απόσταση αναπνοής από τη νήσο Πολύαιγο, η οποία πρόκειται σύντομα να ανακηρυχτεί θαλάσσιο πάρκο, καθώς οι επιστήμονες έχουν παρατηρήσει στις ακτές του πάνω από 46 φώκιες που ζουν και αναπαράγονται στην ευρύτερη περιοχή.