Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η έννοια της ‘πολιτικής’ στην Πολιτική Κοινωνιολογία.


Η Πολιτική Κοινωνιολογία γεννιέται ως επιστημονικός κλάδος, ως ξεχωριστός τρόπος σκέψης και θεώρησης του πολιτικού, στον 19ο αιώνα, εποχή κατά την οποία συντελείται σε παγκόσμιο επίπεδο η εδραίωση και ακμή του καπιταλισμού ως τρόπου παραγωγής και ευρύτερης κοινωνικής οργάνωσης.  

Ο Μαξ Βέμπερ, ο οποίος μαζί με τον Καρλ Μαρξ, έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης πολιτικής κοινωνιολογικής θεωρίας, παρατηρεί ότι: « η πολιτική για μας σημαίνει την επιδίωξη να συμμετέχει κανείς στην άσκηση δύναμης ή να επηρεάσει την κατανομή της δύναμης είτε μεταξύ κρατών ή μεταξύ κοινωνικών ομάδων εντός κράτους…»

Πολλοί υιοθετούν τον ορισμό που πρώτος διατύπωσε ο αμερικανός πολιτικός κοινωνιολόγος Χάρολντ Λάσγουελ με την περίφημη ρήση του « πολιτική είναι το ποιος παίρνει τι, πότε και πώς». Με άλλα λόγια, η πολιτική αφορά στις διαδικασίες μέσω των οποίων η κοινωνία κατανέμει πολύτιμους πόρους και αγαθά (υλικά και μη) και κεντρικό ρόλο σε αυτή την κατανομή αναμφίβολα παίζουν οι σχέσεις δύναμης και εξουσίας που διαμορφώνονται και λειτουργούν μεταξύ των μελών του κοινωνικού συνόλου.

Στα πλαίσια της μαρξιστικής προβληματικής η δύναμη και η εξουσία και, κατ’ επέκταση, η πολιτική προσλαμβάνουν σαφείς ταξικές διαστάσεις ή χαρακτήρα. «Η πολιτική εξουσία», γράφουν χαρακτηριστικά ο Μαρξ και ο Ένγκελς, «δεν είναι παρά η οργανωμένη δύναμη μιας τάξης για την καταπίεση μιας άλλης».

Ο προσδιορισμός της έννοιας του ‘πολιτικού’ ως δράσης, σχέσεων και θεσμών που αφορούν στην κατανομή, στον τρόπο άσκησης, στους σκοπούς και στις συνέπειες της δύναμης και εξουσίας, αναμφίβολα καθιστά το πεδίο της ‘πολιτικής’ και, κατ’ επέκταση, το αντικείμενο της Πολιτικής Κοινωνιολογίας ιδιαίτερα ευρύ



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η εξέλιξη της Κρητικής ενδυμασία στην πάροδο του χρόνου.

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ποια είναι η σημασία του σαρικιού, για ποιο λόγο φορούν οι Κρητικοί μαύρο πουκάμισο, τι επιρροές δέχτηκε η παραδοσιακή Κρητική φορεσιά ώσπου να πάρει την μορφή που γνωρίζουμε σήμερα;  Νομοθεσίες ενδυμασίας, επιρροές από τους διάφορους λαούς που κατοίκησαν στην Κρήτη και βεντέτες έδωσαν την τελική πινελιά στο σχέδιο της Κρητικής ενδυμασίας που γνωρίζουμε. Οι επιρροές από τη Δύση.

Βασική διαφορά μεταξύ των Δημοσίων Σχέσεων και Διαφήμισης.

Με δύο λόγια η βασική διαφορά μεταξύ των Δημοσίων Σχέσεων και της Διαφήμισης. Οι Δημόσιες Σχέσεις στην εποχή μας πρέπει σε συνεργασία με τη διαφήμιση να οδηγούν στα επιθυμητά αποτελέσματα. Αν θέλαμε να ξεχωρίσουμε κάπως την διαφήμιση από τις δημόσιες σχέσεις, θα ήταν λογικότερο να πούμε ότι με τις δημόσιες σχέσεις περιμένουμε πιο μακροπρόθεσμα αποτελέσματα που ίσως να μην είναι και μετρήσιμα σε σχέση με αυτά της διαφήμισης που το ζητούμενο είναι άμεσο και με πιο ασφαλείς τρόπους μετρήσιμο. Δημοσίευση: Μάρκος Σμυρνάκης

Φουντώνει το συναίσθημα του ρατσισμού στην Ελλάδα.

  Γράφει ο Μάρκος Σμυρνάκης   Προσπαθώντας να δώσω ένα σύγχρονο ορισμό για την λέξη “Ρατσισμός”, θα έλεγα ότι, χρησιμοποιείται για να αναγάγει μια ομάδα, ως   υπέρτερη άλλων. Πιο συγκεκριμένα περιγράφει τις πράξεις μιας ομάδας ανθρώπων (οι οποίοι συνδέονται με κάποια κοινά χαρακτηριστικά) εναντίον μίας άλλης ομάδας. Η προέλευση της προέρχεται από το πιο συνηθισμένο είδος ρατσισμού, δηλαδή τον φυλετικό ρατσισμό, εκ της Ιταλικής όμως γλώσσας, “ razza ”   (ράτσα) που σημαίνει φυλή.

Δημόσιες Σχέσεις : Η συμβολή της επιστήμης των Δημοσίων Σχέσεων στην πορεία ανάπτυξης της Ελλάδας και κάθε χώρας .

Άρθρο του καθηγητή και συγγραφέα , Γιώργου Παπατριανταφύλλου . Το επάγγελμα των Δημοσίων Σχέσεων στην Ελλάδα έχει μία αξιοθαύμαστη πορεία και λαμπρή Ιστορία . Το επιστημονικό σωματείο των Δημοσίων Σχέσεων στην Ελλάδα η ΕΕΔΣ ( Ελληνική Εταιρεία Δημοσίων Σχέσεων ) ιδρύθηκε το 1965 απο εξαίρετους επιστήμονες και πρωτίστως Αξιοπρεπέστατους Ανθρώπους – επαγγελματίες . Πρωτεργάτης ήταν ο Μάνος Παυλίδης επί σειρά ετών πρόεδρος της ΕΕΔΣ . Το 1965 στην Αθήνα πραγματοποιήθηκε το Παγκόσμιο Συνέδριο της I.P.R.A ( International Public Relations Association ) . Στην Αθήνα υπογράφηκε ο Κώδικας των Αθηνών , ο λαμπρός Κώδικας Ηθικής και Δεοντολογίας των Δημοσίων Σχέσεων , ο οποίος παραμένει σε απόλυτη Ισχύ και εφαρμόζεται απο όλα τα επιστημονικά σωματεία και τους επαγγελματίες των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως . Παραμένει ως ένα μνημιώδες έργο Πολιτισμού – Ανθρωπισμού και Επαγγελματισμού . Την ΕΕΔΣ εκόσμισαν με την παρουσία τους λαμπροί άνθρωποι του πνεύματος , της επιστήμης , του π

Το Δελτίο Τύπου είναι ενημέρωση

Απο τον Γιώργο Παπατριαντφύλλου Οι παρερμηνείες σχετικά με το τι είναι το Δελτίο Τύπου είναι πάρα πολλές . Σύμφωνα με Βρεττανίδα επικοινωνιολόγο και καθηγήτρια Δημοσίων Σχέσεων : “ Πολλοί λένε πως ασχολούνται με τις Δημόσιες Σχέσεις , λίγοι είναι σε θέση να εξηγήσουν τι είναι οι Δημόσιες Σχέσεις  Ακριβώς στην ίδια λογική πολλοί λένε πως είναι επαγγελματίες στην επιστήμη των Δημοσίων Σχέσεων και γνωρίζουν να συντάσουν Δελτίο Τύπου και να σχεδιάζουν τα λοιπά “εργαλεία” δημοσιότητας αλλά το μόνο που καταφέρνουν είναι να δημιουργούν μία κακή εικόνα για την επιστήμη των Δημοσίων Σχέσεων και τα μέσα που αυτή χρησιμοποιεί .