Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Το έργο του εθελοντισμού

Γράφει ο Μάρκος Σμυρνάκης,
Σύμβουλο Δημοσίων Σχέσεων
Εθελοντής στα παιδικά χωριά SOS, Ηρακλείου



Η ρίζα του εθελοντισμού προέρχεται από τον ανθρωπισμό. Δυστυχώς όμως ο ανθρωπισμός έχει παραμεριστεί στην καρδιά και στο νου των σύγχρονων ανθρώπων, λόγο της καταπίεσης που του ασκείτε από το κράτος και τους νόμους της στυγνής οικονομικής συνδιαλλαγής, που επικρατούν στην αγορά. Ωστόσο ο εθελοντισμός έχει υποστεί σταδιακή αλλοίωση τόσο ως προς την ένταση του στις διάφορες εκδηλώσεις του, όσο και ως προς το περιεχόμενό του.

Ο γενικός ορισμός του εθελοντισμού μας ερμηνεύει την ηθελημένη παροχή υπηρεσιών για κάποιο κοινωφελή σκοπό. Ξεκινάει από την καρδιά του καθενός και διαχέεται στο περιβάλλον του χωρίς φραγμούς και περιορισμούς. Αρκετοί διαχωρίζουν τον εθελοντισμό σε επίσημο και ανεπίσημο. Ο επίσημος εθελοντισμός αφορά την προσφορά, για παράδειγμα, προς μία
μη κυβερνητική οργάνωση (ΜΚΟ) ή ένα ίδρυμα. Για την εφαρμογή του αναλαμβάνεται με τις εξής προϋποθέσεις:
• προς όφελος της κοινότητας και του εθελοντή
• με την ελεύθερη βούληση του ίδιου του εθελοντή και χωρίς καταναγκασμό
• χωρίς οικονομική αμοιβή, και
• μόνο σε θέσεις που προορίζονται για εθελοντές.



Ο ανεπίσημος εθελοντισμός αφορά την προσφορά σε περισσότερο προσωπικό επίπεδο, βοηθώντας για παράδειγμα κάποιον ηλικιωμένο στο δρόμο.


Ο εθελοντής, αναμφισβήτητα, παράγει σπουδαίο έργο προσφοράς στην κοινωνία. Ωστόσο είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι, τα οφέλη επηρεάζουν και τον ίδιο τον εθελοντή. Τον βοηθούν να γίνεται πιο ολοκληρωμένος, καλύπτοντας ίσος κάποια κενά που κρύβει μέσα του. Αποκτά δύναμη ψυχής και απολαμβάνει την θετική εξέλιξη του έργου του.

Για να μπορέσει να επιλέξει ο καθένας μας μια ΜΚΟ, η οποία θα του ταιριάζει, αρχικά θα πρέπει να δει τον εαυτό του στον συνάνθρωπό του (ή σε μία κοινωνικά ευπαθή ομάδα) και πώς μπορεί να προσφέρει σε αυτόν (αυτήν). Στο σημείο όπου ο εθελοντής νιώθει ότι μπορεί να προσφέρει περισσότερα, τότε ολοκληρώνεται το συναίσθημα της προσφοράς. Στην συνέχεια με την υλοποίηση του εθελοντισμού και κατά συνέπεια την ταύτιση του εθελοντή με το έργο του, μπαίνει στην διαδικασία της ανταλλαγής, του «παίρνει» «προσφέροντας».

Το προσφέροντας μπορεί να εφαρμοστεί σε πολλές εκδοχές όπως: Προσφέροντας οικονομική βοήθεια ή αγαθά, προσφέροντας ένα καλό λόγο, προσφέροντας κάθε είδους συμπαράσταση, προσφέροντας λίγο χρόνο, προσφέροντας λίγη βοήθεια, προσφέροντας λίγη αγάπη.

Το Παίρνει συνιστά μια εξαιρετικά επιμορφωτική λειτουργία που ενδυναμώνει την κοινωνική αλληλεγγύη, ενισχύει την ενεργό συμμετοχή και τη συνύπαρξη, προσδίδοντας ένα νέο περιεχόμενο στη ζωή μας.

Οι τομείς που αφορούν τον εθελοντισμό επεκτείνονται για θέματα όπως είναι η
οικολογία, ο αθλητισμός ή βοήθεια κοινωνικών ομάδων που αντιμετωπίζουν κάποια μορφή δυσκολίας (τοξικομανείς, άτομα με ειδικές ανάγκες κ.α.).

Η αξία του εθελοντισμού είναι δεδομένη. Χρειάζεται όμως να ενισχυθεί και να προστατευθεί από υστερόβουλες ενέργειες εκμετάλλευσης. Το επίκεντρο του εθελοντισμού είναι η προστασία της αξιοπρέπειας του ανθρώπου, καθώς μέσα από τον εθελοντισμό καθρεπτίζεται η εικόνα του εαυτού μας. Κινητήριος δύναμη του εθελοντισμού πρέπει να είναι η αγάπη και η συμπαράσταση στον συνάνθρωπο μας που υποφέρει και ζητά βοήθεια.





Αρχές του Εθελοντισμού

• Ο εθελοντισμός ωφελεί την κοινωνία και τον εθελοντή
• Η εθελοντική εργασία δεν αμείβεται
• Ο εθελοντισμός είναι πάντα θέμα επιλογής
• Ο εθελοντισμός δεν αναλαμβάνεται υποχρεωτικά προκειμένου να αποφέρει συντάξεις ή κρατικά επιδόματα
• Ο εθελοντισμός είναι ένας νόμιμος τρόπος με τον οποίο οι πολίτες μπορούν να συμμετέχουν στις δραστηριότητες της κοινότητάς τους
• Ο εθελοντισμός είναι ένα μέσο να αντιμετωπίζουν τα άτομα ή οι ομάδες τις
ανθρώπινες, περιβαλλοντικές και κοινωνικές ανάγκες
• Ο εθελοντισμός είναι μια δραστηριότητα που εκτελείται μόνο σε μη κερδοσκοπικούς τομείς
• Ο εθελοντισμός δεν υποκαθιστά την αμειβόμενη εργασία
• Οι εθελοντές δεν παίρνουν τη θέση αμειβόμενων υπαλλήλων, ούτε συνιστούν
απειλή για την ασφάλεια της εργασίας αμειβόμενων υπαλλήλων
• Ο εθελοντισμός σέβεται τα δικαιώματα, την αξιοπρέπεια και τον πολιτισμό των άλλων
• Ο εθελοντισμός προωθεί τα ανθρώπινα δικαιώματα και την ισότητα.


 Ο εθελοντισμός είναι ένα θέμα που πρέπει να μας αγγίζει όλους, ανεξαρτήτως κοινωνικής τάξης και επαγγελματικής ιδιότητας. Όλοι μαζί και ο κάθε ένας μας ξεχωριστά, μπορούμε να προσφέρουμε κάτι που στερούνται οι ΜΚΟ. Στον εθελοντισμό υπάρχει ποικιλομορφία απόψεων και θέσεων και αποτελεί διαχρονικό όρο.



Μπορείτε να εγγραφείτε:






Γενικές Πληροφορίες:

Το έτος 2001 ονομάστηκε από τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών 'Διεθνές Ετος Εθελοντισμού'. Επίσης, ο ίδιος φορέας έχει κατοχυρώσει την 5η Δεκεμβρίου κάθε έτους ως 'Διεθνή Ημέρα Εθελοντισμού'

Πηγή: http://msmirnakis.blogspot.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η εξέλιξη της Κρητικής ενδυμασία στην πάροδο του χρόνου.

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ποια είναι η σημασία του σαρικιού, για ποιο λόγο φορούν οι Κρητικοί μαύρο πουκάμισο, τι επιρροές δέχτηκε η παραδοσιακή Κρητική φορεσιά ώσπου να πάρει την μορφή που γνωρίζουμε σήμερα;  Νομοθεσίες ενδυμασίας, επιρροές από τους διάφορους λαούς που κατοίκησαν στην Κρήτη και βεντέτες έδωσαν την τελική πινελιά στο σχέδιο της Κρητικής ενδυμασίας που γνωρίζουμε. Οι επιρροές από τη Δύση.

Βασική διαφορά μεταξύ των Δημοσίων Σχέσεων και Διαφήμισης.

Με δύο λόγια η βασική διαφορά μεταξύ των Δημοσίων Σχέσεων και της Διαφήμισης. Οι Δημόσιες Σχέσεις στην εποχή μας πρέπει σε συνεργασία με τη διαφήμιση να οδηγούν στα επιθυμητά αποτελέσματα. Αν θέλαμε να ξεχωρίσουμε κάπως την διαφήμιση από τις δημόσιες σχέσεις, θα ήταν λογικότερο να πούμε ότι με τις δημόσιες σχέσεις περιμένουμε πιο μακροπρόθεσμα αποτελέσματα που ίσως να μην είναι και μετρήσιμα σε σχέση με αυτά της διαφήμισης που το ζητούμενο είναι άμεσο και με πιο ασφαλείς τρόπους μετρήσιμο. Δημοσίευση: Μάρκος Σμυρνάκης

Φουντώνει το συναίσθημα του ρατσισμού στην Ελλάδα.

  Γράφει ο Μάρκος Σμυρνάκης   Προσπαθώντας να δώσω ένα σύγχρονο ορισμό για την λέξη “Ρατσισμός”, θα έλεγα ότι, χρησιμοποιείται για να αναγάγει μια ομάδα, ως   υπέρτερη άλλων. Πιο συγκεκριμένα περιγράφει τις πράξεις μιας ομάδας ανθρώπων (οι οποίοι συνδέονται με κάποια κοινά χαρακτηριστικά) εναντίον μίας άλλης ομάδας. Η προέλευση της προέρχεται από το πιο συνηθισμένο είδος ρατσισμού, δηλαδή τον φυλετικό ρατσισμό, εκ της Ιταλικής όμως γλώσσας, “ razza ”   (ράτσα) που σημαίνει φυλή.

Δημόσιες Σχέσεις : Η συμβολή της επιστήμης των Δημοσίων Σχέσεων στην πορεία ανάπτυξης της Ελλάδας και κάθε χώρας .

Άρθρο του καθηγητή και συγγραφέα , Γιώργου Παπατριανταφύλλου . Το επάγγελμα των Δημοσίων Σχέσεων στην Ελλάδα έχει μία αξιοθαύμαστη πορεία και λαμπρή Ιστορία . Το επιστημονικό σωματείο των Δημοσίων Σχέσεων στην Ελλάδα η ΕΕΔΣ ( Ελληνική Εταιρεία Δημοσίων Σχέσεων ) ιδρύθηκε το 1965 απο εξαίρετους επιστήμονες και πρωτίστως Αξιοπρεπέστατους Ανθρώπους – επαγγελματίες . Πρωτεργάτης ήταν ο Μάνος Παυλίδης επί σειρά ετών πρόεδρος της ΕΕΔΣ . Το 1965 στην Αθήνα πραγματοποιήθηκε το Παγκόσμιο Συνέδριο της I.P.R.A ( International Public Relations Association ) . Στην Αθήνα υπογράφηκε ο Κώδικας των Αθηνών , ο λαμπρός Κώδικας Ηθικής και Δεοντολογίας των Δημοσίων Σχέσεων , ο οποίος παραμένει σε απόλυτη Ισχύ και εφαρμόζεται απο όλα τα επιστημονικά σωματεία και τους επαγγελματίες των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως . Παραμένει ως ένα μνημιώδες έργο Πολιτισμού – Ανθρωπισμού και Επαγγελματισμού . Την ΕΕΔΣ εκόσμισαν με την παρουσία τους λαμπροί άνθρωποι του πνεύματος , της επιστήμης , του π

Διαφήμιση ή Πρόκληση?

Από τον Μιχάλη Χελιδονόπουλο Ο μεγάλος εκφραστής της Επικοινωνίας είναι η Διαφήμιση. Τα μηνύματα που θέλεις να περάσεις, τα μεταμορφώνεις σε εικόνες και δημιουργείς ένα τηλεοπτικό spot. Εκεί μιλάς για το προϊόν σου, προσπαθείς να προσελκύσεις τον πελάτη σου και σίγουρα χτίζεις την εικόνα της μάρκας σου. Η μεγάλη πρόκληση για τους Διαφημιστές είναι η ίδια η...πρόκληση. Η πρόκληση για να προσέξει ο καταναλωτής το προϊόν και τη μάρκα.