Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η έννοια των Δημοσίων Σχέσεων

Ρούλα Σκουρογιάννη
Δημοσιογράφος – Επικοινωνιολόγος

 
Είναι έμφυτη η ανάγκη και η ικανότητα του ανθρώπου για επικοινωνία και βελτίωση των σχέσεών του, σε όλους τους τομείς. Σε κάθε εποχή, έχουμε πολλά παραδείγματα από την Ιστορία, για σημαντικές συνεργασίες, συμφωνίες, συμμαχίες ή βελτίωση των σχέσεων δύο κρατών, λόγω επιτυχημένων συζητήσεων και διαπραγματεύσεων. Μέσα σε καθεμία από αυτές τις περιπτώσεις, υπάρχουν επιτυχημένες εφαρμογές πρακτικών των Δημοσίων Σχέσεων. Η διπλωματία χωρίς τις Δημόσιες Σχέσεις δε θα μπορούσε να νοηθεί.

Άρα, είναι δύσκολο να εντοπίσουμε το χρονικό σημείο που άρχισαν να εμφανίζονται ως πρακτική οι Δημόσιες Σχέσεις. Αν και πολλοί υποστηρίζουν ότι αυτό πραγματοποιήθηκε στη Μ. Βρετανία το 19ο αιώνα, πρόκειται μάλλον για τη συνειδητοποίηση ότι έπρεπε να γίνει πιο συστηματική ανάπτυξη του τομέα των Δημοσίων Σχέσεων, σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο, λόγω των πιο περίπλοκων οικονομικών και κοινωνικοπολιτικών συνθηκών που επέβαλλε η νεότερη εποχή και η βιομηχανική επανάσταση. Τότε, έγινε πλέον συνείδηση ότι τα νέα δεδομένα απαιτούν την ενεργή συμμετοχή των πολιτών σ’ όλα τα επίπεδα δραστηριοτήτων, καθώς οι διάφορες πολιτικές και οικονομικές αποφάσεις απαιτούσαν την ομαλή συνεργασία και την υποστήριξή τους.

Όταν, λοιπόν, η πολιτική ηγεσία χρειάστηκε για τις κοινωνικές, εργασιακές ή πολιτικές μεταβολές να στηριχτεί σε συμμετοχικές διαδικασίες, εισήγαγε μια νέα επιστήμη της επικοινωνίας, με τον τίτλο Public Relations, που θα μπορούσαμε να αποδώσουμε ως σχέσεις κοινών ή σχέσεις με το κοινό και στη συγκεκριμένη εκείνη περίοδο –αλλά και διαχρονικά νομίζω- αφορούσε τις σχέσεις του κοινού με την κρατική εξουσία.

Ο σεβασμός του πολίτη, η ενημέρωση και η πληροφόρησή του για νέους τρόπους προοδευτικής ανάπτυξης του κοινωνικού συνόλου κρίθηκαν από την αγγλική ηγεσία ως στόχοι που άμεσα έπρεπε να επιτευχθούν, με εργαλείο για την επίτευξη αυτή την επιστήμη των Δημοσίων Σχέσεων για μια καλύτερη επικοινωνία που θα προσανατόλιζε και θα ενημέρωνε ανάλογα την κοινή γνώμη.

Στην Ελλάδα, τα τελευταία χρόνια κυρίως, οι Δημόσιες Σχέσεις ως έννοια έχουν παρεξηγηθεί και παρερμηνευτεί αρκετά. Άτομα που δεν έχουν σχέση με τον κλάδο ερμηνεύουν όπως ακριβώς αντιλαμβάνονται την έννοια, γεγονός που οδηγεί πολλές φορές σε λανθασμένα συμπεράσματα. Και επειδή ως έννοια οι Δημόσιες Σχέσεις περικλείουν ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων, συνηθίζεται αυθαίρετα να βαπτίζει ο καθένας τις ασχολίες του που έχουν σχέση με δοσοληψίες πάσης φύσεως ως «Δημόσιες Σχέσεις».

Ας θυμηθούμε, τέλος, ότι σύμφωνα με τον ορισμό που διατυπώθηκε το 1994 σε παγκόσμιο συνέδριο και είναι γνωστό ως «Mexican Statement»: “Δημόσιες Σχέσεις είναι η διαχείριση της φήμης ως αποτέλεσμα των πράξεων, των μηνυμάτων και της αντίληψης των άλλων για αυτά”.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η εξέλιξη της Κρητικής ενδυμασία στην πάροδο του χρόνου.

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ποια είναι η σημασία του σαρικιού, για ποιο λόγο φορούν οι Κρητικοί μαύρο πουκάμισο, τι επιρροές δέχτηκε η παραδοσιακή Κρητική φορεσιά ώσπου να πάρει την μορφή που γνωρίζουμε σήμερα;  Νομοθεσίες ενδυμασίας, επιρροές από τους διάφορους λαούς που κατοίκησαν στην Κρήτη και βεντέτες έδωσαν την τελική πινελιά στο σχέδιο της Κρητικής ενδυμασίας που γνωρίζουμε. Οι επιρροές από τη Δύση.

Βασική διαφορά μεταξύ των Δημοσίων Σχέσεων και Διαφήμισης.

Με δύο λόγια η βασική διαφορά μεταξύ των Δημοσίων Σχέσεων και της Διαφήμισης. Οι Δημόσιες Σχέσεις στην εποχή μας πρέπει σε συνεργασία με τη διαφήμιση να οδηγούν στα επιθυμητά αποτελέσματα. Αν θέλαμε να ξεχωρίσουμε κάπως την διαφήμιση από τις δημόσιες σχέσεις, θα ήταν λογικότερο να πούμε ότι με τις δημόσιες σχέσεις περιμένουμε πιο μακροπρόθεσμα αποτελέσματα που ίσως να μην είναι και μετρήσιμα σε σχέση με αυτά της διαφήμισης που το ζητούμενο είναι άμεσο και με πιο ασφαλείς τρόπους μετρήσιμο. Δημοσίευση: Μάρκος Σμυρνάκης

Φουντώνει το συναίσθημα του ρατσισμού στην Ελλάδα.

  Γράφει ο Μάρκος Σμυρνάκης   Προσπαθώντας να δώσω ένα σύγχρονο ορισμό για την λέξη “Ρατσισμός”, θα έλεγα ότι, χρησιμοποιείται για να αναγάγει μια ομάδα, ως   υπέρτερη άλλων. Πιο συγκεκριμένα περιγράφει τις πράξεις μιας ομάδας ανθρώπων (οι οποίοι συνδέονται με κάποια κοινά χαρακτηριστικά) εναντίον μίας άλλης ομάδας. Η προέλευση της προέρχεται από το πιο συνηθισμένο είδος ρατσισμού, δηλαδή τον φυλετικό ρατσισμό, εκ της Ιταλικής όμως γλώσσας, “ razza ”   (ράτσα) που σημαίνει φυλή.

Δημόσιες Σχέσεις : Η συμβολή της επιστήμης των Δημοσίων Σχέσεων στην πορεία ανάπτυξης της Ελλάδας και κάθε χώρας .

Άρθρο του καθηγητή και συγγραφέα , Γιώργου Παπατριανταφύλλου . Το επάγγελμα των Δημοσίων Σχέσεων στην Ελλάδα έχει μία αξιοθαύμαστη πορεία και λαμπρή Ιστορία . Το επιστημονικό σωματείο των Δημοσίων Σχέσεων στην Ελλάδα η ΕΕΔΣ ( Ελληνική Εταιρεία Δημοσίων Σχέσεων ) ιδρύθηκε το 1965 απο εξαίρετους επιστήμονες και πρωτίστως Αξιοπρεπέστατους Ανθρώπους – επαγγελματίες . Πρωτεργάτης ήταν ο Μάνος Παυλίδης επί σειρά ετών πρόεδρος της ΕΕΔΣ . Το 1965 στην Αθήνα πραγματοποιήθηκε το Παγκόσμιο Συνέδριο της I.P.R.A ( International Public Relations Association ) . Στην Αθήνα υπογράφηκε ο Κώδικας των Αθηνών , ο λαμπρός Κώδικας Ηθικής και Δεοντολογίας των Δημοσίων Σχέσεων , ο οποίος παραμένει σε απόλυτη Ισχύ και εφαρμόζεται απο όλα τα επιστημονικά σωματεία και τους επαγγελματίες των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως . Παραμένει ως ένα μνημιώδες έργο Πολιτισμού – Ανθρωπισμού και Επαγγελματισμού . Την ΕΕΔΣ εκόσμισαν με την παρουσία τους λαμπροί άνθρωποι του πνεύματος , της επιστήμης , του π

Διαφήμιση ή Πρόκληση?

Από τον Μιχάλη Χελιδονόπουλο Ο μεγάλος εκφραστής της Επικοινωνίας είναι η Διαφήμιση. Τα μηνύματα που θέλεις να περάσεις, τα μεταμορφώνεις σε εικόνες και δημιουργείς ένα τηλεοπτικό spot. Εκεί μιλάς για το προϊόν σου, προσπαθείς να προσελκύσεις τον πελάτη σου και σίγουρα χτίζεις την εικόνα της μάρκας σου. Η μεγάλη πρόκληση για τους Διαφημιστές είναι η ίδια η...πρόκληση. Η πρόκληση για να προσέξει ο καταναλωτής το προϊόν και τη μάρκα.