Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Διαφήμιση ή Πρόκληση?

Από τον Μιχάλη Χελιδονόπουλο

Ο μεγάλος εκφραστής της Επικοινωνίας είναι η Διαφήμιση. Τα μηνύματα που θέλεις να περάσεις, τα μεταμορφώνεις σε εικόνες και δημιουργείς ένα τηλεοπτικό spot. Εκεί μιλάς για το προϊόν σου, προσπαθείς να προσελκύσεις τον πελάτη σου και σίγουρα χτίζεις την εικόνα της μάρκας σου. Η μεγάλη πρόκληση για τους Διαφημιστές είναι η ίδια η...πρόκληση. Η πρόκληση για να προσέξει ο καταναλωτής το προϊόν και τη μάρκα.


Βλέποντας τις διαφημίσεις με τον "Αγαπούλα" και τον "Ομορφάντρα", δεν μπορώ να πω ότι γέλασα, ικανοποιήθηκα ή έτρεξα να γίνω συνδρομητής μιας εκ των δυο μαρκών. Αντίθετα, προβληματίστηκα και ένοιωσα άσχημα. Και ένοιωσα περισσότερο άσχημα, όταν παράλληλα παίζονται δύο εξαιρετικές διαφημίσεις των ίδιων εταιρειών. Πραγματικά εξαιρετικές!! (Cosmote: "η ιδέα της Μαρίας", Wind: "καταστήματα με τον Αγ. Βασίλη")

Είναι κοινός τόπος ότι τα πράγματα έχουν δυσκολέψει για τις διαφημιστικές οι οποίες "πιέζονται" για να βρουν έξυπνες ιδέες για τους πελάτες τους. Είναι κοινός τόπος ότι οι όμορφες και έξυπνες ιδέες έχουν στερέψει σε ανησυχητικό επίπεδο. Όμως όλα αυτά, δεν δικαιολογούν το επίπεδο των συγκεκριμένων διαφημίσεων. Μην ξεχνάμε ότι η ιστορία της διαφήμισης έχει γράψει επιτυχημένες ιστορίες και μάλιστα πολυβραβευμένες.

Δεν νομίζω λοιπόν, ότι η προβολή του υπόκοσμου και της παρακμής είναι διαφήμιση για ένα προϊόν. Δεν είναι διαφήμιση, το πρότυπο του ελληνάρα, του ματσό, του φοροφυγά, του κομπιναδόρου, του πολλά βαρύ και όχι, του τυπάκου που πουλάει hot dog μιλώντας ακαταλαβίστικα. Μέχρι και ο Μάκης Ψωμιάδης "αναγνώρισε" τον εαυτό του στη μια διαφήμιση και κατέθεσε μήνυση εναντίον της εταιρείας!

Αλλά αυτή είναι η ελληνική κοινωνία σε πολύ μεγάλο βαθμό στις μέρες μας. Μια κοινωνία υπνωτισμένη, ράθυμη, παθητική, βολεμένη, δήθεν, πνευματικά χρεοκοπημένη. Μια κοινωνία που δεν αντιδρά όταν οι κυβερνώντες τη γεμίζουν χαράτσια. Μια κοινωνία που στερείται πνευματικής καθοδήγησης και αξιακών αντανακλαστικών.

Δεν ξέρω λοιπόν, αν οι στόχοι που έθεσαν οι ιθύνοντες των εταιρειών για το impact των συγκεκριμένων διαφημίσεων ικανοποιήθηκαν. Μπορεί και ναι. Εξάλλου, όπως γράψαμε στην αρχή, η πρόκληση είναι το ζητούμενο στην Διαφήμιση. Δεν ξέρω όμως αν η εικόνα που διαμορφώθηκε για τις μάρκες ταιριάζει στη συνολική εικόνα των εταιρειών. Γιατί, μπορεί ο στόχος των διαφημίσεων να είναι πρόσκαιρος, αλλά η εικόνα που δημιουργείται μέσα από αυτές ακολουθεί κάθε βήμα ανάπτυξης της μάρκας. Γι αυτό και δια-φημίζονται.

Πάντως μπορεί και σε μια επόμενη διαφήμιση, να εμφανίζονται οι δύο ήρωες σε ένα σκηνικό: ο "Αγαπούλας" σταθερά εντός της φυλακής και ο "Ομορφάντρας" ακριβώς έξω από τη φυλακή, συμβολίζοντας ο μεν πρώτος τους περισσότερους Έλληνες που θα μπουν φυλακή αν δεν πληρώσουν τα χαράτσια του 2012 και ο δε δεύτερος τον εκάστοτε Υπουργό Οικονομικών (κανείς δεν είναι στο απυρόβλητο πλέον), ο οποίος θα λέει: "σου έβαλα στα τέλη της ΔΕΗ σως να γλιστράς πιο εύκολα στη φυλακή ομορφάντρα μου!" 

Σχόλια

  1. Τις διαφημίσεις, με ένα απλό τρόπο, μπορούμε να τις χωρίσουμε σε δύο κατηγορίες, τις εμπορικές και τις κοινωνικές. Καμία από τις δύο, δεν θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε «καλύτερη» ή «χειρότερη». Και οι δύο κατηγορίες, έχουν κάτι να μας δώσουν.
    Σε μια κοινωνία, οποιουδήποτε έθνους και χρονολογίας, συναντάμε ανθρώπους πλούσιους ή φτωχούς, μορφωμένους ή αμόρφωτους, έντιμους ή παράνομους, ευγενικούς ή άξεστους, αληθινούς ή υποκριτές. Πιστεύω, ότι κανείς μας, δεν μπορεί να χαρακτηρίσει ένα τμήμα της κοινωνίας αυτής, ότι δεν αξίζει ή δεν πρέπει να προβάλετε. Αν πάλι ένα τμήμα αυτής της κοινωνίας προβάλετε, δεν νομίζω ότι γίνετε αμέσως, όλη η κοινωνία…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δέσποινα εν μέρη έχεις δίκιο. Μία διαφήμιση όμως αναφέρεται στο μέσο κοινό, δεν παίζει ρόλο με πιο τρόπο προβάλλει τον προιόν της; Εδώ μιλάμε καθαρά για δύο εμπορικές διαφημίσεις, γιατί άραγε εκεί που η Cosmote και η Wind (όπως ανέφερα και στο άρθρο μου) προσπάθησαν μέσω ανθρωπιστικών διαφημίσεων να προωθήσουν το προιόν τους, ξαφνικά επέλεξαν τις διαφημίσεις με τον ομορφάνδρα και τον αγαπούλα να τα προωθήσουν; Η απάντηση είναι απλή ανταποκρίνονται στις επικρατούσες συνθήκες, τα σκάνδαλα στο ποδόσφαιρο και στη γενικότερη παρακμή που επικρατεί. Αυτό το στοιχείο είναι φωτεινό παράδειγμα της <> των πολιτικών πρακτικών που επικρατούν που αποσκοπούν στον αποπροσανατολισμό των τηλεθεατών. Το ζήτημα στην τηλεόραση δεν είναι να προβάλλει με αυτό τον τρόπο τους φτωχούς και τους αμόρφωτους, γιατί έτσι όχι απλά τους προβάλλει αλλά και τους γελοιοποιεί. Παράδειγμα είναι τα σχόλια των ατόμων που έχουν παρακολουθήσει τις διαφημίσεις που λένε έγω γέλασα. Το ζήημα δεν είναι να μην προβάλεται ο πραγματικός κόσμος της φτώχιας και της εξαθλίωσης, αλλά να προβάλλεται με σωστό τρόπο ώστε να επαγρυπνήσει τον μέσο τηλεθεατή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Παραπάνω στα σχόλια που βλέπω, καταλαβαίνω μία πιο ολοκληρωμένη άποψη περί του νοήματος της διαφήμισης, και συμφωνώ και με την συνάδελφο Δέσποινα, οτι δηλαδή κανείς δεν μπορεί να κρίνει ποια είναι η καλύτερη ελίτ. Ταυτόχρονα όμως θα συμφωνήσω και με τον Μιχάλη στο γεγονός ότι οι διαφημίσεις πήραν και διακωμώδησαν την πλειονότητα του μέσω Έλληνα και αντί να μας αφυπνίζει το γεγονός, ότι η νεολαία προβάλλεται ως πεινασμένη και μοναχική από την διαφήμιση της Κοσμοτέ, ενώ από την άλλη κατεστραμμένο το σύστημα του αθλητισμού από την Γουιντ, κι εμείς γελάμε με αυτές και τις επιβραβεύουμε με αγορά των προϊόντων τους. Αυτό είναι το μέλλον που ονειρευόμαστε? Σε γενικές γραμμές θεωρώ τις διαφημίσεις πετυχημένες στο σκοπό τους, ωστόσο ανησυχώ για την αδράνεια των συνανθρώπων μου για την κατάσταση που επικρατεί και το μέλλον που οραματίζονται τελικά.

    Μάρκος :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η εξέλιξη της Κρητικής ενδυμασία στην πάροδο του χρόνου.

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ποια είναι η σημασία του σαρικιού, για ποιο λόγο φορούν οι Κρητικοί μαύρο πουκάμισο, τι επιρροές δέχτηκε η παραδοσιακή Κρητική φορεσιά ώσπου να πάρει την μορφή που γνωρίζουμε σήμερα;  Νομοθεσίες ενδυμασίας, επιρροές από τους διάφορους λαούς που κατοίκησαν στην Κρήτη και βεντέτες έδωσαν την τελική πινελιά στο σχέδιο της Κρητικής ενδυμασίας που γνωρίζουμε. Οι επιρροές από τη Δύση.

Βασική διαφορά μεταξύ των Δημοσίων Σχέσεων και Διαφήμισης.

Με δύο λόγια η βασική διαφορά μεταξύ των Δημοσίων Σχέσεων και της Διαφήμισης. Οι Δημόσιες Σχέσεις στην εποχή μας πρέπει σε συνεργασία με τη διαφήμιση να οδηγούν στα επιθυμητά αποτελέσματα. Αν θέλαμε να ξεχωρίσουμε κάπως την διαφήμιση από τις δημόσιες σχέσεις, θα ήταν λογικότερο να πούμε ότι με τις δημόσιες σχέσεις περιμένουμε πιο μακροπρόθεσμα αποτελέσματα που ίσως να μην είναι και μετρήσιμα σε σχέση με αυτά της διαφήμισης που το ζητούμενο είναι άμεσο και με πιο ασφαλείς τρόπους μετρήσιμο. Δημοσίευση: Μάρκος Σμυρνάκης

Φουντώνει το συναίσθημα του ρατσισμού στην Ελλάδα.

  Γράφει ο Μάρκος Σμυρνάκης   Προσπαθώντας να δώσω ένα σύγχρονο ορισμό για την λέξη “Ρατσισμός”, θα έλεγα ότι, χρησιμοποιείται για να αναγάγει μια ομάδα, ως   υπέρτερη άλλων. Πιο συγκεκριμένα περιγράφει τις πράξεις μιας ομάδας ανθρώπων (οι οποίοι συνδέονται με κάποια κοινά χαρακτηριστικά) εναντίον μίας άλλης ομάδας. Η προέλευση της προέρχεται από το πιο συνηθισμένο είδος ρατσισμού, δηλαδή τον φυλετικό ρατσισμό, εκ της Ιταλικής όμως γλώσσας, “ razza ”   (ράτσα) που σημαίνει φυλή.

Δημόσιες Σχέσεις : Η συμβολή της επιστήμης των Δημοσίων Σχέσεων στην πορεία ανάπτυξης της Ελλάδας και κάθε χώρας .

Άρθρο του καθηγητή και συγγραφέα , Γιώργου Παπατριανταφύλλου . Το επάγγελμα των Δημοσίων Σχέσεων στην Ελλάδα έχει μία αξιοθαύμαστη πορεία και λαμπρή Ιστορία . Το επιστημονικό σωματείο των Δημοσίων Σχέσεων στην Ελλάδα η ΕΕΔΣ ( Ελληνική Εταιρεία Δημοσίων Σχέσεων ) ιδρύθηκε το 1965 απο εξαίρετους επιστήμονες και πρωτίστως Αξιοπρεπέστατους Ανθρώπους – επαγγελματίες . Πρωτεργάτης ήταν ο Μάνος Παυλίδης επί σειρά ετών πρόεδρος της ΕΕΔΣ . Το 1965 στην Αθήνα πραγματοποιήθηκε το Παγκόσμιο Συνέδριο της I.P.R.A ( International Public Relations Association ) . Στην Αθήνα υπογράφηκε ο Κώδικας των Αθηνών , ο λαμπρός Κώδικας Ηθικής και Δεοντολογίας των Δημοσίων Σχέσεων , ο οποίος παραμένει σε απόλυτη Ισχύ και εφαρμόζεται απο όλα τα επιστημονικά σωματεία και τους επαγγελματίες των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως . Παραμένει ως ένα μνημιώδες έργο Πολιτισμού – Ανθρωπισμού και Επαγγελματισμού . Την ΕΕΔΣ εκόσμισαν με την παρουσία τους λαμπροί άνθρωποι του πνεύματος , της επιστήμης , του π